InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek - hypotheek meenemen naar nieuwe woning

Hypotheek - hypotheek meenemen naar nieuwe woning

Hypotheek - hypotheek meenemen naar nieuwe woning Ook in 2014 en 2015 kunt u uw bestaande hypotheek meenemen. Mee verhuizen van de hypotheek naar de nieuwe woning die u koopt is een interessante optie. Een nieuwe hypotheek afsluiten kan namelijk duurder zijn dan de bestaande hypotheek eenvoudig verhuizen naar de nieuwe woning en de regels worden steeds strenger. Let op de doorgeefregeling die van toepassing is. Het voordeel is ook afhankelijk van de soort hypotheek die u hebt. Bespaar zo op uw hypotheek en verlaag uw maandelijkse lasten. De goedkoopste hypotheek heeft u als u samen met uw inboedel in huis ook de oude hypotheek op uw huis verhuist naar de nieuwe woning.

Hypotheek meenemen en verhuizen naar nieuwe woning in 2014 of 2015

Veel dingen moeten worden geregeld bij een verhuizing naar een ander huis. Zo ook de financiering van het eigen huis, de hypotheek. Maar velen sluiten, wanneer ze naar een nieuwe koopwoning gaan, ook meteen een nieuwe hypotheek af bij een andere aanbieder. Met opnieuw taxatiekosten, notariskosten en noem maar op. U kunt zich beter afvragen of een nieuwe hypotheek wel nodig was. Was de oude hypotheek dan niet meer goed en waarom dan niet. Soms is het namelijk veel voordeliger om de hypotheek mee te verhuizen, want dat scheelt behoorlijk in de kosten:

Voordelen meeverhuizen oude hypotheek naar nieuwe woning

Er zijn genoeg redenen te bedenken om uw hypotheek mee te verhuizen. U kunt beter ook uw hypotheek verhuizen als het zo is dat:
  • Uw huidige hypotheek gunstige voorwaarden heeft.
  • Er geen reden is om te veranderen van hypotheek.
  • Uw hypotheekrente lager is dan de huidige rentestand.
  • Handhaven van de oude hypotheek voordeliger is.
  • U hoeft de spaarhypotheek of andere complexe hypotheek niet open te breken.
  • Geen nieuwe hypotheek betekent ook geen nieuwe afsluitkosten.

Mee verhuizen betekent dat de rente niet verandert, de maandlasten gelijk blijven, de voorwaarden hetzelfde blijven, de polissen simpelweg meeverhuizen en er minder kosten zijn.

Doorgeefregeling hypotheek

U kunt zelfs uw hypotheek soms doorgeven aan de koper van uw woning via de doorgeefregeling. Soms want de optie tot het doorverkopen van uw hypotheek moet wel in de voorwaarden van de hypotheek staan. Het kan voor een koper zeer aantrekkelijk zijn om de hypotheek tegen gunstige voorwaarden van u over te nemen. Dit kan de verkoop van uw woning dus ook versnellen.

De hoogte van de hypotheekrente

Als de hypotheekrente inmiddels veel lager is dan ten tijde van de bestaande hypotheek kan het inderdaad voordeliger zijn om een nieuwe hypotheek af te sluiten. Of als u zonder boetebeding een flink deel van de hypotheek wilde aflossen. Wat doet de rente met een spaar- of beleggingshypotheek? Moet u nu de oude hypotheek soms onvoordelig afkopen, terwijl dat op voorhand niet nodig was. Bedenk ook dat de hypotheekrenteaftrek maximaal dertig jaar mogelijk is. Een langdurige nieuwe hypotheek zou dan wel eens kunnen betekenen dat de hypotheekrenteaftrek niet voor de totale periode zal gelden. De aftrek van hypotheekrente is wellicht beperkter dan u denkt, zeker nu de hypotheekregels voor nieuwe hypotheken steeds strenger worden. Allemaal lastige punten, waar u wel bij stil moet staan.

De hypotheek voor de nieuwe woning

De persoonlijke situatie is meestal bepalend of het verhuizen van een hypotheek naar de nieuwe woning ook financieel verstandig is. De voorwaarden van de bestaande hypotheek, de financieringsbehoefte, de gewenste looptijd, de ontwikkeling van het inkomen, de gezinssituatie, bepalen gezamenlijk de uitkomst. Noem maar op. Dat betekent ook dat er niet één passend ook veel hulp om te berekenen wat u maximaal aan hypotheek kunt krijgen en wat voor u de beste hypotheek is.

