InfoNu.nl > Financieel > Geld > Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslag

Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslag

Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslag Betekent een hogere huur ook geen of minder huurtoeslag? Wat zijn de gevolgen van de jaarlijkse huurverhoging voor de huurtoeslag die u krijgt? Met deze vragen krijgen vele huurders te maken, nu de huren al een paar jaar en ook in 2019 en 2020 omhoog gaan. Niet alleen de jaarlijkse huurverhoging maar ook een hogere huur doordat een woning wordt verbeterd kunnen ervoor zorgen dat uw huur hoger wordt dan de maximale huurtoeslaggrens en juist deze huurgrens in de sociale woningbouw is zeer bepalend voor uw recht op huurtoeslag.

De huren stijgen fors in 2018 en 2019

Jaarlijks stijgen de huren per 1 juli en kunnen die huurverhogingen zeer fors zijn voor de hogere inkomens. Voor de lagere en middeninkomens zijn er huurstijgingen van 1,5% tot 2,5% plus de inflatie. Dat betekent dat hieronder ook personen met recht op huurtoeslag kunnen vallen. Huurtoeslag wordt gegeven bij een jaarinkomen tot 22.700 voor een alleenstaande en 30.825 (2019) wanneer er sprake is van een gezamenlijk inkomen. Verder zijn er ook grenzen aan de maximaal toelaatbare huur om in aanmerking te kunnen komen voor huurtoeslag. Deze huurtoeslaggrens ligt in 2018 bij 417,34 als u jonger bent dan 23 jaar en 710,68 als u 23 jaar of ouder bent. In 2019 is de huurgrens iets hoger, 720,42 per maand en zal in 2020 rond de 730 euro liggen. Wat gebeurt er nou met uw huurtoeslag als uw huur per 1 juli 2018, 2019 of gedurende het jaar hoger wordt dan deze huurgrens?

Hogere huur dan de huurgrens in de huurtoeslag, wat betekent dat voor u

De wetgever maakt onderscheid tussen personen die al huurtoeslag ontvingen voordat de huurverhoging werd doorgevoerd en de personen die huurtoeslag opnieuw aanvragen, bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd na de huurverhoging. Wie in categorie 1 valt (zelfde huurwoning en met recht op huurtoeslag) zal in eerste instantie geen verandering in de huurtoeslag merken. Stel er is een huurverhoging, de Belastingdienst past gedurende het jaar 2019 en 2020 uw voorschot dan niet aan, maar zal achteraf berekenen of u teveel of te weinig huurtoeslag hebt ontvangen. U wordt niet uit de regeling gegooid maar behoudt huurtoeslag tot de huurtoeslaggrens en alles daarboven wordt niet vergoed. Voor wie in categorie 2 valt (bijvoorbeeld net verhuisd, nog geen recht op huurtoeslag in deze woning) wordt meteen op basis van de nieuwe hogere huur berekend op hoeveel huurtoeslag er recht is. Als de huur hoger is dan de huurgrens, is er ook geen recht op huurtoeslag.

Wie geeft de huurverhoging door aan de Belastingdienst?

De jaarlijkse huurverhoging wordt automatisch door verhuurders in de sociale huursector aan de Belastingdienst doorgegeven. Dat hoeft u dus niet zelf te doen. Anders is het met de tussentijdse huurverhogingen. Nogal wat woningen worden energiezuiniger gemaakt en verbeterd. Hierdoor kan de huur ook eerder in een jaar omhoog kan gaan. Deze tussentijdse huurverhogingen worden door de huurders aan de fiscus doorgegeven. Een verhoging zal betekenen dat u meer huurtoeslag krijgt zolang u onder de huurgrens blijft, maar deze zal uiteindelijk lager zijn als u daarboven uit komt, omdat dan een deel van de huurverhoging niet via de huursubsidie wordt vergoed. Voor een nieuwe huurder kan de huurverhoging uiteraard ertoe leiden dat er geen huurtoeslag mogelijk is.

Huurverlaging in de sociale huursector in plaats van huurverhoging en huurstijging

Als uw huur boven de huurgrens uitkomt, kost u dat extra geld. Er zijn woningbouwverenigingen die op verzoek een huurverlaging doorvoeren zodat u niet boven de huurtoeslaggrens uitkomt. Deze regeling geldt alleen voor personen die al huurtoeslag ontvangen. Achteraf wordt dan ook gecontroleerd of u ook echt recht had op huurtoeslag. Als u geen huurtoeslag ontving en de huur wel op uw verzoek werd verlaagd tot de huurgrens, dan zal deze huurverlaging worden teruggedraaid en zult u alsnog met terugwerkende kracht de hogere huur aan de woningbouwvereniging moeten betalen.

