InfoNu.nl > Financieel > Belasting > AOW en belasting betalen: de heffingskortingen

AOW en belasting betalen: de heffingskortingen

AOW en belasting betalen: de heffingskortingen Ook over de AOW moet u in 2018 en 2019 belasting betalen. Gelukkig kunt u dit beperken door de heffingskortingen waarop u recht hebt en door het opvoeren van aftrekposten. Wie naast het AOW-pensioen nog een ander inkomen heeft moet oppassen voor een naheffing van de Belastingdienst. Een naheffing wordt daardoor ook vaak in het eerste jaar van de AOW toegestuurd. Welke heffingskortingen zijn op u van toepassing en welke inhoudingen past de Sociale Verzekeringsbank SVB toe?

AOW-pensioen en Belastingdienst

AOW en heffingskortingen

Wie AOW ontvangt heeft recht op heffingskortingen, deze heffingskortingen zijn kortingen op de belasting die u moet betalen. De AOW wordt bruto weergegeven (zonder heffingskortingen), maar ook netto (met heffingskortingen). Een AOW'er heeft recht op (in ieder geval) de volgende heffingskortingen:
  • De algemene heffingskorting;
  • De ouderenkorting;
  • De alleenstaande ouderenkorting (als u alleen woont).

De algemene heffingskorting en AOW

Iedereen heeft recht op de algemene heffingskorting, maar niet iedereen krijgt deze korting volledig uitbetaald. Geen volledige uitbetaling gebeurt als uw opgebouwde AOW relatief laag is, bijvoorbeeld doordat u een groot aantal jaren in het buitenland hebt gewoond en gewerkt. U kunt dan de vermelding loonheffing 0,00 krijgen. De maximale heffingskorting bedraagt in 2018 1.157. Maar let op, als u ook een aanvullend pensioen of een ander inkomen hebt, kan de algemene heffingskorting lager uitvallen. Dit gebeurt bij een inkomen van 20.142 en hoger. Met welk bedrag de SVB rekening heeft gehouden vindt u terug op de periodieke specificaties van de SVB.

De ouderenkorting en alleenstaande ouderenkorting

De ouderenkorting is er speciaal voor wie recht heeft op AOW, jongeren hebben er dus geen recht op. Het bedrag dat u in 2018 krijgt, is afhankelijk van de hoogte van uw jaarinkomen:
  • 1.418 bij een jaarinkomen tot 36.346;
  • 72 bij een jaarinkomen tot 36.346, 01 en hoger.

De alleenstaande ouderenkorting is 423.

Het aanvragen van de heffingskortingen

De SVB past automatisch de heffingskortingen en inhoudingen toe, u hoeft hiervoor geen aanvraag in te dienen. Als u ook een ander inkomen hebt, dan kan het omgekeerde wel verstandig zijn: u vraagt de SVB om juist niet met de heffingskortingen rekening te houden. Zo beperkt u het bedrag dat u eventueel aan belasting moet bijbetalen. Immers ook bij uw andere inkomen zal rekening zijn gehouden met de heffingskortingen. Dat kan betekenen dat de heffingskortingen al volledig zijn benut (ze zijn op) of lager uitvallen doordat uw inkomen hoger is dan de AOW alleen. Bij de ouderenkorting is dit verschil meteen duidelijk. Komt u door de AOW boven het jaarinkomen van 36.346 uit, dan moet u alleen daardoor al 1.346 belasting bijbetalen ( 1.418 minus 72). De precieze afrekening van wat u eventueel moet terugbetalen vindt jaarlijks plaats bij de belastingaangifte inkomstenbelasting.

Belastingschijven en AOW

Zodra u AOW ontvangt hoeft u geen AOW-premie meer te betalen, dat betekent dat de som van belasting en premies in de eerste twee belastingschijven lager uitvalt (geboren voor 1 januari 1945):
  • 18,65% tot een jaarinkomen van 20.142;
  • 22,95% bij een inkomen tussen 20.142 en 34.404.

Hebt u meer inkomen dan de AOW, dan zal het belastingtarief al snel 22,95% en meer bedragen.

Beperk uw jaarinkomen met aftrekposten

Met aftrekposten verlaagt u uw inkomen, maar hiervan dus gebruik. Denk aan de zorgkosten die u maakt, de hypotheekrente die u betalen moet of de aftrek door het doen van een gift. Sommige aftrekposten kunt u hierbij strategisch gebruiken, het doen van een gift is hiervan een goed voorbeeld. Stel dat u inkomen in 2018 36.400 bedraagt, waardoor u maar 72 ontvangt. Door een gift te doen van 100 euro wordt uw verzamelinkomen 100 euro lager waardoor uw ouderenkorting 1.346 hoger wordt. U hebt dan een voordeel van bijna 1.270 euro ( 1.346 plus voordeel aftrekpost en minus 100 euro).

De netto AOW, de inhoudingen

Kortom uw netto AOW is afhankelijk van de heffingskortingen, uw aftrekposten, uw andere inkomen en de belastingschijf waarin uw totale inkomen valt. Met deze elementen in handen kunt u vaak zelf bepalen of u wel of niet belasting moet bijbetalen. Als u zeker weet dat u belasting moet bijbetalen en dus netto te veel ontvangt, dan kunt u een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aanvragen. Het voordeel daarvan is dat u een naheffing kunt voorkomen en de rekening in maandelijkse termijnen terug kunt betalen en niet een groot bedrag ineens hoeft af te dragen aan de Belastingdienst. Als u naast de AOW nog werkt dan kunt u nog recht hebben op een extra heffingskorting, de arbeidskorting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Berekening verzamelinkomen  veel gestelde vragenBerekening verzamelinkomen veel gestelde vragenHoe is de berekening van het verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting 2016, 2017 en 2018? Is dit verzamelinkomen het b…
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
Voorlopige aanslag 2017 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2017 inkomstenbelastingU wilt uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2017 aanvragen, wijzigen of stoppen? Een voorlopige aanslag inkomstenbel…
Geld terug van de Belastingdienst 2017 - 2018: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2017 - 2018: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2017 en 2018 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Geen belasting betalen: belasting omzeilenGeen belasting betalen: belasting omzeilenHoe zorgt u ervoor dat u geen belasting hoeft te betalen over 2016, 2017 of 2018? Kortom belastingtarief nul, een belast…

Reageer op het artikel "AOW en belasting betalen: de heffingskortingen"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 09-08-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!