InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verdeling erfenis en nalatenschap, met of zonder testament

Verdeling erfenis en nalatenschap, met of zonder testament

Verdeling erfenis en nalatenschap, met of zonder testament De verdeling van een erfenis is fors anders met of zonder testament in 2016 en 2017. De verdeling van erfenis en nalatenschap is als er een testament is opgesteld niet meer gelijk aan de wettelijke verdeling. Hoe dan te verdelen wordt uitgelegd. Wanneer iemand komt te overlijden, klopt ook de Belastingdienst binnen drie maanden aan. Er moeten successierechten worden betaald over het netto nagelaten vermogen. Maar hoe is uw nalatenschap geregeld en wie erft er als uw erfgenamen. Naar wie gaat uw vermogen en hoeveel erfbelasting moet worden betaald? Denk aan de mogelijkheid van een tweetrapstestament om erfbelasting te besparen, de overlevingsclausule, vrij van recht erven of het aanstellen van een bewind bij minderjarigheid.

Verdeling erfenis en nalatenschap zonder testament, erfgenamen en verdeling

Wie erfgenaam is bij een overlijden zonder dat er een testament is opgesteld, wordt aangegeven in het Burgerlijk Wetboek. Er zijn bij erfenissen dan vier groepen erfgenamen:
  • Groep 1: de echtgenoot of echtgenote en de kinderen van de erflater of bij plaatsvervulling hun plaatsvervangers.
  • Groep 2: de ouders en broers en zussen, daarna ooms en tantes, daarna neven en nichten.
  • Groep 3: grootouders, daarna oudooms en oudtantes gevolgd door achterneven en achternichten.
  • Groep 4: de overgrootouders.

Zonder de aanwezigheid van een testament erven.

Als er geen testament is, komt allereerst groep 1 voor de erfenis en nalatenschap in aanmerking. Als groep 1 niet meer leeft, is dat groep 2 en zo verder. Wettelijke erfgenamen zijn dus alleen de echtgenoot, een geregistreerd partner of de bloedverwanten. Daarbij worden tot de bloedverwanten gerekend: de ouders, grootouders, kinderen, kleinkinderen, broers, zusters, kinderen van broers of zusters en zo verder. Let wel, niet bloedverwanten zijn stiefkinderen, schoondochters, zwagers en zo verder. Zonder testament kunnen deze niet bloedverwanten, ook wel aanverwanten genoemd, niet van een overledene erven.

Verdeling erfenis: mijn stiefmoeder is overleden zonder testament

Als vader is hertrouwd en uw stiefmoeder overlijdt zonder dat er een testament is opgesteld, dan erft vader als langstlevende plus de eventuele kinderen uit het tweede huwelijk.

Ben ik erfgenaam zonder testament?

Zonder een testament zijn een aantal personen bij wet van een erfenis uitgesloten:
  • Degenen die ongehuwd samenwonen. Ongehuwd samen wonenden erven volgens de wet niet van elkaar. Uitzondering hierop is het partnerschap, dat men wettelijk heeft laten registreren, want zij worden gelijk gesteld aan gehuwden.
  • Ex echtgenoten die gescheiden zijn van tafel en bed, worden volgens het erfrecht niet meer gezien als partners die van elkaar erven.
  • Niet door de man erkende kinderen;
  • Andere niet-verwante personen, zoals een goede vriend;
  • Stichtingen of verenigingen.

Ouders, broers en zussen als erfgenamen

Als de erflater ongehuwd was, geen geregistreerde partner had of meer heeft en ook geen kinderen, gaat de erfenis naar groep 2 van wettelijke erfgenamen. Dat zijn de ouders, broers en zussen, daarna ooms en tantes, daarna neven en nichten. Daarbij is het zo dat de ouders ieder afzonderlijk minimaal een kwart van de nalatenschap krijgen en de resterende 50% naar de nog levende broers en zussen.

Erfenis en nalatenschap verdelen met testament, de verdeling

Door bij een notaris een testament op te stellen, kunt u vastleggen wat er met uw erfenis en nalatenschap moet gebeuren. Iedereen die 16 jaar of ouder is en over zijn verstandelijke vermogens beschikt, kan een testament laten opstellen. Een testament kunt u meermalen tijdens uw leven laten opmaken en wijzigen. Het laatst opgestelde testament telt. Bovendien kunt u in uw testament afwijken van de regels van vererving zoals het Burgerlijk Wetboek die aangeeft.

Wel of geen testament opstellen?

Er kunnen vele redenen zijn, om een testament op te stellen. Enkele redenen, om een testament te laten maken bij de notaris kunnen zijn:
  • U wilt bepalen of een erfgenaam minder of meer krijgt.
  • U wilt regelen dat iemand die anders niet van u erft nu wel van u erft.
  • U wilt een voogd en een toeziend voogd voor uw minderjarige kinderen aanwijzen. Het huidig erfrecht bepaalt dat, als u wilt voorkomen dat de kantonrechter in uw plaats een voogd benoemt, een voogdijvoorziening in een testament moet zijn opgenomen. Dat zal worden uitgevoerd als u ook zelf wettelijk voogd tijdens uw leven bent en uw partner is overleden.
  • U wilt ook een executeur aanwijzen die verantwoordelijk is voor de afwikkeling van de erfenis. De executeur kan één van de erfgenamen zijn, maar ook een buitenstaander.
  • U wilt bepalen of men vrij van recht erft.
  • U wilt niet dat de erfenis naar de koude kant gaat en stelt een uitsluitingsclausule op.
  • U wilt voor bepaalde stukken vastleggen naar wie de stukken gaan, wanneer de erfgenaam zelf komt te overlijden.
  • U wilt op de erfbelasting en successierechten besparen.
  • U wilt een overlevingsclausule opnemen.

Bewind opnemen in een testament

In een testament of legaat kunt u een erfgenaam onder bewind stellen en een bewindvoerder benoemen. Wie onder bewind is gesteld kan wel zijn kan naar de rechter om bezwaar aan te tekenen. De onder bewind gestelde moet dan aantonen dat hij zelf het vermogen zelf goed kan beheren. Hoe lang dat bewind duurt, wordt in het testament aangegeven. Ook de voorwaarden waaraan volgens de erflater de onder bewind gestelden moeten voldoen om zelf de erfenis te kunnen beheren kunnen worden vermeld. Een bewind wordt meestal in een testament opgenomen wanneer het minderjarige kinderen betreft of in geval van een erfgenaam waarvan de erflater niet vertrouwt dat die goed met de erfenis zal kunnen omgaan. Het wordt ook gedaan om de erfgenaam te beschermen tegen derden. Voor de goede orde: het bewind betreft de erfenis en niet de persoon zelf.

Een bewind kan onder voorwaarden worden gestopt

Het bewind kan eindigen doordat:
  • De in het testament opgenomen termijn van bewind voorbij is.
  • De nalatenschap of het legaat worden verworpen.
  • De rechthebbende komt te overlijden.
  • Het bewind wordt opgeven door de rechtbank.

Vrijstellingen van erfbelasting in 2015, 2016 en 2017

De vrijstellingen bij een erfenis bedragen in 2015:
  • Voor partners: 633.014 euro;
  • Voor kinderen: 20.047 euro;
  • Voor kleinkinderen: 20.047 euro;
  • Voor achterkleinkinderen: 20.047 euro;
  • Voor kinderen met een handicap: 60.138 euro;
  • Voor ouders: 47.477 euro;
  • Voor niet-bloedverwanten: 2.111 euro.

Vrijstellingen erfbelasting 2016:

relatie tot overledenemaximale vrijstelling
Ouder47.715 euro
Partner636.180 euro
Kind20.148 euro
Invalide kind60.439 euro
Kleinkind20.148 euro
Anderen2.122 euro

Vrijstellingen erfbelasting 2017:

Ouder47.859 euro
Partner638.089 euro
Kind20.209 euro
Gehandicapt kind60.621 euro
Kleinkind20.209 euro
Anderen2.129 euro

Wat is vrij van recht erven?

Vrij van recht erven betekent dat het successierecht dat de verkrijger zou moeten betalen, voor rekening van de nalatenschap komt. De totale erfenis bestaat dan uit de waarde die de erflater aan iemand wil nalaten, plus de waarde van het successierecht dat over de verkrijging is verschuldigd. Als tenminste de schulden in erfenis en nalatenschap niet te groot zijn. In dat geval kunt u een erfenis ook verwerpen: erf geen schulden bij erfenis.

Wat is het wettelijk erfdeel?

Met een testament kunt u naaste familieleden volledig onterven. Daar staat tegenover dat de afstammelingen, kinderen en kleinkinderen, het recht behouden op een bepaald minimum deel van de nalatenschap. Dit noemen we het wettelijk erfdeel of de legitieme portie. Op dit recht moet dan, als een afstammeling dat wil, binnen uiterlijk 5 jaar na het overlijden een beroep zijn gedaan. De echtgenoot, geregistreerd partner, de ouders en de grootouders hebben geen recht op een wettelijk erfdeel.

Hoe groot is het wettelijk erfdeel?

De grootte van het wettelijk erfdeel waarop afstammelingen een beroep kunnen doen, is gelijk aan de helft van het erfdeel dat men zou hebben gekregen als er geen testament was. Het is een recht in geld, niet in goederen. Wel worden bij de berekening van het wettelijk erfdeel de schenkingen die de ouders tijdens hun leven hebben gedaan, meegeteld.

Voorbeeld wettelijk erfdeel bij een erfenis en nalatenschap

Een voorbeeld hierbij. Als er bijvoorbeeld twee kinderen zijn en een echtgenoot, betekent onterving van de kinderen en het nalaten van de erfenis aan de echtgenoot, het volgende. Zonder testament had elk 1/3 deel van de nalatenschap ontvangen. Het wettelijk erfdeel van de kinderen is 1/6 deel. Dus resteert voor de echtgenoot nog 4/6 deel, wanneer de kinderen hun wettelijk erfdeel opeisen.

Tweetrapstestament

Als er een langstlevende is, kunt u zich de directe betaling van erfbelasting op de vordering die de kinderen op de langstlevende wettelijk krijgen, voorkomen respectievelijk uitstellen via een tweetrapstestament: de erfenis gaat dan naar de langstlevende en pas na zijn dood naar de kinderen. Omdat de langstlevende een relatief grote vrijstelling heeft, wordt zo vaak voorkomen dat er erfbelasting moet worden betaald. Zonder tweetrapstestament en zonder testament krijgen de kinderen een niet direct opeisbare vordering op de langstlevende, waarvan wel al direct erfbelasting moet worden afgedragen. Hiervoor moet u wel naar de notaris. Het tweetrapstestament heeft ook wel tweetrapsmaking testament.

Wat is een overlevingsclausule?

De overlevingsclausule houdt in dat uw partner pas echt van u erft als hij of zij u minimaal 30 dagen overleeft. Doet u dat niet en hebt u geen kinderen, dan zou bij het vlak na u overlijden van uw partner kunnen betekenen dat de erfenis volledig naar de schoonfamilie gaat. Hebt u wel kinderen dan zou dat betekenen dat onnodig twee keer erfrecht wordt betaald, omdat twee maal van een erfenis sprake is. Met het opnemen van een overlevingsclausule in het testament voorkomt u dit.

Samenwonen en erfenis

Als u met uw partner samenwoont en u hebt geen geregistreerd partnerschap of fiscaal partnerschap, dan bent u geen erfgenamen van elkaar. Zeker in die gevallen doet u er goed om een testament op te laten stellen om elkaar een en ander na te laten. Zeker als er een huis is. Denk er wel aan dat de vrijstelling in 2017 slechts 2.129 euro bedraagt en dus veel lager is dan die van een geregistreerde partner. Die vrijstelling bedraagt in 2017 immers 638.089 euro.

Een erfenis verwerpen

Een erfgenaam kan om meerdere redenen een erfenis verwerpen. Denk aan situaties waarin er meer schulden zijn dan vermogen, waardoor de erfenis negatief is. Of aan situaties waarbij de erfgenaam een slechte relatie had met de erflater. Als u niet zeker weet of er veel schulden zijn, kunt u een erfenis ook beneficiair aanvaarden en later alsnog besluiten of u de erfenis zult aanvaarden.

Slot

Laat u zich bij een erfenis en erfstukken van belang, altijd goed adviseren door een notaris. Laat daarbij niet alleen meewegen wie wat van de erfenis krijgt, maar ook hoe bespaard kan worden op de later te betalen successierechten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een uitsluitingsclausule?Met een uitsluitingsclausule kan voorkomen worden dat een deel van de erfenis verdwijnt naar de ex-partner van de rechth…
Belgisch recht: Een testament opstellenBelgisch recht: Een testament opstellenWie niet wil dat zijn erfenis na zijn overlijden geregeld wordt volgens de wettelijke bepalingen, kan een testament late…
Testament – overlijden zonder testamentAls iemand overlijdt is dat meestal al verdrietig genoeg. Wanneer dan ook nog eens blijkt dat de persoon in kwestie geen…
De wettelijke verdeling van een erfenis?Indien bij overlijden blijkt dat de overledene geen testament heeft opgemaakt, wordt de erfenis verdeeld volgens de verd…
Erfenis en de rekening van de overledeneErfenis en de rekening van de overledeneDe regels bij een erfenis zijn niet altijd eenvoudig. Een vraag waar erfgenamen en erven veel mee te maken krijgen, is w…

Reageer op het artikel "Verdeling erfenis en nalatenschap, met of zonder testament"

Reacties

A., 19-05-2017 14:43 #117
Ik ben alleenstaand met een koopwoning in AMS. Stel ik kom te overlijden en wens dat mijn huis wordt verkocht, de winst wil ik aan mijn moeder geven (vader is overleden). Wat kan ik van tevoren bewerkstelligen dat dit automatisch loopt in het geval ik abrupt kom te overlijden? Reactie infoteur, 22-05-2017
Beste A,
U kunt dan het beste uw wensen opnemen in uw testament.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bo, 10-05-2017 19:57 #116
Goedemorgen,
ik heb drie kinderen. Is het mogelijk om een kind meer te laten erven dan de andere twee?
En als dat kan wat zijn dan de eventuele voor- of nadelen daarvan?
Met vriendelijke groet.
Bo Reactie infoteur, 12-05-2017
Beste Bo,
Met een testament kunt u regelen dat een kind meer krijgt dan een ander. Echte nadelen zijn er niet, wel zullen de andere kinderen wellicht jaloers zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saes, 07-05-2017 15:41 #115
Hallo,
Mijn natuurlijke moeder is al een lange tijd overleden. Mijn vader is hertrouwd en zij heeft een dochter (stiefmoeder en stiefzus). Nu is mijn vader sinds kort overleden en nu is mijn vraag.
1 Heeft mijn stiefmoeder en stiefzus recht op erfenis van mijn vader omdat nu mijn natuurlijke ouders allebei zijn overleden.
2 Krijg ik nu ook mijn kindsdeel van mijn moeder.
3 Krijg ik nu de gehele erfenis aangezien beide ouders zijn overleden.
graag zie ik uw antwoord tegemoet
groetjes SAES Reactie infoteur, 09-05-2017
Hallo Saes,
Belangrijk is of er een testament is opgesteld, want daarin kunnen regelingen staan die afwijken van de wettelijke regels zonder testament. Als er geen testament is, erft de stiefzus niet van uw vader, maar erven alleen zijn natuurlijke kinderen (u) van hem.
Omdat hij getrouwd was, krijgen zijn kinderen een vordering op de stiefmoeder voor hun erfdeel in de nalatenschap van vader minus het erfdeel in de nalatenschap van moeder. Het erfdeel van moeder is namelijk door het overlijden van vader wel direct opvraagbaar geworden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mar, 25-04-2017 16:06 #114
Mijn oma is overleden. Haar kinderen erven alles en wij krijgen het kindsdeel van mijn vader die 10 jaar geleden overleden is. Hoe lang duurt het voordat een erfenis wordt uitbetaald? De woning van mijn oma is verkocht, daarvan heb ik al stukken ontvangen. Alleen laat de erfenis op zich wachten. Dank u voor uw antwoord. Reactie infoteur, 26-04-2017
Beste Mar,
Meestal wordt een erfenis pas uitbetaald als die geheel is afgewikkeld en alle kosten bekend zijn, wel worden er soms tussentijds voorschotten op de erfenis overgemaakt. De executeur kan u hierover verder inlichten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sa Wes, 24-04-2017 21:32 #113
Mijn oma is overleden en heeft geen testament. Zij heeft 4 kinderen, waarvan er 3 in het buitenland wonen. Zij erven elk 1/4 deel. Maar nu is 2 weken na het overlijden van mijn oma haar oudste dochter (wonend in het buitenland) overleden. Zij heeft geen kinderen. Nu vragen wij ons af of haar man nu haar deel erft of dat de erfenis door de 3 overgebleven zussen verdeeld moet worden. Reactie infoteur, 25-04-2017
Beste Sa Wes,
De erfenis van uw oudste zus was en is geldig. Nu bepalen haar testament en de wettelijke regels in haar woonland naar wie nu de erfenis gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bekooij, 18-04-2017 08:56 #112
Mijn schoonmoeder is overleden als weduwe. zij laat een huis na.onbelast
er zijn 3 erfgenamen.nu hoorden wij dat de erfenis over gemaakt wordt aan het
oudste kind.is het mogenlijk dat het tweede kind het geld op zijn rekening kan laten zetten?
de oudste woont in het buitenland.

