InfoNu.nl > Financieel > Belasting > BTW vakantiewoning

BTW vakantiewoning

In Nederland bevinden zich vele parken met vakantiewoningen. Voor veel mensen is het een belegging voor de langere termijn of een mooie plek om zelf op vakantie te gaan. Daarnaast kun je de kosten vaak (deels) terugverdienen door verhuur van de vakantiewoning aan derden. De verhuur van vakantiewoningen is een voor de BTW belaste handeling. Maar tegelijk is het een complexe regeling. In dit artikel zullen de fiscale hoofdlijnen van het verhuren van vakantiewoningen aan de orde komen.

BTW vakantiewoning

In Nederland bevinden zich vele parken met vakantiewoningen. Voor veel mensen is het een belegging voor de langere termijn of een mooie plek om zelf op vakantie te gaan. Daarnaast kun je de kosten vaak (deels) terugverdienen door verhuur van de vakantiewoning aan derden.

De verhuur van vakantiewoningen is een voor de BTW belaste handeling. Maar tegelijk is het een complexe regeling. In dit artikel zullen de fiscale hoofdlijnen van het verhuren van vakantiewoningen aan de orde komen.

Verhuur algemeen

De hoofdregel voor verhuur van panden luidt dat dit is vrijgesteld van heffing van BTW. Dit houdt in:
  • als verhuurder geen BTW berekenen over de huurtermijnen;
  • ls verhuurder geen aftrek van BTW op de gemaakte kosten in verband met de verhuur.

Maar zoals gebruikelijk in het belastingrecht gelden hier vele uitzonderingen op. Zo is voor de verhuur van vakantiewoningen een vrijstelling opgenomen.

Verhuur vakantiewoning

Vele particulieren kopen een vakantiewoning om deels te verhuren en soms deels zelf te gebruiken. Als je als een particulier een vakantiewoning ter verhuur aanbiedt, dan kun je ondernemer voor de BTW zijn.

Op de verhuursom in het kader van hotel-, pension-, kamp- en vakantiebestedingsbedrijf aan personen die daar slechts voor korte periode verblijf houden drukt 6% BTW. (Let op dat de eis van verblijf voor korte periode van belang is om de verhuur als BTW belast te kunnen aanmerken, zie hierna.) Deze BTW moet je afdragen.

Op de nieuwbouwprijs van de vakantiewoning drukt 19% BTW. Deze BTW kun je (deels) terugvragen als voorbelasting. De kosten van de inrichting zijn belast met 19% BTW. Deze voorbelasting kun je terugvragen.

Per saldo geldt dat zeker bij de aanschaf van de vakantiewoning je een groot financieringsvoordeel kunt behalen door de vakantiewoning BTW belast te gaan verhuren.

Kort verblijf

In de jurisprudentie is aan de orde gekomen wanneer sprake is van kort verblijf. Als je de vakantiewoning voor niet meer dan zes maanden achtereen verhuurt, dan is nog steeds sprake van een verblijf van korte duur. Je ondernemerschap voor de BTW komt daarmee niet in gevaar.

Als je langer dan zes maanden achtereen verhuurt aan dezelfde huurder, dan moet je gaan oppassen. Indien je namelijk niet meer kwalificeert als ondernemer voor de BTW kan dit grote, financiële gevolgen hebben. De BTW bij aanschaf moet je dan (deels) terugbetalen en de BTW op je kosten kun je niet meer aftrekken.

Starten met verhuur vakantiewoning

Als je een vakantiewoning aanschaft met het oogmerk deze te gaan verhuren, kun je je aanmelden als ondernemer voor de BTW. Op de site van de belastingdienst kun je het aanmeldingsformulier vinden onder “Downloaden & Bestellen – Zakelijk – Aanmelden bij de belastingdienst”.

Vervolgens zul je een administratie moeten gaan bijhouden waaruit blijkt wat de omzet is geweest en wat de kosten zijn geweest. Eens per jaar of kwartaal zal je aangifte moeten doen.

BTW op aanschaf vakantiewoning

Als je de vakantiewoning aanschaft en er drukt BTW op de koopprijs, dan kun je deze terugvragen als voorbelasting. Tot en met 2010 kon je 100% van de BTW terugvragen ongeacht de omvang van het privégebruik van de vakantiewoning.

