InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Overbruggingshypotheek afsluiten

Overbruggingshypotheek afsluiten

Overbruggingshypotheek afsluiten De overbruggingshypotheek 2017 is een tijdelijk overbruggingskrediet. Deze hypotheek is de tijdelijke financiering van uw woningen met behoud van een dubbele aftrek van de hypotheekrente. De hypotheek dient als hulp bij de financiering van uw nieuwe huis zolang de oude eigen woning nog niet is verkocht. Zodra het huis is verkocht en de overwaarde van het huis vrij komt, lost u de extra hypotheek af. U kunt de kosten en rente meefinancieren.

Overbruggingshypotheek of overbruggingskrediet afsluiten

U hebt het ideale nieuwe koophuis gevonden, maar uw oude huis is nog niet verkocht. Dan zal de aankoop van het nieuwe huis meestal toch mogelijk zijn door een extra hypotheek af te sluiten. Meestal gebeurt dit met een overbruggingshypotheek.

Dubbele aftrek van hypotheekrente

Een voordeel is dat de hypotheekrente ieder geval 2 jaar voor beide huizen fiscaal aftrekbaar is, maar het kunnen ook drie jaren zijn. Bekijk hier hoe lang u in uw geval voor twee woningen de hypotheekrente mag aftrekken:

Hoe lang dubbele aftrek hypotheekrente voor 2 woningen:
jaar dat u voor het eerst twee woningen hebtaantal jaren dubbele aftrektot en met
20072 jaar plus kalenderjaar van te koop zetten en aanschaf van de koopwoning2009

Maar minister Blok van Wonen heeft de duur voor dubbele aftrek van hypotheekrente voor 2013 en 2014 tijdelijk verlengd naar drie jaar en vanaf 2015 structureel. Dus:

dubbele aftrek hypotheekrente
2013 3 volle jaren2016
2014 3 volle jaren2017
2015 3 volle jaren2018
2016 3 volle jaren2019
2017 3 volle jaren2020

Netto hypotheekrente is lager

Deze dubbele aftrek van hypotheekrente gedurende een aantal jaren drukt de maandelijkse lasten aanzienlijk. De netto maandlasten zijn zo een stuk lager dan de bruto lasten. De vraag is met welke hypotheek u het nieuwe huis gaat financieren. Als er overwaarde is, is de overbruggingshypotheek een mooie oplossing.

Wat is overwaarde huis?

De overwaarde van een woning is het bedrag dat het huis bij verkoop meer opbrengt dan de hypotheek die erop rust. Door de verkoopcijfers uit de buurt te bestuderen is het redelijk eenvoudig om een eerste inschatting van deze overwaarde te maken. Soms is de WOZ-waarde van de gemeente hier al een goede indicatie voor. Elk jaar in februari krijgt u een WOZ-beschikking. Die heeft wel een jaar vertraging, maar helpt bij het schatten van de verkoopwaarde van uw pand. Hoe langer geleden u uw huis gekocht hebt, hoe groter ook de kans is dat er sprake is van een aanzienlijke overwaarde. Bij een overbruggingshypotheek wordt niet de gehele overwaarde benut maar maximaal 90%.

rekenvoorbeeld overbruggingshypotheek
Zie het volgende rekenvoorbeeld voor een overbruggingshypotheek:

Stel Hypotheek huidige woning bedraagt 100.000
Stel waarde huidige woning bedraagt 200.000
Executiewaarde huidige woning is 90% ofwel 180.000
Stel rente overbruggingshypotheek bedraagt 5%
Dan is de overwaarde van uw woning gelijk aan 100.000. Namelijk 200.000 - 100.000. De voor de overbruggingshypotheek te gebruiken overwaarde is dan 80.000. Namelijk 180.000 - 100.000.

De overbruggingshypotheek

Als tijdelijke financiering en ter overbrugging van de periode van twee woningen bestaat de overbruggingshypotheek. Daarbij wordt op de nieuwe woning een hypotheek verschaft, rekening houdend met de overwaarde van de oude woning. Door de overwaarde krijgt u eenvoudiger de hypotheek en kan de rente lager zijn. Voordeel is ook dat u de rente en kosten van het overbruggingskrediet kunt meefinancieren en dat er zo geen dure tweede hypotheek nodig is.

