InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaar

Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaar

Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaar Is uw huis nog met een restschuld verkocht en financiert u de restschuld, dan is de rente op de schuld wellicht aftrekbaar. In 2017 is de rente op een restschuld 15 jaar fiscaal aftrekbaar, in 2018 en 2019 onder voorwaarden ook. Hoe betaalt u de restschuld terug, hoe gaat u dit financieren, hoe gaat u aflossen? De rente op de lening ter financiering van de restschuld of een doorlopend krediet is fiscaal aftrekbaar als hypotheekrente, ook als u de schuld niet in een hypotheek mee financiert maar met een gewone lening bij de bank. Nadeel van een nieuwe lening ter financiering is de hoge rente wanneer sprake is van een consumptieve lening. Voordeel is de aftrekbaarheid van de rente waardoor de belastingdienst meebetaalt en uw betaalde rente netto wat lager is. De aftrekbaarheid van de rente maakt de restschuld beter betaalbaar. Ook als u gaat verhuizen is in een aantal gevallen het meefinancieren van de restschuld in de nieuwe hypotheek mogelijk.

Woning verkopen met een restschuld in 2017, 2018 of 2019

Goed nieuws voor 2019: de huizenprijzen gaan omhoog en dus is de kans op een restschuld bij verkoop kleiner geworden, de kans op een overwaarde groter. Maar helaas levert de verkoop van een woning soms ook minder op dan gedacht en gehoopt. In 2018 hebben bovendien nogal wat huishoudens een restschuld die is opgelopen in eerdere jaren. Huizenprijzen zijn immers een aantal jaren gedaald en nog niet overal is deze daling goed gemaakt. De hypotheek is dan hoger dan de waarde van het huis en bij verkoop blijft u zo zitten met een restschuld. Omdat wordt verwacht dat de huizenprijzen in 2019 verder zullen stijgen zal de kans op een restschuld bij verkoop in 2019 afnemen.

Financiering van de restschuld van uw woning, ook rente doorlopend krediet aftrekbaar als hypotheekrente

Dan de financiering van de restschuld die moet worden terugbetaald. De wijze waarop u een krediet afsluit om de restschuld terug te betalen is van een aantal factoren afhankelijk:
  • Hebt u een Nationale Hypotheekgarantie, dan wordt de schuld wellicht kwijtgescholden;
  • Gaat u een nieuw huis kopen dan kan de restschuld misschien worden meegenomen in de nieuwe hypotheek;
  • Gaat u huren, dan moet u wel een consumptieve lening afsluiten, een persoonlijke lening of een doorlopend krediet als financiering;
  • Als u gaat kopen en de bank wil de restschuld niet meefinancieren, dan moet u ook op zoek naar een consumptieve lening. De bank mag de restschuld met een nieuwe hypotheek meefinancieren, maar is daartoe niet verplicht.

De rente op de restschuld van uw eigen woning

De hoogte van de rente op een restschuld is sterk afhankelijk van de manier waarop u een lening kunt afsluiten. Ik zeg met opzet kunt afsluiten, omdat de bank wel moet meewerken. In de praktijk zijn banken echter niet happig meer om een restschuld mee te financieren in de hypotheek als u een nieuw huis koopt. Niet geheel onlogisch want tegenover de restschuld staat in beginsel geen onderpand, waardoor een bank meer risico loopt. Dat betekent in de praktijk dat u genoodzaakt kunt worden om de restschuld consumptief te financieren en een consumptieve lening is duurder.

Rente restschuld fiscaal aftrekbaar: 15 jaar in 2016 en 2017

Normaliter mag u de rente op een consumptieve lening niet fiscaal aftrekken in box 1 van de inkomstenbelasting. Het kabinet heeft een uitzondering gemaakt voor de rente op de restschuld. De komende 10 jaar mag u die rente toch als hypotheekrente voor de eigen woning opvoeren als aftrekpost en vanaf 2015 is dat 15 jaar. Dat betekent ook dat u een deel van de rente via de fiscus terugkrijgt. Deze teruggave kan oplopen tot maximaal 52%. Gelukkig maar, want zo wordt de rente toch beter betaalbaar. U krijgt niet alles terug, maar als u een hoog inkomen hebt, wel meer dan de helft. Wie een lager inkomen heeft, krijgt minder terug, maar nog altijd grofweg een derde deel.

Restschuld 2018 en 2019: 15 jaar aftrekbaar onder voorwaarden

De belangrijkste voorwaarde is dat de restschuld niet pas in 2018 mag zijn ontstaan. Een woning die u in 2017 bijvoorbeeld met een restschuld verkocht zal 15 jaar een aftrekbare rente hebben, maar een pas in 2018 met restschuld verkochte woning niet.

Hoeveel restschuld hebt u eigenlijk?

Een rekenvoorbeeld. Stel u verkocht uw woning in 2017 voor 200.000 euro met aan verkoopkosten 1500 euro. Stel de hypotheek bedraagt 225.000 euro. Dan is uw restschuld gelijk aan 225.000 - 198.500 euro = 26.500 euro. De rente die u betaalt om dit bedrag te financieren is fiscaal aftrekbaar.