mevr. bekooij Reactie infoteur, 19-04-2017
Beste Bekooij,
Het is niet gebruikelijk dat de erfenis wordt overgemaakt naar het oudste kind als er geen testament is. Als dit niet al per testament is gebeurd, kunnen de erfgenamen zelf iemand aanwijzen die de erfenis afhandelt. Ook dat hoeft niet het oudste kind te zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janneke, 11-04-2017 15:07 #111
Mijn echtgenoot heeft Duitse nationaliteit en heeft uit een vroeger huwelijk in Duitsland een zoon met de Duitse nationaliteit, mijn echtgenoot heeft hij toen deze zoon 2 jaar was hier wettelijk afstand van gedaan en draagt ook zijn achternaam niet maar de naam van de echtgenoot van deze ex-vrouw die heeft deze geadopteerd.
Ik ben Nederlandse wij zijn gehuwd wonen in Nederland en hebben een dochter, voor de geboorte van deze dochter hebben wij een testament in Nederland laten maken op de langstlevende.
Nu na 40 jaar is er weer contact met de zoon van mijn man maar mijn vraag is nu heeft deze zoon recht op een erfdeel uit ons testament ondanks deze zoon een andere naam draagt en voorheen afstand van is gedaan. Reactie infoteur, 12-04-2017
Beste Janneke,
Als de zoon door een ander is geadopteerd, is hij geen wettelijke erfgenaam meer van de oorspronkelijke vader.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dick, 19-03-2017 11:33 #110
Is het nog mogelijk om een testament van ongeveer 90 jaar oud van mijn overgrootvader te bekijken? Zijn zulke akten nog bewaard gebleven en zijn deze openbaar? Zoja, hoe moet ik het opvragen en zijn daar kosten aan verbonden? Graag lees ik uw reactie Reactie infoteur, 21-03-2017
Beste Dick,
Officieel wordt een testament van 90 jaar oud niet meer bewaard.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Np van Leijen, 06-03-2017 15:55 #109
Ik ben voor de tweede maal getrouwd we hebben samen 5 kinderen, 2 van mijn huidige vrouw die zijn dus van haar uit haar eerste huwelijk en 3 van mij en mijn ex, stel dat ik overlijd en na een tijdje ook mijn huidige vrouw gaat het huis dan naar haar of mijn kinderen of moet ik dat laten beschrijven bij de notaris dat het huis naar mijn kinderen gaat… Reactie infoteur, 07-03-2017
Beste Np van Leijen,
Als u geen testament maakt en nog getrouwd bent, gaat uw erfenis naar de langstlevende partner en hebben uw kinderen een vordering op haar ter grootte van hun kindsdeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeff, 28-02-2017 14:50 #108
Ik heb lang geleden een testament laten opstellen. 85/100 naar een vriendin, 15/100 naar mijn eigen volwassen zoon. Een huis op naam van mij en vriendin. Nu 2 kinderen gekregen met vriendin, hoeveel erven zij? Zij zijn niet vermeld in het testament. Reactie infoteur, 28-02-2017
Beste Jeff,
Waarschijnlijk kunt u beter uw testament aanpassen. De twee kinderen worden niet in uw testament genoemd, maar ook niet met naam en toenaam onterfd. Dat maakt het onduidelijk. In een nieuw testament kunt u precies aangeven wat wie volgens u moet erven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T., 28-01-2017 13:42 #107
Hallo, onze vader is ziek en woonachtig in Turkije. Hij bezit twee stukken grond. Wij (zijn kinderen) erven dat. Hij is ongehuwd. Waar lopen wij tegenaan na zijn overlijden? Is het handiger om eea nu al op ons naam te zetten? Alvast bedankt voor de reactie Reactie infoteur, 30-01-2017
Beste T,
Waar u tegenaan loopt bij zijn overlijden is dat de verdeling en afhandeling van de erfenis dan volgens het Turkse recht zal gaan. Een Turkse boedelbeschrijving, verklaring van erfrecht, belasting en dergelijke.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ans, 25-01-2017 23:47 #106
Mijn vraag is, ik ben een van de erfgenamen van een overleden tante… Nu zijn we bijna bij de laatste afhandeling van de notaris en ligt een erfgenaam in scheiding. Komt ook onder bewind is ons door de notaris verteld. Nu kan de erfenis nog niet afgehandeld worden voordat bij hem alles is geregeld… Kan die notaris zijn portie niet apart zetten en gewoon alles afhandelen? Wij willen zachtjesaan alles geregeld hebben. Reactie infoteur, 27-01-2017
Beste Ans,
Als betrokken erfgenaam niet onder bewind staat, kan deze gewoon zijn akkoord geven. Wat er daarna met diens geld gebeurt is geen zaak voor de overige erfgenamen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marco, 24-01-2017 09:25 #105
Ik ben gescheiden en dat is allemaal afgerond en wel. Tevens heb ik 2 kinderen van 10 en 13. Als ik nu kom te overlijden dan erven mijn kinderen automatisch de nalatenschap. Echter deze zal, totdat mijn kinderen 18 zijn, standaard beheerd worden door mijn ex en daar heeft dan niemand meer zicht op. Om dit te voorkomen wil ik iemand anders aanstellen om dit te beheren voor mijn kinderen tot ze meerderjarig zijn (mijn zus of mijn ouders). Moet ik dit via een testament regelen of kan ik dat ook onderhands zelf regelen? Reactie infoteur, 25-01-2017
Beste Marco,
Als u een voogd wil aanstellen die tijdelijk het vermogen van uw minderjarige kinderen beheert, dan regelt u dat per testament.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 23-01-2017 11:25 #104
Geachte Zeemeeuw,

Onze vader is bijna 4 jaar geleden overleden te Curaçao. Hij had geen testament, maar hij had/heeft diverse onroerende goederen voor zijn kinderen opgebouwd (dit heeft hij altijd tegen zijn kinderen gezegd.)

Tijdens overlijden was hij getrouwd met zijn 3e vrouw en woonde samen met maîtresse. (Niet getrouwd maar maîtresse trekt alle rechten naar haar toe, maîtresse heeft een kind dat pas na overlijden erkend is!).

Wij zijn in totaal met 9 en zijn verenigd met elkaar, maar alles wordt gedraineerd op Curaçao en gefraudeerd, we komen geen stap verder!

Wij hebben diverse keren contact opgenomen met de ministerie van buitenlandse zaken hier in NL i.v.m. fraude en omkoping en vervalsing van documenten en handtekeningen etc. Zij kunnen niks voor ons betekenen. We hebben diverse keren contact opgenomen met de ambassade in Den haag, Zij kunnen ook niks voor ons betekenen!

Wij hebben 2 advocaten / 2 notarissen gehad, heeft niks uitgespookt dan alleen maar geld vragen! Inmiddels is er al een pand verkocht door maîtresse, dat voor de helft op haar naam stond en mijn vaders naam (mag dit?). Wij als nabestaanden krijgen tot heden nog geen huurpenningen voor de verhuur van de bedrijven van ons vader.

Rekening was geopend op advies van onze advocaat, tot heden niks 0,000. Wat kunnen wij nu doen? & tenslotte, mag onze notaris voor de zoon van de tegenpartij dingen regelen of is dat belangenverstrengeling? Reactie infoteur, 24-01-2017
Geachte Anoniem,
Het regelen door de notaris van zaken voor de tegenpartij kan belangenverstrengeling zijn, maar dat zou zorgvuldig bekeken moeten worden. Als er sprake is van fraude, kunt u daarvan aangifte te doen. Let wel op de verjaringstermijnen. Het is moeilijk om vanuit Nederland direct invloed uit te oefenen op de werkwijze in Curaçao, eigenlijk zou u ter plekke moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lidy, 19-01-2017 15:54 #103
Buurman is overleden heeft geen testament, huis staat onder water, heeft 1 broer en die aanvaardt de erfenis niet, hoe word dit afgehandeld? vriendin heeft meeste inboedel meegenomen. Reactie infoteur, 21-01-2017
Beste Lidy,
Dan gaat de erfenis naar andere de erfgenamen in de bloedlijn van de overleden buurman.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leen Delaere, 16-12-2016 13:31 #102
Beste, ons ma is overleden januari 2016, ons pa 1991, alles werd bij notaris geregeld, dan plots niet… de successierechten werden reeds lang betaald, maar de gelden staan geblokkeerd bij een bank tot vandaag. Een deel staat reeds op onze persoonlijke naam, er is een volmacht van de oudste en de jongste. En nu willen ze niet vrijgeven van de gelden, via betrouwbare bron weten we dat dit onwettelijk is. De notaris stelt zich er buiten, zegt geen bevoegdheid te hebben. Wat kunnen we ondernemen? We zijn met 5 erfgenamen. Alvast bedankt Reactie infoteur, 17-12-2016
Beste Leen Delaere,
Een notaris kan wel bemiddelen om een akkoord te verkrijgen. Lukt het toch niet op een minnelijke manier en is er geen executeur-testamentair met voldoende bevoegsheden, dan zult u helaas naar de rechtbank moeten gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kaatje, 06-12-2016 11:29 #101
Ik heb met mijn nieuwe partner ons oude huis gekocht, hij heeft met eigen geld mijn ex uitgekocht. Schuld van het huis is nu in gelijke delen, het geen wat ik in gebracht heb, heeft hij ook er in zitten. Dus half/half. Ik heb kinderen en mijn nieuwe partner niet, wij hebben nog geen testament niks eigenlijk, wij willen echter wel naar de notaris, maar hoe stel je nu een acte goed op? Ik wil mijn kinderen niet te kort doen, maar mijn nieuwe vriend ook niet. Als er wat met mij gebeurt wil ik dat mijn partner in het huis kan blijven, maar ik wil niet dat mijn deel zou kunnen verdwijnen! Stel dat hij een nieuwe partner vindt, wat gebeurt er dan met mijn helft, ik zou niet willen zien dat er een vreemde met mijn geld er van tussen gaat! Te hard voor gewerkt, nooit geen schulden gehad, en ik zou dat mijn kinderen niet aan willen doen in deze harde wereld. Reactie infoteur, 07-12-2016
Beste Kaatje,
Juist dit soort wensen kunt u in een testament regelen, het is dan maatwerk voor u t.o.v. uw partner en kinderen en natuurlijk ook vice versa.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Naat, 06-11-2016 11:14 #100
Na een vakantie flirt (in Turkye) blijkt de (Nederlandse) jongedame in kwestie zwanger te zijn. De jongedame informeert de (Turkse) jongeman hiervan en ze besluiten te trouwen (in Turkye). Na de bruiloft hoort de jongeman dat deze jongedame mogelijk nog met andere jongemannen een relatie heeft gehad tijdens diezelfde vakantie. De jongeman heeft nog maar weinig vertrouwen in de situatie en besluit te scheiden. In mei is de scheiding officieel (in Turkye), en in juni is het kindje geboren (in Nederland).

De jongedame en de jongeman hebben elkaar nooit meer gezien. En de jongeman gaat verder met zijn leven, met in zijn achterhoofd dat hij mogelijk een kind zou kunnen hebben in NL.

Nu 12 jaar later, is die jongeman iets minder jong :) en getrouwd met mij. En hebben wij zelf een dochter van 5 jaar en wij wonen in Frankrijk.
En gisteravond, na 12 jaar, informeerd die jongedame ons dat haar kind de achternaam van mijn man draagt. Hoe is dit mogelijk? Hij heeft het kind nooit erkend, en ze waren niet getrouwd toen ze zwanger werd, en niet getrouwd toen het kind geboren werd.
Is dit terug te draaien? En als het kind deze achternaam behoudt, moet onze dochter later dan haar ervenis delen met dit kind?
Met vriendelijke groet Reactie infoteur, 08-11-2016
Beste Naat,
Als achternaam voor een kind kan in Nederland worden gekozen uit de achternaam van de vader en die van de moeder. Kennelijk is men er vanuit gegaan dat de jongeman de vader is. Door middel van een dna test kan worden bekeken of dit ook werkelijk zo is. Overigens kunnen in Turkye, waar ze eerder getrouwd zijn, andere regels gelden of andere afspraken zijn gemaakt. Als haar kind nog te boek staat als zijn kind, is het erfgenaam van uw man zoals uw dochter dat ook is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bart Moman, 03-11-2016 20:21 #99
Mijn zwager is zeer recent overleden. Er is geen testament gemaakt en verder niets vastgelegd. Er is een bankschuld van ca € 9000,-. verder zijn er geen bezittingen of schulden. Alle broers en zussen (8 nog in leven) zijn unaniem van mening dat de erfenis moet worden geweigerd vanwege de bankschuld. Wat is de beste manier van handelen?
vriendelijke groet Reactie infoteur, 06-11-2016
Beste Bart Moman,
Voor een verwerping van de nalatenschap kunnen ze naar een notaris gaan voor een machtiging of zelf naar de rechtbank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jill, 30-10-2016 20:46 #98
Beste, mijn vader is twee weken geleden overleden. Hij woonde 12jaar samen met iemand. Enkel samenwonend zonder vast te leggen. Nu wil ik langskomen samen met mijn zus voor ons vader zijn spullen en we mogen dit niet. Alleen wanneer haar zoon en schoondochter dit beslissen. Ondertussen zijn ze zijn spullen aan het buiten halen, rijden ze rond met ons vader zijn wagen en verzekering, beweren dat hij niets meer had, en binnen het uur van zijn overlijden hadden ze op de koop toe nog geld van zijn rekening gehaald. Wat kan ik hieraan doen? Ik had toch graag z'n spullekes gehad zoals foto's en juwelen ed.
Mvg Reactie infoteur, 02-11-2016
Beste Jill,
Als er geen testament is, zijn ze in overtreding. U kunt aangifte doen bij de politie (als die daar wat mee doet), u kunt een deurwaarder meenemen voor een beslag. Helaas zijn dit vervelende zaken en moet een en ander wel aantoonbaar zijn. Jullie zijn de erfgenamen en als er bijvoorbeeld schade met de auto wordt veroorzaakt, zou dat wel een voor jullie rekening kunnen zijn. Bel de verzekering, bank en dergelijke op om het overlijden van uw vader door te geven. Blokkeer ook de rekeningen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Naamg A. de Ruiter, 26-10-2016 22:03 #97
Situatie; er is een testament met daarin vermeld de legitieme porties kind, kleinkind enz. Het testament is van voor 2013 Het erfrecht is gewijzigd ook de percentages erfdelen. Vraag is; gaat wetswijziging boven het testament van voor 2013 of is testament altijd lijdend?

