InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Geld sparen, wat zijn jouw redenen om geld te sparen?

Geld sparen, wat zijn jouw redenen om geld te sparen?

Geld sparen, wat zijn jouw redenen om geld te sparen? Geld sparen houdt in dat je een deel van je netto inkomen niet voor aankopen gebruikt en dus op je spaarrekening kunt zetten. Maar waarom spaar jij eigenlijk? Mogelijk wil je met zoveel jaren een lange reis maken of wil je misschien een auto of andere goederen kopen. Meerdere redenen kunnen aanleiding zijn om te gaan sparen. Waarom is het verstandig om te geld te sparen?

Geld sparen

Een buffer opbouwen

Belangrijkste reden om geld aan de kant te zetten is om een buffer op te bouwen. Je weet namelijk niet wat er allemaal met je persoonlijk gaat gebeuren. Het kan zijn dat je ontslagen wordt, waardoor je in één keer wegens de WW uitkering 30% op je loon moet inleveren of dat je onverwachts een uitgave moet doen. Het hebben van een financieel extraatje door, daarvoor geld opzij te zetten zorgt ervoor dat je het tekort kunt opvangen. Het is daarmee altijd aan te bevelen om zondermeer te gaan sparen, zodat jij een buffer voor later hebt.

Lenen voor consumptieve aankoop?

Wil je een aankoop doen dan is het de vraag of je daartoe moet gaan lenen. Een persoonlijke lening of een doorlopend krediet betekent dat je over de feitelijke lening rente en aflossing moet betalen. Rente vormen de onkosten, welke je als vergoeding moeten worden geven om de lening te kunnen verkrijgen. Daarnaast moet er aan aflossing worden gewerkt om het geleende bedrag terug te kunnen betalen. Dat houdt een aanzienlijke aanslag op je financiële ruimte in, waardoor je feitelijk geen buffer kunt opbouwen. Indien de consumptieve aankoop geen noodzakelijke aankoop is, is het raadzaam om die aankoop pas dan te doen als daartoe voldoende geld is gespaard.

Vergroot je financiële ruimte

Om kapitaal op je rekening te krijgen moet je ervoor zorgen dat je minder uitgeeft dan dat je aan loon binnenkrijgt. Geef je momenteel meer uit dan dat er binnenkomt dan teer je op je reserves en dat is geen goede balans. Je doet er altijd goed aan om te gaan besparen op je uitgaven. Ongeacht hoe goed je ervoor staat is besparen een belangrijk aspect van het dagelijks leven. Denk goed na of je:
  • bepaalde abonnementen wel nodig hebt;
  • je de kinderen wel naar de crèche moet sturen of dat je ze naar opa en oma kunt brengen;
  • WOZ waarde aanslag wel juist is bepaald. Een dalende woningmarkt houdt een te hoog ingeschaalde marktwaarde van de woning in, waardoor je onnodig teveel heffingen moet afdragen;
  • bepaalde artikelen en producten moet kopen of niet;
  • en dergelijke.
Bespaar zodat jij de financiële ruimte kunt vergroten. Maar als je wilt sparen voor een bepaald bedrag hoeveel moet je dan inleggen om op een bepaald bedrag uit te komen?

Per maand geld sparen

Een belangrijke vraag welke je zelf vaak stelt is hoeveel je per maand apart moet leggen om een bedrag te sparen. Stel je voor je wilt een aankoop doen van 7.500 euro over 3 jaar, hoeveel moet je dan per maand opzij leggen? We gaan ervan uit dat:
  • de rente 4,4% per jaar bedraagt en dat is 0,359% per maand (r/mnd=(1+r)^(1/12)-1);
  • inleg per maand is: 7.500 * (0,00359/1,00359) / (1,00359^(3*12)-1) = 194,84 euro per maand.

Oftewel als je weet op welk moment je een aankoop in de toekomst wilt doen dan kun je daartoe een spaarplan voor opzetten, zodat je dan voldoende geld opzij hebt gezet om de aankoop concreet te kunnen betalen. Daartoe hoef je dan geen geld te lenen en dat is altijd de beste methode om te besparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrekening: tips om rendement uit je geld te halenSpaarrekening: tips om rendement uit je geld te halenIn economisch moeilijke tijden is het geen sinecure om je geld op een degelijke manier te beheren. Veel mensen hebben da…
Tips om te sparen, hoe kun jij geld opzij leggen?Tips om te sparen, hoe kun jij geld opzij leggen?Door te sparen voor later bouw je een financiële buffer op, zodat jij bij onverwachte omstandigheden toch geld achter de…
Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen op een spaarrekening heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Aan de ene kant ligt het rendement van de spaa…
Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen?Spaarrekening: wat zijn de voordelen en het nut van sparen?Geld sparen en op je spaarrekening zetten is iets waarvan sommige mensen het nut niet van inzien. De rente op de spaarre…

Reageer op het artikel "Geld sparen, wat zijn jouw redenen om geld te sparen?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 10-11-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaaradvies
Schrijf mee!