InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wonen in Nederland, werken in België en belastingverdrag

Wonen in Nederland, werken in België en belastingverdrag

Wonen in Nederland, werken in België en belastingverdrag In Nederland wonen, maar in België werken, grensarbeid? Wat betekent dat voor de hypotheekrenteaftrek in België (woonbonus) of Nederland? In dat geval bent u een grenswerker of grensarbeider en telt het werklandbeginsel. U betaalt dan in Nederland geen loonbelasting, maar moet toch in Nederland en België aangifte inkomstenbelasting doen. Het belastingverdrag tussen beide landen moet daarbij voorkomen dat u dubbel belasting betaalt en fiscaal wordt benadeeld. Daarom bestaat de compensatieregeling voor Nederlandse grensarbeiders.

Wonen in Nederland, maar werken in België: grensarbeid

Het komt regelmatig voor dat iemand in Nederland woont, maar in een buurland als België zijn inkomen verdient. Uw werkgever in België zal belastingen en premies inhouden volgens de tarieven en regels die daar gelden. Die tarieven en regels wijken af van de Nederlandse. Als u in Nederland geen aangifte inkomstenbelasting zou doen, zouden de voordelen zoals de hypotheekrenteaftrek ook aan u voorbijgaan. En dat vindt de wetgever niet redelijk. Daarom is er met België een belastingverdrag gesloten met daarin artikel 27 dat speciaal voor de grensarbeider of grenswerker geldt. Zonder belastingverdrag zouden beide landen tegelijkertijd belasting kunnen heffen over hetzelfde inkomen.

Wonen in Nederland, werken als freelancer in België

Als u als freelancer in België werkt, dan is er geen werkgever die premies en loonbelasting inhoudt. In dat geval doet u belastingaangifte in Nederland en als het om inkomsten gaat die in Nederland vrijgesteld zijn van belastingheffing dan bestaat de mogelijkheid dat de Belgische Belastingdienst een belastingaanslag oplegt.

Wonen in Nederland, werken in loondienst in België

Is België uw werkland, hebt u daar een werkgever en is het geen tijdelijke baan, dan zal die werkgever loonbelasting en premies inhouden op uw loon. Is het wel een tijdelijke baan, dat geldt de 183 dagen regel. Tijdelijk wat dan wil zeggen dat u gedurende 12 maanden niet langer dan in totaal 183 dagen voor uw werk in België verblijft en daardoor gewoon in Nederland loonbelasting betaalt. Dat is ook het geval als u bij een Nederlandse dochteronderneming werkt of bijvoorbeeld een filiaal van een Nederlands ministerie. Tot slot is er een uitzondering voor als u in het onderwijs werkt, want dan is het gedurende maximaal twee jaar zo geregeld dat u de loonbelasting in Nederland betaalt.

Belastingverdrag, Belgische hypotheek, Nederlandse hypotheek en compensatieregeling

Het belastingverdrag met België regelt wie over welke inkomsten, loon en vermogen, belasting mag heffen. Hoofdregel is dat wie in Nederland woont ook in Nederland belastingaangifte moet doen. Ook als uw loon al in België is belast. Zonder in Nederland belastingaangifte te doen, komt u ook niet in aanmerking voor de hypotheekrenteaftrek en andere voordelen. Maar dat zou een dubbele belastingheffing kunnen betekenen, afhankelijk van uw feitelijke situatie. Daarom bestaat er een algemene en een speciale compensatieregeling voor grensarbeiders. De Nederlandse Belastingdienst voert deze regelingen uit. Om dit in gang te zetten kunt u twee dingen doen:

Daarbij kunt u gebruik maken van de post voorkoming dubbele belastingheffing. Betaalde premies volksverzekeringen worden niet verrekend of teruggegeven. Ook kunt u niet in beide landen tegelijkertijd van gelijksoortige aftrekposten gebruik maken. Naar aanleiding van uw belastingaangifte bepaalt de Nederlandse Belastingdienst of u recht hebt op een belastingteruggave. Dit kunnen best lastige berekeningen zijn waarbij uw Belgisch fiscaal loon wordt herberekend naar een Nederlands fiscaal loon.

Wonen in België en werken in Nederland

Andersom, wonen in België en werken in Nederland, kan natuurlijk ook. Ook dan geldt het werklandbeginsel tenzij:
  • Het gaat om tijdelijk werk;
  • Het gaat om een Belgische dochteronderneming of filiaal;
  • U als freelancer werkt.