Vr gr. G.A de Ruiter Reactie infoteur, 30-10-2016
Beste A. de Ruiter,
Een testament kan altijd op verzoek van een een erfgenaam door een rechter worden getoetst aan de wet. Is het testament daarmee strijdig, dan kan (een deel van het) testament nietig worden verklaard. Klaagt er niemand, dan wordt het testament uitgevoerd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 30-09-2016 09:01 #96
Mijn moeder is onlangs overleden, nu heeft ze een testament. In dit testament wordt mijn erfdeel onder bewind van mijn broer gezet voor mijn hele leven. Mij mankeert niks en kan gewoon met geld omgaan maar ik ben hertrouwd met een vrouw (zelf ook vrouw) wat ze niet wilden zien. Nu is mijn vraag kan ik dit bewind weigeren en dus alleen de helft opeisen van mijn erfenis? Of staat dit ook onder bewind dan? Ik wil niet bij broer bedelen als ik wat wil gebruiken dus bewind wil ik echt niet. Ben 45 dus geen klein kind meer. Reactie infoteur, 30-09-2016
Beste M.
Als u een erfenis weigert (verwerpt), hebt u nergens recht op. Wel kunt u bij de kantonrechter bezwaar maken tegen het bewind. Een bewind wordt in de regel bij een erfenis gebruikt voor erfgenamen jonger dan 18 jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martine, 14-09-2016 13:56 #95
Ik ben hertrouwd op 1 april 2016. Mijn man was weduwnaar en heeft drie stiefkinderen. Hij heeft een huis waarvan hij voor de helft eigenaar is en ook het vruchtgebruik ervan heeft. Nu woont hij echter bij mij en wordt het huis bewoond door de jongste stiefdochter en haar echtgenote en drie kinderen. Zij weigeren huur te betalen en wonen er nu al twee jaar gratis in. Mijn man heeft het huis laten schatten met het oog op een eventuele verkoop. Hij zou het echter liever verhuren wat zijn recht is als vruchtgebruiker. Hoe kan hij hen buiten zetten? U moet daarbij nog weten dat de echtgenote van de stiefdochter ook zelf een huis bezit. dat ze aan haar broer verhuurt.
m.v.g. Martine Reactie infoteur, 16-09-2016
Beste Martine,
Laat de bewoners aangetekend weten dat ze binnen een week het huis moeten hebben verlaten omdat ze nu zonder toestemming en dus illegaal het huis bewonen. Een ontruiming kunt u vervolgens via de rechter afdwingen (deze bewoning is onrechtmatig, er is geen huurovereenkomst), als eigenaar mag u ook de sloten laten veranderen zodat ze er niet meer in kunnen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 01-08-2016 10:39 #94
Mijn vader is overleden, moeder is al lang geleden overleden, en laat naast zijn spaargeld ook een appartement na. De bijbehorende VVE heeft een vermogen van 120.000, waarbij zijn deel op 15.000 euro uitkomt. Het appartement wordt aan een van de kinderen verkocht. Moet het VVE deel ook worden uitgekeerd aan de andere erfgenamen of hoort dit bij de koopprijs?
Voorbeeld: appartement 200.000, spaargeld 100.000, VVE 15.000. Er zijn 3 erfgenamen. Wordt de verdeling na de verkoop 105.000 of 100.000 per kind?

Met vriendelijke groet,

Erik Reactie infoteur, 01-08-2016
Beste Erik,
Het VvE deel is inbegrepen in de koopprijs, maar de koper betaalt over dit VvE deel geen overdrachtsbelasting. Ieder krijgt 100.000 euro als de prijs van het appartement 200.000 euro is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fleur, 19-07-2016 15:55 #93
Geachte Heer /Mevrouw,
Ik zit met een aantal dingen /vragen. Mijn moeder, die dit jaar overleden is, heeft pas sinds mei 2013 de diagnose beginnende vasculaire dementie vastgesteld gekregen door een ouderen-psycholoog. Mijn zus echter, die letterlijk jaren lang niet naar haar heeft omgekeken, wil haar opeens NA haar dood "totaal-dement" laten verklaren vanwege een erf kwestie zodat zij hier financiële voordelen van denkt te kunnen hebben. Er is verder geen testament opgemaakt door mijn moeder des tijds. Mijn moeder en ik hadden samen een en/of rekening.

Mijn zus wil o.a. dat de uitgaven/schenkingen die mijn moeder toen in levende lijve deed, aan bijvoorbeeld de kleinkinderen en achterkleinkinderen en aan mij in de voorgaande jaren, bij de erfenis voegen!?! Zij denkt daar letterlijk alle recht op te hebben! Zij was (zeker nog in 2011, 2012, 2013) bij haar volle verstand! En had ook na de diagnose nog heel regelmatig duidelijke en heldere momenten tussendoor.

Kan mijn zus zomaar mijn moeder "totaal-dement" laten verklaren om zodoende voordeel van de erfenis te hebben vanaf mei 2013? En ook betreft de voorgaande jaren? (Er zijn namelijk wel zo'n 50 soorten dementie!) Zij heeft inmiddels een advocaat in handen genomen die haar "wijsmaakt" dat dat wel degelijk kan. Zij gaat zelfs zover, dat ze mij op valse voorwaarden probeert te beschuldigen dat ik mijzelf "mijn moeders geld" zou hebben toegeëigend in tijde van dementie!

(U begrijpt natuurlijk dat dit de familie band jammer genoeg niet echt ten goede doet zo… En dat voor een paar rot centen!). Ik word hier echt heel verdrietig van… Mijn eigen zus nota bene! Mijn moeder heeft mij aangesteld, omdat ze mij als enigste vertrouwde! Dat zegt toch al genoeg dacht ik zo!

Met vriendelijke groet, Fleur. Reactie infoteur, 20-07-2016
Geachte Fleur,
Uw zus kan niet uw moeder zomaar totaal dement laten verklaren. Dat zou vóór haar overlijden nog mogelijk geweest zijn als de kantonrechter ook tot dat oordeel zou komen. Uw moeder is ook niet onder bewind gesteld of onder curatele. Nu er een erfenis is, denkt uw zus er plots anders over. Dat is niet erg sterk.

U bent ook niet verplicht om de schenkingen bij de erfenis op te tellen. Dat zou anders zijn, wanneer uw moeder op papier had gezet dat dat moest. Een advocaat heeft weinig te verliezen, in tegendeel.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Geenen, 18-07-2016 17:20 #92
Na het overlijden van mijn man is er een boedelscheiding gemaakt door een fiscaal jurist.
De successie voor de kinderen is door mij betaald. Moet ik dit nog vast laten leggen bij de notaris? Reactie infoteur, 19-07-2016
Beste Geenen,
Om later onduidelijkheid of ruzie te voorkomen is het verstandig om de boedelscheiding en boedelbeschrijving bij de notaris vast te laten plus wat u aan erfbelasting hebt betaald. De erfbelasting gaat namelijk van het erfdeel af.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Romy, 16-07-2016 16:33 #91
Mijn moeder is kortgeleden overleden.(mijn vader is jaren eerder overleden) Er is geen testament opgemaakt. Ik had een en/of rekening met mijn moeder. Ik en mijn broer zijn de enige erfgenamen. Nou wil mijn broer inzage hebben in de bankrekeningen van mijn moeder.(de 5 jaren voor haar sterfdag!) mag dat zo maar? Ook maakt hij aanspraak op haar geld dat zij heeft uitgegeven -tijdens haar leven- aan bijvoorbeeld: kerkgenootschappen, dierenbescherming, aan mijzelf, mijn zoon en dochter en kleinkinderen, b.v. voor vakantie uitgaven, etc. ( Dit is ruim voor de 180 dagen voordat zij stierf, 2,5 a 3 jaar ervoor) Hij ziet dit ook als zijn erfenis! Is dit zo? Mvg. Romy. Reactie infoteur, 17-07-2016
Beste Romy,
De erfenis is dat wat er nog over is op het moment dat uw moeder is overleden. Daar gaat uw aandeel op de en/of rekening nog vanaf. Met daarvoor heeft uw broer eigenlijk niets te maken, maar vragen mag natuurlijk altijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Diewertje, 11-07-2016 22:46 #90
Mijn ouders zijn in leven. Mijn broer krijgt nu het Franse landgoed met drie huizen, interieur, auto's en huuropbrengst. Mijn ouders hebben aangegeven dat ze niets hebben geregeld. Ik heb gevraagd of ze wel het een en ander op papier willen zetten. Dat willen ze niet. Ze geven wel aan dat ze hopen dat we als ze overlijden geen ruzie krijgen. Wat moet ik nu doen? Ik voel mij hier heel vervelend bij. Ik weet zeker dat hier narigheid van komt. Reactie infoteur, 12-07-2016
Beste Diewertje,
Wel een dilemma dit: uw ouders geven nu een groot deel van de erfenis weg en hopen dat jullie straks geen ruzie krijgen. Dat lijkt me zeer lastig. Uw ouders zouden bijvoorbeeld in hun testament kunnen zetten dat wat aan uw broer wordt geschonken verrekend moet worden met de erfenis, maar ze zijn daartoe niet verplicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tuin, 30-06-2016 15:32 #89
Mijn oma heeft bij de notaris een akte opgesteld met mij als erfgenaam. Ze heeft een koophuis en ik kan straks met het gezin bij haar ingeschreven worden zodat ik voor haar kan zorgen en ze niet naar een verzorgingstehuis hoeft. Nu zegt zij dat als zij overlijd ik gewoon het huis en hypotheek over kan nemen en er kan blijven wonen omdat dat is opgesteld bij de notaris. Nu heeft ze nog 2 kinderen maar die heeft zij onterfd. Kan ik hier problemen mee krijgen dat ik alsnog het huis uit moet? Ook al ben ik erfgenaam van het huis en heb ik jaren al bij haar gewoond? Reactie infoteur, 01-07-2016
Beste Tuin,
Als kinderen worden onterfd, kunnen zij hun legitieme portie opeisen (de helft van een kindsdeel) en die komt ten laste van de erfenis en erfgenamen. Of het huis per saldo veel waard is, hangt af van de hoogte van de hypotheek en de waarde van de woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Michael Jansen, 22-06-2016 11:08 #88
Goedendag mijn vader is 3 dagen terug overleden. Nu ben ik bij zijn vrouw geweest en die gooide mij voor m'n voeten dat zij enige erfgenaam is en dat dat ook in het testament staat en ik dus nergens recht op heb. Nu wil zij alles gaan verkopen auto koop huis enz. Ze waren getrouwd met gemeenschap van goederen en ik sta dus niet in het testament. Heb ik dan helemaal nergens recht op en mag zij dus alles gewoon verkopen? Reactie infoteur, 23-06-2016
Beste Michael Jansen,
Als in het testament niet staat dat u bent onterfd, hebt u recht op uw kindsdeel. Dat deel wordt uitbetaald als de vrouw zelf ook is overleden. Als u wel bent onterft, hebt u per direct recht op een half kindsdeel (er vanuit gaande dat u enig kind bent).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marianne Bremmers, 11-06-2016 16:53 #87
Een goede vriend van mij is kort geleden overleden. Hij heeft mij vóór zijn overlijden gezegd dat hij mij geld zou nalaten en ik denk dat hij dat ook heeft laten vastleggen bij testament. Zijn familie ziet mij echter helemaal niet zitten. Kunnen zij het testament achterhouden? Tegen de notaris zeggen dat zij niet weten wie ik ben/waar ik woon? Hoe lang duurt het na een overlijden voordat het testament wordt uitgevoerd?
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 11-06-2016
Beste Marianne Bremmers,
Een testament staat geregistreerd en kan niet worden achtergehouden. Bij het Centraal Testamentenregister kunt u vragen of er een testament is opgesteld en bij een notaris kunt u zelf om inzicht in het testament vragen. U hoeft niet af te wachten wat de anderen doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Roovers Marleen, 15-05-2016 11:27 #86
Hallo,
Een oom van mij is overleden.Er is een testament opgemaakt bij de notaris.Er zijn 9 erfgenamen waarvan 1 zijn huis erft.Kan ik alsnog, door niet te tekenen, de schenking van dat huis (via het testament) tegenhouden en voor hoelang?
Met dank Reactie infoteur, 16-05-2016
Hallo Roovers Marleen,
Een huis erven is wat anders dan een huis schenken en kent andere regels. Als de oom geen kinderen had, kan hij aan iemand nalaten wat hij wil. Als er wel kinderen zijn, hebben die minimaal recht op een legitieme portie en dat recht zou de erfenis van een huis kunnen verhinderen of vertragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 25-04-2016 17:25 #85
Beste,
De scheiding van mijn ex is uitgesproken en ook bij de gemeente geregistreerd.
We hebben echter onenigheid over de boedelverdeling, rekeningen en spaartegoeden. Dit alles hebben we een rechter voorgelegd die ook uitspraak heeft gedaan. Echter, ik ben in hoger beroep gegaan omdat ik ondanks de positieve uitspraak voor mij over enkele punten niet tevreden ben. Ook is ons huis inmiddels verkocht en is dit nog niet verwerkt in een uitspraak. Ivm een beslagdreiging is er een bedrag gestort door mijn ex op een derdegeldrekening van de advocaat van mijn ex. Hieruit zou ik uitbetaald worden NA uitspraak van het hoger beroep. Nu is afgelopen week mijn ex plotseling overleden. Dit nog voordat er een verdeling heeft plaatsgevonden, ik heb nog niets.

Vragen:
- Wat gebeurt er nu met het hoger beroep? Gaat dit toch gewoon door of vervalt het?
- Kan ik nu met de oude uitspraak toch het geld van de derdegeldrekening opeisen? Of pas na het hoger beroep?
- mijn kinderen zijn de erven, kan ik met hun een schikking treffen om toch mijn deel van de boedel te ontvangen?
- Als wij een schikking treffen, kan dan het geld van deze derdengeldrekening hierin mee opgenomen worden?
- Als mijn kinderen de erfenis verwerpen, kan ik dan toch aanspraak maken op mijn deel van de boedel?
- Zijn er dingen waar ik aan moet denken om nu niet waar ik nog steeds recht op heb mis te lopen?

Met dank alvast! Reactie infoteur, 26-04-2016
Beste Bert,
1. Uw hoger beroep heeft betrekking op een situatie voor het overlijden en kan daarom doorgaan. U kunt uw hoger beroep ook intrekken.
2. Als het hoger beroep vervalt, wordt de eerdere uitspraak een definitieve uitspraak.
3. U hebt vorderingen die eerst van de erfenis afgaan, voordat er verdeeld wordt.
4. Uw vorderingen staan los van de aanvaarding van de erfenis door de kinderen.
5. Een goede boedelbeschrijving zal nodig zijn om te bepalen wat van u is en wat er in de erfenis komt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anneke, 24-04-2016 18:46 #84
Hallo,
Wij hebben een tante van ons, na het overlijden van haar man verhuisd, haar andere woning hebben wij voor haar verkocht. We gingen al meer dan 40 jaar met hun om, zelf hadden ze geen kinderen. Van de hele familie kwam er niemand meer bij haar totdat ze verhuisd was en ze wisten dat er geld was. Vanaf de ene op de andere dag moesten we de sleutel inleveren, en hoefden wij niet meer te komen, maar toen ze net verhuisd was, moesten wij voor haar een bakje met geld verstoppen, en ze zei, dat als ik er niet meer ben dan is dat voor jullie, niemand weet dus waar het ligt, alleen wij.

