InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Overbruggingsgarantie bij dubbele woonlasten

Overbruggingsgarantie bij dubbele woonlasten

Overbruggingsgarantie bij dubbele woonlasten Dubbele woonlasten als u twee huizen hebt? Dit lijkt niet verstandig, maar de overbruggingsgarantie van het CBOV kan u op andere gedachten brengen. Met de overbruggingsgarantie wordt een deel van uw woonlasten en hypotheek door de verkoper betaalt. Er zijn ook alternatieven voor de overbruggingsgarantie als u een huis wilt kopen. Als u een dekking voor de woonlasten wilt als u werkloos wordt of arbeidsongeschikt, kunt u kiezen voor een woonlastenverzekering.

Huis kopen, dubbele woonlasten

De hypotheekrente is laag, de prijzen van huizen zijn fors gedaald en u ziet een mooie woning, maar er is één probleem: u hebt al een koopwoning en als u nu een ander huis koop, zijn er dubbele maandlasten. Maar als u het huis nu niet koopt, gaat de koop aan uw neus voorbij, dus wat doet u?

De belastingdienst helpt bij dubbele woonlasten en dubbele hypotheek

Uit onverdachte hoek komt er wat hulp: als u twee woningen hebt en een woning te koop zet dan is dit jaar en de komende twee jaren de de hypotheekrente van beide koopwoningen fiscaal aftrekbaar. Dan hebt u een dubbele hypotheekrenteaftrek en tweemaal een fiscaal voordeel. Bovendien vindt de belastingdienst het goed dat u voor de lege te koop staande woning geen eigenwoningforfait opgeeft. Verder is een tijdelijke verhuur mogelijk aan de hand van de Leegstandswet. Wie dit niet genoeg vindt, maar toch wil kopen is er nog de mogelijkheid van de overbruggingsgarantie.

Wat is de overbruggingsgarantie?

De overbruggingsgarantie is een afspraak die u maakt met de verkoper. De verkoper van de woning en u als koper spreken een maandelijkse compensatie af voor uw dubbele woonlasten. Dit voor 1 of 2 jaar. Wordt de tweede woning eerder verkocht, dan houdt ook de compensatie op. Deze overbruggingsgarantie kan officieel via de makelaar en de CBOV, Centraal Bureau Overbruggingsgarantie, worden geregeld. Als het via het CBOV gaat, wordt bij een garantie van twee jaar tweemaal 2,5% van de koopsom van de nieuwe woning apart gezet in een depot. Het CBOV controleert elke maand of de woning al is verkocht, en als dat niet het geval is, ontvangt u een maandelijkse bijdrage (vast maandbedrag, bij twee jaar is dat 1/24 deel). Zodra de tweede woning van de koper is verkocht, maakt het CBOV de eindafrekening op.

Zijn zo alle dubbele maandlasten van de woning en hypotheek gedekt?

Of met de maandelijkse bijdrage de dubbele woonlasten volledig zijn gedekt, hangt van uw maandlasten en uw inkomen af. Het depot van tweemaal 2,5% is een vast bedrag. Als u niet te dure verzekeringen hebt en gebruik kunt maken van de nieuwe lage hypotheekrente, komt u met de maandelijkse bijdrage van het CBOV een heel eind. En hoe eerder u verkoopt, hoe eerder u van de dubbele lasten af bent. Voor de verkoper is een snelle verkoop van uw bestaande woning ook prettig, omdat hij dan meer krijgt teruggestort.

Alternatieven voor het CBOV: zelf slimme afspraken maken

Alternatieven voor de overbruggingsgarantie zijn er ook. U kunt natuurlijk van het gedachtegoed van het CBVO gebruik maken en zo zelf afspraken maken met de verkoper en dit vastleggen bij de notaris. Of u neemt in het koopcontract de ontbindende voorwaarde op dat de aankoop van de woning niet doorgaat als u uw eigen woning niet voor die en die datum hebt verkocht. Of u berekent wat de overbruggingsgarantie de verkoper ongeveer zou kosten en probeert de aankoopprijs van het huis in overleg met de verkoper navenant te verlagen. De verkoper is dan van het huis af en u hebt een reserve om gedurende maximaal twee jaar uw huis te verkopen. Overigens lijkt de woningmarkt, na een prima jaar in 2018, ook in 2019 verder aan te trekken (de condities zijn goed) en worden woningen die realistisch geprijsd zijn, relatief snel verkocht en wordt zo een periode van dubbele maandlasten korter. Maar het blijft een gok. Overleg met uw aankoopmakelaar wat voor u de beste optie is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Overbruggingsgarantie bij dubbele woonlasten"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Online huis verkopen
Schrijf mee!