InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoge loonbelasting overuren en overwerk

Hoge loonbelasting overuren en overwerk

Hoge loonbelasting overuren en overwerk Belastingvrij verdienen en geld bijverdienen met een tweede baan in 2017, 2018 of 2019? Over de gewerkte overuren, vergoeding overwerk, vakantiewerk of bijverdienen betaalt u een relatief hoog tarief aan loonbelasting, maar hoeveel is dat? Nogal wat mensen denken wel dat overuren en overwerk bruto de moeite waard zijn, maar netto niet, omdat een bijbaan netto zo weinig extra salaris oplevert. Maar dat hoeft niet het geval te zijn, wel kan het gevolgen voor uw toeslag of toeslagen hebben. Uw overuren en overwerk kunt u soms laten uitbetalen in een extra vrije dag en bij uw aangifte inkomstenbelasting wordt het allemaal glad gestreken. Als u teveel loonbelasting hebt betaald, krijgt u op een later moment een deel van uw geld terug van de Belastingdienst. Let op de vuistregel voor bruto-nettoloon.

Hoeveel belastingvrij inkomen?

Een belastingvrij inkomen is mogelijk tot ruim 5800 euro in 2014 en ruim 6000 euro in 2017, 2018 en 2019. Soms is het nog iets hoger door extra heffingskortingen. Wat betekent dit voor een extra inkomen door bijverdienen of overuren?

Overuren en overwerk betekenen netto minder loon

De meeste mensen werken wel eens een paar uur over, maar als u structureel veel overwerk hebt, wilt u toch ook wel zeker weten dat u daarvan genoeg loon overhoudt en niet te veel belasting betaalt. Immers als het netto te weinig inkomen oplevert, is het laten uitbetalen in een extra vrije dag waarschijnlijk voor u voordeliger en aantrekkelijker.

Hoeveel belasting betalen op overwerk en overuren?

In principe is de loonbelasting over de extra gewerkte uren niet hoger dan de loonbelasting op de normaal gewerkte uren. Maar daar zit wel een dikke maar aan. Immers als u door uw overuren zo veel verdient dat u met uw inkomen naar een hogere belastingschijf gaat, gaat u wel degelijk meer belasting betalen. Het marginale belastingtarief is dan hoger. En als het extra uren zijn bij een tweede baas, kan het zijn dat u 52% belasting gaat betalen. Betekent dat dan dat overwerk geen zin heeft en dat u de overuren beter aan andere zaken kunt besteden? Welnu, dat kan zo zijn, maar het hoeft niet zo te zijn. Ik leg het u uit.

Loonbelasting en belastingschijven 2017, 2018 en 2019

Wie in ons land niet meer verdient dan grofweg 20.000 euro maar wel meer dan 6.200 euro, betaalt ongeveer een derde deel van zijn salaris aan de belastingdienst. Van elke euro houdt u dan 66 eurocent over. Als u meer verdient dan ruim 67.000 euro bruto (2017) of in 2018 en in 2019 meer dan ruim 68.500 euro, betaalt u 52% loonbelasting over een euro wat inhoudt dat u van elke verdiende euro minder dan de helft overhoudt en om precies te zijn 48 eurocent.

Op overwerk wordt dezelfde belasting geheven als op de normale uren

De overuren worden dus even zwaar belast als de normale uren, maar dat verandert zodra u daardoor naar een hogere belastingschijf verhuist. Bovendien kunnen overuren ertoe leiden dat u niet meer voor een zorgtoeslag, huurtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag in aanmerking komt, omdat uw inkomen te hoog is geworden. In dat soort gevallen is het de moeite waard om te bekijken of een extra vrije dag niet een betere optie is. Het is overigens ook mogelijk dat bij u ten onrechte te veel belasting wordt ingehouden doordat u veel aftrekposten hebt of doordat u een bijbaan met extra inkomen hebt. In dat geval zult u het teveel betaalde terug krijgen bij uw aanslag inkomstenbelasting of bij uw verzoek tot teruggaaf, ook wel de voorlopige aanslag genoemd.

Belasting op bijbaan en bijverdiensten

Voor uw inkomen uit een bijbaan en overwerk in bijbaan geldt meestal wel dat u een hoog belastingtarief betaalt. Dat komt doordat er bij de bijbaan meestal geen rekening wordt gehouden met de heffingskortingen en omdat de werkgever het zekere voor het onzekere wil nemen. Om te weten wat het juiste belastingtarief voor uw inkomsten uit bijbaan en overuren daarbij zijn, neemt u uw totale jaarinkomen. Bekijk welke belastingschijf daarbij hoort en vergelijk dat belastingtarief met wat bij u aan belastingen en premies is ingehouden. Als er te veel is gekort, kunt u het teveel betaalde weer terug krijgen van de Belastingdienst. In die gevallen was het eerst schrikken toen u uw loonstrookje bekeek, maar kan het achteraf allemaal nog meevallen.

Voorbeeld algemene heffingskorting

Iedereen die belastingplichtig is, heeft recht op in ieder geval de algemene heffingskorting. In 2017 bedraagt de algemene heffingskorting 2.254 euro, in 2018 is dat maximaal 2.265 en in 2019 is de algemene heffingskorting opgelopen naar maximaal 2.477 euro. De algemene heffingskorting is een directe vermindering van de loonbelasting. Als u bij twee werkgevers vraagt om rekening te houden met deze algemene heffingskorting, wordt waarschijnlijk te weinig loonbelasting ingehouden en zult u later moeten bijbetalen. Als maar één werkgever rekening houdt met de algemene heffingskorting, kan het zijn dat de tweede juist te veel belasting inhoudt en u dus geld terug zult krijgen van de Belastingdienst. Het nadeel kan nog groter worden bij een dubbel inkomen omdat de algemene heffingskorting vanaf een inkomen van grofweg 20.000 euro geleidelijk afneemt.

