InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienst

Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienst

Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienst Welke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2016, 2017 en 2018? Let op de tijdslijn van de belastingaangifte en begin op tijd met uw gegevens te verzamelen. Gebruik een checklist die u bij elke belastingaangifte, ook die voor de belastingaangifte 2017 die uiterlijk 1 mei 2018 moet worden ingediend, bruikbaar is. Ook als u digitaal uw belastingaangifte bij de Belastingdienst doet met uw DigiD in 2017 of 2018.

Digitale belastingaangifte 2016, 2017 en 2018

Wie digitaal zijn belastingaangifte doet, moet niet denken dat alle gegevens zijn ingevuld. In tegendeel. Als u online de digitale belastingaangifte wilt doen, dan zijn pas vanaf 1 maart in een belastingjaar een aantal gegevens door de Belastingdienst ingevuld. Een aantal, niet allemaal. Bovendien is het zo dat elk jaar weer anders is en de fiscus niet van te voren weet of uw aftrekposten zijn veranderd. En bedenk ook dat uzelf verantwoordelijk bent en blijft voor uw belastingaangifte. De Belastingdienst helpt wel met de digitale versie, maar u dient altijd de gegevens van de vooraf ingevulde belastingaangifte IB goed te controleren. Het aangifteprogramma is immers niet altijd foutloos.

Papieren belastingaangifte 2017 en 2018

De Belastingdienst ziet het liefste een digitale belastingaangifte en wil het liefste ook alle belastingaanslagen digitaal verzenden. Daarvoor moet u dan wel uw berichtenbox activeren. Digitaal gaat sneller en bespaart een hoop papier en verzendkosten. Toch mag u als particulier altijd nog een belastingformulier aanvragen en invullen. De papieren aangifte kost u wat meer tijd en u mist allerlei berekeningen die geautomatiseerd wel zouden kunnen plaats vinden, maar veel mensen bewaren graag een kopie van de papieren belastingaangifte.

DigiD code

Digitaal belastingaangifte doen, vereist een DigiD code die ook actief is. Veel mensen hebben een DigiD code die niet actief is doordat hij al lange tijd niet meer is gebruikt. Wilt of kunt u zelf geen belastingaangifte doen, dan kunt u iemand machtigen met de DigiD machtiging bij de belastingaangifte inkomstenbelasting.

Checklist en documenten Belastingdienst 2016, 2017 en 2018

Wat hebt u nodig voor uw belastingaangifte 2015, 2016 en 2017? In de meeste gevallen zijn dat de volgende documenten en gegevens:
  • Uw BSN nummer;
  • Het jaaroverzicht met uw jaarloon en de al betaalde loonbelasting;
  • Het jaaroverzicht met uw jaarloon en de al betaalde loonbelasting van uw fiscale partner;
  • Het Financieel Jaaroverzicht van uw banken met de gegevens van uw rekeningen, vermogen, beleggingen, leningen, hypotheken, lijfrente en levensverzekeringen;
  • Het overzicht met de betaalde hypotheekrente;
  • De ziektekosten en specifieke zorgkosten die u hebt gemaakt;
  • De alimentatie die u hebt betaald gedurende het jaar;
  • De studiekosten en scholingsuitgaven die u hebt betaald;
  • De studiefinanciering die u hebt ontvangen;
  • De gemeentelijke beschikking met de WOZ-waarde;
  • De belastingaangifte uit een eerder jaar;
  • De cataloguswaarde van de auto van de zaak;
  • De kosten van openbaar vervoer;
  • De giften die u hebt gedaan aan goede doelen;
  • De erfpacht die u betaalt;
  • Vermogen in het buitenland.

Belastingaangifte doen in 2017 of 2018

Met deze checklist in de hand bekijkt u vervolgens goed welke fiscale aftrekposten er in uw geval mogelijk zijn en hoe u die aftrekposten het beste met uw fiscale partner kunt verdelen. De aftrekposten leiden tot een grotere teruggave als u ze plaats bij de meest verdienende fiscale partner.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteBelastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteHoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fo…
Hulp bij de belastingaangifteDe belastingplichtigen die een verzoek hebben gekregen om aangifte te doen, moeten uiterlijk 31 maart hun belastingaangi…
Belastingaangifte 2013  Wat zijn de aftrekposten?Belastingaangifte 2013 Wat zijn de aftrekposten?Door uw belastingaangifte slim in te vullen kunt u veel geld besparen. Wees wel voorzichtig met het opvoeren van aftrekp…
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
Aftrek studiekosten 2016Aftrek studiekosten 2016Wat kunt u in 2016 aan studiekosten en scholingsuitgaven aftrekken zodat u een deel van de gemaakte studiekosten van de…

Reageer op het artikel "Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienst"

Reacties

Fhj Mulders, 25-01-2016 11:38 #2
Mijn vraag is
Kan ik een betaalde Boeterente ivm rente verlaging uitsmeren over meerdere jaren b.v. 2015,2016,2017 en kan dat verstandig zijn? Reactie infoteur, 25-01-2016
Beste Fhj Mulders,
Als uw bank rentemiddeling aanbiedt, smeert u de boete over meerdere jaren uit. Dat maakt het bedrag beter betaalbaar en betekent dat de rente de komende jaren iets hoger zal zijn:

http://financieel.infonu.nl/belasting/120349-geen-hypotheekrenteaftrek-meer-door-rentemiddeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Meerkerk, 05-03-2013 20:56 #1
Overzichtelijk, netjes en duidelijk. Reactie infoteur, 06-03-2013
Dank je wel.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2017
Reacties: 2
Schrijf mee!