InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aftrek rijksmonument 2018, 2019 en 2020 inkomstenbelasting

Aftrek rijksmonument 2018, 2019 en 2020 inkomstenbelasting

Aftrek rijksmonument 2018, 2019 en 2020 inkomstenbelasting Voor een rijksmonument kunt u in 2018 onder voorwaarden allerlei onderhoudskosten aftrekken. In 2019 en 2020 komt daar een subsidieregeling voor in de plaats. Hoeveel bedraagt de fiscale aftrek voor uw rijksmonumentenpand in 2018, 2019 en 2020 nog en wordt uw monument belast in box 1 of box 3 van de inkomstenbelasting? Wat is de WOZ-waarde van een monument? Het wel en wee van een rijksmonument of rijksmonumentenpand en de extra fiscale aftrekpost die daarbij hoort.

Fiscale aftrek rijksmonument 2018

Eigenaar zijn van een rijksmonumentenpand heeft voordelen en nadelen. Tot de nadelen behoort dat u het pand goed moet onderhouden en zich aan vele regels moet houden. De voordelen zijn de fiscale voordelen. Zo is het etiket rijksmonument waarde drukkend voor de WOZ-waarde, waardoor de bijtelling van het eigenwoningforfait kan worden verlaagd, en kunt u de onderhoudskosten van uw monument grotendeels fiscaal aftrekken.

De aftrekpost rijksmonumentenpand 2018 voor de inkomstenbelasting

De aftrekpost voor een rijksmonument geldt niet voor andere beeldbepalende panden, bijvoorbeeld ander onroerend goed met een beschermd stads- en dorpsgezicht, provinciale monumenten of gemeentelijke monumenten, maar geldt alleen voor de rijksmonumenten die als zodanig zijn geregistreerd in het rijksmonumentenregister. De aftrekpost voor onderhoud maakt geen onderscheid tussen een pand dat voor eigen bewoning dienst doet of een pand in box 3 van de inkomstenbelasting. Als een pand voor eigen bewoning is en onder de eigenwoningregeling valt, is deze aftrekpost een aanvullende aftrek op de hypotheekrenteaftrek. Het is daarmee een aanvullende aftrekpost bij uw aangifte inkomstenbelasting.

Welke kosten mag ik in 2018 voor een rijksmonument aftrekken?

Een rijksmonument is een mooi monument is een mooi bezit, maar een monument vraagt ook om onderhoud. In 2018 mag u als eigenaar van het monument de onderhoudskosten aftrekken die u in 2018 hebt betaald. Daarbij maakt het niet uit of het monument in Nederland staat of elders binnen de EU, Liechtenstein, Noorwegen of IJsland. Aftrekbaar zijn dan de kosten die worden gemaakt om het pand in een goed bruikbare staat te houden. Denk aan gewoon onderhoud, maar ook achterstallig onderhoud. Hieronder vallen niet de uitgaven van de verbetering van een pand en de uitbreiding ervan. Als u twijfelt over de aftrekbaarheid van de kosten kunt u uw aftrek eerst ter goedkeuring voorleggen aan de belastingdienst. Dat kan nuttig zijn omdat er tussen herstelkosten en verzekeringskosten een dunne lijn kan zitten.

Zijn alle kosten van een monument aftrekbaar, let op 2019 en 2020

Helaas zijn niet alle onderhoudskosten van een monument aftrekbaar, maar 80% hiervan. Bovendien moet u corrigeren voor de eventuele subsidie die u ontvangt voor het herstel. Deze subsidie komt in mindering of de aftrekbare uitgaven. Niet aftrekbaar zijn overigens de volgende posten:
  • De kosten waar tegenover ook een vergoeding van een schadeverzekering staat;
  • De kosten voor tuinonderhoud;
  • De kosten van het behangen of schilderwerk binnen. Buitenschilderwerk is wel aftrekbaar;
  • De kosten van de opstalverzekering.

In 2019 en 2020 komt de fiscale aftrek voor onderhoud te vervallen.