Nu hebben wij inmiddels vernomen dat zij is overleden en dat het huis al leeg is gehaald.
En nu denken wij dat het geld daar nog ergens ligt, omdat niemand het wist. Waarschijnlijk wonen er inmiddels al andere mensen in, en hebben wij er dan ook recht op dat het van ons is, en kunnen we het dan nog ophalen? Ik weet haast zeker voor 98% dat het er nog ligt. Ik ben heel nieuwsgierig naar een antwoord.
Vr gr en bedankt Reactie infoteur, 25-04-2016
Hallo Anneke,
U bent afhankelijk van de medewerking van de nieuwe eigenaars. Als het niet zo verstopt is dat van alles opengebroken moet worden, kunt u vriendelijk eens aangeven dat uw tante er woonde en er iets heeft achtergelaten dat u graag wilt ophalen (ik zou nog niet aangeven waar het volgens u ligt). Maar ja, de bewoners hoeven u niet te geloven (vrezen misschien een babbeltruc) of binnen te laten. Neem wel iemand mee. Als de overdracht van het huis nog niet heeft plaats gevonden is het veel eenvoudiger om even naar binnen te gaan met de hulp van een makelaar of notaris.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 15-03-2016 23:36 #83
Hallo,
Mijn moeder is terminaal. Ik heb vanaf 2005 voor haar gezorgd, omdat mijn vader overleed. Mijn moeder en zus hadden ruzie en spraken elkaar niet. In 2014 werd mijn moeder erg ziek en de ruzie tussen haar en mijn zus werd bijgelegd. Vanaf dat moment ging mijn zus ineens voor mijn moeder 'zorgen'. Door haar dwingende manier van doen, had ik geen keus om een stapje terug te doen. Ik heb een afschrift van de spaarrekening van mijn moeder, waarop te zien is dat er 50.000 euro op staat. Nu heb ik een schrijven van mijn zus gekregen, ze noemt het wilsbeschikking. Ze heeft daarin beschreven dat zij de testementair is, daar 1000 euro voor ontvangt. Dat de erfenis klein is. Het briefje is ondertekend door mijn moeder, op het moment dat ze al geen benul meer had van dag en tijd. Mijn zus heeft ze een spiksplinternieuwe luxe auto gekocht. Ik denk van het geld van de erfenis. Ook heeft ze een en/of rekening met mijn moeder. Ik ben daar net achter gekomen, nu mijn moeder terminaal is. Kan dat zomaar… 1 dochter die de gelden verkwist van een erflater? Kan ik daar nog wat aan doen? Alvast bedankt voor een reactie. Reactie infoteur, 17-03-2016
Hallo Anoniem,
Uw zus kan dat wel schrijven maar wettelijk heeft dit geen waarde. Een wilsbeschikking is een bij de notaris opgestelde en ingeschreven testament.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henkie, 29-01-2016 12:41 #82
Goedendag,

Begin juli 2015 is mijn moeder overleden en mijn vader leeft nog. Door omstandigheden hebben mijn zus en ik (bijna) geen contact met hem. Mijn moeder heeft een aardig lang ziektebed gehad Altzheimer en deze ziekte heeft bijgedragen aan het verslechteren van de relatie tussen mijn vader. Op de vraag dat wij graag openheid willen hebben over testament e.d. krijgen wij alleen maar te horen dat hij alles goed geregeld heeft.

Nu is het feit daar dat hij en een nieuwe vriendin heeft. Waar hebben wij recht op of hoe kan ik inzicht in de papierwinkel eventueel afdwingen.
Hoor graag wat wij eventueel kunnen doen of hadden moeten doen.
Henkie Reactie infoteur, 29-01-2016
Beste Henkie,
Uw vader is niet verplicht om inzicht te geven in zijn testament. U kunt uw wilsrechten inroepen zodra uw vader zegt dat hij weer wil trouwen of als er duidelijk sprake is van verkwisting van uw erfdeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Probleempje, 21-01-2016 10:26 #81
Goedendag,
Twee jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Wij hadden een samenlevingscontract en samen geen kinderen. Hij had 2 kinderen uit een eerder huwelijk. Samenlevingscontract is verbroken alleen testament is niet aangepast. In het testament staat dat al zijn bezittingen naar mij gaan. Die is hij vergeten aan te passen. Nou bezit hij een huis, auto en ik weet enkele dure horloges. Ondertussen woonde hij samen met een nieuwe vriendin maar ze hadden geen samenlevingscontract of gezamenlijke rekening. Afgelopen week is hij overleden en is dus het testament naar boven gekomen. Zijn huidige vriendin weigert al zijn bezittingen af te staan. Hoe kan ik dat oplossen? Ik ben de enige die alles erft. Zijn kinderen zijn in het testament vermeld dat die alleen iets op kunnen eisen als ik kom te overlijden. Reactie infoteur, 21-01-2016
Goedendag Probleempje,
Het beste stapt u naar de notaris die op uw verzoek stappen zal ondernemen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Geen, 20-01-2016 11:12 #80
Hoelang heeft iemand nog recht op erven van overledene? De partner leeft nog maar iemand anders was de voogd van overledene. Reactie infoteur, 20-01-2016
Beste Geen,
In zijn algemeenheid verjaart een erfenis na twintig jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 27-12-2015 18:15 #79
Mijn vader is overleden, maar mijn moeder leeft nog. Zij gaat nu naar een verpleeghuis (heeft nog een eigen huis). Zij heeft nog een aardige spaarrekening. Kan ik mijn vadersdeel nu laten uitbetalen? Of werkt dit zo niet? En zo ja, hoe wordt de waarde van het huis etc hier in meegenomen? Of kan ik ook alleen het deel over het spaargeld laten uitbetalen?
Alvast bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 28-12-2015
Beste Anoniem,
Als uw ouders in gemeenschap van goederen waren getrouwd, bezat elk de helft, ook van de woning. Als uw moeder naar een verpleeghuis gaat, is dat alleen geen argument om uw erfdeel op te eisen. Het erfdeel is naar de langstlevende gegaan en is bijvoorbeeld wel opeisbaar als duidelijk sprake is van verkwisting van geld. Uw moeder mag u wel een schenking doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Menschaert Rik, 30-11-2015 08:30 #78
Mijn moeder is wettelijke erfgename van haar broer. Er is tot 2 maal toe al een testament op gemaakt. Het laatste van zijn levenspartner. Kan mijn moeder of familie het testament opvragen om in te kijken hoe de verdeling is gebeurd? Haar broer is net overleden. Naar verluid was hij demeterende. Reactie infoteur, 30-11-2015
Beste Rik Menschaert,
Als erfgename kan uw moeder bij de notaris inzage vragen in het testament.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. J. van Aalten, 28-11-2015 15:43 #77
Verhuurder heeft een kamer in zijn huis verhuurd, huurder kan op dat moment de huur niet betalen, verhuurder gaat akkoord met uitstel van betaling tot een bedrag van 5387.-. Verhuurder komt te overlijden en kinderen eisen nu dit bedrag op van huurder, kan dit? Reactie infoteur, 29-11-2015
Beste P. J. van Aalten,
De kinderen kunnen heronderhandelen, maar erven in beginsel de afspraken die door de eerdere verhuurder zijn gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arie, 11-11-2015 11:32 #76
Is het zonder meer zo dat de partner van een ongehuwd kind nooit recht heeft op een deel van de erfenis? Ook niet als er tussen de partners iets daarover bij notariële acte is geregeld? Reactie infoteur, 11-11-2015
Beste Arie,
Als er geen testament is waarin de samenwonende partner iets wordt nagelaten, erven de partners niet van elkaar. Een geregistreerd partnerschap wordt wel gelijkgesteld aan een huwelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aampje, 03-11-2015 09:28 #75
De erfenis gaat verdeeld worden, echter een erfgename ligt op sterven. Moet haar deel toch overgemaakt worden? Als zij is overleden voordat de erfenis verdeeld is wat dan? Reactie infoteur, 03-11-2015
Beste Aampje,
Dan erven haar erfgenamen haar erfdeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Snakenborg, 02-11-2015 21:14 #74
Is het mogelijk dat een boekhouder de erfverdeling kan doen op verzoek van de executeur in plaats van de notaris die tot nu toe alles heeft geregeld?
vriendelijke groet,
R.Snakenborg Reactie infoteur, 03-11-2015
Beste Snakenborg
In de meeste gevallen kan de executeur de afwikkeling van een erfenis uitbesteden en dat kan aan een andere persoon dan de notaris zijn. Soms is toestemming van de andere erfgenamen noodzakelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anoniem, 22-10-2015 16:02 #73
Goedendag, opa en oma stelden vóór hun overlijden een testament op. Zij hadden twee kinderen. Eén van de twee kinderen werd onterft, en in het testament was opgenomen dat zij maximaal 1 euro mocht ontvangen als zij dan toch voor haar kindsdeel wilde gaan. Nu besluit onterfd kind om een advocaat in te schakelen en achter haar legitieme portie aan te gaan. Opa en oma hebben nooit gewild dat onterfd kind op wat voor manier dan ook zou gaan profiteren van de centen waar zij al die jaren voor hadden gespaard. De reden hiervoor was zeer terecht en zeer persoonlijk. Nu krijgt kind dat niet onterfd is een brief op de mat van een advocaat dat die allerlei gegevens moet gaan opsturen om een berekening te kunnen maken voor een legitieme portie. Wat kan hier tegen gedaan worden? Want opa en oma kunnen niet meer voor zichzelf spreken, maar zij hadden een goede reden waarom kind onterfd was. Kan hier überhaupt iets tegen gedaan worden om het testament van opa en oma in ere te houden ; onterfd kind kan 1 euro krijgen.? Reactie infoteur, 23-10-2015
Beste Anoniem,
Elk kind dat onterfd is, heeft het wettelijke recht om een beroep te doen op zijn legitieme portie en dat is de helft van een kindsdeel, ongeacht wat hierover in het testament staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Olga, 10-10-2015 22:58 #72
Beste Zeemeeuw, 10-10-2015
Het laatste en geldige notariële testament, opgemaakt in het jaar 2013, is de echtgenote als de langstlevende de enige erfgenaam. Maar verder is daar in vermeld, dat na het overlijden van de langstlevende de zoon, twee kleinkinderen en 2 overige verkrijgers erfgenamen worden. De echtgenoot is nu overleden in het jaar 2015. De vraag is nu: hoe de verdeling is en in welke hoogte de vorderingen zijn op de langstlevende ivm de nu reeds verschuldigde bedrag(en) aan erfbelasting voor de andere verkrijgers na het overlijden van de echtgenoot in het jaar 2015?
Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 12-10-2015
Beste Olga,
Als onder de andere verkrijgers ook andere kinderen van de man zijn, zijn ze zo lijkt het per testament onterfd en hebben ze recht op hun legitieme portie. Anders hebben de kinderen een niet direct opeisbare vordering op de echtgenote ter grootte van hun erfdeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Esther, 22-09-2015 16:27 #71
Adoptiemoeder overlijdt, zij heeft een testament dat haar man (stiefvader dus) alles erft, tenzij hij al overleden was voor haar, dan zou haar adoptiezoon en pleegdochter erven, verdeeld over tien jaar. Nu erft stiefvader dus. Is het wettelijk deel wel direct opeisbaar en zo niet, kan de stiefvader dan een testament maken waarin deze kinderen uitgesloten worden voor zijn nalatenschap en dus van het geld van hun moeder? Reactie infoteur, 23-09-2015
Beste Esther,
Bekijk goed wat in het testament staat. Is het adoptiekind onterfd of krijgt het een erfdeel maar is die nog niet opeisbaar? De formulering bepaalt de rechten. Als het kind is onterfd, is er nog recht op de legitieme portie:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/32195-wat-is-bij-overlijden-de-legitieme-portie.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anny de Groot, 22-08-2015 21:00 #70
Ruim 4 weken geleden is onze zoon door zelfdoding overleden. Zijn vrouw had hem 10 dagen ervoor verlaten. Nu zijn er enorme schulden. Wie wordt nu erfgenaam? Mijn man en ik hebben de crematie geregeld en betalen de crematie. Hij was niet verzekerd. Wat mogen wij wel of niet ondernemen qua huurwoning en schuldeisers? Reactie infoteur, 23-08-2015
Beste Anny de Groot,
1. In geval van schulden kunnen de erfgenamen de erfenis verwerpen:

http://financieel.infonu.nl/geld/62222-erfenis-verwerpen.html

2. Als ze niet gescheiden waren en er geen testament is, zijn zijn vrouw en eventuele kinderen in eerste instantie de erfgenamen.
3. Als u (toch) erfgenaam bent of wordt, vervalt de mogelijkheid tot verwerping niet door het leeghalen van een huurwoning voor een nieuwe bewoner of het regelen van de uitvaart. Wel als u schulden voldoet, en de leeggemaakte spullen van waarde zijn en bijvoorbeeld te gelde worden gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yvonne Buurs, 17-08-2015 19:52 #69
Wie moet een akte van verdeling tekenen? Echtgenote en kinderen? En waar wordt deze akte geregistreerd en bewaard? Reactie infoteur, 18-08-2015
Beste Yvonne Buurs,
Als er een notariële akte van verdeling wordt opgesteld, wordt die door de erfgenamen getekend en bewaard door de notaris. U krijgt hiervan wel een afschrift.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Katty van Dam, 29-07-2015 11:59 #68
Beste,
Moeder (65) en dochter (41) wonen al altijd samen. Huur appartement. Wat gebeurd er als 1 van de 2 overlijdt? Op wat baseren ze zich dan wie eigendom van wat is? We hebben alle dingen samen aangekocht.

Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Katty Reactie infoteur, 29-07-2015
Beste Katty van Dam,
Als er geen eigendomsbewijs is of een bankrekening op één naam, kunt u uitgaan van fifty fifty (ieder de helft).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Simone, 23-07-2015 14:23 #67
Goedemiddag,
Ik ben nu 4 jaar gescheiden en ik heb samen met mijn ex man nog een huis. Wij hebben zelf geen kinderen. Mijn ex man is inmiddels hertrouwd en woont nu samen met zijn nieuwe vrouw in dat huis. Als mijn ex man komt te overlijden heeft zij of hun eventuele kinderen dan recht op winst wat voortvloeit uit verkoop van dat huis? Zij staat nergens vermeld in de hypotheekakte en of als eigenaar van het huis.