Vuistregel loonheffing tweede baan

De vuistregel is dat als u bij een werkgever in 2018 meer verdient dan 6.200 euro of 6.500 euro in 2019, de algemene heffingskorting verbruikt is. In dat geval moet u een tweede werkgever niet vragen om ook met de algemene heffingskorting rekening te houden. Bekijk de tarieven inkomstenbelasting 2018 en enkele andere heffingskortingen in 2018 en 2019, bekijk de inkomstenbelasting 2019, belastingtarieven en schijven. Zo berekent u eenvoudig zelf hoeveel loonbelasting en inkomstenbelasting u met uw jaarinkomen zult moeten betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verrekening voorheffingenWanneer de belastingdienst de aanslag van de inkomstenbelasting vaststelt worden de ingehouden voorheffingen verrekend.…
Toptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelastingToptarief 2018, 2019: loonbelasting en inkomstenbelastingHet toptarief 2018 en 2019 voor de loonbelasting en inkomstenbelasting bedraagt bijna 52% en zou bij de belastingherzien…
Geld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2018 en 2019 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Wonen in Nederland, werken in België en belastingverdragWonen in Nederland, werken in België en belastingverdragIn Nederland wonen, maar in België werken, grensarbeid? Wat betekent dat voor de hypotheekrenteaftrek in België (woonbon…
Extra loon en middeling van inkomenExtra loon en middeling van inkomenMiddeling van inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting is in 2017, 2018 en 2019 de manier om minder belasting te betal…

Reageer op het artikel "Hoge loonbelasting overuren en overwerk"

Reacties

Rene, 28-09-2019 10:53 #50
Eerste keer hier, interessant.
Denk hier veel wijs te gaan worden, zeker aan de gang van zaken van een payrolbedrijf ( zakkenrol-bedrijf)
met een 1 uur-contract, het zal vast wel behandeld zijn, maar ik werk gemiddeld 33 uur, zijn het dan 32 overuren?
Kan ik dan, omdat het al 2 jaar zo is, niet beter een nieuw contract claimen met een bijvoorbeeld 34 uurs overeenkomst Reactie infoteur, 30-09-2019
Beste Rene,
1. Er is sprake van overwerk en overuren als u meer uren werkt dan gebruikelijk is in de branche waarin u werkt.
2. Na drie tijdelijke arbeidscontracten die direct of binnen zes maanden na elkaar worden afgesloten, is het vierde arbeidscontract automatisch een vast dienstverband. Een vast dienstverband geeft u meer zekerheid en misschien een betere beloning. Anderzijds werkt u nu al geruime tijd veel uren voor een nul-urencontract waardoor er een rechtsvermoeden omtrent het aantal gewerkte uren ontstaat. Dat is juridische taal voor: de werkgever kan nu niet zo maar het aantal uren ernstig verminderen.
3. Wat wijs is, is vaak ook persoonlijk. Hoeveel zekerheid wilt u, wilt u zelf flexibel zijn, gaat u er dan financieel op vooruit, wilt u een hypotheek afsluiten en zo verder.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald Akker, 15-09-2019 07:16 #49
Hallo,

Ik heb een vraag.
Mijn bruto jaarloon inclusief toeslagen en vakantiegeld ligt rond de 55000 euro.
Hierdoor val ik in de schijf € 34.301 t/m € 68.507 (38,10%)
Door veel overwerk en een leuke winstuitkering is er een kans dat ik dit jaar boven de € 68.507 eindig.
Wat zijn de gevolgen volgend jaar?
Kom ik hierdoor volgend jaar automatisch in een hogere schaal omdat mijn jaarloon in 2019 te hoog was?
Moet ik terug gaan betalen?

Ik heb hier niet zoveel kaas van gegeten maar zou het toch wel prettig vinden dat ik weet wat er gebeurd als dit zo zou zijn.

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,

Ronald. Reactie infoteur, 16-09-2019
Hallo Ronald Akker,
De belastingschijf waarin uw inkomen valt kan per jaar anders zijn en is afhankelijk van uw jaarloon. Als u in 2019 een hoger inkomen hebt door overwerk en een winstuitkering, hoeft dat in 2020 niet het geval te zijn. Er is dus geen automatisme.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anita, 17-08-2019 20:15 #48
Ik ben vorig jaar en dit jaar ook weer naar een andere baan geswitcht.
Ik kon mijn extra gewerkte uren en vakantieuren niet allemaal opnemen, waardoor ik nu alles kan terugbetalen aan mijn toeslagen wat erg zuur is.
Hierdoor durf ik bijna niet meer over te werken Reactie infoteur, 20-08-2019
Beste Anita,
Dat is inderdaad erg zuur. Wel is het zo dat u via middeling van inkomens misschien nog wat belastinggeld terug kunt krijgen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/16642-minder-belasting-bij-middeling-van-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 12-08-2019 20:04 #47
Ik heb momenteel 100 overuren staan, hou ik hier van veel over als ik ze laat uitbetalen of is het intressanter om deze op te nemen als vakantie? Reactie infoteur, 13-08-2019
Beste Sander,
Hoeveel wordt ingehouden op uitbetaalde overuren hangt in belangrijke mate van uw overige inkomen af. De inhouding kan oplopen tot zo'n 58%:

https://financieel.infonu.nl/belasting/62578-bijzonder-tarief-loonheffing.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nel, 03-06-2019 19:40 #46
Ik werk 24 uur per week in de zorg. Nu zijn er veel zieken waardoor ik extra uren werk. Moet ik hier, wanneer deze uitbetaald worden, extra belasting over betalen? Zo ja, hoeveel procent? Reactie infoteur, 05-06-2019
Beste Nel,
Bij de loonbelasting kan het inderdaad zo zijn dat u extra belasting moet betalen en dan kan het geburen dat er te veel belasting wordt ingehouden. Bij uw aangifte inkomstenbelasting kunt u dan een deel terug krijgen. Hoeveel dat is, hangt af van de hoogte van uw jaarinkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick van Berlo, 25-03-2019 08:50 #45
Hallo,
ik heb een toelage gekregen van de overuren die ik in 2018 gemaakt heb. Dit is een behoorlijk bedrag. Kan ik dit volgend jaar met de teruggaaf dan indienen? Ik verdien rond de 25000 euro per jaar. dat is inclusief vakantiegeld en een 13e maand… Reactie infoteur, 26-03-2019
Hallo Patrick van Berlo,
Vaak houdt een werkgever loonbelasting in over een toelage. Is dat niet gebeurd, dan geeft u de extra inkomsten op bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting over 2019 (voorjaar 2020) en zult u dan belasting moeten afdragen. Eerder belasting betalen over het overwerk is overigens ook mogelijk via de voorlopige aanslag 2019.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ellen V., 20-03-2019 21:10 #44
Ik werk vast 34 uur per week. Door drukte op het werk moet ik echter minimaal 4 uur per week overwerken. Deze uren worden nu gerekend als overuren à 130%. Ik betaal hier 44% belasting over terwijl er over mijn gewone (34) uren maar 26% ingehouden wordt. Klopt dit en mag dit zomaar? EN, krijg ik daar volgend jaar nog een deel belasting van terug?
Ik verdien < € 30.000 bruto per jaar met mijn 34 urige werkweek. Reactie infoteur, 21-03-2019
Beste Ellen V,
Bij een hoger inkomen en door het bijzondere tarief bij overwerk betaalt u in eerste instantie meer loonbelasting. Bij de belastingaangifte inkomstenbelasting zal blijken of u daardoor te veel belasting hebt betaald en een deel terug zult krijgen. De salarisafdeling probeert met de extra inhouding te voorkomen dat u anders op een later moment veel belasting zult moeten bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mvk, 24-02-2019 17:50 #43
Hoi, ik heb standaard een 41 urige werkweek. Maak elke maand gemiddeld 55 overuren.
Stel dat ik de keuze heb. Een hoger vast salaris of mijn overuren apart uitbetaald?

Mvg, MvK Reactie infoteur, 25-02-2019
Beste Mvk,
Op jaarbasis is er voor de belasting geen verschil. Op maandbasis kan er wel verschil zijn door een andere opbouw en uitbetaling van uw inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bugi78, 04-02-2019 16:27 #42
Hallo,

Ik verdien ca € 50000,- per jaar ( bruto ) incl vakantiegeld en gratificatie. Met overuren kwam ik vorig jaar op € 68000,-. Dit jaar ga ik 80% werken ( 32 uur p/w ). en is mn salaris € 40000,- bruto per jaar.
Als ik nu overuren ga maken, worden die dan gelijk met 52% ib belast ivm het vorige jaar, of is het dan gewoon 42% ib?

Met vriendelijke groet,
Bugi Reactie infoteur, 07-02-2019
Hallo Bugi78,
In 2019 valt u in de belastingschijf van 38,1%, uw tarief zal iets hoger zijn omdat de algemene heffingskorting bij een stijgend inkomen afneemt. De afdeling loonadministratie kan het daarbij laten, maar kan ook het hogere loonbelastingtarief berekenen van bijna 52%. Even contact met de salarisadministratie kan dan verstandig zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Djezz, 04-11-2018 11:14 #41
Hoi, ik heb een contract van 28u. Daarbij krijg ik nog een halve dag erbij dus in totaal 32u, maar die have dag krijg ik betaald als extra werk. Is dit dan meerwerk of overwerk? en ga ik hierover dan meer belasting betalen? Reactie infoteur, 07-11-2018
Beste Djezz,
Als u contract niet wordt aangepast, zal dit meerwerk zijn. U betaalt waarschijnlijk meer loonbelasting, maar kunt die terugkrijgen bij uw aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marc Jansen, 12-10-2018 13:50 #40
Hallo,

"Als u meer werkt dan in uw contract staat, is dat meerwerk. Pas als u meer werkt dan de arbeidstijd in uw organisatie (meer dan 36 uur of bijvoorbeeld 38 uur per week) is er sprake van overwerk. Meeruren worden hetzelfde belast als uw normale uren werk."

Mij vraag is of meeruren in 2018 nog steeds het zelfde worden belast als mijn normale uren. Reactie infoteur, 15-10-2018
Beste Marc Jansen,
Meerwerk en overuren worden in de loonbelasting ook in 2018 en 2019 extra belast. Wat onder andere wel is veranderd is dat ook over overuren tenminste het minimumloon moet worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gordana, 26-08-2018 14:18 #39
Hallo,

Ik kan binnenkort een contract tekenen voor 16 uur per week, maar ik kan bij die werkgever nog meer uren per week krijgen (ik kan bijvoorbeeld per week nog 12 extra uren krijgen maar dat is niet elke week, maar dat kan wel vaak gebeuren). Hij rekent die uren als extra of overuren. Die uren kan ik 3 maanden opsparen. Ik kan die uren uitbetaald krijgen of betaalde vrije dagen. Ik wil graag uitbetaald krijgen.

Mijn vraag is of ik over die extra uren meer belasting moet betalen dan over mijn reguliere uren?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Gordana Kovacevic Reactie infoteur, 29-08-2018
Hallo Gordana,
In eerste instantie betaalt u over de overuren meer loonbelasting, maar bij de inkomstenbelasting kunt u weer een deel terugkrijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wesley, 28-06-2018 22:56 #38
Ik heb even een vraag hierover.

Ik krijg 350 overuren uitbetaald (rond de 5.000 euro). Ik verdien 23.000 per jaar (bruto). Deze overuren worden aankomende week al uitbetaald. Moet ik dan direct belasting aftikken of pas bij de aangifte? En je zegt dat je een deel kan terugkrijgen. Is dit bij diezelfde aangifte of het jaar daarop en wat moet je dan invullen/aangeven om een deel terug te krijgen? Reactie infoteur, 29-06-2018
Beste Wesley,
Als er een werkgever is, zal die direct loonbelasting inhouden. Een belastingteruggave is dan aan de orde bij de belastingaangifte inkomstenbelasting in het voorjaar van 2019.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

An, 12-03-2018 18:52 #37
Hallo,
Ik werk enkel in het weekend 24 uren en deze is gelijkgesteld aan een voltijdse werkweek.
En ik werk nog 2 dagen per week bij als interimer.
Ga ik meer belasting moeten betalen bij de aangifte belastingsbrief? Reactie infoteur, 13-03-2018
Hallo An,
Voor de inkomstenbelasting wordt al het inkomen opgeteld, voor de loonbelasting gebeurt dat bij meerdere banen niet. Elke werkgever kijkt naar wat hijzelf heeft uitbetaald. Omdat bij een hoger totaalinkomen meer belasting moet worden betaald, kan het gebeuren dat er te weinig loonbelasting is ingehouden en later door u moet worden bijbetaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sander, 18-10-2017 16:08 #36
Ik werk aan een contract van 37 uur per week in de grafische sector 131.0 (arbeider), ik heb op het moment 100 overuren staan en twijfel deze uit te betalen.

