InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvrij verdienen 2017 en 2018

Belastingvrij verdienen 2017 en 2018

Belastingvrij verdienen 2017 en 2018 Meer belastingvrij verdienen wordt mogelijk in 2016, 2017 en 2018 doordat een aantal heffingskortingen omhoog gaat en het belastingvrije inkomen stijgt. Wat zijn de gevolgen voor de belasting en de toeslagen? Zo gaat de arbeidskorting 250 euro voor iedereen omhoog. Een tweede baan is in 2016, 2017 en 2018 belastingvrij mogelijk, afhankelijk van uw totale inkomen en de af te dragen inkomstenbelasting. Verwar belastingvrij geld verdienen niet met zwart geld, zolang u zich maar houdt aan de regels van de Belastingdienst is het geen zwart geld. Belastingvrij geld verdienen kon in 2017 natuurlijk ook al en zal ook in 2018 weer mogelijk zijn.

Belastingvrij verdienen in 2016, 2017 en 2018, hoe werkt dat?

Wanneer er gesproken wordt over een belastingvrij inkomen en belastingvrij geld verdienen wordt bedoeld dat u een zodanig inkomen hebt dat u per saldo geen belasting hoeft te betalen. Geen loonbelasting en geen inkomstenbelasting. Dat is eenvoudig haalbaar als uw inkomen niet te hoog is. In 2017 ligt de grens voor een belastingvrij inkomen op ongeveer 6.500 euro per jaar. Dat lijkt niet zoveel maar als dit uw enige inkomen is, is het mooi meegenomen. Bijkomend voordeel is dat dit inkomen geen belemmering is voor de uitbetaling van een zorgtoeslag, huurtoeslag of een andere fiscale toeslag. Dit inkomen gaat dus niet ten koste van uw fiscale toeslag. En dit inkomen is niet te hoog voor een student die studiefinanciering ontvangt. Die verliest zijn studiefinanciering mogelijk pas zodra hij meer verdient dan € 14.215. Een belastingvrij inkomen is mogelijk door de samenhang van de belastingtarieven, fiscale heffingskortingen van de Belastingdienst.

Belastingvrij inkomen, tweede baan en de Belastingdienst 2016, 2017 en 2018

Ons belastingstelsel voor de inkomstenbelasting kent sinds 2001 hoofdzakelijk vier elementen die gezamenlijk een belastingvrij inkomen mogelijk maken:
  • De tarieven;
  • De belastingschijven;
  • De heffingskortingen;
  • De aftrekposten.

Als u een loon verdient in een baan of een bijbaan betaalt u loonbelasting. De werkgever is verplicht om loonbelasting en premies in te houden. Tegelijkertijd zijn er heffingskortingen waarop u recht hebt. Wie werkt heeft in ieder geval recht op de arbeidskorting en de algemene heffingskorting. Bij een inkomen tot 6.500 euro hebt u recht op:
  • maximaal 2.238 euro algemene heffingskorting (2016) tot 2.265 euro in 2018;
  • 115 euro arbeidskorting (2017) en 2018.

Samen is dit maximaal 2.380 euro. U betaalt 36,55% belasting over 6.500 euro en dat is 2.375 euro. Trek dat van elkaar af en het is belastingvrij. Hier ligt dan ook ongeveer de grens voor 2016, 2017 en 2018.

Het totale inkomen telt bij belastingvrij geld verdienen

Bedenk wel dat het totale inkomen in een jaar telt voor de belastingheffing. Als u met uw baan, bijbaan of extra baan een jaarinkomen van 6.500 euro overschrijdt gaat u per saldo toch inkomstenbelasting betalen. De aangifte inkomstenbelasting is het finale moment om te berekenen of u genoeg belasting hebt betaalt, te veel of misschien wel geld terug krijgt van de Belastingdienst. Als twee werkgevers beiden met uw heffingskortingen rekenen kan het gebeuren dat er te weinig belasting is ingehouden en u volgend jaar belasting moet bij betalen.

De aftrekposten inkomstenbelasting helpen ook

En dan zijn er de fiscale aftrekposten die uw belastbare inkomen kunnen verlagen waardoor u minder belasting betaalt. Denk daarbij aan de aftrekposten door giften en natuurlijk de aftrek van hypotheekrente voor uw eigen huis. Meer aftrekposten betekent ook minder belasting betalen. Het is wel zo dat de Belastingdienst u nooit meer belasting terug stort dan u aan belasting hebt betaald in een jaar. In 2017 verdwijnt er wel een deel van de fiscale aftrekpost specifieke zorgkosten. Hierdoor is er in 2017 en later jaren minder belastingteruggave met deze aftrekpost haalbaar.

Belastingvrij verdienen en de algemene heffingskorting minst verdienende partner

Wat ook gebeurt is dat de minst verdiende partner de zogenaamde aanrechtsubsidie ontvangt via het inkomen van de partner en daarna zelf wat uren gaat werken. Dan zal, omdat de algemene heffingskorting bij wijze van spreken al in de portemonnee zit, over de inkomsten 37% belasting moeten worden betaald. Dat lijkt veel, maar dat komt puur doordat de belastingteruggave in de vorm van de heffingskorting al is ontvangen zonder dat er een eigen inkomen was. Toch zien vele partners die graag wat zouden willen werken dit als een belemmering. Om deze belemmering weg te nemen, is besloten om de aanrechtsubsidie geleidelijk te verlagen. Dan krijgt in de meeste gevallen alleen nog een algemene heffingskorting als u ook een eigen arbeidsinkomen hebt. Zo zou het betreden van de arbeidsmarkt aantrekkelijker moeten worden. Als u twijfelt over de fiscale consequenties of vragen hebt over uw belastingaangifte, is het altijd goed om om de gevolgen in uw persoonlijke situatie eens te laten voorrekenen en verder belastingadvies in te winnen.

Bijverdienen, belasting en de toeslagen

Het bijverdienen kan ook gevolgen hebben voor de toeslagen omdat uw tweede baan of bijverdiensten als extra inkomen worden gezien. Zolang u beneden de vrijstellingen blijft voor inkomen en vermogen, hebt u daar geen last van en is bijverdienen zonder enig nadeel gewoon mogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is nog belastingvrij in 2017 en 2018, sparen?Wat is nog belastingvrij in 2017 en 2018, sparen?Belastingvrij sparen in 2016, 2017 en 2018 voor uw eigenwoningschuld, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bi…
Belastingvrij erven 2017 & 2018Belastingvrij erven 2017 & 2018Belastingvrij erven in 2016 en 2017, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Geen belasting betalen: belasting omzeilenGeen belasting betalen: belasting omzeilenHoe zorgt u ervoor dat u geen belasting hoeft te betalen over 2016, 2017 of 2018? Kortom belastingtarief nul, een belast…
Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2017 & 2018Belastingvrij verhuren: kamerverhuurvrijstelling 2017 & 2018Belastingvrij verhuren in 2016, 2017 of 2018, hebt u daar recht op? Dat kan met de kamerverhuurvrijstelling, maar hoe gr…
Hoge loonbelasting overuren en overwerkHoge loonbelasting overuren en overwerkBelastingvrij verdienen en geld bijverdienen met een tweede baan in 2016, 2017 of 2018? Over de gewerkte overuren, vergo…

Reageer op het artikel "Belastingvrij verdienen 2017 en 2018"

Reacties

Een Vraagteken, 30-04-2018 21:56 #114
Hoi, volgend jaar maken we een droomreis, we kijken hier enorm naar uit.
Ik overweeg 's morgens een tweede baan aan te nemen (krantenwijk) en wil deze inkomsten sparen. Ik zal hiermee zo'n €400 netto mee verdienen.
Ik heb hiernaast een fulltime baan en verdien zo'n €55.000 bruto p/j.

Loont het om deze tweede baan te accepteren? Ik krijg namelijk te horen dat dit belastingtechnisch niet loont en dat je erg veel moet afdragen. Op Internet lees ik echter ook weer tegenstrijdige berichten waarin juist wel weer wordt beweerd dat dit loont.

Wie o wie kan dit in 'jip en janneke' taal verduidelijken? Reactie infoteur, 03-05-2018
Hoi Een Vraagteken,
De bijbaan levert u netto geld op, bij hogere inkomens is dat wat minder dan bij lagere inkomens (hoger belastingtarief, lagere algemene heffingskorting), maar er staat in ieder geval een plus. Iets anders is of u met een gelijke inspanning voor de krantenwijk, maar dan in een andere baan, per uur nog iets meer kunt verdienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Laura, 25-04-2018 21:32 #113
Dienstverlening aan huis valt toch onder de 6 procent regeling lees ik op de belastingdienst site? Zijn dit dan alle belastingen die je moet betalen Als je werkt als dienstverlener aan huis en je voldoet aan de voorwaarden? Ik lees hier meerdere keren als antwoord op mensen die wat bij willen verdienen in de huishouding dat het 38 procent is. Hoe zit Dit? Reactie infoteur, 27-04-2018
Beste Laura,
Waarschijnlijk bedoelt u het lage btw-tarief van 6% dat geldt voor het schoonmaken van woningen. Die 38% is een tarief uit de loon- en inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rutger, 12-04-2018 23:32 #112
Ik werk als kunstenaar en verdien ruim onder de 6500 per jaar, mijn vrouw werkt wel gewoon fulltime. om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag moeten beide ouders werken Volstaat het dan om mijn inkomsten zoals ik altijd al deed bij overige in te vullen? of moet ik toch een kvk of btw nummer aanvragen om aan te kunnen tonen dat ik daadwerkelijk werk. Reactie infoteur, 13-04-2018
Beste Rutger,
Als uw beroep kunstenaar is, moet u zich inschrijven bij de KvK. Ook als u uw inkomen bij overige inkomsten invult, zal de Belastingdienst zeer waarschijnlijk vragen waaruit die inkomsten bestaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ricardo, 07-04-2018 09:27 #111
Beste,

Ik ben student en sinds kort ben ik als freelancer in dienst voor een bezorgservice (Deliveroo).

Ik kreeg van familie het advies om niet meer dan €6.500,- per jaar te verdienen omdat je anders belasting gaat betalen, precies zoals dit artikel beschrijft. Maar wat gebeurt er als ik, bijvoorbeeld, €7.000,- ga verdienen? Dan betaal je alleen belasting over de extra €500,- toch? Dus dan moet je rekening houden dat je gemiddelden uurloon nadat je €6.500,- hebt verdient ongeveer 37% lager uitvalt? Zoals ik het van familie begreep en hier teruglees, is het extreem onvoordelig als je “per ongeluk” iets meer verdient, maar dat valt dan best mee lijkt me, of zie ik dit verkeerd?

Daarnaast heb ik nergens kunnen vinden of er nog speciale regels voor freelancers zijn icm student zijn. Het loon dat in krijg is een vast bedrag per beloning, maar het bedrag inclusief btw ligt hoger. Kan ik dat bijvoorbeeld nog terugvragen?

