InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Durfkapitaal, financiering voor de startende ondernemer

Durfkapitaal, financiering voor de startende ondernemer

Durfkapitaal, financiering voor de startende ondernemer Als startende ondernemer is het vaak moeilijk om de financiering rond te krijgen. Daarom is er voor startende ondernemers de regeling Durfkapitaal. In dit artikel wordt uitgelegd hoe de regeling Durfkapitaal werkt en waar je als startende ondernemer aan moet voldoen om van de regeling Durfkapitaal gebruik te kunnen maken.

Financiering voor startende ondernemers

Als startende ondernemer is het vaak erg moeilijk om de financiering rond te krijgen voor jouw bedrijfsplan. Durfkapitaal is een vorm van financiering voor startende ondernemers die hen meer mogelijkheden biedt.

Het starten van een onderneming gaat meestal samen met het doen van grote investeringen. Wanneer deze investeringen groter zijn dan je eigen financiële middelen dan ben je afhankelijk van financiering door derden voor jouw bedrijf. Voor de startende ondernemer kan het lastig zijn om het financiële plaatje voor de onderneming rond te krijgen. Alles is gebaseerd op het bedrijfsplan. Er zijn echter nog geen concrete cijfers.

Durfkapitaal maakt het gemakkelijker

Door deze vorm van financiering is het gemakkelijker voor startende ondernemers om een familielid of kennis over te halen om geld in zijn onderneming te investeren. Deze financiering kan gedaan worden door alle particulieren behalve de levenspartner of de medeondernemer van de startende ondernemer.

Het voordeel voor de startende ondernemer

Het enige voordeel van durfkapitaal voor de startende ondernemer heb ik eigenlijk al genoemd. Door deze vorm van financiering heeft de startende ondernemer meer mogelijkheden om zijn beginkapitaal bij elkaar te krijgen. Door de fiscale voordelen die de geldgever krijgt is deze meestal eerder bereid om geld in de onderneming te steken.

De fiscale voordelen voor de geldschieter.

(onderstaande cijfers gelden voor het jaar 2010)

Als de geldschieter minimaal € 2.269 voor financiering aanbiedt, kan deze genieten van de volgende fiscale voordelen
  • A) Het bedrag van de financiering is de eerste 8 jaar tot een maximum van € 55.145 vrijgesteld voor de vermogensrendementsheffing.
  • B) Als de startende ondernemer het bedrag van de financiering niet terug kan betalen kan de geldgever het (gedeeltelijke) bedrag kwijtschelden. Het verlies dat de geldgever hierdoor lijdt kan hij gebruiken als een persoonsgebonden aftrekpost voor de inkomstenbelasting tot een maximum van € 46.984 per startende ondernemer.

Hiervoor gelden wel twee voorwaarden

  1. Het bedrag moet binnen 8 jaar na het verstrekken van de lening zijn kwijtgescholden.
  2. De startende ondernemer moet een beschikking hebben van de Belastingdienst dat hij het kwijt te schelden bedrag niet meer kan terugbetalen.

  • C) De geldgever krijgt een heffingskorting op de inkomstenbelasting. Deze is 1,3% van de gemiddelde vrijstelling die in box 3 voor hem geldt. De gemiddelde vrijstelling is maximaal € 55.145.

Waar moet je als startende ondernemer en als geldschieter aan voldoen?

Deze fiscale voordelen krijgt de geldgever niet zomaar. Om deze vorm van financiering goed te regelen moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden

1) De ondernemer moet een “beschikking startende ondernemer” hebben van de Belastingdienst.

2) De ondernemer moet samen met de geldgever een leningsovereenkomst opstellen. In deze leningsovereenkomst moet het volgende vermeld staan
  • dat het gaat om een lening aan een startende ondernemer (durfkapitaal)
  • dat het gaat om een achtergestelde lening. (de eerste 8 jaar hebben andere (gewone) schuldeisers voorrang bij het innen van de schulden)
  • dat de financiering gebruikt wordt voor bestanddelen die vallen onder het verplichte ondernemingsvermogen
  • dat de geldgever niet zelf geld geleend heeft om deze financiering te regelen
  • het bedrag van de financiering (minimaal € 2.269)
  • welke rente er geldt (maximaal de wettelijke rente)
  • wat de looptijd is van de financiering
  • naam en burgerservicenummer van de startende ondernemer en van de geldgever
  • de handtekening van de startende ondernemer en van de geldgever

3) Als de leningsovereenkomst alle bovenstaande punten bevat dan moet de startende ondernemer en de geldgever deze binnen vier weken bij de Belastingdienst laten registreren.