Lening restschuld hoeft niet annuitair te zijn, de financiering van de restschuld

Opvallend is wel dat er aan de wijze van financiering van de restschuld door de belastingdienst geen eisen worden gesteld zoals die gelden voor een hypotheek in 2013 en 2014. Zo moet een nieuwe hypotheek vanaf 1 januari 2013 minimaal annuitair worden afgelost. Bij de lening die u sluit voor uw restschuld bestaat die verplichting niet. Overigens is het ook bij een persoonlijke lening zo dat u door de bank wordt verplicht af te lossen, maar die verplichting bestaat niet voor een doorlopend krediet. Hoe u de restschuld ook financiert, de komende tien jaar is de rente aftrekbaar bij uw aangifte inkomstenbelasting. En daarbij kunt u het beste op zoek gaan naar de goedkoopste lening en meerdere offertes aanvragen.

Conclusie fiscale aftrek rente restschuld eigen woning 2017, 2018 en 2019

Een restschuld is een forse tegenvaller bij de verkoop van uw huis, de fiscale aftrek van de rente een meevaller. Wordt de schuld niet door de NHG kwijtgescholden en is een hogere hypotheek niet mogelijk, dan zal de rente van de lening hoger zijn. Laat het daar niet bij zitten, maar zoek ook dan naar de goedkoopste lening, ook al betaalt de fiscus u een deel terug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Is er een restschuld van uw hypotheek bij verkoop van uw eigen woning, dan staat de hypotheek onder water bij de bank. W…
Verhuizen naar huurwoning en hypotheekVerhuizen naar huurwoning en hypotheekU kunt uw koophuis verlaten voor een huurwoning, maar dan wilt u toch ook weten wat dat in 2018 en 2019 financieel betek…
Rente persoonlijke lening woning fiscaal aftrekbaarRente persoonlijke lening woning fiscaal aftrekbaarIs uw lening fiscaal aftrekbaar? Dat hang er vanaf. De rente op een lening voor uw woning is fiscaal gezien in 2018 en 2…
Hoe restschuld hypotheek betalen? Via restschuld fonds?Hoe restschuld hypotheek betalen? Via restschuld fonds?Een restschuld op de woning, een onderwaterhypotheek in 2019? Het huis wordt verkocht met een restschuld op de hypotheek…

Reageer op het artikel "Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaar"

Reacties

Michel, 08-10-2016 20:13 #4
Wij hebben onze woning verkocht met een restschuld van 6000. Nu kunnen wij dit betalen tijdens passeren met eigen geld. Dit geld heb ik weer nodig om onze nieuwe woning in te richten op een later tijdstip. Nu is mijn vraag of we eerst de restschuld zelf kunnen betalen en later alsnog een kleine lening afsluiten waarvan we de rente toch kunnen aftrekken? Reactie infoteur, 11-01-2019
Beste Michel,
De kosten voor de financiering van de inrichting van uw woning zijn niet aftrekbaar, de rente op een restschuld wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeanette, 29-09-2016 10:47 #3
Is de rente restschuld van een tweede woning ook fiscaal aftrekbaar?
Groet,
Jeanette Reactie infoteur, 11-01-2019
Beste Jeanette,
Neen, alleen de rente voor de restschuld voor de eigen (eerste) woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. van Zonneveld, 18-09-2014 21:35 #2
Mijn zwager is in 2009 bij zijn zieke vrouw in Polen gaan wonen. Hij heeft zijn huis in Nederland moeten verkopen in 2011, vanwege het feit dat hij de rente op de hypotheek niet langer kon betalen. Zijn hypotheek was toen 120.000 euro. De opbrengst van de gedwongen verkoop was in 2011 95.000 euro. Hij heeft dus een restschuld van 25.000 exclusief de niet betaalde rentes. De hypotheekbank heeft toen zijn ABP pensioen van 490 euro via de deurwaarder in zijn geheel maandelijks ingenomen, en dat gebeurt nu nog steeds. Momenteel is er nog een restschuld van ca 38.000 euro.
Mag hij het maandelijks door de deurwaarder ingenomen bedrag van deze restschuld als aftrekpost opvoeren of valt hij net buiten deze regeling, omdat zijn huis in 2011 verkocht is en niet in 2012? Reactie infoteur, 21-12-2018
Beste P. van Zonneveld,
De rente is aftrekbaar als de restschuld is ontstaan na 28 oktober 2012. Ook voor een pensioen geldt een beslagvrije voet (alles innemen is niet zomaar toegestaan):

https://financieel.infonu.nl/geld/61035-loonbeslag-deurwaarder-incassobureau-beslagvrije-voet-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sen, 01-07-2014 10:10 #1
De rente van een restschuld is toch alleen fiscaal aftrekbaar als deze ontstaan is NA 28 oktober 2012? Reactie infoteur, 22-01-2019
Beste Sen,
Klopt, restschulden opgelopen in 2013 en 2014 voldoen hieraan. Per 1 januari 2018 komt de regeling te vervallen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/182529-is-rente-herfinanciering-restschuld-in-2019-nog-aftrekbaar.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheekrenteaftrek
Reacties: 4
Schrijf mee!