Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifte

Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifte Hoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fout is zo gemaakt. Zowel in uw voordeel als uw nadeel. Van fouten die met opzet worden gemaakt bij de belastingaangifte houdt de Belastingdienst helemaal niet. U kunt ook aftrekposten in uw nadeel zijn vergeten. Ook die kunt u vaak nog corrigeren na een definitieve aanslag. Hoe kunt u op tijd een vergeten aftrekposten in de belastingaangifte of een andere fout herstellen bij de Belastingdienst? Uw belastingaangifte wijzigen wordt eenvoudiger.

Herstel zo een fout in de belastingaangifte, ook bij een definitieve belastingaanslag

Regelmatig worden er bij de belastingaangifte fouten gemaakt. Nu is fouten maken menselijk en ook de fiscus maakt ook wel eens fouten in uw voordeel. Maar ook de Belastingdienst kan niet zo maar een nieuwe definitieve aanslag in uw nadeel opleggen. Gebeurt dat wel dan kunt u waarschijnlijk in verweer komen.

Wat doe ik met de vergeten aftrekposten

Hoewel iedereen geacht wordt de Belastingwet te kennen, weet echt niet iedereen wat hij bijvoorbeeld aan aftrekposten mag opvoeren. Niet in de laatste plaats, omdat de regelgeving regelmatig verandert. Denk bijvoorbeeld aan de aftrekpost buitengewone lasten en buitengewone uitgaven, ook hier doen zich regelmatig veranderingen voor. Doordat er regelmatig over aftrekposten wordt geschreven, realiseren mensen zich wat ze misschien tot dusverre aan aftrekposten voor ziektekosten zijn vergeten. Gelukkig is er vaak nog wat aan een een vergeten post te doen.

Er is nog geen aanslag van de Belastingdienst

Stel u hebt uw aangifte voor een bepaald belastingjaar ingediend en er is nog geen reactie van de Belastingdienst. Geen voorlopige aanslag, niets. In dat geval dient u gewoon een nieuwe aangifte in. Dat is bij de digitale vooraf ingevulde belastingaangifte IB het eenvoudigst, maar dit kan ook gewoon op papier. Een papieren formulier moet u apart aanvragen, voor de digitale belastingaangifte het u DigiD nodig.

Er is een voorlopige aanslag in het lopende jaar

Een voorlopige aanslag in het lopende jaar is gebaseerd op geschatte gegevens. Vaak worden hierbij door de fiscus de gegevens uit het vorige jaar overgenomen. Als die gegevens niet meer juist of verouderd zijn, dan vult u een nieuwe voorlopige aanslag in met de juiste gegevens. Een fout is zo eenvoudig te herstellen.

Er is een voorlopige aanslag naar aanleiding van uw belastingaangifte

Als u een voorlopige aanslag krijgt naar aanleiding van uw belastingaangifte, heeft u altijd zes weken de tijd na dagtekening van de belastingaanslag om bezwaar te maken. Gebruik dat om de vergeten posten alsnog aan te geven. Er is nog niets definitief, totdat de definitieve aanslag er is. En ook dan zijn er vaak nog mogelijkheden om fouten in de belastingaangifte en een vergeten fiscale aftrekpost te wijzigen.

De definitieve aanslag is binnen

Bij een definitieve aanslag krijgt u zes weken de tijd om bezwaar te maken. Als dit bezwaar wordt afgewezen, kunt u in het uiterste geval nog bezwaar aantekenen bij de belastingrechter. Regelmatig worden er rechtszaken gewonnen.

Fouten en fouten

Er zijn fouten en fouten. Als de Belastingdienst al over de noodzakelijke informatie beschikte, maar toch een steek heeft laten vallen kan de Belastingdienst niet op een eerdere definitieve aanslag terugkomen. Er moeten zich nieuwe feiten hebben voorgedaan om de zaak te kunnen heropenen. De maximale periode voordat sprake is van verjaring bedraagt 5 jaar.

Definitiever kan haast niet

Ook als u heel duidelijk bepaalde aftrekposten bent vergeten, kunt u na de definitieve aanslag en de periode van beroep daarbij, een verzoek doen om de aanslag alsnog ambtshalve bij te stellen. U hebt daar vijf jaar de tijd toe, maar dit vereist wel, dat u uw nieuwe aftrekposten heel goed kunt motiveren. De fiscus is overigens niet verplicht om uw verzoek op zo’n late termijn nog te honoreren. Maar niet geschoten, is altijd mis. Doen dus.