Meer informatie over deze vorm van financiering, durfkapitaal, vind je op de site van de Belastingdienst en op de site van de Kamer van Koophandel. Op de site van de Kamer van Koophandel vind je ook informatie over andere vormen van financiering speciaal voor startende ondernemers.
© 2008 - 2018 Wubbo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Financiering bij ondernemerschapFinanciering bij ondernemerschapWanneer men zelfstandig ondernemer is, leent men geld van de bank of op een andere manier. Het geld dat men middels fina…
De zelfstandigenaftrek 2015, 2016 en 2017De zelfstandigenaftrek 2015, 2016 en 2017De zelfstandigenaftrek 2015, 2016 en 2017 en ondernemersaftrek zijn een belangrijke aftrekpost voor veel zelfstandige on…
Hypotheek voor een zelfstandigeHypotheek voor een zelfstandigeZelfstandige ondernemers hebben meer moeite een hypotheek te verkrijgen dan iemand in loondienst. De banken hebben ander…
Belastingaangifte: Aftrekposten voor startende ondernemersVeel startende ondernemers en bedrijven hikken aan tegen de eerste aangifte. Over het algemeen nemen starters vaak direc…
Wat is crowdfundingWat is crowdfundingCrowdfunding houdt in dat een aantal kleine investeerders samen investeren in hetzelfde doel. Dit kan een bedrijf zijn,…

Reageer op het artikel "Durfkapitaal, financiering voor de startende ondernemer"

Reacties

Richard Göbel, 21-06-2012 14:52 #3
Mijn vader heeft mij geld geleend voor het laten bouwen van een internetsite en nog wat andere ondernemerskosten. Echter hij heeft dit geld ook geleend van een persoonlijk krediet. Gaat voornoemd verhaal alleen op voor positief kapitaal of ook voor geleend kapitaal?

Richard Göbel.

Wubbo (infoteur), 08-07-2011 08:25 #2
Hallo A. Kersten,

De voorwaarden voor aftrek van kwijtschelding van durfkapitaal zijn:

1) De lening moet door de Belastingdienst erkend zijn als durfkapitaal

2) De kwijtschelding moet plaatsvinden binnen 8 jaar nadat het het geld is uitgeleend.

3) De belastingdienst moet in een beschikking hebben vastgesteld dat de ondernemer het kwijtgescholden bedrag niet kan terugbetalen.

De punten 1 en 2 zullen waarschijnlijk geen probleem opleveren. Ik weet niet of je al een beschikking van de belastingdienst hebt zoals genoemd in punt 3. Ik neem aan dat het jaar waarin de belastingdienst vaststelt dat het bedrag niet meer kan worden terugbetaald ook het jaar is van aftrek. Maar in dit soort specifieke situaties raad ik je toch aan je belastingadviseur (als je die hebt) en/of de belastingdienst zelf te raadplegen.

Hierbij nog een link naar een PDF bestand van de Belastingdienst:

http://app.readspeaker.com/cgi-bin/rsent?customerid=4329&voice=Claire&lang=nl_nl&output=pdf&url=http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aftrek_kwijtschelding_durfkapitaal_2011_ib2791t11fd.pdf

Ik hoop je hiermee wat verder geholpen te hebben.

Veel succes,

Wubbo

A. Kersten, 07-07-2011 09:32 #1
De volgende vraag: ik heb geld als durfkapitaal geleend aan mijn zoon, ik zie aankomen dast hij dit niet kan terug betalen. Zeer waarschijnlijk zal het volgend jaar moeten stoppen. Kan ik die bedrag nog over 2010 wegboeken. Dit komt mij fiscaal beter uit.

Infoteur: Wubbo
Laatste update: 21-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Reacties: 3
Schrijf mee!