InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Algemene heffingskorting 2019

Algemene heffingskorting 2019

Algemene heffingskorting 2019 De algemene heffingskorting 2019 gaat omhoog, een meevaller in de loon- en inkomstenbelasting die het kabinet Rutte al in het Regeerakkoord aankondigde. Doordat de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is, hebben vooral de lagere inkomens profijt van de algemene heffingskorting. Zij kunnen het maximale bedrag incasseren, de hogere inkomens en mensen die met een extra baan geld bijverdienen krijgen het maximale bedrag niet. Vanaf een inkomen van ongeveer 20.000 euro per jaar wordt de algemene heffingskorting afgebouwd. Dat was ook in 2018 al zo en wordt in 2019 niet aangepast. Weet u op hoeveel algemene heffingskorting u ongeveer recht hebt? Een promotie in 2019 kan overigens betekenen dat u een deel van de algemene heffingskorting moet terugbetalen aan de Belastingdienst.

Algemene heffingskorting omhoog

Functie van de algemene heffingskorting in 2019

Het principe van de algemene heffingskorting lijkt sympathiek: iedereen heeft er recht op. De algemene heffingskorting is een korting op de loon- en inkomstenbelasting die u betalen moet. Ook wie geen of weinig inkomen heeft en een fiscale partner met inkomsten, kan een beroep doen op de algemene heffingskorting, zij het dat de naam dan verandert in algemene heffingskorting minstverdienende partner (ook wel aanrechtsubsidie genoemd). In de praktijk blijkt het een stuk gecompliceerder te zijn. Het gaat niet om een vast bedrag omdat het inkomensafhankelijk is en als het inkomen van uw partner te laag is, kan het zijn dat uzelf niets ontvangt. Wie gaat bijverdienen, een hoger inkomen verwerft of promotie maakt, loopt een grote kans dat een deel van de algemene heffingskorting terugbetaald moet worden.

Hoe werkt de algemene heffingskorting, waarop hebt u recht?

Elk jaar maakt het kabinet bekend wat de maximale algemene heffingskorting in een jaar zal zijn. Dit bedrag zal in 2019 ongeveer 210 euro hoger zijn dan in 2018 en uitkomen op 2.477 euro. Dit bedrag hoort bij een inkomen tot ongeveer 20.000 euro. Wie in 2019 recht heeft op AOW, kan aanspraak maken op ongeveer de helft van dit bedrag, 1.268. Maar daarmee is niet alles gezegd, dit bedrag wordt namelijk afgebouwd. Dat betekent dat naarmate u meer verdient in 2019, u minder algemene heffingskorting toegepast krijgt. De hoogste inkomens krijgen hiervan zelfs niets. Onderstaande tabel brengt dit in beeld:

Algemene heffingskorting in 2019, bedrag als u nog geen recht hebt op AOW:

uw loon of inkomen2019
20.000 2.477
30.000 1.960
40.000 1.445
50.000 930
60.000 415
67.000 0
69.000 0

De afbouw in 2019 bedraagt 5,147%, in 2018 was dit nog 4,683%.

Netto belastingteruggave

De algemene heffingskorting is een netto teruggave in de loon- en inkomstenbelasting. Als u dus een jaarinkomen hebt van 20.000 euro en bijvoorbeeld op basis van de belastingtarieven 7.000 euro belasting zou moeten betalen, dan zorgt de algemene heffingskorting ervoor dat de rekening van de Belastingdienst uitkomt op 4.523 euro (7.000 euro minus 2.477 euro). Iemand met een inkomen van 70.000 euro bijvoorbeeld heeft een algemene heffingskorting van nihil. Dit geeft ook meteen het belang weer van de algemene heffingskorting voor vooral de lagere inkomens. De algemene heffingskorting zou ook kunnen worden afgeschaft en worden gebruikt voor een verlaging van de belastingtarieven, maar dat zou als er geen andere compensatie is, de lagere inkomens waarschijnlijk te veel in koopkracht raken.

