InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting betalen over overwaarde huis

Belasting betalen over overwaarde huis

Belasting betalen over overwaarde huis Moet u in 2017, 2018 of 2019 belasting betalen over de overwaarde en verkoopwinst van uw huis bij verkoop van uw huis? Is de overwaarde bij verkoop belast? Belasting betalen doet niemand graag, maar als u bepaalde zaken bij verkoop goed op elkaar in de tijd afstemt, kunt u zichzelf veel geld besparen. Voorkom dat u onnodig veel belasting moet betalen op de winst op uw huis. Dit geldt zeker ook voor de vermogensbelasting die u moet betalen bij verkoop over de overwaarde van uw huis. Laat niet te lang het geld op uw rekening staan. Let erop dat de peildatum voor het vermogen sinds 2011 is veranderd. Het over 1 januari van het jaar heen tillen van de verkoop van uw huis levert ook in 2017, 2018 en 2019 zo meer geld op.

Overwaarde woning benutten

De overwaarde van uw huis is belangrijk. U kunt dit verschil tussen de waarde van de woning en de hoogte van de hypotheek benutten voor:
  • Een tweede hypotheek op uw huis.
  • Een verhoging van een bestaande hypotheek.
  • Het oversluiten of omzetten van een bestaande hypotheek naar een andere soort hypotheek.

Maar de overwaarde is ook belangrijk bij de verkoop van uw huis.

Belastingen over overwaarde eigen huis bij verkoop eigen huis, verkoopwinst belast?

Als u een eigen huis heeft, krijgt u meermalen per jaar een rekening gepresenteerd door de fiscus. Denkt u aan de WOZ, de rioolheffing, huurwaardeforfait en zo verder. Natuurlijk is er de mogelijkheid van aftrek van de hypotheekrente, maar die tikt niet fors aan bij een geringer inkomen, terwijl de vaste lasten gewoon door stijgen.

Moet ik belasting betalen bij verkoop huis over de overwaarde

Ook als u gaat verhuizen moet u betalen. Allereerst de overdrachtsbelasting die sinds 15 juni 2011 voor een jaar 2% van de aankoopwaarde bedraagt. Of bij een nieuwe woning 21% btw. Dan hebben we het nog niet over de kosten van de notaris, de hypotheek en het Kadaster. Bovendien gaat u belasting betalen over de overwaarde van uw huis in box 3 via de vermogensbelasting ofwel vermogensrendementsheffing. Timing is belangrijk om niet meer te betalen dan strikt noodzakelijk is.

Belastingdienst, overwaarde huis en verhuizen

De eigen woning als hoofdverblijf, de hypotheek en de hypotheekrente, worden door de fiscus in box 1 behandeld. Maar, als u verhuist, ontstaat een nieuwe situatie. De fiscus zal in ieder geval willen weten of er sprake is van overwaarde. Met andere woorden of de verkoopwaarde hoger is dan de hypotheekschuld die er op rustte. Cruciaal is ook het moment van overdracht van de woning bij de notaris. Normaliter vindt namelijk bij de financiële overdracht ook de betaling aan u plaats. Zodra dit geld op uw rekening staat, behoort het tot uw vermogen en wordt het behandeld in box 3.

De rendementsheffing en overwaarde huis

Vooral als u een nieuw huis gaat kopen is een juiste timing essentieel. Tot en met de belastingaangifte 2010 stelt de fiscus uw vermogen vast door naar twee peildata te kijken in een jaar: 1 januari en 31 december. Stel de akte van verkoop passeert in december van een jaar bij de notaris en de nieuwe aankoop wordt uitgesteld tot het voorjaar van het nieuwe jaar of later. Dan zit u in de ongelukkige situatie dat de overwaarde minimaal twee keer meetelt in uw vermogen. Zowel op 31 december van het lopende als 1 januari van het nieuwe jaar. Als dat niet zonde is van het geld, wat dan wel? Vanaf 2011 is het anders geregeld, maar is timing nog steeds belangrijk.

Vermogensbelasting 2017, 2018 en 2019

Per 1 januari 2011 is de peildatum voor de vaststelling van vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting gewijzigd. Dat betekent in 2017, 2018 en 2019 dat door de Belastingdienst alleen wordt gekeken naar de situatie per 1 januari en niet meer naar de stand per 31 december. Alles wat u in een belastingjaar na deze datum extra bezit wordt niet in dat belastingjaar belast, maar in het jaar erna. Houd het vermogen op 1 januari dus laag, bijvoorbeeld door aan het einde van een jaar al wat rekeningen vooruit te betalen of door een woning vroeg in het jaar te verkopen, maar na 1 januari. En zo zijn nog meer belasting eindejaarstips te geven om daarmee de inkomstenbelasting te verlagen.

Hoeveel belasting moet ik betalen in box 3 inkomstenbelasting

Voor box 3 geldt de vermogensrendementsheffing van 1,2 % met een vrijstelling van ruim 25.000 euro per persoon in 2017, in 2018 is de vrijstelling 30.000 euro, in 2019 30360 4\euro. Alles daarboven wordt belast.
Als u nu een nieuw huis gaat huren, ontkomt u niet aan een vermogensrendementsheffing. Uitzonderingen hierbij zijn de situaties waarbij:
  • U blijft onder de genoemde vrijstellingen.
  • De overige schulden de verkoopopbrengst van het huis overstijgen.

En deze vrijstellingen in box 3 van de inkomstenbelasting, de belastingvrijstelling sparen en vermogen, zijn zeker de moeite waard.

Overwaarde van uw eigen woning berekenen

De overwaarde is het positieve verschil tussen de verkoopopbrengst van uw woning en de eigenwoningschuld die erop rust. Een schatting van de waarde van uw woning en daarmee de overwaarde bepaalt via een taxatie, vergelijkbare woningen in het Kadaster en de WOZ-beschikking van de gemeente. De echte overwaarde kent u natuurlijk pas als de verkoopprijs. Denk er bij een taxatie van uw huis aan dat die taxatie al gauw 400 tot 500 euro kan kosten. Overigens kan er ook van een onderwaarde of negatieve overwaarde sprake zijn als de hypotheek inmiddels groter is dan wat de verkoop van het pand opbrengt.

Huis verkopen en overwaarde weer investeren in het nieuwe huis, de bijleenregeling

Ja, als u uw eigen huis verkoopt en binnen 3 jaar een nieuw huis koopt moet u de overwaarde van het oude huis in het nieuwe huis stoppen om nog aanspraak te kunnen maken op een volledige hypotheekrenteaftrek. U mag het geld wel gebruiken voor andere zaken, maar de rente voor de lening is dan voor dat deel niet langer fiscaal aftrekbaar.

Restschuld 2017, 2018 of 2019 in plaats van winst bij verkoop huis

Als de verkoop van uw huis plaatsvindt met een restschuld, kunt u de rente op de schuld tot 2018 opvoeren als hypotheekrenteaftrek, in 2018 en 2019 dus niet meer.

Slot, hoe verkoop ik mijn huis slim?

Het is dan ook veel beter om aan- en verkoop gelijktijdig te laten verlopen. Als u dat doet, valt het extra vermogen door de verkoop weg tegen de betaling die u moet doen voor de nieuwe woning. In dat geval heeft de fiscus namelijk het nakijken. Als een nieuwe aankoop niet zo wil vlotten, maar de verkoop wel, kunt u overwegen om helemaal in het begin van het jaar, maar wel na 1 januari, uw huis te verkopen. Dan heeft u nog een klein jaar voor het vinden van een nieuw koophuis en blijft de verkoopopbrengst nog even uit handen van de Belastingdienst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Moet ik belasting betalen over hypotheekvrij huis?Moet ik belasting betalen over hypotheekvrij huis?Onterecht wordt vaak gedacht dat het aflossen van de hypotheek onverstandig is in verband met een belastingheffing over…
Overwaarde investeren in eigen huisNa het verkopen van uw eigen huis, wordt u geacht om de overwaarde opnieuw te investeren in een nieuw aan te kopen huis.…
Anders verkoopt u toch gewoon het huis!Anders verkoopt u toch gewoon het huis!Door waardeopbouw in een eigen huis en door aflossing van de hypotheek die op het huis gevestigd is, kunt u een overwaar…
Overwaarde woning benuttenAls u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaa…

Reageer op het artikel "Belasting betalen over overwaarde huis"

Reacties

Marcel, 29-07-2019 09:21 #97
Beste,

Wie kan mij helpen. Binnenkort verkoop ik samen met mijn broer het huis van mijn ouders. Zij zijn beide overleden en het huis zit in de erfenis met een redelijke overwaarde (+- 80K). Ik begrijp dat je als je zelf een huis verkoopt met overwaarde die je zelf in eigendom had en niet in een nieuwe woning steekt dat je dan belasting moet betalen. Wat ik niet kan vinden is hoe het werkt als je een geërfde woning verkoopt, woning is nooit overgeschreven op onze namen. Werkt het dan hetzelfde of zijn er uitzonderingen?

mvg

Marcel Reactie infoteur, 01-08-2019
Beste Marcel,
Als de woning nog op naam van uw ouders staat, moet die eerst op jullie naam (u en uw broer) worden gezet om haar te kunnen verkopen. Vervolgens is de woning, omdat jullie er niet wonen, een tweede woning (box 3). De bijleenregeling speelt hierbij dus niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leander, 21-07-2019 18:02 #96
Hallo,

Ik verwacht ongeveer 70000 euro aan overwaarde te ontvangen door de verkoop van mijn huis. Als ik het artikel zo lees, is het het beste om de akte van verkoop op of na 1 januari 2020 te laten passeren.
Daarnaast ben ik van plan om voor onbepaalde tijd te gaan reizen (minimaal 2 jaar), lees: ik ben verplicht om mij uit te schrijven uit de gemeente administratie. Naast mijn spaargeld (ongeveer 50000 euro) heb ik dan ongeveer 120000 euro aan spaartegoed.

Wat heeft bovenstaande situatie voor gevolgen voor mijn belastingverplichting en m.n. de eventuele belasting die ik dan betaal over de overwaarde/spaartegoed? Is het dan wellicht verstandiger om een groot deel te investeren i.p.v. op mijn rekening te laten staan?

