InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De rol van de WOZ-waarde bij het erven van een huis

De rol van de WOZ-waarde bij het erven van een huis

De rol van de WOZ-waarde bij het erven van een huis Indien je een erfenis ontvangt die onder meer een huis bevat dan komt er een hoop financiële een administratieve rompslomp op je af. Een sleutelterm daarbij is de WOZ-waarde. Deze speelt namelijk een belangrijke rol in het bepalen van de erfbelasting (vroeger: successierechten) die je over de totale erfenis aan de Belastingdienst zal moeten afdragen. Helaas kan een hoge WOZ-waarde er vaak voor zorgen dat zo'n erfenis een stuk minder oplevert dan je had gedacht.

WOZ-waarde en erfenis

Huis en WOZ-waarde

De regels met betrekking tot de WOZ-waarde van een huis uit een erfenis zijn bij veel erfgenamen een bron van boosheid. De reden hiervoor is de ogenschijnlijk oneerlijke bepaling van de hoogte van de erfbelasting die je over de totale erfenis moet betalen aan de Belastingdienst. Het voornaamste probleem wanneer je een huis erf zijn de de dubbele lasten waarmee je wordt geconfronteerd. Indien je niet intrekt in het huis dat je erft zul je maandelijks voor twee woningen moeten betalen. Een logisch gevolg is dat je als erfgenaam de woning snel zult proberen te verkopen. Wanneer het je niet rap genoeg lukt om een koper te vinden dan zal je geneigd zijn of wellicht zelfs gedwongen worden om het huis voor een bedrag te verkopen dat ver onder de WOZ-waarde ligt. Maar je zult wel een bedrag aan de belasting moeten afdragen dat is gebaseerd op deze WOZ-waarde. Op die manier is een huis in de erfenis mogelijk een stuk minder financieel interessant dan je van te voren had gedacht.

De WOZ-waarde is vaak oneerlijk

De WOZ-waarde van een woning wordt jaarlijks bepaald door de gemeente. De beschikking van 2011 is zo bijvoorbeeld gebaseerd op de waarde van het huis op 1 januari van het voorgaande jaar, in dit geval 1 januari 2010. Betreft het een woning met relatief hoge servicekosten, wat vaak het geval is bij seniorenwoningen of andere speciale woonvormen, leveren over het algemeen stuk voor stuk minder op dan de waarde uit de beschikking.

De voornaamste reden dat dit een probleem op kan leveren voor de erfgenamen is dat een verschil van enkele tienduizenden euro's tussen verkoopwaarde een WOZ-waarde hoge kosten met zich mee kan brengen. Verkoop je een huis bijvoorbeeld voor 50.000 onder de waarde uit de beschikking, dan kan dit je 10.000 extra aan erfbelasting gaan kosten ten opzichte van een situatie waarin je de woning verkoopt op de WOZ-waarde.

De reden voor het invoeren van deze constructie per 1 januari 2010 is het doen laten toenemen van de helderheid van het proces. Vroeger betaalde erfbelasting over de vrij verkoopwaarde. Verkoper en belastinginspecteur lagen hier echter nogal eens over in de clinch. Er is nu nog maar één manier overgebleven om de erfbelasting naar beneden te doen laten bijstellen: wanneer je inschat dat de WOZ-waarde echt te hoog is en de eigenaar heeft hier zelf nooit een bezwaar tegen gemaakt, dan kun je dat als erfgename doen. Je moet daar dan natuurlijk wel echt reden toe hebben. Hoge servicekosten die een negatief effect hebben op de verkoopwaarde vallen hier echter helaas niet onder.

En dan nog iets...

Met de erfbelasting ben je er overigens nog niet. Naast deze vorm van belasting moet je namelijk ook nog overdrachtsbelasting afdragen. Het gaat om 6% en deze wordt wel berekend over de werkelijke verkoopwaarde.

