InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoogte heffingskortingen 2019

Hoogte heffingskortingen 2019

Hoogte heffingskortingen 2019 Kijkend naar het aantal heffingskortingen in 2019 is een belastingvereenvoudiging niet gelukt. Er zijn zes heffingskortingen, sommige tamelijk ingewikkeld en dan ook nog eens verschillend wanneer u recht hebt op AOW of als u jonger bent dan 64 en vier maanden. De heffingskortingen zijn belangrijk en bepalen vaak of u netto meer loon en inkomen overhoudt of niet. Kortom, niet alleen de belastingtarieven in de loonbelasting en inkomstenbelasting bepalen fiscaal hoeveel u van uw bruto loon netto zult overhouden, maar ook de heffingskortingen. Waarop hebt u recht in 2019?

Recht op heffingskortingen in 2019

Zes heffingskortingen in 2019

De heffingskortingen kunnen ervoor zorgen dat u er netto op vooruit gaat en dat uw loonstrookje er vanaf 2019 positiever uitziet. De heffingskortingen zijn fiscale stuurinstrumenten van de overheid. Wie aan de voorwaarden van een bepaalde heffingskorting voldoet, heeft er recht op. De algemene heffingskorting dient een algemeen doel en stuurt vooral de koopkracht van lagere inkomens bij. De andere heffingskortingen hebben een meer specifiek doel:
  • De arbeidskorting is een beloning van arbeid boven een uitkering. Wie werkt wordt zo extra beloond.
  • De inkomensafhankelijke combinatiekorting is de beloning en ondersteuning van een gezin met kinderen.
  • Enkele heffingskortingen voor AOW-gerechtigden waaronder de ouderenkorting zorgen voor een bijsturing van de koopkracht van wie recht heeft op AOW.
  • De jonggehandicaptenkorting is een fiscale ondersteuning van jonggehandicapten.
  • De heffingskorting voor groene beleggingen stimuleert en beloont maatschappelijke beleggingen waaronder duurzame beleggingen en groene beleggingen.

Het gaat niet om niets, per heffingskorting kan het met uitzondering van de jonggehandicaptenkorting, om een netto bedrag van duizend tot een paar duizend euro gaan.

Hoogte van de bedragen van de heffingskortingen in 2019

Een aantal heffingskortingen pakt in 2019 hoger uit dan in 2018:

Hoogte heffingskortingen, loonheffingskortingen, 2019, jonger dan 66 jaar en vier maanden (= de AOW-leeftijd)

LoonheffingskortingenBelastingjaar 2019
Algemene heffingskortingmaximaal 2.477 euro
Arbeidskorting (maximaal)maximaal 3.399 euro
Inkomensafhankelijke combinatiekortingmaximaal 2.835 euro
Jonggehandicaptenkorting 737 euro
Groen beleggen0,7%

De maximale algemene heffingskorting is 50 euro hoger dan in 2018, de arbeidskorting 150 euro.

Let wel, het gaat soms om de maximale bedragen, dat betekent dat de exacte hoogte van de betreffende heffingskorting afhankelijk is van uw inkomen. In die gevallen loopt de heffingskorting op tot een maximaal bedrag en wordt het bedrag lager naarmate het inkomen stijgt.

Welke heffingskortingen als u recht hebt op AOW

De AOW-leeftijd gaat omhoog en bedraagt in 2019 66 jaar en vier maanden. Als u die leeftijd hebt bereikt, gelden er andere belastingtarieven en andere heffingskortingen. De tarieven beginnen lager omdat u geen AOW-premie meer hoeft af te dragen, de heffingskortingen zijn een stuk lager dan voor de jongeren:

Hoogte heffingskortingen 2019 als u AOW-gerechtigd bent

HeffingskortingenBelastingjaar 2019
Arbeidskorting (maximum) maximaal 1.745 euro
Ouderenkorting1.596 euro maximaal
Alleenstaande ouderenkorting423 euro
Ouderenkorting boven inkomensgrens 47.500 euro0
Groen beleggen0,7%

De maximale algemene heffingskorting is111 euro hoger dan in 2018, de arbeidskorting 86 euro.