Verworven recht

Er is ook sprake van een verworven recht. Hebt u recht op huurtoeslag gehad, maar valt u een jaar buiten de boot bijvoorbeeld doordat u een jaar meer inkomen of vermogen had dan toegestaan, en zit u een jaar later weer onder de door de fiscus gestelde grenzen, dan kunt u een jaar later weer wel voor huurtoeslag in aanmerking komen. Ook als inmiddels de huur hoger is geworden dan de huurgrens die in de huurtoeslag geldt.

Conclusie blijven zitten waar u zit

Als u een niet al te hoog inkomen hebt en huurtoeslag ontvangt, doet u er eigenlijk beter aan om te blijven zitten in de huurwoning waar u zit. Als u verhuist, kan het zijn dat u uit de regeling voor huursubsidie valt. Als u in uw huurwoning blijft, is dat niet het geval. Maak bij een tijdelijke verhoging van inkomen of vermogen gebruik van uw verworven recht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huurverhoging 2018, 2019 en 2020 inkomensafhankelijkHuurverhoging 2018, 2019 en 2020 inkomensafhankelijkIn 2018, 2019 en 2020 is er één inkomensgrens voor inkomensafhankelijke huurverhoging, in 2016 waren dat er nog drie. De…
Huurtoeslag 2019 omlaagHuurtoeslag 2019 omlaagDe kans is groot dat uw huurtoeslag in 2019 omlaag gaat. Deze daling van de huursubsidie hangt samen met het schrappen v…
Huurprijs online checkenElk jaar op 1 juli is het weer zover: de huren van de meeste woningen worden weer verhoogd. De minister geeft jaarlijks…
Maximale huurverhoging 2016: van 2,1% tot 4,6%Ieder jaar stelt de overheid vast hoeveel de huren maximaal mogen stijgen. De stijging gaat in op 1 juli van ieder jaar.…
De jaarlijkse huurverhoging op 1 juliDe jaarlijkse huurverhoging op 1 juliVerhuurders mogen maximaal eenmaal per jaar een huurverhoging doorvoeren, doorgaans op 1 juli. De overheid stelt jaarlij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslag"

Reacties

H., 28-07-2019 07:58 #5
Hoe zit het met mensen die al jaren huurtoeslag krijgen en op hetzelfde adres wonen, maar door de jaarlijkse huurverhoging boven de grens van de huursubsidie komen. Betekent dit dat je huursubsidie stopt? Of dienen ze alles zelf te betalen wat erboven zit. Dienen deze mensen dan verplicht te verhuizen naar een goedkopere woning? Op deze manier werkt de overheid mee armoede in Nederland, omdat mensen op deze wijze een maximaal bedrag aan huursubsidie krijgen en de rest zelf dienen te betalen. Reactie infoteur, 29-07-2019
Beste H,
Als een zittende huurder met huurtoeslag te maken krijgt met een hogere huur dan de liberalisatiegrens (ruim 720 euro in 2019), dan wordt het meerdere van de huur niet vergoed. Men is op basis van de hogere huur niet wettelijk verplicht om te verhuizen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

De Leeuw, 28-06-2019 14:40 #4
Ik heb een huurverhoging gekregen van 2.1 %
Echter is mijn inkomen gedaald tot het minimumloon, en mijn huur is 699 geworden voorheen had ik iets meer inkomen maar ook recht op huurtoeslag.
Verder zie ik als woningen vrij komen van mijn type dat ze naar 607,- verlaag worden in verband met passend wonen en recht op huurtoeslag.
Echter heb ik ook recht op huurtoeslag, en mijn huur willen ze niet verlagen.
En het gaat niet eens om een grote woning maar een kleine woning 60m2 (2 slaapkamers) die voor het formaat zeer duur is, een vrije sectorwoning wat 3 maal zo groot is kost niet 3 maal zo veel.

Zelf vind ik dit onacceptabel dat een nieuwe huurder minder betaald en een bestaande huurder meer, en daardoor ook na aftrek huurtoeslag fors meer huur betaald.

Ook zie ik dat de woonbond druk zet op de woningbouw om de huren te verlagen bij huurders met recht op huurtoeslag, maar de ene woningbouw doet het wel en de andere niet.

Zijn hier geen landelijke afspraken over? het lijkt me sterk persoon A wordt gematst en persoon B wordt kaal geplukt.