Is dit extra belast buiten de gewone gepresteerde uren? Is dit gewoon een extra centje of is dit sowieso minder dan de andere gepresteerde uren binnen het contract? Reactie infoteur, 19-10-2017
Beste Sander,
Het uitbetalen van overuren is in eerste instantie hoger belast, maar afhankelijk van uw jaarloon kunt u daarvan bij de aangifte inkomstenbelasting een deel terugkrijgen. Extra loon kan ook gevolgen hebben voor de toeslagen (zorgtoeslag, huurtoeslag).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisa, 14-03-2017 14:38 #35
Ik heb een contract van 19 uur als bediende in de zorg, maar ik doe elke maand ongeveer 40 meeruren. Die laat ik elke 3 maand uitbetalen, moet ik hierdoor veel meer belastingen betalen? Worden overuren anders gezien als meeruren? Reactie infoteur, 16-03-2017
Beste Lisa,
Als u meer werkt dan in uw contract staat, is dat meerwerk. Pas als u meer werkt dan de arbeidstijd in uw organisatie (meer dan 36 uur of bijvoorbeeld 38 uur per week) is er sprake van overwerk. Meeruren worden hetzelfde belast als uw normale uren werk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 28-10-2016 12:02 #34
Als ik op bijzondere belastingen zoals bonus of vakantie uitkering 56% belasting betaal, kan ik dan ook tegen 56% aftrekken op aftrekposten zoals alimentatie etc. Reactie infoteur, 29-10-2016
Beste Bert,
Het hangt van de hoogte van uw jaarinkomen af hoeveel procent u terug krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cw, 20-10-2016 19:20 #33
Hoe is het mogelijk dat ik voor een overuur een lager netto uurloon heb dan voor mijn normale uurloon? Reactie infoteur, 21-10-2016
Beste Cw,
Op overuren wordt een hogere loonbelasting geheven, uit voorzorg dat u te weinig belasting betaalt. Bij de aangifte inkomstenbelasting kan dit weer recht worden getrokken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tg, 13-10-2016 14:04 #32
Hallo

Ik werk normaal 38 uur per week. Sinds 2015 begon ik met overwerk. Vooral zaterdag en zondag, 210 % krijg ik van overwerk. En ik werk elke zaterdag en zondag 16 tot 18 uurtjes extra. Moet ik straks veel belasting gaan betalen?

mvg

Tg Reactie infoteur, 14-10-2016
Hallo Tg,
Als het bedrijf dit verwerkt als overuren betaalt u een hoge loonbelasting, maar een deel krijgt u dan waarschijnlijk weer terug bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sem, 07-10-2016 12:51 #31
Hallo,

Ik heb 50 overuren gemaakt bij mijn 30 uren contract dit komt neer op ongeveer 500 euro hier hield ik echter 223 euro van over (boven de 50%). Ik vind dit aan de hoge kant aangezien ik op jaarbasis niet meer dan 14.000 verdien. Ik heb nog 150 overuren open staan, wat kan ik hier het beste mee doen want ik hou hier uiteindelijk maar 4,60 per uur aan over. Reactie infoteur, 09-10-2016
Hallo Sem,
Wat bij u is ingehouden is een hoge loonbelasting, waarschijnlijk hebt u recht op een belastingteruggave.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Antera, 17-08-2016 19:55 #30
Hoi,
ik heb een 22 uur contract maar werk er de laatste tijd gemiddeld 30 per week. Nu worden deze 8 uren belast met het percentage van de bijzondere verloning. Volgens mijn werkgever is dit per 1 januari veranderd. Heeft hij hierin gelijk of zegt hij zomaar iets om geen correcties te hoeven maken? Reactie infoteur, 18-08-2016
Hoi Antera,
Overwerk wordt inderdaad in eerste instantie hoger belast, maar als er te veel belasting wordt afgedragen kunt u dat terug krijgen bij uw aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Judith, 12-06-2016 20:43 #29
Hallo,
Ik heb 2 contracten bij dezelfde werkgever. Een 24-uurs en een 0-uren. Nu werk ik structureel 32 uur in de week. Is het zinvol of maakt het verschil of de uren als overuren worden betaald of dat ik de overuren op het 0-uren contract laat uitbetalen? Mijn jaarinkomen is ongeveer 32.000 euro. Reactie infoteur, 13-06-2016
Hallo Judith,
Voor de inkomstenbelasting is er geen verschil, voor de loonbelasting zullen de overuren zwaarder belast zijn (maar dat krijgt u dan later weer terug).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bart, 26-05-2016 11:26 #28
Hallo ik heb een vraag waarom is de loonheffing bij overuren/ vakantiegeld 49% mijn bruto jaarloon ligt rond de 30000 euro? Klopt dit of draag ik gewoon teveel belasting af?

Vr gr Bart. Reactie infoteur, 26-05-2016
Beste Bart,
Omdat de algemene heffingskorting daalt bij een hoger inkomen, kan dit aardig kloppen. De juiste berekening kan pas worden gemaakt als u jaarinkomen 2016 definitief is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ria, 25-05-2016 17:11 #27
Beste,

Ik heb een vraag over flex uren. Ik heb een contact voor 24 uur per week.
Nou werk ik ongeveer 4 uur per week extra, dit wordt omgezet in flexuren.
Deze flexuren worden in september uitbetaald, maar ik kan ze ook laten omzetten in bovenwettelijke verlof uren.
Deze uren heb ik niet nodig. Maar kan ze wel op twee momenten per jaar laten uitbetalen.
Is dit voordeliger of juist nadeliger i.v.m. Loonbelasting?
Mijn jaar inkomen is rond de 19.000 euro per jaar.