Graag een reactie Reactie infoteur, 22-07-2019
Hallo Leander,
Kijkend naar de spaartaks (vermogensrendementsheffing) doet u de verkoop het beste vanaf 2 januari 2020. Dan telt de overwaarde niet mee bij uw belastingaangifte over 2020. Een woning brengt ook belastingen van andere overheden met zich mee (gemeente, waterschappen), die u bij verkoop (deels) terugkrijgt. Gaat u uw geld vervolgens investeren in iets anders dan een eigen woning of bijvoorbeeld kunst, dan ziet de Nederlandse fiscus dit eveneens als vermogen in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Estrella, 06-06-2019 19:24 #95
Beste,

Ik heb onlangs mijn huis verkocht, heb 55.000 gestort gekregen om mijn rekening, hoeveel belasting moet ik daarover betalen? graag in percentages, niet in box 3, daar snap ik even niks van, ik wil weten hoeveel ik moet betalen aan de belasting. Ik woon nu in een huurhuis. Graag uw reactie, alvast bedankt! Reactie infoteur, 08-06-2019
Beste Estrella,
Over dit bedrag betaalt u in 2019 geen inkomstenbelasting. Pas als het bedrag van de overwaarde van de woning ook op 1 januari 2020 nog op uw rekening staat, gaat dit meetellen in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wg, 30-04-2019 18:22 #94
Hoi
Onze huidige woning staat te koop. We verwachten een overwaarde van rond de 20.000.
Dit is is het verschil tussen bedrag hypotheek en opbrengst woning na verkoop en kosten makelaar.
Onze huidige hypotheek is deels banksparen.Het bedrag ligt op vandaag rond de 30.000
Vraag 1 : Moet het banksparen bedrag volledig in de nieuwe hypotheek bij aankoop nieuwe woning of anders?
Vraag 2: We hebben in deze woning ook fors geïnvesteerd van ons eigen vermogen. Als ik de hypotheek som en geïnvesteerd bedrag optel dan is er geen overwinst.
Heeft dit invloed?
Graag reactie Reactie infoteur, 02-05-2019
Hoi Wg,
1. Sommige banken staan toe dat u uw oude hypotheek (inclusief spaarbedrag) meeneemt naar de nieuwe woning.
2. Uw investeringen in de woning met eigen geld maken deel uit van de overwaarde. Vinden de investeringen plaats met een lening of hypotheek, dan komen de investeringen in mindering op de overwaarde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B., 27-04-2019 18:28 #93
Geachte heer,
Wij willen ons huis verkopen met een overwaarde van ca 250.000. Dus ieder een overwaarde van 125.000.
Vervolgens wil ik zelf een nieuwbouwwoning aanschaffen van ca. 300.000 en mijn vriendin wilt later een huis kopen voor de verhuur.
Met mijn jaarinkomen kan ik ongeveer 200.000 lenen en dan zal ik een deel van de overwaarde gebruiken. Het restant van het geld hebben wij nodig voor zakelijke doeleinden. Heeft de situatie dat ik niet mijn volledige overwaarde gebruik voor de aanschaf voor een nieuwe woning invloed op het maximale hypotheekbedrag van de bank? (Als ik bovenstaande lees zou het betekenen dat de hypotheekrente voor een groot deel niet in aftrek kan worden gebracht) Reactie infoteur, 29-04-2019
Geachte B,
Het niet volledig gebruiken van de overwaarde voor de nieuwe woning kan in die zin van invloed zijn op de maximale hypotheek dat de bank van mening is dat gegeven uw inkomen een dergelijke hypotheek voor u niet betaalbaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H., 24-03-2019 18:21 #92
Wij kunnen ons huis verkopen met een overwaarde van ca 50.000.
Nu willen we graag een nieuw huis kopen, niet zo duur, maar zitten met BKR. Voelen ons niet thuis in dit nieuwbouw huis wat verkregen is door aardbevingsproblematiek.
We zijn inmiddels schuldenvrij, hebben vast inkomsten en dus een groot eigen bedrag. Zouden we dan wel een nieuw huis kunnen kopen of zit de bkr in de weg? Reactie infoteur, 26-03-2019
Beste H,
Vaak zit een negatieve bkr een nieuwe hypotheek in de weg, omdat banken vaak niet verder kijken. Het is verstandig om vooraf een bank te zoeken die hier wel genuanceerd mee omgaat, wellicht kan de negatieve bkr inmiddels ook verwijderd worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 01-03-2019 22:10 #91
We hebben op ons huis een hypotheek van 220000 en hebben onze woning verkocht voor 370000. Nu kopen we een nieuwe woning voor 380000 hiervoor hebben we een hypotheek nodig van 200000. Dit gebeurt beide in dezelfde maand op 1 dag. Nu is mijn vraag we hebben dus een overwaarde van 150000. Betekent dit dus dat we maar van 50000 euro de rente kunnen aftrekken? Reactie infoteur, 04-03-2019
Beste M,
Nee hoor, u hebt in beginsel aftrek over de hele hypotheek omdat die lager is dan de prijs van de nieuwe woning minus de geïncasseerde overwaarde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gj, 10-02-2019 16:22 #90
Wanneer ik mijn huis verkoop met een overwaarde van nog 25000 euro, wat moet ik aan belasting af dragen dan? Ik ga elders met iemand samenwonen in een huurhuis. Ik heb echter een WAO uitkering.
Wat zijn de gevolgen? Reactie infoteur, 11-02-2019
Beste Gj,
De overwaarde heeft geen invloed op uw WAO-uitkering. Als u per 1 januari 2020 nog geld op de bank hebt staan, kan het zijn dat u vermogensbelasting moet betalen als u ook nog ander vermogen hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 27-01-2019 21:49 #89
Beste deskundige,

Mijn vriendin( ex-vrouw) verkoopt haar woning met een winst van 58k. Ze koopt geen woning terug want ze komt weer bij mij in wonen. Ik heb ook een eigen woning. We gaan wel een deel gebruiken om mijn woning op te knappen. Moet zij (wij) belasting betalen over de 58 k overwaarde (winst) van de verkoop van het verkochte appartement?

Groet Eric Reactie infoteur, 28-01-2019
Beste Eric,
Als het vermogen in box 3 per 1 januari van een jaar hoger is dan de vrijstellingen, moet hierover vermogensrendementsheffing worden betaald. Wordt de overwaarde in hetzelfde jaar nog besteed zodat het niet meer op de rekening staat, dan is de overwaarde belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kelly, 01-11-2018 21:43 #88
Beste deskundige,

Ons huis zal naar schatting een overwaarde opleveren van 35.000. De overdracht is de eerste week van februari. Wij hebben ook direct een nieuwe woning aangeschaft.
Als we de overwaarde niet inbrengen in de nieuwe hypotheek, is voor dat bedrag geen rente aftrek mogelijk. Daarbij zitten we dan ook aan de vrijstellen van 30.000 zoals beschreven in uw artikel.
Begrijp ik het dan goed dat er niet belast wordt over deze overwaarde?

In afwachting van uw reactie. Reactie infoteur, 04-11-2018
Beste Kelly,
De overwaarde van uw eigen woning is niet belast, zolang u ervoor zorgt dat het geld van de overwaarde niet op 1 januari van een jaar op uw rekening staat. Staat dit geld op dat moment wel op uw rekening, dan ziet de fiscus dit als vermogen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hendrikus, 27-10-2018 14:17 #87
Geachte deskundige. Graag willen wij u de volgende vragen stellen. Wij overwegen om begin 2019 onze huidige woning te verkopen, om vervolgens voor 3 tot 5 jaar in ons vakantiehuisje in Frankrijk te gaan wonen. We emigreren dus voor een paar jaar naar Frankrijk. Daarna overwegen we om eventueel weer naar Nederland terug te keren, en hier misschien van onze
" geparkeerde " overwaarde, weer een huis te gaan kopen. Wij zijn een gehuwd stel, man 63,vrouw 59. Wij werken beiden niet meer, en ons inkomen bestaat uit een vervroegde pensioenuitkering, een uitkering uit een goudenhanddruk, en per eind 2019 komt hier nog een periodieke uitkering uit een dan expirerende lijfrentepolis bij. Indien mogelijk willen wij in Nederland, na onze emigratie naar Frankrijk, geen belastingverplichtingen meer hebben.
1, kunnen wij onze overwaarde gedurende die 3 tot 5 jaar gewoon op onze Nederlandse bankrekening " parkeren ", zonder er hier in Nederland belasting over te hoeven betalen? De hoogte van dit spaarsaldo en de rente hierover, willen / zullen we vervolgens opgeven bij de Franse fiscus. Is dit mogelijk en is dit fiscaal gezien, de beste methode?
2, kunnen wij ons inkomen uit Nederland " bruto " op onze Franse bankrekening laten storten, ( eventueel via onze Nederlandse bankrekening ) om er vervolgens in Frankrijk belasting over te gaan betalen?
3, hebben jullie eventueel nog andere tips en / of aandachtspunten voor ons, waar we aan moeten denken?
Alvast hartelijk dank voor uw antwoord(en) Vriendelijke groet, Hendrikus. Reactie infoteur, 30-10-2018
Geachte Hendrikus,
Het eerste volle jaar dat u bent geëmigreerd, bent u niet meer in Nederland belastingplichtig maar in uw woonland. Let wel op, bankrekeningen zijn in Nederland niet altijd mogelijk als u in het buitenland woont en ook de uitbetaling van een lijfrentepolis kan dan problemen ondervinden (vaak is een Nederlandse bankrekening vereist). U kunt aan de uitbetalende instanties vragen om het geld voortaan op de rekening in Frankrijk te storten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jasmijn, 05-09-2018 22:08 #86
Geachte heer,

In 2015 hebben wij een woning gekocht met een hypotheek van 300k. In 2017 hebben wij een nieuwbouwproject gekocht en is in 2018 opgeleverd.
Wij willen daar achteraf gezien niet in wonen en blijven dus in onze huidige woning die we in 2015 hadden gekocht wonen. De nieuwbouwwoning kunnen we verkopen met een overwaarde van 50k. Is in onze geval ook een bijleenregeling van toepassing. Oftewel kan ik voor de 50k van mijn eerste woning geen hypotheekrenteaftrek krijgen?

Vriendelijke groet,
Jasmijn Reactie infoteur, 08-09-2018
Geachte Jasmijn,
Dat hangt ervan af of u in de nieuwbouwwoning ingeschreven bent geweest. Als dat niet het geval is en u er nooit gewoond heeft, dan is de nieuwbouwwoning een woning in box 3 en dat is de overwaarde dan ook. Dat zou ook betekenen dat de hypotheekrente voor de nieuwbouwwoning nooit aftrekbaar is geweest en er voor de bestaande woning niets verandert.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bb, 08-07-2018 17:20 #85
Beste meneer,

Onlangs heb ik mijn huis verkocht met een overwaarde van 96.000,-

Ik heb van dat bedrag 35.000,- overgeheveld naar de hypotheek van het nieuwe gekochte huis.

Er is inmiddels 61.000,- overgmaakt naar mijn spaarrekening.

Mijn vragen zijn de volgende:
- hoe wordt de 61.000,- belast, welk percentage gaat er naar de belasting?
- wanneer zal de belastingdienst dat percentage afschrijven?

Ik hoor het graag

Hartelijke groet,

BB Reactie infoteur, 09-07-2018
Beste Bb,

Geld dat op 1 januari van een jaar bij de bank staat wordt in dat jaar in box 3 belast met vermogensbelasting voor zover het totale bedrag uitkomt boven de vrijstellingen die in deze box gelden. In 2018 bedraagt de vrijstelling 30.000 euro per persoon:

https://financieel.infonu.nl/belasting/181500-belasting-spaargeld-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Na, 18-06-2018 08:57 #84
Hoi,

De overdracht van mijn huis is 2 januari 2019. De winst zal 48.000 bedragen (netto).
Ik wil hiermee direct een BKR 20.000 betalen dit resteert dan 28.000.
Ik wil geen nieuwe woning kopen. Wordt de 28.000 op 31 december 2019 dan volledig vrijgelaten? Of moet ik dit wel opgeven in BOX 3 hoe werkt dit?

Wat ik begrijp is dat ik dan na 3 jaar bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek weer aanspraak maak op renteaftrek? Reactie infoteur, 19-06-2018
Hoi Na,
De Belastingdienst kijkt naar uw spaargeld en vermogen op 1 januari 2019. De overdracht is op 2 januari 2019 en doet dus niet ter zake voor de vermogensbelasting in 2019. Na drie jaar kunt u weer aanspraak maken op hypotheekrenteaftrek zonder dat met de eerder geïncasseerde overwaarde rekening hoeft te worden gehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yuri, 08-06-2018 13:07 #83
Beste,

Als ik mijn huis verkoop en na 3 jaar een ander huis koop, is dan de volledige hypotheek weer rente aftrekbaar?
En hoeft het dan dus niet meer herinvesteert te worden in een andere woning?