Het werklandbeginsel houdt in dat het land waar u werkt de loonheffing inhoudt. Belastingaangifte doet u ook nog eens in uw woonland met hypotheekrenteaftrek respectievelijk woonbonus. Het belastingverdrag moet wederom een dubbele heffing voorkomen, waarbij bij het wonen in België ook België leading is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nieuw belastingverdrag zwart geld LuxemburgNieuw belastingverdrag zwart geld LuxemburgDe Belastingdienst zet zijn jacht op zwart geld voort. Op 29 mei 2009 werd er een nieuw bilateraal belastingverdrag met…
Twee banen hebben fiscaal onaantrekkelijk?Klopt het dat het combineren van 2 banen fiscaal onaantrekkelijk is? In dit artikel kijken we of je meer belasting betaa…
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…
Wat is belasting?Niet alleen in Nederland, maar in tal van andere landen, moet men belasting betalen. Dit kan BTW zijn, maar ook inkomste…
Verrekening voorheffingenWanneer de belastingdienst de aanslag van de inkomstenbelasting vaststelt worden de ingehouden voorheffingen verrekend.…

Reageer op het artikel "Wonen in Nederland, werken in België en belastingverdrag"

Reacties

Olaf Moens, 05-12-2018 20:33 #5
Ik werk in B en woon in NL, Heb mijn huis gekocht in 2004 en in 2007 mijn hypotheek afgelost en een nieuwe afgesloten. Kom ik nu nog in aanmerking voor de woonbonus?

groet,
olaf Reactie infoteur, 10-12-2018
Beste Olaf Moens,
Als u in Nederland woont, hebt u recht op hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Deursen, 20-11-2018 18:25 #4
Hoi
Ik kan werk krijgen in België. Is het nu gunstiger of nadeliger met bruto salaris, hypotheek en ziekenfonds. Ik weet niet of ik het moet doen. Reactie infoteur, 26-11-2018
Beste Van Deursen,
In België ligt het bruto salaris vaak hoger dan in Nederland (is wel afhankelijk van uw werk), u betaalt ook belasting in België en kunt een dubbele heffing in Nederland en België voorkomen door een beroep te doen op het belastingverdrag dat tussen deze landen bestaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Koole, 05-03-2018 20:49 #3
Het Nederlandse moederbedrijf van mijn werkgever start een Belgische tak van het bedrijf op. Nu ben ik voornemens om daarvoor te gaan werken. Echter val ik dan onder Belgische wetgeving en salaris. Bij welke instantie kan ik terecht om voor mij de voor en nadelen uit te leggen aangaande, belasting, ziektekosten, hypotheekrenteaftrek en bovenal loont het de moeite? Reactie infoteur, 06-03-2018
Beste Koole,
Als u in Nederland woont en in België werkt, krijgt u te maken met twee Belastingdiensten waarbij u kunt aangeven dat u een dubbele belastingheffing wilt voorkomen. Er is een belastingtelefoon Buitenland: (055) 5 385 385.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Natasja, 21-01-2015 13:26 #2
Hallo,

Ik woon in Nederland, maar ik ben 1,5 jaar werkzaam geweest in België. Nu ben ik momenteel werkloos. Moet ik alsnog aangifte doen over de periode dat ik in België werkzaam ben geweest? Zo ja hoe moet ik dit doen?
Bij de belasting in Nederland heb ik hier al eerder aanvraag over gedaan, maar daar konden ze mij niet helpen zeiden ze. Ik moest dat in België nagaan werd mij verteld. Reactie infoteur, 22-01-2015
Beste Natasja,
Als u in België hebt gewerkt, zal daar ook loonbelasting zijn ingehouden en vraagt u bij het in de regio bevoegde belastingkantoor uw belastingaangifte voor niet inwoners aan. Als er ook inkomsten uit Nederland zijn, hebt u te maken met zowel de Belgische als Nederlandse fiscus.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verboeket, 06-03-2013 14:23 #1
Ik zoek zo spoedig mogelijk een administratiekantoor in Maastricht of omgeving die een belastingaangifte voor 2013 kan verzorgen voor iemand die in Nederland woont en in België werkt. Kunt U mij hierbij helpen/informeren over eventuele mogelijkheden?
Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.
Met vriendelijke groet,
E V, Maastricht Reactie infoteur, 06-03-2013
Beste Verboeket,
In de regio Maastricht zijn er vele.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 5
Schrijf mee!