Alvast bedankt!
Ricardo Reactie infoteur, 09-04-2018
Beste Ricardo,
Als je meer verdient, betaal je belasting over het meerdere. Bij niet te hoge inkomens gaat het inderdaad om 37%, bij hogere inkomens loopt dit op tot meer dan de helft aan inkomstenbelasting.
Freelancer zijn heeft overigens ook belastingvoordelen, maar bekijk wel of je aan de voorwaarden voldoet. Voor de zakelijke kosten die je maakt en die inclusief btw zijn, kun je btw terugvragen. Je beloning wordt echter door een ander betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rianne, 26-03-2018 17:37 #110
Hallo, mijn man heeft een inkomen van 26400 per jaar en ik kan een baan voor enkele uren per week krijgen tot ongeveer 6000 per jaar. Onze maandelijkse huur is 700 euro. Geld mijn loon als belastbaar inkomen? En verliezen we hierdoor de huurtoeslag?

groet, Rianne Reactie infoteur, 27-03-2018
Hallo Rianne,
Voor de huurtoeslag worden beide inkomens bij elkaar opgeteld, 32.400 euro is te hoog voor de huurtoeslag:

https://financieel.infonu.nl/belasting/136425-huurtoeslag-2018-en-vermogen-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Justin, 11-03-2018 09:21 #109
Hallo, ik heb dit artikel gelezen en de onderstaande reacties daarop,
Wij zijn woonachtig in Duitsland maar betalen, aangezien ik in Nederland werk, belasting in Nederland.
Nu heeft mij vrouw een aantal jaren een zogenaamde minijob in Duitsland gehad welke in Duitsland niet belast werd. Inkomen ca. E4500,- per jaar. Bij opgave van de jaarlijkse belasting die we gezamenlijk deden werd over dit bedrag E1500,- aan belasting geheven. Persoonlijk vind ik dat vreemd aangezien dit in Duitsland onbelast was, er belastingverdragen zijn tussen Nederland en Duitsland en daarnaast in Nederland tot een bepaald bedrag geen belasting wordt geheven. Mijn belastbaar jaarinkomen is E 35.000,- wellicht dat het daarmee te maken heeft.

Alvast bedankt voor uw reactie,
mvrgr Justin Snoek Reactie infoteur, 12-03-2018
Hallo Justin,
Dat lijkt inderdaad niet correct. Uw vrouw woont en werkt in Duitsland en hoeft in Duitsland geen belasting te betalen. Er lijkt geen reden aanwezig voor uw vrouw om belastingaangifte in Nederland te doen. Kennelijk is haar inkomen in de Nederlandse belastingaangifte verwerkt als inkomen zonder recht te hebben op de Nederlandse heffingskortingen. Uw inkomen staat daar overigens los van.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danny, 10-03-2018 19:44 #108
Hallo,
Ik ben sinds november dit jaar gestart met de verkoop van vinyl (singles).
Een groot deel hiervan is van mijn vader (van vroeger, maar ook gekocht op markten en beurzen).
Mijn vraag is tot hoeveel ik belasting vrij mag verdienen. Ik krijg ook geregeld wat financiële ondersteuning van mijn ouders (geld voor studentenkamer, eten enz.) Wordt dit ook gezien als inkomen?
Daarnaast vraag ik mij af, wanneer ik meer dan 6500 inkomen krijg, hoe ik dat dan moet verantwoorden? Moet ik alles zelf uitzoeken (alle inkomen van het gehele jaar).
En dit moet voor 1 april gebeuren als ik het goed begrijp? Betekent dit dat vanaf 2 april het jaar weer opnieuw in gaat?
Tot slot: hoeveel % belasting betaal ik over het inkomen uit vinyl? of maakt dat geen verschil.

Gr Danny Reactie infoteur, 12-03-2018
Hallo Danny,
Inkomen uit vinyl wordt, als u geen ondernemer bent, op dezelfde manier belast als ander inkomen. Als er een werkgever is, zijn er meestal ook maandoverzichten en een jaaroverzicht. Voor ander inkomen moet u zelf bijhouden om welke bedragen en transacties het gaat. De belastingvrije som geldt voor het totale inkomen in een jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudine, 01-03-2018 09:23 #107
Beste,
Ik werk parttime en verdien 34206€ op jaarbasis. Wil nu een eigen catering bedrijfje ernaast starten. Hoe kan ik mijzelf het beste inschrijven: eenmanszaak, bv of zzp-er.
Verwacht geen hoge winst of omzet. Hoeveel mag ik per jaar belastingvrij bijverdienen.
Gr Claudine Reactie infoteur, 02-03-2018
Beste Claudine,
Als u geen hoge omzet verwacht, valt de bv eigenlijk af. Voor een zzp'er gelden allerlei eisen, waaronder dat u meerdere opdrachtgevers hebt. Eigenlijk komt u zo uit op een eenmanszaak:

https://zakelijk.infonu.nl/onderneming/5635-freelancer-en-zzp-er-dat-willen-we-zijn.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Edwin, 01-03-2018 09:22 #106
Goede morgen,
Ik heb een vaste baan in loondienst, maar daarnaast vind ik het leuk om te handelen in van allerlei spullen en voornamelijk scooters, nu moet ik steeds die scooters op naam zetten, dat wordt uiteraard bij het RDW geregistreerd en komt zo ook bij de belastingdienst. Weet u hoeveel scooters je per jaar b.v. mag verhandelen zonder de winst daarvan te melden bij de belastingdienst?

Mvg, Edwin Reactie infoteur, 02-03-2018
Beste Edwin,
Zolang deze verkoop van scooters niet meer is dan een hobby, hoeft u zich geen zorgen te maken. Zodra het een lucratieve handel wordt, moet u de inkomsten (minus kosten) opgeven aan de Belastingdienst. Dat kan al gebeuren bij de verkoop van een paar scooters.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stefan, 28-02-2018 13:43 #105
Hallo,
Vraag, ik ben in vast loondienst met een jaarlijks inkomen van 35.000. Mijn vrouw is fulltime huismoeder voor de kids.
Nu ontvangt ze pgb 6300euro (netto) op jaarbasis omdat ze zorg draagt voor haar vader. Hier en daar ondersteunt ze haar pa met doktersafspraken, beetje huishoudende hulp. Zo een 10 uur per week denk ik wel.
Hoe zit dit qua inkomensbelasting? Ze is de zorgverlener dus moet ze dan ook belasting betalen? zij ontvangt zelf wel minder dan 6500euro of moet je het dan zo bekijken dat wij samen fiscaal partner zijn? Ik kom er zelf niet meer uit. Reactie infoteur, 02-03-2018
Hallo Stefan,
Inkomsten uit de pgb (uitbetaling loon) vallen onder de overige inkomsten. Uw vrouw heeft recht op heffingskortingen en zal bij een relatief laag bedrag aan inkomsten hierover geen loonbelasting hoeven te betalen. Uw inkomen is hierbij niet van belang.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elisa, 26-02-2018 15:54 #104
Hallo!
Ik had even een vraagje, mijn vriend is in dienst bij een werkgever. En krijgt zon 1800 pm. Nu is het zo dat hij via internet een bijbaan waarmee hij zon 500 pm kan verdienden. Is hij verplicht op te geven wat hij precies doet, en moet hierover belasting worden betaald? Want ik lees eigenlijk overal dat je tot 6500 belastingvrij mag verdienden.

Mvg Reactie infoteur, 26-02-2018
Hallo Elisa,
Die 6.500 euro is een bedrag per jaar, uw vriend komt daar ruim bovenuit en zal dus de verdiensten moeten opgeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria Visser, 25-02-2018 13:04 #103
Mijn man en ik hopen dit jaar met vervroegd pensioen te gaan. Nu wil ik mijn hobby weer gaan oppakken. Ik zou het leuk vinden om van mijn zelfgemaakte artikelen ook eens op markten te gaan staan. Ik vermoed dat ik daar niet veel aan zal verdienen en dat ik daar mijn hobby van zal kunnen onderhouden. Ik ben niet van plan dit bedrijfsmatig te gaan oppakken. Moet ik dit allemaal gaan bijhouden en op gaan geven aan de belasting? Hoeveel mag ik belastingvrij op deze manier bijverdienen?

Mvg,
MV Reactie infoteur, 26-02-2018
Beste Ria Visser,
Een hobby hoeft u niet bij te houden en op te geven aan de Belastingdienst. Als u er substantieel geld aan overhoudt wel, maar dan noemt de fiscus het ook geen hobby meer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Herman, 23-02-2018 15:08 #102
Ik heb momenteel een baan waarbij in circa 1800 euro per maand verdien. Daarnaast heb ik een thuisbaantje waarbij ik ong 120 euro per maand verdien. Moet ik dit opgeven? en heeft dit ook invloed op de hoogte van mijn huur en zorgtoeslag? Reactie infoteur, 24-02-2018
Beste Herman,
Het thuisbaantje telt mee als inkomen als het meer is dan een hobby. Eventuele kosten mag u aftrekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 18-02-2018 16:39 #101
Beste Zeemeeuw,

Mijn vriend werkt fulltime voor een werkgever maar wil daarnaast zijn eigen bedrijfje starten. Dit zal kleinschalig zijn, inkomsten komen niet boven die 6500 euro op jaarbasis uit schatten wij in. (dan hebben we het over de netto opbrengsten, dus verkoop-/-inkoop). Hij wil graag een KvK nr aanvragen zodat hij ook opdrachten van bedrijven aan kan nemen (lees: een factuur kan maken voor die bedrijven). Kan dat ook als ie onder die 6500 euro blijft? En mag hij dan wel belastingteruggaaf aanvragen over zijn inkoop? En heeft zijn bedrijf eigenlijk invloed op mijn belastingaangifte? Hoop dat u mij hier wijzer in kunt maken… Reactie infoteur, 20-02-2018
Beste Jolanda,
Als uw vriend ook een eigen bedrijfje heeft zal de belastingaangifte uit twee delen bestaan: de inkomsten bij de werkgever en de winst van het bedrijfje. Over het totaal wordt de inkomstenbelasting berekend. Als het geen bv of vennootschap is, hoeft er geen vennootschapsbelasting te worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maike, 02-02-2018 11:53 #100
Ik heb in het buitenland gewerkt voor een bedrijf. Mijn inkomsten was ongeveer 10.000 per jaar. Moet ik dit bedrag doorgeven aan de belastingdienst in Nederland? Reactie infoteur, 02-02-2018
Beste Maike,
Als u in Nederland belastingplichtig bent, moet u dit bedrag doorgeven in uw belastingaangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jos, 30-01-2018 12:14 #99
Beste,
ik ben op dit moment ten laste van mijn ouders. Ze betalen mijn woonst en eten etc.
Als ik het goed begrijp kan ik dus via interim belastingvrij werken zolang ik niet meer dan 6500€ verdien en op deze manier kan ik ook ten laste van mijn ouders blijven?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 30-01-2018
Beste Jos,
In Nederland wel, dat kan in België net iets anders zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lars, 23-01-2018 10:54 #98
Ik ben student en mijn jaarloon bij werkgever was 9500 euro, hiervan is 1100 euro loonheffing ingehouden. Hier heb ik tevens de loonheffingskorting op 'aan' staan. Tijdens mijn stage heb ik ook nog eens 1200 euro stagevergoeding gekregen, hiervan is 440 euro loonheffing ingehouden. Wat zou het bedrag zijn dat ik terug kan vragen? Is het verstandig om het collegegeld af te trekken? ca. 2000 euro per jaar, en studieboeken etc ca. 500 euro per jaar? Reactie infoteur, 24-01-2018
Beste Lars,
Uw inkomen bedroeg dan 10.700 euro en daar hoort netto ongeveer 1.260 euro aan belasting bij. Verder zijn de studiekosten aftrekbaar als u geen recht hebt op studiefinanciering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zoor, 18-01-2018 01:16 #97
Beste Zeemeeuw,

