InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Fondsbeleggen & beleggen in cultuur

Fondsbeleggen & beleggen in cultuur

Fondsbeleggen & beleggen in cultuur U kunt bij de Triodosbank slim fondsbeleggen in cultuur in 2017. Het Triodos Cultuurfonds is een groot succes. Denk aan het belastingvoordeel dat gepaard gaat met deze vorm van beleggen. Beleggen in een beleggingsfonds heeft allerlei voordelen, maar u kunt natuurlijk ook zelf beleggen via een beleggingsplatform als Lynx of Binck, of kiezen voor de beleggingsrekening van MoneYou.

Beleggen in cultuur

Het Triodos Cultuurfonds is het eerste beleggingsfonds in Nederland, waar u in cultuur kunt beleggen. Een belegging in het Triodos Cultuurfonds draagt direct bij aan ontwikkeling en behoud van kunst en cultuur in Nederland. Denk daarbij aan de financiering van de bouw of renovatie van theaters en musea. Goede voorbeelden zijn het Theater De Spiegel in Zwolle, het Theater Carré, de 1800 Roeden in Amsterdam en de Haagse Kunstkring. U kunt bij de Triodos bank al beleggen met kleine bedragen:
  • Het cultuurfonds investeert in theaters, musea en de kunstenaars.
  • Gemiddeld genomen was het rendement 2,3% per jaar over de laatste 3 jaar (november 2016).
  • Dit is fiscaal beleggen met belastingvoordeel tot 2,2% in 2016.

Rendement Cultuurfonds Triodos Bank

Het gemiddelde rendement ziet eind november 2016 als volgt uit:

3 maanden1 jaar3 jaar5 jaar
-0,1%1,3%1,9%2,3%

Belastingdienst in 2016 en 2017

Het cultuurfonds belegt in projecten die door het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen, OCW, worden bestempeld als cultuur. Helaas is de de fiscale stimulans voor Sociaal-ethisch en Cultureel beleggen met ingang van 1 januari 2013 afgeschaft. U betaalt geen 1,2% vermogensrendementsheffing over uw vermogen box 3 als u belegt een Triodos Groenfonds. Dit betekent van een fiscale vrijstelling van 1,2% in box 3 voor de vermogensrendementsheffing over maximaal 56.928 euro in 2015. Samen met uw partner loopt dit op tot 113.856 aan vrijgesteld bedrag:

Fiscaal voordeel groen beleggen 2015-2017:

JaarAlleenstandeMet fiscale partner
2017 57.385 114.770
2016 57.213 114.426
2015 56.928 113.856

Veilig fondsbeleggen

Het Triodos Cultuurfonds en de Triodos Bank N.V. staan in het register van de Autoriteit Financiële Markten, AFM. Bekijkt u prospectus en Financiële bijsluiter. Zoals bekend kan de waarde van uw belegging fluctueren en vormen resultaten uit het verleden vormen geen betrouwbare indicator voor de toekomst. Maar de financieringen van Triodos Cultuurfonds bestaan voornamelijk uit leningen die worden gegarandeerd door de overheid of hypothecaire leningen, waardoor het risicoprofiel van het Cultuurfonds vergelijkbaar is met obligaties. Het Triodos Cultuurfonds hanteert een beheervergoeding van 0,48% per jaar. Bovendien zijn er aan- en verkoopkosten van de cultuuraandelen. Deze transactiekosten bedragen 0,5%.

Overzicht fondsen en beleggingen met belastingvoordeel

Maar er zijn meer fondsen en beleggingen waarin u met een belastingvoordeel kunt beleggen:
  • ASN Groenprojectenfonds;
  • BNP Paribas Groen Fonds;
  • ING Groenbank nv;
  • Rabo Groen Bank bv;
  • Stichting Groenfonds;
  • Stichting NOTS RE Investments;
  • Triodos Groenfonds;
  • Sociaal-ethische fondsen;
  • Novib Microkredietfonds;
  • NOTS Microkrediet Fonds;
  • Oikocredit Nederlands Fonds;
  • Stichting NOTS Investments;
  • Triodos Fair Share Fund;
  • Rabo Cultuur Bank;
  • Triodos Cultuurbank;
  • Triodos Cultuurfonds nv;
  • Vastgoed CultuurFonds.

Slot

Wie beleggen in cultuur een groot hart toedraagt en geïnteresseerd is in een extra belastingvoordeel, doet er goed aan om zich verder in dit cultuurfonds van de Triodosbank te verdiepen. Het fonds heeft in 2015 ongeveer 100 miljoen euro in beheer en dat zal in 2016 niet veel anders zijn. Maar als cultuur minder uw keuze is kiest u eenvoudig voor een ander fonds.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogBeleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogWie zijn bank vraagt wat hij met zijn geld moet doen, krijgt vaak te horen dat beleggen in een beleggingsfonds het beste…
Triodos Bank - de geschiedenisDe Triodos Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank uit Nederland, die zich richt op duurzaam en sociaal bankieren.
Beleggen in een beleggingsfonds in 2019Beleggen in een beleggingsfonds in 2019Beleggen in een beleggingsfonds in 2019 is slim door de grotere spreiding van het risico en het is vooral erg eenvoudig.…
Beleggen in een 130/30 fondsBeleggen in een 130/30 fondsFondsen die zowel long als short beleggen om zo nog meer rendement te maken, trekken steeds meer de aandacht. Ze hantere…
Beleggingsfonds kiezen - TipsBeleggingsfonds kiezen - TipsDe Nederlandse belegger kan kiezen uit duizenden beleggingsfondsen. Door het grote aantal fondsen is het lastig om het j…

Reageer op het artikel "Fondsbeleggen & beleggen in cultuur"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Fondsbeleggen
Schrijf mee!