InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen & een dolfijn is een betere belegger

Beleggen & een dolfijn is een betere belegger

Beleggen & een dolfijn is een betere belegger Regelmatig verschijnen enkele topadviseurs om aan te geven in welke aandelen u het komende jaar het beste kunt beleggen. Belangrijk, maar nu blijken niet alleen de chimpansees betere beleggers te zijn, maar zelfs de dolfijnen. De slimme belegger maakt wel de goede keuzes en kiest voor een beleggingsfonds met een goed track record. Fondsbeleggen kost u ook veel minder tijd.

Zelf beleggen of fondsbeleggen?

Beleggen, ja u kunt in bijna alles beleggen en daarmee veel geld verdienen. Hebt u daarvoor geen tijd, dan kiest u voor een uitstekend beleggingsfonds en gaat u niet zelf prutsen. Er zijn talloze beleggingsfondsen die goed presteren. Zoals het Skagen Global fund. Laat u niets wijs maken. Vele van die fondsen presteren heel goed. Wilt u lui beleggen dan kiest u voor index beleggen. wederom met goede resultaten.

Nova tv en Nieuwsuur

Toch verschijnen er elk jaar weer aan het eind van het jaar de topadviseurs van grote banken om u te overladen met de gouden tips. De analisten zijn in dienst van ABN Amro, ING, Van Lanschot, Theodoor Gilissen en Iris. Zij vertellen u welke aandelen het komende jaar de goudhaantjes zullen zijn op de beurzen. Een top vijf lijst noemen ze dat. Maar hoe succesvol zijn deze tips. Het Financieel Dagblad zocht het voor ons uit.

De analisten op de effectenbeurs

Van de vijf topanalisten in bijvoorbeeld de Nova-uitzending van december 2006 deed alleen de adviseur van ING het goed. Zijn tips zouden 10% rendement in 2007 hebben opgeleverd. ABN AMRO gaf slechte adviezen. Had u ze gevolgd dan had u in 2007, en het jaar is nog niet helemaal om, 9% verlies geleden. Geen van de analisten had ABN AMRO getipt, terwijl die koers in 2007 werkelijk omhoog is gespoten: +57%. Geen van hen had ook TomTom getipt, hoewel die in 2007 maar liefst 62% opliep. Mager dus. Over 2008, 2009, 2010 en 2011 zal ik het helemaal maar niet hebben.

Chimpansees weten wat beleggen is

Iedereen kent wel de beursaap, die beleggingskeuzes maakt door pijltjes te gooien. In de Verenigde Staten houden professionele beleggers jaarlijks een wedstrijd tegen de chimpansees. De professionals beleggen aan de hand van grondige analyses, de aap gooit wat pijltjes op een bord. Na een jaar blijkt de aap vrijwel altijd een beter rendement te hebben gerealiseerd. Niet alleen in de VS. Ook in Nederland. Gorilla Jacko pakt het iets anders aan, maar het resultaat is het zelfde. Hij beweegt zich in een bananenparadijs waarin elke vrucht een aandeel weerspiegelt. De bananen die hij eet, worden opgenomen in de portefeuille. Ook daar noteren we betere prestaties voor deze aap.

Dolfijnen beleggen prima

Soms is er ook een experiment met dolfijnen. In december 2006 bijvoorbeeld kozen dolfijnen uit Harderwijk elk vijf willekeurige ballen uit een bad van 49 ballen. Deze genummerde ballen stonden elk voor grote Nederlandse beursfondsen. Nu het beursjaar 2007 bijna ten einde is, zijn de resultaten van de dolfijnen op een rij gezet. Hun rendement bedroeg maar liefst 27%, waarmee ze de hoogopgeleide en duur betaalde adviseurs met glans hebben verslagen. Of dat toeval is, zullen we het komende jaar wel weer zien. Eerst moeten de adviseurs eind december weer in Nova verschijnen.

Slot

Ach de dolfijn of chimp doen het leuk op televisie, maar vormen geen maatstaf voor de goede belegger en een goed vermogensbeheer. Goed beleggen heeft weinig met geluk te maken, maar met visie en een langere horizon. Die hebben de aap en de dolfijn natuurlijk niet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen & een dolfijn is een betere belegger"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 15-06-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!