Ben alleenstaande moeder. Heb geen werk of uitkering. Mijn ex partner betaald kinder allementatie en daarnaast krijg ik mijn toeslagen. Zo kom ik net rond maar wil toch meer speling hebben. Nu kan ik onder school tijd bij mensen thuis poetsen en wil ik dit graag wel doorgeven aan de belasting. Kinder allementatie hoef ik niet op te geven. Maar zeg dat ik voor 2018 6000euro bijverdien aan schoonmaak onder welk kopje kan ik dat opgeven? En is het dan verstandig dat ik die mensen gewoon op mijn rekening laat uitbetalen? Alvast vriendelijk bedankt! Reactie infoteur, 19-01-2018
Beste Zoor,
Als u 6.000 euro verdient met schoonmaken en dat is niet in loondienst, dan valt dat onder het kopje inkomen uit overige werkzaamheden. Op een rekening laten betalen is gebruikelijk, maar niet verplicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hermien Janssen, 16-01-2018 13:48 #96
Hallo, mijn vraag is deze. Ik ben gastouder en wil graag weten of je van je totale bruto inkomen het belastingvrije deel eraf mag halen bij je aangifte. Ik verdien ong € 19.000 bruto.
Mvg Hermien Janssen Reactie infoteur, 16-01-2018
Beste Hermien Janssen,
U mag niet het belastingvrije deel van uw inkomen afhalen bij uw belastingaangifte. Dan krijgt u namelijk te veel belasting terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeroen, 16-01-2018 12:59 #95
Hallo, momenteel werk ik 10 uur per week als postbezorger met loonheffingskorting. Ik wil nu freelance daarbij gaan schrijven en de tarieven hiervan zijn zo'n 5 euro per 400 woorden. Ik weet dat ik deze bedragen moet aangeven bij de belasting, maar gaat er van deze 5 euro überhaupt nog belastinggeld af? Zo ja, hoeveel dan ongeveer? Hoop dat jullie me kunnen helpen. Vriendelijke groeten, Jeroen Reactie infoteur, 16-01-2018
Hallo Jeroen,
Die 5 euro wordt net zoals ander inkomen uit werk gewoon als uw inkomen gezien. Hoeveel belasting u hierover betaalt is afhankelijk van uw totale jaarinkomen. Wellicht zijn er nog wat kosten aftrekbaar, kosten die u maakt om te kunnen schrijven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. van A., 15-01-2018 01:47 #94
Hallo, ik woon bij mijn moeder en haar man die een AOW heeft en zij krijgt een IAO aanvulling. Ik werk op het moment niet maar zou graag voor 2 uur per week schoonmaakwerk gaan doen waarbij ik €80,- per maand mee verdien. Moet ik dit aangeven?

Groetjes Reactie infoteur, 15-01-2018
Hallo M. van A.,
Als u ouder bent dan 20 jaar, dan kunnen uw inkomsten van invloed zijn op de hoogte van een IOW-uitkering of bijstandsuitkering. Die 80 euro per maand is belastingvrij, als er loonbelasting wordt ingehouden kunt u die terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Don van Elst, 09-01-2018 11:05 #93
Ik ben met vervroegd pensioen en in juni van dit jaar krijg ik ook een AOW-uitkering. Nu kan ik aan de slag als ZZP-er en kan als ZZP-er ongeveer  €10000 verdienen, exclusief BTW. Moet ik voor de inkomstenbelasting dit bedrag dan bij gaan tellen bij mijn inkomsten vervroeg pensioen bij/voor de belastingdienst?

vr. groet,
Don van Elst Reactie infoteur, 20-01-2018
Beste Don van Elst,
Dan tellen uw inkomsten minus zakelijke kosten mee bij uw inkomen. Als u ondernemer bent, zijn er ook nog extra aftrekposten om deze bijtelling te verlagen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/178583-zakelijke-aftrekposten-ondernemer-2017-en-2018.html

https://financieel.infonu.nl/belasting/135728-ondernemersaftrek-2016-2017-en-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Baars, 08-01-2018 12:59 #92
Goedemiddag,
Ik ben een bewust thuis blijvende moeder en mijn man werkt als zzp'er.
Nu kan ik 1 keer per week een dag aan het werk als gastouder. Ik werk hiervoor te weinig om een KvK nummer aan te vragen. Klopt het dat ik met mijn verdiensten ook onder het belastingvrije deel val? En wat is de hoogte van dit belastingvrije deel voor 2018? Dus waar moet ik onder blijven? Reactie infoteur, 09-01-2018
Beste Baars,
De grens ligt bij ongeveer 6.500 euro (zie artikel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ann, 04-01-2018 08:57 #91
Ik werk 4/5 in een bedrijf als bediende. Mijn man heeft een fietsenwinkel waarin ik ook veel uren slijt.
Kan mijn man mij inschrijven zodat ik belastingsvrij kan bijverdienen? En wat zijn de kosten voor hem dan?
grts,
Ann Reactie infoteur, 05-01-2018
Beste Ann,
Als het bedrijf u loon uitbetaalt, zijn dat natuurlijk kosten voor het bedrijf. Als uw inkomen relatief gering is (tot circa 6.500 euro, zie artikel), dan is uw loon belastingvrij omdat u ook recht hebt op bepaalde heffingskortingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tineke, 28-12-2017 20:42 #90
Ik ben werkzaam in een ziekenhuis en heb daar een vaste baan, daarnaast werk ik 1 1/2 dag in de week als pedicure en heb daardoor een extra inkomen. Als ik belastingvrij wil bijverdienen met mijn pedicuresalon, wordt dan mijn vaste baan ook meegerekend bij het inkomen? Ik begreep dat je tot een bepaald bedrag belastingvrij mag bijverdienen?

Ik hoop dat u antwoordt kan geven op mijn vraag. Reactie infoteur, 29-12-2017
Beste Tineke,
De Belastingdienst kijkt naar uw jaarinkomen en daarvan is inderdaad een deel belastingvrij. Als op uw inkomen uit de vaste baan de heffingskortingen worden toegepast, kan het zijn dat u daarmee al de grens van het belastingvrij inkomen bent gepasseerd en alles wat extra is wel fiscaal wordt belast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Woodie, 28-12-2017 10:36 #89
Ik heb als student met seizoenswerk van maart t/m september afgerond €10.400 bruto verdiend. Hier heb ik mijn loonheffingskorting op ingezet en uiteindelijk betaalde ik cumulatief met deze baan €1.150 aan loofheffing en €440 aan pensioen.

Vanaf oktober ben ik bij een andere baan begonnen en hier heb ik t/m november afgerond €600 bruto verdiend. De verwachting is hier met december erbij cumulatief €900 bruto verdiend te hebben. Hier heb ik mijn loonheffingskorting aangezet, omdat die niet meer van toepassing was op mijn vorige baan. Op deze manier betaalde ik geen loonheffing.

Vanaf oktober ben ik ook begonnen met een stage, met een stagevergoeding van €300 + af en toe extra bijverdiensten. Hier heb ik nu afgerond cumulatief €1.200 bruto verdiend, met december er al bij. Mijn loofheffingskorting heb ik niet toegepast op mijn stage, waardoor ik afgerond cumulatief €425 aan loofheffing heb betaald.

In totaal heb ik dus cumulatief €12.500 bruto aan loon verdiend en €1.575 aan loonheffing heb betaald. Mijn vraag is hoeveel ik hiervan uiteindelijk terug kan vragen als student? Ik heb geen kosten aan woning oid, want ik woon nog thuis, ik betaal zelf mijn studie en studiekosten en ik krijg hiervoor ook thuiswonende studiefinanciering.

Met vriendelijke groet, Woodie Reactie infoteur, 29-12-2017
Beste Woodie,
Bij een inkomen van €12.500 hoort ongeveer €2.270 euro aan belastingen (na aftrek van de heffingkortingen). Dat betekent dat je nog ongeveer 700 euro moet bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben, 18-12-2017 09:29 #88
Beste,

Ik verdien ongeveer 18000 bruto per jaar en mijn vrouw rond de 5 a 5500. Het inkomen van mijn vrouw moet ik dat ook opgeven bij de huur- en zorgtoeslag? En telt dat ook mee in de hoogte voor die twee toeslagen? Reactie infoteur, 19-12-2017
Beste Ben,
Als echtpaar moeten jullie inderdaad het gezamenlijke inkomen opgeven. Dat beïnvloedt ook de hoogte van de toeslagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jef, 13-12-2017 12:00 #87
Hallo, een vraagje over bijverdienen… zonder dat ons huur/zorgtoeslagen wordt gekort.
Ik heb, met mijn vrouw, zo'n beetje €1515 p.mnd+ 145€ pensioen p.mnd, en de boven genoemde toeslagen, nou is mijn vraag: Wat mag ik bijverdienen? Reactie infoteur, 13-12-2017
Beste Jef,
Voor de huurtoeslag geldt weer een ander inkomen dan voor de zorgtoeslag. Zie onderstaand artikel voor de verschillende bedragen in inkomen voor 2018:

https://financieel.infonu.nl/geld/80086-alle-toeslagen-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianka, 11-12-2017 10:15 #86
Goedemorgen,
Ik heb een vraag over belasting bij dienstverlening aan huis. Ik ben in loondienst en verdien per jaar ongeveer €17000,- Daarnaast zou ik graag extra willen werken onder dienstverlening aan huis.
Nou vraag ik mij af hoeveel ik ongeveer aan inkomstenbelasting (en andere belastingen) zou moeten betalen wanneer ik er ongeveer €15000,- per jaar mee zou verdienen? En is het de bedoeling dat ik zelf aan het einde van het jaar een jaaropgave maak (aan de hand van alle facturen) of is het indienen van de totale inkomsten (het ROW) voldoende?
groetjes Bianka Reactie infoteur, 12-12-2017
Beste Bianka,
Bij bijverdiensten aan huis kunnen er ook kosten aftrekbaar zijn die uw extra inkomsten (iets) verlagen. Verder is het jaarinkomen van belang. Tot 20.000 euro (3000 euro extra dus) betaalt u als particulier 36,55% belasting en daarboven 40,85% (2018). De extra inkomsten vult u in als inkomen uit overige werkzaamheden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peters, 06-12-2017 14:04 #85
Onze zoon werkt in een supermarkt en heeft er tot nu toe netto 3011,00 mee verdiend met de krantenwijk heeft ie tot nu toe 3193,00 verdiend. dus een totaal van 6204,00. bij de supermarkt wordt er al loonbelasting ingehouden bij de krantenwijk niet. we kunnen nergens terug vinden hoeveel belasting hij hierover moet gaan betalen. hij is 19 jaar Reactie infoteur, 07-12-2017
Beste Peters,
Bij een jaarinkomen van 6.204 euro is in 2017 nauwelijks belasting verschuldigd (hooguit een tientje). Bekijk dus ook of de supermarkt niet te veel belastingen en premies inhoudt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michelle, 22-11-2017 08:05 #84
Hallo,
Mijn inkomsten zijn per jaar minder dan 6000. En betaal dus geen belasting. In 2018 ga ik trouwen en mijn partner heeft een fulltime baan. Gaat er voor mij iets veranderen? Of blijf ik gewoon belastingvrij verdienen als ik onder de 6000 blijf? Reactie infoteur, 22-11-2017
Beste Michelle,
Voor de inkomstenbelasting zijn er voor u geen (grote) veranderingen, het trouwen kan wel gevolgen hebben voor de eventuele toeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Charlotte, 18-11-2017 08:38 #83
Ik heb een vraagje, ik zou graag wat extra willen bijverdienen met wat werk via internet. ik heb een gewone partime baan en wordt aangevuld met een uitkering, me gewone partime baan is een vast contract. ik verdien in totaal 16.164 euro per jaar (hier zit de uitkering ook bij). ben alleen staand en woon op mezelf (ben 30). ik verdien dus niet heel veel op jaar basis,
kan ik wat extra gaan bijverdienen per maand? zonder belasting te hoeven betalen enzo.
en zonder dat ik gekort wordt op mijn huursubsidie en zorg toeslag, Reactie infoteur, 21-11-2017
Beste Charlotte,
Als het om meer dan een hobby gaat, is dit extra inkomen minus onkosten wel belast en telt het mee voor de toeslagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Veenstra, 01-11-2017 18:28 #82
Hallo, ik heb een vraag over bijverdienen naast een WIA uitkering. Ik ben momenteel 80-100% arbeidsongeschikt en krijg een WGA uitkering, nu heb ik als hobby fotografie en er werd me gevraagd of ik zo af en toe een opdracht van de plaatselijke fotograaf (die wel kvk nr heeft en het ook naast zijn baan fotografeert) wil overnemen, het zal om ongeveer een 100 a 150 Eur p.maand opleveren.
Moet ik nu zelf een kvk nr aanvragen en btw nr of moet het bij de jaarlijkse aangifte worden doorgegeven of mag ik dit bijverdienen zonder het op te geven?
Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 02-11-2017
Hallo Veenstra,
Als u af en toe een opdracht doet, dan hoeft u zich niet op te geven bij de KvK. Als u een onderneming gaat runnen met winstoogmerk, dan wel. De inkomsten minus onkosten (camera, reiskosten, papier) zijn voor u extra inkomen en kunt u opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mo, 22-10-2017 13:24 #81
Hoi,
Ik koop regelmatig met vriendinnen kadotjes of uitjes voor elkaar, vaak komt dit op mijn rekening terecht. Wordt dit ook gezien als extra inkomen? (Komt neer op regelmatig €600 per keer) Reactie infoteur, 23-10-2017
Hoi Mo,
Als het hier om kosten gaat (u koopt voor anderen) en u maakt er geen winst op, dan is het ook geen inkomen voor u.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yvo, 13-10-2017 03:35 #80
Goededag,
ik heb een vraag. Ik krijg een waz uitkering van ongeveer 430,00 euro met toeslag tot het minimum waar ik netto 928,29 aan over hou. Daarbij huursubsidie en zorgtoeslag. Na aftrek van mijn vaste lasten heb ik amper leefgeld, laat staan geld om kleding te kunnen aanschaffen en dergelijke. Nu zat ik er aan te denken om wat bij te verdienen online als operator. Dit zullen dan geen vaste inkomsten zijn, het ligt eraan hoeveel je typt, het betaalt een dubbeltje per gesprek. Ik heb reuma in mijn handen en ik zou niet weten hoelang ik dit kan doen en of het mij 50 euro of 150 euro zal opleveren per maand. Het is voor mij eigenlijk belastend maar heb even wel ruimte nodig eigenlijk. Dus er is ook geen uurloon bekend. Ik heb gebeld met het uwv die kunnen mij niet aangeven wat mijn grens is om een bedragje per maand bij te verdienen, zonder dat ik dan mijn toeslag moet inleveren en straks met extra pijn voor niets loop maar stellen dat ik meteen een wijzigingsformulier moet invullen. Wat is de grens en wat is raadzaam in dezen? Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 15-10-2017
Goedendag Yvo,
Als u werkzaamheden vervult die inkomen genereren, dan zal het UWV dit zien als een extra verdiencapaciteit. De kans is dan ook groot dat u elke bijverdienste weer direct bij het UWV moet inleveren (helaas).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Schuur, 08-10-2017 18:11 #79
Geachte heer,

Momenteel werk ik als dienstverlener aan huis en heb verder geen inkomen. Ook geen partner met een inkomen.
Ik verwacht dit jaar zo rond de €8000,- of € 9000,- verdiend te hebben. Dit is hoger dan het belastingvrije bedrag van € 6230,-
Kunt u mij zeggen hoeveel belasting ik moet betalen over het "teveel" verdiende bedrag?

M.vr. gr.
Suzan Reactie infoteur, 11-10-2017
Beste A. Schuur,
Als u nog geen recht hebt op AOW, betaalt u bij € 9000 aan inkomen ruim € 1000 aan belasting en premies.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben Bree K., 29-09-2017 16:44 #78
Mijn vrouw en ik hebben allebei een AOW uitkering en ik heb nog een pensioen van € 450,00. Mijn vrouw verdient wat bij als kapster, variërend van € 70 tot € 100 per maand. Mag dat belasting vrij? Reactie infoteur, 02-10-2017
Beste Ben Bree K.,
Als jullie beiden een AOW ontvangen, dan zijn de extra inkomsten (minus gemaakte kosten) fiscaal belast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mo, 12-09-2017 09:55 #77
Hallo,

Ik heb een inkomen van 45000,- en mijn vrouw werkt niet en heeft dus ook geen inkomen.
Zo nu en dan kan ik iets bijverdienen. Alleen wil ik hier niet aan beginnen zolang het niet duidelijk voor me is wat ik bij mag verdienen zonder aan het eind van het jaar een aanslag te krijgen.

Wat mag ik bijverdienen op jaarbasis zodat ik aan het eind van het jaar bij de aangifte niet hoef terug te betalen?

mvg Reactie infoteur, 13-09-2017
Hallo Mo,
Als een particulier een inkomen heeft van 45.000 euro is elke bijverdienste belast met tenminste 40,8%.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pat, 08-09-2017 13:30 #76
Hallo,

Ik heb een jaar inkomen rond de 30.000 in het jaar. Mijn vrouw werkt niet maar wil wel wat verdienen en jaarlijks wordt bij haar algemene heffingskorting uitbetaald via belasting aangifte, kan en mag zij nog belastingvrij bijverdienen bijvoorbeeld door producten legaal te verkopen.

Mvg pat Reactie infoteur, 10-09-2017
Hallo Pat,
Het is van de hoogte van de algemene heffingskorting die u vrouw nu al ontvangt (aanrechtsubsidie) af, of een extra inkomen direct belast is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lw, 30-08-2017 06:33 #75
Beste,
Ik verdien op jaarbasis zo'n 55000 bruto en heb naast mijn normale baan een 'hobby-website'. Op deze website staat reclame en kan daar maandelijks zo'n 500 euro uit halen als wil. Moet ik daar dan belasting over betalen?

Albast dank voor het antwoord Reactie infoteur, 31-08-2017
Beste Lw.,
Dat hangt ervan af. Een hobby is niet belast, maar 6000 euro als extra inkomen zal de Belastingdienst waarschijnlijk wel als belastbaar inkomen zien. Maakt u ook nog kosten voor de site, dan mag u die wel in mindering brengen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Stoffers G. J., 23-08-2017 10:24 #74
Geachte heer of mevrouw,

Mijn vriendin en ik wonen samen. Onze inkomsten op jaarbasis zijn ongeveer 45000 euro bruto.
Zij maakt voor haar plezier sieraden en staat soms op een fair of themamarkt. Vanaf wel bedrag aan verdiensten moet zij hierover belasting gaan betalen?

Met vriendelijke groet,

Gertjan. Reactie infoteur, 23-08-2017
Geachte Stoffers G. J.,
Als uw vriendin niet geregistreerd staat als ondernemer, vallen deze inkomsten onder overig inkomen. Vanaf ruim 6000 euro betaalt zij dan over haar inkomsten belasting als er geen aftrekposten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A., 18-08-2017 19:42 #73
Beste,

Ik ben er achter gekomen dat je belasting moet betalen wanneer je beschikt over meer dan 25.000 euro. Ik heb ongeveer 27.000 euro, maar dit is verdeeld over een gewone rekening en een spaarrekening. Mag het in dit geval dus gewoon? Daarnaast is de helft ongeveer een lening van DUO. Ik vraag me af of een lening een uitzondering is of dat dit ook niet mag.

Mvg Reactie infoteur, 21-08-2017
Beste A,
Een lening mag u van uw spaargeld in box 3 aftrekken (er geldt wel een drempel van 3000 euro):

http://financieel.infonu.nl/belasting/109172-geldlening-box-3-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Job, 15-08-2017 19:09 #72
Beste,
Mijn zoon studeert (stufi volgens het nieuwe stelsel) en wil bijles geven aan scholieren.
Fiscaal kan dat meen ik tot ong € 6.000, voor DUO mag het onbeperkt. Klopt dit?
Zijn er dan voorwaarden waaraan hij moet voldoen om zijn inkomsten aantoonbaar te kunnen maken, moet hij aangifte doen ook als er geen Inkomstenbelasting verschuldigd is?
Bvd, Job. Reactie infoteur, 17-08-2017
Beste Job,
Uw zoon mag van DUO gewoon bijverdienen. Die inkomsten zijn mogelijk wel fiscaal belast. Als het particuliere inkomen zo laag is dat er geen belasting betaald hoeft te worden, dan hoeft er ook geen belastingaangifte inkomstenbelasting gedaan te worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. D. H., 15-08-2017 18:05 #71
Per 2017 ben ik voor het eerst volledig zonder inkomsten. Mijn vrouw werkt wel fulltime. Stel nou dat ik 250 bruto per maand zou kunnen verdienen, hoe ziet dat er dan belastingtechnisch uit? Gaat dat ten koste van de algemene heffingskorting of krijg ik die sowieso omdat mij inkomen zo laag is? Reactie infoteur, 17-08-2017
Beste R.D.H.
Om zelf recht te hebben op de algemene heffingskorting moet er een eigen inkomen zijn. De heffingskorting is dan maximaal bij een inkomen van ongeveer 20.000 euro per jaar. Hebt u zelf in een jaar weinig of geen inkomen dan kunt recht hebben op de zogenaamde aanrechtsubsidie:

http://financieel.infonu.nl/belasting/162724-aanrechtsubsidie-2017-minstverdienende-partner.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Greet van Dongen, 01-08-2017 09:42 #70
Mijn man en ik hebben pensioen en inkomen van 29777,- per jaar. Ik kan nu 1x per maand in loondienst voor 50 euro. Mag ik dit bedrag bij mijn inkomsten tellen i.v.m met huurhuis om in een hogere schaal te komen?
bvb hartelijk dank Reactie infoteur, 02-08-2017
Beste Greet van Dongen,
Ja die 50 euro maandelijks hoort ook bij uw inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Droissart Roger, 14-07-2017 15:11 #69
Beste,
Via Bijles Huis zou ik bijles Frans kunnen geven met vergoeding van € 17,00 per uur in een totaalpakket voor de betrokken student van 18 uur in het jaar. Hoef ik daarvoor belasting te betalen en indien ja hoeveel?
mvg
Roger Droissart (gepensioneerd) Reactie infoteur, 16-07-2017
Beste Droissart Roger,
De vergoeding minus kosten wordt als extra inkomen gezien. Hoeveel belasting daarbij hoort, is afhankelijk van uw totale inkomen inclusief de bijles.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gv, 26-06-2017 11:29 #68
Mijn man heeft een voltijdsbaan en ik heb geen inkomen. Nu kan ik 80/100 euro per week verdienen. Ga ik hier na 1 jaar dit verdiend te hebben belasting betalen? Of is dit belastingvrij? Reactie infoteur, 27-06-2017
Beste Gv,
Een eigen inkomen zal gevolgen hebben voor de aanrechtsubsidie. Of u ook belasting gaat betalen hangt af van uw totale jaarinkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irene Brandsma, 26-06-2017 11:13 #67
Beste Zeemeeuw,

