InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)

Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)

Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels) Is er een restschuld van uw hypotheek bij verkoop van uw eigen woning, dan staat de hypotheek onder water bij de bank. Wat zijn de nieuwe regels in 2015, 2016 en 2017, wat de belastingregels voor de financiering? Wat betekent een restschuld voor uw belastingaangifte en de rente op de restschuld of onderwaarde? Kunt u de restschuld of negatieve overwaarde van uw huis opvoeren als fiscale aftrekpost bij de belastingdienst en is hij dan fiscaal aftrekbaar? Hoeveel jaar is de restschuld vanaf 2015 aftrekbaar? Probeer een restschuld te voorkomen met de Nationale Hypotheekgarantie als achtervang. Soms is meefinancieren van de restschuld in de nieuwe hypotheek van de eigen woning mogelijk. Met de NHG vervalt de restschuld bij een echtscheiding. Met de NHG kan uw restschuld worden kwijtgescholden. Banken nemen ondanks hun zorgplicht uw restschuld niet over helaas.

Inhoud

Belastingregels restschuld eigen woning

In 2014 en 2015 zijn er weer nieuwe belastingregels voor de financiering van een restschuld. Deze nieuwe regels bepalen of u een restschuld kunt financieren en hoe goedkoop of hoe duur de financiering van uw restschuld dan wordt. Aan de orde komen de belastingvrije schenking in 2014, de mogelijkheid om vervroegd af te lossen, de aftrekbaarheid van de hypotheekrente op een restschuld, de garantie van de Nationale Hypotheekgarantie als er een restschuld ontstaat.

Restschuld hypotheek eigen huis berekenen, hoeveel staat het huis onder water?

Wie zijn huis verkoopt kan blijven zitten met een restschuld, omdat een hogere verkoopprijs van het huis niet haalbaar is. U sloot uw hypotheek destijds af toen de verwachting nog was dat de prijs van een huis alleen maar omhoog kan. Inmiddels is het al enige tijd zo dat huizenprijzen omlaag gaan. Niet overal even veel, maar toch kan de prijzendaling leiden tot een verkoopprijs die lager is dan de hypotheek die op het huis rust. Een restschuld is een papieren schuld tot het moment dat u het huis verkoopt. Vergelijk het met de beleggingen op de beurs. U kunt een winst of verlies hebben op de koers van een aandeel, maar zolang u niet verkoopt is er weinig aan de hand. Het wordt anders als u moet verkopen, want dan is wel degelijk belangrijk wat de waarde van uw eigendommen zijn.

Fiscale gevolgen van een restschuld eigen woning

De fiscale gevolgen van een restschuld zijn afhankelijk van het feit of u verkoopt om een nieuw huis te kopen of dat u verkoopt om daarna een huis te gaan huren. Als u een ander huis gaat kopen, kunt u misschien de restschuld meefinancieren en is vanaf 2013 de rente die u over de restschuld betaalt tien jaar fiscaal aftrekbaar. Als u een ander huis huurt, is er geen hypotheek, geen hypotheekrenteaftrek en geen lagere belasting.

Restschuld als fiscale aftrekpost aftrekbaar

Wel is het zo dat u uw restschuld in mindering mag brengen op uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. Als u in box 3 meer vermogen hebt dan de vrijstelling, betekent de restschuld dat u minder vermogensbelasting gaat betalen. Als het niet lukt om uw restschuld te financieren, doet zich een ander probleem voor. De bank bij wie u de hypotheek hebt, zal in dat geval de woning in de meeste gevallen niet zomaar vrijgeven voor verkoop. Vaak zal dan ook een betalingsregeling met de bank moeten worden getroffen. Dat is in uw belang en in het belang van de bank.

Restschuld drie jaar in bijleenregeling

De bijleenregeling houdt in dat als er een overwaarde is bij de verkoop van de woning u bij het afsluiten van een nieuwe hypotheek rekening moet houden met deze overwaarde. Wanneer een eigen huis met 50.000 euro overwaarde wordt verkocht, is de hypotheekrente hierover niet fiscaal aftrekbaar. Deze bijleenregeling treedt in werking als u binnen drie jaar een nieuw huis koopt. Niet alleen een overwaarde blijft staan, maar ook een negatieve restschuld blijft staan. Deze negatieve restschuld mag u in mindering brengen op de overwaarde van het nieuwe huis als het u lukt om dit het nieuwe huis dan wel met winst te verkopen. Over een paar jaar kan de woningmarkt er immers weer heel anders uitzien.