Alvast bedankt.
gr.Simone Reactie infoteur, 23-07-2015
Beste Simone,
U bent 50% eigenaar en uw ex-man ook. Dat zou betekenen dat bij verkoop 50% van de winst naar hem en of zijn erfgenamen gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 01-07-2015 14:34 #66
Mijn ouders zijn al overleden en ik ben alleenstaand zonder kinderen alleen nog een paar zussen en broers
ik wil nu een testament laten opmaken dat zussen en broers niets erven en dat mijn neef het erft en de materielen zaken zoals inboedel zoals auto apparatuur meubels enz mag verdelen onder neven en nichten
mijn neef die dan erfgenaam is mag de lopende zaken na mijn overlijden regelen en afhandelen
er is geen vermogen aanwezig dat zal beneden de 20.000 euro liggen het oude testament vervalt dus en er wordt een nieuwe ( ik heb ook geen koophuis in bezit) bij de notaris opgemaakt ps wordt mijn neef dan ook belasting plichtig en moet hij dan extra belasting betalen of niet
bvd chris Reactie infoteur, 02-07-2015
Beste Chris,
De vrijstelling voor uw neef is even hoog als dat dat voor uw broer of zus zou zijn: € 2.111. Boven dit bedrag betaalt hij 30% belasting:

http://financieel.infonu.nl/geld/96006-hoeveel-erf-ik-van-een-oom-tante-suikeroom-broer-of-zus.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne Majoor, 19-05-2015 22:01 #65
Dochter 50jr moeder 93jaar samenwonend in huis van dochter. Eigendom
Moeder nog in leven, dochter overlijdt. Moeder gaat wonen in verzorgingshuis. Dochter heeft testament gemaakt waarbij alleen broers worden genoemd. Heeft moeder geen rechten. Omdat dochter ervan uit ging de moeder te overleven? En krijgt moeder geen problemen i.v.m eigen bijdrage huursubsidie enz? Reactie infoteur, 20-05-2015
Beste Anne Majoor,
Als moeder niet in het testament wordt genoemd, is ze geen erfgenaam. Ook het verzorgingstehuis kan dit niet claimen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miclay, 10-05-2015 02:09 #64
Beste Zeemeeuw,

Dit betreft een voor ons zeer moeilijke kwestie.

Mijn moeder is op 1975 hertrouwd met mijn (stiefvader) toen mijn zus 8 jaar en samen met mijn tweelingzus 3 jaar waren.
Enkele jaren na het trouwen zijn we erkend als kind en dragen tot op heden alle kinderen en mijn dochter de achternaam van mijn vader.
wij zijn altijd een ontwricht gezin geweest waardoor 1 kind na haar 20ste jaar niets meer met onze familie meer te maken wilde hebben. Mijn vader en moeder hadden altijd een testament waar twee kinderen in beschreven stonden.
Helaas is mijn moeder 2 jaar geleden overleden en uit respect voor onze vader hebben we nooit naar ons kinds deel gevraagd en daar ook nooit gebruik van gemaakt.
Mijn vader had een erg bijzonder moeilijk karakter en vanaf Begin December vorig jaar was hij moeilijk bereikbaar
en konden hm niet meer te pakken krijgen na 10 tallen pogingen gedaan te hebben.
Tot ik 6 weken geleden te horen had gekregen van een vriendin van de familie dat hij in het ziekenhuis
lag en dat hij een hartinfarct had gekregen.
Uiteraard direct daar naartoe waarbij we te horen kregen dat het slecht met hem ging, wij hadden hem in de
steek gelaten en kregen vrij direct te horen dat hij een buurman had aangesteld om zijn zaken te behartigen.
enkele dagen later kwam hij in een revalidatiecentrum terecht waarbij ik mijn vader dagelijks heb gesteund
tussentijds had hij nog 6 herseninfarcten had gehad waarbij enkele dagen geleden onze vader is komen te overlijden.

Deze buurman vertelde zonder enig bewijs dat deze in Februari aangesteld was als executeur testamentair
Algemene volmacht in de zin van artikel 3:62 lid 1 alsmede wordt deze man aangesteld alle medische
en uitvaart (Dela) handelingen te verrichten.
Deze voor ons volstrekt vreemde man heeft ons niet op de hoogte gesteld van het overlijden van onze
vader uiteraard was ik aanwezig bij zijn sterfbed dus heb ik het zelf moeten constateren.
Hij zei mijn vader wilde beslist niet dat er een kaart naar mijn zus gestuurd zou worden want dat was
ons vaders laatste wens. Bij gods gratie heb ik voor elkaar gekregen dat de zoon van mijn zus mijn neef
daar dan wel een kaart naartoe gestuurd mocht worden.

Omdat ik dan tot het laatst aanwezig ben geweest heeft deze man (executeur testamentair) besloten om mijn
naam als enige van 3 kinderen op de uitvaartkaart te zetten zelfs zonder mijn dochter die regelmatig mee is geweest
haar opa op te zoeken in het verzorgingstehuis.
Ik heb met beide zussen een goed contact met 1 zus heb ik voor elkaar gekregen bij de buurman (executeur testamentair)
na een uur overtuigingskracht of we aub ons ouderlijk huis mochten betreden om in ieder geval foto's herinneringen van mijn
moeder te mogen krijgen. Tevens heeft deze man alleen een notarieel document aan kunnen tonen als concept en zonder
notariële ondertekening. Tevens zegt deze man tegen ons dat onze vader nooit van ons gehouden heeft en dat de gehele erfenis naar de zus van mijn vader gaat, het testament was immers in februari vernieuwd.
Tegelijkertijd hebben we moeten constateren dat vele goederen ( gouden juwelen, muntenverzameling, Swarovski verzameling van zeker 50 stuks al uit het huis ontvreemd waren.
Ik heb deze man vriendelijk verzocht om alle ontvreemde spullen terug te zetten in het ouderlijk huis.
Wij zijn momenteel radeloos wat we nu moeten doen in deze situatie?
kan dit zo maar kan mijn vader dit doen op eigen houtje, wat is er eigenlijk gebeurd met het destijds opgemaakte
testament met ondertekening van mijn moeder?
kan een zogenaamde executeur testamentair op deze wijze te werk gaan kunnen wij hem bijvoorbeeld ontheffen
uit zijn functie? Kunnen we het huis veilig stellen qua boedel wat voor rechten hebben wij in deze?

Vr Groet Mick Reactie infoteur, 10-05-2015
Beste Mick,
De buurman is alleen executeur testamentair als dat in het laatste officiële testament van uw vader staat en niet anders. Een concept heeft geen enkele waarde. Het beste gaat u naar de notaris van uw vader om het laatste officiële en geregistreerde testament te openen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hen, 05-05-2015 19:22 #63
Hallo,

Ik heb een vraag,

Een kennis van mij is alleen komen te staan nadat zijn vrouw waar mee hij getrouwd was is overleden en zij hebben geen kinderen.
Voorheen kon hij niet aan zijn vrouw zijn geld komen waarschijnlijk had ieder zijn eigen en deelden ze de goederen niet.
Bij de bank was dit onmogelijk om aan het geld van zijn vrouw te komen.
Mijn vraag is : Moeten er nu een testament geopend worden voordat hij de goederen van zijn vrouw eigen word?

En hoelang duurt het voordat een testament geopend en bekend word? Reactie infoteur, 06-05-2015
Hallo Hen,
Als er een testament is, zal dat aangeven hoe de nalatenschap verdeeld wordt. De bank eist zeer waarschijnlijk een Verklaring van Erfrecht. Het is dus zaak om naar een notaris te gaan en om opening van zaken te vragen. Dat kan, zeker als u w kennis naar de notaris gaat waar het testament is opgesteld, snel plaatsvinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cecilia, 01-05-2015 12:40 #62
Mijn broer is onlangs overleden heeft geen testament opgesteld heeft erkende kinderen.
Hij heeft een aantal goederen, een bedrijf, ook rekeningen waar wat geld opstaat v.d rekeningen is er geld gehaald om zijn begrafenis te bekostigen en openstaande rekeningen te betalen.
Ik heb tussen zijn spullen een handmatig geschreven brief gevonden waar hij aangeeft dat ik zijn zaken moet behartigen als hem iets overkomt met kopie pastpoort. Heeft dat briefje enige waarde!?
Wat kan ik verder doen een v.d kinderen heeft het voortouw genomen om bepaalde zaken af te wikkelen.
kunt u mij advies geven hoe verder te handelen.
mvgr,
Cecilia Reactie infoteur, 02-05-2015
Beste Cecila,
Het briefje heeft geen wettelijke betekenis, een executeur behoort tegenwoordig per testament te worden aangewezen. Als dat niet gebeurt kunnen de erfgenamen zelf bepalen wie de executeur wordt en dan kan een dergelijk briefje wel helpen (het is immers de wens van uw overleden broer).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Charles, 30-04-2015 05:32 #61
In maart 2012 is onze vader overleden en zijn wij met onze stiefmoeder 6 erfgenamen! Omdat mijn vader zijn hele leven buiten Nederland heeft gewoond en met een pensionadaregeling zijn pensioen in Curaçao heeft genomen, wel in Nederland is overleden en onze stiefmoeder niets aan geeft bij de notaris voor de inboedeltaxatie en het opmaken van de vorderingen, de rekeningen al geleegd zijn omdat ze geen akte van overlijden aan de bank had gegeven en gemachtigd was, weten wij niet wat wij kunnen doen, de notaris zegt niets te kunnen doen omdat ze geen opdracht heeft gekregen en wij hebben het gevoel dat ze tijd willen winnen! In Nederland zijn er geen inkomstenbelastingspapieren door die pensionadaregeling op Curaçao! Daar zijn de bankrekeningen van onze vader is verdriedubbeld na zijn dood! We hebben echt hulp nodig om niet onterfd te worden… Reactie infoteur, 30-04-2015
Beste Charles,
Een notaris treedt niet zo maar op, maar moet daartoe een opdracht krijgen. Het ziet er naar uit dat jullie er geheel buiten gehouden worden. Als jullie dat willen veranderen, kunnen jullie naar de kantonrechter stappen. Bedenk dat maart 2012 al meer dan drie jaren geleden is en het steeds moeilijker wordt om de oorspronkelijke situatie bij overlijden in beeld te brengen, wacht dus niet te lang.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toon, 01-04-2015 12:18 #60
In Mei 2013 is mijn Tante overleden (niet getrouwd en zonder kinderen) en ben ik via een door mijn Tante opgesteld testament tot Executeur afwikkelingsbewindvoerder benoemd. In totaal zijn er 9 erfgenamen en deze zijn het er allemaal over eens dat ik in het huis van mijn Tante ga wonen. Over de prijs zijn we het gelukkig al eens geworden. Maar omdat we nog steeds geen definitieve aanslag erfbelasting van de belastingdienst hebben ontvangen weten we nu niet of het huis verkocht mag worden en direct ook alle rekeningen opheffen zodat het zover afgerond is.
We hebben in de aangifte erfbelasting aangegeven dat elke erfgenaam afzonderlijk de aanslag erfbelasting moet krijgen. Er is wel al verschillende keren communicatie geweest met de belastingdienst over de WOZ, spaargeld etc. maar we hebben nog geen definitieve aanslag erfbelasting ontvangen wat ik vreemd vind.
Mijn vraag is of ik het huis nu van de overige erfgenamen kan kopen en alle rekeningen opheffen of dat we moeten wachten totdat de belasting met de definitieve aanslag erfbelasting komt?

Mvg,
Toon Reactie infoteur, 02-04-2015
Beste Toon,
Om te voorkomen dat de erfenis geheel aan andere zaken op gaat dan de erfbelasting, is het veiliger om de aanslag erfbelasting af te wachten. Als er al een voorlopige aanslag is en u verwacht dat de definitieve hiervan weinig zal afwijken, loopt een ieder minder risico. Regelmatig wordt overigens meteen een definitieve belastingaanslag erfbelasting verstrekt. Als dat het geval is, staat dat bovenaan op het aanslagbiljet aangegeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 24-03-2015 11:10 #59
Moeder is alleenstaand, een dochter en zij hebben een en/of rekening zodat bij overlijden niet de bankrekening geblokkeerd wordt.
Die dochter heeft in de laatste periode de financiën voor ma beheerd en geregeld.
Moeder is overleden en de dochter wil geen inzage geven in de bankgegevens van de en/of rekening to de andere zussen en broer (erfgenamen) kan dit? Er is geen testament.

Mvg,
Hans Reactie infoteur, 24-03-2015
Beste Hans,
De bankrekening wordt niet automatisch geblokkeerd, maar het kan wel. Waarschijnlijk weet de bank nog niet eens van het overlijden. De erfgenamen kunnen na eerst de rekening te blokkeren, eisen dat er een medeondertekenaar komt die de rekening in de gaten kan houden en het verleden kan bekijken. Leg de bank de situatie uit en de bank zal met een oplossing komen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 05-03-2015 21:26 #58
Vraagje
mijn oma is overleden mijn vader wil de erfenis niet wie heeft er dan recht op de erfenis.mijn vader heeft nog wel een broer en een zus Reactie infoteur, 06-03-2015
Beste Saskia,
Dat hangt er van af of vader de erfenis officieel verwerpt of tegen broer en zus zegt dat hij niets hoeft te hebben. Als vader verwerpt, nemen de erfgenamen van vader zijn plaats in voor zijn aandeel. Als vader er gewoon vanaf ziet, blijft alles bij zijn broer en zus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Schools Henriette, 26-02-2015 13:54 #57
Geachte,
Mijn vraag was : Mijn broer is overleden en nu is er een testament opgedoken met als begunstigde zijn ex vrouw (gescheiden in 98) deze verwerpt het testament en nu was mijn vraag wat gebeurt er nu moeder nog in leven alsook twee zussen.
Het appartement is gehuurd maar moet leeggemaakt worden en opgefrist worden, wie wordt ervoor aansprakelijk gesteld?
Mvg Henriette Reactie infoteur, 26-02-2015
Geachte Schools Henriette,
1. De wettelijke erfgenamen zijn, als er geen kinderen zijn, de ouders, broers en zussen. Wat zij erven is al dan niet met aftrek van de erfenis van de ex.
2. Wat betreft de erfenis van de ex vrouw is namelijk van belang hoe dit in het testament staat verwoord en of het testament voor dan wel na het huwelijks is opgesteld. Als uw broer bijvoorbeeld spreekt over "mijn vrouw", geldt die bepaling bij overlijden niet aangezien zij niet meer waren getrouwd.
3. De erfgenamen zijn, als ze de erfenis aanvaarden, aansprakelijk voor het ontruimen van de flat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem Clasing, 22-02-2015 05:26 #56
Geachte dame, heer,
Ik zit met een vraag omtrent een opgemaakt testament buiten het huwelijk
Mijn zus is kortgeleden overleden en was getrouwd met mijn zwager, na een jaar zijn zij weer gescheiden en is mijn zus weer bij haar ex man gaan wonen zonder te trouwen, vervolgens is mijn zus na vier jaar weer hertrouwd met mijn zwager en is bij hem gaan wonen zonder meenemen van geld en of goederen tot haar overlijden. In de tussen liggende tijd van hun echtscheiding heeft mijn zus een testament opgemaakt met haar ex man met daarin beschreven alleen de inboedel te verdelen bij haar overlijden, dit terwijl zij opgenomen was in die periode in een tehuis in Bilthoven. Uit het eerste huwelijk zijn drie (3) kinderen geboren. Bij haar " tweede" huwelijke met mijn zwager zijn geen kinderen geboren en ook mijn zwager heeft geen kinderen.
Na het overlijden van mijn zus, kwam er een testament boven tafel, waarvan mijn zwager het bestaan ervan totaal onbekend was en ook niet meer in de tussentijd van hun huwelijk ( 20 jaar ) niet meer herroepen.
De vraag van mijn zwager is.
Hoe zit dit nu eigenlijk, wie z'n inboedel moet er nu eigenlijk verdeeld worden en wie krijgt nu wat.
Hij is inmiddels bij een Notaris geweest maar die had hier ook geen antwoordt op

Alvast bedankt voor u reactie Reactie infoteur, 22-02-2015
Geachte Willem Clasing,
Het laatste testament van uw zus moet worden uitgevoerd voor zover daar geen dingen in staan die niet meer uitgevoerd kunnen worden. Denk aan een schilderij dat aan iemand wordt toegezegd, maar tijdens het leven al lang is verkocht. Voor alles geldt de stand van zaken op het moment van overlijden. Dus ook haar inboedel toen ze stierf.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marc, 07-01-2015 21:29 #55
Geachte,
ik heb een vraag wie of wat erft. Mijn zus is onlangs overleden, zij was gehuwd en geen kinderen, haar moeder leeft nog (vader niet meer). Ik ben haar enige broer. Hoe wordt alles verdeeld en wie erft wat, hoe zit het met het huis enz…
Alvast hartelijk dank, Reactie infoteur, 08-01-2015
Geachte Marc,
Als er een testament was, kan daar een afwijkende verdeling in staan. Anders erft, als ze nog gehuwd was, de echtgenoot alles.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jenny, 08-12-2014 20:59 #54
Weet iemand hoe het zit als je een erfenis erft van je vader als je voor onbepaalde tijd onder bewind staat of in de schuldsanering zit?
Wie krijgt dan het geld als eerste? De bewindvoerder of wij zelf.

