InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Geen belasting betalen: belasting omzeilen

Geen belasting betalen: belasting omzeilen

Geen belasting betalen: belasting omzeilen Hoe zorgt u ervoor dat u geen belasting hoeft te betalen over 2018, 2019 of 2020? Kortom belastingtarief nul, een belastingvrij inkomen, geen belasting over erfenis of schenking, niet over spaargeld of vermogen om zo belastingvrij geld te verdienen. Is niet belasting betalen mogelijk zonder zwart te werken of bij te klussen? Het antwoord is ja, maar het is in de meeste gevallen geen vetpot om van te leven. De Belastingdienst weet veel van u en dat betekent meestal wel belasting betalen. Meestal maar niet altijd, want een aantal zaken zijn belastingvrij.

Geen belasting betalen over loon, belastingvrij loon

Afhankelijk van uw persoonlijke situatie en leeftijd is geen loonbelasting betalen mogelijk tot ongeveer 6100 euro per persoon. Het kan wat meer zijn als u recht hebt op vele heffingskortingen. Als toch loonbelasting wordt ingehouden, bestaat de mogelijkheid om de betaalde belasting terug te vragen bij de Belastingdienst waardoor u per saldo toch geen belasting hoeft te betalen. Dat betekent ook dat ons belastingstelsel u uitnodigt om te bekijken welke vrijstellingen er allemaal zijn en op welke heffingskortingen u recht hebt. Minimaal hebt u in 2019 recht op de algemene heffingskorting 2019.

Een kamer verhuren met volledige vrijstelling van belasting, tarief nul

Als u een kamer beschikbaar hebt die u kunt verhuren, kan dit in veel gevallen zonder belasting te betalen. Er zijn aan de verhuur van uw kamer dan wel een aantal voorwaarden verbonden, maar met de kamerverhuurvrijstelling 2019 of 2020 kunt u toch ruim 5.500 euro ontvangen zonder hierover belasting te betalen. Het mooie van deze constructie is ook dat u uw hypotheekrenteaftrek volledig behoudt. De bruto ontvangen huur is zo tegelijkertijd de netto ontvangen huur.

Toeslagen Belastingdienst zijn netto bedragen

Ook over de toeslagen van de Belastingdienst betaalt u geen belasting. Wat u aan zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag ontvangt, zijn netto bedragen die u niet als loon bij uw aangifte inkomstenbelasting hoeft op te geven.

Belastingvrij verdienen als student

Studenten die studiefinanciering ontvangen kunnen een behoorlijk inkomen verdienen zonder dat hun studiefinanciering wordt verlaagd. Ze betalen wel een deel belasting over hun inkomen, maar ontvangen zonder probleem hun studiefinanciering als toegift en hierbij gaat het om interessante bedragen:
  • In 2018, 2019, 2020 is in het hbo en wo de bijverdiengrens vervallen als u niet onder het oude stelsel van studiefinanciering valt.
  • In het mbo bestaat de bijverdiengrens nog steeds, 2019 14.682,96 en 15.003,05 in 2020.

Schenking of gift vanuit het buitenland ontvangen, omzeilen belasting op schenking

Wie vanuit het buitenland een gift of schenking ontvangt, ontvangt dit belastingvrij als de schenker tien jaar of meer in het buitenland woont. Eenvoudig is het ook om een schenking of gift van iemand in Nederland te krijgen zonder daarover belasting te betalen. De belangrijkste voorwaarde is dat de schenking niet hoger is dan de vrijstelling die geldt. Die vrijstelling kan aardig oplopen als een ouder zijn eigen kind wat wil schenken. Daarbij kan jaarlijks belastingvrij worden geschonken tot ruim 5000 euro, maar ook eenmalig veel meer als het geld is bedoeld voor een huis of dure studie. U mag in 2019 of 2020 zelfs aan iemand jonger dan 40 jaar belastingvrij tot 102.000 euro schenken voor de aankoop van een eigen woning.

Vrij van recht schenken van vermogen

Vrij van recht schenken is een bijzondere schenking in die zin dat als er toch belasting moet worden betaald, omdat de schenking hoger was dan de vrijstelling de gever van het geld de te betalen belasting voor zijn rekening neemt. Dan wordt wel belasting betaald, maar niet door de ontvanger van de schenking. De Belastingdienst ziet dit niet als inkomen en heft hierover geen inkomstenbelasting.

Vrij van recht erven, geen belasting op een erfenis

Er zijn twee manieren om geen of weinig belasting op een erfenis te hoeven betalen:
  • Bij een erfenis vrij van recht.
  • Door de vrijstellingen te gebruiken die voor vooral een partner groot kunnen zijn.

Spaarrente onbelast maar het vermogen niet, omzeilen van belasting op spaargeld

Als u tot 30.360 euro aan spaargeld hebt in 2019 of 30.846 euro in 2020, valt u hiermee beneden de vrijstelling voor belastingheffing. Dat betekent ook dat u geen vermogensrendementsheffing hoeft te betalen en dat u geen belasting hoef te betalen. Hetzelfde geldt voor dit bedrag aan beleggingen op de beurs. Beneden de vrijstelling van vermogen zijn alle inkomsten uit sparen of beleggen belastingvrij.

Minder belasting betalen door aftrekposten inkomstenbelasting

Tot slot heeft een particulier talloze mogelijkheden om minder belasting te betalen als hij gebruik kan maken van aftrekposten. Denk bijvoorbeeld aan de betaalde alimentatie, de hypotheekrenteaftrek en ziektekosten. Deze posten zorgen ervoor dat u een deel van uw fiscale aftrek terugkrijgt en zo netto minder belasting betaalt. Denk aan de algemene heffingskorting voor de minstverdienende partner: aanrechtsubsidie 2019 aanvragen, heffingskorting minstverdienende partner.

Conclusie geen belasting betalen

Geen belasting betalen zonder dit zwart te doen kan wel degelijk. Hoeveel u zo kunt ontvangen hangt af van uw persoonlijke situatie. Het heeft zeker zin om dit eens goed uit te zoeken en te bekijken waar u allemaal recht op hebt. Probeer zo uw aftrekposten inkomstenbelasting ten volle te benutten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingvrij sparen in 2019 en 2020Belastingvrij sparen in 2019 en 2020Belastingvrij sparen in 2019 en 2020, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdienen in 2019 en 2020, bela…
Welke belastingen heft de Rijksoverheid?Welke belastingen heft de Rijksoverheid?In Nederland is de Rijksoverheid verantwoordelijk voor het maken van wetgeving op basis waarvan de Belastingdienst de di…
Maandelijks belastingteruggaveMaandelijks belastingteruggaveU kunt de belastingteruggave in termijnen laten uitbetalen door maandelijkse belastingteruggave aan te vragen. Het is oo…
Overlijdensrisicoverzekering en de BelastingdienstOverlijdensrisicoverzekering en de BelastingdienstWat betekent een overlijdensrisicoverzekering ORV voor de inkomstenbelasting 2018 en 2019, uw belastingaangifte en de er…
Saldoverklaring lijfrente BelastingdienstSaldoverklaring lijfrente BelastingdienstGebruik de saldomethode bij de in 2017, 2018 en 2019 uitgekeerde lijfrente. Zo betaalt u niet meer belasting aan de Bela…

Reageer op het artikel "Geen belasting betalen: belasting omzeilen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-12-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingvrij bijverdienen
Schrijf mee!