Restschuld financieren in 2015, 2016 of 2017

Een restschuld die is ontstaan vanaf 29 oktober 2012 of uiterlijk op 31 december 2017 kan u een extra fiscale aftrek opleveren. Nou ja, de rente van de restschuld is dan maximaal 10 jaar fiscaal aftrekbaar. Overigens is het maar een klein voordeel, omdat de meesten niet in staat zullen zijn om een restschuld in tien jaar volledig af te lossen. U bent om de kosten van uw restschuld af te trekken niet verplicht om na de verkoop van uw eigen woning met een restschuld opnieuw een eigen woning te kopen, maar mag ook een woning huren. Let op: vanaf 2015 is de rente op restschuld gedurende 15 jaar aftrekbaar, een verlenging. Dit was namelijk 10 jaar. Dat maakt het financieren van de restschuld eenvoudiger en drukt uw extra woonlasten als gevolg van een restschuld.

Nationale hypotheekgarantie verlost u van een restschuld, kwijtschelden van de restschuld

Ook de Nationale Hypotheekgarantie NHG kan uw reddende engel zijn als de NHG uw restschuld voor eigen rekening neemt en zo de schuld kwijtscheldt. Maar dan moet u er wel alles aan gedaan hebben om verkoop met een restschuld te voorkomen. De NHG gaat niet verder dan een garantie tot 95% van het gegarandeerde hypotheekbedrag. Vanaf 2014 kunt u met de NHG garantie uw restschuld meefinancieren: restschuld 2015 of 2016 financieren.

Schenking tot 100.000 euro in 2014 en 2017

Nieuw in de Miljoenennota 2014 was dat u in 2013 en 2014 met de schenkingsvrijstelling eigen woning van 100.000 euro ook uw restschuld kon aflossen. Tot 2013 moest u hierover schenkingsbelasting betalen. Vanaf 2017 wordt deze mogelijkheid met de schenkingsvrijstelling eigen woning van 100.000 euro opnieuw ingevoerd.

Conclusie uw restschuld financieren in 2015, 2016 en 2017

In 2015 of 2016 bestaat de verhoogde vrijstelling tot 100.000 euro niet meer, maar is wel de periode waarin de rente op een restschuld als hypotheekrente aftrekbaar is, verlengd van 10 jaar naar 15 jaar. In 2017 kunt u wel volop gebruik maken van de extra schenkingsvrijstelling van 100.000 euro als u als ontvanger van de schenking of uw partner jonger bent dan 40 jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restschuld 2017 financierenRestschuld 2017 financierenOok met een restschuld kunt u in 2017 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier om de re…
Verhuizen met een restschuldVerhuizen met een restschuldVerhuizen met een restschuld, wat zijn de regels? Er dreigt een restschuld, hoe kunt u dan toch verstandig verhuizen in…
Geringe eigenwoningschuld hebbenGeringe eigenwoningschuld hebbenGeen of een geringe eigenwoningschuld hebben is wel prettig. U betaalt dan geen of weinig hypotheekrente voor de eigen w…
Wat zijn de voordelen van NHG?Als u een woning koopt met NHG, levert dit verschillende voordelen op. U betaalt aanzienlijk minder hypotheekrente. Bove…
Lening eigen woning doorgeven aan Belastingdienst in 2016?Lening eigen woning doorgeven aan Belastingdienst in 2016?Wilt u hypotheekrenteaftrek in 2015 of 2016 voor uw eigen woning, dan moet u uw lening wel doorgeven aan de belastingdie…

Reageer op het artikel "Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)"