Alvast bedankt voor uw reactie,

met vriendelijke groeten,
yuri Reactie infoteur, 09-06-2018
Beste Yuri,
Klopt, als u later dan na 3 jaar een andere woning koopt, hoeft u de eigenwoningschuld met hypotheekrenteaftrek niet te verminderen met de eigenwoningreserve (overwaarde).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tomasz B., 07-06-2018 09:59 #82
Ik wil in 2019 mijn huis verkopen. Daarna gaan we verhuizen naar Polen. Ik denk dat ik een overwaarde ga krijgen van 20000- 25000.
Moet ik rekening houden dat ik ook belasting over het bedrag moet betalen?
Kan ik eventuele boeterente (rond 10000) aftrekken? Reactie infoteur, 08-06-2018
Beste Tomasz B.,
U betaalt geen belasting over de overwaarde van uw woning. Wel is het zo dat als dit bedrag per 1 januari 2019 op uw rekening staat, het kan zijn dat u vermogensbelasting moet betalen. Verkoop dus iets later dan per 1 januari 2019. Als u uw woning verkoopt, hoeft u geen boeterente te betalen, deze is overigens wel aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. van de Beek, 25-05-2018 11:46 #81
Beste,

Ik heb een vraag over de overwaarde van een huis. Mijn ex en ik gaan in september het huis verkopen met een overwaarde van 150.000,-. Nu is het geval dat dat hij de afgelopen 7 jaar de hypotheek in zijn eentje heeft betaald en ik geen aanspraak wil maken op de overwaarde. Onze hypotheek staat nog wel op beide namen omdat hij deze niet alleen op zijn naam kon krijgen. mijn vraag is nu wat voor handelingen moet ik doen om duidelijk te maken tegenover de belastingdienst dat ik geen overwaarde heb en niet extra belast wil worden. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat iemand een antwoord heeft :-) Reactie infoteur, 27-05-2018
Beste M. van de Beek,
Bij verkoop is er een overwaarde van 150.000 euro. Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd, dan is de helft hiervan voor ieder van jullie. Wil een ex de helft niet hebben, dan is er ook nog sprake van een schenking van 75.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. Yildirim, 13-05-2018 03:11 #80
Goedendag ik wil mijn huis verkopen en +-150000 overwaarde mag ik dit bedrag direct van mijn rekening afhalen gebruiken in het buitenland? Reactie infoteur, 14-05-2018
Goedendag C. Yildirim,
Ja het geld is van u en vrij besteedbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erwin, 11-02-2018 04:57 #79
Beste,
Wij gaan binnenkort ons huis verkopen ivm scheiding. Nu zit er een overwaarde van ongeveer 200.000 op maar na oplevering (casco) 7 jaar geleden hebben wij ongeveer 150.000 geïnvesteerd in de verbouwing. Dit bedrag komt niet uit de hypotheek maar eigen spaargeld. Hoe wordt de overwaarde gezien tov het zelf geïnvesteerde geld? Reactie infoteur, 12-02-2018
Beste Erwin,
De fiscus kijkt puur naar de overwaarde en niet naar de herkomst van het geld. Bij een verdeling in verband met een echtscheiding is het overigens goed denkbaar dat jullie zelf wel ook kijken naar de herkomst van het geld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Avci, 03-02-2018 21:05 #78
Beste Zeemeeuw,

Ik wil in 2018 of 2019 samen met mijn vrouw ons huis verkopen. Daarna gaan we verhuizen naar het buitenland(Turkije). Ik denk dat we een overwaarde gaan krijgen van +/- 75000.

Wil het bedrag overmaken naar mijn bankrekening in Turkije. Maar moet ik rekening houden dat ik ook belasting over het bedrag moet betalen?

Mvg,
A.Avci Reactie infoteur, 05-02-2018
Beste A. Avci,
In Nederland betaalt u over uw vermogen belasting, dat wil zeggen als het geld op 1 januari 2018 of 2019 nog op uw rekening staat, maar een deel is belastingvrij:

https://financieel.infonu.nl/belasting/120289-hoeveel-belastingvrij-vermogen-in-2017-en-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

De Vetten, 28-01-2018 21:54 #77
Ik ben 69 jaar en ga mijn huis verkopen en een goedkopere woning kopen. Het geld dat ik overhoud aan de verkoop en na aankoop nieuwe huis breng ik niet naar de bank en is dus niet
zichtbaar voor de fiscus. Ik wil daar leuke dingen van gaan doen, leuke reisjes maken met mijn vrouw. Mijn vraag is hoe gaat de belasting hierop reageren? Reactie infoteur, 29-01-2018
Beste De Vetten,
U mag met uw geld doen wat u wilt, het is uw geld. Maar ook contant geld behoort tot iemands vermogen en valt onder de vermogensbelasting. De Belastingdienst hoeft daar niet per se achter te komen, maar dat kan natuurlijk wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 17-01-2018 18:57 #76
Hallo.

Ik ben van plan mijn appartement te verkopen en k kan er een flinke overwaarde aan over houden. (+/- 55.000 euro).

Hoe wordt dit belast? Betaal ik vermogensbelasting en wordt er eventueel nog meer op belast/berekend? Komt dit bedrag op mijn inkomsten te staan? Reactie infoteur, 18-01-2018
Hallo Anoniem,
De overwaarde die u overhoudt bij verkoop van uw woning telt niet meer in 2017 mee voor de vermogensbelasting, maar mogelijk wel in 2018. Het is dan vermogen in box 3 (geen inkomsten box 1).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Koppen, 07-01-2018 16:19 #75
Ik ga mijn huis verkopen, geschatte overwaarde ongeveer 60.000. vanwege mijn leeftijd (69) en geen pensioen hebbend kan ik geen hypotheek meer krijgen. Ik werk nog steeds als zelfstandig ondernemer in de gezondheidszorg maar dit is van geen betekenis bij het kunnen sluiten van een hypotheek.
Mijn pensioen is de overwaarde van het huis, wat moet ik met de fiscus afrekenen over de overwaarde na verkoop? Reactie infoteur, 09-01-2018
Beste Koppen,
Over de overwaarde betaalt u in 2018 geen belasting. Staat er nog geld op uw rekening per 1 januari 2018, dan betaalt u daarover vermogensrendementsbelasting:

https://financieel.infonu.nl/sparen/64892-vermogensrendementsheffing-2016-2017-en-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alice, 18-12-2017 22:40 #74
Hallo,

Huis verkocht met een overwaarde van ca 28.000 en we krijgen banksparen uitgekeerd van ca 17.000. Dit geld gaan we investeren in de nieuwbouw welke in 2018 opgeleverd wordt. Nieuwe hypotheek is afgesloten, maar de grond moesten we 8 december jl betalen en geld is/wordt deze week uitgekeerd.
Ivm nieuwe hypotheek, moeten we nu nog steeds vermogensbelasting betalen over beide bedragen?

Bedankt Reactie infoteur, 19-12-2017
Hallo Alice,
Voor de vermogensbelasting wordt gekeken naar het saldo van het kapitaal dat u hebt en uw hypotheek per 1 januari 2018.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Gok, 17-12-2017 17:21 #73
Hallo, ik ben plan om mij huis te verkopen, ik hou rond 20000 ( tweehonderdduizend ) overwaarde. ik wil voorlopig niet kopen maar huren, naast vermogens belasting moet ik aan belastingdienst nog wat betalen?

dank u wel Reactie infoteur, 18-12-2017
Hallo M. Gok,
Neen. Als dit bedrag op 1 januari aanstaande nog op uw rekening staat, betaalt u hierover in 2018 wel vermogensbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Inge, 29-11-2017 23:45 #72
Dit jaar hebben we een nieuwe hypotheek van 270.000 afgesloten voor een nieuwbouwwoning. De woning wordt in het 2e kwartaal 2018 opgeleverd. Onze huidige woning is verkocht met een overwaarde van 10.000, de overdracht is in maart 2018. Ik heb begrepen dat we met de bijleenregeling te maken hebben maar ivm hoge kosten die niet in de hypotheek zijn meegefinancierd zoals dubbele lasten, aanschaf keuken, vloeren, wandafwerking maar ook tijdelijke opslag en tussentijdse woonruimte raakt ons eigen spaargeld snel op. Ik weet dat wanneer we de overwaarde niet gebruiken om de nieuwe hypotheek af te lossen, dat we dan over 260.000 hypotheekrente kunnen aftrekken. Nu heb ik de volgende vragen:

1. Natuurlijk is het prettig om de nieuwe hypotheekschuld te verlagen, maar wat extra ruimte om de woning naar onze smaak af te laten werken zal ook prettig zijn. Scheelt het veel als je over 260.000 ipv 270.000 hypotheekrente (3%) kunt aftrekken?

2. Als we de overwaarde wel gebruiken in het kader van de bijleenregeling, wanneer moet dan de aflossing betaald worden. Is dit gelijk bij het vrijkomen van de overwaarde dus in maart 2018 of voldoen we ook aan de regel als we dit later in het belastingjaar doen, bijvoorbeeld november 2018?

3. Is het eventueel ook mogelijk om 5000 van de overwaarde te gebruiken voor het verlagen van de nieuwe hypotheek zodat deze verlaagd wordt naar 265.000 en we dus over 265.000 hypotheekrente kunnen aftrekken? Reactie infoteur, 01-12-2017
Beste Inge,
1. Dat hangt van uw inkomen en de rente af. Stel u financiert 10.000 euro tegen 2% en uw belastingtarief is 40% dan scheelt dat netto 80 euro per jaar (hypotheekrente zonder aftrek 200 euro, met aftrek 120 euro).
2. De bijleenregeling gaat in zodra een woning verkocht is. Overigens mag u meer lenen met aftrek als u een woning verbetert.
3. Ja dat kan ook.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kasia, 22-11-2017 04:49 #71
Hoi
Ik heb mijn huis verkocht, met overwaarde van 15.000 euro, ik wil voorlopig geen nieuwe huis kopen, kan ik de geld gelijk opmaken voor mijn eigen dingen? En hoeveel belasting moet ik betalen? Reactie infoteur, 22-11-2017
Hoi Kasia,
U mag het geld gewoon opmaken en u betaalt er in 2017 geen belasting over, maar als het geld op 1 januari 2018 nog op uw rekening staat en uw totale vermogen is hoger dan 30.000 euro, dan gaat u in 2018 wel vermogensbelasting over dit bedrag betalen en kan dit gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de huurtoeslag (als u wilt gaan huren).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard, 03-11-2017 18:16 #70
Ik heb een huis verkocht met overwaarde en wil dat geld gebruiken om een net aangekocht huis mee te verbouwen. Nu is dat niet voor 1-1-2018 klaar. Op welke manier kan ik de fiscus duidelijk maken dat ik de hele overwaarde voor de verbouwing gebruik (en dus 'in het nieuwe huis stop'), zodat ik geen vermogensbelasting betaal?
Als dit niet kan, wat is dan financieel gezien de meest aantrekkelijke manier om hiermee om te gaan?
Ik kan een deel van de hypotheek op het nieuwe huis aflossen met de overwaarde en later de hypotheekruimte gebruiken om weer te lenen voor de verbouwing. Hiermee worden de maandlasten tijdelijk verlaagd, wat geld bespaart, en gaan ze weer omhoog wanneer de hypotheek weer omhoog gaat. Op die manier is de overwaarde wel 'duur geld', omdat er dan gedurende de looptijd van de hypotheek rente betaald wordt over het bedrag. Reactie infoteur, 26-10-2018
Beste Gerard,
Geen vermogensbelasting betalen gaat waarschijnlijk niet lukken als dit spaartegoed per 1 januari 2018 nog op uw rekening staat. De relevantie hangt ook af van de omvang het verbouwingsbedrag. Een manier om uw vermogen tijdelijk te verlagen is uitgaven die u binnenkort toch moet doen, naar voren te halen (een voorschot op de verbouwing betalen, de hypotheekrente vooruit betalen, een verzekering eerder betalen):

https://financieel.infonu.nl/belasting/62608-belasting-eindejaarstips-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cee, 13-10-2017 11:08 #69
Een vraag. Recentelijk onze eigen woning met overwaarde verkocht. Hypotheek schuld is via de notaris verrekend en het overig deel is bijgeschreven op mijn privé rekening. Inmiddels een nieuwbouw huis gekocht waarmee ze net begonnen zijn met bouwen, oplevering rond de zomer 2018.