Vr.gr Ria Reactie infoteur, 26-05-2016
Beste Ria,
Voor de loonbelasting is dit in eerste instantie ongunstiger omdat er een hoger bijzonder tarief zal worden berekend. Voor uw aangifte inkomstenbelasting zal het niet uitmaken omdat dan naar het jaarinkomen wordt gekeken met de normale belastingtarieven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chefke, 20-04-2016 22:47 #26
Goedenavond, ik heb een vraag, stel je voor ik werk 40 uur in de week (doordeweeks) waar ik 7.50 per uur krijg, en ik pak in het weekend nog een avond baan voor 2 dagen (2x6 uur). Dat is dus 12 uur extra, heeft het dan wel nut om die 12 uur te maken? Of pakt de belasting dan die 12 uur extra af? M.v.g. Reactie infoteur, 21-04-2016
Beste Chefke,
U betaalt over die twaalf uur wel belasting en hoeveel is afhankelijk van uw totale inkomen. Afgepakt wordt het niet. Wel kan extra inkomen betekenen dat bepaalde belastingtoeslagen lager worden (zorgtoeslag, huurtoeslag).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tommy, 11-04-2016 17:57 #25
Hallo, ik verdien 24.200 bruto per jaar.

Mijn uur loon is 10.50 en heb ongeveer 170 overuren gemaakt en ik wil ze uitbetalen. Overuren gelden bij ons gewoon als normale uren. Dus geen 125% enzo.

Hoeveel % belasting gaat er nu vanaf als ik deze uren laat uitbetalen. En gaat het dan zo: 170×10.50 en daar de belasting af? Reactie infoteur, 12-04-2016
Hallo Tommy,
Als het normale uren zijn, betaalt u hierover het voor u gangbare belastingtarief (40,4% over 1785 euro).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rosalie, 10-03-2016 19:19 #24
Goedendag,

Ik werk inmiddels 5 jaar in een bouwmarkt en heb 4 weken terug een 24 uur contract gekregen. Daarvoor had ik altijd een drie uur contract. Omdat ik nu veel uren heb staan, willen zij die uitbetalen. Maar dit zijn de extra uren van het toen nog 3 uur contract. Als ik deze laat uit betalen, betaal ik hier dan veel belasting over? Ik ben 22 jaar en het gaat om ongeveer 100 uur.

Mvg Rosalie Reactie infoteur, 12-03-2016
Goedendag Rosalie,
Als het uitbetaling van loon is, betaal je het normale belastingtarief. Als het om uitbetaling van vakantiedagen gaat, betaal je het hoge tarief.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 11-02-2016 17:16 #23
Goedendag

Ik werk 40 uur per week en moet om een week 6 uur meer werken op een zaterdag. Is dat slim? Tevens werkt mijn vrouw ook 15 uur per week. Moet ik 1 heffingskorting toepassen op 1 van ons beide? Of is dat bekend bij de fiscus? Wie algemene heffingskorting heeft/krijgt.
Is het beste om 40 uur te draaien anders kan ik mijn huur zorg kindgebonden toeslag missen. Of is dit vanaf een bepaald bedrag?

Ik zie uw antwoord met belangstelling tegemoet. Reactie infoteur, 12-02-2016
Goedendag Mark,
Jullie hebben elk jullie heffingskortingen. Als het geen zwart werk is, geeft uw werkgever uw loongegevens door aan de Belastingdienst. Het kindgebonden budget wordt lager als het inkomen hoger wordt (grofweg boven de 20.000 euro aan gezamenlijk jaarinkomen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Carlijn, 02-02-2016 15:03 #22
Binnenkort ga ik uit dienst bij mijn huidig werkgever en start direct bij een andere organisatie.
Nadat ik uit dienst ben gegaan, zal er een verrekening plaatsvinden van mijn uitstaande overuren en vakantiedagen. Welk belastingtarief zal hiervoor gelden? Klopt het dat hiervoor geen loonheffingskorting toepasbaar is omdat ik dan al bij mijn nieuwe werkgever werk en daar de heffingskorting laat toepassen? Reactie infoteur, 03-02-2016
Beste Carlijn,
Daarvoor geldt het hoge bijzondere tarief. Het kan wel met een loonheffingskorting, maar waar je op moet letten is dat je niet te veel loonheffingskorting krijgt en straks weer moet bij betalen. Waarschijnlijk neemt je oude werkgever het zekere voor het onzekere.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. van Houten, 02-02-2016 12:28 #21
Ik vraag me af of de grens van 56.000 euro netto of bruto is waarna je 52% belasting moet afdragen? Reactie infoteur, 02-02-2016
Beste M. van Houten,
Het zijn bruto bedragen. Overigens ligt de grens in 2015 en zeker in 2016 (door de belastingverlaging) hoger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willie, 06-12-2015 12:56 #20
Hallo, ik heb 2000 euro geleend bij mijn baas, ik heb dit zo gestort gekregen op mijn rekening, niet via mijn loonstrook. Ik heb afgesproken dat ik dit door middel van inhouding op overwerk zou terugbetalen. Er is geen rente verschuldigd. Ik had afgesproken dat ik hier een bep aantal uren voor zou maken… nu worden die overuren wel verrekend via mijn loonstrook. Terwijl ik het bedrag zo gestort heb gekregen, door de belasting die nu wordt ingehouden moet ik veel meer uren maken dan is afgesproken. Mijn baas betaalt toch ook geen belasting omdat hij t zo gestort heeft? Kan dit? Reactie infoteur, 07-12-2015
Beste Willie,
Uw baas betaalt inderdaad geen belasting over de eerdere storting maar moet uw overuren wel registreren als loon en daarover moet loonbelasting worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Desi, 16-09-2015 15:48 #19
Hallo
Ik heb een vraag. Ik werk in de zorg, 32 uur in de week. Nu heb ik een bijbaan op de zaterdag van 7 uur en 45 min. Is het niet beter om loonheffing toe te passen op de bijbaan? Want toen ik het loon zag van de bijbaan, was dat schrikwekkend! Heel laag!
Ik hoop zsm van u te horen. Reactie infoteur, 17-09-2015
Hallo Desi,
Of u betaalt een hoge belasting nu of u wacht tot het moment dat u belastingaangifte moet doen en dan belasting moet bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 10-08-2015 19:07 #18
Hallo ik heb op mijn jaaropgave 2014 5000,- meer verdiend dan in 2013. Nu krijg ik van de belastingdienst steeds bericht dat ik inmiddels al totaal 2000,- moet terugbetalen. Erg vreemd lijkt me of niet? Kindgebonden budget kreeg partner, zorgtoeslag etc etc. Klopt en kan dit?. Ik hoor het graag. Reactie infoteur, 11-08-2015
Hallo Peter,
Als er over die 5000 euro geen of te weinig belasting is ingehouden, kan dit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Struyf Cynthia, 08-08-2015 09:42 #17
Hallo,
Ik heb ook een vraagje
ik doe nu al voltijds werk van 36 a 38 u per week
maar ik zou graag ook in het weekend nog 15uurtjes werken? dus als extra werk
maar hoe moet ik dat dan berekenen dat ik volgend jaar niet te veel belastingen moet betalen natuurlijk?