Reacties

Kirstin, 09-04-2015 16:00 #7
Mijn man en ik zitten in dezelfde situatie als Bart hieronder schetst. Alleen wij zijn overeengekomen dat ik de restschuld/het bedrag dat de woning onderwater staat, achteraf in termijnen aan mijn ex-man terugbetaal. Hij neemt dan de hoofdelijke aansprakelijkheid direct voor de gehele hypotheeksom over. Welke consequenties heeft dat belastingtechnisch voor mij? Ontvang ik dan een schenking omdat mijn ex-man 'op papier' het bedrag mij kwijtscheld? Reactie infoteur, 09-04-2015
Beste Kirstin,
Dan hebt u een schuld bij uw ex-man en worden de betalingen als aflossing hiervan gezien. Let er wel op dat uw ex u niet kan ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid, dat kan alleen de bank doen. Als hij stopt met betalen aan de bank en u bent toch nog hoofdelijk aansprakelijk, dan kan de bank alsnog bij u langs komen. De schuld minus betaalde aflossingen kunt u aftrekken in box 3 (er is wel een drempel van 3000 euro).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bart, 02-03-2015 12:05 #6
Ik heb vorig jaar het huis alleen op mijn naam laten zetten en mijn ex van haar verplichtingen ontdaan via de notaris. Ik had ook een taxatie kunnen laten doen en haar opzadelen met een dikke 15.000 restschuld. Kan ik hier nog wat mee bij de belastingaangifte van vorig jaar? Reactie infoteur, 02-03-2015
Beste Bart,
Als de restschuld is gefinancierd, is de rente die u daarover betaalt aftrekbaar als hypotheekrente. Verder heeft zij, door de gemaakte afspraken, geen schuld aan u hierdoor en u geen schuld aan haar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard, 20-03-2013 12:07 #5
Ivm met scheiding gaat onze woning met toestemming van de bank worden verkocht. We gaan een restschuld overhouden van zo'n 50.000 helaas. Deze restschuld zullen mijn ex-vrouw en ik ieder bij helft gaan inlossen. Hoeveel procent kunnen we nu terugverwachten van de aflossing restschuld omdat deze aftrekbaar is? Dus stel we gaan 500,- per maand betalen is dan de teruggave 42% als je normale belastingschijf zit? Reactie infoteur, 20-03-2013
Beste Gerard,
De restschuld is aftrekbaar in box 3. De rente op de restschuld is aftrekbaar als hypotheekrente in box 1. Als uw belastingtarief 42% is, is dat het deel van de rente dat u terugkrijgt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adriaan, 07-01-2013 13:24 #4
Mijn hypotheek (deels aflossingsvrij, deels woekerpolis) staat op dit moment onder water voor een bedrag van naar schatting 55.000 euro. Ik heb het huis (nog) niet verkocht. Stel dat ik dat in de toekomst ga doen en dan bij een vriendin ga inwonen en de restschuld met een betalingsregeling ga aflossen. Heb ik dan ook recht op aftrekbaarheid en gaat de periode van 10 jaar in vanaf het moment van het ontstaan van de restschuld of is de periode m.i.v. 29 oktober 2012 ingegaan? Reactie infoteur, 07-01-2013
Beste Adriaan,
De regeling van de aftrekbaarheid van de rente op een restschuld gaat in op het moment dat de restschuld bij verkoop van het eigen huis ontstaat, op zijn vroegst vanaf 29 oktober 2012. U bent voor de aftrekbaarheid niet verplicht om de verkoop van de eigen woning een nieuwe woning wordt gekocht. U mag ook een woning huren met behoud van aftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Drssjef, 18-12-2012 07:44 #3
Ik vraag me af hoe eerlijk, redelijk en billijk is. Ik heb in mei dit jaar mijn huis verkocht met restschuld. Ik pis dus naast de spreekwoordelijke pot. Ik vraag me dus af of er initiatieven zijn, of acties worden ondernomen om een dergelijk voordeel wel mogelijk is met een willekeurige datumgrens als deze. Ik sluit me daar graag bij aan. Reactie infoteur, 18-12-2012
Beste Drssjef,
1. Mij zijn nog geen initiatieven bekend, maar ik begrijp uw ongenoegen. Als ingangsdatum voor de renteaftrek bij een restschuld is het moment van de bekendmaking van het nieuwe regeerakkoord gekozen.
2. Vergelijk het met de verlaging van de overdrachtsbelasting halverwege 2011. Ook toen konden nogal wat mensen die net een huis hadden gekocht, niet meeprofiteren van deze plotselinge belastingverlaging.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F., 14-12-2012 12:14 #2
Beste.
Mijn spaarhypotheek loopt tot 2030, ik hou een restschuld van ong 60.000 over.
Is de rente van mijn restschuld in de jaren erna nog aftrekbaar?
Vr gr Reactie infoteur, 14-12-2012
Beste F,
De fiscus spreek pas over een restschuld als u het huis met verlies verkoopt, dus niet zolang het huis nog in uw bezit is. Dan is het een papieren schuld, waarvan de rente niet aftrekbaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. Rieken, 14-11-2012 22:35 #1
Stel ik verkoop vrijwillig mijn huis voor 190.000 waarop een hypotheek rust van 220.000 en het transport vind plaats op 2 januari 2013. De restschuld van 30.000 kan ik financieren door een lening van mijn ouders met een rentepercentage van 4%. Is de rentelast dan aftrekbaar en zo ja waar dan? Reactie infoteur, 15-11-2012
Beste K. Rieken,
De rente is dan aftrekbaar als hypotheekrente.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 25-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Nationale Hypotheek Garantie
Reacties: 7
Schrijf mee!