Verder begrijp ik ook niet waarom er nog steeds een (extra) huurverhoging (nog steeds) toegestaan is boven op de inflatie, de overheid had dit jaren terug gedaan om koopwoningen te stimuleren maar de kopersmarkt is dik en dubbel hersteld en de huurmarkt doen ze niks mee, waarom doen ze hier niks aan? Reactie infoteur, 30-06-2019
Beste De Leeuw,
1. Er zijn landelijk afspraken gemaakt over de huurverhoging, maar daarbij zijn de corporaties vrij om om zit over al hun woningen te verdelen (huursombenadering). Dus kan het inderdaad zo zijn dat binnen de voorraad woningen van een corporatie de ene persoon wordt gematst en de ander niet. Wel kunt u naar de huurcommissie gaan, die bekijkt namelijk elk individueel geval apart:

https://financieel.infonu.nl/geld/7334-klagen-bij-de-huurcommissie-over-de-huur-helpt.html

2. Met de huurverhogingen wil de overheid mensen met een hoger inkomen uit de sociale huur werken, terwijl mensen met een lager inkomen (voor hen zijn de woningen immers gebouwd) meer huurtoeslag kunnen krijgen en dus minder last van de huurverhogingen zullen hebben.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anita, 14-06-2019 11:45 #3
Ik woon 9 jaar op hetzelfde adres en heb een een niet geliberaliseerd huurcontract.
Het is een particuliere woning uit de jaren 30 met energielabel G.
Het afgelopen jaar bedroeg de huur 710 euro huur en 15 euro servicekosten.
Per mail heb ik bericht gekregen dat per 1 juli 2019 de huurprijs 850 euro zal worden.
Is dit toegestaan?

Anita Reactie infoteur, 05-10-2019
Beste Anita,
De hoogte van de huur (720 euro in 2019) geeft aan dat de woning in de sociale huursector thuishoort. De maximale huurverhoging per 1 juli 2019 is dan afhankelijk van de hoogte van uw inkomen in 2017. Een huurverhoging met ongeveer 20% is dan niet toegestaan:

https://financieel.infonu.nl/geld/109173-huurverhoging-2018-2019-en-2020-inkomensafhankelijk.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pouw, 16-04-2019 21:15 #2
Ik woon nu 5 jaar op hetzelfde adres. Al die jaren is mijn huur onder de wettelijke huurtoeslaggrens. Nu door de huurverhoging is de huur boven die grens gekomen. Ik heb altijd mijn huur zonder toeslag kunnen betalen, maar in 2020 ga ik uit de WIA en kom in de overbruggingsuitkering naar de WAO toe. Deze uitkering is te laag voor mij om zonder de huurtoeslag mijn huur te betalen. Wat nu, moet ik nu mijn huis uit, terwijl ik hier al 5 jaar woon en een huur betaalde onder de toeslag grens zonder daar gebruik van hoeven te maken. Ik kwam in deze woning met een huur onder de toeslag grens en nu v.a 2020 kom ik buiten mijn schuld door huurverhoging en overgang van WIA naar WAO in de problemen. Ik wil hier blijven wonen, heb ik recht op toeslag? Reactie infoteur, 05-10-2019
Beste Pouw,
Als de kale huur hoger is dan de liberalisatiegrens in 2020 (die zal iets hoger zijn dan in 2019), hebt u waarschijnlijk in 2020 toch recht op huurtoeslag (verworven recht), als uw inkomen laag genoeg is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Will -. 65+, 29-06-2018 15:06 #1
Hallo,
Duidelijk artikel voor mensen die al huurtoeslag ontvangen die weten nu waar ze aan toe zijn.
In het artikel wordt niet gesproken over mensen die al jaren in een sociale huurwoning zitten maar de huurtoeslag nog niet nodig hebben gehad. Maar bij het bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd een aanvraag moeten doen voor het verkrijgen van huurtoeslag, omdat de huur van hun woning inmiddels boven de huurtoeslaggrens is gestegen. Zonder huurtoeslag is het onbetaalbaar voor deze AOW-ers, worden die uit hun huis gezet? Of is er voor deze groep zittende huurders een aparte regeling betreft huurtoeslag? Reactie infoteur, 01-07-2018
Hallo Will,
Wie huurtoeslag aanvraagt en die nog niet eerder had voor dezelfde woning, heeft in 2018 te maken met de maximale huurgrens van 710,68 per maand. Ook als het inkomen in de loop der tijd verandert. Helaas is er geen uitzonderingspositie voor wie de AOW-leeftijd bereikt en zo door een lager inkomen in de problemen kan komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Toeslagen 2019
Reacties: 5
Schrijf mee!