InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Erfbelasting 2017: vrijstellingen, tarieven successierechten

Erfbelasting 2017: vrijstellingen, tarieven successierechten

Erfbelasting 2017: vrijstellingen, tarieven successierechten Erfbelasting in 2017 over een erfenis betalen is een dure zaak. Over dit geld is vaak al vele malen belasting betaald, en dan komt de Belastingdienst nog eens langs met de tarieven erfbelasting en successierechten. Gelukkig zijn er ook vrijstellingen van belasting en heeft de langstlevende partner een hoge vrijstelling. Ook voor een kind, broer, zus of tante zijn er vrijstellingen, maar die zijn een stuk lager. Wat zijn de erfbelastingtarieven in 2017?

Erfbelasting 2017 en successierechten

De meesten van ons betalen niet graag belasting, maar de erfbelasting is voor velen toch de meest gehate belasting die er is. Niet alleen omdat de aangelegenheid een hele vervelende is (er is iemand overleden), maar ook omdat voor de zoveelste keer belasting moet worden betaald en uw erfgenaam later zeer waarschijnlijk over uw erfenis nog eens successierechten moet betalen aan de Belastingdienst. De enige oplossing om aan de erfbelasting te ontkomen is of alles zelf opmaken of tijdens uw leven een deel schenken aan uw kinderen of anderen die het geld goed kunnen gebruiken. Maar ja, u wilt uw erfgenamen natuurlijk goed achterlaten en daar hoort een prijskaartje bij.

Vrijstellingen erfbelasting 2017

De hoogste belastingvrijstelling bij de successierechten bestaat er voor de langstlevende partner. Die is ook wettelijk beschermd tegen vorderingen van de kinderen. Voor 2010 was een langstlevende ouder nog wel eens verplicht om zijn woning te verkopen als kinderen hun erfdeel opvroegen. Sindsdien en dus ook in 2017 is het zo dat de kinderen alleen een vordering krijgen op de langstlevende echtgenoot of echtgenote. Deze vordering wordt dan, al dan niet met rente, uitgekeerd zodra ook de langstlevende partner is overleden. Deze betere bescherming verhindert echter niet dat de erfbelasting die de kinderen moeten betalen door de langstlevende ouder wordt voorgeschoten. Als het hier om grote bedragen gaat, kan de langstlevende alsnog in problemen komen. Dit ondanks de vrijstelling van ruim 638.000 euro:

Successierechten 2017, de vrijstellingen bij een erfenis (voorlopige cijfers):

Uw relatie met overledene Hoogte van de vrijstelling
Echtgenoot, echtgenote, partner 638.089
Gehandicapt kind 60.621
Ouder en ouders 47.859
Kind, kinderen, kleinkind, kleinkinderen 20.209
Overige erfgenaam 2.129

De vrijstelling bedraagt per kind ruim 20.000 euro. Een broer, zus, een vreemde heeft maar een vrijstelling van ruim 2000 euro. Hoe verder de erfgenaam familie is van de overledene, hoe lager de wettelijke vrijstelling van successierechten zal zijn.

De tarieven erfbelasting 2017

Hoeveel erfbelasting u moet betalen hangt af van uw afstand tot de overledene (met uitzondering van de langstlevende partner) en van de hoogte van het bedrag dat u erft. Stel dus dat een kind 30.000 euro van zijn vader erft, dan betaalt de langstlevende voor dit kind 10% erbelasting over 9.852 euro. Als het kind gehandicapt is, valt het kindsdeel binnen de vrijstelling en hoeven er voor dit kind geen successierechten te worden afgedragen. De Belastingdienst hanteert bij de erfbelasting twee belastingschijven die afhankelijk van de erfegenaam en het bedrag aan erfenis verschillend zijn (voorlopige cijfers):

Schijven en tarieven erfbelasting 2017, successierechten, partner, kind:

Belaste deel van erfenisPartner, kind
0 - 122.26910%
122.269 en meer20%

Schijven en tarieven erfbelasting 2017, successierechten kleinkind, andere in de directe bloedlijn van de overledene:

Belaste deel van erfenisKleinkind en anderen in de bloedlijn
0 - 122.26918%
122.269 en meer36%

Schijven en tarieven erfbelasting 2017, successierechten, oom of tante, buurman of anderen:

Belaste deel van erfenisOverig, oom of tante
0 - 122.26930%
122.269 en meer40%

Minder erfbelasting door schenking

Het zal duidelijk zijn dat hoe lager de erfenis is, hoe lager ook de erfbelasting in de regel zal zijn. Nogal wat mensen proberen de nalatenschap relatief laag te houden door tijdens hun leven nog geld te schenken. Dat kan een goede oplossing zijn als de schenking binnen de vrijstelling valt die daarvoor geldt, anders betaalt men toch nog schenkbelasting in plaats van erfbelasting. Ook de schenkbelasting kan in 2017 hoog oplopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erfbelasting 2017 - 2018 of erfenis belastingvrij?Erfbelasting 2017 - 2018 of erfenis belastingvrij?Hoeveel erfbelasting betaalt u in 2017 en 2018 over een erfenis of nalatenschap? Kind, kleinkind, een ander? De successi…
Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven in 2016 en 2017, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Waarom erfbelasting in 2017 betalen?Waarom erfbelasting in 2017 betalen?Successierechten, waarom en wanneer moeten we in 2017 zoveel erfbelasting en successierechten betalen en wat kunt u daar…
Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel geld erf ik in 2015, 2016 of 2017 netto na belasting als bijvoorbeeld mijn oom, tante, een broer of zus komt te…

Reageer op het artikel "Erfbelasting 2017: vrijstellingen, tarieven successierechten"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 01-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Fiscaal partnerschap
Schrijf mee!