Vanaf 2011 zijn deze regels aangepast. Je moet nu een inschatting maken hoeveel dagen per jaar je de vakantiewoning zelf gaat gebruiken. Daarmee kun je een verhouding bepalen tussen privé en zakelijk gebruik. Deze verhouding beslist de terug te vragen BTW bij aanschaf van de vakantiewoning. Vervolgens kun je 10 jaar lang deze BTW onder voorwaarden jaarlijks herzien als de verhouding privé/zakelijk wijzigt.
Gerelateerde artikelen
Vastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenlandVastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenlandAls investeerder in vastgoed kan het bijzonder interessant zijn om je te richten op een vakantiewoning in het buitenland…
Het logiesdrecreet voor vakantiewoningen (BE)Wie vanaf 2011 een vakantiewoning wenst te verhuren, moet rekening houden met het nieuwe logiesdecreet. Wat houdt dit de…
Belastingvrije verhuur woning of moet u belasting betalen?Belastingvrije verhuur woning of moet u belasting betalen?Is belastingvrije verhuur mogelijk? Wie een koopwoning of vakantiewoning bezit, kan er immers voor kiezen om deze het he…
Beleggen in een vakantiewoning: voordelen en nadelenBeleggen in een vakantiewoning: voordelen en nadelenVelen willen een vakantiewoning kopen. Om er vakantie te houden, voor het rendement bij verhuur of om de woning later me…
Vakantiewoning kopen in het buitenland: tipsVakantiewoning kopen in het buitenland: tipsWie heeft er niet gedroomd van een vakantieverblijf in een zonnig land? Vóórdat je je droomhuis in de Provence of Spanje…

Reageer op het artikel "BTW vakantiewoning"

Reacties

Peter, 07-05-2018 16:16 #7
Ik verhuur vakantiewoningen maar ik ben in dienst bij de VVE (loonlijst). Deze VVE is ook eigenaar van de website, de naam en het logo dat ik gebruik voor de verhuur. Moet ik nu btw afdragen of ben ik nu bemiddelaar en draag ik alleen btw af over mijn provisie?

Wilhelmus, 09-10-2016 15:27 #6
Als je een reeds bestaande, eerder verkochte (2001) vakantiewoning waarvan toen de btw verlegd is, nu in 2016 koopt, hoe moet je dan omgaan met de btw?

Corina, 16-11-2015 15:04 #5
Ingeval een recreatiewoning (bestemd voor de verhuur en BTW belast) is gekocht door 4 personen, en ieder voor 25%, moet dan elk van de 4 eigenaren aangifte voor de BTW doen of kan worden volstaan met 1 aangifte? En zo ja, wie van de eigenaren doet dan aangifte?

Shannah, 13-08-2014 14:59 #4
Hallo
wij hebben een boerderij en willen ons "bakhuisje" (aangebouwd kleiner huisje) verhuren voor weekends of midweken, dus niet meer aan een vaste verhuurder. Moeten we hiervoor iets doen?
we zijn al een ondernemer voor de belasting en zouden graag dat huisje dus particulier gaan verhuren.

Pierre, 21-04-2013 20:48 #3
Ik heb een vakantiewoning op een recreatiepark die ik verhuur. Ik ben een beetje in verwarring gebracht door begrip 'verleggen BTW. Verhuur gaat nl via een organisatie op het park. Moet ik de BTW die ik ontvang over de verhuuropbrengst nu wel of niet opgeven? Klant betaalt namelijk de volledige huurson incl BTW. De verhuurorganisatie draagt deze BTW af. Vervolgens stuurt de organisatie mij een opbrengstennota met daarop vermeld BTW. Als ik deze nu ook weer opgeef, dan ontvangt de Belastingdienst toch 2 keer BTW over deze verhuurperiode?

Sabine Koken, 27-01-2013 21:54 #2
Zijn er nog verschillende regels voor woningen die voor 2010 gekocht zijn en die pas in 2012 verhuurd kunnen worden doordat dan pas contract met organisatie rond is of woningen die net na 2011 zijn gekocht?

Chris Wielders, 10-09-2012 12:09 #1
Geachte:

Ik heb in 2009 eenvakantiewoning gekocht in Friesland. Eerst heb ik de woning prive voor vakantie gebruikt. De belasting stelt dat zou ik het nu willen verhuren. Dus bijv 100% via een organisatie (Landal) dan kan ik niet meer de aankoop BTW terug vragen. Dat had ik meteen bij nieuwbouw moeten doen. Ik vind dat vreemd, want nu zou ik toch ook het 10 jaar contract voor verhuur aangaan. Ik snap niet wat nu het verschil is tussen de BTW terug krijgen meteen bij nieuwbouw, of 3 jaar na datum beslissen te gaan verhuren en de BTW niet meer terug te kunnen vragen. Wel de 6% BTW afdragen bij verhuur. Is het dan niet zo dat de belastingdienst in mijn geval dubbel op BTW ontvangt. Reactie infoteur, 11-09-2012
Hallo

Op moment dat u de woning aanschaft heeft u de keuze. Op dat moment kiest u ervoor om de woning als prive te zien. Deze keuze kunt u later niet meer herzien helaas. U had destijds de woning (deels) als zakelijk moeten zien en de BTW moeten terugvragen. Zo zit het systeem van de BTW helaas in elkaar. Op moment van levering kunt u die keuze maken, later is daar geen aanknooppunt meer voor.

de Belastingdienst ontvangt niet dubbel de BTW. De BTW die drukt op uw verhuur moet u los zien van de BTW op de woning zelf.

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 18-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 7
Schrijf mee!