InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslag

Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslag

Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslag Betekent een hogere huur ook geen of minder huurtoeslag? Wat zijn de gevolgen van de jaarlijkse huurverhoging voor de huurtoeslag die u krijgt? Met deze vragen krijgen vele huurders te maken, nu de huren al een paar jaar en ook in 2018 en 2019 omhoog gaan. Niet alleen de jaarlijkse huurverhoging maar ook een hogere huur doordat een woning wordt verbeterd kunnen ervoor zorgen dat uw huur hoger wordt dan de maximale huurtoeslaggrens en juist deze huurgrens in de sociale woningbouw is zeer bepalend voor uw recht op huurtoeslag.

De huren stijgen fors in 2018 en 2019

Jaarlijks stijgen de huren per 1 juli en sinds 2013 kunnen die huurverhogingen zeer fors zijn voor de hogere inkomens. Voor de lagere en middeninkomens zijn er huurstijgingen van 1,5% plus de inflatie. Dat betekent dat hieronder ook personen met recht op huurtoeslag kunnen vallen. Huurtoeslag wordt gegeven bij een jaarinkomen tot 22.100 voor een alleenstaande en 30.000 wanneer er sprake is van een gezamenlijk inkomen. Verder zijn er ook grenzen aan de maximaal toelaatbare huur om in aanmerking te kunnen komen voor huurtoeslag. Deze huurtoeslaggrens ligt in 2018 bij 417,34 als u jonger bent dan 23 jaar en 710,68 als u 23 jaar of ouder bent. In 2019 is de huurgrens iets hoger, 720,42 per maand. Wat gebeurt er nou met uw huurtoeslag als uw huur per 1 juli 2018, 2019 of gedurende het jaar hoger wordt dan deze huurgrens?

Hogere huur dan de huurgrens in de huurtoeslag, wat betekent dat voor u

De wetgever maakt onderscheid tussen personen die al huurtoeslag ontvingen voordat de huurverhoging werd doorgevoerd en de personen die huurtoeslag opnieuw aanvragen omdat ze zijn verhuisd na de huurverhoging. Wie in categorie 1 valt (zelfde huurwoning en met recht op huurtoeslag) zal in eerste instantie geen verandering in de huurtoeslag merken. Stel er is een huurverhoging in 2018, de Belastingdienst past gedurende het jaar 2018 uw voorschot dan niet aan, maar zal achteraf berekenen of u teveel of te weinig huurtoeslag hebt ontvangen. U wordt niet uit de regeling gegooid maar behoudt huurtoeslag tot de huurtoeslaggrens en alles daarboven wordt niet vergoed. In 2019 worden de voorschotten aan huurtoeslag wel voor u aangepast aan de nieuwe huren uit 2018. Voor wie in categorie 2 valt (net verhuisd, nog geen recht op huurtoeslag in deze woning) wordt meteen op basis van de nieuwe hogere huur berekend op hoeveel huurtoeslag er recht is. Als de huur hoger is dan de huurgrens, is er ook geen recht op huurtoeslag.

Wie geeft de huurverhoging door aan de Belastingdienst?

De jaarlijkse huurverhoging wordt automatisch door verhuurders in de sociale huursector aan de Belastingdienst doorgegeven. Dat hoeft u dus niet zelf te doen. Anders is het met de tussentijdse huurverhogingen. Nogal wat woningen worden energiezuiniger gemaakt en verbeterd. Hierdoor kan de huur ook eerder in een jaar omhoog kan gaan. Deze tussentijdse huurverhogingen worden door de huurders aan de fiscus doorgegeven. Een verhoging zal betekenen dat u meer huurtoeslag krijgt zolang u onder de huurgrens blijft, maar deze zal uiteindelijk lager zijn als u daarboven uit komt, omdat dan een deel van de huurverhoging niet via de huursubsidie wordt vergoed. Voor een nieuwe huurder kan de huurverhoging uiteraard ertoe leiden dat er geen huurtoeslag mogelijk is.

Huurverlaging in de sociale huursector in plaats van huurverhoging en huurstijging

Als uw huur boven de huurgrens uitkomt, kost u dat extra geld. Er zijn woningbouwverenigingen die op verzoek een huurverlaging doorvoeren zodat u niet boven de huurtoeslaggrens uitkomt. Deze regeling geldt alleen voor personen die al huurtoeslag ontvangen. Achteraf wordt dan ook gecontroleerd of u ook echt recht had op huurtoeslag. Als u geen huurtoeslag ontving en de huur wel op uw verzoek werd verlaagd tot de huurgrens, dan zal deze huurverlaging worden teruggedraaid en zult u alsnog met terugwerkende kracht de hogere huur aan de woningbouwvereniging moeten betalen.

