InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvrij schenken aan kinderen en kleinkinderen

Belastingvrij schenken aan kinderen en kleinkinderen

Jaarlijks mogen ouders en grootouders de kinderen en kleinkinderen belastingvrij een bedrag schenken. Eenmalig mag er een hoger bedrag worden geschonken aan de kinderen. Bij het schenken moet u letten op de voorwaarden om belastingheffing te voorkomen. Jaarlijks mogen ouders een bedrag schenken aan de kinderen en kleinkinderen, zonder dat er schenkbelasting over betaald hoeft te worden. Schenkbelasting voor kinderen kan oplopen tot 20 procent en aan kleinkinderen tot 36 procent. Dit is reden genoeg om niet in één keer grote bedragen te schenken, maar te spreiden over meerdere jaren. In dit artikel treft u de vrijgestelde bedragen en de heffingspercentages aan, zoals die zijn vastgesteld voor het belastingjaar 2011.

Wat mag ik mijn kinderen schenken?

De vrijstelling kan jaarlijks verschillen. Voor 2011 bedraagt het vrijgestelde bedrag 5.030. Ouders hebben ook de mogelijkheid om eenmalig een groter bedrag te schenken. Aan uw kind kunt u een bedrag schenken van 24.144, indien uw kind minimaal 18 jaar oud is en maximaal 34 jaar oud. Onder voorwaarden kan dit schenkingsbedrag hoger zijn. Dit is het geval als uw kind een huis gaat kopen of een dure studie moet bekostigen. Het verhoogde bedrag kan ook geschonken worden voor het bekostigen van een verbouwing. Dit verhoogde bedrag bedraagt 50.300. Hierbij geldt ook weer dat uw kind tussen de 18 en 35 jaar oud is.

Wat mag ik mijn kleinkind schenken?

Jaarlijks kan er een schenking van maximaal 2.012 worden verricht. Grotere schenkingen zullen belast worden met schenkbelasting.

Hoeveel belasting moet er betaald worden over hogere schenkingen?

Dit is afhankelijk van de hoogte van het schenkingsbedrag en de tariefgroep waar de ontvanger in valt. Er zijn drie tariefgroepen, namelijk:
  • Tariefgroep 1 - Geldt voor de partner en voor kinderen
  • Tariefgroep 2 - Geldt voor kleinkinderen
  • Tariefgroep 3 - Geldt voor andere verkrijgers

Bij schenkingen tot 118.708, geldt er een lagere heffing. Hogere bedragen vallen in het hogere tarief. De hoogte van het belastingheffing verschilt per tariefgroep:
  • Tariefgroep 1 - 10 procent tot 118.708, en 20 procent voor hogere bedragen

Schenken in stappen

Om grotere bedragen zo goedkoop mogelijk over te brengen naar de kinderen, kan er gebruik worden gemaakt van de jaarlijkse vrijstelling. De eenmalige hogere vrijstelling is een goede manier om de kinderen de mogelijkheid te geven om een huis te kopen. Starters hebben het moeilijk op de huizenmarkt, maar met hulp van de ouders komt het kopen van een eigen huis dichterbij.

Door schenking een lagere vermogensrendementsheffing voor de schenker

Een bijkomend voordeel voor de schenker is, dat de vermogensrendementsheffing in box drie omlaag gaat. Over vermogen moet in deze box belasting worden betaald. Door een deel van het vermogen te schenken, wordt de belastingdruk ook lager. Het is verstandig om een dergelijke schenking te verrichten voordat er een nieuw belastingjaar begint. Het lagere vermogen heeft dan gelijk invloed op de te betalen belasting. De hoogte van het vermogen bij de jaarwisseling is namelijk bepalend voor de Belastingdienst.
Gerelateerde artikelen
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…
Erfbelasting: alles over belastingvrij schenken en ervenErfbelasting: alles over belastingvrij schenken en ervenUw wilt dat uw kinderen erven wanneer u overlijdt, maar ook dat ze zo min mogelijk erfbelasting betalen. Belastingvrij s…
Belastingvrij schenken 2018 & 2019 en 2020Belastingvrij schenken 2018 & 2019 en 2020Belastingvrij schenken is ook in 2018, 2019 en 2020 zeer de moeite waard. De schenkingsbelasting 2019 en schenkbelasting…
Sparen voor de kinderen of de kleinkinderenOuders en grootouders willen graag maandelijks een bedragje opzij zetten voor de toekomst van hun kinderen of kleinkinde…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Belastingvrij schenken aan kinderen en kleinkinderen"

Reacties

Dings, 15-09-2016 13:25 #2
Mag je in 2017 nog 100000 euro schenken belastingvrij voor woning als je voorafgaande jaren al 90000 euro geschonken hebt?

A. M. Batstra, 20-02-2012 21:32 #1
L.S.
Ik las dat ik onze studerende dochter jaarlijks 5030euro mag schenken, zij heeft een maximale lening bij de DUO. Moet zij hierover inkomstenbelasting betalen (zij heeft alleen de max. lening) en vraag 2 waar vul ik het bedrag in op de aangifte (bij aftrekbare giften 1 of 20
Dank voor uw antwoord.
A.M.Batstra Reactie infoteur, 21-02-2012
Nee, zij hoeft daar geen inkomstenbelasting over te betalen. Het bedrag mag u in mindering brengen op het vermogen dat u aan moet geven als bezitting in box 3. Het geschonken bedrag verlaagd uw vermogen, en verhoogd het vermogen van uw dochter.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 24-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!