Ik heb geen nieuwe hypotheek en wil het nieuwe huis gaan betalen uit het restant van de verkoop eigen woning met aanvulling uit eigen spaargeld. Wat doet de fiscus met het bijgeschreven bedrag op mijn privé rekening met de belastingaangifte 2017? Moet ik nu ook vermogensbelasting betalen over dat deel of is dit vrij omdat het volledig in een nieuwe woning wordt gedaan? Reactie infoteur, 15-10-2017
Beste Cee,
Het bedrag dat gedurende 2017 is bijgeschreven op uw rekening telt niet mee voor de vermogensbelasting in 2017. Staat het bedrag per 1 januari 2018 nog op uw eigen rekening, dan valt het bedrag in 2018 wel in box 3 en de daarbij behorende vermogensbelasting. Voor de vermogensbelasting gelden wel (kleine) vrijstellingen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/43699-belastingen-de-belastingvrijstelling-sparen-en-vermogen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 10-10-2017 12:52 #68
Hallo, ik heb een vraag,
Per 2-1-2018 heb ik mijn huis verkocht en houd 78.500 over. (Gaan nog wel kosten van de makelaar vanaf). Ik heb in 2014 een ander huis gekocht in Spanje, vrij van schulden of lasten.
Mijn vrouw vertrekt per 2 jan 2018 naar ons huis in Spanje, ik blijf nog een halfjaar werken (in loon dienst) en volg dan. Moet ik over de overwaarde belasting betalen? Reactie infoteur, 10-10-2017
Hallo Marcel,
Als dit bedrag op 1 januari 2018 (31 december 2017) op uw rekening staat, wordt dit gezien als vermogen in box 3. Hierover betaalt u vermogensbelasting, maar samen met uw vrouw hebt u wel een vrijstelling van 60.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joke, 06-10-2017 22:38 #67
Flat verkocht 40.000 euro over, verder geen spaargeld. moet ik belasting over dat bedrag betalen? Reactie infoteur, 09-10-2017
Beste Joke,
U hoeft over dat bedrag nu geen belasting te betalen, maar als het bedrag op 1 januari 2018 nog op uw rekening staat, telt het in 2018 wel mee in box 3 van de inkomstenbelasting als spaargeld en vermogen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Matthijs, 01-10-2017 08:37 #66
Hallo, ik heb een vraag aangaande overwaarde. ik ben van plan om een tweede en misschien wel derde woning te kopen op een executieveiling met volledig eigen middelen. deze wil ik met minimale middelen opknappen en weer doorverkopen. ik ben gewoon in loondienst en heb geen eigen bedrijf of wat dan ook. moet ik over de potentiële winst (want dat blijft een gok) winstbelasting of andere belasting betalen?

alvast bedankt Reactie infoteur, 02-10-2017
Hallo Matthijs,
Als u van het kopen, opknappen en verkopen niet uw beroep maakt en geen ondernemer bent, is de winst bij de verkoop van een woning onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 26-09-2017 20:04 #65
Ik had een woning samen met mijn vrouw. Die hebben we verkocht in mei 2017 met overwaarde circa 75000. Nou mijn vraag is moet ik in 2018 wanneer ik belasting invul rente over het bedrag van 75.000 betalen? En sinds kort heb ik dit bedrag al opgenomen van mijn rekening. Ik wil graag een duidelijke informatie van u. Reactie infoteur, 27-09-2017
Beste Hans,
U betaalt geen rente over de overwaarde, mogelijk ontvangt u rente over de overwaarde. De Belastingdienst hanteert daarbij uw banksaldo per 1 januari van een jaar als uitgangspunt voor de vermogensbelasting. In dit geval 1 januari 2018, belastingaangifte in 2019.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 19-09-2017 18:03 #64
Hallo,

Ik heb een woning met een overwaarde van +/- 25.000 en daarnaast heb ik nog een beleggingsverzekering met een huidige waarde van ongeveer 20.000. Kan ik bij verkoop van mijn woning de beleggingsverzekering in 1 keer aflossen op mijn hypotheek en zo de overwaarde dus eigenlijk verhogen naar 45.000? (geld dat ik ontvang na verkoop van mijn woning). Of moet ik veel belasting betalen voor het afkopen van de beleggingsverzekering?
Dank voor uw antwoord Reactie infoteur, 20-09-2017
Hallo Erik,
Als u uw woning verkoopt en met de beleggingsverzekering uw hypotheek aflost, is het vrij gekomen bedrag uit de beleggingsverzekering belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kiki, 19-09-2017 17:03 #63
Beste,

Ik ben van plan om in de toekomst te emigreren naar een ander Europees land (geen EU). Nu heb ik aanzienlijk veel overwaarde aan mijn woning en vroeg mij af als ik mijn huis verkoop en emigreer naar een ander land welke regels gelden er voor mij betreffende de overwaarde. Klopt t dat je daar dan geen belasting over hoeft te betalen? Zo ja, wat is de percentage?

mvg, Kiki Reactie infoteur, 20-09-2017
Beste Kiki,
U betaalt in Nederland over de overwaarde bij verkoop van een woning geen extra belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Deb, 18-08-2017 22:51 #62
Goedendag,

Als ik mijn woning verkoop en ik heb een overwaarde van 45.000, kan ik het geld gelijk van mijn rekening halen zonder dat ik er belasting over hoef te betalen? (dus ik haal het geld op zeg maar 1 december 2017 eraf). Reactie infoteur, 21-08-2017
Beste Deb,
Huis verkocht met overwaarde? Dan mag u het geld gewoon van de rekening afhalen. De Belastingdienst vindt wel dat u ook over contant geld in huis (per 1 januari) belasting moet betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn, 22-07-2017 22:11 #61
Hallo, ik heb ook een vraag en hopelijk kan deze beantwoord worden.

Als ik mijn huis met 30k overwaarde verkoop en bij de aankoop van een nieuwe woning die 30k niet in de nieuwe woning stop, klopt fat dan dat de 30k in box 3 komt? En dat er vrijstelling is op het vermogen dat belast kan worden van 24k? En dat het gevolg is dat ik op het bedrag van 30k geen rente aftrek ontvang bij aankoop van de nieuwe woning? Reactie infoteur, 19-12-2018
Hallo Martijn,
U betaalt vermogensbelasting in box 3 als u per 1 januari van het jaar over dat geld of vermogen beschikt en daarmee in totaal meer bezit dan de vrijstelling. Als de overwaarde op uw bankrekening staat op 1 januari 2018, telt dat bedrag minus de vrijstelling van 25.000 euro in 2018 dus mee voor de vermogensbelasting. Verder geldt de bijleenregeling:

https://financieel.infonu.nl/belasting/112720-bijleenregeling-2018-en-2019-aflossingsplicht-hypotheek.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sylvy, 22-07-2017 12:22 #60
Mijn vriend koopt een huis op zijn naam. Ik ga mijn huis verkopen en trek bij hem in. Ben ik verplicht mijn overwaarde in zijn huis te stoppen? Reactie infoteur, 24-07-2017
Beste Sylvy,
Zolang jullie niet getrouwd zijn, bent u daartoe niet verplicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kees, 17-07-2017 07:43 #59
Ik heb in juli 2015 een vm. kantoorpand, dat al woonbestemming had en voor de overdracht al geschikt was gemaakt voor bewoning, gekocht voor 170.000. Gezien de grootte had ik al een ontwerp laten maken een omgevingsvergunning aangevraagd en in juni 2015 gekregen om er 3 appartementen in te realiseren. Kosten verbouwingen ca. 60.000. De waarde van een van de appartementen waarin ik woon is ca. 220.000.

Ik heb de andere 2 appartementen verkocht, deze worden 2 augustus a.s. geleverd. De opbrengst is 138.000 en 95.000.

Er is sprake van overwaarde die in de 2e helft 2017 wordt gerealiseerd. In welke box valt dit? Reactie infoteur, 19-07-2017
Beste Kees,
Als er geen hypotheek is, is alles overwaarde. In dat geval is wat telt in box 3 wat er van de twee appartementen nog op uw bankrekening staat per 1 januari 2018.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irmgard, 10-07-2017 12:54 #58
Beste,
Wij hebben een nieuw huis laten bouwen dat juli 2016 is opgeleverd en sindsdien ons hoofdverblijf is. Tot 2016 woonden wij enkele jaren in een huurhuis terwijl onze oude woning werd verhuurd (2012-2016). De oude woning viel in box 3. Nu hebben wij de oude woning verkocht en de overwaarde is EUR 199K. Is op deze overwaarde de bijleenregeling van toepassing? Reactie infoteur, 12-07-2017
Beste Irmgard,
Op de overwaarde van uw verkochte woning is inderdaad nog de bijleenregeling van toepassing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mva, 07-07-2017 12:32 #57
Beste,

Ik heb mijn huis verkocht en de overdracht vindt plaats op 1 september a.s. (huis is vrij van hypotheek). Nu heb ik een nieuw huis gekocht, met een voorlopige koopovereenkomst waarvan ik per 1 september een waarborgsom (20% van de aankoop) moet betalen. Ik kan het huis echter pas in januari 2018 gaan bewonen en moet dan de rest van de koopsom betalen.Ook dan vindt de notariële overdracht van het huis plaats. Hoe zit dat nu met de vermogensbelasting? Ik heb op 1 januari 200.000 op de bank staan, maar ook een "schuld' van 200.000 aan de verkoper van het huis. Of wordt de voorlopige koopovereenkomst niet als een schuld gezien? Reactie infoteur, 09-07-2017
Beste Mva,
De 200.000 (eventueel minus 20.000) wordt als uw vermogen gezien, u hebt immers geen schuld van 200.000 maar de verplichting om straks tegen die waarde een huis af te nemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sv, 02-07-2017 13:48 #56
Beste,

Mijn bod op een woning is onlangs geaccepteerd. Naar alle waarschijnlijkheid zullen we op 2 januari 2018 de woningoverdracht tekenen bij de notaris. Vermogensbelasting wordt berekend op het saldo per 1 januari. Is het handig dat ik de koopsom (waarvan groot gedeelte spaargeld) in december 2017 betaal aan de notaris zodat ik over dit bedrag geen vermogensbelasting meer betaal per 1 januari 2018?

Bij voorbaat dank voor uw reactie! Reactie infoteur, 04-07-2017
Beste Sv,
Dat is voor de vermogensbelasting in box 3 zeker verstandig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lars, 28-06-2017 09:05 #55
Beste Infonu,

Hopelijk kunt u mij helpen dmv/mbv wat rekensommetjes om mijn situatie wat te verduidelijken wat betreft het eventueel betalen van belastingen van mijn overwaarde.

Ik heb mijn huis verkocht en de overwaarde bedraagt EUR 81.000,-

Circa EUR 51.000,- ga ik gebruiken/investeren in mijn nieuwe huis (aanvulling op de hypotheek)
Circa EUR 10.000,- ga ik gebruiken voor het verbouwen van mijn nieuwe huis.
Circa EUR 20.000,- ga ik gebruiken voor 'andere zaken"

Hoeveel belasting (welke dan ook) zal ik tzt moeten betalen (over welk deel) en welke gevolgen heeft dit voor mijn nieuwe hypotheek?