Ik vind het fantastisch hoe u zoveel mensen kunt helpen met hun belastingvragen! Ik las deze pagina en blijf toch met mijn vraag zitten -dat zal aan mij liggen: Wij zijn een kostwinnersgezin. Mijn man verdient 39173,- bruto per jaar. Door zelf werk te verzinnen (hulp in de tuin, huishouding etc.) zou ik wat kunnen bijverdienen. Zonder werkgever dus. Maar hoe doe ik dit legaal en tot hoeveel mag ik dan bijverdienen?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord, met vriendelijke groet,
Irene Brandsma Reactie infoteur, 27-06-2017
Beste Irene Brandsma,
Als u nu gebruik maakt van de aanrechtsubsidie, wordt deze subsidie bij een eigen inkomen lager. Maakt u hiervan geen gebruik, dan ligt de grens bij ongeveer 6400 euro (jaarbasis, 2017). Uw inkomen kunt u bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting als particulier opgeven als inkomen uit overige werkzaamheden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Halens, 21-06-2017 14:35 #66
De bijverdiensten van m'n vrouw (4000 per jaar, verder alleen aow) zijn sinds kort weggevallen.
is het zinnig om mijn bijverdiensten (zelfde bedrag) bij haar op te voeren? ik zelf heb behalve de aow nog een goed pensioen. Reactie infoteur, 22-06-2017
Beste Halens,
U kunt niet uw bijverdiensten in box 1 bij uw vrouw opvoeren, wel kunnen jullie de aftrekposten en bijvoorbeeld de inkomsten eigen woning gezamenlijk verdelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Limburgian, 08-06-2017 11:58 #65
Beste,
Ik heb op dit moment 2 baantjes. Bij een baan werk ik met heffingskorting en bij het andere baantje zonder. Als het bruto loon van allebei mijn baantjes bij elkaar tel, en ik kom boven de 6000 euro uit, betekent dit dan voor mij dat ik belasting zal moeten betalen over het hele bedrag, of alleen over het bedrag dat ik erover heen ga? Reactie infoteur, 11-06-2017
Beste Limburgian,
De heffingskortingen blijven gelden en daarom gaat u alleen over het meerdere belasting betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ev, 04-06-2017 16:15 #64
Hallo

Mijn man verdient op jaarbasis 49500 ik verdien op jaarbasis 14300 hoeveel mag ik belastingvrij bijverdienen? Zeg maar als bijverdiensten?

Mvg EV Reactie infoteur, 06-06-2017
Beste Ev,
Als u 14.300 euro verdient, dan betaalt u al belasting en dat zal ook voor uw bijverdiensten zo zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ls, 18-05-2017 11:38 #63
Hoi, dit jaar werk ik tot juli in loondienst bij een werkgever (ik betaal dus belasting). Het gaat om circa 1.600 bruto per maand. Het tweede halfjaar stop ik met mijn baan en wil ik graag video projecten doen tegen betalingen. Kan ik dit doen zonder dit aan te geven bij de belasting? (Ik verwacht niet dat ik boven de €6000 ga verdienen aan projecten.) Reactie infoteur, 19-05-2017
Hoi Ls,
In het eerste half jaar zit u al boven de 6000 euro en dus zijn de extra inkomsten van de tweede helft van 2017 fiscaal belast (als inkomen uit overige werkzaamheden), zodra dit meer is dan een hobby.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roen, 15-05-2017 10:01 #62
Beste, Ik volg momenteel een BBL opleiding als beveiliger waarbij ik niet elke week full time werk. Ik zit eraan te denken om een bijbaan als webcam model te gaan doen. Nu lees ik dat je maximaal 6.230 euro mag bij verdienen dus eventueel met een tweede baan, en dat dit geen gevolgen of nadelen heeft op me baan als beveiliger en dat ik dan geen belasting hoef te betalen over de 6.230 euro, klopt dit? Reactie infoteur, 17-05-2017
Beste Roen,
Een bruto jaarinkomen van ongeveer 6.200 euro is belastingvrij. Als er belasting wordt ingehouden door de werkgever, kunt u die vervolgens weer bij de Belastingdienst terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Petra, 08-05-2017 10:16 #61
Mijn dochter krijgt zorgtoeslag, heeft nu een baantje gevonden, als alle inhoudingen enz van haar salaris af zijn houd ze ongeveer 1300 euro over, heeft ze dan nog recht op zorgtoeslag? Reactie infoteur, 08-05-2017
Beste Petra,
Dat zal erom spannen. Om zorgtoeslag te ontvangen in 2017 mag haar jaarinkomen niet hoger zijn dan 21.330 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jam, 07-05-2017 19:44 #60
Beste,
Mijn zoon van 19 zit op speciaal onderwijs (vmbo). Hij werkt in de zomerperiode bij de burger ZOO. Graag zou ik willen weten hoeveel hij mag bijverdienen? Hij heeft geen studiefinaciering. Reactie infoteur, 09-05-2017
Beste Jam,
Als er geen uitkering is, mag uw zoon verdienen wat hij kan. Als de Burger Zoo belasting en premies inhoudt, kan het zijn dat uw zoon recht heeft op een belastingteruggave. Dit laatste is afhankelijk van de hoogte van zijn totale inkomsten in het jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saluuhi, 07-05-2017 02:19 #59
Beste,
Ik heb 2016 in de zomervakantie gewerkt, ik was 17 jaar en ik heb alleen augustus gewerkt en 632 euro verdiend, mijn inkomsten van 2016 zijn €632. Ik wil nu aangifte doen, wat zou blijken als ik aangifte doe? Krijg ik misschien iets terug of…? Reactie infoteur, 09-05-2017
Beste Saluuhi,
Als er belasting is ingehouden in 2016, krijgt u die inderdaad terug bij een belastingaangifte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sisi, 04-05-2017 13:46 #58
Beste,
Na faillisement krijg ik nu uitkering van 406 euro per maand. hierover wordt geen loonheffing gerekend. mijn man is zzp-er en heeft meer dan modaal verdiend. omdat hij zoveel verdiend heeft over 2016 zou ik alsnog loonheffing over mijn uitkering moeten betalen? Ik zou een bedrag van €1004 moeten terug betalen? Mijn inzien zegt dat ik te weinig "verdien" om loonheffing te moeten betalen en dat dit losstaat van wat mijn man als zzp-er verdient… zie ik dit verkeerd? Reactie infoteur, 05-05-2017
Beste Sisi,
Wat u zelf aan belasting moet betalen staat los van de verdiensten van uw man.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tamsamant, 30-04-2017 14:39 #57
Beste,
Ik heb geen inkomen en geen uitkering. Als hobby schmink ik af en toe iemand en krijg daar een klein bedragje voor. Het materiaal en de producten dat ik aankoop krijg ik er nog niet eens voor terug.
Moet ik dit aangeven?

Mvg Reactie infoteur, 02-05-2017
Beste Tramasant,
Zolang het een hobby is, hoeft u dit niet als inkomsten aan te geven. Gaat het om grotere bedragen, dan weer wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rianne, 30-04-2017 12:50 #56
Beste zeemeeuw,

Ik ga aan de slag als alfahulp. Dit valt onder dienstverlening aan huis. Op jaarbasis zal ik er mogelijk €12000,00 mee bijverdienen. Verder zelf geen andere inkomsten, wel een fiscale partner die ongeveer €55000,00 op jaarbasis verdiend. Ik moet zelf aangifte doen van mijn inkomsten vanwege de regeling dienstverlening aan huis. Moet ik van over de volle €12000,00 36,55% belasting betalen? We doen los van elkaar aangifte. Reactie infoteur, 02-05-2017
Beste Rianne,
Ja, maar u hebt ook recht op de heffingskortingen die eraf gaan. Per saldo betaalt u dan op jaarbasis ongeveer 1200 euro belasting (10%).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ck, 23-04-2017 17:42 #55
Mijn man verdiende ong 22000 bruto en ik 3700. Ik verdien t door overig inkomen. De bedragen zijn bruto dus geen belastingen afgedragen. Dat heb ik aangegen op het belastingformulier. Wordt nu ook automatisch de heffingskorting enz bij mij berekend omdat dit mijn enige baan is? We doen gezamenlijk aangifte.
Mvg
Ck Reactie infoteur, 24-04-2017
Beste Ck,
Ook bij u wordt automatisch gerekend met de heffingskortingen waarop u recht hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Baeyens V., 21-04-2017 16:14 #54
Beste,
Ik werk full-time (39 u/week) en verdien zo'n 1750 euro per maand. Ik zou graag nog een tweede job willen doen op zaterdag als loontrekkende. Hoeveel uren mag ik nog bijwerken en wat zijn de gevolgen voor mijn belastingaangifte? Ga ik een pak meer belastingen moeten betalen?

Met vriendelijke groeten,

Baeyens V. Reactie infoteur, 24-04-2017
Beste Baeyens V.,
Vanaf circa 20.000 euro aan inkomen gaat u over extra's ongeveer 5% meer belasting betalen via een hoger belastingtarief.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marco Verhoef, 19-04-2017 09:50 #53
In 2016 ben ik van de WW in de bijstand geraakt. Vanaf 1 juni ben ik begonnen met een krantenwijk. Ook heb ik een klein pensioen afgekocht. Ik moest wel aangifte doen.
Tot mijn grote schrik moet ik bijna 600 euro betalen, dit terwijl 75% van mijn bijverdiensten moet inleveren.
Oorzaak, reden gevolg? Reactie infoteur, 20-04-2017
Beste Marco Verhoef,
Het afgekochte pensioen en uw krantenwijk worden door de gemeente als extra beschikbaar inkomen gezien, waardoor uw uitkering wordt gekort. Dat is natuurlijk wel zuur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marrit Nynke, 16-04-2017 16:18 #52
Mijn vriend heeft een vaste baan en verdient ongeveer 1400 per maand. Ik verdien verder niks.( we wonen samen) ben alleen lid van het spaarprogramma euroclix en verdien daar ongeveer 300 euro per jaar mee. moet ik dit bedrag ook doorgeven aan de belasting? Reactie infoteur, 19-04-2017
Beste Marrit Nynke,
Het zijn wel inkomsten voor u. Als u het opgeeft, betaalt u er geen belasting over, maar wordt de aanrechtsubsidie (als u die krijgt) circa 110 euro lager.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mk, 12-04-2017 14:24 #51
Ik ben alleenstaande moeder en heb sinds kort een ww uitkering van 850 euro, de bijstandsnorm is 980 euro maar ik wil liever niet in de bijstand. Ik kan met schoonmaakwerk 140 euro per maand bijverdienen, ga ik hier belasting over betalen? Reactie infoteur, 13-04-2017
Beste Mk,
Over de verdiensten uit schoonmaakwerk gaat u ongeveer 36% belasting betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Walter, 06-04-2017 19:53 #50
Ik heb een vraag, ik krijg €1200,00 AOW en € 66,00 pensioen per maand ik wil wat bij verdienen, wat zijn de gevolgen als ik koerierdiensten werkzaamheden verricht. Reactie infoteur, 09-04-2017
Beste Walter,
Er zijn geen gevolgen voor uw AOW, maar over de koeriersdiensten zal wel belasting moeten worden betaald:

http://financieel.infonu.nl/belasting/67504-bijverdienen-en-de-aow-wat-is-het-belastingtarief.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nella, 30-03-2017 18:37 #49
Mijn volwassen zoon heeft sinds kort een postbezorgbaan bij Sandd. Hij verdient daar 3000 euro bruto per jaar. Kunt u een schattingspercentage geven van de inkomstenbelasting die hij er volgend jaar over moet betalen? Reactie infoteur, 02-04-2017
Beste Nella,
Dat bedrag is belastingvrij. Als Sandd belasting inhoudt, kan hij die bij de fiscus terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 30-03-2017 03:16 #48
Beste, ik heb een YouTube-kanaal en ik verdien maandelijks ongeveer 300 euro per/maand. Het is elke maand anders. Google neemt 20 procent als belasting voor zichzelf. Moet ik dit aangeven aan belastingdienst? Ik heb geen ander inkomen en ik woon met mijn ouders, mijn leeftijd is 25 jaar. Reactie infoteur, 30-03-2017
Beste Anna,
Dit inkomen is nog te laag om er in Nederland belasting over te moeten betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Conny, 25-03-2017 23:45 #47
Ik ben een alleenstaande vrouw met een inwonend kind van 17 jr. Ik ontvang al 27jr een WAO uitkering en heb vorig jaar tot sept een ww uitkering onvangen. Nu ben ik half augustus begonnen met thuiswerk waar ik een vergoeding voor krijg welke niet belast wordt. Ben niet in loondienst en krijg een stuksvergoeding. Heb in deze 5 1/2 maand zo'n €1290 verdiend. Als ik nu mijn beastingaangifte invul over 2016 blijkt dat ik over deze €1290, wel €530 moet terugbetalen. Mijn totale inkomsten zijn ongeveer €14500. In mijn ogen moet ik belachelijk veel belasting terug betalen. heb ik geen recht op heffingskorting of arbeidskorting? Of zit het probleem ergens anders?
Groeten Conny. Reactie infoteur, 28-03-2017
Beste Connie,
U betaalt relatief veel belasting over uw extra inkomen omdat de heffingskortingen voornamelijk al zijn opgegaan aan uw overige inkomen. U hebt wel nog recht op een beetje arbeidskorting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lw, 16-03-2017 14:38 #46
Ik heb een vraag, als je minder dan €6000 verdient kan je dan je betaalde belasting terug vragen of hoef je dan geen aangifte te doen.
groet, LW Reactie infoteur, 16-03-2017
Beste Lw,
Dat hangt er van af of al belasting is ingehouden. Als dat het geval is, kunt u belasting terugvragen. Belastingaangifte doen is van meer zaken afhankelijk, bijvoorbeeld een oproep daartoe door de Belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jac178, 10-03-2017 16:04 #45
Ik heb ook een vraag; ik ben getrouwd, en zit al enige tijd thuis. Nu zou een kennis graag zien dat ik haar wekelijks help in haar huishouden. Daar zou in 80 euro per week mee kunnen verdienen. Mag dit? Ik ontvang zelf geen toeslagen o.i.d.
Groet, jacqueline Reactie infoteur, 11-03-2017
Beste Jac178
Dit mag. Of u hierover belasting zou moeten betalen is afhankelijk van de hoogte van uw overige inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Susan, 04-03-2017 14:49 #44
Mijn 15-jarige zoon heeft in 2016 3 bijbaantjes gehad, bij alle 3 staat op de jaaropgave géén ingehouden loonheffing en verrekende arbeidskorting (dus bij beide € 0,00).
Ik heb zijn aangifte inkomstenbelasting 2016 ingevuld en hij hoeft nu niet bij te betalen. Ik kan echter nergens terugvinden wat het maximale loon is waarbij je niet hoeft terug te betalen aan de belasting, dat zou ik graag willen weten omdat hij dit jaar examen doet en waarschijnlijk dan flink gaat bijverdienen voor zijn vakantie ;)
En wat is wijsheid: inmiddels werkt hij nog bij één werkgever, is het noodzakelijk om deze te vragen om de loonheffing reeds in te houden op zijn salaris of eind van het jaar weer alles bekijken en dan evt. terug te betalen? Reactie infoteur, 06-03-2017
Beste Susan,
Houdt u voor het gemak maar 6000 euro aan jaarinkomen aan. Als de werkgever belasting inhoudt is dat veiliger (minder kans op belasting bijbetalen), maar bij kleinere inkomens maakt het dus niet zo veel verschil.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 27-02-2017 16:36 #43
Hallo,
Ik ben sinds een tijdje werkloos en ontvang geen uitkering. Mijn partner (getrouwd) heeft een baan en verdient zo'n 1500 euro/maand.
Ik ben op het moment niet in staat om te solliciteren door ziekte. Om ons inkomen toch enigszins aan te vullen wil ik wat handel bedrijven met een geschat inkomen van zo'n 12.000 per jaar. Ik heb meerdere vragen:
- Dien ik mij inschrijven bij de kvk? (liever niet, daar ik het enkel doe ter overbrugging)
- Dien ik aangifte OB te doen? Het gaat enkel om de aankoop/verkoop van gebruikte spullen.
- Dien ik aangifte IB te doen? Mijn partner verdient immers meer als mij
en heb begrepen, dat alleen de meest-verdienende aangifte IB dient te doen (fiscaal partner)?

Zijn er wellicht nog andere zaken, die belangrijk zijn?

Bij voorbaat dank, Reactie infoteur, 28-02-2017
Hallo Peter,
Als u zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken, dan hebt u een onderneming en moet u zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Als het om af en toe wat bijverdienen gaat met een verkoop, hoeft dat niet. Wel moet u aangifte inkomstenbelasting doen en bij een onderneming aangifte omzetbelasting. Belangrijk is het om voor uzelf een goede boekhouding bij te houden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Emma, 26-02-2017 19:59 #42
Beste,

Ik ben student en heb een opdracht voor een project. Vorig jaar heb ik dit via een verloningsbedrijf uit laten betalen. Nu las ik dat er tot een bedrag van 6000 euro op jaarbasis 'belastingvrij' door de verrekening met loonheffingskorting uitbetaald kan worden. Kan ik als particulier een factuur opstellen met de vermelding dat ik niet belastingplichtig ben? Of hoe moet ik dit aanpakken? Ik vind het jammer als er zo veel geld naar een bedrijf gaat en wil een andere manier vinden. Reactie infoteur, 27-02-2017
Beste Emma,
Een werkgever moet wel berekenen hoeveel loonbelasting u moet betalen. Vraag de werkgever om met uw loonheffingskortingen rekening te houden en dan zal blijken dat u, als er niet ook nog een ander inkomen is, geen belasting hoeft te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald, 25-02-2017 09:02 #41
Mijn dochter nog bij ons inwonend verdient een centje bij als nagelverzorgster. Hoeveel mag ze verdienen zonder als ondernemer gezien te worden door de belastingdienst? Ze zit nog op school. Reactie infoteur, 27-02-2017
Beste Ronald,
Uw dochter hoeft niet per se een ondernemer te zijn om wat bij te verdienen. Wel is ze als ze in 2017 meer dan ruim 6.400 euro in een jaar verdient, per saldo belasting verschuldigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christel, 24-02-2017 15:36 #40
Ik heb een baan van 24 uur en verdien ongeveer 18000€ op jaarbasis. Ik ben gevraagd om af en toe in te vallen als dirigent bij een koor. Ik krijg hiervoor €80 per keer. Ik vraag me af wat ik er aan overhoud als ik dit als extra inkomsten opgeef bij de belasting… Of is het slim om me in te schrijven bij kvk? Reactie infoteur, 27-02-2017
Beste Christel,
Het hangt er van af hoe vaak u dirigeert, maar als dit extra inkomen laag is, is het inschrijven bij de KvK waarschijnlijk niet voordeliger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Vandecasteele, 22-02-2017 14:21 #39
Hallo, ik ben Belg en werk niet voor het ogenblik, ik verdien wel elke maand ongeveer 300 euro aan lucratieve boekenverkoop. Mijn echtgenote heeft een inkomen van 1900 euro netto. Verder geen inkomsten. Word ik op die 300 euro belast en moet ik die aangeven? Reactie infoteur, 23-02-2017
Beste Vandecasteele,
Of iemand in België dan belastingplichtig is, hangt af van de jaarlijkse inkomsten uit de verkopen en de regelmaat van betalingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Verouden, 18-02-2017 10:48 #38
Hallo
Mijn vrouw ontvangt aanrechtgeld +/- 189 per maand netto. Hoeveel mag zij bijverdienen zonder dat het aanrechtgeld wordt verminderd?
Mvg G. Verouden Reactie infoteur, 20-02-2017
Hallo G. Verouden,
De aanrechtsubsidie is een belastingteruggave en die wordt lager als uw vrouw een eigen inkomen heeft.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lien, 10-02-2017 21:02 #37
Hallo,
Ik heb een vraagje. Ik werk al enkele jaren voltijds als opvoedster. Binnenkort zou ik graag buiten mijn werkuren ook als nagelstyliste in bijberoep aan de slag gaan. Moet ik door deze bijverdienste veel belasting betalen? En hoe moet ik dit aangeven? Moet ik dit eerst aangeven bij de belastingdienst voordat ik aan dit bijberoep begin? Hoeveel mag ik maximum verdienen om te kunnen genieten van het belastingvrij inkomen?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 13-02-2017
Hallo Lien,
Belasting betaalt u over uw jaarinkomen. Hoeveel belasting u betaalt over uw bijverdiensten is daarvan afhankelijk. U geeft uw bijverdiensten bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting op als inkomen. Extra inkomen kan wel betekenen, dat sommige toeslagen lager worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeffrey, 08-02-2017 13:29 #36
Hallo, ik wil graag ter beschikking staan voor mensen als freelance grafisch ontwerper maar ik wil me nog niet inschrijven bij de KvK als Zzp'er. Hoe zou dat dan werken als ik af en toe iemand krijg die een kleine opdracht heeft en dat ik totaal in het jaar niet meer dan gemiddeld 3000 euro verdien? En hoe werkt het dan ook met de betalingen, moet of kan ik een eigen gemaakte factuur maken en moet ik daarin aangeven hoeveel excl of incl btw het bedrag is? Reactie infoteur, 10-02-2017
Hallo Jeffrey,
Als zpp'er moet u facturen schrijven, met daarin het bedrag met en zonder btw. De btw kunt u terugvragen via de btw-aangifte. Als zpp'er zult u ook zakelijke kosten hebben. Aan een zpp'er worden een aantal belastingtechnische eisen gesteld:

http://zakelijk.infonu.nl/onderneming/5635-freelancer-en-zzp-er-dat-willen-we-zijn.html

