InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Fondsbeleggen, Skagen Global Fund

Fondsbeleggen, Skagen Global Fund

Fondsbeleggen, Skagen Global Fund Skagen Global Fund heeft de afgelopen jaren enorme rendementen behaald. Geen wonder dat dit Skagen fonds eerder uitgeroepen werd tot het product van het jaar. De resultaten zijn tot dusverre ook zeer goed te noemen. Zeer interessant is ook het fonds Skagen Kon-Tiki, dat vooral belegt in opkomende markten.

Beleggingen

SKAGEN Global belegt in aandelen over de hele wereld, behalve in Noorwegen zelf. Het fonds richt zich op solide en ondergewaardeerde individuele bedrijven. Een hoge cashflow en een gezonde debt-equity ratio zijn daarbij essentieel. Het fonds richt zich dus op een hoge kwaliteit en een relatief lage waardering van de bedrijven, terwijl er sprake is een goede balans tussen bedrijfs- en marktrisico en de winst mogelijkheden. Goedkoop kopen en duur verkopen, ongeacht de markt. Ook in bedrijven die vooralsnog impopulair zijn, maar aan de criteria voldoen en genoeg koers potentie bieden, wordt belegd.Een uitgebreide fundamentele analyse speelt bij dit alles een doorslaggevende rol. Het fonds startte midden 1997 en is tot dusverre zeer succesvol gebleken.

Doelstelling fonds

Het fonds heeft tot doel de aandeelhouders het best mogelijke rendement te geven via een actief beheerde portefeuille van internationale aandelen. Het is dan ook geschikt voor beleggers die een aandelenfonds willen dat wereldwijd belegt met een goede spreiding, zowel geografisch als qua branches.

Koersinformatie

De koers van het fond wordt iedere werkdag berekend op basis van de marktwaarde van de deelnemingen in het fonds. De koers wordt weergegeven in Noorse Kronen, NOK. Voor de beleggingen in het fonds wordt normaal gesproken geen valutadekking aangehouden, maar voor een deel van de internationale investeringen is wel een extra valutadekking mogelijk via de vreemde valuta rekeningen van het fonds. Het minimale aankoopbedrag is NOK 1.000, dat wil zeggen 150 Euro.

Resultaten SKAGEN Global

Medio mei 2015 kunnen de volgende rendementen voor het SKAGEN Global fund worden genoteerd:
  • 1 jaar: 18,49%
  • 3 jaar: 17,53%
  • 5 jaar: 13,36%
  • 10 jaar: 11,01%

Rekening openen bij Skagen

Enkele jaren geleden was het voor Nederlanders bijna onmogelijk om ook in buitenlandse fondsen te beleggen, omdat de Nederlandse banken zich vooral toespitsten op hun eigen fondsen. Toen kwam SNS Fundcoach, in Nederland lange tijd de distributeur van Skagen Global. Fundcoach belegde ook nog eens in ruim 300 verschillende beleggingsfondsen van meer dan 40 aanbieders, waaronder SKAGEN, East Capital, ODIN en Man. Anno 2015 is er een rekening bij het Noorse handelsplatform VPS nodig. Nu kunt u zelf eenvoudig in vier stappen online een rekening openen bij Skagen en direct aan slag met uw beleggingen.

Wat kost Skagen Global Fund

Omdat Skagen in Noorse kronen noteert zijn er valuta kosten: bij aan- en verkoop 0,15%. Dit betekent dat de waarde ontwikkeling van de Noorse munt van belang is voor de waarde van de belegging. De aankoopkosten bedragen 0%, de verkoopkosten 0,0%. De jaarlijkse vaste beheersvergoeding is 1%. Maar afgezet tegen de enorme rendementen blijft er nog veel rendement voor de particuliere belegger over.

Slot

De prijs "Product van het Jaar 2007" werd op donderdag 17 januari 2008 uitgereikt door Gerrit Zalm, voormalig minister van Financiën. De jury bestond uit:
  • Jaap van Duijn: voormalig Chief Investment Officer van Robeco.
  • Jan Maarten Slagter: voorzitter van de Vereniging van Effecten Bezitters.
  • Anne Gram: voormalig hoofd beleggingsadvies Fortis Mees Pierson Private Banking.
  • Manno van der Berg: redacteur De Financiële Telegraaf.
  • Herman Bouter: financieel planner.

Allemaal bekende namen.

Skagen Kon-Tiki

Skagen Kon-Tiki is een aandelen beleggingsfonds dat minimaal 15 procent van het vermogen belegt in opkomende markten. In 2009 was het rendement +91,8 procent. Doel van dit fonds is een zo hoog mogelijk rendement tegen een zo laag mogelijk risico. Gezocht wordt naar aandelen die sterk zijn ondergewaardeerd en daardoor een enorme koerspotentie hebben.

Slot

U kiest Skagen voor de wat langere termijn en dan zijn de gerealiseerde resultaten erg hoog, misschien is het wel wat voor u.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen & een dolfijn is een betere beleggerBeleggen & een dolfijn is een betere beleggerRegelmatig verschijnen enkele topadviseurs om aan te geven in welke aandelen u het komende jaar het beste kunt beleggen.…
Beleggen in een beleggingsfonds in 2019Beleggen in een beleggingsfonds in 2019Beleggen in een beleggingsfonds in 2019 is slim door de grotere spreiding van het risico en het is vooral erg eenvoudig.…
Triodos Bank - de geschiedenisDe Triodos Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank uit Nederland, die zich richt op duurzaam en sociaal bankieren.
Global Warming - opwarming van de aardeGlobal Warming - opwarming van de aardeDe opwarming van de aarde betekent dat er een stijgende lijn is te zien in de temperatuur van de aardatmosfeer en de aar…
Ruitersport: de Global Champions TourIn de ruitersport worden diverse regelmatigheidscriteria georganiseerd. Een ervan is de Longines Global Champions Tour,…

Reageer op het artikel "Fondsbeleggen, Skagen Global Fund"

Reacties

Friedenberg, 02-11-2009 13:57 #3
Wat is het resultaat geweest in 2008 en 2009? Reactie infoteur, 02-11-2009
Beste Friedenberg,
Sinds 1-1-2009 is het rendement 31%, terwijl de AEX als geheel +17% deed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carl van Buuren, 10-02-2009 21:50 #2
Is het mogelijk via SNS te beleggen in Skagen fondsen, zo ja wat zijn de voordelen of nadelen. Of maakt het niet uit wanneer ik rechtstreeks in deze fondsen beleg. Reactie infoteur, 10-02-2009
Beste Carl van Buuren,
1. Beleggen gaat via snsfundcoach, een direct writer vergelijkbaar met Alex of Binck.
2. Het risico zit momenteel ook in het valutarisico.
3. Skagen heeft volgens sns sinds jan 2009 een koerswinst van 3,2%, maar had in 2008 een slecht jaar. De afgelopen 10 jaar was het rendement ruim 227%. Maar we zitten nu in andere tijden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. L. Louwers, 25-12-2007 13:13 #1
Als u klant wordt bij SNS Fundcoach (https://www.snsfundcoach.nl/registrering/index.asp?navID=5201) kunt u online in Skagen beleggen. SNS Fundcoach is tot dusverre in Nederland de distributeur.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Fondsbeleggen
Reacties: 3
Schrijf mee!