Ik hoor het graag en alvast zeer bedankt voor uw reactie.

mvg Lars Reactie infoteur, 30-06-2017
Beste Lars,
U betaalt u geen belasting over de overwaarde, maar als dit geld op de rekening staat aan het begin van een jaar, telt het wel mee bij de vermogensbelasting in box 3. De 20.000 euro die u niet in uw woning stopt, verlaagt met dat bedrag de maximale hypotheek op uw nieuwe woning. Ook dat hoeft in de praktijk geen probleem te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mehmet, 01-06-2017 22:13 #54
Beste

Ik heb een vraag: ik heb in 2005 een woning gekocht die ik sinds kort helemaal heb gerenoveerd. Nou heb ik een hypotheek lopen van 240000 met een beleggingsfonds ter waarde van 18000 die ik kan inlossen op mijn hypotheek. Na wat meer informatie te hebben gevraagd blijkt nu dat ik een over waarde heb van meer dan 200000 maar het volgende punt is dat ik wil emigreren naar het buitenland. Wat voor regels gelden er daarvoor qua fiscus?

Mvg Mehmet Reactie infoteur, 03-06-2017
Beste Mehmet,
Geld overmaken hoeft geen probleem te zijn. Contant mag u tot 10.000 euro over de grens meenemen, boven dit bedrag hebt u een meldingsplicht liquide middelen als u de Europese Unie in of uit reist: http://tinyurl.com/ydd3tb6k
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud van Velsen, 31-01-2017 10:50 #53
Beste,
mijn vader wil zijn (enige) huis verkopen om daarna een aanleunwoning te gaan huren. De opbrengst wil hij (grotendeels) verdelen onder zijn 2 kinderen die wonen in België. Wat vraagt de fiscus van de verkoopprijs en waar wordt het geld belast dat hij zijn kinderen wil schenken? Als dat in Nederland wordt belast, weet u dan de kosten? Of is het beter om het huis te schenken aan de kinderen en dat deze het huis verkopen? Reactie infoteur, 01-02-2017
Beste Ruud van Velsen,
De Belastingdienst vraagt niets van de verkoopprijs, maar als uw vader een bedrag of het huis aan een kind schenkt, zal er schenkingsbelasting moeten worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aron, 27-01-2017 18:35 #52
Mijn vrouw en ik gaan uitelkaar en omdat de kinderen bij mij blijven hebben we afgesproken dat de overwaarde van de woning pas betaald wordt aan haar als ik de woning in de toekomst verkoop. Hoe kijkt de fiscus hier naar? En zou zij volgens de fiscus nu al vermogensbelasting moeten betalen? Ik zou dat wel vreemd vinden, immers krijgt zij de overwaarde pas in de toekomst bij verkoop woning. Reactie infoteur, 30-01-2017
Beste Aron,
De fiscus lijkt naar de WOZ-waarde minus hypotheek. Wie niet meer in de woning woont, ziet dat deel naar box 3 verhuizen. In box 3 betaalt u overigens pas belasting als er op 1 januari van het jaar voldoende vermogen in zit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 23-12-2016 13:18 #51
Ik heb vorige week mijn huis verkocht; en de hypotheek hiervan afgelost. De overwaarde ca 90.000 is dus op mijn rekening gestort. Ook een ander huis gekocht waar we deze overwaarde gaan gebruiken + een nieuwe hypotheek. Hiervan is de overdracht pas begin Januari. Wat betekend dit als dat bedrag per peildatum 1-1-2017 op mijn rekening staat? of mag ik dat al naar de notaris rekening boeken voor de betaling van het nieuwe huis? Reactie infoteur, 10-01-2017
Beste Eric,
U mag het bedrag in 2016 of 2017 naar de notaris boeken (als de notaris dat toestaat). Als de verkoopwinst van uw woning op uw rekening staat, valt het geld zeker in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kalkman, 14-12-2016 20:25 #50
Beste
Wij hebben ons huis verkocht met overwaarde nu willen we de overwaarde gebruiken voor het nieuwe huis dat 1 feb 2017 ons eigendom wordt. I.v.m. de belasting willen we voor die tijd graag een stuk hypotheek aflossen is dit mogelijk?
Alvast bedankt
M.v.g.
L.kalkman Reactie infoteur, 17-12-2016
Beste Kalkman,
Als u (nog) een hypotheek hebt, kunt u die deels aflossen. Vaak is 10% boetevrij toegestaan. Als er nog geen nieuwe hypotheek is, kunt u die niet deels aflossen maar wel een lagere hypotheek aanvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Seb, 26-11-2016 23:53 #49
Hallo,

Mijn vrouw en ik hebben op eind december 2015 een nieuwbouwhuis gekocht dat nog gebouwd moet/moest worden. Zoals het er nu voor staat verkopen we ons oude huis in februari 2017 met een overwaarde van mogelijk 40.000,-. Als het goed is kunnen we in maart 2017 in ons nieuwe huis. Wat zijn de gevolgen voor de renteaftrek van onze nieuwe hypotheek? Hoe zit het met vermogensbelasting, gegeven dat we de overwaarde niet geheel herinvesteren in ons nieuwe huis? Daarnaast is de hypotheek van ons nieuwe huis 60.000,- meer, dan onze oude hypotheek.
m.v.g. Seb Reactie infoteur, 19-12-2018
Hallo Seb,
U hebt momenteel twee eigen woningen (eentje in aanbouw). Voor beide woningen is de hypotheekrente (annuïtair gefinancierd) nog aftrekbaar. De overwaarde speelt in 2017 voor u nog geen rol in de vermogensbelasting maar wel mogelijk in 2018 als het geld dan nog op uw rekening staat. Voor de aftrek na verkoop geldt de bijleenregeling:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Stolk, 17-11-2016 17:00 #48
Goedendag,

Mijn vrouw heeft nog een huis dat nu na 8 jaar te koop heeft gestaan is verkocht.
28-01-2017 is de overdracht. Nu komt er best veel geld vrij rond 1 ton want het huis is bijna 29 jaar vrij van hypotheek schuld. Nu willen we dit geld investeren in de woning waar we nu wonen met onder meer rolluiken, tuin opknappen, overkapping en nog wat dingen. En daarnaast ook nog wat voor ons zelf wat te kopen. We we willen ook geld opzijzetten naar wat we overhouden natuurlijk. Maar kan ik bv. de helft opnemen en dit voor diversen dingen benutten? Waar moeten we rekening mee houden en kan dit zomaar?
m.v.g. M. Stolk Reactie infoteur, 20-11-2016
Beste M. Stolk,
Het geld van de overwaarde mag u vrij benutten, voor uw woning maar ook voor andere zaken. De rolluiken en dergelijke mogen gewoon met eigen geld worden betaald. Wat per 1-1-2018 nog over is, is dan onderdeel van de vermogensbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ferdi, 03-11-2016 17:09 #47
Beste,

Naast mijn eigen woning heb ik in privé een huis gekocht (box 3 dus) begin juni 2016, kleine verbouwing en eind juli 2016 weer doorverkocht. Overwaarde rond de 6000 euro. Hoe werkt dat fiscaal? Moet ik over die 6000 euro belasting betalen of niet?

MvG,
Ferdi Reactie infoteur, 05-11-2016
Beste Ferdi,
Over die 6000 euro winst betaalt u geen aparte belasting, wel maakt het deel uit van uw vermogen in box 3 als het op 1 januari 2017 nog op uw rekening staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vasia, 01-11-2016 12:38 #46
Beste,
Ik wil een nieuw huis gaan bouwen en het (met winst) verkopen. Hiervoor denk ik om een hypotheek voor af te sluiten met minimale boete bij vervroegd aflossen. Wat zie ik over de hoofd en welke belasting zou ik moeten betalen als dit gaat lukken?
Alvast bedankt, Vasia. Reactie infoteur, 02-11-2016
Beste Vasia,
Niet elke bank is even gemakkelijk bij vervroegd aflossen. Volledig boetevrij aflossen door verkoop is (meestal) gewoon toegestaan. U betaalt geen belasting over de verkoopwinst (hooguit uw vermogen in box 3 op 1 januari van het jaar), maar als u van dit flippen (kopen en doorverkopen) min of meer uw beroep maakt kan de Belastingdienst dit zien als uw werk en arbeidsinkomen, en die zijn wel fiscaal belast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martin, 12-10-2016 23:43 #45
Hallo,
Als op 1 januari ons huis met overwaarde verkocht is en het (voorlopige) koopcontract is getekend door beide partijen maar de afrekening heeft nog niet plaatsgevonden (geen geld nog op de rekening) wordt dit dan door de fiscus al als (belastbaar) vermogen gezien?
Bij voorbaat dank Reactie infoteur, 13-10-2016
Hallo Martin,
De verkoopopbrengst van uw woning is box 3 vermogen in 2017 als het geld ook op 1 januari 2017 op uw rekening staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Walter, 11-10-2016 17:22 #44
Hallo,
Ons huis is verkocht en transactie is op 31 januari 2017. Nieuw huis gekocht waarvan we de transactie nog moeten vaststellen. Wat is het advies in deze? Als de transactie van nieuwe huis eerder is, dus 2 huizen op naam. Wat zijn de consequenties? Reactie infoteur, 12-10-2016
Hallo Walter,
Als de transactie eerder is en u dus tijdelijk twee eigen woningen hebt, heeft u in die periode twee woningen in box 1 (met hypotheekrenteaftrek als er hypotheken zijn).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 23-09-2016 15:35 #43
Goedemiddag,

Wij hebben ons huis met overwaarde verkocht. Wij willen nu van de overwaarde een gedeelte van mijn studieschuld afbetalen. Kan ik hiervoor dan nog een boete ontvangen of moet ik hier belasting voor betalen? Reactie infoteur, 24-09-2016
Beste Kim,
U mag de behaalde overwaarde besteden zoals u dat wilt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E., 29-08-2016 10:29 #42
Goedendag,
Ik heb eind 2014 een woning gekocht voor 240.000, vervolgens met 30.000 eigen geld de woning gerenoveerd. Nu wil ik de woning verkopen en deze heeft een marktwaarde van 330.000. De restschuld bedraagt 210.000, kortom een overwaarde van 120.000 euro. De helft schenk ik aan iemand belastingvrij in 2017 voor een woning. Ik hou 60.000 zelf over, waarvan ik 15.000 wil gebruiken voor verbouwing van mijn nieuwe woning. Resterende 45.000 wil ik zelf houden. Ik betaal dan over 21.000 (45000-24000) vermogensbelasting a 1.2%. Mijn vraag is, stel ik probeer het betalen van vermogensbelasting te voorkomen door 21.000 te gebruiken voor aflossing van mijn studieschuld. Dat doe ik direct nadat ik de overwaarde heb geïncasseerd (voor januari 2017), moet ik dan alsnog enige belasting over dat bedrag betalen (omdat het niet opnieuw in een woning is gestoken). Iets als belasting voor de behaalde winst. Reactie infoteur, 30-08-2016
Beste E,
U betaalt geen belasting over de betaalde winst bij verkoop van een eigen woning, maar wel over het bedrag op uw rekening per 1 januari van het jaar (minus vrijstelling).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lopes, 21-08-2016 03:28 #41
Hallo! Ik verkoop mijn woning en heb overwaarde, mag ik de overwaarde investeren in de kosten koper, dus de kosten voor de notaris, de hypotheken van mijn nieuwe woning? Reactie infoteur, 22-08-2016
Hallo Lopes,
Dat mag inderdaad. Relevant is uw aankoopprijs inclusief kosten koper.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lopes, 16-08-2016 18:48 #40
Hallo Lopes,
U mag uw overwaarde vrij gebruiken, maar de hypotheek die recht geeft op hypotheekrenteaftrek is maximaal gelijk aan de aankoopprijs van de nieuwe woning inclusief kosten koper minus de overwaarde van de verkochte woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Olli, 09-07-2016 11:36 #39
Ik ga mijn huis verkopen en ga in een huurhuis wonen. Heeft u enig idee hoeveel ik van de overwaarde (en dat is bijna een ton) af moet geven aan de belasting? De overwaarde is voorlopig mijn enige vorm van inkomen. Ik heb vooralsnog geen baan en mijn uitkering is afgelopen.