Alvast bedankt Reactie infoteur, 09-12-2014
Beste Jenny,
U krijgt de erfenis, maar de bewindvoerder beheert het geld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Louis, 24-11-2014 23:28 #53
Ik heb een vraag over het volgende. Stel dat er dmv een testament een legaat (financieel) wordt afgegeven aan iemand die onder bewind staat, waar blijft dit geld dan?
Gaat dit naar de bewindvoerder (of andere instanties) of komt dit echt ten gunste van de voorbestemde persoon? Reactie infoteur, 25-11-2014
Beste Louis,
Een geldig legaat is bestemd voor de met naam genoemde legataris. Als het om geld gaat, kan de opname van het geld waarschijnlijk pas na toestemming van de bewindvoerder, maar dat hangt af van de zaken die onder de onderbewindstelling van betrokkene vallen:

http://zakelijk.infonu.nl/zakelijk/53430-curatele-onderbewindstelling-en-mentorschap.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fam H., 18-11-2014 13:55 #52
Een vraag over erfenissen.
Weduwe wonend in frankrijk met bezittingen in frankrijk. Heeft 3 kinderen en kleinkinderen wonend in Nederland en Frankrijk. Wie erft wat?
1) Met testament?
2) zonder testament?

Vriendelijk bedankt
Fam. H Reactie infoteur, 18-11-2014
Beste Fam H,
Zonder testament zal de verdeling plaats vinden conform Franse wetgeving, met een testament kan hiervan worden afgeweken. De Franse wetgeving zonder testament is dat de erfenis naar de langstlevende echtgenoot en de kinderen gezamenlijk gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Familie K., 19-10-2014 19:39 #51
Geachte heer/mevrouw,
Wij zouden graag advies krijgen over het volgende. Mijn man zijn vader is overleden. Zijn oma (de moeder van zijn vader) leeft nog wel en woont inmiddels in een bejaardentehuis. Onze oma heeft een vermogen van een kleine ton waarvan onze oom beheerder is geworden. Een tijdje terug heeft hij uitlatingen gedaan dat het geld op zijn rekening zou staan. Is dit mogelijk? Verder rapporteert hij zaken die gekocht zijn niet helder terug. Dus er is geen overzicht van de huidige s.v.z. rond het vermogen. Oma wil geen ruzie met haar enige zoon en wil verder niet weten hoe zaken lopen en dit ook niet met haar zoon bespreken. Ze wil haar zoon geen motie van wantrouwen geven. Ze denkt dat het vermogen op haar rekening staat, maar weet dit niet zeker. Zij heeft aangegeven dat wij dit wel met onze oom mogen bespreken van haar. Maar we weten voor ons gevoel niet genoeg van het recht om te bepalen of we er iets mee moeten/kunnen. Kan een beheerder het geld wat hij beheert opmaken of op eigen rekening storten, of aan zichzelf schenken? Is het gebruikelijk dat een beheerder geen inzage geeft aan andere familieleden over de s.v.z. rond de financiën? En maakt het verschil dat wij familierechtelijk neef/nicht zijn? Alvast erg bedankt voor uw reactie!
Mvg. Familie K. Reactie infoteur, 20-10-2014
Beste Familie K,
1. Ik weet niet wie uw oom tot beheerder heeft benoemd, maar als dat een rechter is zullen daarbij vast afspraken zijn gemaakt. Beheer betekent niet meer dan de dagelijkse gang van zaken regelen en zeker niet het geld zelf opmaken en op de eigen rekening storten als oma dat niet vooraf heeft goed gevonden en het spoort met de afspraken.
2. Vraag om duidelijkheid aan de zoon. Dat is niet onbelangrijk omdat uw man (met broers en zussen) bij overlijden van oma recht heeft op het kindsdeel dat anders zijn vader gehad zou hebben. Het is dus niet zo dat de nog levende zoon de enige erfgenaam van oma is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. Lagewaard, 17-10-2014 11:59 #50
Mijn ex man is vorig jaar overleden, daar ons huis nog niet verkocht was hebben we beiden een testament gemaakt waarbij we elkaar erfgenamen zijn. Zijn 3 zoons uit vorig huwelijk waar hij geen contact meer mee had krijgen een legitiem deel. We hadden in testament laten opnemen dat het legitieme deel pas uitbetaald hoeft te worden als erfgenaam overleden is nu blijkt echter omdat er geen sprake meer is van huwelijk/partnerschap deze bepaling niet geldig is. Wat is dan nog de toegevoegde waarde van deze bepaling. En hoe zit het dan als je helemaal geen familie van elkaar bent en je erft van een b.v een vriend. Zo denk je dat je dat een waterdicht testament hebt laten maken wat niet het geval blijkt te zijn. Reactie infoteur, 18-10-2014
Beste G. Lagewaard,
Als kinderen worden onterfd, kunnen zij daarin berusten of een beroep doen op hun legitieme portie. Als er een langstlevende partner is, is de portie opeisbaar nadat de langstlevende is overleden, en anders is de portie vrijwel direct opeisbaar (zes maanden na overlijden).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mevr M., 07-10-2014 12:02 #49
Mijn stiefvader is 15 september overleden en nu hebben we te horen gekregen dat hij geen testament heeft. Hij is in Armenië overleden en inmiddels wel al weer naar Nederland gebracht en gecremeerd. Hij is vorig jaar in Armenië met een vrouw getrouwd die tot de dag van vandaag niet hier in Nederland is geweest. We denken dat hij het hier in Nederland wel heeft kenbaar gemaakt dat hij daar is getrouwd maar we weten dit niet zeker. wat kunnen en mogen we nu doen met betrekking tot zijn huur huis we hebben zijn sleutels nog in ons bezit. mogen we de huur opzeggen en al het andere of moet die vrouw dat in Armenië allemaal doen en in hoe verre kunnen ze ons nu nog aansprakelijk stellen voor eventuele schulden die hij misschien heeft of nu oplopen. Reactie infoteur, 07-10-2014
Beste Mevr M.,
1. Als Nederland zijn woonplaats was, geldt het Nederlandse erfrecht.
2. Als er geen testament is, bent u geen erfgenaam:

http://financieel.infonu.nl/geld/85496-wie-erft-van-stiefmoeder-en-stiefvader.html

3. De langstlevende is hierbij de belangrijkste erfgenaam.
4. Wellicht kunt u de verhuurder aangeven dat uw stiefvader is overleden en zijn vrouw in Armenië de huur wil opzeggen, maar niet de Nederlandse taal machtig is. Maar dan moet u wel zeker zijn dat dat zo is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mevr Jansen, 21-09-2014 19:34 #48
Mijn vader is dit jaar overleden. Erfgenamen (zonder opmaak testament )zijn zijn dochter en zoon. Nu wil dat de zoon binnen 28 dagen zelf ook overlijd.(deze in gemeenschap v goederen getrouwd, en drie kinderen) Wie zijn nu erfgename? De dochter en…
Vriendelijke gr Mevr Jansen Reactie infoteur, 22-09-2014
Beste Mevr Jansen,
Wettelijk gezien was het erfdeel onderdeel van het bezit van de zoon, al dan niet in de vorm van een vordering. De helft hiervan is al van de moeder (in gemeenschap van goederen getrouwd). De rest wordt verdeeld, waarbij de kinderen een vordering hebben op de langstlevende. Overigens kan de zoon in een testament anders hebben bepaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. M. Vergeer, 19-09-2014 13:12 #47
Ik wil graag 2 vragen voorleggen
mijn moeder heeft bij leven aan 3 van de 4 kinderen schenkingen gedaan. Nu na haar overlijden is er niet veel geld meer over. kind 4 heeft na overlijden van vader 2001 zijn erfdeel gekregen. Hij heeft alleen nu nog recht op de rente. De 3 kinderen hebben vaders erfdeel nooit gekregen. Als we alles uitrekenen wat de 3 kinderen nog erven van vader komt er een min bedrag uit. Nu vindt kind 4 dat de schenkingen meegenomen moeten worden in de verdeling van de erfenis. Is dat zo?

Vraag 2. Moet je als executeur de verdeling van geld via een notaris regelen of mag je dit ook zelf afhandelen Reactie infoteur, 19-09-2014
Beste J. M. Vergeer,
1. De schenkingen die 180 dagen vóór het overlijden hebben plaatsgevonden, worden bij de erfenis opgeteld. Als sprake is van een onterving, wordt ook met eerdere schenkingen rekening gehouden. Anders niet tenzij het testament dat zo bepaalt:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/9736-erfenis-de-legitieme-portie-of-het-wettelijke-erfdeel.html

2. U hebt als executeur geen notaris nodig voor de verdeling, hooguit is deze nodig voor het verkrijgen van een Verklaring van Erfrecht.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. van Anrooij, 20-08-2014 16:10 #46
Ik sta vernoemd als erfgename in het testament van een overleden oom, samen met zijn vriendin. Die vriendin wil het testament gesloten houden omdat mijn oom haar twee zoons een nieuwe auto heeft geleend dit staat ook beschreven. Hoe kan ik toch het testament laten openen? Reactie infoteur, 21-08-2014
Beste M. van Anrooij,
Als erfgenaam gaat u naar een notaris en vraagt wat er in het testament staat. Het eenvoudigste is de notaris waar het testament is opgesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Degruyter Jacqueline, 25-06-2014 19:36 #45
Mijn zuster die kinderloos is, liet een testament maken op een familielid;kan ze zo maar bij haar overlijden haar broer en zuster erfeloos laten?
Graag een antwoord
Met vriendelijke groeten Reactie infoteur, 26-06-2014
Beste Degruyter Jacqueline,
Ja dat kan inderdaad per testament. Zonder testament echter zijn de nog levende ouders samen met de broers en zussen wettelijke erfgenamen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F. de Haas, 17-06-2014 21:22 #44
In een testament staat beschreven ik legateer, niet vrij van rechten van een legaat moet deze persoon dan mee betalen aan de inkomstenbelasting van de overleden persoon over het jaar waarin deze persoon is overleden (2013)? Reactie infoteur, 18-06-2014
Beste F. de Haas,
Neen, een legaat staat los van de inkomstenbelasting. Niet vrij van rechten betekent hier dat u bij een legaat dat hoger is dan uw vrijstelling door u erfbelasting moet worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mar Croese, 14-06-2014 20:39 #43
Ik ben zeven jaar gescheiden. Mijn man bleef in ons huis in suriname wonen met alle inboedel. Ik woon weer in Nederland. Nooit helft opgeëist daar afstand dit moeilijk maakte. Nu is mijn ex man vorige week overleden. Heb ik überhaupt nu nog recht op de helft of krijgen de kinderen nu alles. Reactie infoteur, 15-06-2014
Beste Mar Croese,
Als u in gemeenschap van goederen was getrouwd, was de helft bij de scheiding van u en dat is nog steeds zo, alleen hebt u het niet opgehaald. Na zeven jaar is het wel moeilijker om aan te tonen wat precies van u was. Wat er sindsdien is bijgekomen en het deel van uw ex man is, als er geen testament in uw voordeel is opgesteld, voor de kinderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Langen, 29-05-2014 11:26 #42
Mijn moeder is onlangs overleden, mijn vader 3 jaar geleden mijn broer is mede rekeninghouder van moeders rekening. Hoe moeten wij dit nu verder afwerken? Wij zijn met 3 kinderen in dit gezin! Reactie infoteur, 29-05-2014
Beste J. Langen,
1. Wat betreft de geamenlijke rekening moet worden bekeken welk deel van het saldo voor rekening van de moeder is en wat voor rekening van de zoon. Als er alleen inkomsten en uitgaven voor uw moeder waren en de zoon mederekeninghouder was (beheer), is het saldo onderdeel van de te verdelen erfenis.
2. Verder zijn er allerlei zaken die nog met de bank moeten worden geregeld:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/33450-erfenis-en-de-rekening-van-de-overledene.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ijja, 28-05-2014 07:13 #41
Mijn moeder is in 2009 overleden en in 2012 is mijn vader in het buitenland hertrouwd. Ik heb 2 zussen en 2 broers, totaal 5 volwassen kinderen.
Mijn vader heeft nu ook nog een kind gekregen uit het tweede huwelijk. De vrouw en het kind wonen in het buitenland. Hoe wordt bij zijn overlijden het erfrecht toegepast? Reactie infoteur, 28-05-2014
Beste Ljja,
De vijf kinderen houden hun erfdeel uit de nalatenschap van moeder als vordering op de vader. Wat vader zelf nalaat wordt verdeeld tussen de zes kinderen en (eventueel) de nieuwe moeder. Dit laatste hangt ook af van een testament.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

De Vlieger, 21-05-2014 13:35 #40
Mijn partner is recent overleden. Hij had een testament waarin in als erfgenaam ben benoemd. We hadden een samenlevingscontract en hebben 2 minderjarige kinderen. Tot zo ver duidelijk.

De vader van mijn partner heeft geen testament. Mijn overleden partner heeft 1 broer (zonder kinderen) waar slecht contact mee is. Als de vader van mijn overleden partner overlijd, wie erft er dan zijn nalatenschap? Reactie infoteur, 21-05-2014
Beste De Vlieger,
Allereerst gecondoleerd met uw verlies. Als de vader overlijdt, erft de broer 50% en uw twee kinderen samen 50%. Omdat de kinderen minderjarig zijn, hebt u als ouder het beheer van het aandeel van de kinderen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan de Bruin, 09-04-2014 23:36 #39
Mijn vraag is wat gebeurt er met iemands grote nalatenschap wanneer er geen erfgenaam is of gevonden kan worden? Reactie infoteur, 10-04-2014
Beste Jan de Bruin,
In dat geval wordt de Staat eigenaar (consignatiekas).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan de Bruin, 07-04-2014 22:43 #38
Beste Jan de Bruin,
In dat geval vervalt de nalatenschap aan de Staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo, 02-04-2014 00:48 #37
Ik ben door mijn stiefmoeder in haar testament onder bewind gesteld. Er is niks met mij aan de hand en niemand begrijpt het. Op de ene site lees ik dat ik 5 jaar moet wachten voordat ik naar de kantonrechter kan en op de andere site lees ik weer dat ik gewoon naar de kantonrechter kan. Kan ik onder de bewindstelling uitkomen en hoe?
Hoor het graag,

Beste Jo,
U kunt niet in een testament onder bewind worden gesteld. Een rechter moet daarmee eerst akkoord gaan. Wat wel kan is dat uw erfenis onder bewind van een ander is gesteld waardoor u niet met het geld kunt doen wat u zou willen. Als dat volgens u onredelijk is, zou ik zeker nagaan wat juridisch mogelijk is. Dit hangt sterk af van de gebruikte formulering in het testament en wie dan de bewindvoerder zou moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frans Berkhout, 27-11-2013 11:43 #36
Kunt u mij informeren? Mijn ongetrouwde en kinderloze zus, is overleden zonder testament. Er zijn geen ouders van haar meer en twee broers zijn ook eerder overleden. Zijn de kinderen van de overleden broers nu erfgenaam en delen zij mee in de erfenis, waaronder vermogen en inboedel? Dank Reactie infoteur, 27-11-2013
Beste Frans Berkhout,
Dan gaat de erfenis naar de broers, waarbij de kinderen van een overleden broer gezamenlijk diens plaats innemen (plaatsvervulling):

http://www.wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/77142-wat-is-plaatsvervulling-in-erfrecht.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gea, 04-09-2013 18:52 #35
Hallo,

Als je moeder komt te overlijden en je blijft als 22 jarige zoon bij je stiefvader wonen, heb je dan ook recht op een erfdeel van je moeder, met of zonder testament? En als er een testament is, mag je stiefvader dan jou de inzage weigeren? Het gaat tenslotte wel om je moeder.