Nadelen van een overbruggingshypotheek

Bij te veel risico wordt de hypotheek afgewezen of een hogere hypotheekrente berekend. Het risico zit vooral in de verkoopprijs die u zult krijgen voor de oude woning en de tijd die nodig is om de oude woning tegen een goede prijs te verkopen. Daardoor kan het zijn dat u een langere tijd te maken krijgt met dubbele maandlasten. Let erop dat een overbruggingskrediet meestal een half jaar tot twee jaar geldig is en daarna moet worden verlengd. Het loont de moeite om meerdere offertes bij verschillende banken aan te vragen, omdat niet elke lening even duur is. Voordelen zijn:

Voordelen overbruggingshypotheek
Voordelen overbruggingshypotheek
De rente is als hypotheekrente nog minimaal 2 jaar fiscaal aftrekbaar.
Dit maakt het mogelijk om een nieuw huis te kopen voordat de oude woning verkocht is.
U benut de overwaarde van uw huis als eigen geld.
De kunnen gedurende een bepaalde periode beperkt blijven.
U hebt financieel bekeken meer rust.

Nadelen zijn er ook:

Enkele nadelen van een overbruggingshypotheek:
Nadelen overbruggingshypotheek
Een hogere bruto hypotheekrente.
U zet druk op de verkoop van het oude huis waardoor u wellicht genoegen moet nemen met een lagere verkoopopbrengst.
Er zijn extra afsluitkosten.
Let op de eventueel aanvullende eisen om een hypotheek rond te krijgen.

Aflossingsvrije hypotheek als alternatief

Een aflossingsvrije hypotheek kan soms ook worden aangeboden. Het betekent lagere netto maandlasten omdat niet wordt afgelost. Denk ook aan een lineaire hypotheek. Of dat haalbaar is hangt af van de waarde van het huis, de hoogte van de bestaande hypotheek en de hoogte van uw inkomen.

Slot

Zeker als er sprake is van overwaarde zijn banken eerder bereid om allerlei mogelijkheden van krediet en hypotheek door te rekenen en u een aantrekkelijke offerte aan te bieden. De overbruggingshypotheek is de ideale manier om rustig uw niet verkochte huis te verkopen, zonder dat uw maandlasten fors oplopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overwaarde investeren in eigen huisNa het verkopen van uw eigen huis, wordt u geacht om de overwaarde opnieuw te investeren in een nieuw aan te kopen huis.…
WOZ-krediet - lenenWOZ-krediet - lenenHet is goedkoop, maar wat is een WOZ-krediet voor een lening? Met een WOZ-krediet benut u de overwaarde van uw huis opti…
Overwaarde in uw huis opetenHuiseigenaren die extra geld nodig hebben om van hun oude dag te genieten, kunnen de overwaarde in het huis opeten. Dit…
Huis verkopen: wat te doen met overwaardeHuis verkopen: wat te doen met overwaardeWanneer u uw huis met winst verkoopt is er sprake van overwaarde. De overheid wilt dat u deze overwaarde gebruikt wannee…

Reageer op het artikel "Overbruggingshypotheek afsluiten"

Reactie

Klaas Fröling, 03-02-2012 15:00 #1
Omdat de oude woning nog steeds niet is verkocht en de overbruggingshypotheek aan het eind van zijn contractduur is, bijv. 24 maanden, wil de geldverstrekker herfinancieren. Het kalenderjaar plus 3 zijn ook voorbij en de overbruggingshypotheek wordt geherfinancieerd. In mijn beleving is deze niet meer aftrekbaar omdat de oude woning van box 1 naar box 3 verhuist en er conform de bijleenregeling een fictieve verkrijging plaats vindt. Is het nu verstandig de overbruggingshypotheek als bijvoorbeeld een tweede hypotheek op de oude woning te financieren. Hiermee wordt voorkomen dat er vermogen in box 3 ontstaat. WOZ minus schuld. Maar als dat niet kan conform de verstrekkingsvoorwaarden en de nieuwe woning wel ruimte heeft in welke box komt de lening dam? Reactie infoteur, 03-02-2012
Beste Klaas Fröling,
In uw situatie wordt elke lening met betrekking tot het eerste huis box 3. Alles met betrekking tot het nieuwe huis dat ook voor de financiering van het nieuwe huis inclusief verbetering is bedoeld, is box 1. Een nieuwe lening op het nieuwe huis, ter financiering van het oude huis is box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 24-01-2017
Gepubliceerd: 28-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Executiewaarde woning
Reacties: 1
Schrijf mee!