Met hartelijke groet,
Olli Reactie infoteur, 10-07-2016
Beste Olli,
U hoeft van de overwaarde niets af te geven. Wel is het zo dat uw vermogen in box 3 wordt belast met de vermogensrendementsheffing als dit vermogen op 1 januari groter is dan ruim 24.000 euro per persoon (2016).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 07-07-2016 08:06 #38
Ik heb een koopwoning (huis 1) en heb nu een tweede huis gekocht (huis 2) dat verbeterd en verbouwd gaat worden uit eigen geld. De huidige woning (huis 1) is nog niet verkocht, mag ik bij verkoop van die woning de overwaarde gebruiken om mijn eigen geld weer aan te vullen? Reactie infoteur, 07-07-2016
Beste Chris,
Dat mag zeker, maar als u het tweede huis financiert, is de maximale hypotheek met aftrek lager door de overwaarde. Voor het bedrag van de overwaarde kunt u ook een hypotheek op de nieuwe woning afsluiten, maar dan zonder hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joe, 07-06-2016 14:56 #37
Een buitenlands bedrijf wil een huis hier in Nederland huren, moeten zij een belasting betalen? Reactie infoteur, 07-06-2016
Beste Joe,
De huur zal in dat geval inclusief btw zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kitty, 02-06-2016 17:02 #36
Wij verkopen ons huis 1 september 2016 en gaan even huren tot ons nieuw te bouwen huis klaar is ongeveer oktober 2017. Moeten we belasting betalen over de overwaarde van ons oude huis die we in ons nieuwe huis stoppen en nog een kleine hypotheek nemen en hoeveel % dan?

hartelijk dank
Kitty Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Kitty,
U betaalt geen belasting over de overwaarde van uw verkochte huis. Als u een hypotheek neemt op de nieuwe woning, is de hoogte waarop hypotheekrenteaftrek mogelijk is wel begrensd. De maximale hypotheek op de nieuw woning is dan gelijk aan de aankoopwaarde (plus kosten) minus de overwaarde (bijleenregeling):

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jessie, 09-05-2016 21:39 #35
Goedenavond,
Mijn vraag is het volgende: ik heb december 2015 een woning gekocht. Inmiddels is de woning volledig verbouwd en kunnen we deze naar alle waarschijnlijkheid voor 115.000,- meer verkopen. De hypotheek staat alleen op mijn naam. Wij denken eraan om het huis te gaan verkopen en een nieuwe woning te kopen en te verbouwen, met als doel daar te blijven wonen. Wat adviseer je mij te doen? Hoe voorkom ik dat de fiscus hier ook rijk van wordt?

Heel hartelijk dank voor je advies alvast.
Hartelijke groet,
Jessie Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Jessie,
Bij de verkoop van een woning is bijna alles openbaar en is er dus weinig te verhullen. In zijn algemeenheid is 2016 en waarschijnlijk ook 2017 een prima jaar om een woning te verkopen met winst. Wel is het zo dat de maximale hypotheek waarvoor hypotheekrenteaftrek mogelijk is bij de volgende woning afneemt met de behaalde overwaarde:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mel, 18-04-2016 23:11 #34
Beste, wij hebben ons huis verkocht met een overwaarde van 25000,- nu willen wij een huis gaan kopen waarin wij de helft van die overwaarde in de hypotheek willen stoppen en de andere helft voor de verbouwing van het nieuwe huis gebruiken. Is dit fiscaal aantrekkelijk of kunnen we beter alles in de hypotheek stoppen?
Alvast vriendelijk bedankt. Reactie infoteur, 24-12-2017
Beste Mel,
Als er een overwaarde was, kunt u niet voor het totale aankoopbedrag van de woning een hypotheek nemen met hypotheekrenteaftrek. Dit komt door de bijleenregeling. Hoeveel geld u op uw spaarrekening houdt is ook afhankelijk van de vraag of u een spaarreserve wilt hebben of niet:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke, 03-04-2016 13:16 #33
Onze zoon en schoondochter kopen een nieuwe woning. De oude woning willen zij verhuren. De spaarhypotheek die zij erop hebben is 154.000 en de woning is 206.000 waard volgens de WOZ beschikking va dit jaar. Betekent dit dat zij over deze overwaarde geen hypotheekrenteaftrek krijgen voor het nieuwe huis. En om het dan nog wat ingewikkelder te maken, willen ze de spaarhypotheek meenemen (mits de bank meewerkt) en het oude huis financieren met een deel eigen geld en deel nieuwe hypotheek, die dan ook nog eens een stukje lager zal zijn dan de spaarhypotheek van 154.000.
Wordt door een lagere hypotheek de overwaarde hoger? Reactie infoteur, 04-04-2016
Beste Anneke,
Er gelden hiervoor twee voorwaarden. Maximaal 50% van de nieuwe woning mag aflossingsvrij worden gefinancierd, dat zou met (een deel van) de spaarhypotheek kunnen. De maximale hypotheek met hypotheekrenteaftrek op de nieuwe woning is de aankoopwaarde minus de overwaarde van de te verhuren woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miriam, 30-03-2016 14:54 #32
Mijn moeder verkocht in februari 2014 en kwam in spanje wonen.zij kocht geen andere woning maar huurt.nu moet ze vermogensbelasting betalen, maar waar en hoeveel procent?zij krijgt sinds mei 2015 haar pensioen.kunt u ons duidelijkheid scheppen?
Vriendelijk bedankt Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Miriam,
Uw moeder betaalt in 2015 en 2016 1,2% over haar vermogen per 1 januari van het jaar over het bedrag dat hoger is dan de vrijstelling van ruim 21.000 euro in 2015 en 24.437 euro in 2016:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 08-03-2016 16:59 #31
Bedankt voor uw reactie. Van de maximale hypotheek snap ik, maar voor de overwaarde word ik verder niet aangeslagen? Dit omdat de koop- en verkooptransactie op hetzelfde moment plaatsvond. Reactie infoteur, 09-03-2016
Beste Henk,
U hebt het op 2 januari 2015 verkocht, terwijl de Belastingdienst voor de vermogensbelasting kijkt naar 1 januari 2015. U betaalt er dus dit jaar geen belasting over, maar de Belastingdienst wil dit soort gegevens wel weten om te bepalen op hoeveel hypotheekrenteaftrek u nog recht hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 07-03-2016 13:23 #30
Ik heb op 2 januari 2015 mijn woning met overwaarde van bijna een ton verkocht voor 210.000 euro. Op hetzelfde moment heb ik een nieuwe woning gekocht voor 275.000 euro. Koop en verkoop is in 1 akte gepasseerd bij de notaris. Voor de nieuwe woning heb ik mijn oude hypotheek laten oversluiten, met daarin een nieuw deel van 75.000 euro. Het nieuwe deel is aflossingsvrij, en komt derhaleve niet voor renteaftrek in aanmerking. Betekent een en ander dat ik de overwaarde van de verkochte woning niet hoef op te geven bij de aangifte? Dit aangezien koop en verkoop op hetzelfde moment plaatsvond? Reactie infoteur, 08-03-2016
Beste Henk,
U moet de overwaarde wel opgeven, omdat er een verkoop heeft plaats gevonden. Voor uw nieuwe woning is hierdoor maximaal de rente op een hypotheek van 165.000 euro (plus kosten) aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D., 21-11-2015 11:29 #29
Dag,

Stel ik verkoop mijn box 1 woning in december 2015 met een overwaarde. En wil over deze overwaarde bij een nieuwe aankoop geen hypotheekrente aftrek mislopen. Kan ik dan een nieuwe woning aanschaffen op 1 januari 2018 of 2019?

Kortom gaat het hier om 3 volle jaren of gaat het hier om 3 boekjaren voor de fiscus? Reactie infoteur, 21-11-2015
Dag D,
Dat kan dan in december 2018 (datum verkoop plus precies drie jaar en 1 dag).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Iwan, 02-11-2015 19:24 #28
Begrijp ik het goed: ik koop een eerste woning in 2006. Een tweede in 2013, waar ik ga wonen. Als ik mijn eerste woning verkoop, hoef ik de overwaarde niet in de hypotheek van de tweede woning te stoppen om maximale aftrek te behouden? Reactie infoteur, 03-11-2015
Beste Iwan,
De maximale hypotheek voor het nieuwe huis met hypotheekrenteaftrek is dan gelijk aan de waarde van het nieuwe huis minus de overwaarde van de eerdere eigen woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marco, 22-10-2015 20:49 #27
Beste Zeemeeuw

In 2012 een nieuw huis gekocht en oorspronkelijke koopwoning aangehouden. De oorspronkelijke woning nu in 2015 gekocht met overwaarde. Onze huidige woning hebben we nu dus al 3 jaar, met hypotheek. Wat zijn nu de regels mbt renteaftrek vs investeren aangezien de woning eerder is gekocht?

Bedankt voor uw antwoord Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Marco,
Hebt u tijdelijk twee eigen woningen gehad en er nu eentje verkocht met overwaarde, dan komt de overwaarde in mindering op het bedrag dat u maximaal kunt lenen met hypotheekrenteaftrek (bijleenregeling):

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Iwan, 16-10-2015 23:37 #26
Hallo,

Ik heb een eigen appartement dat ik verhuur en een koopwoning met mijn ex samen. Zij wil op termijn deze woning overnemen, maar kan dat nu nog niet. Daarom blijven we er voorlopig allebei ingeschreven. Op die koopwoning van ons beiden hebben we renteaftrek, op het appartement niet. Ik overweeg het appartement te verkopen. Er zit ongeveer 25.000,- overwaarde op. 1. Hoe wordt die overwaarde belast? 2. Als ik een nieuwe woning koop en daar de rente wil aftrekken, moet ik dan die 25.000,- in die nieuwe woning stoppen? 3. Geldt in dat geval ook de driejaarstermijn?

Mvg
Iwan Reactie infoteur, 18-10-2015
Hallo Iwan,
Die overwaarde is nog niet belast bij verkoop, maar als u daarna een nieuwe woning koopt met hypotheekrenteaftrek, moet u deze overwaarde wel inbrengen:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/69975-hypotheek-en-inkomstenbelasting-bijleenregeling.html

De driejaarstermijn gaat in op het moment dat de eigen woning niet meer uw eigen woning is.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rita, 23-07-2015 12:11 #25
Wij willen ons huis in Nederland verkopen (er zit overwaarde in het huis). We willen in de toekomst in Spanje een huisje kopen. Wat zijn de "belasting "gevolgen voor ons als wij het geld niet in een huis steken dat in Nederland staat maar in Spanje? (we blijven wel in Nederland ingeschreven, door heel klein en goedkoop iets te huren)

gr Rita Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Rita,
Zodra u een huis hebt in Spanje maar in Nederland bent ingeschreven, is de waarde van dat huis vermogen in box 3. Hierover betaalt u boven de vrijstellingen vermogensrendementsheffing in Nederland:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ans, 03-06-2015 12:53 #24
Beste Zeemeeuw,
Wij willen samen een huis kopen (box 1) maar wonen nu beiden nog in een separaat appartement dat is afbetaald/ vrij van hypotheek. Beide appartementen staan in box 1 en zouden dan naar box 3 verplaatsen omdat wij de huizen willen aanhouden. Nu willen wij voor het nieuwe huis zelf middelen inleggen. Omdat we bij verschillende hypotheekadviseurs verschillende verhalen horen vroeg ik me het volgende af;