Als u af en toe een klus voor iemand doet, hoeft u geen zpp'er te zijn en niet per se btw in rekening te brengen. Dan telt u de bedragen in een jaar op en bekijkt of u genoeg hebt verdiend om daarvan aangifte inkomstenbelasting te doen.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marieke, 02-02-2017 15:03 #35
Ik had een vraag mijn partner heeft in 2016 een inkomen van 30000 euro gehad. Ik heb over dat jaar met freelance werkzaamheden 10000 euro verdiend. Betaal ik dan over 4000 euro de belasting? Of over de volledige 10000 euro? Reactie infoteur, 03-02-2017
Beste Marieke,
Per saldo betaalt u zelf over 4000 euro inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martin, 01-02-2017 00:01 #34
Hoi Zeemeeuw,

Volgende maand begin ik met afstuderen, verder heb ik in de weekend ook nog een parttime baantje. Ik heb het uitgerekend en ik ga de grens van ongeveer 6200 euro bruto inkomsten per jaar zeker niet overschrijden. Mag ik dan bij allebei de werkgevers op het loonheffingsformulier de loonheffingskorting toepassen? Want op deze manier hoef ik tenminste niet te wachten tot volgend jaar om de teveel betaalde belasting terug te krijgen. Reactie infoteur, 02-02-2017
Hoi Martin,
Ja u mag de werkgever vragen om de loonheffingskortingen toe te passen. Dan houdt u direct netto meer van uw salaris over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sonia, 31-01-2017 22:22 #33
Ik heb een baan van 24 uur. Ik help ook op school (tijdens lunch pauze, 8 euro een dag per week) en ik wil privéles geven. Moet ik alles declareren of er is een grens? Ik bedoel, tot 200 euro per maand naast mijn baan, moet ik ze declareren? Reactie infoteur, 02-02-2017
Beste Sonia,
Bedoelt u declareren of bijtellen bij uw inkomen? Alles wat u verdient, maakt namelijk deel uit van uw jaarinkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Louise, 26-01-2017 23:47 #32
Ik heb op dit moment geen inkomen, mijn man wel. Ik kan nu €50 met schoonmaakwerk in de week bijverdienen via een bemiddelingsbureau. Ik moet dit opgeven aan de belasting, blijft er nu nog wat van over of gaat er een groot deel naar de belasting? Reactie infoteur, 27-01-2017
Beste Louise,
Het bemiddelingsbureau houdt in 2017 dan waarschijnlijk 36,55% aan belastingen en premies in, maar die kunt u weer terugkrijgen bij uw aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Boris, 26-01-2017 10:05 #31
Hallo,
Ik ben student, ik leen maximaal 862,- bij per maand, maar werk er ook bij en heb totaal in 4831,- verdiend in 2016. Wat betekent dit voor mij? Reactie infoteur, 27-01-2017
Beste Boris,
Dit bedrag aan bijverdiensten heeft geen gevolgen voor de studiefinanciering, bovendien is het bedrag belastingvrij. Als er toch belasting is ingehouden, kunt u die in 2017 bij de Belastingdienst terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Weij, 23-01-2017 00:44 #30
Hallo, ik ben sinds kort afgestudeerd en heb nu dus een baan (freelancer) sinds september ik heb in het vorige jaar in totaal rond de 12000 bruto verdiend. In de voorgaande jaren 2015/2014 heb ik niet echt een inkomen gehad rond de 2000 per jaar. Ik las dat je via de middelingsregeling dan je salaris kan middelen over de voorgaande 3 jaren? Als ik dan middel 16000:3= 5333 zou dat betekenen dat ik dan voor het afgelopen jaar geen belasting betaal omdat ik onder de 6400 (belastingvrije voet zit)? Reactie infoteur, 24-01-2017
Hallo M. Weij,
Dat zou heel goed kunnen, maar bij een teruggave geldt wel een drempel van 545 euro die u niet terug krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lobke van der Laan, 19-01-2017 14:32 #29
Hallo,
Ik ben een deeltijd student en werk bij 2 verschillende bedrijven totaal 3 dagen in de week. Bij het ene bedrijf staat de heffingskorting aan en bij de andere niet. Hierdoor gaat bij het ene bedrijf waar de heffingskorting niet aan staat, heel veel premie van mijn loon af iedere maand. Zal ik dit bedrag nog gedeeltelijk terugkrijgen met de belastingaangifte? (Ik zal dit jaar waarschijnlijk rond de €11.000 bruto verdienen) Reactie infoteur, 21-01-2017
Hallo Lobke van der Laan
Ja u krijgt dan na uw belastingaangifte inkomstenbelasting de te veel betaalde belasting terug.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard Beunis, 18-01-2017 16:26 #28
Mijn vrouw en ik hebben beiden ons volledig AOW [ ons pensioen is verloren gegaan ]
ik kan nu ongeveer op jaarbasis 3500,00 euro bijverdienen mijn vraag is wat wordt daar op ingehouden Reactie infoteur, 19-01-2017
Beste Gerard Beunis
Als u die 3500 euro verdient bij een werkgever, dient die loonbelasting in te houden. Voor u zijn het extra inkomsten bovenop uw AOW waardoor u over de belastingvrije inkomensgrens gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Emma, 18-01-2017 11:19 #27
Ik werk voor een project zonder in dienst te zijn en wordt betaald via een verloningsbedrijf. Nu ben ik student en verdien ik onder de 6000 euro per jaar. Is het voordelig om een all-in bedrag als particulier en niet belastingplichtig te factureren? Reactie infoteur, 19-01-2017
Beste Emma,
U bent wel belastingplichtig maar de heffingskortingen vallen weg tegen de af te dragen belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mary, 11-01-2017 19:28 #26
Ik werk sinds kort voor een erotische telefoondienst… en dat gaat best goed.ik ben gehuwd en heb AOW ook mijn man heeft AOW en een klein pensioen van ongeveer 500 euro per maand… mijn man zegt dat ik er bijna niks aan over houd en dat ik gewoon voor de belasting werk… heeft hij gelijk… ik verdien gemiddeld 1800 per maand. zoals het er nu uit ziet. Reactie infoteur, 13-01-2017
Beste Mary,
Als u 1800 euro per maand verdient, werkt u niet alleen voor de belasting. U hebt de voordelen van de heffingskortingen en als uw belastingtarief 36% is, is 64% voor u.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Desiree van den Tol, 11-01-2017 18:47 #25
Ik werk sinds kort als huishoudelijke hulp 9uur per week. Naast dit baantje ontvang ik aanrechtsubsidie vervalt deze nu? Ook heb ik een partner met een fulltime baan. Hoe zit dit?

Groetjess Reactie infoteur, 13-01-2017
Beste Desiree van den Tol,
Het kan zijn dat uw aanrechtsubsidie lager wordt en voor dat deel wordt ingewisseld door de algemene heffingskorting. Die algemene heffingskorting is in 2017 maximaal gelijk aan € 2.254. Hoe en wat is sterk afhankelijk van de hoogte van uw inkomen en uw leeftijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gabrielle, 11-01-2017 14:26 #24
Hoi. ik heb een vraagje en ik hoop dat je me een antwoord kan geven!
Ik ben een student met stufi en heb een freelance baan erbij.
Ik woon samen met mn vriend en hij heeft een wajong.
Ik ga ervan uit dat ik tot 6000 belasting vrij verdien maar weet het niet zeker. Snap er namelijk niet veel van die belastingdienst…
en stel ik verdien 7000… moet ik dan alleen over 1000 de 36 % belasting betalen?

groetjess Reactie infoteur, 13-01-2017
Hoi Gabrielle,
Dan betaalt u inderdaad 36,55 procent over het meerdere aan belasting in 2017. Het kan zijn dat de werkgever bij u loonbelasting inhoudt over de eerste 6000 euro, maar die belasting kunt u vervolgens weer bij de belastingdienst terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anja Ten Veen, 25-12-2016 15:46 #23
Hallo, ik heb een vraag, ik ben huisvrouw maar wil graag wat verdienen. Nu heb ik een baantje als freelancer waarbij ik plusminus 6000€ bruto verdien op jaarbasis. Moet ik hierover ook belasting betalen? En verlies ik dan ook mijn toeslagen? Mijn partner heeft een inkomen van 35000 bruto per jaar. Mvgr Anja. Reactie infoteur, 27-12-2016
Hallo Anja Ten Veen,
Als u nog geen recht hebt op AOW, is 6.000 euro net belastingvrij. Als de werkgever toch loonbelasting inhoudt, krijgt u die weer terug via de belastingaangifte inkomstenbelasting. De toeslagen zijn afhankelijk van het gezamenlijke inkomen. Die grens ligt in 2017 voor de zorgtoeslag bij circa 35.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danny, 24-11-2016 21:31 #22
Vraag: Mijn vraag is, ik ben Belg en woon in België. Ik ben invalide (ziekte) maar als hobby zing ik. Nu is mijn vraag of ik zoiets mag doen en hoeveel ik hier mee mag bijverdienen? Stel dat ik 150,00 euro per optreden kan verdienen en dit 40 maal op één jaar (6000,00). Hoeveel belasting zou ik dan moeten betalen? Met vriendelijke groetjes Reactie infoteur, 28-11-2016
Beste Danny,
Om te kunnen werken hebt u in zijn algemeenheid toestemming van het ziekenfonds nodig, maar u noemt het zingen een hobby en geen beroep. Een bedrag tot 15.606 euro is vrijgesteld van verrekening. Daarboven wordt 20 tot 75% aangerekend, dat wil zeggen verrekend met uw dag-uitkering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alex, 13-11-2016 12:24 #21
Helaas kan ik nergens terug vinden tot welk bedrag ik mag bij verdiennen tot ik belasting ga betalen, mijn jaar inkomen is nu netto €22759,-. Misschien dat iemand mij dat kan vertellen, of een linkje heeft waar ik het een en ander terug kan vinden. Alvast bedankt, Alex Reactie infoteur, 15-11-2016
Beste Alex,
In bovenstaand artikel wordt 6.230 euro genoemd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jose, 23-10-2016 23:08 #20
Ik heb pensioen en a.o.w. uitkering van 1400 euro per maand. Hoeveel mag ik bijverdienen?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 26-10-2016
Beste Jose,
U mag bijverdienen zoveel als u wilt, maar betaalt daar wel belasting over omdat u al ander inkomen hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jfm van Delft, 22-10-2016 10:43 #19
Hoeveel mag ik belastingvrij bijverdienen tijdens mijn pensioen? Reactie infoteur, 24-10-2016
Beste Jfm van Delft,
Uw bijverdiensten zijn niet van invloed op uw AOW of pensioen, maar u betaalt er wel gewoon loonbelasting over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moniek, 12-10-2016 10:04 #18
Ik woon en werk full-time in Engeland. Mocht ik gaan bijverdienen in Nederland, is de eerste 6230 dan voor mij belastingvrij of rekent de belastingdienst mijn inkomen in Engeland mee en moet ik direct belasting betalen over de 6230 euro? Reactie infoteur, 12-10-2016
Beste Moniek,
Als u in Nederland belastingplichtig wordt, betaalt u belasting over uw wereldinkomen. Er is een belastingverdrag met de UK om een dubbele belastingheffing te voorkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeannie, 09-10-2016 18:45 #17
Als ik 8000 euro bruto per jaar verdien (dienstverlening aan huis) betaal ik dan belasting over 8000 euro of over 2000? Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Jeannie,
Rekening houdend met de heffingskortingen, betaalt u per saldo nog belasting over de 2000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 03-09-2016 01:40 #16
Ik ben in 1991 in Costa Rica gaan wonen en in aug. 2015 teruggekeerd naar NL. Aangezien ik slechts € 711,88 AOW ontvang en daarvan niet kan leven in NL ben ik teruggegaan naar Costa Rica waar kan bijverdienen door het begeleiden en adviseren van toeristen. Hier zitten ook mensen bij die een huis willen kopen in C.R.en daarover beding ik dan van de verkoper een commissie van 5 %. Om kort te gaan verdien ik gemiddeld per jaar ca, € 12 a 15.000 met deze werkzaamheden.
Mijn vraag ; moet ik dit opgeven bij de belastingen (want ik woon officieel) in NL),zo ja hoe zit het dan met mijn kosten die ik maak om deze inkomsten te derven?
Zie uw antwoord met belangstelling tegemoet, Met vriendelijk groet,

