InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Groendeposito is belastingvrij sparen en beleggen

Groendeposito is belastingvrij sparen en beleggen

Groendeposito is belastingvrij sparen en beleggen Een groendeposito is groen sparen met een mooi rendement. Zowel de ING bank als de Rabobank bieden een groendeposito aan, de rente op het deposito is laag maar dat maakt u volledig goed door het fiscale voordeel dat aan groen sparen vast zit. Met een groendeposito kunt u voor een groot deel belastingvrij sparen. Dat is niet alleen fiscaal erg slim, maar u steunt ook allerlei groenprojecten.

Groen sparen met een groendeposito of groen spaardeposito

Groen sparen en beleggen

Groen sparen wordt bijvoorbeeld door de ING bank en de Rabobank aangeboden. Beide spaarproducten hebben gemeen dat u zo bijdraagt aan een betere wereld en een beter milieu. De spaarrente mag in 2018 en 2019 wel laag zijn, maar door de fiscale voordelen van groen sparen, maakt u toch een mooi rendement. Wat zijn de kenmerken van deze producten en hoe kan het dat u toch geld verdient?

Groendeposito of groen spaardeposito bij de ING en Rabobank

Met een groendeposito legt u uw geld voor een aantal jaren vast bij de groenbank van de ING respectievelijk de Rabobank. De bank besteedt het ingelegde geld vervolgens aan door de Belastingdienst goedgekeurde groenprojecten (regeling groenprojecten). Toch heeft een groendeposito bij de ING andere voorwaarden dan bij de Rabobank (augustus 2018):

Een groendeposito afsluiten bij ING of Rabobank:

voorwaardenINGRabobank
naamgroen spaardepositogroendeposito
looptijd5 jaar1, 2 of 3 jaar
fiscale voordelenjaja
spaarrente0%0%
minimale inlegspaarbedrag van 5.000 25.000
maximale inlegspaarbedrag van 25.000 25.000
kostennulafsluitkosten 50 en jaarlijkse beheerkosten 200

Financieel valt of staat het rendement dus met de fiscale voordelen die u kunt behalen en met de kosten die u moet maken. Het is dan ook mooi om te zien dat de ING bank geen kosten in rekening brengt. De spaarrente is laag, maar dat is de rente bij de Rabobank ook.

Fiscale voordelen van een groendeposito, opbrengst belastingvrij

Een groendeposito staat voor fiscaal slim sparen. Als u vermogensbelasting betaalt in 2018 en dus een vermogen hebt van meer dan 30.000 euro per persoon, dan biedt een groendeposito twee fiscale voordelen. U spaart bij de bank, de bank belegt het geld in groenprojecten met als gevolg dat:
  1. De inleg in groene beleggingen tot 57.845 per persoon niet meetelt voor uw vermogen in box 3. U hebt hiervoor dus een vrijstelling. Samen met uw partner bedraagt de vrijstelling 115.690. Dit vermogen, belegd in een groendeposito of groen spaardeposito, is dus belastingvrij.
  2. U krijgt een extra heffingskorting van 0,7% van het bedrag van uw deposito. Ook dit vermindert direct de inkomstenbelasting.

Rekenvoorbeeld rendement groen sparen

Concreet betekent dit dat u in 2018 voor het bedrag aan vermogen tussen de 30.000 en 105.000 een besparing van 0,61% kunt boeken. Bij een spaarrente van 0% en bij nul aan kosten is dit uw basisrendement op het spaardeposito. Daar komt dus nog de 0.7% heffingskorting bij.

Groendeposito en depositogarantiestelsel

Uw spaargeld bij de groenbank van de ING en Rabobank valt onder het depositogarantiestelsel. Dat betekent dat uw spaargeld per persoon tot een bedrag van 100.000 euro is gegarandeerd als een bank failliet gaat. Dat de bank vervolgens uw spaargeld weer investeert in groenprojecten doet daar niet aan af. Bedenk wel dat de spaargarantie vanuit het depositogarantiestelsel geldt voor al uw geld minus leningen bij eenzelfde bank. Hebt u per persoon meer geld dan 100.000 euro bij eenzelfde bank, dan is tot 100.000 euro gegarandeerd, het meerdere valt dan niet onder de garantie. Dat geldt overigens voor al uw spaargeld, of u groen spaart of niet maakt hiervoor geen verschil.

Groensparen, doen?

Het rendement bij groensparen kan zeker interessant zijn. Meerdere banken bieden deze mogelijkheid van sparen aan. Let er wel op dat er ook verschillen zijn. Zo kan de looptijd anders zijn, de spaarrente en de minimum inleg. De fiscale voordelen zijn echter bij alle groenbanken gelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Is groensparen of groen beleggen fiscaal slim?Belastingvrij groen sparen of groen beleggen? Sinds 2014 kunt u fiscaal gezien het beste omzien naar de mogelijkheid van…
Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?Sparen - hoogste spaarrente is slimmer dan beleggen?Sparen is vaak slimmer dan beleggen, minder risico en toch een mooi rendement. Een hoge spaarrente, terwijl beleggen vee…
InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?Bij de Rabobank kunt u op vele manieren sparen. Zo is er de internetspaarrekening, maar kunt u ook kiezen voor een depos…
Bronnen en referenties
  • ING Bank, Rabobank

Reageer op het artikel "Groendeposito is belastingvrij sparen en beleggen"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 09-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hoogste spaarrente 2018
Schrijf mee!