Soorten hypotheek, welke hypotheek?

De bekendste soorten hypotheek op een rij waarbij een nieuw hypotheek vanaf 2013 alleen met hypotheekrenteaftrek is bij een annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek:

1. De annuïteitenhypotheek
U betaalt maandelijks een vast bedrag dat bestaat uit rente en aflossing. De rente is fiscaal aftrekbaar. Door het aflossen betekent dit dat u in het begin lagere netto maandlasten hebt en dat is wel prettig.

2. De lineaire hypotheek
Bij deze hypotheek wordt in gelijke delen afgelost. Dat betekent hogere lasten in het begin en lagere maandlasten aan het einde van de looptijd van de hypotheek. U neemt met andere woorden de extra lasten in de beginperiode van de hypotheek.

3. De aflossingsvrije hypotheek
Bij de aflossingsvrije hypotheek is er geen enkele verplichting tot geen aflossing, waardoor u altijd lage netto maandlasten hebt. U mag wel aflossen. Uw hypotheek (nieuwe hypotheken) mag tot 50 procent aflossingsvrij zijn.

4. De krediethypotheek
De krediethypotheek is een flexibele hypotheek die veel gelijkenissen vertoont met een doorlopend krediet, zij het met de woning als onderpand. U kunt dus tot een van te voren afgesproken limiet geld opnemen en aflossen wanneer u dat wilt. Voorbeelden zijn de Blok-hypotheek, zorghypotheek, omgekeerde hypotheek.

5. De beleggingshypotheek
Er wordt niet afgelost, maar belegd via een beleggingsrekening. Met het zo opgebouwde bedrag betaalt u later de lening af.

6. De levenhypotheek
Deze hypotheek is vergelijkbaar met een aflossingsvrije hypotheek. Extra is dat u een spaar garantie hebt om vermogen op te bouwen voor de aflossing van de hypotheek. U moet ook een levensverzekering afsluiten.

7. De spaarhypotheek
Kenmerkend voor de spaarhypotheek is dat u op een geblokkeerde spaarrekening spaart voor de aflossing van de hypotheek. De hypotheekrente is gelijk aan de spaarrente op de spaarrekening.

8. Een hybride hypotheek
De hybride hypotheek is een mengvorm van een spaarhypotheek en beleggingsverzekeringshypotheek. Het is een flexibele vorm van sparen en beleggen met uw huis als onderpand.

Voor nieuwe hypotheken vanaf 2013 is er alleen een hypotheekrenteaftrek mogelijk als de lening in dertig jaar wordt afgelost: nieuwe regels hypotheek 2014 en 2015.

Goed de voorwaarden van de hypotheken vergelijken

Let altijd goed op de voorwaarden bij de hypotheek. Ik zal een aantal voorbeelden noemen van zaken die u goed in de gaten moet houden:

1. Welke hypotheekrente geldt er?
Belangrijk is te weten om wat voor rente het gaat en wat u verkiest. Gaat het om een variabele rente, een vaste rente, een actie rente voor korte duur en wanneer krijgt u te maken met een nieuw hypotheekrente. Wat is dus de looptijd voor de rente.

2. Looptijd hypotheek
Voor hoe lang gaat u de hypotheek aan. Is het voor dertig jaar of voor 1 jaar. Dat kan in de rente veel verschil maken. Wie meer zekerheid wil kiest voor een lange vaste periode. Dat kan op korte termijn duurder zijn, maar geeft wel rust.

3. Hoeveel netto maandlasten?
Wat zijn de netto maandlasten, rekening houden met de aftrek van hypotheekrente. Vergelijk die ook eens met andere situaties. Bijvoorbeeld als er wat minder inkomen is, omdat de partner minder gaat werken of doordat de aftrek van hypotheekrente door de politiek wordt beperkt. Is het dan ook nog allemaal betaalbaar.

4. Vervroegd aflossen van een hypotheek
Als u beter of meer gaat verdienen, een prijs in de loterij wint of erft beschikt u ook over extra geld. Stel u wilt dan ook de hypotheek voor een deel vervroegd aflossen. Mag dat dan van de bank of moet u een boete rente betalen? Hoeveel mag u wel vervroegd aflossen zonder boete? Meestal is dat immers ook toegestaan voor een bepaald percentage, maar hoe is dat in uw geval geregeld.