Ruud Reactie infoteur, 06-09-2016
Beste Ruud,
Het verschil in opbrengsten en kosten om die opbrengsten te verkrijgen is uw resultaat uit overig werk. Over dit saldo betaalt u inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Guido, 03-06-2016 07:11 #15
Ik ben Belg (woon ook in België) en heb een uitkering als gepensioneerde (+65jaar) uit Nederland. Ik kan bijverdienen met een vacatievergoeding als bestuurder in een pensioenfonds in Nederland. Wat betekent dit fiscaal in Nederland? Hoeveel loonheffing moet ik in Nederland afdragen en/of kan hier ook vrijstelling voor gevraagd worden (en in België de belasting betalen hierop).
Vriendelijke groeten,
Guido Reactie infoteur, 03-06-2016
Beste Guido,
Vacatiegelden worden meestal bruto uitbetaald en kunt u meenemen bij uw totale inkomen in België. Dan betaalt u hierop in België de belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Andries, 15-05-2016 21:32 #14
Hallo,
ik ben met leeftijdsontslag en krijg een uitkering per jaar ong. 19.000 netto. Ik wil niet thuiszitten en een baantje zoeken. Uit deze inkomsten moet ik loonbelasting betalen. Is er een regeling dat ik deze zelf maandelijks kan betalen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan, zo ja hoeveel moet ik dan maandelijks betalen om geen aanslag te krijgen?
Met vriendelijke groet,

Andries Reactie infoteur, 16-05-2016
Beste Andries,
Wat u kunt doen is met een nieuwe werkgever afspreken dat hij geen rekening moet houden met de loonheffingskortingen. Dat is geen volledige zekerheid dat u niet moet bijbetalen, maar het helpt wel. Als u gedurende het jaar meer zicht hebt op uw inkomsten, kunt u ook een voorlopige belastingaanslag inkomstenbelasting invullen en dan wordt duidelijk of u nog moet bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lesley, 14-04-2016 00:23 #13
Hallo,
Ik heb Een vraag. M'n vraag is: stel ik maak in 2016 met mijn bijbaan 6400 euro. En ik 2017 ga ik minder werken, en dus ook minder verdienen bijvoorbeeld 4000 per jaar. Betaal ik dan over het loon wat ik in 2017 ga verdienen 37% belasting? Of moet ik alleen over de 6400 euro 37% belasting betalen? Reactie infoteur, 14-04-2016
Hallo Lesley,
In 2017 zou u u 37% belasting moeten betalen over 4000 euro, maar die valt weg tegen de heffingskortingen, waardoor u belastingvrij geld hebt verdiend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Linda, 07-04-2016 01:28 #12
Hallo
Ik ben een flex medewerker met een min max contract van 15 tot 32 uur. Ik heb zelf kinderliedjes theater opgericht zonder kvk. ik geef voorstellingen aan kinderen en gehandicapten. Moet ik voor mijn verdiensten belasting betalen en hoeveel mag ik bijverdienen? Reactie infoteur, 07-04-2016
Hallo Linda,
Uw bijverdiensten worden als inkomen uit overige werkzaamheden gezien en daarover betaalt u belasting en premies. De vrijstellingen waardoor u belastingvrij kunt verdienen, gelden voor uw jaarinkomen en dus niet alleen voor wat u bijverdient.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tine, 31-03-2016 22:10 #11
Beste medewerker,

Zelf heb ik een part-time baan (32 uur) en verdien daarnaast met mijn hobby zo'n 800 euro aan zelfgemaakte kaarten/artikelen per jaar op een online winkeltje (Etsy).
Moet ik dit opgeven aan de belasting en ben ik nu een kleine ondernemer?

Alvast hartelijk dank voor de reactie.

Vriendelijke groet,
Tine Reactie infoteur, 02-04-2016
Beste Tine,
U bent geen kleine ondernemer, maar hebt inkomsten uit overige werkzaamheden waarover ook belasting moet worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Christel, 16-03-2016 08:12 #10
Hallo
Ik heb in 2015 bij postnl gewerkt en nog steeds. Hier heb ik in dat jaar 7775 euro verdiend. Hoeveel belasting moet ik betalen hierover? Ik kom op een hoge aanslag van de belasting uit. Reactie infoteur, 16-03-2016
Beste Christel,
Als uw jaarinkomen uit arbeid 7.775 euro is, er verder geen inkomen is en er geen belastingen en premies zijn ingehouden, betaalt u hierover 460 euro loonbelasting en premies.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robbie, 14-03-2016 11:30 #9
De wetgeving rond belastingen is me niet geheel duidelijk. Ik werk op weekdagen voltijds en verdien hierbij netto +/- 1600 euro per maand. In de weekends zou ik bijverdienste van netto +/- €200 kunnen realiseren. Hoe wordt dit belast? Reactie infoteur, 14-03-2016
Beste Robbie,
Dat hangt er van af. Als het werken in het weekend tot je normale werk behoort, is de belasting hetzelfde als voor ander loon. Als de werkgever een (deel) bijzondere beloning geeft, wordt dat (deel) extra belast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 08-03-2016 21:14 #8
Ik heb een vraagje mbt de aanrechtsubsidie en een baan. Sinds juni 2015 heb ik een baan in de verzorging. Ik heb ongeveer 4800 euro verdiend in 2015. Nu zijn we bezig geweest met de belastingaangifte en nu geeft het programma aan dat ik zo'n 1000 euro moet terug betalen. Het enige dat ik kan bedenken is dat het heeft te maken met de aanrechtsubsidie die ik ook nog kreeg.
Kunt u mij hierover meer informatie verschaffen? Als ik gewoon kijk naar het bedrag zou ik volgens mij niet zoveel moeten terugbetalen, of moet ik mijn inkomsten fictief omrekenen naar een heel jaar, waardoor ik boven de grens uitkom? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 09-03-2016
Beste Maria,
Ik vrees dat u deels twee keer "aanrechtsubsidie" hebt gehad. Eenmaal via uw loon als er geen loonbelasting is ingehouden (algemene heffingskorting) en eenmaal via het inkomen van uw partner.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaco, 18-02-2016 01:54 #7
Vraagje ik heb een vaste baan, daarnaast heb ik een bijbaan daar verdien ik 3500 mee in een jaar. is dat belastingvrij of moet het totaal inkomen onder de 6300 zijn. Als het belastingvrij is, waar moet ik dat dan vermelden? alvast bedankt Reactie infoteur, 18-02-2016
Beste Jaco,
Wat u in een bijbaan verdient telt mee bij uw andere inkomen. De hoogte van het totale inkomen bepaalt dan of en hoeveel belasting u moet betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Heartfield, 05-02-2016 15:37 #6
Ik heb nu enkele jaren wat bijverdiend als fotograaf, ongeveer 3000 euro per jaar. Dit deed ik zonder aangifte te doen omdat ik bij de veronderstelling was dat je tot 5000 euro, belastingvrij mocht bijverdienen. Nu heb ik een brief gekregen van de FOD met beschuldiging van sluikwerk.
Hoe moet ik dit nu aanpakken?
mvg Reactie infoteur, 05-02-2016
Beste Heartfield,
Als dit uw enig inkomen was, kunt u de FOD laten weten dat het helemaal niet uw bedoeling is om sluikwerk te verrichten, maar dat u door het geringe bedrag in de veronderstelling verkeerde dat er geen belasting over betaald hoefde te worden. Probeer zo onschuldig mogelijk over te komen zodat er geen opzet in het spel is. Als er toch betaald moet worden, is zo ook de kans aanwezig dat daar geen extra boete bij zit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 15-01-2016 23:42 #5
Hallo. Een vraagje, max bijverdienen zonder belasting is ongeveer 6300 en algemene heffingskorting 2100 ongv. Als ik 6400 verdien, waar komt de heffingskorting dan van pas? En als ik dan belasting moet betalen, betaal ik over de 100eu of 6400belasting. Reactie infoteur, 16-01-2016
Hallo Peter,
Over elke euro inkomsten betaal je belasting, maar doordat de heffingskorting dit compenseert, merk je daar niets van. Als je 100 euro meer verdient, betaal je hierover iets minder dan 36,55%, de 6300 euro blijft nog steeds per saldo belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tol, 08-01-2016 12:43 #4
Wat is het bedrag dat je belastingvrij mag bijverdienen in 2016? Is dat nu een stuk hoger vanwege hogere heffingskorting en arbeidskorting? Reactie infoteur, 08-01-2016
Beste Tol,
Ten opzichte van 2014 is de verhoging van de heffingskortingen bij lage inkomens relatief gering. De grens zal ongeveer liggen bij 6300 euro (een paar honderd euro meer, slechts).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk, 06-11-2015 13:49 #3
Met henk goede middag.
Ik ben met vervroegd pensioen en 61 jaar
Ik werk af en toe voor mezelf betaal BTW en heb eeb nr van de kvk

Mijn vraag is nu hoeveel mag ik aan werk aannemen zonder dat ik de belasting moet gaan betalen behoudens afdracht van de BTW Reactie infoteur, 20-01-2018
Beste Henk,
Als u een eenmanszaak hebt, zijn de inkomsten minus kosten (winst) voor de inkomstenbelasting belast zoals dat ook voor een particulier geldt. Aanvullend hebt u om uw belastbare winst te verlagen, als u door de fiscus als ondernemer wordt gezien, nog extra aftrek door de zelfstandigenaftrek en mkb vrijstelling:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lio, 18-09-2015 13:27 #2
Hoe zit het als ik een heffingskorting krijg elke maand en wil bijverdienen? Mijn partner werkt fulltime en we krijgen toeslagen. Als ik dan wil bijverdienen worden we dan gekort op toeslagen? En op mijn heffingskorting? Reactie infoteur, 18-09-2015
Beste Lio,
Voor de toeslagen en de heffingskortingen wordt er gekeken naar het totale inkomen. Toeslagen worden lager bij een hoger inkomen en dat geldt ook voor sommige heffingskortingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lise, 19-08-2015 18:14 #1
Wat is het bedrag dat je belastingvrij mocht bijverdienen in 2013? Ik kan het nergens meer terug vinden. Reactie infoteur, 20-08-2015
Beste Lise,
In 2013 kon u belastingvrij 5.400 euro verdienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-12-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2017
Reacties: 114
Schrijf mee!