Belastingaangifte wijzigen wordt binnenkort eenvoudiger

De belastingaangifte wijzigen als hij als is ingediend is relatief eenvoudig. Iedereen heeft een elektronische brievenbus bij de Belastingdienst en kan daar zijn veranderingen in de belastingaangifte doorgeven. Ook de voorlopige belastingaanslag zal verdwijnen, omdat dat allerlei rompslomp voorkomt. Daar staat tegenover dat de Belastingdienst straks nog gedurende twaalf jaar op uw belastingaangifte kan terugkomen als fraude wordt vermoed. Nu is de uiterlijke navorderingstermijn vijf jaar.

Slot

Maak gebruik van uw mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen in 2020 of 2021 en ga desnoods in beroep. Als er geen nieuw feit is, is er ook geen wettelijke basis om u een nieuwe definitieve belastingaanslag op te leggen.

Lees verder

© 2009 - 2021 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Sneller definitieve aanslag Belastingdienst in 2021Sneller definitieve aanslag Belastingdienst in 2021Ook u kunt een versnelde definitieve aanslag van de Belastingdienst krijgen in 2020 en 2021. Dat betekent sneller uw gel…
Uitstel belastingaangifte 2021 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2021 (controleer gegevens)U wilt uitstel voor uw belastingaangifte 2021 over aanslagjaar 2020. Wie 8 mei 2021 voor zijn aangifte inkomstenbelastin…
Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2021 belastingaangifte moet doen over het inkomen in 2020 kunt u als particulier kiezen voor digitaal en el…
Eigen belastingdomein: belastingaangifte 2020 en 2021 onlineEigen belastingdomein: belastingaangifte 2020 en 2021 onlineIedereen heeft een eigen belastingdomein en eigen deel van de website van de Belastingdienst voor zijn belastingaangifte…

Fiscale regels voor ZZP-ersFiscale regels voor ZZP-ersFiscale regels voor ZZP-ers: Een Zelfstandige zonder personeel moet net als andere bedrijven aan flink wat voorwaarden v…
De Belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDe Belastingdienst & vooraf ingevulde belastingaangifte IBDigitaal belastingaangifte doen in 2021 over 2020 is eenvoudiger dan ooit. De Belastingdienst heeft een prettige service…
Reacties

Antoon, 08-09-2020
We krijgen vragen om inlichtingen van de belasting over onze spaarrekening in het buitenland.
Toen we eind 2016 weer in Nederland kwamen wonen hebben we een belastingconsulent ingeschakeld. Nu blijkt dat deze het spaarrekeningtegoed niet heeft opgegeven op de aangifte van het jaar 2017. 2018 en 2019 zijn wel correct.Kunnen we de aangifte van 2017 zelf herstellen? Reactie infoteur, 08-09-2020
Beste Antoon,
Als de belastingaangifte 2017 definitief is, kunt u niet een nieuwe belastingaangifte insturen. Omdat er inlichtingen worden gevraagd, is het vrijwel zeker dat de Belastingdienst de omissie heeft opgemerkt. In reactie op de inlichtingenvraag kunt u aangeven "sorry, sorry, de belastingconsulent is het voor 2017 kennelijk vergeten, maar voor 2018 en 2019 is het wel goed verwerkt". Ook dan kan voor 2017 een boete worden opgelegd maar kan niet worden gezegd dat u geen inlichtingen wilt geven. Denk er wel aan dat de Belastingdienst ook nog vele jaren terug kan gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alex, 14-06-2020
Ik heb de brief 'Aanslag 2019 - Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet' gekregen en moet een bedrag betalen. in de brief stond dat ik mijn aangifte Inkomstenbelasting nog kon wijzigen. Voor de zekerheid heb ik daar via Mijn Belastingdienst op geklikt om alles nog eens na te lopen. Nu blijkt alles te kloppen en wil ik het te betalen bedrag overmaken maar als ik nu de aangifte afsluit verschijnt de melding 'U hebt het volgende formulier nog niet verstuurd: aangifte inkomstenbelasting 2019.' terwijl ik dus niks wil wijzigen of het formulier opnieuw wil versturen, waarna ik weer moet wachten op een nieuwe aanslag van de BD. Wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 17-06-2020
Beste Alex,
De melding dat u het formulier nog niet hebt verstuurd is een reactie op het feit dat u opnieuw in uw belastingaangifte bent geweest. Hebt u uw belastingaangifte al verstuurd en wilt u niets wijzigen, dan kunt u het formulier gewoon weg klikken (eventueel uitloggen als het anders niet lukt).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Diederik, 10-06-2020
Ik heb een fout gemaakt met het invullen van het M-biljet van mijn spaanse vriendin die sinds september in Nederland woont. Ik heb hier ingevuld dat haar buitenlandse salaris 12300€ was over de periode dat ze al in Nederland was. Dit is fout want dit was haar salaris tijdens haar periode in Spanje. Nu moet ze over deze 12300 een bedrag van 701€ ZvW betalen.