Doordat de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is, is het oppassen voor een navordering van de Belastingdienst als u in 2019 extra geld verdient. De werkgever past de algemene heffingskorting automatisch als loonheffingskorting toe. Daarbij schat hij in wat uw jaarinkomen in 2019 zal zijn, zoekt hierbij het bedrag aan algemene heffingskorting op en geeft u die korting op de belasting die u betalen moet. Problemen ontstaan wanneer u in 2019 een sprong in inkomen maakt doordat u een andere baan accepteert, promotie maakt of misschien wel een tweede baan accepteert. In al die gevallen is de kan groot dat niet het juiste bedrag aan algemene heffingskorting is toegepast en u dus een deel moet terugbetalen. De Belastingdienst kan met een navordering komen. Het is goed om te weten dat de aanrechtsubsidie per maand stopgezet kan worden via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting.

Conclusie algemene heffingskorting 2019

Dat voor veel mensen de algemene heffingskorting in 2019 omhoog gaat is natuurlijk fijn. Tegelijkertijd is het zo dat er in 2019 ook lastenverzwaringen zijn, waardoor de meevaller ook snel uitgegeven zal zijn en per saldo niet een positieve invloed op uw koopkracht zal hebben. Pas aan het einde van 2019 en bij het invullen uw belastingaangifte inkomstenbelasting over 2019 zal duidelijk worden of het juiste bedrag aan algemene heffingskorting is toegepast. Laat u zich goed hierover adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Algemene heffingskorting 2016Algemene heffingskorting 2016De algemene heffingskorting 2016 gaat niet voor iedereen omhoog, maar soms zelfs omlaag. Wie in 2016 meer dan ongeveer …
Algemene heffingskorting 2012Algemene heffingskorting 2012Iedere belastingplichtige in Nederland heeft in 2012 of 2013 recht op de algemene heffingskorting. Deze algemene loonhef…
Algemene heffingskorting 2017Algemene heffingskorting 2017De algemene heffingskorting 2017 gaat voor iedereen iets omhoog ten opzichte van 2016. De afbouw van deze inkomensafhank…
Algemene heffingskorting 2015Algemene heffingskorting 2015De algemene heffingskorting 2015 is niet voor iedereen even hoog. Iedere belastingplichtige heeft recht op de algemene h…
Algemene heffingskorting 2013Algemene heffingskorting 2013De algemene heffingskorting 2013 is een belangrijke belastingteruggave voor veel mensen. Wie voldoende inkomen heeft, kr…
Bronnen en referenties
  • Vertrouwen in de Toekomst

Reageer op het artikel "Algemene heffingskorting 2019"

Reacties

Jacob, 16-12-2018 11:29 #9
Op de site van de belastingdienst staat te lezen dat de hoogte van de heffingskorting van de minstverdienende (partner) afhankelijk is van het inkomen van de meestverdienende. letterlijk staat er, als de partner voldoende belasting heeft betaald.
Maar wat is dan voldoende? Reactie infoteur, 17-12-2018
Beste Jacob,
Het maximale bedrag aan aanrechtsubsidie kan alleen volledig worden uitbetaald als de partner minimaal dit bedrag aan inkomstenbelasting betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fruitig, 15-12-2018 19:06 #8
Vorig jaar een voorlopige teruggave van 2053. Nu een brief gekregen voorlopige teruggave 2019 0,0

Nagenoeg zelfde inkomsten, 25.000

Als ik een voorlopige aangifte doe, kom ik ook uit op 100.

Hoe kan het verschil zo groot zijn?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 17-12-2018
Beste Fruitig,
Dat is inderdaad niet logisch, zijn alle posten, ook aftrekposten, correct ingevuld?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aart, 14-12-2018 09:34 #7
Hallo even een vraag ik
Mijn vrouw is van 1955 en ik van 1950 dus AOW. Nu heb ik de algemene heffingskorting per jaar uit laten betalen. Maar nu wil ik voor mijn vrouw in 2019 het per maand laten uit betalen.
Hoe moet ik dat aan vragen? Mijn inkomst is 3400 bruto en mijn vrouw 0 inkomen. Hoeveel zou ze kunnen krijgen? alvast bedankt
Mvg aart Reactie infoteur, 15-12-2018
Hallo Aart,
Maandelijks laten uitbetalen van een belastingteruggave is mogelijk door een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019 in te vullen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/65057-voorlopige-aanslag-2019-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric Scholte, 07-12-2018 14:02 #6
Hallo, klopt het dat de algemene heffing korting vroeger onder de benaming van aanrecht geld stond. En dat dit bedrag dus aangezien ik de enige kostwinner ben het bedrag op mijn partner haar rekening gestort kan en dient te worden?