5. Hypotheek meenemen
Stel u wilt over een paar jaar verhuizen. Bestaat dan ook de mogelijkheid om de hypotheek naar de nieuwe woning mee te nemen. Dat kan interessant zijn als de rente tegen die tijd hoger is dan nu, maar mag dat ook.

6. Afsluitprovisie en notaris
Wie rond kijkt naar de tarieven van verschillende notarissen ziet dat de tarieven nogal kunnen verschillen. Het zelfde geldt voor de provisie van de hypotheek. Ga dus na welke notaris goedkoop is en welke adviseur u niet te veel in rekening brengt voor het afsluiten van een hypotheek.

Fiscale gevolgen verhuizen hypotheek

Als u een bestaande hypotheek openbreekt en misschien ook overstapt naar een andere hypotheekvorm, moet u ook goed letten op de fiscale gevolgen. Ik denk dan aan bijvoorbeeld de kapitaalverzekering of spaarhypotheek die na 15 of 20 jaar voor een deel belastingvrij uitkeert. Als de hypotheek eerder komt te vervallen of wordt afgekocht kan dat ook betekenen dat u deze vrijstellingen van de fiscus misloopt.

Mee verhuizen van hypotheek is lastiger geworden

In zijn algemeenheid zijn banken lastiger geworden en zijn de voorwaarden van de AFM strenger. Dat betekent ook dat u niet altijd de medewerking krijgt van een bank om de hypotheek mee te nemen. De bank let meer dan ooit op uw inkomen en de waarde van het huis. Wie in 2014 of 2015 een hypotheek heeft met de Nationale hypotheekgarantie, kan die in 2014 en 2015 meeverhuizen met de garantie en hoeft op zijn bestaande hypotheek niet plotseling af te lossen.

Slot meeverhuizen hypotheek

Vraag voldoende offertes aan en lees de financiële bijsluiter altijd goed. Geeft die onvoldoende duidelijkheid, stel dan extra vragen. En ga niet over één nacht ijs, want dat kan u veel geld schelen. Maar beantwoordt in ieder geval de vraag of niet ook de bestaande hypotheek met een verhuisdoos mee moet naar het nieuwe huis. En voor wie voor de eerste keer een hypotheek afsluit, is het de moeite waard om te bekijken of die hypotheek in de toekomst ook kan worden verhuisd naar de nieuwe woning.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek verkopen met doorgeefregelingHypotheek verkopen met doorgeefregelingWist u dat het mogelijk is om uw hypotheek te verkopen met de doorgeefregeling? Waarschijnlijk niet, want zelfs hypothee…
Hypotheek verkopen met de doorgeefregelingHypotheek verkopen met de doorgeefregelingDe maandelijkse woonlasten zijn voor een groot deel afhankelijk van de hoogte van de te betalen hypotheekrente. In sommi…
Hypotheek Duitse bank afsluiten in NederlandHypotheek Duitse bank afsluiten in NederlandDuitse hypotheek in Nederland afsluiten? Een goedkope hypotheek in Duitsland afsluiten was in 2012 en 2013 al aantrekkel…
Hogere hypotheek 2015 met extra hypotheekrenteaftrek?Hogere hypotheek 2015 met extra hypotheekrenteaftrek?Hypotheek nieuws 2015. Wie denkt dat hij in 2014 of 2015 alle hypotheekrente fiscaal kan aftrekken en terugkrijgen van d…

Reageer op het artikel "Hypotheek - hypotheek meenemen naar nieuwe woning"

