InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Algemene heffingskorting 2019

Algemene heffingskorting 2019

Algemene heffingskorting 2019 De algemene heffingskorting 2019 gaat omhoog, een meevaller in de loon- en inkomstenbelasting die het kabinet Rutte al in het Regeerakkoord aankondigde. Doordat de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is, hebben vooral de lagere inkomens profijt van de algemene heffingskorting. Zij kunnen het maximale bedrag incasseren, de hogere inkomens en mensen die met een extra baan geld bijverdienen krijgen het maximale bedrag niet. Vanaf een inkomen van ongeveer 20.000 euro per jaar wordt de algemene heffingskorting afgebouwd. Dat was ook in 2018 al zo en wordt in 2019 niet aangepast. Weet u op hoeveel algemene heffingskorting u ongeveer recht hebt? Een promotie in 2019 kan overigens betekenen dat u een deel van de algemene heffingskorting moet terugbetalen aan de Belastingdienst.

Algemene heffingskorting omhoog

Functie van de algemene heffingskorting in 2019

Het principe van de algemene heffingskorting lijkt sympathiek: iedereen heeft er recht op. De algemene heffingskorting is een korting op de loon- en inkomstenbelasting die u betalen moet. Ook wie geen of weinig inkomen heeft en een fiscale partner met inkomsten, kan een beroep doen op de algemene heffingskorting, zij het dat de naam dan verandert in algemene heffingskorting minstverdienende partner (ook wel aanrechtsubsidie genoemd). In de praktijk blijkt het een stuk gecompliceerder te zijn. Het gaat niet om een vast bedrag omdat het inkomensafhankelijk is en als het inkomen van uw partner te laag is, kan het zijn dat uzelf niets ontvangt. Wie gaat bijverdienen, een hoger inkomen verwerft of promotie maakt, loopt een grote kans dat een deel van de algemene heffingskorting terugbetaald moet worden.

Hoe werkt de algemene heffingskorting, waarop hebt u recht?

Elk jaar maakt het kabinet bekend wat de maximale algemene heffingskorting in een jaar zal zijn. Dit bedrag zal in 2019 ongeveer 210 euro hoger zijn dan in 2018 en uitkomen op 2.477 euro. Dit bedrag hoort bij een inkomen tot ongeveer 20.000 euro. Wie in 2019 recht heeft op AOW, kan aanspraak maken op ongeveer de helft van dit bedrag. Maar daarmee is niet alles gezegd, dit bedrag wordt namelijk afgebouwd. Dat betekent dat naarmate u meer verdient in 2019, u minder algemene heffingskorting toegepast krijgt. De hoogste inkomens krijgen hiervan zelfs niets. Onderstaande tabel brengt dit in beeld:

Algemene heffingskorting in 2019, bedrag als u nog geen recht hebt op AOW:

uw loon of inkomen2019
20.000 2.477
30.000 2.000
40.000 1.531
50.000 1.062
60.000 594
67.000 125
69.000 0

De afbouw in 2019 bedraagt 5,147%, in 2018 was dit nog 4,683%.

Netto belastingteruggave

De algemene heffingskorting is een netto teruggave in de loon- en inkomstenbelasting. Als u dus een jaarinkomen hebt van 20.000 euro en bijvoorbeeld op basis van de belastingtarieven 7.000 euro belasting zou moeten betalen, dan zorgt de algemene heffingskorting ervoor dat de rekening van de Belastingdienst uitkomt op 4.523 euro (7.000 euro minus 2.477 euro). Iemand met een inkomen van 70.000 euro bijvoorbeeld heeft een algemene heffingskorting van nihil. Dit geeft ook meteen het belang weer van de algemene heffingskorting voor vooral de lagere inkomens. De algemene heffingskorting zou ook kunnen worden afgeschaft en worden gebruikt voor een verlaging van de belastingtarieven, maar dat zou als er geen andere compensatie is, de lagere inkomens waarschijnlijk te veel in koopkracht raken.

Doordat de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is, is het oppassen voor een navordering van de Belastingdienst als u in 2019 extra geld verdient. De werkgever past de algemene heffingskorting automatisch als loonheffingskorting toe. Daarbij schat hij in wat uw jaarinkomen in 2019 zal zijn, zoekt hierbij het bedrag aan algemene heffingskorting op en geeft u die korting op de belasting die u betalen moet. Problemen ontstaan wanneer u in 2019 een sprong in inkomen maakt doordat u een andere baan accepteert, promotie maakt of misschien wel een tweede baan accepteert. In al die gevallen is de kan groot dat niet het juiste bedrag aan algemene heffingskorting is toegepast en u dus een deel moet terugbetalen. De Belastingdienst kan met een navordering komen. Het is goed om te weten dat de aanrechtsubsidie per maand stopgezet kan worden via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting.

Conclusie algemene heffingskorting 2019

Dat voor veel mensen de algemene heffingskorting in 2019 omhoog gaat is natuurlijk fijn. Tegelijkertijd is het zo dat er in 2019 ook lastenverzwaringen zijn, waardoor de meevaller ook snel uitgegeven zal zijn en per saldo niet een positieve invloed op uw koopkracht zal hebben. Pas aan het einde van 2019 en bij het invullen uw belastingaangifte inkomstenbelasting over 2019 zal duidelijk worden of het juiste bedrag aan algemene heffingskorting is toegepast. Laat u zich goed hierover adviseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vertrouwen in de Toekomst

Reageer op het artikel "Algemene heffingskorting 2019"

Reactie

Jan Somers, 15-08-2018 16:16 #1
Beste redactie.
Zijn de bedragen van de Algemene heffingskorting voor AOW'ers ook bekend?
Ik werk nog een dag in het buitenland in loondienst. Is het bedrag van de arbeidskorting ook al bekend?

Bedankt voor de moeite, Reactie infoteur, 16-08-2018
Beste Jan Somers,
Het bedrag aan algemene heffingskorting voor AOW'ers bedraagt dan maximaal 1.235 euro. De uitleg over de arbeidskorting 2019 vindt u terug in:

https://financieel.infonu.nl/belasting/190337-arbeidskorting-2019-omhoog.html

De definitieve cijfers volgen op Prinsjesdag 2018.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-09-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!