Groetjes Gea Reactie infoteur, 04-09-2013
Hallo Gea,
1. Ook als je bij je stiefvader woont, hebt je recht op je erfdeel, maar met een testament kan dat meer of minder zijn dan waarop je wettelijk recht hebt zonder testament.
2. Een testament is een persoonlijk document dat na het overlijden aan de erfgenamen kenbaar wordt gemaakt. Omdat een kind altijd recht heeft op een deel (bij onterving de legitieme portie) doe je er goed aan om na een overlijden naar een notaris te gaan en het testament op te vragen als je vader geen inzage geeft.Tegen die tijd kun je het ook zelf opvragen bij het Centraal Testamenten Register in Den Haag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. van den Hurk, 17-07-2013 12:00 #34
Beste redactie,
Mijn dochter is getrouwd met een adoptiekind waar zij ook een zoontjes van heeft.
Inmiddels is haar man te komen overlijden. Zij is niet hertrouwd en draagt nog steeds de naam van haar overleden man dus ook de naam van de adoptieouders. Heeft zij of haar zoontje recht op de eventuele erfenis van de adoptieouders van haar overleden man?

Met vriendelijke groet, Reactie infoteur, 17-07-2013
Beste P. van den Hurk,
Een adoptiekind erft van zijn adoptieouders. Aangezien uw dochters man is overleden, erven zijn kinderen zijn aandeel in de erfenis:

http://www.wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/51073-wie-als-erfgenaam-en-erfgenamen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mw G. de Jong, 03-07-2013 14:08 #33
Beste redactie,

Samen met mijn ex-partner hebben wij -hoewel wij geen relatie meer hebben- nog een gezamenlijk effectendepot. Het staat op beider naam. Mijn ex-partner heeft het goed met mij voor en wil het depot over 10 jaar -of mocht hij eerder komt te overlijden- aan mij toe laten komen. Wij zijn voornemens zelf een wilsverklaring op stellen en deze gezamenlijk te ondertekenen. Is dit papier wettelijk rechtsgeldig?
Beiden hebben wij geen testament.

Met vriendelijke groet,
Mw. G. de Jong Reactie infoteur, 03-07-2013
Beste Mw G. de Jong,
Tijdens iemands leven kan hij of zij van alles aan een ander geven, maar iemand iets van waarde nalaten moet per testament bij de notaris of via de wettelijke verdeling. Alleen wat kleinere zaken kunnen ook met een codicil worden geregeld:

http://www.wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/53597-wat-is-een-codicil-voor-testament.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Mol, 21-06-2013 14:00 #32
Ik heb mijn zoon niet wettelijk erkend. Ik ben wel benoemd tot toeziend-voogd en een aantal jaren later getrouwd met zijn moeder. Mijn zoon is inmiddels volwassen. Hoe is wettelijk gezien mijn verhouding op dit moment tot mijn zoon? ZIt hij bij mijn overlijden in groep 1, of is een testament noodzakelijk? Reactie infoteur, 21-06-2013
Beste R. Mol,
Als u uw zoon niet wettelijk door u erkend is, is zonder een testament uw vrouw uw enige erfgenaam (als uw zoon uw enige kind is). Met een testament kunt u hem een erfdeel nalaten. Een nadeel blijft wel dat een niet wettelijk erkend kind meer erfbelasting betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Verhaaren, 12-06-2013 17:46 #31
Wij hebben twee dochters waar van er geen contact is kan ik een ander de volmacht geven voor na onze dood alles laten regelen? En alles zonder notaris, vast legge, . dat onze spullen aan onze kleinkinderen goed verdeeld worden en afgewerkt wordt, is dat rechtsgeldig? Reactie infoteur, 13-06-2013
Beste H. Verhaaren,
1. Als u voor de verdeling van een erfenis iemand wil aanwijzen, geeft de wet de mogelijkheid tot het aanstellen van een executeur testamentair. Deze kan echter alleen via een testament bij de notaris worden benoemd.
2. Als er geen testament is, kunnen de erfgenamen in onderling overleg ook zelf iemand benoemen die de erfenis afwikkelt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bertrams, 13-05-2013 21:35 #30
We hebben drie zoons, een heeft 3 kinderen, een 2, een is kinderloos. Als we 19 mille aan de kleinkinderen nalaten (fiscaal aantrekkelijk) worden de drie zoons ongelijk behandeld, we willen ze alle drie gelijk nalaten (1/3 e deel). Hoe kun dit via testament rechttrekken? Reactie infoteur, 14-05-2013
Beste Bertrams,
U kunt in een testament uw zoon die kinderloos is ook een bepaald bedrag, namelijk dat wat hij minder krijgt, vrij van recht laten erven. Zo krijgt hij netto evenveel als de anderen met kinderen:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/112232-vrij-van-recht-erven-of-vrij-van-recht-schenken.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miep, 24-04-2013 16:50 #29
Mijn partner en ik (niet gehuwd) hebben samen onlangs een zoon gekregen. Mijn partner heeft nog twee kinderen met zijn ex vrouw. Al eerder hadden wij een testament waarin is opgenomen dat zijn kinderen uit zijn eerdere relatie een vordering krijgen op mij als mijn partner komt te overlijden. Hoe is de verdeling tussen de kinderen geregeld als we testamentair niks laten vastleggen? Het kind dat onlangs geboren is, is door zijn vader erkend. Zijn er zaken waar we rekening mee moeten houden? Reactie infoteur, 25-04-2013
Beste Miep,
1. Als u niets regelt, krijgen de drie kinderen recht op een gelijk erfdeel uit de nalatenschap van uw partner. De ex vrouw erft niets.
2. Omdat u niet gehuwd bent, erft u dan ook niets en zijn de erfdelen direct opeisbaar. Bij een minderjarig kind beheert de voogd (u) het erfdeel van het kind.
3. Met een testament kunt u worden beschermd tegen een vordering van de kinderen en kunt u ook een deel erven van uw partner. Het erfdeel dat voor de kinderen overblijft, moet minimaal1/6 deel per persoon zijn (legitieme portie).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jenny, 26-02-2013 16:45 #28
Ik heb een vraag mijn zoon zn vader is overleden en heeft de erfenis beneficear aanvaard maar nu heb zn vader vergeten een ex vrouw van 10 jaar geleden uit het bewind te laten halen de erfenis is waarschijnlijk negatief nu wachten we al 4 weken op haar en tot nu toe wil ze geen afstand tekenen en ook niet voor het bewind wij komen geen stap verder daardoor en wij willen het afronden hoelang kan zij het tekenen afhouden voor de notaris er wat aan kan doen? mijn zoon is 20 Reactie infoteur, 26-02-2013
Beste Jenny,
U kunt het beste contact opnemen met de notaris om haar te manen om haast te maken. Overigens is een ex normaliter geen erfgenaam.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B. Schokker, 15-01-2013 22:42 #27
Ik heb een vraag over erven. Ik ben voor de belastingdienst voor de (TCZ) op 27-1-2012 erven en ik ben op 6-12-2012 voor de belastingdienst inkomstenbelasting geen erven meer maar ik was wel fiscale partner op 27-1-2012 heb ik wel recht of geen recht op negatieven aanslag, want wij hadden geen geregistreerd partnerschap.
Met vriendelijke groeten
b schokker Reactie infoteur, 16-01-2013
Beste B. Schokker,
Als u te veel belasting hebt betaald, hebt u recht op een negatieve aanslag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Silvia, 14-01-2013 12:09 #26
Ik heb een eigen huis mijn man is overleden. Ik heb 3 volwassen kinderen, maar wil nu opnieuw trouwen op huwelijkse voorwaarden. Mijn vriend is daar mee eens, maar hij heeft geen eigen huis. Hij wil alleen een testament voor hem als er wat met hem gebeurt dat ik de voogdij gaat krijgen over zijn 2 jongste kinderen. En hij heeft 2 volwassen kinderen. Kan ik dat alleen dan op huwelijksvoorwaarden doen en hij alleen een testament? Reactie infoteur, 14-01-2013
Beste Silvia,
1. Uw vriend kan de voogdij regelen via zijn testament. U kunt dat niet voor hem doen.
2. Als u trouwt worden zijn kinderen, nog los van de huwelijkse voorwaarden, uw stiefkinderen. Zij erven niet van u als u dat niet wilt. Als u dat wel wilt, moet u dat per testament regelen.
3. Huwelijkse voorwaarden staan los van de voogdij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 26-12-2012 23:39 #25
Na overlijden oom zijn er twee erfgenamen opgenomen in testament.
Beide hebben de helft aan erfbelasting moeten betalen over woning en contanten.
Daarna wil erfgenaam het huis overnemen, hoe zit het met het verrekenen van erfbelasting?
Degene die het huis niet overneemt heeft wel zijn gedeelte erfbelasting betaalt over de woning die nu de andere erfgenaam overneemt. Hoe moet dit worden verrekend? Reactie infoteur, 27-12-2012
Beste Ruud,
1. Beiden zijn eigenaar van de helft van het huis via vererving. Voor de belastingdienst is het daarmee afgedaan. Er is geen verrekening van erfbelasting, het kan niet worden teruggedraaid.
2. Onderling zullen beiden nu moeten bepalen wat hun aandeel waard is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ajh Hanzen, 16-10-2012 11:31 #24
Bij het overlijden van onze broer hebben mijn zus en ik als enige erfgenamen een
[klein] bedrag geerft er was geen testament, alles is via een notaris geregeld en die
vertelde dat wij van de Belastingdienst binnen 8 maanden bericht kregen betreffende
de eventuele erfbelasting, het is nu onderhand 34 maanden geleden maar nog steeds
van de Belasting taal nog teken, hoe moet ik nu reageren? of helemaal niet, de
notaris zegt als je niets hoort van hun hoef je ook niet te reageren klopt dat? Reactie infoteur, 16-10-2012
Beste Ajh Hanzen,
De belastingdienst schrijft u aan als er genoeg geërfd wordt om belasting te heffen boven de vrijstellingen en er een contactpersoon bekend is. U kunt de notaris volgen in zijn advies.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sanne, 14-05-2012 13:43 #23
Een kennis van mij heeft haar gezondheid niet mee en heeft zo haar betere en slechtere dagen. Ze woont in een huurhuis die op haar naam staat, met haar 3 kinderen boven de achtien jaar. Is het mogelijk dat bij overlijden van mevrouw het huis op de naam van een van haar kinderen gezet kan worden. Zo ja, hoe gaat dat in zijn werking? Zitten daar kosten aan verbonden en wat zijn daar de eisen voor? Reactie infoteur, 14-05-2012
Beste Sanne,
Voor een huurhuis gelden bij een overlijden speciale regels:

http://www.wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/66696-huurder-overleden-en-dan.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

L. Stokkel, 01-04-2012 17:40 #22
Ik heb 2 zusters en 2 broers, ik ben nr.5
Wij allen hebben geen contact met onze oudste broer.
Mijn vraag is, als hij komt te overlijden wie draait er voor de kosten op, b.v. schulden.
Er staat niets beschreven. Reactie infoteur, 01-04-2012
Beste L. Stokkel,
Ik weet niet of de ouders nog leven, maar in eerste instantie zijn jullie plus ouders de erfgenamen. Maar jullie mogen de erfenis verwerpen. Dan schuift de erfenis door.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. M. Heijnen, 27-03-2012 16:17 #21
Mijn zus, geestelijk gehandicept, is overleden. Mijn broer is haar curator. Hoe geschiedt de verdeling van de erfenis door mijn broer, de curator? Onze ouders zijn overleden. Reactie infoteur, 27-03-2012
Beste J. M. Heijnen,
Er zal geen testament zijn opgesteld wat betekent dat u en uw broer in gelijke delen erven wat van uw zus was.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leon Wassenberg, 22-03-2012 13:10 #20
Voor het verdelen van de erfenis wil graag wil ik weten of er wettelijke eisen zijn, en zo ja welke? Waaraan men dient te voldoen bij het opstellen van de boedel? Inmiddels zijn de VVE getekend en er is een executeur benoemd. Reactie infoteur, 22-03-2012
Beste Leon Wassenberg,
1. De boedelbeschrijving moet naar waarheid zijn opgemaakt door de executeur die aangeeft om welke boedel het gaat, plaats, datum, wat er is gewijzigd in de boedel sinds het overlijden, schulden en vermogen, de waarde.
2. De regels voor de verdeling zijn afhankelijk van wat er in het testament staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Patricia Kronenberg, 15-02-2012 00:46 #19
Ik wil graag weten hoe het zit met mijn openstaande rekeningen bij postorder bedrijven na mijn dood.
ik heb geen partner, geen kinderen, ik heb nog wel mijn ouders en broers en zussen, ook heb ik geen testament.
er valt niets te erven na mijn dood want ik heb geen testament en geen erfenis te verdelen.
is het zo dat die openstaande rekeningen dan door hun afgelost dienen te worden, ik woon momenteel wel samen met mijn zus maar we hebben geen samenlevingscontract of zo afgesloten, zij woont bij mij in en dat is het we delen geen huishouden want ik betaal alle rekeningen, ik zorg voor het huishouden enz, zij woont momenteel bij me in en staat ook niet op mijn huurcontract vermeld. Reactie infoteur, 15-02-2012
Beste Patricia Kronenberg,
Als u komt te overlijden en er is geen testament, treedt de wettelijke verdeling in werking. Verdeeld wordt dan het saldo van vermogen en schulden. Wie niet betrokken wil worden in deze verdeling, bijvoorbeeld doordat de schulden de overhand hebben, kunnen de erfenis verwerpen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Janssen, 16-12-2011 11:56 #18
Geachte,

Ik heb een vraag over het nalatenschap mijn moeder wordt in januari 89 jaar ik ben enigst (mijn vader leeft niet meer) kind van haar ze heeft geen testament laten opstellen. Alleen is er een probleem ontstaan doordat ik in mei 2006 een herseninfarct heb gehad maar het grootste gedeelte nog wel kan, heeft mijn moeder bewindvoering gekregen, De bewindvoering heeft destijds (zonder medeweten van mij) de en of rekening veranderd in alleen op de naam van mijn gezet. Ik heb daardoor tegen mijn zin wat geld afgehaald moet ik hier schenkingsrecht over betalen? En hoe zit het met de notariskosten moet ik na het overlijden van mijn moeder notariskosten betalen over het geld wat op haar rekening nog staat geldt daar een bepaald maximum over, ik zou nog liever wat meer van afhalen maar de bewindvoering staat dit niet toe. Graag even u reactie op mijn vragen.

