InfoNu.nl > Financieel > Geld > Nalatenschap afhandelen en erfenis afwikkelen

Nalatenschap afhandelen en erfenis afwikkelen

Nalatenschap afhandelen en erfenis afwikkelen Een nalatenschap afhandelen in 2014 en de erfenis afwikkelen in 2014 kan soms eenvoudig, maar het kan ook heel ingewikkeld zijn. De notaris en een executeur testamentair (twee sterren executeur) en afwikkelingsbewindvoerder (drie sterren) kunnen u bij de afwikkeling veel werk uit handen nemen. Is er een testament, zijn er vele erfgenamen, is er een legitieme portie, is er ruzie? Dit zijn allemaal bepalende factoren voor een snelle afwikkeling van een nalatenschap en erfenis. Let op de successierechten die moeten worden betaald voordat de erfenis kan worden uitgekeerd.

Een nalatenschap afwikkelen is veel werk

Bij het afwikkelen van een nalatenschap komt vaak meer kijken dan men op het eerste gezicht denkt. Er zijn vele zaken die moeten worden voorbereid voordat men echt aan de afhandeling van de erfenis toekomt. En dan helpt het niet als er vele erfgenamen zijn die zich ermee willen bemoeien en zeker niet als er ruzie is.

Allereerst de uitvaart regelen

Het begint met met regelen van de uitvaart. Als er een testament is, is daarin meestal opgenomen wie geacht wordt de uitvaart te regelen. Deze executeur moet snel kunnen handelen, omdat tussen overlijden en uitvaart of begrafenis meestal maar een paar dagen zit. Ook als er geen testament is, is er wel iemand de aangewezen persoon om alles in goede banen te leiden. De rekening van uitvaart, begrafenis of crematie komt normaliter ten laste van de erfenis. Als er voldoende geld is tenminste, anders zullen de meest betrokkenen moeten bepalen wie wat betaalt.

Executeur testamentair en diens bevoegdheden

De executeur van de uitvaart kan dezelfde persoon zijn als degene die de erfenis zal afwikkelen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Bovendien hoeft de executeur niet een familielid te zijn, maar volstaat ook een goede vriend of een notaris. De notaris is het meest onafhankelijk, maar kost het meeste. Ook de anderen mogen kosten van beheer inbrengen, maar houden dat meestal beperkt. Toch kunt u niet zonder de notaris als er een testament is opgesteld. Bij hem is is het testament opgemaakt en hij kan tekst en uitleg geven. Zodra de executeur bekend is en bereid is de taak op zich te nemen, zal hij beginnen met een boedelbeschrijving. In de boedelbeschrijving staat:
  1. Wat de nalatenschap op het moment van overlijden is.
  2. Om welke goederen het gaat.
  3. Wat de waarde is.
  4. Wat de schulden zijn.

De boedelbeschrijving opstellen door de executeur testamentair

De boedelbeschrijving van de executeur is samen met een testament de basis voor de verdeling van de erfenis. Is er geen testament dan volstaat de wettelijke verdeling zoals we die in het erfrecht kennen. Er zijn vier groepen erfgenamen:
  1. De echtgenoot, echtgenote, geregistreerde partner en kinderen;
  2. De ouders, broers, zussen;
  3. De grootouders;
  4. De overgrootouders.

De erfenis komt eerst toe aan groep 1 en als daar niemand meer te vinden is aan groep 2 en zo verder. Niet elke executeur heeft evenveel bevoegdheden. We kennen de twee sterren executeur (beheersexecuteur) en de drie sterren executeur (afwikkelingsbewindvoerder), afhankelijk van wat er in het testament staat. Als de executeur die bevoegdheden heeft, verdeelt hij in samenspraak met de erfgenamen de erfenis en stelt ook de aangifte erfbelasting op. Verdeling vindt plaats na goedkeuring van de boedelbeschrijving, aftrek van de erfbelasting, legaten en schulden. Is de executeur klaar, dan wordt hij uit zijn functie ontheven. Voor het geleverde werk kan een vergoeding worden betaald, maar soms wordt dat in het testament uitgesloten of komen betrokken anders overeen.

Afhandelen erfenis niet altijd eenvoudig

Als er meerdere erfgenamen zijn die het ook niet met elkaar eens zijn, is het het beste om de executeur de zaken te laten afwikkelen. Die heeft daar meestal een zware taak aan. De totale afhandeling van een erfenis kan jaren duren. De afhandeling van de erfbelasting met de belastingdienst kan ook veel tijd vragen. Wordt het toch allemaal te lastig, vraag dan een onafhankelijk persoon, bijvoorbeeld de notaris om hulp. Op het internet kunt u nagaan bij welke notaris u het beste terecht kunt, want niet elke notaris is even goedkoop. Let op de notariskosten.

Erfenis belastingvrij in 2013?

Het krijgen van een erfenis is alleen belastingvrij als de nalatenschap lager is dan de vrijstelling die voor u geldt. Daarbij is de belastingvrijstelling voor de echtgenoot en echtgenote het hoogste:
  • Vrijstelling successierechten echtgenoot, echtgenote een geregistreerd partner: 616.880;
  • Vrijstelling successierechten ouders: 46.266;
  • Vrijstelling successierechten kinderen: 19.535;
  • Vrijstelling successierechten kleinkinderen en achterkleinkinderen: 19.535;
  • Voor kinderen met een handicap: 58.604;
  • Voor ander personen en niet-bloedverwanten: 2.057.

Erfenis belastingvrij in 2014?

De bedragen van de vrijstellingen voor 2014:
  • Voor kinderen met een handicap: 59.601;

Slot nalatenschap afhandelen en erfenis afwikkelen

Het afwikkelen van een erfenis kan een hele kluif zijn. Er moet veel worden geregeld en afgezegd. De executeur kan veel van dit werk op zich nemen, maar vaak is deskundige hulp gewenst. Zeker als het om grotere bedragen gaar en er onenigheid binnen de familie is. Bekijk dus wie u verder kan bijstaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte erfenis broer en zusBelastingaangifte erfenis broer en zusHebt u een erfenis van vrijgezelle broer of zus? Als u van een broer of zus een erfenis krijgt, moet in de meeste gevall…
Erfenis en de rekening van de overledeneErfenis en de rekening van de overledeneDe regels bij een erfenis zijn niet altijd eenvoudig. Een vraag waar erfgenamen en erven veel mee te maken krijgen, is w…
Erfenis en belastingaangifte inkomstenbelastingErfenis en belastingaangifte inkomstenbelastingU moet ook aangifte voor de inkomstenbelasting doen bij een erfenis, niet alleen de belastingaangifte erfbelasting. Na e…
Checklist testament en nalatenschapChecklist testament en nalatenschapEen testament maken voor uw nalatenschap, een bestaand testament herroepen of een testament vernieuwen. Wat moet u allem…
Van wie krijg ik een erfenis?Van wie krijg ik een erfenis?Ook geld nodig, dan kan een erfenis helpen. Van wie kunt u erven? U kunt in feite van iedereen een erfenis krijgen. U ku…

Reageer op het artikel "Nalatenschap afhandelen en erfenis afwikkelen"

Infoteur: Info4mij
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Successierechten 2014 en 2015
Schrijf mee!