InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Tips om te sparen, hoe kun jij geld opzij leggen?

Tips om te sparen, hoe kun jij geld opzij leggen?

Tips om te sparen, hoe kun jij geld opzij leggen? Door te sparen voor later bouw je een financiële buffer op, zodat jij bij onverwachte omstandigheden toch geld achter de hand hebt. Is er dan sprake van een onverhoopte uitgave dan kun je dat financieren door je spaartegoeden aan te wenden. Hoe kun jij ten tijde van recessie toch geld besparen en wat zijn tips om te sparen?

Tips om te sparen

De opbouw van een buffer

Heb je een spaartegoed op een rekening staan dan vormt dat de buffer voor later. Met wat geld achter de hand zorg je ervoor dat je voor moeilijke tijden een geld reserve hebt. Daarnaast kun je het opgebouwde kapitaal aanwenden voor een noodzakelijke spoed aankoop zonder dat je daartoe een lening moet afsluiten. Met een geldbuffer kun je namelijk een slechte periode verdragen omdat jij opgewassen bent tegen financiële tegenslagen. Bouw daarom een buffer op middels sparen zodat jij je belangen goed vertegenwoordigt.

Bespaar om geld opzij te leggen

Om ruimte te maken binnen je financiële middelen kan het van belang zijn om te gaan besparen. Je hebt namelijk een bepaald uitgavenpatroon waaraan je gewend bent geraakt. Toch moet je van tijd tot tijd kritisch naar je eigen uitgaven kijken zodat jij effectief kunt besparen. Veel uit eten gaan en de kroeg bezoeken kost veel geld. Zelf koken en een feestje thuis zorgt ervoor dat je aardig de kosten kunt drukken. Daarnaast is het van belang om te bekijken of je al die abonnementen wel nodig hebt en of je de centrale verwarming niet iets lager kunt zetten. Middels handige ingrepen kun je per maand aardig op je uitgaven besparen. Wat kun je verder doen om goed te sparen?

Vergelijk tussen producten en rentestanden

Meerdere aanbieders van spaarproducten hanteren verschillende rentestanden. Daarnaast zitten er eveneens verschillen tussen hoe lang je het bedrag werkelijk vastzet. Des te langer je bedragen vastzet des te hoger de rente is. Zodoende kun je op termijn een leuk bedrag opbouwen, doordat je naast de basis rente een bonus rente kunt verkrijgen over dat deel dat je niet hebt gebruikt. Daarnaast zijn er ook rekeningen welke compleet geblokkeerd zijn voor de termijn dat je het spaarcontract aangaat. Oftewel je kunt dan een extra hoge rentevergoeding verwachten. Vergelijk dus altijd meerdere producten en spaartermijnen bij meerdere instellingen zodat jij het beste rendement op je centen krijgt.

Hoeveel levert het op?

Het rendement hangt af van wat voor type spaarproduct je gebruikt. Rekeningen waarbij bedragen langdurig worden vastgezet leveren uiteraard meer op. Door te sparen leg je geld opzij, waarover je een rente bedrag per maand krijgt. Rente op rente houdt in dat je met sparen aan concrete kapitaalaanwas doet. Een eenmalige inleg van 1000 euro voor 10 jaar vastgezet bij een rentestand van 5% houdt in dat je dan 1000*1,05^10 = 1628 euro hebt. Leg je echter ieder jaar 1000 euro in voor die termijn en rentestand dan heb je na looptijd 1000*(1,05^10-1)*1,05/0,05 = 13.206 euro. Door structurele inleg en rente op rente aanwas kun je een leuk bedrag sparen. Het is dus noodzakelijk om het juiste product te vinden zodat jij optimaal kunt inleggen en sparen. Kun je per maand een aardig deel van je inkomen aan de kant leggen, dan spaar je uiteraard extra hard.

Belegging in staatsobligaties

Heb je een voldoende buffer opgebouwd zodat je tegenslagen kunt opvangen dan heb je mogelijk speelruimte om er iets leuks mee te doen. Mogelijk vind je het interessant om meer rente over een deel van je kapitaal te verkrijgen. In dat geval kun je gebruik maken van staatsobligaties. Voor een bepaalde termijn worden deze tegen een vast rentetarief uitgegeven zodat je ervan verzekerd bent dat je altijd couponrente verkrijgt. Is de looptijd verstreken dan krijg je je geld weer terug. Meerdere banken en financiële instellingen geven de mogelijkheid om obligaties te kopen. Denk aan bijvoorbeeld de ING, JP Morgan, ABN Amro enzovoorts. Laat je altijd goed informeren naar de mogelijkheden. Let wel investeren in een staatsobligatie helpt je om kapitaal te beschermen tegen invloeden van een recessie. Dit geldt eveneens voor geld op een spaarrekening.

Goed voor je toekomst

Het is altijd goed om iets geld achter de hand te hebben juist omdat je nooit weet hoe de toekomst gaat verlopen. Met een buffer zorg jij ervoor dat je moeilijke tijden doorkomt en dat je toekomstige aankopen kunt financieren. Ook jij kunt op een goede manier aan een financieel gezonde toekomst werken door geld opzij te leggen. Bespaar ook op je maandelijkse lasten zodat jij een leuk potje voor later overhoudt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om te sparen, hoe kun jij geld opzij leggen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 11-11-2015
Gepubliceerd: 08-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaaradvies
Schrijf mee!