InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Huurtoeslag en inkomen inwonend kind: bijverdienen

Huurtoeslag en inkomen inwonend kind: bijverdienen

Huurtoeslag en inkomen inwonend kind: bijverdienen De huurtoeslag kent in 2018 strenge regels en voorwaarden voor inkomen en vermogen. Bent u de aanvrager van de huurtoeslag, dan wordt er ook gekeken naar het inkomen en vermogen van uw toeslagpartner en dat van een inwonend kind. Als aanvrager van de huurtoeslag kunt u misschien wel aan alle voorwaarden voldoen, maar wat als u geld bijverdient, een fiscale partner hebt of een inwonend kind met een eigen inkomen? Wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van een inwonend kind met een bijbaan dat geld bijverdient? Wat zijn uw rechten?

Huurtoeslag en inwonend kind als medebewoner

Huurtoeslag en bijverdienen in 2018

U ontvangt, als u recht hebt op huurtoeslag, de huurtoeslag maandelijks. Dus ook in de eerste maanden van een jaar. De hoogte van de huurtoeslag wordt berekend op basis van het door u doorgegeven inkomen of het inkomen dat op dat moment bij de Belastingdienst bekend is. En dat kan best lastig zijn, omdat niet iedereen een vaste baan heeft en dus niet elke aanvrager van de toeslag precies zal weten wat het uiteindelijke jaarinkomen zal zijn. De Belastingdienst werkt met voorschotten en als uw inkomen later in het jaar hoger blijkt te zijn dan van te voren werd ingeschat, dan kan de huurtoeslag worden stopgezet en in een aantal gevallen volledig worden teruggevorderd. Verdient u geld bij of hebben uw medebewoners meer verdiend dan u van te voren dacht, dan kan dat ernstige gevolgen hebben. De inkomensgrens en de vermogensgrens in de huurtoeslag zijn harde grenzen. Wie er niet onder blijft, moet de huursubsidie volledig terugbetalen. Dat kan zich al voordoen als u 1 euro te veel aan inkomen of vermogen hebt.

Welk inkomen is relevant voor de huurtoeslag?

Als u alleen woont, dan mag u in 2018 niet meer dan 22.400 per jaar verdienen. Dat is inclusief het inkomen uit een bijbaan en alle andere vormen van bijverdienen. Velen van ons wonen niet alleen en dan geldt dat het inkomen van alle bewoners inclusief uzelf niet hoger mag zijn dan 30.400 per jaar. Niet alleen uw toeslagpartner wordt daarbij als medebewoner gezien, maar ook een inwonend kind. Het inkomen van uw toeslagpartner telt voor 100% mee, het inkomen van een inwonend kind telt volledig mee als het kind ouder is dan 23 jaar.

Regels inkomen thuiswonend en inwonend kind in 2018

De regels voor een thuiswonend kind zijn niet altijd even bekend. De regels zijn als volgt:
  • Als een thuiswonend kind jonger is dan 23 jaar, dan telt zijn of haar inkomen mee minus 4.827. Een inkomen van een kind van 15.000 wordt dus door de Belastingdienst voor 10.173 bij uw inkomen opgeteld. Hebt u meerdere kinderen die nog thuis wonen dan kan dat een veelvoud zijn.
  • Als een inwonend 23 jaar of ouder is, dan telt het inkomen volledig mee.

Het zal duidelijk zijn dat op deze manier uw inkomen al snel te hoog kan uitvallen. U dient het volledige inkomen van een kind door te geven, de Belastingdienst houdt vervolgens rekening met de vrijstelling van 4.827 als een kind jonger is dan 23 jaar. Breng dus niet zelf de vrijstelling in mindering, want dan geeft u een te laag inkomen op.

Regels vermogen thuiswonend kind

Ook het vermogen van uw kind kan een belemmering zijn om met succes huurtoeslag aan te kunnen vragen. Gelukkig gaat het hier om de stand per 1 januari 2018, waardoor de bedragen meestal vooraf bekend zijn en niet hoeven te worden ingeschat. Hoewel, de eerste huurtoeslag voor 2018 werd al in december 2017 uitbetaald, een gift of erfenis in december 2017 kan dan ook roet in het eten gooien. Verder zijn de regels van vermogen als volgt:
  • Is uw kind jonger dan 18 jaar, dan beschouwt de Belastingdienst het vermogen van uw minderjarige kind als uw vermogen.
  • Is uw kind ouder dan 18 jaar en woont het bij u thuis, dan mag zijn vermogen in 2018 niet groter zijn dan 30.000.
  • Voor de aanvrager van de huurtoeslag en de medebewoners inclusief toeslagpartner geldt dat per persoon het vermogen op 1 januari 2018 niet hoger mag zijn geweest dan 30.000.

Bijverdienen of inkomen inwonend kind, de gevolgen

Bijverdienen mag, maar als u de huurtoeslag wilt behouden, dan is het verstandig om na te gaan hoeveel u nog mag bijverdienen. Hetzelfde geldt voor uw toeslagpartner en een kind dat nog thuis woont. Natuurlijk kunt u ervoor kiezen om in 2018 geen huurtoeslag aan te vragen, maar dit uit te stellen tot 2019. Tot 1 september 2019 kunt u immers nog huurtoeslag aanvragen over 2018. Tegen die tijd zal wel volstrekt helder zijn wat het inkomen van alle bewoners in 2018 is geweest en of een aanvraag nog wel zinvol is. Maar velen zitten in de molen van de Belastingdienst en ontvangen in 2018 de eerste voorschotten, omdat dat in 2017 ook het geval was. In die situaties kunnen zich schrijnende gevallen voordoen, doordat de huurtoeslag geheel of gedeeltelijk terug moet worden betaald. In die situatie wilt u vast niet terecht komen, laat u zich dus goed over de mogelijkheden en onmogelijkheden van de huurtoeslag inlichten en geef tussentijdse wijzigingen in inkomen op tijd aan de Belastingdienst door.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huurtoeslag 2012 omlaag en huurtoeslag 2013Huurtoeslag 2012 omlaag en huurtoeslag 2013De huurtoeslag 2012 is omlaag en de huurtoeslag 2013 gaat omlaag ten opzichte van 2012. Een extra kwaliteitskorting als…
Toeslagen en bijzonder vermogen of bijzonder inkomenToeslagen en bijzonder vermogen of bijzonder inkomenBij de inkomensafhankelijke toeslagen zoals de huurtoeslag of zorgtoeslag kan uw vermogen of inkomen in 2016, 2017 of 20…
Huurtoeslag 2016 & 2017 en betaaldataHuurtoeslag 2016 & 2017 en betaaldataHoeveel huurtoeslag 2016 en 2017, de bedragen? Tot 1 september 2015 kunt u nog huurtoeslag over 2014 aanvragen. Misschie…
Huurtoeslag 2012 en vermogen 2013Huurtoeslag 2012 en vermogen 2013Hebt u in 2012 of 2013 niet te veel vermogen, een niet zo hoog inkomen, maar betaalt u wel een hoge huur? Vraag dan de h…
Wie is mijn toeslagpartner 2017 of 2018?Wie is mijn toeslagpartner 2017 of 2018?Belangrijk bij de aanvraag van een toeslag in 2016, 2017 of 2018 is of u ook een toeslagpartner hebt. Hebt u een toeslag…

Reageer op het artikel "Huurtoeslag en inkomen inwonend kind: bijverdienen"

Infoteur: Zeemeeuw
Gepubliceerd: 29-05-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!