Slachtoffer 'foute' belastingadviseur: wat te doen?

Slachtoffer 'foute' belastingadviseur: wat te doen? Veel Nederlanders vinden de belastingaangifte te ingewikkeld om zelf te doen en nemen een belastingadviseur of -consulent in de arm. Helaas komt het erg veel voor dat deze adviseurs fouten maken, zowel per ongeluk als opzettelijk. Jaarlijks worden duizenden mensen op deze manier gedupeerd en moeten duizenden euro's terugbetalen aan de Belastingdienst. Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van een 'foute' belastingadviseur en wat te doen als het kwaad al geschied is?

Inhoud

Belastingaangifte in laten vullen door een adviseur

Elk jaar doen miljoenen Nederlanders belastingaangifte. Dit is verplicht wanneer je een aangiftebrief van de Belastingdienst ontvangen hebt, arbeid hebt verricht waarvan de Belastingdienst niet weet of wanneer je vermogen hebt waarover belasting afgedragen dient te worden. Lang niet iedereen die aangifte moet doen doet dit zelf. Veel mensen laten dit invullen door een familielid of vriend met kennis van zaken. Ook is het mogelijk om de aangifte in te laten vullen bij een kantoor van de Belastingdienst of bijvoorbeeld via de vakbond. Veel mensen kiezen er echter ook voor om gebruik te maken van een belastingadviseur of belastingconsulent.

Adviseurs of consulenten die hun diensten aanbieden wanneer het gaat om het invullen van de belastingaangifte zijn er te over. Met prijzen variërend van een paar tientje tot enkele honderden euro's lopen de tarieven die worden gehanteerd erg uiteen. Er zijn ook bureau's die vragen om een bepaald percentage van de teruggave die je uiteindelijk krijgt.

Wat gebeurt er wanneer een adviseur een fout maakt?

Het kan gebeuren dat een belastingadviseur bij het invullen van je aangifte een fout maakt. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het invullen van foutieve bedragen of het opvoeren van kosten die helemaal niet aftrekbaar zijn. Dit kan ertoe leiden dat je een te hoog bedrag terugkrijgt. Wanneer de Belastingdienst je aangifte controleert dan is de kans daarom groot dat de definitieve aanslag een stuk lager uitvalt dan de voorlopige aanslag. Heb je op basis van de voorlopige aanslag een te hoog bedrag teruggekregen dan zul je dit moeten terugbetalen. Heb je onterecht toeslagen ontvangen dan is het ook mogelijk dat je een boete wordt opgelegd. Bovendien kom je dan op een zwarte lijst terecht, wat ertoe leidt dat je een aantal jaar extra streng gecontroleerd zult worden.

Het is natuurlijk mogelijk dat de adviseur zich oprecht vergist. Er lopen daarnaast ook heel wat malafide adviseurs rond. Zo zijn er verhalen bekend van belastingadviseurs die op naam van hun klanten toeslagen laten doorsluizen naar hun eigen rekening. Ook zijn er adviseurs die een kostentabel hanteren die afhankelijk is van de hoogte van de teruggave en die er daarom bij gebaat zijn dat jouw teruggave zo hoog mogelijk is. Als daarvoor onterecht aftrekposten of giften worden opgevoerd of bedragen foutief worden ingevuld dan zijn zij al gevlogen tegen de tijd dat jij te horen krijgt dat je veel geld moet terugbetalen. In mei 2016 liet de Belastingdienst weten dat het een groep van zo'n honderd malafide belastingadviseurs in het vizier had.

De belastingadviseur pleegt fraude, wat te doen?

Heeft een belastingadviseur opzettelijk gefraudeerd met jouw belastingaangifte om er zelf financieel beter van te worden? Helaas komen de kosten dan bij jou te liggen omdat de foutieve aangiften of toeslagaanvragen op jouw naam zijn gedaan. Bovendien ben jij degene die ervan heeft 'geprofiteerd' omdat je meer geld hebt teruggekregen dan waar je recht op had. Je zult te veel ontvangen bedragen dan terug moeten betalen, hoe vervelend dit ook is wanneer je dit al hebt uitgegeven.

Heb je ook een boete opgelegd gekregen dan is het wel mogelijk om deze aan te vechten. Het is natuurlijk lastig aan te tonen dat niet jij degene bent die gefraudeerd heeft maar de belastingadviseur. Naar aanleiding van een arrest van de Hoge Raad uit 2006 is het echter tegenwoordig zo dat de bewijslast voor wat betreft het aantonen van schuld of grove nalatigheid van jou persoonlijk bij de Belastingdienst ligt. Zij moeten dus aantonen dat jij persoonlijk gefraudeerd hebt. Lukt dit niet dan kan geen boete worden opgelegd.

