InfoNu.nl > Financieel > Administratie > BTW - omzetbelasting startende ondernemer

BTW - omzetbelasting startende ondernemer

BTW - omzetbelasting startende ondernemer Als ondernemer heeft u ook te maken met de heffing van omzetbelasting of BTW (belasting toegevoegde waarde). U int als ondernemer deze belasting voor de overheid en draagt deze af aan de Belastingdienst. De BTW op uw kosten kunt u als voorbelasting aftrekken van uw af te dragen BTW. Per saldo drukt er op u geen BTW als ondernemer.

Omzetbelasting

Als ondernemer heeft u ook te maken met de heffing van omzetbelasting of BTW (belasting toegevoegde waarde). U int als ondernemer deze belasting voor de overheid en draagt deze af aan de Belastingdienst. De BTW op uw kosten kunt u als voorbelasting aftrekken van uw af te dragen BTW. Per saldo drukt er op u geen BTW als ondernemer.

Start

Als ondernemer verkoopt u een product of een dienst. Stel u heeft een winkel en verkoopt kleding. Op kleding rust BTW. Als u een broek verkoopt, moet u de BTW over deze broek afdragen aan de Belastingdienst. Uiteindelijk drukt de BTW op de klant in uw winkel die de broek koopt.

De BTW drukt op uw klant, omdat u namelijk aan uw inkoopkant ook BTW moet betalen aan uw leverancier. Alleen kunt u als ondernemer deze BTW terugvragen als voorbelasting. U draagt het verschil per saldo af of ontvangt het terug van de Belastingdienst. Op u als ondernemer drukt in basis geen BTW.

Met BTW belast

De BTW is een belasting die u moet betalen over uw omzet. Over de producten die u verkoopt en de diensten die u verricht brengt u aan uw afnemers BTW in rekening. Als u kleding verkoopt, drukt op de verkoopprijs BTW. Verkoopt u een boek, verkoopt u een tafel, stoel of lamp of verricht u een dienst, overal heeft u te maken met omzet waarop in beginsel BTW rust.

Als u het over diensten heeft, kunt u denken aan de boekhouder, de belastingadviseur, de kapper of een bemiddelaar.

Vrijstelling van BTW

In sommige gevallen geldt een vrijstelling voor de BTW. Een aantal diensten en goederen moet u zonder BTW leveren:
  • Levering van onroerend goed ouder dan twee jaar;
  • Onderwijs;
  • Diensten in de medische sector;
  • Financiële diensten;
  • Kinderopvang;
  • Zorgdiensten etc.

Als u een vrijgestelde prestatie levert, dan heeft dat gevolgen voor de BTW heffing van u als ondernemer. U mag geen BTW in rekening brengen over de prijs van uw goed of dienst. Daarnaast mag u geen BTW aftrekken van uw kosten. Let op dat dit een belangrijk aspect is van een vrijstelling voor de BTW. De BTW drukt dan wel op u als ondernemer en hoort dan thuis in uw winst- en verliesrekening.

Let op: een vrijstelling voor de BTW is niet gelijk aan een 0% belaste prestatie. In het eerste geval mag u geen BTW als voorbelasting aftrekken, in het tweede geval mag dat wel. U bent namelijk wel een voor de BTW belaste ondernemer als u het 0% tarief in rekening moet brengen.

Tarief BTW

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kent de BTW drie tarieven. De volgende tarieven zijn mogelijk van toepassing:
  • 21% tarief;
  • 6% tarief; en
  • 0% tarief.

Wijze van berekenen van BTW

U berekent de BTW over het bedrag dat u aan uw afnemers in rekening brengt. Als u uw kostprijs eenmaal heeft berekent, dan heeft u een netto prijs. Deze prijs wilt u als ondernemer ontvangen voor uw product (goed of dienst). Daarmee kunt u uw kosten dekken en hopelijk voor u als ondernemer uw winst mee behalen. Maar daarmee bent u er nog niet.

Over de nettoprijs moet u de BTW nog berekenen. Stel dat uw nettoprijs 100 is en uw product is belast met 21% BTW, dan is de brutoprijs van uw product dus 100 maal 21% is 121. U moet deze 21 BTW afdragen aan de Belastingdienst.

Als u een prijs inclusief BTW heeft, dan kunt u de nettoprijs ook berekenen. U vermenigvuldigt dan het bedrag inclusief BTW maal 21/121. De uitkomst van deze berekening is de BTW die opgenomen is in de betaalde prijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Durfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerDurfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerAls startende ondernemer is het vaak moeilijk om de financiering rond te krijgen. Daarom is er voor startende ondernemer…
De margeregeling op omzetbelastingDe margeregeling op omzetbelastingDe margeregeling zorgt er voor dat een handelaar in gebruikte goederen over ingeruilde artikelen alleen omzetbelasting h…
Aangifte omzetbelastingAls ondernemer moet u regelmatig de aangifte omzetbelasting indienen. Misschien bent u net een onderneming begonnen en w…
De zelfstandigenaftrek 2015, 2016 en 2017De zelfstandigenaftrek 2015, 2016 en 2017De zelfstandigenaftrek 2015, 2016 en 2017 en ondernemersaftrek zijn een belangrijke aftrekpost voor veel zelfstandige on…
Financiering bij ondernemerschapFinanciering bij ondernemerschapWanneer men zelfstandig ondernemer is, leent men geld van de bank of op een andere manier. Het geld dat men middels fina…

Reageer op het artikel "BTW - omzetbelasting startende ondernemer"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 06-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!