Sponsors zoeken op internet

Sponsors zoeken op internet Alleen van contributiebijdragen van de leden kunnen veel sportclubs allang niet meer rondkomen. Ze hebben sponsors nodig. Maar in tijden van crisis en krappe budgetten bedenken klassieke sponsors zoals verzekeringen en telecommunicatiebedrijven zich wel drie keer voordat ze een vereniging financieel ondersteunen. Maar het internet biedt heel serieuze alternatieven.

Sponsors zoeken: zo kan je club profiteren

Voordat je daadwerkelijk overgaat tot het zoeken van sponsors, moet je voor jezelf nagaan hoe jullie vereniging zich het best kan presenteren. Je moet voorafgaand aan je zoektocht bijvoorbeeld in staat zijn om de volgende vragen naar tevredenheid te beantwoorden:
  • waarvoor staan jullie als vereniging?
  • wat zijn jullie sterke punten?
  • kunnen jullie bogen op aansprekende successen?
  • zijn er bijzondere talenten die voor een sponsor interessant zouden kunnen zijn?
  • wat kunnen jullie een potentiële partner aanbieden?
  • waarmee zou hij kunnen adverteren?

Sponsoring via internet: hoe werkt dat?

Het internet kan een serieus alternatief zijn voor de traditionele sponsoring door lokale bedrijven. Natuurlijk moet je er voor waken dat je niet je naam verbindt aan dubieuze zakelijke praktijken. Maar er bestaan ook internetportals die verenigingen behulpzaam kunnen zijn bij hun fondsenwerving. Zulke internetportals bieden verenigingen een platform om zich te presenteren. Want ofschoon de sponsorbereidheid in Nederland als gevolg van de economische en financiële crisis aanmerkelijk is afgenomen, bestaat er toch nog een aanzienlijk potentieel. En via het uitgebreide netwerk van dergelijke platforms weet je toch sneller de aandacht op je te vestigen van bedrijven en vermogende particulieren.

Plaats jezelf in de schijnwerpers

De bereidheid van mensen om te doneren aan een goed doel of een vereniging die bijvoorbeeld kinderen van straat houdt, is groter dan men denkt. Maar ook als club moet je begrijpen hoe je je op een juiste manier voor het voetlicht plaatst:
  • mensen moeten weten wie ze steunen en voor welk doel;
  • wat biedt bijvoorbeeld jullie vereniging wat andere verenigingen niet hebben?
Je moet dus onderscheidende kenmerken kunnen opvoeren en binnen de vereniging een keiharde marketing voeren.

Zakelijke opstelling onontbeerlijk

Ongetwijfeld zijn er in jullie directe omgeving andere organisaties en verenigingen die eveneens op zoek zijn naar een sponsor. Dat zijn jullie concurrenten: ten opzichte van hen moet jullie vereniging duidelijk opvallen. Dat vereist een keiharde zakelijke opstelling, maar niemand werpt zijn geld nu eenmaal zomaar het raam uit. Het moet ook de moeite waard zijn voor sponsoren om in jullie te investeren. Ze willen in de watten gelegd worden en alleen dán zijn ze ook bereid om een stukje van de taart af te staan. Wie dat lukt, heeft juist op het internet goede kans op het vinden van sponsors.

Besteed aandacht aan evenwichtige nazorg

Bijdragen van de leden en giften volstaan dus vaak niet meer om gaten in de clubkas te stoppen. Om die reden zijn sponsors onmisbaar in bijna elke vereniging maar de acquistie is vaak een langdurig en moeizaam proces. Het zou dan ook jammer zijn als door fouten in de begeleiding een langdurige samenwerking uiteindelijk toch nog strandt.

Na het binnenhalen van een geldschieter houdt het werk niet op. Wat dat betreft kan men een voorbeeld nemen aan het bedrijfsleven. Doorgaans worden daar na een geslaagde verkooptransactie diverse after-sales-activiteiten in gang gezet, soms op het opdringerige af. Werk dus aan een evenwichtige nazorg. In geen geval moet de sponsor zich “opgelaten” voelen. En mocht je er ondanks bovenstaande tips niet in slagen om een geschikte geldschieter te vinden, weet dan dat er tegenwoordig ook alternatieve vormen van sponsoring bestaan.

Lees verder

© 2014 - 2024 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sponsoring en financiële bijdrageSponsoring en financiële bijdrageSponsoring kan een welkome financiële bijdrage voor sportclubs betekenen. Succesvolle sponsoring biedt niet alleen de ve…
Sponsoring & marketingSponsoring is onderdeel van de marketingcommunicatie-instrumenten. Een sponsor is meestal een bedrijf die geld of andere…
Sponsoren zoeken, hoe doe je dat?Sponsoren zoeken, hoe doe je dat?Wanneer je vereniging of sportclub geld of materialen nodig heeft is een sponsor nodig. Helaas kloppen sponsoren meestal…
Hoe stellen we een sponsoringdossier samen?Hoe stellen we een sponsoringdossier samen?Vaak zijn er voor allerhande activiteiten sponsors nodig. Doch blijkt het in de praktijk toch niet altijd even evident o…

De waarde van eurocentjesDe waarde van eurocentjesOm de zoveel tijd komt er een politieker of belangenvereniging in het nieuws met het voorstel om de kleinste eurocenten,…
Contant betalen in België: regels voor cash aankopenContant betalen in België: regels voor cash aankopenCash betalen in België werd vanaf 2014 aan nieuwe regels onderworpen. De overheid meende zo een stap te zetten in de str…
Bronnen en referenties
Serkozy (1.241 artikelen)
Gepubliceerd: 14-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.