Het IMF: economische groei lager in 2020 en 2021

Het IMF: economische groei lager in 2020 en 2021 Corona treft de wereld en de economische wereldhandel. De mate waarin zal sterk afhankelijk zijn van de omvang van de coronacrisis en of er in 2020 of 2021 een tweede corona-uitbraak zal komen. Het IMF is zeer somber over de wereldeconomie. Deze belandt in 2020 wellicht in de grootste economische crisis sinds de crisis van de jaren dertig en 2021 kan nog slechter worden. Het zijn maar ramingen, maar toch, het IMF is een groot instituut waarmee we rekening moeten houden.

Economische groei en corona

IMF

Op veel plaatsen in de wereld was sprake van een lockdown als gevolg van corona, op sommige plekken worden later versoepelingen teruggedraaid. Het kan dan ook haast niet anders dan dat deze maatregelen om de mensheid beter tegen corona te beschermen grote economische gevolgen zal hebben in 2020. Het Internationaal Monetair Fonds IMF is uitgerekend een instituut dat de economische gevolgen wereldwijd in kaart zou kunnen brengen. Het bekendste instrument hiervoor is de publicatie van de World Economic Outlook.

Economische ramingen 2020 en 2021

Het beeld dat het IMF schetst is somber. Zonder aanvullende economische maatregelen, kan de wereld te maken krijgen met de de grootste economische terugval sinds de Grote Depressie van de jaren dertig van de vorige eeuw. Erger dus dan de gevolgen van de kredietcrisis, die bij velen nog vers in het geheugen staat. Overigens, vele landen hebben nog last van de gevolgen van de kredietcrisis en dragen een grote schuldenlast met zich mee. De gevolgen van de coronapandemie komen hier nog eens bovenop.

IMF-voorspelling voor de wereldeconomie in 2020 op jaarbasis

  • China: +1,2%.
  • Canada: -6,2%.
  • Verenigde Staten: -5,9%.
  • Mexico: -6,6%.
  • Brazilië: -5,3%.
  • Italië: -9,1%.
  • Spanje: -8%.
  • Nederland: -7,5%.
  • Frankrijk: -7,2%.
  • Duitsland: -7%
  • Verenigd Koninkrijk: -6,5%.

Komt er geen tweede uitbraak in 2020 of 2021, dan kan er in 2021 herstel van de wereldeconomie optreden. Volgens het IMF zelfs met gemiddeld 5,8%. Duurt de pandemie langer of is er een tweede uitbraak dan slaat de economische groei in 2021 om naar een economische krimp van 8%. Door de grote steun die overheden uittrekken als gevolg van corona (werkloosheidsuitkeringen, ondersteuning van de economie, extra investeringen in de zorg, voorkomen van faillissementen en ontslagen) zullen de staatsschulden in de wereld in 2020 kunnen stijgen naar de hoogste niveaus sinds de Tweede Wereldoorlog.

Diepe recessie voorkomen

Het zal de centrale banken en overheden veel aan gelegen zijn om een diepe recessie te voorkomen dan wel de gevolgen ervan te verlichten. Daarom trekken vele overheden extra geld uit, heeft de EU een coronaherstelfonds opgericht van 750 miljard euro en zorgen ook de centrale banken voor een grote financiële ondersteuning van economieën en het financiële systeem in de wereld. Een voordeel in 2020 is dat in veel gevallen de banken er beter voor staan dan tijdens de kredietcrisis het geval was en dus beter tegen een stootje kunnen. Een nadeel is dat de centrale banken in eerdere jaren al veel kruid hebben verschoten. Denk aan het opkoopprogramma en de lage rente van Draghi die in 2020 en waarschijnlijk ook in 2021 door Lagarde (ECB) verder zullen worden voortgezet.

Zijn er alternatieven?

Veel alternatieven zijn er niet, want iedereen zal een grote depressie in 2020 en 2021 willen voorkomen. Maar de onzekerheden zijn groot. Banken en overheden kunnen wel extra geld in de economie pompen maar een virus laat zich niet langs de financiële weg beteugelen. Een vaccin dat ruim op tijd in 2020 beschikbaar komt, kan de economische schade wellicht nog beperken, maar lukt dit niet en komt er eind 2020 of in 2021 een tweede grote uitbraak van corona, dan zullen de meeste geldkassen leeg zijn en zal het vinden van de juiste instrumenten nog uitdagender worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het IMF: economische groei lager in 2020 en 2021"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Miljoenennota 2020
Schrijf mee!