InfoNu.nl > Financieel > Administratie > De voor- en nadelen van factoring en incassobureau's

De voor- en nadelen van factoring en incassobureau's

De voor- en nadelen van factoring en incassobureau's Wanneer je gebruik wilt gaan maken van een factoringmaatschappij is het verstandig om eerst eens goed de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Factoring heeft erg veel voordelen. Het verkleint risico's voor een bedrijf. Omdat het factuurbedrag door een factoringmaatschappij wordt voorgeschoten, zal de liquiditeit van het bedrijf vergroten. Toch zitten er ook nadelen aan factoring. Goed betalende klanten zullen het niet altijd op prijs stellen dat alles via een factoringmaatschappij verloopt. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om een incassobureau in te schakelen. Maar wat is precies het verschil tussen een incassobureau en een factoringmaatschappij?

De voor- en nadelen van factoring

Voordelen

Aan factoring zitten erg veel voordelen. Zo win je erg veel tijd, omdat je bijna de gehele debiteurenadministratie uit handen geeft. Verder is het natuurlijk een goed gevoel dat de debiteuren altijd bewaakt worden door iemand.

Een groot deel van het te incasseren bedrag (90%), wordt vaak vooruit betaald door de factormaatschappij. Je zit dus ook niet snel met financiële problemen omdat je debiteuren te laat betalen. Je liquiditeit wordt er juist een stuk groter door, omdat de factormaatschappij het geld voorschiet.

Verder is er altijd een strakke bewaking op de betalingstermijnen. Dus wanneer je een factormaatschappij in de hand neemt wordt er meestal ook eerder betaald.

Nadelen

Maar natuurlijk zitten er ook nadelen aan factoring, je hebt namelijk niet erg veel privacy meer. De factormaatschappij moet namelijk alles weten van jou onderneming. Ook alle financiële gegevens. Zo weet de maatschappij dan ook alles over jou jaarcijfers. Daar is niet iedereen van gediend.

Veel klanten stellen factoring ook niet echt op prijs. Dit om verschillende redenen. Zij kunnen bijvoorbeeld denken dat het slecht gaat met de onderneming en dat zij in geldnood zitten. Verder kunnen klanten die wel gewoon goed betalen zich al snel aangevallen voelen.

Wat is het verschil is tussen het inschakelen van een incassobureau ten opzichte van een factormaatschappij?

Het grote verschil tussen een incassobureau en een factormaatschappij is dat je een incassobureau meestal pas in gaat schakelen wanneer je merkt dat een debiteur na ongeveer 80 dagen nog steeds niet heeft betaald. Je kunt er dan zelf voor kiezen om deze debiteur over te dragen aan het incassobureau. Bij factoring draag je in één keer de gehele debiteuren administratie over aan een factoringmaatschappij. Zo ben je gelijk van alle zorgen af. Je hoeft dan dus niet zelf de betalingstermijnen in de gaten te houden. Dit doet de factoringmaatschappij dan voor je. Ook geeft een factormaatschappij je een voorschot op het openstaande bedrag. Vaak schieten zij 80 tot 90% van het factuurbedrag voor. Zo kom je dus niet in de financiële problemen doordat je debiteuren te laat betalen. Een incassobureau doet dit niet. Na de 70 tot 80 dagen sturen zij een dwangbevel dat er betaald moet worden. Tot die tijd kun je niets anders doen dan afwachten.

Voor- en nadelen van een factoringmaatschappij ten opzichte van een incassobureau

Voordelen

Een factormaatschappij regelt het complete debiteurenbeheer. Zij houden zelf de betalingstermijnen in de gaten. Wanneer je geen gebruik maakt van factoring moet je hier zelf allemaal op letten. Pas wanneer je dan ziet dat iets echt uit de hand gaat lopen kun je een incassobureau inschakelen. Dit is dus veel meer werk. Ook is een incassobureau een stuk duurder om in te schakelen dan een factormaatschappij.

Verder kun je bij een factormaatschappij nog min of meer ‘anoniem’ blijven. Wanneer de factoringmaatschappij belt naar de debiteuren bellen zij namelijk meestal vanuit jouw eigen naam. Bij een incassobureau is dit niet het geval.

Nadelen

Wanneer een bedrijf gebruik maakt van factoring wekt dat al snel een beetje wantrouwen op bij de afnemers. Maar wanneer je echt een incassobureau in de arm neemt, dan doe je dit niet zomaar. Dit doe je natuurlijk echt alleen waneer er echt problemen zijn met een niet betalende debiteur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ondernemen: factoringOndernemen: factoringEen belangrijk risico bij ondernemen is de debiteurenportefeuille. Een sterk groeiend bedrijf kan een uitstekende omzet…
Wat kost een incasso via een incassobureau?Wat kost een incasso via een incassobureau?Een incassobureau wordt ingeschakeld om achterstallige schulden te incasseren. Zodra een schuld bij het incassobureau li…
Mijn debiteur betaalt niet, wat nu?Als onderneming krijgt u er vroeg of laat mee te maken: een klant betaalt de rekening niet. Wat nu? In dit artikel vindt…
Omloopsnelheid debiteuren, crediteuren en voorradenOmloopsnelheid debiteuren, crediteuren en voorradenFinanciële ratio geven inzicht in de financiële prestaties van het bedrijf. Om de liquiditeit van een bedrijf te beoorde…
Debiteurenbeheer, het opzetten van debiteurenadministratieDebiteurenbeheer, het opzetten van debiteurenadministratieIedere onderneming die goederen of diensten verkoopt, heeft te maken met debiteuren. Hier hoort natuurlijk een goed geor…

Reageer op het artikel "De voor- en nadelen van factoring en incassobureau's"

Infoteur: Denn
Laatste update: 23-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Administratie
Schrijf mee!