InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting en schenkrecht: Voordelen & Tips

Belasting en schenkrecht: Voordelen & Tips

Belasting en schenkrecht: Voordelen & Tips Belasting betalen als je gaat erven is nooit leuk, dus vele mensen zullen derhalve vroegtijdig gaan schenken om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Maar schenken heeft nog veel meer voordelen. Maak optimaal gebruik van deze voordelen om het geld in eigen zak te houden. Het schenkrecht en andere belastingzaken zijn al ingewikkeld genoeg! Neem deze tips mee in je overweging om te gaan schenken, let wel op eventuele genoemde bedragen gelden voor 2011/2012 en kunnen derhalve wat afwijken. Doe je voordeel en leer:

Huis aankopen

Iemand in je familie (bijv. een kind) wil een huis kopen. Jij wilt deze persoon hierbij financieel steunen. Schenk dan geen geld, maar open een familiebank. Je leent geld uit aan je kind voor aankoop van een woning, hierdoor ontvangt u een hoge rente (vaak hoger dan de bank) en je kind kan dit vervolgens weer de rente aftrekken. Wil je hiervoor in aanmerking komen moet de rente wel volledig worden afbetaald. Scheld dus geen rente kwijt, maar schenk bijvoorbeeld jaarlijks iets aan je kinderen.

Eenmalige schenking

Ouders kunnen naast het jaarlijkse vrije schenkingsbedrag ook eenmalig een veel hoger bedrag (vrij van belasting) schenken. Dit moet dan wel gebeuren tussen de leeftijden 18 en 35 jaar. Mocht je als kind al de 35 zijn gepasseerd en je bent getrouwd (of geregistreerd partnerschap) en je partner is nog geen 35 jaar dan kan dit ook nog via de partner nog worden geschonken.

Eenmalige schenking verdubbelen

De eenmalige vrijgestelde schenking kan worden opgehoogd tot ongeveer 2 keer zo hoog als het oorspronkelijke bedrag. Mocht de schenking bestemd zijn voor bijvoorbeeld de woning (aankoop, onderhoud of verbetering), studie of aflossing van de hypotheek, dan kan het bedrag van zo ongeveer rond de 50.000,- belastingvrij worden geschonken aan je kind. Wel moet dit via de notaris lopen en nadrukkelijk in de akte vermeld staan.

De uitsluitingsclausule

Wil je schenken aan je kinderen, maar bij een eventuele scheiding wil je niet dat het geld naar de ex-partner gaat, neem dan een uitsluitingsclausule op. Deze clausule moet wel direct bij de schenking worden opgenomen en kan dus dan ook niet meer achteraf gedaan ingevoerd. wellicht is het ook beter/veiliger als jouw kind dit geld op een aparte rekening zet. Op een en /of-rekening is namelijk het moeilijk vast te stellen van wie het geld nu uiteindelijk is.

Box 3 vrijstelling

Benut de box 3 zo goed mogelijk. Meestal hebben ouders meer vermogen opgebouwd dan de kinderen. Over je vermogen betaal je 1,2% vermogensrente vanaf een bepaald bedrag (zo rond de 45.000,-). Door de schenken verdeel je dit vermogen naar meerdere rekeningen en scheelt dit een stuk vermogensrente. Wat er later met het geld gebeurd is niet belangrijk.

Volmacht door notaris

In een periode dat je ziek bent of door andere redenen niet meer in staat bent om uw eigen financiele zaken te regelen, is het verstandig om een notariel volmacht op te stellen voor deze periode. Hierin kun je alles alvast laten vastleggen. Onder meer dat er jaarlijks een bepaald bedrag ter grootte van de vrijstelling wordt geschonken aan bijvoorbeeld de kinderen en kleinkinderen.

Goede doelen

Wil je na je overlijden schenken aan een goed doel of meerdere goede doelen? Dan is het verstandig om wellicht al wat voor je overlijden te schenken. Bij vele goede doelen kunt je de schenking aftrekken en daardoor een inkomstenbelastingvoordeel eruit halen. Voor beide partijen is dit goed. Het goede doel is je dankbaar en je verdient ook nog wat terug.

Jaarlijks schenken aan kinderen

De ouders mogen jaarlijks een bedrag van rond de 5.000,- vrij van belasting schenken aan elk van hun kinderen. Hiermee besparen de ouders toch zo gemiddeld rond de 15% belasting over de gehele looptijd (afhankelijk van het vermogen en tijd van overlijden).

Voor de exacte bedragen verwijs ik je graag naar de website van de belastingdienst. Hier vind je meer informatie omtrent het schenkingsrecht. Wil je berekenen wat je schenkingsrecht is, gebruik dan de volgende rekentool.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis erven met restschuld of hypotheek (verwerpen)Huis erven met restschuld of hypotheek (verwerpen)Een huis erven met een schuld in 2020? Een hypotheek of restschuld is altijd een mogelijk gevaar bij een erfenis. Een hu…
Belastingvrij erven 2018 & 2019 en 2020Belastingvrij erven 2018 & 2019 en 2020Belastingvrij erven in 2018, 2019 of 2020, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs su…
Erfbelasting: alles over belastingvrij schenken en ervenErfbelasting: alles over belastingvrij schenken en ervenUw wilt dat uw kinderen erven wanneer u overlijdt, maar ook dat ze zo min mogelijk erfbelasting betalen. Belastingvrij s…
Geld nalaten of schenken, maar niet aan familie of kinderenGeld nalaten of schenken, maar niet aan familie of kinderenWanneer u een testament laat opmaken, wilt u misschien uw kinderen uitsluiten van de erfenis. Omdat u liever geld nalaat…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl
  • www.homefinance.nl

Reageer op het artikel "Belasting en schenkrecht: Voordelen & Tips"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 31-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingen
Schrijf mee!