Belastingaangifte inkomstenbelasting doen om alle heffingskortingen te krijgen

U kunt van de Belastingdienst het bericht krijgen om geen belastingaangifte te doen. Toch is het de vraag of dat voor u altijd even verstandig is. U kunt bijvoorbeeld bepaalde aftrekposten hebben waarvan de Belastingdienst nog geen weet heeft of recht hebben op bepaalde heffingskortingen. Het kan vaak geen kwaad om eens te bekijken hoe een en ander voor u uitpakt en dan te besluiten of u beter toch belastingaangifte inkomstenbelasting kunt doen. Maar het kan natuurlijk ook tegenvallen, bijvoorbeeld als u extra inkomen had in 2019 of te veel aan heffingskortingen kreeg uitbetaald. Hebt u kinderen, vergeet dan ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting niet. Belegt u en hebt u gekozen voor groene beleggingen, dan kunt u wellicht rekenen op een extra hoge heffingskorting. Kortom, bekijk zelf goed waarop u recht hebt, want bij elkaar opgeteld kan het om een fors bedrag gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogte heffingskortingen 2020Hoogte heffingskortingen 2020Zes heffingskortingen zijn er nog in 2020, waar hebt u recht op? Een heffingskorting is vooral een loonheffingskorting d…
Inkomstenbelasting 2020: belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2020: belastingtarieven en schijvenHet tweeschijvenstelsel wordt al in 2020 ingevoerd, een jaar eerder dan gepland. Voor de tarieven en belastingschijven v…
AOW en belasting betalen: de heffingskortingenAOW en belasting betalen: de heffingskortingenOok over de AOW moet u in 2018 en 2019 belasting betalen. Gelukkig kunt u dit beperken door de heffingskortingen waarop…
Heffingskortingen en echtscheidingHeffingskortingen en echtscheidingEen echtscheiding heeft vele gevolgen, financieel en emotioneel. Financieel kunnen er grote veranderingen door een echts…
Hoogte heffingskortingen 2016Hoogte heffingskortingen 2016Op welke heffingskortingen u in 2016 recht hebt is van grote invloed op het loon en inkomen dat u 2016 netto overhoudt.…

Reageer op het artikel "Hoogte heffingskortingen 2019"

Reacties

Joop van den Heuvel, 27-01-2019 20:19 #2
Ik woon in Duitsland heb AOW en een klein pensioen waar ik in Nederland belasting over betaal.
De SVB heeft nu een brief gestuurd waarin staat dat zij geen heffingskorting (2019) meer toepassen.,dat is 68 euro minder, die ik dan via de belastingdienst kan terug vragen mits ik gekwalificeerd buitenlands betalingsplichtige ben en een inkomensverklaring van Duitsland overleg. Aangezien mijn hele inkomen in Nederland belast is moet ik dan toch die verklaring halen? Die op nul staat omdat ik hier geen inkomen heb.
Bij voorbaat Dank, voor Uw antwoord. Reactie infoteur, 30-01-2019
Beste Joop van den Heuvel,
Die verklaring is voor de Belastingdienst nodig om te kunnen bepalen dat tenminste 90% van uw inkomen uit Nederland komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron Cohen, 22-01-2019 20:38 #1
Ik, AOW’er, heb langer dan 1 jaar geen loonheffingkorting laten toepassen, noch op mijn 2 kleine pensioenen noch op de AOW.
Kan ik met succes de teveel betaalde inhoudingen terug vragen of kan ik dat straks in de belasting opgave 2018 verwerken?
Dank voor uw antwoord.
Ron Cohen Reactie infoteur, 27-01-2019
Beste Rob Cohen,
Als de heffingskortingen nog niet zijn verwerkt en u over al uw inkomen wel al loonbelasting hebt betaald, zal er sprake zijn van een belastingteruggave. Deze wordt duidelijk bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting, omdat u dan ziet hoeveel u had moeten betalen en hoeveel u al betaald hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Combinatiekorting 2018
Reacties: 2
Schrijf mee!