mvg
cynthia Reactie infoteur, 04-07-2019
Hallo Struyf Cynthia,
Ik weet niet hoe hoog uw inkomen is, maar als dat meer is dan ongeveer 20.000 euro per jaar wordt de algemene heffingskorting lager. Dat bedrag dat u zo verliest zet u of apart of uw werkgever houdt het extra in op uw loon:

https://financieel.infonu.nl/belasting/125743-inkomstenbelasting-2020-belastingtarieven-en-schijven.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kris, 05-08-2015 23:57 #16
Hallo,
Ik heb ook een vraagje over mijn overuren. Ik stop eind augustus bij mijn huidige werk (Horeca) om ergens anders te gaan werken. Hierbij heb ik in het afgelopen half jaar 120 overuren gemaakt. Hierbij heb ik wel afgesproken dat deze worden uitbetaald. Maar wat moet er dadelijk allemaal van afgehaald worden aan belasting uitgaande van een uurloon van €11. Reactie infoteur, 06-08-2015
Hallo Kris,
Dat hangt van uw jaarinkomen af, 48% tot 56%. Bij uw aangifte inkomstenbelasting blijkt dan of dit niet te veel is geweest.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patrick, 17-07-2015 10:51 #15
Ik kan gaan werken als bedrijfsleider horeca. Ik krijg voor 38 uur werk 2100,- euro bruto per maand. Nu is het de bedoeling dat ik ongeveer 60 uur per week ga werken en mijn overuren worden uitvetaald. Is dit gunstig en op welk bedrag kom ik dan uit per maand (netto). Reactie infoteur, 17-07-2015
Beste Patrick,
Dat hangt er vanaf. Bij overwerk kan het zo zijn dat er in een maand meer belasting wordt ingehouden, maar aan het einde van het jaar wordt pas duidelijk hoeveel u nu echt in een jaar had moeten betalen. Als er te veel belasting is ingehouden, krijgt u die bij de aangifte inkomstenbelasting weer terug. Uiteindelijk worden het loon en het overige loon door overwerk bij de aangifte inkomstenbelasting als één inkomen gezien en vervalt dus het onderscheid tussen gewoon inkomen en overwerk. Wel kan het zo zijn dat u over het met overwerk verdiende inkomen geen extra pensioen opbouwt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Naoufal, 09-07-2015 08:42 #14
Hallo,
Ik werk sinds eind mei 2013 bij een uitzendbureau met een weekcontract die nu verlengd is. Wat mijn verbazing opriep is dat ik met een 40 urige werkweek meer overhield aan loon netto dan met een 60 urige werkweek. Ik krijg 11 euro per uur en ontvang gemiddeld 400/500 pwk bij een 40 urige werkweek. Kan dit? En wat loont het mij dan om overuren te werken?
Mvg Reactie infoteur, 04-07-2019
Hallo Naoufal,
Het is zo dat je naarmate je meer gaat verdienen minder extra overhoudt. Als het goed is is het niet minder maar minder meer. Het belastingtarief is dan hoger en sommige heffingskortingen worden lager als het inkomen hoger is:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mirjam, 24-06-2015 00:31 #13
Hallo,
Ik heb net een vakantiebaantje en heb daarvoor een 3 uren contract. Ze zeiden omdat het was dat ze vakantiemedewerkers een willekeurig aantal uren moeten geven maar dat ik zeker wel meer uren zou gaan werken. Mijn eerste week moet ik 21 uur werken. De volgende weken weet ik nog niet. Als ik dus meer uur werk dan die 3 uur wordt dat dan gezien als overuren en moet ik daar dan veel belasting over gaan betalen? Ik ben 19 jaar en verdien zo'n €4,80 bruto. Ook wordt er wel rekening gehouden met loonheffing omdat dit mijn enige baantje is en ik krijg vakantiegeld + reiskostenvergoeding. (ik weet niet of dit allemaal er iets mee te maken heeft maar ik zet het er voor de zekerheid even bij).

Met vriendelijke groet,
Mirjam Reactie infoteur, 24-06-2015
Hallo Mirjam,
Een 3 uren contract betekent minimaal drie uren werk, maar het kan ook meer zijn. Het meerdere is dan geen overwerk. Vraag wel bij de salarisadministratie van het bedrijf na hoe ze het daar verwerken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Meltem, 23-06-2015 21:14 #12
Hallo,
ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. mijn partner heeft geen inkomen. Ik krijg nu wel mijn toeslagen huur- zorgtoeslag en kinderbondenbudget. Ik heb een nieuwe baan maar ik zit nu met veel overuren die ik moet uitvoeren. €8,25 x 160 uren +30 uren overuren in 4 weken. kan dit mijn toeslagen beïnvloeden en moet ik straks veel inkomstenbelasting betalen.

alvast bedankt. Reactie infoteur, 24-06-2015
Hallo Meltem,
Over het overwerk gaat u de hoge loonbelasting betalen, maar bij uw aangifte inkomstenbelasting kunt u daarvan een deel terugkrijgen als te veel is ingehouden. De hoge heffing is een voorzorgsmaatregel om te voorkomen dat u straks veel belasting moet bijbetalen, maar kan ook betekenen dat u juist te veel hebt betaald. Voor de huurtoeslag zal dit niet zoveel uitmaken. Het wordt anders als u elke maand een stuk meer inkomen hebt dan wat voor u gebruikelijk is en bij de Belastingdienst bekend was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kokkie, 23-06-2015 20:39 #11
Hoi met Cornell
Ik heb 55 uren extra 100 % gewerkt. Nu zie ik op mijn loonbriefje 300 extra loonheffing.
Mijn loon is 2277 bruto. Terwijl de afspraak dat ik de overuren cq extra uren boven op mijn loon er boven op kreeg. Reactie infoteur, 24-06-2015
Hoi Kokkie,
Waarschijnlijk is uw overwerk als een bijzondere beloning gezien waarover in eerste instantie relatief meer loonbelasting wordt ingehouden. Inkomstenbelasting wordt berekend over uw jaarinkomen en het kan dus best zo zijn dat u van de ingehouden loonbelasting bij uw aangifte inkomstenbelasting geld terug krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Antoine, 11-04-2015 20:01 #10
Hallo

