InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Heffingskorting voor vroeggepensioneerden

Heffingskorting voor vroeggepensioneerden

Heffingskorting voor vroeggepensioneerden De heffingskorting voor vroeggepensioneerden wordt in 2016 en 2017 afgeschaft, het jaar dat er wel 5 miljard euro beschikbaar is om mensen met een baan een belastingverlaging te geven. Bovendien is 2016 het jaar dat de AOW-leeftijd oploopt naar 65 jaar en zes maanden. Juist dan verdwijnt deze heffingskorting voor wie vervroegd met pensioen gaat. Het bedrag van deze heffingskorting daalde al sinds 2013, maar is in 2016 - 2018 gelijk aan nul. Bij uw belastingaangifte 2015 kunt u van de heffingskortingen gebruik maken als u aan de voorwaarden voldoet, daarna verdwijnt de tijdelijke heffingskorting voor vroeggepensioneerden.

Sinds 2013 ontstaat er een AOW-gat

Velen hebben lange tijd gedacht dat ze op de leeftijd van 65 jaar hun eerste AOW zouden ontvangen. Velen hebben gedacht dat ze zodra ze 65 jaar werden een mooi pensioen van het pensioenfonds zouden krijgen, totdat de pensioenfondsen plotseling bekend maakten dat er geen gegarandeerd pensioen is en als men dat dacht dat en dan misschien wat meer aan de communicatie gedaan moest worden, want 70% van het laatstverdiende loon was echt nooit beloofd. Aldus deze pensioenfondsen natuurlijk. Vroeggepensioneerden kennen zo allerlei financiële tegenslagen en het verbaast dan ook niet dat velen zich over hun pensioen en AOW zorgen maken.

AOW-leeftijd omhoog, dat kost u geld

De AOW-leeftijd gaat geleidelijk omhoog, zo communiceert het kabinet. Geleidelijk is kennelijk een relatief begrip. Het betekent in 2016 al een half jaar later recht op AOW en in 2018 is dit al een jaar later geworden. Een jaar later AOW betekent grosso modo dat een echtpaar 14.000 euro minder AOW ontvangt dan waarop eerder werd gerekend. Een enorm AOW-gat is geboren en neemt elk jaar toe. Er is wel een overbruggingsregeling in het leven geroepen en er is een speciale heffingskorting, de tijdelijke heffingskorting voor vroeg gepensioneerden.

Wat is de tijdelijke heffingskorting voor vroeggepensioneerden 2016 en 2017?

De tijdelijke heffingskorting voor vroeggepensioneerden is in 2013 ingevoerd om de pijn voor vroeggepensioneerden iets te verzachten. Een heffingskorting is een bedrag dat in mindering wordt gebracht op de te betalen inkomstenbelasting als u aan de voorwaarden van de heffingskorting voldoet. Bij deze heffingskorting voor mensen die vervroegd met pensioen gaan, ging het al niet om grote bedragen, maar in 2016 is er helemaal niets meer van over:

Bedragen tijdelijke heffingskorting vroeggepensioneerden 2013, 2014, 2015, 2016, 2017:

jaarbedrag heffingskorting
20170
20160
20150,33% van de uitkering met een maximum van 61
20131% van de uitkering met een maximum van 182

Voorwaarden tijdelijke heffingskorting voor vroeggepensioneerden

De voorwaarden voor deze heffingskorting zijn:
  • U hebt op 31 december van het belastingjaar nog geen recht op AOW.
  • U krijgt een uitkering uit een pensioenregeling of regeling voor vervroegd uittreden. Hieronder vallen een VUT-uitkering, een prepensioen of vroegpensioen, een nabestaanden- of wezenpensioen uit een pensioenregeling, een arbeidsongeschiktheidspensioen, een tijdelijk overbruggingspensioen of een vervroegd ouderdomspensioen.
  • U betaalt op de uitkering de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Hoe vraag ik de heffingskorting vroeggepensioneerden aan?

De korting wordt alleen gegeven op het belastingdeel, niet op het premiedeel. Als u wilt dat de werkgever met deze heffingskorting rekening houdt, moet u de werkgever daarom schriftelijk vragen. Maar het kan ook zo zijn dat u meerdere kleine vervroegde pensioenen bij meerdere werkgevers hebt en de heffingskorting niet vol kunt maken, of u vraagt de werkgever niet om met de heffingskorting rekening te houden. In dat geval kunt u de teruggave regelen via de belastingdienst zelf, namelijk via uw aangifte inkomstenbelasting of een vervroegde aanslag inkomstenbelasting.

