InfoNu.nl > Financieel > Geld > Schenken met de warme hand heeft voordelen

Schenken met de warme hand heeft voordelen

Schenken met de warme hand heeft voordelen Iets belastingvrij schenken met de warme hand is hetzelfde als een schenking doen tijdens uw leven. Natuurlijk kunt u als u komt te overlijden later van alles aan erfenis achterlaten, maar tijdens uw leven iets geven is vaak toch veel leuker. Eigenlijk heeft een slimme schenking met de warme hand alleen maar voordelen. Het belangrijkste nadeel is dat u minder voor uzelf overhoudt, maar ook dat kan een voordeel blijken te zijn. Een schenking van een ouder aan een kind, maar ook andersom mag: een schenking van een kind aan een ouder.

Een schenking bij leven doen

Wat is met de warme hand schenken?

Iemand iets geven die de schenking goed kan gebruiken, wat is er nog leuker? Dit met de warme hand schenken wordt door de ontvanger bijna altijd op prijs gesteld en ook de Belastingdienst stimuleert dat mensen dit doen. Zo kunt u namelijk elk jaar fiscaal voordelig schenken door van de verschillende vrijstellingen gebruik te maken. Boven een vrijstelling moet de ontvanger schenkingsbelasting betalen, maar daaronder niet. Zo kunnen vele jaarlijkse schenkingen oplopen tot een mooi bedrag.

Natuurlijk kunt u wachten totdat uw vermogen naar de kinderen en andere erfgenamen verschuift door middel van uw nalatenschap, maar dan is er maar een eenmalige vrijstelling en moet daarboven erfbelasting worden betaald. Wacht ook niet te lang, want de schenkingen die 180 dagen voor uw overlijden worden gedaan, worden alsnog als erfenis en met successierechten belast. Het leuke van warm schenken is dat er geen reden tot somberen is, het is een prettig gevoel om iets te kunnen geven.

Warm schenken heeft vele voordelen

De fiscale voordelen van warm schenken voeren misschien voor u niet de boventoon. Zelf een schenking kunnen doen waarbij de schenking ook met de warme hand wordt ontvangen, is een aangename gebeurtenis. Het is ook super eenvoudig uitvoerbaar. U hoeft niet naar de notaris voor een schenking, maar kunt het contant geven of gewoon overmaken. Blijft u daarmee beneden de vrijstellingen dan is het allemaal ook nog eens belastingvrij. In de praktijk kunnen kinderen vooral in de jongere levensjaren een steuntje in de rug gebruiken en hebben ze dan het geld het hardst nodig. Als dit tot de mogelijkheden behoort, waarom zou u dat dan niet doen?

Het kabinet stimuleert belastingvrij schenken met de warme hand in 2018 en 2019 extra

De Belastingdienst hanteert bepaalde schenkingsvrijstellingen die in de regel groter zijn als de ontvanger van de schenking uw zoon of dochter is. Het jaar 2014 was hierop ten dele een uitzondering. Zo was 2014 eigenlijk het ultieme jaar van de schenking met de warme hand, omdat u iedereen belastingvrij een schenking mag doen tot 102.000 euro in 2019 op voorwaarde dat de ontvanger het geld aanwendt voor de aflossing van de hypotheek van de eigen woning of de aankoop en verbetering van de eigen woning. Goed nieuws is dat bij een schenking de vrijstelling van 100.000 euro voor een eigen woning van vanaf 2017 permanent is ingevoerd. Een unieke situatie. Wie voldoende geld heeft, zich niet onder druk gezet voelt en te veel erfbelasting later wil voorkomen, maakt van deze mogelijkheid in 2018 en 2019 gebruik. Natuurlijk mogen kinderen ook hun ouders een bedrag schenken.

Warm schenken bij leven heeft ook voordelen voor de schenker

Als u in 2018 in box 3 van de inkomstenbelasting meer dan 30.000 euro aan eigen vermogen hebt, betaalt u vermogensbelasting. Als u een schenking doet aan een ander, vermindert uw vermogen in box 3 en betaalt u dus minder vermogensbelasting. Het mes snijdt aan twee kanten: u betaalt minder belasting, de ontvanger ontvangt het geld belastingvrij en kan daarmee ook zijn schulden verminderen. Dit vermogenseffect werkt ook verder door in uw portemonnee. Misschien ontvangt u bepaalde toeslagen zoals de zorgtoeslag net niet, omdat u volgens de fiscus te veel vermogen hebt. Met een schenking kunt u misschien wel door de vermogenstoets komen en verdient u uw schenking gedeeltelijk terug met de ontvangst van zorgtoeslag. Als u in een AWBZ instelling zit, betaalt u sinds 2013 ook naar vermogen. Wie in 2018 of 2019 meer vermogen heeft dan de vrijstelling, betaalt meer eigen bijdrage dan een ander zonder vermogen. Een schenking kan ervoor zorgen dat ook uw eigen bijdrage wordt verlaagd. Dat betekent voor u een voordeel en voor de ontvanger.

Met de warme hand schenken, het moet wel vrijwillig zijn

Het met de warme hand schenken moet geen verplichting zijn en het moet u ook uitkomen. Teveel wordt er in de media gedaan of u een dief van de eigen portemonnee bent als u geen schenking doet, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Zo kunt u een partner hebben die u verzorgd wilt achterlaten en kan er met de kinderen een minder goede relatie bestaan. Misschien wilt u lekker de wereld rondreizen of op andere manieren van uw eigen geld genieten. In die gevallen, zal met de warme hand schenken niet zo snel aan de orde zijn en dat is maar goed ook, want u bent natuurlijk nergens toe verplicht. Het kan alleen geen kwaad om eens over de mogelijkheden na te denken en uw erfenis te bezien of een testament te overwegen, zodat u zeker weet dat het ook straks goed geregeld is. Hierbij kan een notaris u natuurlijk uitstekend van dienst zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Schenken met de warme hand heeft voordelen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Schenkbelasting
Schrijf mee!