Hoe kan ik deze fout herstellen. Moet ik opnieuw het m biljet invullen ondanks dat de aanslag al binnen is? Gaat dit daarnaast veel rompslomp kosten of zou ik dit eenvoudig via de telefoon kunnen aangeven? Reactie infoteur, 13-06-2020
Beste Diederik,
U kunt een nieuwe belastingaangifte invullen en bezwaar maken tegen de belastingaanslag (motiveer wel waarom). Via de telefoon wijzigen zal niet gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. T. In 't Hout, 24-05-2020
Zou de belastingdienst bij de verdeling van de aangeleverde cijfers niet de meest gunstige verdeling kunnen en/of moeten presenteren. Bij ons is dit jaar gebleken dat het in voorgaande jaren niet goed was verdeeld terwijl wij toen toch in de veronderstelling waren het helemaal goed te hebben gedaan. Met als gevolg dat wij te veel belasting betaalden. De gecorrigeerde aangiften worden niet in behandeling genomen.
De vraag is ook wanneer de door u gemelde wijzigingen worden doorgevoerd en of dan opnieuw een poging kan worden gedaan zolang ze binnen de termijn van 5 jaren vallen? Reactie infoteur, 26-05-2020
Beste C. T. In 't Hout,
De Belastingdienst hoeft u er niet op te wijzen dat er een betere verdeling van vermogen en aftrekposten mogelijk was geweest waardoor u minder belasting hoeft te betalen. Wel spijtig inderdaad.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ed, 14-05-2020
In 2018 is achteraf gebleken ten onrechte belasting ingehouden over mijn 40 jarig ambtsjubileum. Na een gerechtelijke uitspraak wordt dit door werkgever binnenkort hersteld. Belasting aangifte 2018 is nu dus onjuist ingevuld. Kan ik dit nu gewoon veranderen door mbv nieuwe jaaropgave de salaris gegevens te wijzigen? Reactie infoteur, 17-05-2020
Beste Ed,
Dat hangt ervan af of uw belastingaanslag 2018 al definitief is. Is dat niet zo, dan stuurt u een nieuwe belastingaangifte in, is dat wel zo dan stuurt u een brief naar de belastingdienst met het verzoek om de gemaakte fout te herstellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yasmin, 28-04-2020
Op 9 februari jl. heb ik nog aangifte inkomstenbelasting gedaan over het jaar 2016, dit was ik helaas vergeten. Er staat een melding dat ik binnen 3 maanden bericht krijg, maar heb nog geen bericht gehad.

Op de site van de Belastingdienst lees ik dat het in sommige gevallen langer dan 3 maanden kan duren, bijv als een aangifte over een voorgaand jaar nog niet is afgehandeld. Nu heb ik vorig jaar een voorlopige aanslag gekregen over het jaar 2018, maar nog geen definitieve. Betekent dit dan dat mijn aangifte over dat jaar nog niet is afgehandeld en dat het bericht wat betreft mijn aangifte over 2016 daardoor later kan komen? Of staat dit er los van? Reactie infoteur, 30-04-2020
Beste Yasmin,
In deze corona tijd duurt alles wel langer dan normaal. Uw belastingaangifte over het jaar 2016 staat los van het belastingjaar 2019.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Puck, 22-04-2020
Beste,

In schooljaar 2013/2014 heb ik studiekosten van €6.000 gemaakt (geen recht op studiefinanciering).
Sinds dit jaar (aangifte 2019) heb ik een degelijk salaris en wilde ik gebruik maken van de aftrekpost studiekosten.
Ik weet niet hoe ik dit kan verwerken in de aangifte van 2019. Kan dat überhaupt nog omdat het meer dan 5 jaar geleden is?

