InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken

Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken

Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken Wie de hoogste spaarrente in 2014 wil ontvangen, krijgt die rente bij de middelgrote Nederlandse banken of verzekeraars, bijna een strafrente. Zeven Nederlandse banken zitten in de maand april 2014 in de top tien van de hoogste rente op sparen. De spaarrente maakt deze banken de moeite waard. Banken passen hun rente snel aan. Vergelijk daarom hier de spaarrente van de verschillende banken in ons land en neem niet met een lagere rente genoegen. De rente stijgt nu niet in ons land, maar dat kan zo weer veranderen. En wie nu nog spaart tegen een lagere rente dan hier wordt aangegeven, boekt elke dag meer verlies dan nodig is.

Spaarrente verandert snel, wanneer stijgt die weer?

Tijdens de kredietcrisis werden beleggers massaal spaarders. Daarna zagen we de rente geleidelijk zakken, maar inmiddels stijgt de spaarrente hier en daar weer. En dat maakt het weer interessant om de actuele lijstjes met rentestanden goed in de gaten te houden. Vergelijk zo de hoogste spaarrente van banken onderling. Vergist u zich niet: sparen tegen een veel lagere rente kost u geld en dat is nergens voor nodig. De actuele lijst in dit artikel bevat alleen de veilige banken.

Sparen zonder voorwaarden

Wie een hoge rente op sparen wil krijgen, zonder aan allerlei voorwaarden gebonden te zijn, moet op zoek naar de beste aanbieders. Shoppen via internet loont en overstappen ook. Bovendien is een spaarrekening eenvoudig, gratis en snel via het internet te openen. U hoeft dus om bij een andere bank een nieuwe rekening te openen helemaal niet van bank te veranderen. Wanneer u rond kijkt, zult u zien dat de rente op een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden minder dan 1 procent kan bedragen tot 2 procent.

Veilig sparen in Nederland

Natuurlijk wilt u niet alleen een hoge rente, maar ook veilig sparen. In de Nederlandse context betekent dat sparen bij een bank met een Nederlandse bankvergunning die onder het depositogarantiestelsel valt. Dan is per instelling en per persoon maar liefst 100.000 euro door De Nederlandse Bank gegarandeerd. Overigens is het altijd verstandig om uw geld te spreiden over meerdere banken. Zo kunt u meermalen gebruik maken van de garantie op sparen.

Banken met hoogste spaarrente in Nederland

Het lijstje banken met de hoogste spaarrente op een spaarrekening zonder voorwaarden voor banken die onder de Nederlandse bankgarantie vallen, ziet er als volgt uit (14 augustus 2014):
  1. Leaseplan Bank: 1,65% (auto lease);
  2. WestlandUtrecht (=ING bank met Nationale Nederlanden): 1,65%;
  3. MoneYou: 1,6%;
  4. NIBC: 1,5%;
  5. Centraal Beheer Achmea: 1,45%;
  6. Anadolubank: 1,4%;
  7. Zwitserleven: 1,6%;
  8. ASN Bank: 1,5%;
  9. TEB: 1,5%;
  10. Garantibank: 1,25%;
  11. Bank of Scotland: 1,25%. Is Brits en opereert onder de naam Lloyds Bank Nederland. Zie het artikel sparen bij de Bank of Scotland Nederland (Lloyd);
  12. OHRA: 1,5%;
  13. De Hypotheker: 1,3%
  14. Delta Lloyd: 1,3%.

Banken in Nederland

Een korte toelichting op de banken en het moment van rente bijschrijving:

1. Leaseplan Bank
De Leaseplan bank stelt zijn rente elke maand bij. Deze spaarrente was de rente op Euribor plus een vaste opslag maar wordt sinds juli 2014 maandelijks vastgesteld zonder deze koppeling. De kans dat de rente bij Leaseplan bank fors omlaag gaat is niet zo groot. De Leaseplanbank staat met zijn spaarrente op de direct opneembare bankrekening vaak aan de top van de ranglijst.

2. Westland Utrecht Bank
De Westland Utrecht Bank is onderdeel van de ING bank. De spaarrekeningen zijn vanaf 1 juli 2013 ondergebracht bij Nationale Nederlanden Bank.

3. MoneYou
MoneYou BV is een volle dochter van ABN AMRO. Wie bij MoneYou spaart, is gedekt door het depositogarantiestelsel tot maximaal 100.000 euro per persoon. Groot voordeel van MoneYou is dat de rente er relatief hoog is, de rekening snel en eenvoudig is te openen via het internet en dat de rente elk kwartaal wordt bijgeschreven. U kunt ook nog eens kiezen voor een kwartaalrekening of een spaardeposito.

4. NIBC Direct
NIBC startte in september 2008 de internetbank NIBC Direct. De rente op de internet spaarrekening wordt jaarlijks op 1 januari bijgeschreven. De rente behoort sindsdien elke maand tot de hoogste rentes in ons land.

