InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat houdt het boxenstelsel in?

Wat houdt het boxenstelsel in?

Ons belastingstelsel is verdeeld in drie verschillende boxen. De hoogte van de heffing verschilt per box, en de bedragen kunnen tussen de boxen onderling niet verrekend worden. De belastingheffing over inkomsten is met de introductie van de Inkomsten Belasting 2001 vereenvoudigd. Ook de aangifte is eenvoudiger geworden door de digitale aangifte. Per vraag is het nu mogelijk om een duidelijke toelichting te geven, zonder dat de belastingplichtige hele handleidingen door moet lezen. De aangifte kan pas verstuurd worden als alle benodigde vragen beantwoord zijn.

Welke boxen kent ons belastingstelsel?

Wij kennen de volgende onderverdeling in ons belastingstelsel:
  • Box 1: belastbaar inkomen uit werk en woning
  • Box 2: belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang
  • Box 3: belastbaar inkomen uit sparen en beleggen

In deze boxen worden de inkomsten verdeeld over verschillende inkomstenbronnen. Van alle inkomsten moet eerst bepaald worden in welke box deze inkomsten belast gaan worden. De meeste mensen hebben uitsluitend inkomsten in box 1 en box 3.

Welke inkomsten vallen er in box 1?

Dit is de box waar de meeste inkomsten in terecht komen. Het gaat hierbij om de inkomsten uit dienstbetrekking, maar ook om winst uit onderneming (voor een IB-ondernemer), resultaat uit overige werkzaamheden en inkomsten uit eigen woning. Onder resultaat uit overige werkzaamheden vallen bijvoorbeeld de inkomsten uit werkzaamheden die niet voortvloeien uit een onderneming of uit loondienst. Inkomsten uit eigen woning is bijvoorbeeld de eigenwoningforfait.

De hoogte van de belastingheffing in box 1

In deze box is sprake van een progressieve belastingheffing, dat wil zeggen dat de belastingdruk hoger is bij hogere inkomsten. Over het inkomen boven (afgerond) 56.000 bruto per jaar, bedraagt de heffing over het meerdere 52 procent. De betaalde hypotheekrente in verband met de eigen woning kan weer van het inkomen worden afgetrokken. Hetzelfde geldt voor lijfrentepremies en arbeidsongeschiktheidspremies.

Welke inkomsten vallen er in box 2?

In deze box vallen de inkomsten uit aanmerkelijk belang. Er is sprake van een aanmerkelijk belang als u tenminste 5 procent van het aandelenkapitaal bezit van een BV of een NV. De aandelen van uw thuiswonende kinderen en uw fiscale partner, worden meegenomen om te bepalen of er sprake is van een aanmerkelijk belang. De inkomsten bestaan uit de uitbetaalde dividend en uit verkoopwinst bij het verkopen van de aandelen.

De heffing bedraagt 25 procent over de inkomsten. De salaris die wordt ontvangen door een aanmerkelijk belanghouder, valt niet in box 2, maar in box 1. Kosten die de aandeelhouder heeft moeten maken om bijvoorbeeld de aandelen te kunnen verkopen, mogen in mindering worden gebracht op de inkomsten.

Welke inkomsten vallen er in box 3?

In deze box wordt uw vermogen en bepaalde bezittingen belast. De heffing hoeft u niet te betalen over de waarde van de bezittingen, maar over een verondersteld rendement op uw vermogen. In deze box valt bijvoorbeeld uw spaarsaldo en uw beleggingsportefeuille (voor zover dit niet onder aanmerkelijk belang valt). Ook de waarde van een tweede huis valt in deze box. De schulden mag u weer in mindering brengen.

De heffing bedraagt 30 procent over een verondersteld rendement van 4 procent. Het maakt hierbij niet uit hoeveel rendement u werkelijk hebt gemaakt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Wat houdt het boxenstelsel in?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!