Met vriendelijke Groet
M.W.J.T Janssen Reactie infoteur, 16-12-2011
Geachte M. Janssen,
1. Als u zich goed genoeg voelt en geen bewindvoerder meer wilt, kunt u de kantonrechter vragen om zelf als bewindvoerder te worden aangemerkt.
2. Als kind betaalt u pas schenkingsrecht als de schenking van uw moeder hoger is dan 5030 euro in een jaar.
3. Het is de vraag of het hier een schenking betreft of dat het geld is opgenomen om bepaalde uitgaven te doen die aan moeder te relateren zijn.
4. Als enig kind en zonder testament hebt u eigenlijk niets met een notaris te maken. Er moet t.z.t. wellicht wel aangifte erfbelasting worden gedaan. De vrijstelling voor een kind bedraagt daarbij ruim 19.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jj Heyens, 25-11-2011 21:07 #17
Geachte
mijn echtgenote en ik zijn gehuwd met scheiding van goederen
en vruchtgebruik voor de langstlevende
er is echter geen sprake van geld of waardepapieren in het contract
wij hebben drie kinderen en redelijk spaarcenten
ik wil echter niet dat onze kinderen bij mijn of mijn echtgenotes overlijden aanspraak
zouden kunnen maken op onze spaarcenten (staatsbons)
is dat mogelijk en hoe?
vriendelijke groeten jj heyens Reactie infoteur, 26-11-2011
Geachte Jj Heyens,
1. Via een testament bij de notaris kunt u regelen wat volgens u aan de kinderen mag of moet toekomen. U kunt in een testament kinderen onterven waarbij de kinderen in Nederland recht houden op een legitieme portie van de helft van een kindsdeel. In België is er een zogenaamd reservatair deel waar ze recht op houden.
2. In een testament kunt u ook voorwaarden stellen aan het gebruik van het geld.
3. U kunt, afhankelijk van de huwelijkse voorwaarden, ook een deel van het spaargeld bijvoorbeeld omzetten in onroerend goed dat goed kan worden verhuurd. Zo houdt u opbrengsten zonder dat het gekochte in de gemeenschap valt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T. W. Boltze, 14-11-2011 11:41 #16
Ik ben gehuwd en heb 2 kinderen en er is geen testament. Als een van de echtgenoten komt te overlijden, gaat de erfenis toch automatisch naar de langstlevende waarbij de kinderen pas na overlijden van de langst levende hun erfdeel kunnen verkrijgen. Aangezien het vermogen beneden de € 600.000.- is, betaalt de langstlevende dus geen erfbelasting. De kinderen betalen later de besting zelf. Heb ik dit zo goed begrepen of heb ik iets over het hoofd gezien. Reactie infoteur, 14-11-2011
Beste T. W. Boltze,
1. Neen, niet helemaal. Als er geen testament is, krijgen de kinderen wel hun erfdeel, maar dit in de vorm van een vordering op de langstlevende. Deze vordering wordt opeisbaar na het overlijden van de langstlevende.
2. Er wordt dus gewoon verdeeld. Ook het erfdeel van de kinderen is dus belast. Hoe verdeeld wordt, is ook afhankelijk van de vraag of u in gemeenschap van goederen bent getrouwd of niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

André, 26-10-2011 13:01 #15
Enkele maanden terug is een tante gestorven. Zij stond onder bewind. Nu er geen testament is en zij geen kinderen of echtgenoot achterlaat, komen haar twee zussen in aanmerking voor de nalatenschap. Van de bewindvoerder is sindsdien geen bericht meer vernomen. Als laatstgenoemde niets meer van zich laat horen, tot wie kunnen de zussen zich dan wenden om duidelijkheid te krijgen over de afwikkeling van de nalatenschap? Aangezien er geen testament is, komt een notaris niet in aanmerking. De rechtbank wellicht? Reactie infoteur, 26-10-2011
Beste André,
1. Als er geen testament is, geldt automatisch de wettelijke verdeling van erfenis en nalatenschap. Het is dan aan de twee zussen om te bekijken of ze de erfenis beneficiair aanvaarden of volledig aanvaarden. De keuze is afhankelijk van de vraag of de erfenis per saldo positief is of negatief. Zie ook het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/5906-erf-geen-schulden.html

2. Als ze de erfenis aanvaarden moeten ook de vervolgstappen worden gezet:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/66935-bankzaken-na-overlijden.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Kochx, 05-10-2011 16:35 #14
Situatie: Echtpaar met 3 kinderen
Echtgenoot overlijdt, vrouw en 3 kinderen krijgen ieder 25% van de erfenis (theorie)
Bij geen testament krijgt de vrouw automatisch vruchtgebruik als langstlevende en betalen de kinderen alvast erfbelasting over hun erfdeel

Als er een testament is, moet er dan een clausule in staan voor vruchtgebruik van de langstlevende partner om ervoor te zorgen dat dezelfde situatie ontstaat als bij 'geen testament' of gaat dat niet op. Reactie infoteur, 05-10-2011
Beste M. Kochx,
1. Volgens Nederlands recht is het niet zo dat de langstlevende automatisch het vruchtgebruik krijgt als er geen testament is. Het is wel zo dat de kinderen een niet opeisbare vordering krijgen op de langstlevende, zodat de langstlevende in beginsel de mogelijkheid heeft om in het huis te blijven.
2. Als u wilt dat de langstlevende het vruchtgebruik krijgt, moet u dat per testament regelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Smit, 22-09-2011 13:04 #13
Hij heeft het geld nu bij leven weggeven, kunnen de overige broer en zussen in dit geval er dan ook nog aanspraak op maken? Reactie infoteur, 22-09-2011
Beste A. Smit,
1. Dat hangt ervan af. Als iemand komt te overlijden binnen 180 dagen nadat een schenking is gedaan, wordt deze schenking onderdeel van de erfenis. Bovendien kunnen bij de schenkingen voorwaarden zijn gesteld.
2. Als iemand gewoon zijn geld weggeeft en er staat niets op papier, wordt het moeilijk om een schenking aan te tonen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Smit, 21-09-2011 20:03 #12
Alleenstaande man ligt op sterven. Hij wil zijn spaargeld nalaten aan 1 broer en 2 zussen van de velen. Hij heeft dit laten vast leggen bij de bank en zijn spaarrekening is opgeheven. De overige broers en zussen willen nu ook aanspraak maken op een deel van het geld. Staan zij in hun recht ja of nee? Reactie infoteur, 21-09-2011
Beste A. Smit,
Bij het nalaten van geld, kan hij alleen met een testament bepalen dat het geld naar sommige broers en zussen wel en andere niet moet gaan. De bank gaat daar niet over.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Melric, 07-09-2011 14:36 #11
Mijn geestelijk en lichamelijke nicht heeft georven van ouders. mijn inmiddels overleden vader (aangetrouwde oom) was haar voogd. Mijn nicht stond ook onder curatele daar alles overgedragen is naar een curator en bewindvoerder. Als er geen directe erfgenaam is vermeld in testament, is dan de enig overlevende tante vanzelfsprekend erfgenaam en kunnen nichten en neven daar tegen in beroep gaan? Reactie infoteur, 07-09-2011
Beste Melric,
Uw nicht is de erfgenaam. Vraag is volgens mij wie nu haar voogd wordt en wie na haar overlijden van haar erft. De eerste in lijn voor haar erfenis zijn haar broers, zussen en ouders.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cynthia, 25-08-2011 14:27 #10
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn vriend die bij mij in mijn koophuis woont, mijn huis niet uithoeft mocht ik komen te overlijden. Moet ik hiervoor de hypotheek ook aanpassen of zou een partnerschap voldoen? Reactie infoteur, 25-08-2011
Beste Cynthia,
U kunt een notarieel samenlevingscontract opstellen, waardoor hij minder erfbelasting betaalt en een testament, waarin hij bijvoorbeeld het vruchtgebruik van het huis en ook een deel van het huis krijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cornelia Stemvers, 26-07-2011 13:01 #9
Mijn, ongehuwde, broer komt binnenkort te overlijden. Ouders zijn overleden en onze andere broer ook reeds. Ik ben dus enig overgebleven direkte familielid. Nu werd mij verteld dat de kinderen van mijn overleden broer ook nog als directe erfgenamen worden aangemerkt. Klopt dat? Zie met belangstelling uw antwoord tegemoet en dank voor de moeite. Reactie infoteur, 26-07-2011
Beste Cornelia Stemvers,
De kinderen van uw overleden broer erven, zonder testament, via plaatsvervulling wat uw broer zou hebben geërfd als hij nog zou leven. Zie ook het artikel over plaatsvervulling:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 05-06-2011 15:09 #8
Mijn moeder leeft nog en we zijn thuis met 6 kinderen. Aangezien de band niet goed is en ik nu al merk dat sommige van broers en zussen er op uit zijn voor het geld van mijn moeder en ik bang ben dat het mis gaat als zij overlijd is mijn vraag of ik nu al een verwerping van mijn erfrecht kan laten opmaken zodat ik mocht het straks zover zijn er niets mee te maken heb. Mijn moeder zal geen schulden hebben, alleen maar bezittingen en hier wil ik ook afstand van doen. Tevens heb ik zelf 2 kinderen die meerderjarig zijn ook zij willen hier niets mee te maken hebben. Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Reactie infoteur, 05-06-2011
Beste John,
U kunt helaas pas een erfenis verwerpen als iemand is overleden. Eerder is er wettelijk gezien namelijk geen sprake van een erfenis. Zie ook het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/62222-erfenis-verwerpen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. van Vugt, 14-02-2011 21:59 #7
Mijn zus is in 2009 gestorven en omdat ze geen kinderen hadden is de erfenis naar haar man gegaan. Nu is de man ook overleden. Is nu de familie van de man de enige erfgenamen of heeft onze familie ook nog rechten op een deel van de nalatenschap? Reactie infoteur, 15-02-2011
Beste J. van Vugt,
Als er geen testamenten zijn van uw overleden zus en haar man, terwijl zij kinderloos zijn gebleven, erft uiteindelijk de familie van de langstlevende de gehele nalatenschap.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Radeloos Meisje, 02-11-2010 15:01 #6
Ik ben 8 jaar geleden hertrouwd, de vader van mijn kinderen is overleden, nu zou ik van mijn huideige man graag de wettelijke voogd van maken voor mijn kinderen voor als er met mij iets gebeurd, ik zou niet willen dat ze naar mijn ex schoonouders of stiefmoeder gaan, ik heb al iets liggen bij de notaris voor in geval van, maar nu blijkt mijn huidige man geen volmacht te krijgen op hun zicht rekeningen omdat ze nog minderjarig zijn, (omdat hij geen wettelijke voogd is) kunnen wij dit op een of ander manier wel in orde krijgen dat hij mee wettelijke voogd word? Reactie infoteur, 02-11-2010
Beste Radeloos meisje,
1. Als u uw man met een testament tot voogd benoemt, is dat dwingend recht. Het moet worden uitgevoerd totdat een kind meerderjarig wordt.
2. Als uw man wettelijk voogd wil worden, kan hij het beste uw kinderen erkennen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wilma, 24-10-2010 14:11 #5
Mijn man is overleden en heeft me met veel schulden achtergelaten. Er is een testament, kan ik als echtgenote de erfenis weiger en zo ook de schulden? We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben samen 1 zoon die nog minderjarig is. Hij heeft ook nog 2 volwassen kinderen uit een eerdere relatie. Ik ben nog niet bij de notaris geweest om een akte van erfrecht op te laten maken omdat ik hiervoor niet de financiële middelen heb. Reactie infoteur, 24-10-2010
Beste Wilma,
1. Als u een erfenis wilt verwerpen, moet u dat binnen drie maanden na overlijden doen. Zie ook:

2. Niet alle schulden komen automatisch in de gemeenschap, zeker niet als u niet mede hebt ondertekend. Dat zou moeten worden uitgezocht.
3. Door het testament te verwerpen komen er geen extra schulden bij bovenop de schulden waarvoor u mogelijk al aansprakelijk bent.
4. Vraag de notaris om advies. Dit zou gratis moeten zijn. Het verwerpen kost overigens wel geld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Arianne Verhoeven, 15-06-2010 16:43 #4
Ik wil graag meer weten over voogdij van mijn kinderen mijn kinderen zijn 15 en 13 jaar hebben al anderhalf jaar geen contact meer met hun vader en willen hemniet zien om diverse redenen. ik ben bij de rechter geweest voo het alleen recht maar is fgewezen. mocht er iets met mij gebeurn dan gaan de kindeen nu atomatich naar hun vader dat willen ze niet wat kan ik regellen om het voor hem moeilijk te maken datze niet automatich naar hem gaan? Reactie infoteur, 15-06-2010
Beste Arianne Verhoeven,
1. Ouders kunnen bij testament of bij notariële akte iemand aanwijzen als voogd voor het geval zij zelf komen te overlijden.
2. Als een ouder nog leeft en de kinderen wonen elders zal de rechter afwegen waar de kinderen het beste kunnen worden geplaatst, gegeven het testament. De vader kan dan wel een beroep doen op zijn ouderlijk gezag, maar er kunnen redenen zijn om de kinderen dan toch elders onder te brengen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adri van Wijngaarden, 09-03-2010 13:58 #3
Ik heb kortgeleden op TV een programma gezien, waarbij de man in de problemen was gekomen na het overlijden van zijn vrouw. Hij moest na het overlijven van zijn vrouw zoveel belasting betalen, dat er maar weinig overbleef om van te leven. De oplossing zou een tweetrapstestament zijn.
De vraag is nu: "Is het voor mij verstandig om zo'n testament door te notaris te laten opmaken?"
Ik ben gehuwd, heb twee kinderen en ben in het bezit van een eigen huis met een waarde tussen de 200.000 en 250.000 euro. Reactie infoteur, 09-03-2010
Beste Adri van Wijngaarden,
1. Stel dat u in gemeenschap van goederen bent getrouwd en uw vrouw komt te overlijden. Dan krijgen de kinderen op u een vordering van bijna 70.000 euro, namelijk twee derde deel van de ruim 100.000 euro die in de erfenis valt (de andere helft is al van u). Hierover moet zonder tweetrapstestament 3.200 euro aan erfbelasting worden betaald, namelijk 10% boven wat vrijgesteld is. Met een tweetrapstestament hoeft u geen erfbelasting te betalen.
2. Vraag altijd vooraf wat de notaris voor het maken van een testament vraagt, want de ene notaris is stukken goedkoper dan de andere.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sil, 15-02-2010 12:16 #2
Ik kom uit een gezin met 7 kinderen vader al overleden en nu moeder er schrijnt een kleine schuld tezijn en heb een brief gekregen van mijn zus om eenvolmacht te onderteken
als ik niets doe wat zijn dan de risico andere hebben allemaal getekend
is die schuld dan voor mij of moet ik die volmacht beter tekenen Reactie infoteur, 15-02-2010
Beste Sil,
1. Niemand is verpicht om een erfenis te aanvaarden, zeker niet als er per saldo schulden zijn. Zie het artikel van Zeemeeuw, genaamd:

2. Gaat u wel met de erfenis akkoord, dan komt uw erfdeel aan resterende schulden voor uw rekening. Wellicht zijn er ook bezittingen, die geld waard zijn en die deze schulden overstijgen.
3. Overigens is me niet duidelijk wat voor volmacht het is. Wellicht om de belastingaangifte te kunnen doen, en daarin aan de belastingdienst de erfgenamen te melden. Wilt u dat niet, omdat de schulden groter zijn dan de waarde van de bezittingen, dan moet u dat niet doen.
4. Voor alles moet u zorgen dat voor u duidelijk is wat u krijgt uit de erfenis.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. van Duuren, 18-10-2009 10:48 #1
Als mijn broer komt te overlijden, hij is gescheiden maar de boedel is nog niet verdeeld wat moeten we dan doen? Reactie infoteur, 18-10-2009
Beste A. Van Duuren,
Wat betreft een erfenis, is van belang te weten wie de erfgenamen zijn en of er een testament is. Zonder testament en kinderen zijn de ouders plus broers en zussen de eerste erfgenamen in lijn. Met testament zijn meer erfgenamen te benoemen. Elke erfgenaam mag overigens ook een erfenis afwijzen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Testament maken
Reacties: 117
Schrijf mee!