Conclusie heffingskorting voor vroeggepensioneerden verdwijnt in 2016 en 2017, ook eerder met pensioen gaan?

De 180 euro uit 2013 was mooi meegenomen, daarna werd het elk jaar een derde minder. In 2015 kunt u de heffingskorting nog gebruiken en waarom zou u dat niet doen. Wie vervroegd met pensioen gaat, wordt op vele manieren financieel gestraft en kan altijd wat extra's gebruiken. Lang hebt u voor een prepensioen betaald, benut daarom ook de voordelen die er nog zijn en laat u zich desnoods veder adviseren om te bekijken hoe u met een gerust hart straks toch eerder pensioen kunt gaan. In 2021 bedraagt de AOW-leeftijd immers al 67 jaar en is een financiële buffer voor een extra pensioen noodzakelijker geworden dan ooit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoogte heffingskortingen 2016Hoogte heffingskortingen 2016Op welke heffingskortingen u in 2016 recht hebt is van grote invloed op het loon en inkomen dat u 2016 netto overhoudt.…
Aanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2016 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2016 is een andere naam voor de algemene heffingskorting minst verdienende partner 2016. Deze aanrec…
Heffingskortingen en echtscheidingHeffingskortingen en echtscheidingEen echtscheiding heeft vele gevolgen, financieel en emotioneel. Financieel kunnen er grote veranderingen door een echts…
Hoogte heffingskortingen 2015Hoogte heffingskortingen 2015Het bedrag aan heffingskortingen 2015 bepaalt in belangrijke mate de te betalen inkomstenbelasting, uw koopkracht, wat u…
Hoogte heffingskortingen 2017Hoogte heffingskortingen 2017Sommige heffingskortingen gaan in 2017 omhoog, maar hebt u wel recht op een heffingskorting en zo ja op hoeveel dan? De…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Heffingskorting voor vroeggepensioneerden"

Reacties

L. Drinkwaard, 11-01-2017 10:48 #2
Sinds 01-09-2016 maak ik na 44 dienstjaren gebruik van mijn pre pensioen. Dit was noodzakelijk gezien mijn gezondheid. Een jaar voor ingang heb ik nog alles geprobeerd om lichter werk te regelen maar dat zat er niet in.
Nu mijn vraag: ik krijg van twee kanten mijn uitkering die ik en mijn werkgever gespaard hebben. In de jaren toen ik nog werk had werd er heffingskorting op mijn salaris gegeven. Nu hoor ik dat er alleen bij de grootste uitkering heffingskorting gegeven mag worden. Klopt dit? Reactie infoteur, 13-01-2017
Beste L. Drinkwaard
Heffingskortingen zijn vaak aan een bepaald maximum gebonden en daarom is het beter om de heffingskorting alleen maar te gebruiken bij de meest betalende instantie. Bij uw aangifte inkomstenbelasting 2017 kunt u dan nog terug krijgen wat er verder nog van een gebruikte heffingskorting resteert.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Malou, 19-03-2016 14:23 #1
Situatie: Ik ben 57 en krijg sinds 2003 een Nabestaandenpensioen van het ABP.

Volgens de aangifte inkomstenbelasting van 2014 heb ik recht op deze heffingskorting.
Op de uitgeprinte versie staat : "tijdelijke heffingskorting vroeggepensioneerden", 121,00.
Echter op mijn definitieve aanslag is het niet mee gerekend (kom ik nu pas achter).

Toen ik mijn aangifte over 2015 aan het invullen was, gaf het rekenprogramma aan dat een nabestaandenpensioen hier niet onder valt? Heel verwarrend.
Is dit een fout van de Belastingdienst (rekenprogramma) of heb ik inderdaad geen recht op die korting?

Graag uw visie/mening hierop. Reactie infoteur, 20-03-2016
Beste Malou,
Een inkomen als vroeggepensioneerde is inderdaad wat anders dan een nabestaandenpensioen. Helaas komt u met een nabestaandenpensioen niet voor de heffingskorting in aanmerking, maar wel als u zelf eerder met pensioen gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Miljoenennota 2019
Reacties: 2
Schrijf mee!