Als ik een overuur zou maken zou ik daarvoor 150 % krijgen als ik mijn netto normaal uur 12,30 heb krijg ik voor een over uur 14,04 op mijn loonstrook het is niet het geval dat ik dan ineens in een ander belastingtarief kom. Kunt u mij vertellen hoe dit kan? Reactie infoteur, 12-04-2015
Hallo Antoine,
Een overuur kan in eerste instantie hoger worden belast, maar als u straks uw aangifte inkomstenbelasting doet, wordt er naar uw jaarinkomen gekeken en kunt u belasting terugkrijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erica Coelho, 16-08-2014 19:12 #9
Hoi,

Ik ben sinds een week begonnen bij een kledingzaak waar ik een 24 uur contract heb. Wel is afgesproken dat ik rond de 38 uur in de week werk. Ik word op basis van een 24 uur contract rond de €550,- brutto per maand betaald (ik ben 18 jaar oud, krijg €5,50 brutto per uur). Maar als ik elke week 38 uur zou werken, zou ik dan in een hogere belastingschijf komen te staan waardoor ik veel meer belasting over mijn overuren zou moeten betalen? Ik hoor van mijn collega's dat ik dan nog minder dan mijn brutto salaris als parttimer (alleen 24 uur in de week) zou krijgen.
Ik zou graag willen weten hoeveel brutto loon ik zou krijgen als ik een maand lang elke week 38 uur heb gewerkt.
Ook begrijp ik dat het mogelijk om een bedrag terug te krijgen van de belasting? Zou ik dat in dit geval kunnen doen?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groeten,

Erica Reactie infoteur, 18-08-2014
Hoi Erica Coelho,
1. Als je 38 uur per week werkt, wordt het bruto salaris ongeveer 895 euro per maand. Bovendien heb je nog recht op vakantiegeld.
2. Als je per maand meer dan 550 euro verdient, ga je over het meerdere belasting betalen. Als ook al over de 550 euro belasting wordt ingehouden door de werkgever en dus geen rekening wordt gehouden met de heffingskorting waarop je recht hebt, kun je die belasting en premies bij de Belastingdienst terugvragen via een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim Janssen, 10-01-2014 13:09 #8
Hoi,

In 2012 heb ik overuren betaald gekregen bovenop mijn loon die maand wat ik nog had staan aan overuren. Netto heb ik ongeveer de helft eraan overgehouden terwijl ik ongeveer 1000 netto per maand verdiende.
Nu heb ik te horen gekregen dat ik daarover ook belasting terug kon vragen. Mijn vraag is kan dit en hoe gaat dit in zijn werking terwijl ik al inkomstenbelasting heb gedaan over 2012 en 20euro terug heb gekregen. Maar heb toen niet mijn overurenbelasting opgegeven omdat ik dacht dat dit toch er niets mee te maken had.
Nu hoor ik dus van heel veel mensen dat je overurenbelasting, een gedeelte hiervan, terug kunt krijgen en zij dit ook hebben gedaan al eerder een keer en toch nog een bedrag terug hebben gekregen van de belasting? Hoe gaat dit precies in zijn werking en waar kan ik dit terugvragen en hoe?

Alvast bedankt,

Met vriendelijke Groetjes,

Kim Janssen Reactie infoteur, 10-01-2014
Hoi Kim Janssen,
1. Wat er gedurende het jaar wordt ingehouden is de loonbelasting zoals je dat ziet op je loonstrookje. Na afloop van het jaar wordt bekeken of je teveel of te weinig hebt betaald, gegeven wat je in totaal in een jaar hebt verdiend (overuren plus normaal loon). Dat gebeurt bij de aangifte inkomstenbelasting.
2. Bij overuren wordt door de werkgever vaak het zekere voor het onzekere genomen, en houdt hij veel belasting in (52%). Als dat gebeurd is, krijg je zeer waarschijnlijk nog geld terug na je aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mirthe, 09-01-2014 14:56 #7
Goedemiddag,

Mijn vraag is hoeveel procent belasting er ingehouden wordt van mijn overuren, ik werk een 40 urige werkweek.

Ik hoor graag van u. Reactie infoteur, 09-01-2014
Hallo Mirthe,
Hoeveel belasting wordt ingehouden hangt af van de hoogte van je inkomen. Wat je moet voorkomen is dat ook bij de overuren rekening wordt gehouden met de heffingskortingen want die zijn waarschijnlijk al verbruikt bij het gewone inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 02-12-2013 07:25 #6
Als ik het goed heb begrepen, als mijn maandloon 2000 is dan is mijn jaarloon +/- 25000 euro. dus zit in schijf 2/3 dan zou mijn uurloon rond de 11.53 euro liggen. als ik overwerk krijg ik 125 % dus word mijn uurloon 11.53*0.25=2.88+11.53=14.41 euro ik laat gemiddeld 20 overuren per maand uitbetalen. dus komt per maand 20*14.41*12=3458.40 bij + jaarloon 25000= 28458.40 dan zou ik nog geen hogere belasting hoeven te betalen over mijn overuren? Reactie infoteur, 02-12-2013
Beste Willem,
U komt niet in een hogere belastingschijf terecht waardoor u over het extra inkomen 42% belasting betaalt (tweede schijf), het tarief dat u nu ook betaalt over het inkomen boven de € 19.645. Als de werkgever meer inhoudt als gevolg van een bijzondere beloning, krijgt u een deel terug bij uw aangifte inkomstenbelasting:

http://financieel.infonu.nl/belasting/62578-bijzonder-tarief-loonheffing.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 26-04-2013 14:55 #5
Goedemiddag,