Reacties

Joris, 29-06-2015 10:52 #10
Ik heb nu een hypotheek van 190.000 (120 leven en 70 aflosvrij) uit 2006 en ben bezig met de verkoop van de woning. Ik speel ongeveer quitte. Maar wil een nieuw huis kopen van ongeveer 300.000. Wat is nu financieel voordeliger? Een hele nieuwe hypotheek van 300.000? Dit lijkt me vrij duur omdat je alles moet aflossen of niet mag aftrekken als je gedeelte aflosvrij neemt. Of de bestaande hypotheek meenemen en restant aanvullen met een lineaire? Maar dan ga ik over de max 50% aflossingvrij heen? En mag je een bestaande hypotheek meenemen als je tussen de (snelle) verkoop en de nieuwe koop tijdelijk (3 maanden) iets huurt? Reactie infoteur, 29-06-2015
Beste Joris,
U zou de bank kunnen vragen wat het u kost als u (een deel van) de spaarhypotheek meeneemt. U mag het nieuwe huis in de regel tot 50% van de waarde van de woning aflossingsvrij financieren (via de spaarhypotheek), maar soms wordt ook meer toegestaan. Bijvoorbeeld als uw inkomen dat meerdere toestaat. Dan zal minder fiscaal aftrekbaar zijn, maar kunt u een boete door een vervroegde afkoop van de spaarhypotheek voorkomen. De drie maanden aan tussentijd kan een probleem zijn (ook dit kunt u bespreken met uw bank):

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/41147-hypotheek-spaarhypotheek-afkopen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marc, 17-06-2015 23:47 #9
Stel ik heb een hypotheek van 200.000 van voor 12-2012 (spaar en aflossingsvrij). Nu wil ik verhuizen en heb een hypotheek van 300.000 nodig. De huidige woning wordt verkocht voor 160.000.
Adviseur A zegt:
Je kunt de huidige hypotheek van 200.000 meenemen plus 100.000 annuïteitenhypotheek. De 40.000 euro verlies los je af met eigen geld.
Adviseur B zegt:
Nee je mag niet de volledige huidige hypotheek van 200.000 meenemen. Omdat je het huis met verlies verkoop, mag maar 160.000 euro van je huidige hypotheek meenemen en je hebt dan nog 140.000 (bijv) annuïteitenhypotheek nodig. De 40.000 euro verlies los je af met eigen geld.

Welk advies is nu correct? Reactie infoteur, 18-06-2015
Beste Marc,
Dat hangt van de waarde van uw nieuwe huis af. Als uw inkomen de lasten kunnen dragen, mag de helft van de waarde van het nieuwe huis aflossingsvrij worden gefinancierd (spaarhypotheek valt daar ook onder) plus uw restschuld en de rest als annuïteit.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Newslara@yahoo Com, 13-06-2015 09:29 #8
Mijn Partner heeft koophuis met hypotheek
Hij heeft geen baan
Ik heb een dure huurwoning en kan geen hypotheek krijgen (te laag salaris en weinig eigen geld)
Kan hij zijn hypotheek mee nemen Naar nieuwe woning? Hij heeft ook eigen geld
Of moeten we eerst hypotheek krachtig zijn? Een baan hebben
We hebben nu zeer hoge lasten
Hebben een huis nodig Reactie infoteur, 14-06-2015
Beste Newslara,
Als jullie een nieuwe woning willen kopen, zal de bank bekijken of jullie voldoende inkomen hebben. Als hij de woning verkoopt, moet de hypotheek worden afgelost. Als hij bij u gaat wonen en zijn koophuis nog bewaart, kan het zijn dat hij maximaal twee jaar zijn hypotheekrenteaftrek behoudt op voorwaarde dat het huis leeg te koop staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chi, 09-06-2015 08:59 #7
In 2010 heb ik een hypotheek afgesloten met een bedrag van 150.200, in de vorm van een bankspaarhypotheek. Aankoopwaarde van mijn huidige woning was 162.000 en momenteel is de WOZ waarde ongeveer 124.000. Op de bankspaarrekening is een bedrag gespaard van 30.000 (incl. tussentijdse inleggingen). Hypotheek was afgesloten obv maximale lening, met NHG en Koopsubsidie.

Nu willen we gaan verhuizen naar een iets grotere woning, koopwaarde ligt op 200.000 en wil mijn huidige hypotheek meenemen. Het is wel zo dat mijn inkomen wat lager is dan in 2010 toen ik mijn hypotheek had afgesloten en een snelle berekening kom ik uit op zo'n 127.000 max lenen.

Aantal vraagjes:
- Wanneer dit wordt omgezet, geldt er berekening op basis van de normen van nu?
- De 30.000 wat ik heb opgespaard in me bankspaarrekening, dat kan "opgenomen" worden voor aanschaf van me nieuwe hypotheek?
- Nieuwe looptijd van 30 jaar (meer lenen), of resterende looptijd aanhouden (minder lenen)?
- Kan ik extra spaargeld gebruiken? Ongeveer 20.000 moet dat zijn.
- Kan iemand een snelle simpele berekening maken voor me?