5. Centraal Beheer
Centraal Beheer Achmea heeft voor u de renteplus rekening. Dit een rekening zonder voorwaarden, direct opneembaar en met een hoge rente. Uw spaargeld valt hier volledig onder de garantieregeling voor spaarders van de Nederlandse Bank, ook wel depositogarantiestelsel genoemd. Iedereen kan hier gratis een rekening openen.

6. ASN Bank
Ideaal sparen bij de duurzame ASN bank is sparen zonder minimum inleg en verplichte stortingen. Uw geld is ook hier op ieder moment op te nemen.

7. Anadolubank
Deze Anadolubank opereert sinds 2008 in Nederland. De bank is van Turkse komaf en een volle dochter van de Turkse Anadolubank AS. Dit is de Alfa Slimmer Sparen spaarrekening, waarbij dagelijks de rente wordt bijgeschreven. Deze bank heeft ook spaardeposito's.

8. The Economy Bank
The Economy Bank, TEB, is een volle dochter van het Turkse TEB AS. De rente op de TEB Ster Spaarrekening wordt elk kwartaal bijgeschreven.

9. Garantibank
Ook de Garantibank is van Turkse oorsprong: de Garantibank is namelijk een dochter van de Turkse GarantiBank Turkije. De Garantibank is al geruime tijd actief in ons land. De rente op de Gouden Internet Rekening wordt op 1 januari bijgeschreven.

10. AK bank
De AK bank werd in 2001 opgericht als een 100% dochteronderneming van de Turkse Akbank, groot in Turkije. De AK bank Nederland valt onder het Nederlandse garantiestelsel voor banken.

11. OHRA Bank
Delta Lloyd Bank is ook actief als OHRA Bank. Op de OHRA Internet Spaarrekening wordt de rente jaarlijks bijgeschreven.

12. De Hypotheker
De Hypotheker is partner van Delta Lloyd. Deze rekening kan worden afgesloten bij een vestiging van De Hypotheker.

13. Delta Lloyd
Delta Lloyd opereert onder verschillende handelsnamen, zoals Delta Lloyd, OHRA en ABN AMRO Verzekeringen. Enkele vergelijkbare spaarrekeningen onder deze handelsnamen zijn:
  • De Hypotheker Solide Koers Internet Spaarrekening: 1,3%;
  • Ohra Bank Internet Spaarrekening: 1,3%.

14. Zwitserleven
Ook Zwitserleven heeft een mooie spaarregeling: Zwitserleven spaarrekening met hoge spaarrente.

Nederlandse banken geven hoogste variabele rente op sparen

Dat betekent dat in de top 10 maar liefst zeven Nederlandse banken zitten die de hoogste variabele rente geven op een spaarrekening, sinds 14 augustus 2014:
  • Leaseplan Bank: 1,6%;
  • WestlandUtrecht (NN): 1,65%;
  • MoneYou: 1,6%;
  • Zwitserleven: 1,67%;
  • NIBC Direct: 1,5%;
  • ASN bank: 1,5%;
  • TEB: 1,5%;
  • Anadolubank: 1,4%
  • Centraal Beheer Achmea: 1,45%;
  • Garantibank: 1,25%;
  • Bank of Scotland, Lloyds Bank Nederland: 1,25%.

Slot

Het op internet zoeken naar de hoogste spaarrente en vervolgens de rente van de banken onderling vergelijken, loont. De verschillen in spaarrente zijn er nog steeds. Wat let u om gratis een rekening te openen? Vindt u later elders een hogere rente, dan boekt u zelf via internet direct uw geld weer over. Het kost u niks, maar het kan u aardig wat extra rente opleveren. Centraal Beheer, Westland Utrecht (= Nationale Nederlanden bank geworden), Leaseplanbank en MoneYou lijken daarbij zeker een aanrader.

Lees verder

© 2009 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Sparen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Kwartaalsparen MoneYou.
Gerelateerde artikelen
Hoogste spaarrente door staatssteun of nietHoogste spaarrente door staatssteun of nietDe hoogste spaarrente 2014, bij welke bank vindt u die spaarrente? Niet bij de banken die eerder een staatssteun kregen.…
Hoge spaarrente voor iedereen haalbaarHoge spaarrente voor iedereen haalbaarEen hoge spaarrente in 2014 is voor iedereen haalbaar met online sparen op een spaardeposito. Sparen op een direct opnee…
Hoogste spaarrente nieuwe banken en spaarrekeningenHoogste spaarrente nieuwe banken en spaarrekeningenDe hoogste spaarrente krijgt u bij de nieuwe banken en nieuwe spaarrekeningen, en niet de gevestigde grootbanken. De spa…
Sparen - super veilig sparen bij de RabobankSparen - super veilig sparen bij de RabobankDe Rabobank is de meest veilige bank in ons land om bij te sparen. Super veilig sparen dus met een dubbel A rating. Deze…

Reageer op het artikel "Hoogste rente sparen bij Nederlandse banken"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Aandelen
Schrijf mee!