Fiscale monumentenaftrek 2019 en 2020 vervangen door subsidie

In 2019 en 2020 wordt de persoonsgebonden aftrek voor het onderhoud aan een rijksmonument vervangen door een subsidie. Hiervoor is 67 miljoen beschikbaar. Als u het pand als eigenaar ook zelf bewoont, kunt u maximaal 38% van de onderhoudskosten (schilderwerk, timmerwerk en stukadoorswerk) terugkrijgen in de vorm van een subsidie. Twee regelingen kunnen voor u interessant zijn:
  • SIM, de subsidie voor instandhouding rijksmonumenten, als het Rijksmonument niet ook uw woonhuis is. Hiermee wordt regelmatig onderhoud gesubsidieerd. De eigenaar van het pand voegt bij zijn subsidieaanvraag een zesjarig instandhoudingsplan op plus een begroting.
  • De instandhoudingssubsidie woonhuis-rijksmonumenten.

De subsidie bedraagt maximaal 60% procent van de subsidiabele kosten voor nieuwe aanvragen, voor lopende subsidieaanvragen is dat maximaal 50%. Let erop dat voor de instandhoudingssubsidie alleen aanvragen vóór 1 april 2019 in behandeling worden genomen.

Hypotheekrenteaftrek en monument

Woont u in een Rijksmonument, dan geldt in 2018, 2019 en 2020 nog wel steeds dat de hypotheekrente op de hypotheek fiscaal aftrekbaar is als aan de voorwaarden van een eigen woning is voldaan.

Appartement als monumentenpand

Tot slot is het goed om te weten dat als u een appartement in een monumentenpand bewoont, u onder voorwaarden ook voor deze aftrekpost in aanmerking komt. Wilt u zekerheid vooraf van de Belastingdienst hebben omtrent de aftrekbaarheid van de kosten van onderhoud, dan kunt u bij de fiscus een verzoek vaststelling aftrekbaarheid onderhoudskosten voor een rijksmonumentenpand indienen. Wellicht is dat geen overbodige luxe, omdat het bij een rijksmonument om aanzienlijke bedragen kan gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aftrek rijksmonument 2017Aftrek rijksmonument 2017Wat is de aftrek voor een rijksmonument in 2017 bij de Belastingdienst? Hoeveel u mag fiscaal aftrekken voor uw rijksmon…
Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Rijksmonument en de fiscale aftrek in 2011Koop een Rijksmonument en profiteer van de fiscale voordelen van een monument. Tot 2010 betaalde u tijdelijk geen overdr…
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Bronnen en referenties
  • Circulaire belastingdienst

Reageer op het artikel "Aftrek rijksmonument 2018, 2019 en 2020 inkomstenbelasting"

Reacties

Sibo de Jong, 20-05-2019 15:49 #2
Hartelijk dank, maar het is mij niet duidelijk hoe ik subsidie in 2019 aan moet vragen en met welke formulieren en informatie.
Kunt u wat hints geven?

Dank,

Sibo de Jong Reactie infoteur, 21-05-2019
Beste Sibo de Jong,
Een aanvraagformulier voor de instandhoudingssubsidie voor een Rijksmonument (2020-2025) vindt u in:

https://tinyurl.com/y4s94fgt

Let op de aanvraagtermijn.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bessems, 20-01-2019 21:43 #1
Zijn voor het plaatsen van nieuwe ramen aan ons monumentale pand aftrekposten mogelijk
En hoe moeten/kunnen we dit regelen. Reactie infoteur, 21-01-2019
Beste Bessems,
Tot 1 januari 2019 zijn 80% van de onderhoudskosten aftrekbaar, inclusief achterstallig onderhoud. U vult de hele kostenpost in en de Belastingdienst neemt daarvan 80% op. Per 1 januari 2019 zijn er twee extra subsidieregelingen van kracht, SIM en de Instandhoudingssubsidie woonhuis-rijksmonumenten (zie artikel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2019
Reacties: 2
Schrijf mee!