InfoNu.nl > Financieel > Geld > Sparen en beleggen: hoe kan je je geld effectief beheren?

Sparen en beleggen: hoe kan je je geld effectief beheren?

Sparen en beleggen: hoe kan je je geld effectief beheren? De financiële crisis van eind 2008 zorgde bij heelwat mensen voor onrust. Veel beleggers keerden zich af van de beurs en richtten hun pijlen op de spaarrekening. Daarna kwam er opnieuw wat meer positivisme in de beurswereld en werd beleggen weer populair. Ook na de beurscrisis van 2008 heeft het nog zin om je geld in zoveel mogelijk verschillende dingen te beleggen. En daarbij horen zowel de veilige spaarrekening als riskantere beleggingen als aandelen en aandelenfondsen. Het beste is om uit te gaan van een stevige basis die gevormd wordt door de spaarrekening, om daarna verder te gaan met beleggingen naargelang oplopend risico. Wat is een goede methode om je geld effectief te beheren?

Geld beheren

De economische crisis van eind 2008 had als gevolg dat heel wat banken en particulieren financieel verlies leden. Dit zorgde voor een groeiend wantrouwen van de man in de straat tegenover de financiële instellingen. Een ander gevolg was dat meer en meer mensen zich voor de financiële wereld gingen interesseren. Sommigen willen vermijden dat ze in de toekomst nog meer verlies zullen lijden en zoeken daarom naar methodes om hun geld zo efficiënt mogelijk te beheren. Hierbij is het interessant om te weten wat een goeie methode is om je spaargeld zo veel mogelijk te laten renderen en welke mogelijkheden er liggen op het vlak van beleggingen.

Spaarrekening als basis

Rendement

Om het hoofd te kunnen bieden aan de veranderingen in de financiële wereld en tegenslagen in het dagelijks leven, is het van groot belang om de spaarrekening als uitgangspunt te nemen. Het is belangrijk om in geval van een onvoorziene gebeurtenis een appeltje voor de dorst te hebben. De basis om je geld te beheren is dan ook een goed opbrengende spaarrekening, die je zonder risico's kan laten renderen.

Hoeveel sparen?

Je kan je de vraag stellen hoe groot het bedrag zou moeten zijn om op je spaarrekening te hebben staan om tegelijk voorbereid te zijn op onvoorziene uitgaven en met een gerust gemoed je te richten op eventuele beleggingen. Heelwat specialisten raden aan om op je spaarrekening een bedrag te hebben dat gelijk is aan zes keer het loon dat je maandelijks uitgekeerd krijgt. Dat zou een goede basis moeten vormen voor een effectief geldbeheer. Je mag natuurlijk ook meer dan die zes maanden loon op je spaarrekening hebben staan als je nog meer zekerheid wilt.

Beleggingen met beperkt risico

Opbrengst

Als je eens een mooi bedrag hebt veilig gesteld op je spaarrekening, dan kan je je gaan richten op beleggingen om je geld verder te laten opbrengen. Na de spaarrekening met een beperkte maar gegarandeerde opbrengst, is het nu de beurt aan beleggingen met iets meer risico maar met een hoger rendement dan de spaarrekening.

Obligaties

Aan deze soort beleggingen spendeer je best maximaal 70 à 75 % van het bedrag dat op je spaarrekening staat. Het gaat dan vooral om beleggingsproducten zoals kasbons, termijnrekeningen, staatsbons en obligaties. Bij het beleggen in obligaties van ondernemingen hou je best rekening met de rating die aan het bedrijf gegeven wordt. Want als je het risico wilt beperken, dan moet je kiezen voor bedrijven met een A-rating.

Beleggen in aandelenfondsen

Beleggingsfonds

Als je meer risico wilt nemen met je beleggingen, dan zijn de ]aandelenfondsen een goede mogelijkheid. Hoe meer risico je zal nemen, hoe groter het mogelijk rendement kan zijn. In dit gedeelte van je geldbeheer is het aangeraden om je te richten op aandelenfondsen die overeenkomen met jouw risicoprofiel. Aan deze beleggingen mag je hoogstens 20 à 30 % van je spaarkapitaal aan besteden.

Kapitaal

Als je de ambitie hebt om een hoog rendement te halen maar toch nog wat wantrouwig bent, kan je bijvoorbeeld beleggen in aandelenfondsen met gewaarborgd kapitaal. Ben je bereid om meer risico te nemen, dan kan je gaan voor aandelenfondsen die gericht zijn op de opkomende groeilanden. Een belangrijke regel blijft om je beleggingsportefeuille goed te blijven spreiden.

Beleggingen in individuele aandelen

De laatste stap van je geldbeheer is het beleggen in individuele aandelen. Dit is de stap die het meest risico inhoudt maar ook het hoogste rendement mogelijk maakt. Daardoor is het beleggen in aandelen vooral geschikt voor de avontuurlijke beleggers onder ons. Vermits het beleggen in individuele aandelen het meest risicovol is, wordt aangeraden om slechts een tiental percent van je spaarkapitaal hieraan te besteden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen: welke soorten beleggingsfondsen zijn er?Beleggen: welke soorten beleggingsfondsen zijn er?Als je je beleggingen wil laten beheren door een professional, dan biedt een beleggingsfonds de ideale mogelijkheid. Bij…
Sparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningSparen: het verschil tussen spaarrekening en termijnrekeningNa de crisis op de beurzen zijn beleggers niet meer zo happig om in aandelen te beleggen en richten zich meer op de veil…
Beleggen of Sparen?Het kan een moeilijke keuze zijn en daarom belicht ik hier de belangrijkste voor en nadelen van beleggen en van sparen.
Beleggen in aandelen, obligaties of goudBeleggen in aandelen, obligaties of goudWie wil beleggen kan kiezen uit diverse beleggingsvormen. Beleggen kan in aandelen, obligaties, rentedragende belegginge…
Beleggen: waarin kan men beleggen?Beleggen: waarin kan men beleggen?Beleggen kan op vele manieren. Bijvoorbeeld in spaarbiljetten, het vastzetten van geld in deposito's, in onroerend goed,…

Reageer op het artikel "Sparen en beleggen: hoe kan je je geld effectief beheren?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldtips
Schrijf mee!