Conclusie blijven zitten waar u zit

Als u een niet al te hoog inkomen hebt en huurtoeslag ontvangt, doet u er eigenlijk beter aan om te blijven zitten in de huurwoning waar u zit. Als u verhuist, kan het zijn dat u uit de regeling voor huursubsidie valt. Als u in uw huurwoning blijft, is dat niet het geval.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huurverhoging 2017, 2018 en 2019 inkomensafhankelijkHuurverhoging 2017, 2018 en 2019 inkomensafhankelijkVanaf 1 januari 2017 is er één inkomensgrens voor inkomensafhankelijke huurverhoging, in 2016 waren dat er nog drie. De…
Huurtoeslag 2018 en vermogen 2018Huurtoeslag 2018 en vermogen 2018De hoogte van de huurtoeslag 2018 is niet alleen afhankelijk van voorwaarden voor de kale huur die u betaalt maar ook uw…
Huurprijs online checkenElk jaar op 1 juli is het weer zover: de huren van de meeste woningen worden weer verhoogd. De minister geeft jaarlijks…
Maximale huurverhoging 2016: van 2,1% tot 4,6%Ieder jaar stelt de overheid vast hoeveel de huren maximaal mogen stijgen. De stijging gaat in op 1 juli van ieder jaar.…
De jaarlijkse huurverhoging op 1 juliDe jaarlijkse huurverhoging op 1 juliVerhuurders mogen maximaal eenmaal per jaar een huurverhoging doorvoeren, doorgaans op 1 juli. De overheid stelt jaarlij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslag"

Reacties

Anita, 14-06-2019 11:45 #3
Ik woon 9 jaar op hetzelfde adres en heb een een niet geliberaliseerd huurcontract.
Het is een particuliere woning uit de jaren 30 met energielabel G.
Het afgelopen jaar bedroeg de huur 710 euro huur en 15 euro servicekosten.
Per mail heb ik bericht gekregen dat per 1 juli 2019 de huurprijs 850 euro zal worden.
Is dit toegestaan?

Anita Reactie infoteur, 15-06-2019
Beste Anita,
De hoogte van de huur (710 euro) geeft aan dat de woning in de sociale huursector thuishoort. De maximale huurverhoging per 1 juli 2019 is dan afhankelijk van de hoogte van uw inkomen in 2017. Een huurverhoging met ongeveer 20% is dan niet toegestaan:

https://financieel.infonu.nl/geld/109173-huurverhoging-2017-2018-en-2019-inkomensafhankelijk.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pouw, 16-04-2019 21:15 #2
Ik woon nu 5 jaar op hetzelfde adres. Al die jaren is mijn huur onder de wettelijke huurtoeslaggrens. Nu door de huurverhoging is de huur boven die grens gekomen. Ik heb altijd mijn huur zonder toeslag kunnen betalen, maar in 2020 ga ik uit de WIA en kom in de overbruggingsuitkering naar de WAO toe. Deze uitkering is te laag voor mij om zonder de huurtoeslag mijn huur te betalen. Wat nu, moet ik nu mijn huis uit, terwijl ik hier al 5 jaar woon en een huur betaalde onder de toeslag grens zonder daar gebruik van hoeven te maken. Ik kwam in deze woning met een huur onder de toeslag grens en nu v.a 2020 kom ik buiten mijn schuld door huurverhoging en overgang van WIA naar WAO in de problemen. Ik wil hier blijven wonen, heb ik recht op toeslag? Reactie infoteur, 19-04-2019
Beste Pouw,
Als de kale huur hoger is dan de liberalisatiegrens in 2020 (die zal iets hoger zijn dan in 2019), hebt u waarschijnlijk geen recht op huurtoeslag, omdat u ook in 2019 buiten de regeling valt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Will -. 65+, 29-06-2018 15:06 #1
Hallo,
Duidelijk artikel voor mensen die al huurtoeslag ontvangen die weten nu waar ze aan toe zijn.
In het artikel wordt niet gesproken over mensen die al jaren in een sociale huurwoning zitten maar de huurtoeslag nog niet nodig hebben gehad. Maar bij het bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd een aanvraag moeten doen voor het verkrijgen van huurtoeslag, omdat de huur van hun woning inmiddels boven de huurtoeslaggrens is gestegen. Zonder huurtoeslag is het onbetaalbaar voor deze AOW-ers, worden die uit hun huis gezet? Of is er voor deze groep zittende huurders een aparte regeling betreft huurtoeslag? Reactie infoteur, 01-07-2018
Hallo Will,
Wie huurtoeslag aanvraagt en die nog niet eerder had voor dezelfde woning, heeft in 2018 te maken met de maximale huurgrens van 710,68 per maand. Ook als het inkomen in de loop der tijd verandert. Helaas is er geen uitzonderingspositie voor wie de AOW-leeftijd bereikt en zo door een lager inkomen in de problemen kan komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toeslagen 2019
Reacties: 3
Schrijf mee!