Wil je weten wat je kunt doen om het totaal aan af te dragen belasting zo laag mogelijk te houden? Schakel dan een professional in. De hulp van een belastingadviseur is in veel gevallen goedkoper dan het bedrag dat je door onwetendheid extra bijdraagt aan de schatkist.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis erven en verhuren: box 3 of box 1?Huis erven en verhuren: box 3 of box 1?Een huis erven en een huis erven met hypotheek betekenen niet automatisch dat u het huis ook eenvoudig kunt verkopen teg…
Erfrecht en schenkingsrecht op basis van WOZ-waardeErfrecht en schenkingsrecht op basis van WOZ-waardeHebt u een huis in de erfenis of krijgt u een woning? Hoe waardeert u dan een woning in de nalatenschap in 2018 of 2019…
Huis erven met restschuld of hypotheek (verwerpen)Huis erven met restschuld of hypotheek (verwerpen)Een huis erven met een schuld? Een hypotheek of restschuld is altijd een mogelijk gevaar bij een erfenis. Een huis erven…
Waarom erfbelasting in 2019 betalen?Waarom erfbelasting in 2019 betalen?Successierechten, waarom en wanneer moeten we in 2019 zoveel erfbelasting en successierechten betalen en wat kunt u daar…
Erfgenamen gedupeerd door dalende huizenprijzenErfgenamen gedupeerd door dalende huizenprijzenBij iemands overlijden gaan de bezittingen over op de erfgenamen. Een eigen huis kan een groot deel uitmaken van een nal…

Reageer op het artikel "De rol van de WOZ-waarde bij het erven van een huis"

Reacties

J. J. (Co) van Luit, 10-06-2018 11:10 #3
Wij erfden een woning van een overleden tante. Deze had op de woning een opeethypotheek.
Nu speelt het volgende. Voor de aangifte erfbelasting moeten wij de waarde van de woning (WOZ) opgeven op moment van overlijden. Ook geef je op de hypotheekschuld op moment van overlijden. Onze tante overleed op 2 april en haar woning hebben wij verkocht op 1 november.
Op moment van overlijden was de hypotheekschuld 108.000. Bij verkoop van de woning was de hypotheekschuld 110.000
Mag ik nu voor de aangifte erfbelasting die 110.000 als hypotheekschuld opgeven of moet dat het bedrag op moment overlijden zijn en dus 108.000?

T. den Boef, 09-11-2015 12:14 #2
Onze situatie: In 2010 een erfenis ontvangen als zijnde nicht, waaronder woning met WOZ waarde 541.000
De woning is nog niet verkocht.
De WOZ waarde is gedaald naar 431.000 peildatum 01-01-2014.
De vraagprijs is 419.000 ( mede op aandringen van de makelaar.
We krijgen nu regelmatig bezichtigingen.
Stel dat het huis verkocht wordt voor 400.000
Van de belasting ligt er een aanslag van 220.000. waarover rente verschuldigd vanwege jaarlijks uitstel van betaling.
Kan ik vermindering van de aanslag vragen. Verschil in WOZ 110.000 Verschil gerekende WOZ 541.000 en Verkoopopbrengst 400.000 is 141000. Reactie infoteur, 09-11-2015
Geachte heer/mevrouw,

Inhoudelijk kan ik u op dit gebied niet adviseren, maar wellicht loont het de moeite om eens contact op te nemen met Vereniging Eigen Huis om te zien of zij hier ervaring mee hebben.

Groet,
Dessal

J. Roos, 11-02-2013 12:14 #1
Hallo, mijn echtgenote en haar broers en zusters zijn erfgenaam van het huis van hun moeder. De woz waarde ligt op bijna 290000. De taxatiewaarde ligt op 230000. Maar gezien het achterstallig onderhoud en benodigde verbouwing vanwege een oorspronkelijke bouwfout (lekkage hemelwater vanaf balkon naar huiskamer) wil mijn echtgenote voor deze woning niet meer bieden dan 200000. Wat zijn de consequenties t.a.v. de belastingdienst etc? Boze tongen beweren, dat het verschil (naar beneden) tussen woz waarde en verkoopprijs niet meer dan 10% mag bedragen!.
Is dit correct? Zo nee hoe zit het dan?
Graag reactie

Infoteur: Dessal
Laatste update: 17-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Erfenis
Reacties: 3
Schrijf mee!