Mvg Eric Reactie infoteur, 10-12-2018
Hallo Eric Scholte,
De aanrechtsubsidie, aanrechtgeld, bestaat nog steeds voor de minstverdienende partner. Deze komt dan voor de minstverdienende partner in de plaats van diens recht op de algemene heffingskorting:

https://financieel.infonu.nl/belasting/178675-aanrechtsubsidie-2018-minstverdienende-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 03-12-2018 18:49 #5
Wat is in 2019 de algemene heffingskorting en ouderenkorting voor een
AOW-er van 73 jaar en inkomen 49500? Reactie infoteur, 06-12-2018
Beste John,
De algemene heffingskorting zal dan ongeveer 510 euro bedragen, de ouderenkorting nihil:

https://financieel.infonu.nl/belasting/185304-ouderenkorting-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mariska, 22-11-2018 12:26 #4
Hallo betekent dit dat de heffingskorting niet meer afhankelijk is van je geboortejaar? dus dat je niet meer te maken krijgt met nog extra afbouw omdat je geboren bent na 1963?
dus alleen inkomensafhankelijk?
mvg mariska Reactie infoteur, 26-11-2018
Beste Mariska,
Het bedrag aan algemene heffingskorting is anders wanneer men al recht heeft op AOW of jonger is. Voor de aanrechtsubsidie minst verdienende partner is 1963 nog steeds een belangrijk jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. Sparla, 14-11-2018 12:36 #3
Algem.heffingskorting 2019
Stel mijn inkomen is 25.000,-- Wordt dan de afbouw berekend over 5000,-- of over 25000,--? Reactie infoteur, 15-11-2018
Beste K. Sparta,
De afbouw van het bedrag aan algemene heffingskorting wordt dan berekend over de 5000 euro extra inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 09-11-2018 11:34 #2
Geachte Heer/mevrouw

Wij wonen in Duitsland mijn vrouw en ik zijn beiden 74 jaar.
SVB Sociale verzekeringsbank die hielden tot 2018 rekening met Heffingskorting.
Deze vervalt in 2019.Gaat ons dat veel geld kosten per maand.Weet u hoeveel.
Kunnen wij aan de Belastingdienst vragen om toch gebruik te blijven maken van de heffingskorting.

Wij hebben volgens mij recht op te wennen aan de belasting.overgangsrecht konden nog kiezen 2016 in duitsland.In 2017 moesten wij beiden inkomsten weer opgegeven in nederland.Wij hebben volgens mij recht om te wennen aan de nieuwe belasting in 2017 betalen 10% 2018 10% 2019 15% 2020 20% 2021 25% 2022 30%.Ik ben nu bijna een jaar bezig om voorelkaar te krijgen bij de belasting om deze allereerst voor 2017 deze 10% toe te passen.tot nu toe gaat dat niet echt goed.
eerst 1000 betalen na beroep niet betalen dan weer eerst 300 betalen weer terug ontvangen hoef niet te betalen zolang er beroep loopt.Hoop einde deze maand een beslissing te ontvangen.Moet ik voor elkjaar weer een beroep aan tekenen.
Ik hoop dat u een duidelijk antwoordt heeft voor mij.
vriendelijke groeten
J.Guichelaar Reactie infoteur, 11-11-2018
Geachte Jan,
Als u sinds april 2012 in Duitsland woont, hebt u recht op het overgangsrecht met de maximale tarieven in Nederland zoals u dat aangeeft. Als de SVB geen rekening meer houdt met de heffingskortingen omdat u in het buitenland woont, kunt u het belastingdeel hiervan terugkrijgen via de belastingaangifte inkomstenbelasting of voorlopige aanslag inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan Somers, 15-08-2018 16:16 #1
Beste redactie.
Zijn de bedragen van de Algemene heffingskorting voor AOW'ers ook bekend?
Ik werk nog een dag in het buitenland in loondienst. Is het bedrag van de arbeidskorting ook al bekend?

Bedankt voor de moeite, Reactie infoteur, 16-08-2018
Beste Jan Somers,
Het bedrag aan algemene heffingskorting voor AOW'ers bedraagt dan maximaal 1.235 euro. De uitleg over de arbeidskorting 2019 vindt u terug in:

https://financieel.infonu.nl/belasting/190337-arbeidskorting-2019-omhoog.html

De definitieve cijfers volgen op Prinsjesdag 2018.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 9
Schrijf mee!