InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Huis kopen: aftrekbare kosten

Huis kopen: aftrekbare kosten

Huis kopen: aftrekbare kosten Als je een huis koopt en je sluit een hypotheek af dan kun je in het jaar van de aankoop van het huis bepaalde kosten aftrekken. Deze kosten hebben te maken met het afsluiten van de hypotheek. Kosten die je maakt voor de koop van het huis zelf, zijn niet aftrekbaar. Het kopen van een huis en afsluiten van een hypotheek heeft dus nogal gevolgen voor de belasting die je betaalt en dus is het handig om te weten welke kosten fiscaal aftrekbaar zijn.
Aftrekbaar periodieke betaling erfpacht, bouwrente, rente overbruggingskrediet, uitstelrente, notariskosten van de hypotheekakte, taxatiekosten, bereidstellingsprovisie, afsluitprovisie, boetrente.
Aftrekbaar wanneer meegefinancierd in de hypothecaire lening koopsom, verbouwkosten, afkoopsom erfpacht, financieringsvergoeding aan bouwer, notariskosten hypotheekakte, makelaarskosten, taxatiekosten, bereidstellingsprovisie, afsluitprovisie.

Overige kosten zijn niet aftrekbaar.

Eigenwoningrente

De eigenwoningregeling kan ook van toepassing zijn als je in de nieuwe woning woont en je hebt je oude huis nog niet verkocht. Maar het onverkochte huis moet dan wel leeg te koop staan en een eigen woning zijn geweest, een hoofdverblijf van de eigenaar. Dán is de eigenwoningregeling van toepassing op het oude huis en kan de eigenwoningrente worden afgetrokken.

Bouwperiode

Je betaalt hypotheekrente aan de hypotheekverstrekker, als het passeren van de hypotheekakte bij de notaris een feit is. Deze rente is aftrekbaar. Wanneer je andere renten meefinanciert zoals: grondrente, uitstelrente, financieringsvergoeding, bouwrente, rente overbruggingskrediet, boeterente en overige dan is de rente aftrekbaar. Maar alleen wanneer de lening is afgesloten met het oog op financieringsvergoeding, grondrente voor het tekenen van de . Wanneer je grondrente, hypotheekrente en uitstelrente tijdens de bouwperiode meefinanciert dan is de rente hierover niet aftrekbaar..

Meegefinancierde kosten

Kosten als hypotheekaktekosten, taxatiekosten, afsluitprovisie en boeterente zijn aftrekbaar. Dit soort kosten worden meestal meegefinancierd in de hypotheek. De kosten moeten wel te maken hebben met de aankoop van de woning. Ook oversluitkosten zijn aftrekbaar. Als je genoemde kosten financiert met het oog op het oversluiten van je lening dan is de rente wat betreft het bedrag die deze oversluitkosten met zich meebrengen niet aftrekbaar. Meegefinancierde kosten horen niet bij eigenwoningschuld als er sprake is van een bijleenregeling. Dan kan er geen rente worden afgetrokken over meegefinancierde kosten zoals afsluitprovisie, taxatiekosten en notariskosten.

Overbruggingskrediet

Als je je oude huis nog niet verkocht hebt en dus de overwaarde nog niet vrij is gekomen heb je een overbruggingskrediet nodig. Maar ook is een overbruggingskrediet nodig wanneer je de overwaarde van het oude huis steekt in de koop van de nieuwe woning. De hoge lasten die je tijdelijk hebt kan je enigszins verlagen door de rente en kosten van het overbruggingskrediet mee te financieren in de (nieuwe) hypotheek. Maar je kunt de rente en kosten ook in het overbruggingskrediet meefinancieren. De rente over een overbruggingskrediet is aftrekbaar, behalve wanneer voor dat gedeelte waarmee het overbruggingskrediet gefinancierd is.

Nieuwe woning niet klaar voor bewoning

Het kan zijn dat je nieuwe huis nog niet klaar is voor bewoning omdat er nog verbouwd of aangebouwd moet worden. In dit geval woon je dan nog in je oude huis tot je nieuwe woning klaar is. De woning waarin je dan woont valt onder de eigenwoningregeling. Je moet dan het eigenwoningforfait opgeven aan de belasting maar je kunt de rente over de eigenwoninglening aftrekken. Wanneer je binnen twee jaar in de nieuwe woning gaat wonen valt deze ook onder de eigenwoningregeling en dan kun je ook voor de nieuwe woning rente aftrekken. Wel moet de lening zijn aangegaan in het kader van woningverbetering of onderhoud.

Financieringsvergoeding

De bouwer berekent een financieringsvergoeding over de verschuldigde termijnen. Dit zin de termijnen voordat de koopovereenkomst ondertekend is. De rente hierover is niet aftrekbaar omdat de financieringsvergoeding niet als rente beschouwd wordt door de fiscus maar als onderdeel van de koopsom.

Uitstelrente

Totdat de eigendomsoverdracht heeft plaatsgevonden verleent de bouwer uitstel van betaling. De bouwer rekent uitstelrente over alle bouwtermijnen die verschuldigd zijn vanaf de datum van ondertekening van de eigendomsoverdracht. De rente is aftrekbaar.

Grondrente

Er is sprake van grondrente voor en na het tekenen van de koopovereenkomst. De rente die je moet betalen voor het tekenen is niet aftrekbaar omdat deze deel uitmaakt van de koopsom. De rente na ondertekening is fiscaal aftrekbaar.
Gerelateerde artikelen
De fiscaal aftrekbare verhuiskostenDe fiscaal aftrekbare verhuiskostenWie gaat verhuizen krijgt met nieuwe kosten huis te maken, de overdrachtsbelasting maar ook met kosten die fiscaal aftre…
Aftrekbare kosten bij aankoop van een woningAftrekbare kosten bij aankoop van een woningWanneer u een woning koopt heeft dat gevolgen voor de belasting. Omdat u een eigen woning hebt moet er jaarlijks een bed…
Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Welke rente is fiscaal aftrekbaar?Bij de aankoop van een woning in 2018 of 2019 is veel meer rente bij uw belastingaangifte fiscaal aftrekbaar dan alleen…
Aftrekbare kosten hypotheek 2018 en 2019Aftrekbare kosten hypotheek 2018 en 2019Gebruik alle aftrekbare kosten bij het afsluiten van een hypotheek eigen woning in 2018 en 2019 bij uw belastingaangifte…

Reageer op het artikel "Huis kopen: aftrekbare kosten"

Reactie

Sam77, 25-03-2011 08:02 #1
Hello,
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de bouwrente van een nieuwbouw woning van een project waarvan ze al klaar zijn met de bouw. Dit zijn nl de laatste woningen die nog niet verkocht waren. Moet ik dan het totaal bedrag voor de bouwrente betalen ondanks dat de woning al opgeleverd zijn?

Bvd
Sam

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!