Vanaf 1 Juni heb ik een dienst verband bij een andere werkgever. Nu wilde ik ontslag nemen per 1 Juli en dan in Juli alle openstaande vakantieuren opnemen, maar mijn huidige werkgever weigert dit en heeft liever dat ik mijn vakantieuren uit laat betalen, vanwege eventuele aansprakelijkheid bij ziekte ed. Heeft dit consequenties voor de belasting die ik over mijn uren ga betalen? Reactie infoteur, 26-04-2013
Goedemiddag Willem,
Ja u betaalt over uw uitbetaalde vakantiedagen een hoger dan normaal belastingtarief. Dit is het bijzonder tarief loonbelasting:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/62578-bijzonder-tarief-loonheffing.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mirjam, 11-03-2013 20:39 #4
Goede dag,

Ik werk al 23 jaar bij hetzelfde tuinbouw bedrijf en ben 10 jaar geleden part-time gaan werken voor 13 uur per week iedere week maak ik 4 overuren en die spaarde ik op en als ik er dan genoeg had liet ik ze uitbetalen tegen 135% als ik vakantie uren overhad kon ik die ook laten uitbetalen tegen tegen hetzelfde tarief.
Uren die ik eind van het jaar overhad kon ik altijd gewoon meenemen naar het volgende jaar.
Nu is mijn werkgever erachter gekomen dat ik al die jaren teveel uitbetaald heb gekregen want een part-timer behoort 120% procent te krijgen.
Uit 2012 neem ik 62 uur mee naar 2013 en nu wil ik ze uit laten betalen maar mijn werkgever wil er nu 100% voor betalen en geen 135% want ze zijn er nu dus achter dat dat teveel is en het waren wel overuren maar ze zetten ze nu over naar verlofuren.
Kunnen ze dit zomaar doen want het waren overuren?
Dat ze dit vanaf 2013 willen invoeren vindt ik wel goed maar niet met de uren van 2012 want als ik ze eind 2012 had laten uitbetalen had ik er ook 135% voor gekregen. Reactie infoteur, 12-03-2013
Goede dag Mirjam,
Waarschijnlijk is het een kwestie van uw knopen tellen. U hebt kennelijk te veel ontvangen, wat teruggevraagd kan worden. Maar het is wel zuur omdat u er al 23 jaar werkt. Redelijker lijkt het me om 2012 nog tegen 120% uit te betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin Leuven, 31-12-2012 10:50 #3
Goedemorgen,

Ik heb twee vragen. Ik heb als vakantiekracht gewerkt. Had een contract van 3 uur per week voor totaal 6 weken maar heb echter veel meer gewerkt dan 3 uur per week. (totaal circa 115 uur)

Vroeger had je in T Biljet wat je in kon vullen als je niet een heel jaar gewerkt had zodat je de belasting terug kon vragen. Is dit er nog steeds?

2e vraag. Ik kan een tijdelijk contract krijgen bij deze werkgever van slechts 3 uur per week. Alles wat ik meer werk word ook weer belast met bijzonder tarief. Als ik nu een heel jaar werk krijg ik dan ook het teveel betaalde van het tarief bijzonder beloning ook weer terug? Het heeft toch ook te maken of ik het wel of niet terug ontvang met ons gezamenlijk inkomen en lasten? Mijn man verdient iets meer dan minimum loon en ikzelf het minimum loon.

Zou heel graag uw mening over het eventuele aanvaarden van zo'n contract erg op prijs stellen. Wij hebben er niet echt een goed gevoel over en zijn bang dat ik voor de belastingdienst werk. Reactie infoteur, 21-12-2018
Goedemorgen Karin Leuven,
1. Het T-biljet is vervallen en vervangen door het P-biljet of voorlopige aanslag inkomstenbelasting:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/12415-belastingdienst-het-t-biljet.html

2. Met een voorlopige aanslag inkomstenbelasting kunt u eerder uw teveel betaalde belastinggeld terugkrijgen. Maak een inschatting van wat u gaat verdienen en wat u waarschijnlijk daarover moet betalen aan loonbelasting. Als er teveel belasting wordt ingehouden, krijgt u dat via de inkomstenbelasting terug:

https://financieel.infonu.nl/belasting/94097-geld-terug-van-de-belastingdienst-2018-2019-belastingtips.html

3. Er zijn allerlei arbeidscontracten mogelijk. Een drie uren contract kan, maar ook een nulurencontract. Het aantal uren in een dergelijk contract geeft de garantie over het aantal uren dat u minimaal mag werken en het kan in de praktijk veel meer zijn. Dat u voor de belastingdienst zou werken is in zijn algemeenheid een misverstand. U hebt immers netto meer ink

Ellen, 13-12-2012 16:11 #2
Hoi,

ik heb bruto overuur van 385 euro, hoeveel hou ik netto over?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 21-12-2018
Hoi Ellen,
Hoeveel je netto overhoudt van 385 euro extra, hangt af van de hoogte van de rest van je inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mustafa-odev (infoteur), 17-07-2012 10:54 #1
Geachte Zeemeeuw

Ik wil graag par info van u nodig.
Ik werk bij een bedrijf part-time. mijn loon is 750 euro. en ik krijg nog 268 euro van Gemente uitkering.
Vandaag heeft mijn bas een brief gekrijgen voor mijn loon beslag leggen.
Hoe veel kunnen ze van mijn loon beslag leggen.
Ik ben getrouwd met 3 kinderen.
mijn vrouw werk niet omdat zij heeft geen verblijft document te hebben. zij kan in Nederland bliven hoe lang dat haar wil. Omdat Zij is Romeneense Nationaliteit.

kunt u mij informeren Hoeveel kan beslag leggen op mijn loon.

met Vriendelijke Groet Reactie infoteur, 21-12-2018
Beste Mustafa,
Er geldt een beslagvrije voet, dat is het bedrag aan loon waarop geen beslag mag worden gelegd. In uw geval is dat € 1.203,18 per maand:

https://financieel.infonu.nl/geld/61035-loonbeslag-deurwaarder-incassobureau-beslagvrije-voet-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingvrij bijverdienen
Reacties: 50
Schrijf mee!