InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienst

Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienst

Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienst Welke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2015, 2016 en 2017? Let op de tijdslijn van de belastingaangifte en begin op tijd met uw gegevens te verzamelen. Ik geef u een checklist die u bij elke belastingaangifte, ook die voor de belastingaangifte 2017 die uiterlijk 1 mei 2017 moet worden ingediend, bruikbaar is. Ook als u digitaal uw belastingaangifte bij de belastingdienst doet met uw DigiD in 2016 of 2017.

Digitale belastingaangifte 2015, 2016 en 2017

Wie digitaal zijn belastingaangifte doet, moet niet denken dat alle gegevens zijn ingevuld. In tegendeel. Als u het digitale belasting aangifte programma gebruiken, zijn vanaf 1 maart 2014 een aantal gegevens door de belastingdienst ingevuld. Een aantal, niet allemaal. Bovendien is het zo dat elk jaar weer anders is en de belastingdienst niet van te voren weet of uw aftrekposten zijn veranderd. En bedenk ook dat uzelf verantwoordelijk bent en blijft voor uw belastingaangifte. De belastingdienst helpt wel met de digitale versie, maar u dient altijd de gegevens te controleren. Bovendien is het aangifteprogramma niet altijd foutloos. Zie ook: de belastingdienst, vooraf ingevulde belastingaangifte IB.

Papieren belastingaangifte 2016 en 2017

De belastingdienst ziet het liefste een digitale belastingaangifte en zal binnenkort ook belastingaanslagen digitaal gaan verzenden. Dit gaat sneller en bespaart een hoop papier en verzendkosten. Toch mag u als particulier altijd nog een belastingformulier aanvragen en invullen. De papieren aangifte kost u wat meer tijd en u mist allerlei berekeningen die geautomatiseerd wel zouden kunnen plaats vinden, maar veel mensen bewaren graag een kopie van de papieren belastingaangifte.

DigiD code

Digitaal belastingaangifte doen, vereist een DigiD code die ook actief is. Veel mensen hebben een DigiD code die niet actief is doordat hij al lange tijd niet meer is gebruikt. Bovendien kunt u iemand machtigen met de DigiD machtiging bij de belastingaangifte inkomstenbelasting.

Checklist en documenten belastingdienst 2015, 2016 en 2017

Wat hebt u nodig voor uw belastingaangifte 2015, 2016 en 2017? In de meeste gevallen zijn dat de volgende documenten en gegevens:
  • Uw BSN nummer;
  • Het jaaroverzicht met uw jaarloon en de al betaalde loonbelasting;
  • Het jaaroverzicht met uw jaarloon en de al betaalde loonbelasting van uw fiscale partner;
  • Het Financieel Jaaroverzicht van uw banken met de gegevens van uw rekeningen, vermogen, beleggingen, leningen, hypotheken, lijfrente en levensverzekeringen;
  • Het overzicht met de betaalde hypotheekrente;
  • De ziektekosten en specifieke zorgkosten die u hebt gemaakt;
  • De alimentatie die u hebt betaald: aftrek alimentatie 2014, 2015, 2016 of 2017;
  • De studiekosten en scholingsuitgaven die u hebt betaald;
  • De studiefinanciering die u hebt ontvangen;
  • De gemeentelijke beschikking met de WOZ-waarde;
  • De belastingaangifte uit een eerder jaar;
  • De cataloguswaarde van de auto van de zaak;
  • De kosten van openbaar vervoer;
  • De giften die u hebt gedaan aan goede doelen;
  • De erfpacht die u betaalt;
  • Vermogen in het buitenland.

Belastingaangifte doen in 2016 of 2017

Met deze checklist in de hand bekijkt u vervolgens goed welke fiscale aftrekposten er in uw geval mogelijk zijn en hoe u die aftrekposten het beste met uw fiscale partner kunt verdelen. De aftrekposten leiden tot een grotere teruggave als u ze plaats bij de meest verdienende fiscale partner.

Lees verder

© 2012 - 2017 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Checklist belastingaangifteChecklist belastingaangifteElk jaar valt weer die blauwe envelop op de deurmat met een teruggaaf of een nog te betalen bedrag aan inkomstenbelastin…
Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteBelastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteHoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fo…
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
Geld terug van de belastingdienst 2015 - 2016: belastingtipsGeld terug van de belastingdienst 2015 - 2016: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2015, 2016 en 2017. Hebt u als particulier al geld terug gekregen van de belast…
Belastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingBelastingdienst & de verzilveringsregeling & TSZ regelingVaak is het belastbare inkomen zo laag dat u geen voordeel heeft van alle heffingskortingen in 2014, 2015, 2016 of 2017.…

Reageer op het artikel "Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienst"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Fhj Mulders, 25-01-2016 11:38 #2
Mijn vraag is
Kan ik een betaalde Boeterente ivm rente verlaging uitsmeren over meerdere jaren b.v. 2015,2016,2017 en kan dat verstandig zijn? Reactie infoteur, 25-01-2016
Beste Fhj Mulders,
Als uw bank rentemiddeling aanbiedt, smeert u de boete over meerdere jaren uit. Dat maakt het bedrag beter betaalbaar en betekent dat de rente de komende jaren iets hoger zal zijn:

http://financieel.infonu.nl/belasting/120349-geen-hypotheekrenteaftrek-meer-door-rentemiddeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Meerkerk, 05-03-2013 20:56 #1
Overzichtelijk, netjes en duidelijk. Reactie infoteur, 06-03-2013
Dank je wel.

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 13-01-2017
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2016
Reacties: 2
Schrijf mee!