Er werd ons verteld dat het deel dat in box 3 zal vallen de waarde van de appartementen zal zijn (die van box 1 naar box 3 verhuizen) is, Minus de eigen inbreng aan middelen in het nieuwe huis. Klopt dit? De laatste hypotheekadviseur vertelde dit maar volgens mij klopt dat niet.
Misschien bedoelde hij te zeggen dat het bedrag waarover wij geen recht van hypotheekrenteaftrek over hebben, de waarde is van de appartementen is die van box 1 naar box 3 gaan, minus de eigen inbreng aan middelen. Ik betwijfel of de fiscus dit ook zo ziet. Reactie infoteur, 03-06-2015
Beste Ans,
1. Als beide appartementen een tweede woning worden, maakt de waarde van de appartementen (afgeloste hypotheek plus eventuele extra waarde) deel uit van de bijleenregeling voor de nieuwe woning. In box 3 komen beide appartementen terecht tegen de WOZ-waarde (hypotheek is immers afgelost).
2. In box 1 is de maximale hypotheek met hypotheekrenteaftrek voor de nieuwe woning dan gelijk aan de aankoopprijs van de woning minus de overwaarde van de appartementen. Door een eigen inbreng kan de feitelijke hypotheek nog lager zijn:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roos, 21-05-2015 08:53 #23
Mijn huis moet ik verkopen omdat ik door ziekte ondertussen in de bijstand zit.Ik moet nu v d gemeente dus mijn huis (de overwaarde) gaan opeten. Het wordt dus mijn inkomen.
Moet ik dan ook belasting betalen, en aangezien ik nu naar een huurwoning ga heb ik dan recht op huursubsidie omdat ik op maximaal 150% van bijstandsniveau verplicht ben te gaan leven door de gemeente? Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Roos,
De overwaarde opeten van een woning waarin u woont, is geen inkomen voor de Belastingdienst. Als u de woning verkoopt, is de resterende overwaarde wel vermogen in box 3. Dit vermogen kan een belemmering zijn voor het recht op huursubsidie:

https://financieel.infonu.nl/belasting/136425-huurtoeslag-2018-en-vermogen-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudia, 15-04-2015 13:43 #22
Maar als we met die 60.000 euro of een deel ervan een vakantie chalet kopen? Moet je dan ook die belasting betalen. Het is voor ons sowieso handig als er een plaats is om op thuis te komen ook al mag je er dan niet een heel jaar wonen. Het huis aanhouden wat we nu hebben zou een veel te dure aangelegenheid worden en we willen het niet verhuren dus vandaar. Als we eenmaal weer terug zijn willen we misschien weer opnieuw een woonhuis kopen. Reactie infoteur, 15-04-2015
Beste Claudia,
Een vakantie chalet is vermogen in box 3 waarover u 1,2% vermogensrendementsheffing betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudia, 14-04-2015 10:19 #21
We hebben een koophuis waar 60.000 euro overwaarde van ons vorig huis inzit. In ons huidig woon/winkelpand wonen we nu bijna 12 jaar en het is de bedoeling alles te koop te gaan zetten. Een camper te kopen van +/- 10.000 euro en met het restant spaargeld van +- 20.000 voorlopig een jaar rond te gaan trekken. Alleen wat nu met die 60.000 euro te doen wat al in ons huis zit en hopelijk ook weer overschiet bij verkoop of misschien zelfs meer. Moeten we daar dan belasting voor betalen? We zien ook wel een recreatie woninkjes te koop voor zeer aangename bedragen wat voor ons een prima plek zou kunnen zijn om op thuis te komen. Mag je dan wel niet een heel jaar bewonen maar dat is i.v.m. het rondreizen geen probleem. Moeten we daar dan de overwaarde insteken? Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Claudia,
Over de verkoopopbrengst hoeft u geen belasting te betalen. Wel is het zo dat als dit geld op uw rekening staat op 1 januari van een jaar, u boven de vrijstelling van ruim 21.000 euro per persoon vermogensrendementsheffing betaalt:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fabian, 26-03-2015 12:49 #20
Ik heb een huis waar sinds 1972 een hypotheek op rust van 300.000,- ik verhoog het bedrag met 100.000,- welke bedoeld is voor verbouwing en ook het opknappen van de garage ( 20.000,-).
De garage ligt echter op een andere locatie t.o.v. het bestaande huis. Wat is fiscaal aftrekbaar? Reactie infoteur, 26-03-2015
Beste Fabian,
Van de extra hypotheek is alleen aftrekbaar wat voor het eigen huis wordt gebruikt en een maandelijkse aflossing kent. De garage hoort daar kennelijk niet bij:

http://financieel.infonu.nl/lenen/69951-lening-garagebox-of-garage.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dj, 27-02-2015 21:03 #19
Mijn ex en ik zijn in 2012 gescheiden. Er is toen een convenant opgesteld en de woning kwam te koop te staan. Echter toen de makelaar de woning naar beneden bijstelde, omdat het niet verkocht werd wilde mijn ex niet naar beneden. Ik ben toen naar een advocaat gestapt en die heeft gezorgd dat het convenant uitgevoerd werd en ex mij toen inees wel uit wilde kopen.

Nu is het 2015 en nu kon ie mij ineens wel uitkopen. Ik had bij de belastingaangifte van 2013 de woning in box 1 aangegeven. Nu had ik begrepen dat dat ook in 2014 nog kan. Ik krijg nu aanstaande week maart 2015 het geld van mijn aandeel van het huis op mijn rekening gestort van de notaris. Het huis is dan volledig van ex. Wel veel minder dan de helft van de WOZ waarde. Ik heb echter voor het eerst de definitieve aanslag 2013 nog niet gehad en denk dat ik misschien iets niet goed heb gedaan. De voorlopige heb ik wel gehad. Het huis was al jaren volledig afbetaald en ik heb dus geen renteaftrek gehad wat logisch is als er geen hypotheekrente meer is.

Maar stel dat hij mij niet had uit gekocht zou ik dan toch mijn helft daarna in box 3 hebben moeten opgeven? Dat zou toch wel heel raar zijn, omdat ik daar in het geheel geen rente van ontvang en er niets mee had gekund en hij mooi voor niks zou wonen en ik de helft waar hij in zou wonen op moet geven in box 3. Zou dat werkelijk het geval zijn? Reactie infoteur, 28-02-2015
Beste Dj,
Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, er wordt een echtscheiding aangevraagd en u verlaat het pand, dan is de helft van de waarde van u en wel in box 1. Dit kan zo maximaal twee jaren voortduren. Zodra u bent uitgekocht is de waarde die u krijgt overgemaakt voor u vermogen. Het is vermogen in box 3 als dit geld per 1 januari van het jaar op uw rekening staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ric, 08-12-2014 14:08 #18
Mijn broer en ik erven van onze oma een garage. Deze is een hoop geld waard. we willen deze verkopen (hypotheekvrij) en een andere goedkopere garage kopen en de winst verdelen. Hoe gaat dit belasting technisch in zijn gang? De overwaarde willen dus gewoon als spaargeld houden. Betaal je dan ook extra belasting? Reactie infoteur, 08-12-2014
Beste Ric,
Zolang de garage nog niet is verkocht terwijl het wel aan jullie toebehoort, is het voor de elk voor de helft van de waarde vermogen in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sitske, 05-12-2014 11:24 #17
Mijn oude woning met een overwaarde van 120.000 wordt in december 2014 de koopakte getekend. De overwaarde en sleuteloverdracht vindt plaats in februar/maart 2015. In 2009 heb ik een nieuwbouw woning aangeschaft. Deze heb ik gefinancierd aflossingsvrije hypotheek 250.000 n met behulp van een overbruggingshypotheek (onderpand oude woning) die 100.0000 bedroeg. De overbruggingshypotheek is vorige jaar geheel afgelost. Wat betekent dit voor mij belastingtechnisch gezien? Waar moet ik rekening mee houden voordat ik een keuze maak wat ik met de overwaarde ga doen? Reactie infoteur, 05-12-2014
Beste Sitske,
Zolang u geen nieuwe woning koopt, is de overwaarde niet van invloed op de aftrekbare hypotheekrente. Ik veronderstel daarbij dat de verkoop de verkoop van een tweede woning is en u in uw nieuwbouwwoning blijft wonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Schutte, 04-12-2014 14:56 #16
Mijn woning wordt verkocht 15 dec 2014. Ik heb een overwaarde van 65.000,00. Mijn overdracht vd nieuwe woning die ik gekocht heb is 30 jan. 2015. Ik heb de overwaarde tussentijds op mijn bankrekening van 15-12- 2014 tot 30-01-2015. Super nadeling ivm belasting toch? Kan ik belastingtechnisch hiervoor een oplossing vinden? Reactie infoteur, 04-12-2014
Beste Schutte,
Dat is voor u nadelig en voor de koper juist een voordeel. De storting kan beter na 1 januari 2015 plaats vinden. Dan bespaart u tot 780 euro aan vermogensbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen, 01-11-2014 11:36 #15
Hoe kunnen we onze woning slim verkopen op het einde van het jaar om de vermogensrendementsheffing van 1,2% in box 3 te voorkomen (als het niet meer lukt dit jaar zelf nog een woning te kopen)? De simpelste oplossing (verkoop uitstellen tot begin volgend jaar) is niet mogelijk.
Is het mogelijk de overdracht bij de notaris op 31 december plaats te laten vinden, notaris doet er normaliter 1 a 2 werkdagen over voordat hij het geld dan naar ons/verkoper overmaakt, waardoor het per 2 of 3 januari volgend jaar op onze rekening staat (en niet op 1 januari en daardoor niet in de belastingaangifte over 2014 meegenomen wordt)? Reactie infoteur, 01-11-2014
Beste Jeroen,
Ook als u een woning nog in december 2014 verkoopt, hebt u het geld in januari 2015 op de bankrekening staan en ook dat is vermogen. Dat verandert pas als u het geld in 2014 nog stopt in een eigen woning in box 1.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frans Nijhuis, 29-10-2014 17:44 #14
Mogelijk een wat lastiger vraag: ik wil mijn huis verkopen en mij definitief vestigen in Spanje. Kan ik de overwaarde gebruiken om een ander huis, maar dan wel in Spanje te kopen? Hoe is dit precies geregeld? Reactie infoteur, 30-10-2014
Beste Frans Nijhuis,
Als u zich defintief in Spanje gaat vestigen en geen inkomen meer uit Nederland hebt, bent u hier niet meer belastingplichtig in het eerstvolgende belastingjaar. Dan zullen de belastingregels in Spanje gaan gelden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marijke, 14-10-2014 19:43 #13
Ik heb mijn huis eind 2011 verkocht met 15.000 overwaarde en ben daarna ingetrokken in het koophuis van mijn vriend. In 2013 hebben we zijn huis te koop gezet en samen een huis gekocht en zijn wij ook fiscaal partners geworden. Ik heb 5.000 van de overwaarde van mijn oude woning ingelegd in de nieuwe woning, mijn partner uit eigen vermogen 60.000. Onlangs heeft mijn partner ook zijn huis verkocht met 40.000 overwaarde. Dit bedrag staat nu op zijn rekening en we staan op het punt met (een deel) van dit bedrag een gedeelte van de hypotheek af te lossen.

