InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoogte heffingskortingen 2020

Hoogte heffingskortingen 2020

Hoogte heffingskortingen 2020 Zes heffingskortingen zijn er nog in 2020, waar hebt u recht op? Een heffingskorting is vooral een loonheffingskorting die wordt verrekend met het loon en salaris per maand, maar de definitieve afrekening van uw heffingskortingen vindt pas plaats na afloop van het jaar, namelijk met uw aangifte inkomstenbelasting. De heffingskortingen 2020 zijn erg belangrijk voor de bepaling voor de hoogte van uw netto inkomen en hebben soms meer effect dan een verandering in de hoogte van de tarieven inkomstenbelasting van de Belastingdienst. Ook als u 66+ bent. Sommige heffingskortingen zijn inkomensafhankelijk, zoals de algemene heffingskorting, de arbeidskorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Op welke heffingskortingen hebt u recht in 2020?

Heffingskortingen 2020

Een heffingskorting is voor de regering een belangrijk instrument om veranderingen aan te brengen in de inkomensverdeling in ons land. Een heffingskorting is een belastingteruggave, wie een hoger bedrag aan heffingskortingen krijgt houdt dus netto relatief meer geld over. Bovendien zijn een aantal heffingskortingen inkomensafhankelijk, een hoger inkomen betekent dan minder heffingskorting. De algemene heffingskorting en arbeidskorting zijn waarschijnlijk de bekendste. Bij de introductie van de heffingskortingen na de grote belastingwijzigingen in 2001, waren de heffingskortingen niet bedoeld om inkomenspolitiek te bedrijven, maar oorspronkelijk vooral bedoeld als een vereenvoudiging van het belastingstelsel. Wie aan de voorwaarden voldeed kreeg gewoon een deel van de betaalde belasting via een heffingskorting terug. Simpel en doeltreffend lijkt het, maar ook in 2020 kan het geheel aan heffingskortingen en het bedrag waarop u recht hebt, tamelijk ingewikkeld zijn.

Lagere belastingtarieven maar niet minder heffingskortingen in 2020

Het jaar 2020 is nog niet het jaar van de grote belastingherziening waarbij de belastingheffing een stuk simpeler wordt. De belastingtarieven gaan wel omlaag, maar het aantal heffingskortingen blijft onveranderd ten opzichte van 2019.

Hoeveel heffingskorting in 2020, hoeveel gaat u erop vooruit?

Niet iedereen krijgt alle heffingskortingen en niet iedereen krijgt het maximale bedrag. Sommige huishoudens ontvangen alleen de algemene heffingskorting, andere zijn alleenstaand (ouderenkorting), werken of hebben kinderen en krijgen dus meerdere bedragen door de Belastingdienst uitgekeerd. De hoogte van de maximale bedragen 2020 is als volgt (definitieve cijfers Prinsjesdag 2019):

Hoogte heffingskortingen, loonheffingskortingen, 2020 voor wie jonger is dan 66 jaar en vier maanden, de AOW-leeftijd

LoonheffingskortingenBelastingjaar 2020
Algemene heffingskortingmaximaal 2.711 euro was 2.477 euro in 2019
Arbeidskorting (maximaal)maximaal 3.819 euro, was 3.399 euro in 2019
Inkomensafhankelijke combinatiekorting maximum2.881 euro, was 2.823 euro
Jonggehandicaptenkorting 749 euro, was 737 euro
Groen beleggen0,7%

Hoogte heffingskortingen 2020 voor 66 jaar plus vier maanden en ouder

HeffingskortingenStand 2020
Algemene heffingskortingmaximaal 1.413 euro, was 1.268 euro in 2019
Arbeidskorting (maximum) maximaal 1.873 euro, was 1.745 euro in 2019
Ouderenkortingmaximaal 1.622 euro, was 1.596 euro
Alleenstaande ouderenkorting436 euro, was 429 euro in 2019
Ouderenkorting boven inkomensgrens 47.423nihil
Inkomensafhankelijke combinatiekorting maximum1.501 euro
Groen beleggen0,7%

Zoals gebruikelijk wordt hierbij een verschil gemaakt tussen personen met de AOW-leeftijd of ouder, en personen die nog geen recht op AOW hebben.

Inkomensafhankelijke heffingskortingen

Inkomensafhankelijk zijn:
  • De algemene heffingskorting.
  • De arbeidskorting.
  • De inkomensafhankelijke combinatiekorting.
  • De ouderenkorting.

Als u bijvoorbeeld ziet staan dat de algemene heffingskorting gelijk is aan 2.711 euro dan is dat het maximale bedrag aan algemene heffingskorting. Dat bedrag geldt voor inkomens tot circa 21.000 euro. Bij een hoger inkomen wordt deze heffingskorting lager. De arbeidskorting bijvoorbeeld neemt toe tot een modaal inkomen en daalt daarna weer. Met andere woorden, waarop u recht hebt is in veel gevallen individueel bepaald. Het loont dus altijd de moeite om te bekijken of u aan de voorwaarden voldoet.

Loonheffingskorting en de belastingaangifte inkomstenbelasting 2020

Uw werkgever probeert zo goed mogelijk in te schatten op hoeveel loonheffingskorting u recht hebt. Maar een werkgever kan achteraf met te veel heffingskorting hebben gerekend, maar ook met te weinig. Hiervoor kunnen vele oorzaken zijn, maar de belangrijkste is dat u gedurende een jaar minder geld bent gaat verdienen (u bent minder gaan werken, u kreeg minder loon) of juist meer inkomen hebt verworven (denk aan een promotie, extra uren werken). Bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting wordt de definitieve berekening gemaakt, dan is precies duidelijk hoeveel u hebt verdiend, op welke aftrekposten u recht had en op welk bedrag aan heffingskortingen u recht hebt. Want wordt ook duidelijk of u van de Belastingdienst geld terug krijgt of een bedrag zult moeten bijbetalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogte heffingskortingen 2020"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2020
Schrijf mee!