Thanks alvast! Reactie infoteur, 09-06-2015
Beste Chi,
Ja de hypotheekverstrekker zal het meeverhuizen van de hypotheek zien als een nieuwe hypotheekaanvraag waarvoor een nieuwe berekening moet worden gemaakt op basis van het huidige inkomen, waarde oude en nieuwe woning. Ook zonder meeverhuizen is dit het geval. Het opnemen van de 30.000 euro wordt gezien als het afkopen van de hypotheek en zal met een boete gepaard gaan (er blijft wel geld over maar minder dan 30.000 euro). Vervolgens zal moeten worden berekend hoeveel hypotheek u kunt krijgen en of dat samen met de afkoop en eigen geld genoeg is om de grotere woning te kunnen kopen. Een probleem kan nog zijn dat u tijdelijk twee woningen hebt die betaald moeten worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anita, 25-05-2015 08:44 #6
Mijn vriend en ik willen allebei ons huis verkopen en samen een nieuw huis kopen, met meenemen van onze hypotheken (deels bankspaarhypotheken). nu verwachten we dat het ene huis sneller zal verkopen dan het andere, en dat er een periode zal zijn dat een hypotheek al afgelost is, terwijl een nieuw huis nog niet aangekocht is (want in de tussentijd trekken we in in het nog niet verkochte huis). is er een maximale periode dat dit kan, terwijl we dan nog wel de oude hypotheek in het nieuwe huis kunnen gebruiken? Reactie infoteur, 25-05-2015
Beste Anita,
Zolang jullie vrienden zijn, maar nog geen fiscale partners, kan ieder een eigen woning in box 1 hebben. Dat kan niet meer zodra jullie wel fiscale partners zijn, want dan moet er fiscaal een keuze worden gemaakt en dat heeft ook gevolgen voor de hypotheek, het meenemen van de hypotheek en de hypotheekrenteaftrek. De volgorde van verkoop, aankoop en fiscaal partnerschap is hier dus belangrijk. Bespreek ook met de bank welke voorwaarden er kleven aan jullie hypotheek en of die meeverhuisd kan worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Kohl, 21-05-2015 12:39 #5
Momenteel hebben wij een huis met een waarde van 210.000,- waarop een aflossingsvrij/bankspaarhypotheek van 137.500,- rust. Deze hypotheek was oorspronkelijk 250.000,- en is afgesloten in 2008. Op 31-12-2012 was de hypotheekschuld nog 185.000,- Bij verkoop van de woning komt in theorie 72.500,- overwaarde vrij.