Twee vragen hierover:

1. moet hij nu als nog 40.000 van de overwaarde aflossen op onze hypotheek om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek of volstaat het bedrag twb > 60.000 uit eigen vermogen wat hij al heeft besteed bij aankoop van de woning?
2. Doet het er verder toe voor de hypotheekrenteaftrek dat ik niet mijn volledige overwaarde van de verkoop van mijn oude woning geherinvesteerd heb (de hypotheekadviseur van de bank en ons voormalig financieel adviseur verschillen hierover van mening: onze hypotheekadviseur gaf destijds aan dat dat niet nodig is omdat wij fiscaal partners zijn en mijn partner dit bedrag al ruimschoots in het nieuwe huis heeft geïnvesteerd, de ander zegt nu achteraf dat dit wel noodzakelijk is) Reactie infoteur, 15-10-2014
Beste Marijke,
1. Uw vriend heeft tijdelijk twee eigen woningen tegelijkertijd gehad. De overwaarde van de inmiddels verkochte woning komt dan vanaf het moment van verkoop in mindering op de aftrekbare hypotheek van de in 2011 gekochte woning en wel op zijn aandeel daarin.
2. Zijn aandeel wordt gelijk aan de helft van de aankoopprijs plus aankoopkosten, minus 60.000 euro minus 40.000 euro. De 40.000 euro komt niet in plaats van de 60.000 euro omdat de overwaarde ontstond na het moment van inbreng van eigen geld.
3. Uw overwaarde van 15.000 euro gaat af van uw aandeel. Het is overigens de vraag of de Belastingdienst dit allemaal netjes weet bij te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christian, 04-07-2014 14:37 #12
Ik woon, werk en betaal belasting in het buitenland, maar heb mijn appartement in Rotterdam verhuurd. Moet ik belasting betalen over de ontvangen huur of over de ontvangen huur minus kosten (hypotheek, VVE e.d.)? Moiet ik Nederland belasting betalen of in het buitenland? Bij een eventuele verkoop van het appartement begrijp ik uit eerdere posts dat over de overwaarde geen belasting betaald hoeft te worden, maar dat gekeken wordt naar de toename in spaartegoed (box 3). Moet ik als inwoner en belastingplichtige in het buitenland daarover vermogensbelasting betalen in Nederland of in het buitenland?

Gr, Christian Reactie infoteur, 05-07-2014
Beste Christian,
Ja, u betaalt in Nederland belasting in box 3 over de waarde van de woning minus hypotheek minus vrijstelling (ruim 21.139 euro per persoon). U betaalt in Nederland geen belasting over de ontvangen huur, ook de verkoopwinst is in Nederland niet belast. Hoe dit per saldo voor u uitpakt, hangt ook af van het land waar u woont. Is er een belastingverdrag en mag daar wel over de verkoopwinst belasting worden geheven? Als er een belastingverdrag is, kan in de meeste gevallen via verrekening een dubbele belasting worden voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Remco, 03-04-2014 14:40 #11
Ik denk erover om een deel van mijn hypotheek af te lossen. Na mijn pensionering verkoop ik dan waarschijnlijk mijn woning met de nodige winst aangezien mijn restschuld steeds lager zal worden. Kan ik die winst gebruiken als aanvulling op mijn pensioen? Mijn vrouw (fiscaal partner) is een stukje jonger dan ik en als ik met pensioen gaat moet zijn nog een aantal jaren werken. Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Remco,
Als u uw huis met winst verkoopt, mag u het geld besteden zoals u wilt en dus ook om een pensioen aan te vullen. Als u daarna een andere koopwoning koopt in plaats van te huren, zijn door de bijleenregeling de mogelijkheden van een hypotheek met hypotheekrenteaftrek beperkter:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kaatje, 15-03-2014 20:31 #10
Ik regel de verkoop van de woning van mijn ouders. Mijn ouders hebben een eigen bedrijf. De woning staat privé in de boeken. De woning staat op pachtgrond. De WOZ-waarde is 1O5.OOO,- De boekwaarde van de bedrijven staat op nihil. De schuld - bedrijfslening en hypotheek - bij de bank bedraagt 135.OOO,- Er zit een bod van 12O.OOO,- aan te komen. De bank gaat hiermee akkoord en zal de rest van de schuld kwijtschelden. Ze houden dus niets over aan de woning, alleen verlies. Worden ze na verkoop geconfronteerd met een belastingaanslag, zoja, hoeveel? Mijn vader is 72 jaar. Ik vermeld dit omdat het belastingvrije bedrag voor senioren volgens mij hoger is? Ik heb er totaal geen verstand van, ik hoop dat u mij wat duidelijkheid kunt geven. Reactie infoteur, 15-03-2014
Beste Kaatje,
Op de overwaarde van de verkochte privéwoning (verkoopwaarde minus hypotheek) rust bij verkoop geen belasting. Omdat de netto opbrengt direct naar de bank gaat om de schulden af te lossen, maakt het ook per 1 januari 2015 (peildatum voor de vermogensbelasting) geen onderdeel uit van het vermogen van uw vader.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martin, 05-02-2013 23:48 #9
We zijn uit Nederland vertrokken in 2010 en hebben ons huis in Nederland pas in juli 2012 verkocht. In de tussentijd was het pand tijdelijk verhuurd. Hoe moeten wij dat aangeven in de Belastingaangifte? Mijn vrouw en ik doen Aangifte voor buitenlandse belastingplichtigen. Reactie infoteur, 06-02-2013
Beste Martin,
1. In de periode dat het pand verhuurd was, viel de netto waarde (waarde minus hypotheek) in box 3 van de inkomstenbelasting. De stand per 1 januari is maatgevend.
2. Na de verkoop in 2012 verandert er niets voor de belastingaangifte 2012. Voor de belastingaangifte 2013 geldt uw vermogen per 1 januari 2013 met dien verstande dat stenen zijn omgezet in geld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nel van Valkenburg, 29-01-2013 06:18 #8
Als ik mijn huis niet verkoop en wat overwaarde opneem moet ik dan veel belasting betalen?
Ik denk aan 20.000 euro voor eventuele grote uitgaven nieuwe verwarmingsketel b.v. auto, opknap beurt huis.
Nel. Reactie infoteur, 29-01-2013
Beste
Als u geld opneemt betaalt u daarover geen belasting. Het is wel zo dat als dat geld voor andere dingen dan het huis is bedoeld, u daarover geen hypotheekrenteaftrek hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald, 14-12-2012 11:44 #7
Ik heb eind november mijn woning verkocht met een overwaarde van ruim 30.000, - Kort daarna heb ik samen met mijn vriendin een nieuwe woning gekocht. Totdat we klaar zijn met verbouwen, wonen we in haar huurwoning. De overwaarde van de verkochte woning gaan we gebruiken voor de verbouwing. Dit bedrag staat nu op onze spaarrekening. Samen met ons andere spaargeld komen we op ongeveer 70.000, -. Moeten we nu ook over de overwaarde (die we weer snel, maar waarschijnlijk niet voor 1 januari, in de woning gaan stoppen) vermogensbelasting gaan betalen? Of is er een mogelijkheid om hier onderuit te komen? Reactie infoteur, 14-12-2012
Beste Ronald,
Als de overwaarde per 1 januari 2013 op uw spaarrekening staat, betaalt u daarover 1,2% vermogensbelasting in 2013.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik1 (infoteur), 11-12-2012 00:08 #6
Wij hebben in maart 2012 een nieuwe huis gekocht en ons oude huis staat nog in de verkoop. Het oude huis heeft een WOZ van 320.000 en een hypotheek van 140.000.
In de dubbele hypotheek die we nu hebben zit een overbruggingsfinanciering van 150.000.
Door een schenking zijn we in staat 50.000 van de overbruggingsfinanciering af te lossen om de maandlasten te verlagen. Heeft dat gevolgen voor de overwaarde (eigenwoningreserve) en de aftrekbaarheid als mijn huis straks verkocht wordt? Reactie infoteur, 11-12-2012
Beste Erik1,
De overbruggingsfinanciering gedeeltelijk aflossen heeft geen gevolgen voor de eigenwoningreserve van het te koop staande huis. Een overbruggingsfinanciering is een tijdelijke financiering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marcel, 07-05-2012 17:40 #5
Ik heb een nieuw huis gekocht op 29 dec 2011 voor de koopprijs van 248.000. Voor de financiering is 240.600, - geleend en de restfinanciering van de verkoopprijs en kosten voor financiering heb ik uit eigen middelen betaald.
Oude huis verkocht op 2 april 2012 met een overwaarde van ca. 5600, -. Nu heb voordat de oude woning is verkocht uit eigen middelen al flink verbouwingskosten, ca 11.000, gemaakt in de nieuwe woning. Mag ik deze verbouwingskosten opvoeren voor de overwaarde (eigen woningreserve) zodat dit voor de belasting niet meer hoeft worden opgegeven via de bijleenregeling? Reactie infoteur, 08-05-2012
Beste Marcel
1. De verbouwingskosten uit eigen middelen zijn niet fiscaal aftrekbaar.
2. De investering van circa 11.000 is een investering in het nieuwe huis na aankoop en komt niet in de plaats voor de meerwaarde van het verkochte huis.
3. De maximale hypotheek waarvoor u hypotheekrente mag aftrekken is gelijk aan 242.400 euro. Daaraan voldoet de hoogte van uw hypotheek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dewi, 02-04-2012 10:09 #4
Ik heb mijn appartement verkocht per Mei 2012 en heb een overwaarden van ongeveer 35.000. Ik vertrek naar het buitenland en wil natuurlijk zoveel mogelijk van mijn geld overhouden. Moet ik belasting betalen? Hoe kan ik er voor zorgen dat dit zo laag mogelijk is? Reactie infoteur, 02-04-2012
Beste Dewi,
1. Over de overwaarde betaalt u geen belasting.
2. Als u in Nederland belastingplichtig blijft en het geld per 1 januari 2013 nog op uw rekening staat, betaalt u er wel belasting over in box 3. Maar dat is dan bij de belastingopgave 3013 in april 2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Judith Tegels, 02-12-2011 15:37 #3
Ik heb bijna 2 jaar geleden mijn huis verkocht en ben van de overwaarde lekker gaan reizen. Over een jaar zou ik dus weer een huis kunnen kopen, zonder dat ik renteaftrek misloop. Wat als ik wel eerder een huis koop? Is dan de rente niet af te trekken tot het eind van die 3 jaar, of tot het eind van mijn hypotheeklooptijd? Reactie infoteur, 02-12-2011
Beste Judith Tegels,
Als u eerder een huis koopt, moet u de overwaarde in uw huis stoppen. U mag dan wel alles lenen, maar de rente op de overwaarde is tot einde looptijd hypotheek of lening niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 12-11-2011 20:44 #2
Ik heb mijn huis verkocht en heb 15.000 euro overwaarde. Dit bedrag staat op mijn rekening. Ik ben verhuist naar een huurwoning en blijf hier de komende jaren nog wel wonen. Hoe móet ik mijn overwaarde opgeven bij de fiscus? Aanmerken in box 3 als vermogen? Klopt het dat het geld na drie jaar niet meer in een ander koophuis gestoken hoeft te worden? Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste M.,
1. De overwaarde telt per 1 januari mee in box 3. Dus verkocht in 2011 betekent meetellen bij de belastingaangifte over 2012. Er zijn wel vrijstellingen:

2. De plicht om hert bedrag te investeren in een nieuwe koopwoning vervalt inderdaad na drie jaar.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rein Seekles, 27-06-2008 19:40 #1
Maar nu heb ik mijn nieuwe huis nagenoeg in de zelfde periode gekocht als de verkoop van mijn oude huis en ik houd pakweg met dezelfde hypotheek Euro 100.000 over. Ik betaal dan 1,2% over 60.000 (gehuwd) en wat betaal ik over de ontvangen rente? Reactie infoteur, 19-12-2018
Beste Rein Seekles,

In ons belastingstelsel betalen we geen belasting over de ontvangen rente over vermogen. Dat was vroeger zo, maar dat is vervangen door 1,2% vermogensrendementsheffing over het vermogen zelf. Als u de rente toevoegt aan uw vermogen, door het niet uit te geven, gaat u op enig moment wel over de genoten rente 1,2% heffing betalen.

Als u na 1 januari en voor 31 december van een jaar bijvoorbeeld tijdelijk wat extra vermogen hebt, krijgt u wel de onbelaste rente over dit vermogen, maar betaalt u over het vermogen zelf niet de 1,2%. De Belastingdienst kijkt namelijk naar deze twee peildata, en niet naar de rest van het jaar.

Zie ook het artikel over box III:
https://financieel.infonu.nl/belasting/15774-belastingaangifte-2018-spaargeld-en-ander-vermogen.html

Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2018
Reacties: 97
Schrijf mee!