Voorkom problemen: kies een adviseur die is aangesloten bij een beroepsvereniging

Zo maar in zee gaan met een belastingadviseur is niet aan te raden. Het beste kun je eerst controleren of de betreffende persoon is aangesloten bij het Register Belastingadviseurs (RB). Dit is beroepsvereniging van belastingadviseurs. Maak je gebruik van een adviseur die is aangesloten bij het RB dan weet je zeker dat het gaat om iemand die aan de hoge kwaliteitseisen voldoet die door het Register geëist worden. De leden zijn daarnaast gebonden een het Reglement op de Tuchtrechtspraak. Heb je klacht over een belastingadviseur die RB-lid is dan is het mogelijk deze in te dienen bij de tuchtraad.

Tips op een rij

  • Probeer eerst of je zelf je aangifte in kunt vullen: het is vaak makkelijk dan je denkt
  • Neem je een consulent in de arm, kies dan voor iemand die is aangesloten bij een beroepsvereniging
  • Wees op je hoede wanneer een adviseur om een honorarium vraagt dat afhankelijk is van de hoogte van de teruggave
  • Controleer altijd de aangifte zelf voor deze wordt verstuurd
  • Maak kopieën van alle papieren die je aan de adviseur verstrekt
  • Vecht een boete altijd aan wanneer deze het gevolg is van foutief of frauduleus handelen van een adviseur
Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2019 te laat ingediend, uitstel of boete?Belastingaangifte 2019 te laat ingediend, uitstel of boete?Alle inwoners van Nederland die van de Belastingdienst een aangiftebrief krijgen, zijn verplicht om voor 1 mei 2020 de b…
Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug?Wanneer krijg je geld van Belastingdienst terug?Voor sommige mensen kan de belastingaangifte een positief gevolg hebben: ze krijgen geld terug. Maar wanneer heb je rech…
Belastingfraude & boetes belastingfraudeBelastingfraude & boetes belastingfraudeBij belastingfraude kan de fiscus hoge boetes opleggen. Wat houdt belastingfraude in en welke maatregelen kan de Belasti…
Belastingaangifte zelf doen of uitbesteden?Belastingaangifte zelf doen of uitbesteden?De meeste mensen kunnen hun belastingaangifte prima zelf doen, maar soms is aangifte doen zo ingewikkeld dat je hulp hie…

Schenking 2019: verhoogde vrijstelling eigen woningSchenking 2019: verhoogde vrijstelling eigen woningEen schenking is in 2019 een feest door de verhoogde vrijstelling van ruim een ton die in werking treedt als uw zoon of…
Belastingvrije som zzp'er € 19.000 hoger dan bij loondienstBelastingvrije som zzp'er € 19.000 hoger dan bij loondienstVoor werkenden zonder dienstbetrekking gelden in 2016 andere fiscale regels dan voor mensen die in loondienst werken. Me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Perlinator, Pixabay
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/rechten_en_plichten_bij_de_belastingdienst/acties_van_de_aangever/wanneer_aangifte_doen/
  • http://www.telegraaf.nl/dft/geld/belasting/25711631/__Foute_belastingadviseurs_in_vizier__.html
  • http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/fout-belastingadviseur-wie-moet-betalen-1.398563
  • http://www.rb.nl/over-rb

Reageer op het artikel "Slachtoffer 'foute' belastingadviseur: wat te doen?"

Reactie

Anja, 13-07-2017 19:28 #1
Ik ben ook de dupe van fraude door een belastingconsulent. Hij heeft heel lang bij de belastingdienst gewerkt, wat vertrouwen wekte bij mij. Hij heeft zorgkosten opgevoerd die ik niet gemaakt heb, mijn opgegeven bedragen veranderd, zogenaamd vergeten te melden dat mijn zoon studiefinanciering had ontvangen, standaard een jaar uitstel aangevraagd waardoor ik veel heffingsrente moest betalen…

Ik heb zelfs de belastingdienst aan de deur gehad door wie ik ben beschuldigd van fraude, en moest komen met al mijn papieren, wat me heel veel stress heeft opgeleverd. Ook heb ik door deze man over 2 jaar 11.000 euro terug moeten betalen en ik heb nog steeds een credit nota waarvan ik het geld maar niet ontvang.

Infoteur: Dessal
Laatste update: Mei 2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!