InfoNu.nl > Financieel > Geld > Overwaarde in uw huis opeten

Overwaarde in uw huis opeten

Huiseigenaren die extra geld nodig hebben om van hun oude dag te genieten, kunnen de overwaarde in het huis opeten. Dit kan door middel van het verkopen van het huis, maar er zijn ook andere manieren. U kunt de overwaarde in uw huis verzilveren door het huis te verkopen, maar vervolgens moet u woonruimte weer gaan huren. Afhankelijk van uw eisen aan het huurhuis, kunnen de maandelijkse huurlasten hoog oplopen. Veel huiseigenaren willen wel een deel van de overwaarde benutten, maar zonder het huis te verkopen. Door de daling van de huizenprijzen in de periode van 2008 tot en met 2011, zijn de banken wel voorzichtiger geworden met het verstrekken van leningen op basis van de overwaarde, maar er zijn nog steeds mogelijkheden.

Overwaarde opeten met de verzilverhypotheek

Florius biedt een opeethypotheek aan onder de naam verzilverhypotheek. Het verschil tussen deze hypotheek en andere opeethypotheken is, dat de verzilverhypotheek niet als eis heeft dat het huis verkocht gaat worden aan de einde van de looptijd. Een nadeel van deze hypotheek is dat er nogal een hoge hypotheekrente wordt gevraagd door de bank.

Een ander nadeel is dat u slechts een beperkt deel van de overwaarde kunt opnemen. Voor senioren geldt dat ze tussen de 18 en 30 procent van de vrije verkoopwaarde aan overwaarde kunnen opnemen. De hoogte van het op te nemen bedrag is dus afhankelijk van de vrije verkoopwaarde.

Overwaarde lenen via krediethypotheek

Niet alle banken bieden krediethypotheken aan. Dit geldt zeker in de tijden dat de waarde van huizen zakken. Zodra de waarde van een huis zakt, zakt namelijk ook de overwaarde. Deze hypotheekvorm kunt u het beste vergelijken met een doorlopend krediet met het huis als onderpand. Een voordeel ten opzichte van een doorlopend krediet is dat de te betalen rente veel lager is bij de krediethypotheek. Er wordt een plafondbedrag afgesproken, en de huiseigenaar mag tot het plafond geld gaan opnemen. U bent alleen rente verschuldigd over het opgenomen bedrag.

De betaalde rente is niet fiscaal aftrekbaar, tenzij u het geld gaat gebruiken om uw eigen huis te verbouwen of te verbeteren.

Overwaarde opeten via krediethypotheek

U kunt een krediethypotheek ook gebruiken om de overwaarde op te eten. In dat geval wordt er niet alleen een bedrag uit de overwaarde opgenomen, maar ook de rente die vervolgens verschuldigd is komt uit de overwaarde. Op deze manier hoeven de eigenaren van het huis niet te betalen voor deze voorschot op de overwaarde.

De banken zullen wel en ruime marge aanhouden wat betreft de overwaarde. Indien u een overwaarde hebt van € 100.000, zal slechts een deel van dit bedrag betrokken kunnen worden in de krediethypotheek.

Sale and lease back constructie

Dit is een constructie die in het bedrijfsleven wordt gebruikt, maar in het verleden ook sporadisch werd aangeboden voor particuliere huizen. De eigenaren verkopen het huis en gaan het huis vervolgens huren. De eigenaren krijgen slechts een deel van de waarde van het huis uitbetaald, en kunnen het huis vervolgens gaan huren voor een vooraf afgesproken bedrag per maand.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Geldgids Consumentenbond okt/nov

Reageer op het artikel "Overwaarde in uw huis opeten"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 21-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!