InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Erfbelasting 2020: vrijstellingen, tarieven successierechten

Erfbelasting 2020: vrijstellingen, tarieven successierechten

Erfbelasting 2020: vrijstellingen, tarieven successierechten Erfbelasting in 2020 over een erfenis betalen is een dure zaak. Over dit geld is vaak al vele malen belasting betaald, en dan komt de Belastingdienst nog eens langs met de tarieven erfbelasting en successierechten. Gelukkig zijn er ook vrijstellingen van belasting en heeft ook de langstlevende partner een hoge vrijstelling. Ook voor een kind, broer, zus of tante zijn er vrijstellingen, maar die zijn een stuk lager. Wat zijn de erfbelastingtarieven in 2020? Door op het juiste moment geld te schenken kan de erfbelasting worden beperkt.

Erfbelasting 2020 en successierechten

De meesten van ons betalen niet graag belasting, maar de erfbelasting is voor velen toch de meest gehate belasting die er is. Niet alleen omdat de aangelegenheid een hele vervelende is (er is iemand overleden), maar ook omdat voor de zoveelste keer belasting moet worden betaald en uw erfgenaam later zeer waarschijnlijk over uw erfenis nog eens successierechten moet betalen aan de Belastingdienst. De enige oplossing om aan de erfbelasting te ontkomen is of alles zelf opmaken of tijdens uw leven een deel schenken aan uw kinderen of anderen die het geld goed kunnen gebruiken. Maar ja, u wilt uw erfgenamen natuurlijk goed achterlaten en daar hoort een prijskaartje bij.

Vrijstellingen erfbelasting 2020

De hoogste belastingvrijstelling bij de successierechten bestaat er voor de langstlevende partner. Die is ook wettelijk beschermd tegen vorderingen van de kinderen. Voor 2010 was een langstlevende ouder nog wel eens verplicht om zijn woning te verkopen als kinderen hun erfdeel opvroegen. Sindsdien en dus ook in 2020 is het zo dat de kinderen alleen een vordering krijgen op de langstlevende echtgenoot of echtgenote. Deze vordering wordt dan, al dan niet met rente, uitgekeerd zodra ook de langstlevende partner is overleden. Deze betere bescherming verhindert echter niet dat de erfbelasting die de kinderen moeten betalen door de langstlevende ouder wordt voorgeschoten. Als het hier om grote bedragen gaat, kan de langstlevende alsnog in problemen komen. Dit ondanks de vrijstelling van ruim 638.000 euro (voorlopige cijfers):

Successierechten 2020, de vrijstellingen bij een erfenis (voorlopige cijfers):

Uw relatie met overledene Hoogte van de vrijstelling
Echtgenoot, echtgenote, partner 660.676
Gehandicapt kind 62.767
Ouder en ouders 49.550
Kind, kinderen, kleinkind, kleinkinderen 20.924
Overige erfgenaam 2.205

De vrijstelling bedraagt per kind bijna 21.000 euro. Een broer, zus, een vreemde heeft maar een vrijstelling van ruim 2.200 euro. Hoe verder de erfgenaam familie is van de overledene, hoe lager de wettelijke vrijstelling van successierechten zal zijn.

De tarieven erfbelasting 2020

Hoeveel erfbelasting u moet betalen hangt af van uw afstand tot de overledene (met uitzondering van de langstlevende partner) en van de hoogte van het bedrag dat u erft. Stel dus dat een kind 30.000 euro van zijn vader erft, dan betaalt de langstlevende voor dit kind 10% erbelasting over 9.076 euro. Als het kind gehandicapt is, valt het kindsdeel binnen de vrijstelling en hoeven er voor dit kind geen successierechten te worden afgedragen. De Belastingdienst hanteert bij de erfbelasting twee belastingschijven die afhankelijk van de erfgenaam en het bedrag aan erfenis verschillend zijn (voorlopige cijfers):

Schijven en tarieven erfbelasting 2020, successierechten, partner, kind:

Belaste deel van erfenisPartner, kind
0 - 126.59710%
126.597 en meer20%

Schijven en tarieven erfbelasting 2020, successierechten kleinkind, andere in de directe bloedlijn van de overledene:

Belaste deel van erfenisKleinkind en anderen in de bloedlijn
0 - 126.59718%
126.597 en meer36%

Schijven en tarieven erfbelasting 2020, successierechten, oom of tante, buurman of anderen:

Belaste deel van erfenisOverig, oom of tante
0 - 126.59730%
126.597 en meer40%

Erfbelasting beperken in 2020

Een manier om in 2020 minder erfbelasting te moeten betalen is geld schenken in 2019. Hebt u kinderen die jonger zijn dan 40 jaar, dan is zelfs een belastingvrije schenking mogelijk van ruim 102.000 euro. Voorwaarde is wel dat u kind daarmee een eigen woning koopt of bijvoorbeeld de hypotheek op de eigen woning vermindert.

Conclusie minder erfbelasting door schenking

Het zal duidelijk zijn dat hoe lager de erfenis is, hoe lager ook de erfbelasting in de regel zal zijn. Nogal wat mensen proberen de nalatenschap relatief laag te houden door tijdens hun leven nog geld te schenken. Dat kan een goede oplossing zijn als de schenking binnen de vrijstelling valt die daarvoor geldt, anders betaalt men toch nog schenkbelasting in plaats van erfbelasting. Ook de schenkbelasting kan in 2020 hoog oplopen. Bekijk dus op tijd wat de mogelijkheden zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom erfbelasting in 2019 betalen?Waarom erfbelasting in 2019 betalen?Successierechten, waarom en wanneer moeten we in 2019 zoveel erfbelasting en successierechten betalen en wat kunt u daar…
Belastingvrij erven 2017 & 2018 en 2019Belastingvrij erven 2017 & 2018 en 2019Belastingvrij erven in 2018 en 2019, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Erfbelasting 2017, 2018 en 2019 of erfenis belastingvrij?Erfbelasting 2017, 2018 en 2019 of erfenis belastingvrij?Hoeveel erfbelasting betaalt u in 2017, 2018 en 2019 over een erfenis of nalatenschap? Kind, kleinkind, een ander? De su…
Erfbelasting 2015 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2015 vrijstellingen, tarieven, successierechtenEen erfenis in 2015 betekent in veel gevallen ook erfbelasting en successierechten betalen. Voor deze erfbelasting 2015…
Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel geld erf ik in 2017, 2018 of 2019 netto na belasting als bijvoorbeeld mijn oom, tante, een broer of zus komt te…

Reageer op het artikel "Erfbelasting 2020: vrijstellingen, tarieven successierechten"

Reactie

Peirlinck Georges, 21-11-2017 10:47 #1
In 2010 heb ik moeten successierechten betalen op een erfenis van een tante, maar tot op heden is deze nog altijd niet verdeeld.
Wat gebeurt er moest ik komen te overlijden voor de verdeling?
Moeten mijn kinderen daar dan opnieuw successierechten op betalen of hoe gaat dat in zijn werk?
Mijn dank bij voorbaat. Reactie infoteur, 31-07-2019
Beste Peirlinck Georges,
Uw vordering op de erfenis blijft bestaan, maar gaat dan over op de kinderen. Voor de kinderen is dit een nieuwe erfenis waarover ze erfbelasting zullen betalen als de totale erfenis groter is dan hun vrijstelling.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 31-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Successierechten 2018 en 2019
Reacties: 1
Schrijf mee!