InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Overwaarde woning benutten

Overwaarde woning benutten

Als u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaarde is het verschil tussen het hypotheekbedrag en de waarde van de woning. Er zijn verschillende constructies om de overwaarde op uw woning te benutten.

Overwaarde woning opnemen

Voor u de overwaarde van uw woning kunt gebruiken, moet u het eerst omzetten in geld: oftewel de overwaarde van de woning opnemen.

Overwaarde gebruiken voor financieren nieuwe woning

Bijleenregeling

Als de overwaarde vrijvalt bij verkoop van de woning, “moet” - om profijt te hebben van belastingvoordeel - de winst gebruiken voor het financieren van de tweede woning. Als u dat niet doet, dan is de hypotheekrente over dat deel van de nieuwe hypotheek niet aftrekbaar. Het doel van de bijleenregeling is om huizeneigenaren te stimuleren om de overwaarde te gebruiken voor het financieren van de nieuwe woning.

Overwaarde benutten voor verbouwing

U kunt de overwaarde ook gebruiken voor verbouwing of voor het financieren van achterstallig onderhoud aan uw woning. Als u geld vrijmaakt via uw hypotheek, is dit een voordelige manier om geld te lenen. Om voor fiscale aftrek van de rente in aanmerking te komen, moet u de hypotheek wel gebruiken om uw woning te verbouwen of te verbeteren.

Hogere inschrijving hypotheek

Een andere mogelijkheid is om de overwaarde op te nemen middels een hogere inschrijving van de hypotheek. Door een hogere inschrijving kunt u in de toekomst zonder tussenkomst van een notaris de lening verhogen tot het bedrag waarvoor de hypotheek is ingeschreven.

U moet dan wel aan kunnen tonen dat uw huis in waarde is gestegen of zal stijgen door de verbouwing. Dat kan door een taxatierapport te laten opmaken, maar in de meeste gevallen is een WOZ-beschikking voldoende.

Overwaarde woning benutten voor pensioen

Als u extra aanvullingen wilt op uw AOW-pensioen (en eventueel aanvullend pensioen via de werkgever), kunt u ervoor kiezen om uw overwaarde op te nemen middels een hogere inschrijving van de hypotheek of door het afsluiten van een nieuwe hypotheek. De overwaarde op uw woning komt dan in één keer vrij. Het opgenomen bedrag kunt u gebruiken om uw pensioen aan te vullen of om met vervroegd pensioen te gaan. Het nadeel is dat de overwaarde niet aftrekbaar is van de inkomstenbelasting. Er is wel belastingvoordeel te behalen door banksparen of door het afsluiten van een lijfrenteverzekering. De premies zijn dan onbelast.

Kosten bij overwaarde benuttenn

Op welke manier u de overwaarde van uw woning ook gebruikt, u krijgt altijd te maken met kosten. Taxatiekosten, kosten voor de notaris, kosten voor het afsluiten van een nieuwe hypotheekakte, afsluitprovisiekosten en opnamekosten. Het is verstandig om contact op te nemen met een hypotheekadviseur of tussenpersoon.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • SNS Bank
  • De Hypotheker

Reageer op het artikel "Overwaarde woning benutten"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 08-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!