Deze woning zetten wij op korte termijn in de verkoop, maar gegarandeerd voordat de woning is verkocht sluiten wij al een nieuwe hypotheek voor een (veel duurdere) nieuwbouwwoning (465.000 hypotheek) af bij een andere bank. En een tijd lang (we verwachten maximaal een half jaar) zullen wij dus twee hypotheken naast elkaar hebben lopen. Hoe regelen we dat we de aflossingsvrije hypotheek kunnen meeverhuizen naar de uiteindelijke nieuwe situatie? We willen graag zoveel als mogelijk/toegestaan aan aflossingsvrije hypotheek nemen mits we de rente mogen aftrekken van de inkomstenbelasting. (het oude huis is verkocht, het nieuwe huis gaan we bewonen) En hoeveel aflossingsvrije hypotheek mogen we aftrekken van de inkomstenbelasting? 250.000 zijnde de oorspronkelijke hypotheeksom van de oude woning? of 185.000,- zijnde de hypotheeksom van de oude woning op 31-12-2012? Of 137.500 zijnde de huidige hypotheeksom op de oude woning? Reactie infoteur, 21-05-2015
Beste A. Kohl,
1. Bij tijdelijk twee hypotheken kunt u afspreken dat zodra uw oude woning is verkocht een deel van de hypotheek van de nieuwe hypotheek wordt vervangen door de nog bestaande hypotheek op de eerste woning. Eigenlijk is daarmee een deel van de hypotheek van de nieuwe woning tijdelijk. U moet dit wel van te voren goed afspreken met de bank.
2. Zolang de eerste woning niet is verkocht maar nog wel te koop staat, is alle hypotheekrente die u betaalt aftrekbaar. Zodra de eerste woning is verkocht, is dat nog de rente op de hypotheek van de nieuwe woning met aftrek van de behaalde overwaarde op de eerste woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. J. Boon, 02-03-2015 11:55 #4
Momenteel hebben wij een aflossingsvrije hypotheek van 50.000,-. Wij willen onze eengezinswoning verkopen en verhuizen naar een (kleiner) koopappartement. Wij hebben aan de hypotheek verstrekker gevraagd of het mogelijk is om, na de verkoop van onze woning, de hypotheek mee te nemen naar het koop appartement. Wij willen dit doen om meer financiële armslag te krijgen. De financier verstrekker gaf aan dat de consequentie is dat wij een bedrag van ruim 2100,- zullen moeten betalen voor de kosten van het aflossen incl. boete voor de bestaande hypotheek en voor de kosten van een nieuwe aflossingsvrije hypotheek. Is dit advies terecht mede omdat mij direct een formulier werd voorgehouden waarbij een intentie verklaring moest worden getekend dat wij geen contact op zouden zoeken met andere hypotheek verstrekkers. Graag willen wij worden geïnformeerd of deze handelswijze, van de hypotheekverstrekker correct is en of er nog mogelijkheden zijn om verder te kijken. Reactie infoteur, 02-03-2015
Beste A. J. Boon,
Uw nieuwe koopappartement mag maximaal voor 50% aflossingsvrij zijn gefinancierd. Als dat lukt met uw bestaande aflossingsvrije hypotheek, neemt u contact op met uw bank met de vraag of meenemen naar de nieuwe woning boetevrij kan. Die intentieverklaring zou ik niet tekenen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 24-02-2015 11:53 #3
En een spaarhypotheek geldt als aflossingsvrij, toch?
In dat geval kunnen we dus, als we volledige renteaftrek willen houden, alleen de spaarhypotheek (115.000) plus 65.000 aflossingsvrij (samen 180.000) meenemen. Daarnaast zullen we dan een lineaire/annuiteit hypotheek moeten nemen van zo'n 60.000.
Duidelijk.
Groeten,
Hans Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Hans,
Ja een spaarhypotheek geldt als aflossingsvrij. Klopt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 23-02-2015 13:32 #2
Mijn vriendin en ik hebben nu ieder een eigen huis en willen gezamenlijk een nieuw huis kopen. Mijn vriendin heeft een aflossingsvrije hypotheek van E105.000, en E95.000 overwaarde. Ikzelf heb een spaarhypotheek van E115.000, een aflossingsvrije van E60.000 en E25.000 overwaarde. We willen een huis van ongeveer E350.000 kopen.
Het is voor mij onduidelijk of we nu al deze hypotheken mee kunnen nemen naar ons nieuwe huis. We zullen zeker de E120.000 overwaarde in het nieuwe huis moeten steken. Maar is het nog toegestaan om E115.000 spaarhypotheek en E115.000 aflossingsvrije hypotheek te hebben? Reactie infoteur, 23-02-2015
Beste Hans,
Het is niet zo dat u de overwaarde in het huis moet stoppen, maar als u dat (voor een deel) niet doet is voor dat deel de hypotheekrente niet aftrekbaar. U kunt dus altijd nog proberen om zoveel mogelijk hypotheek mee te nemen. Vooral bij een spaarhypotheek kan dat interessant zijn. Verder geldt nog dat het aflossingsvrije deel niet meer mag bedragen dan de helft van de koopwaarde van de woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trudy, 18-02-2013 18:06 #1
Kom net bij een hypotheek adviseur vandaan. Als alles goed is kunnen we onze huidige hypotheek meeverhuizen naar het nieuwe huis. Dit had ik overigens zelf al aangegeven. We hebben ook geen extra hypotheek meer nodig. Dus gauw klaar dacht ik. Ze vragen wel 1650, -- euro voor het totaal plaatje. Is dit niet een beetje veel voor weinig advies? We wisten eigenlijk al precies wat we wilden. Reactie infoteur, 19-02-2013
Beste Trudy,
Hoeveel u betaalt, hangt sterk af van de bank:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/36726-uurtarief-bij-financieel-advies-en-provisieverbod-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek 2013
Reacties: 10
Schrijf mee!