Met vriendelijke groet,

PG Reactie infoteur, 23-04-2020
Beste Puck,
Helaas is een vernieuwde aftrek studiekosten voor 2013/2014 niet meer mogelijk in de belastingaangifte 2019 door de verjaring na vijf jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Klaas, 05-04-2020
Ik heb 5-6 jaren geleden een buitenlandse rekening gehad, maar vanaf 3 jaren geleden staan het bij vooraf ingvulde gegevens. Ik heb die rekening al lang 4 jaren niet meer. Wat moet ik doen, want het staat elke jaar in vooraf ingevulde gegevens?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 06-04-2020
Beste Klaas,
Als de rekening op uw belastingaangifte staat en dat volgens u niet terecht is, kunt u de rekening verwijderen door op de prullenbak rechts van de rekening te klikken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Iole Hogewoning, 13-03-2020
LS,
Ik heb de aangifte van 2019 verwijderd na de fout iets vergeten te vermelden. Kan ik nu na een paar dagen opnieuw aangifte doen, want direct daarna lukte niet? Reactie infoteur, 13-03-2020
Beste Iole Hogewoning,
U moet de aangifte ook niet verwijderen als u hem nog nodig hebt verstuurd. Aanpassen is oké, verwijderen niet. De Belastingdienst kan voor u een nieuwe link plaatsen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 10-03-2020
Bij de vooraf ingevulde aangifte staat een negatieve banksaldo van de vorige aangifte. Dat is inmiddels hersteld en wil dat ook vermelden bij deze aangifte (2019). Hoe doe ik dat? Reactie infoteur, 10-03-2020
Beste John,
Als u een bankrekening in box 3 bedoelt, dan kunt u die zelf aanpassen (eventueel verwijderen en opnieuw toevoegen).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. Ran, 06-03-2020
Wij hebben de laatste 18 jaar ieder jaar een schenking op papier gedaan - via de notaris - aan onze zoon.
Hij heeft dit nooit opgegeven in box 3.
Wij hebben het altijd wel afgetrokken in box.

Wat nu? Reactie infoteur, 07-03-2020
Beste E. Ran,
Uw zoon kan het vermogen dit jaar wel opgeven. De Belastingdienst kan maximaal vijf jaar teruggaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Natasja, 05-03-2020
Hoi, wij hebben bij de belastingen in het jaar 2019 pas gezien dat onze 5 kinderen nooit op onze belastingbrief stonden. Dus resultaat dat we elk jaar rond de 8000 euro moesten betalen! Met dit te zien vorig jaar trekken wij de 1ste maal 8400 euro terug! Kunnen wij dit aanvechten en een paar jaar terug gaan?

Mvg tacha Reactie infoteur, 08-03-2020
Hoi Natasja,
Fiscale vorderingen verjaren na vijf jaar. Voer uw aftrekpost dus alsnog op en geef aan dat u die aftrek abusievelijk vergeten bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kitten, 23-10-2019
Beste Zeemeeuw,

Ik ben het M-biljet 2018 aan het invullen en vraag me af hoe ik vraag 1j moet interpreteren:
- Is de eerste vraag van 1j zo bedoeld dat ze ook gaat over mensen die alleen in de binnenlandse periode in Nederland bezittingen hadden en alleen roerende bezittigen hadden? Beeld vraag 1j: https://imgur.com/kuvG9sL
Dit is me niet duidelijk omdat de toelichting alleen onroerende bezittingen als voorbeeld geeft en omdat de opmerking bij 4b de indruk geeft dat de vraag alleen over de buitenlandse periode gaat, zoals in het M-biljet 2017 het geval was - in het M-biljet 2018 zijn de woorden "buitenlandse periode" echter verwijderd. Beeld vraag 4b: https://imgur.com/5YWfVMt
- Zoals hierboven vermeld wordt bij vraag 4B naar het antwoord op de eerste vraag van 1j verwezen, maar in zulke bewoordingen dat het lijkt of die vraag alleen over de buitenlandse periode gaat zoals in het M-biljet 2017. Moet wie niets in Nederland bezat tijdens de buitenlandse periode dan "0" antwoorden voor de buitenlandse periode?
- Wordt in de vraag in het onderste roze vakje van 1j met "Nederlands inkomen" alleen salarissen, uitkeringen, enz. bedoeld of ook bezittingen zoals bankrekeningen die "inkomsten uit sparen en beleggen" opleveren?

Met dank en vriendelijke groeten,
Kitten Reactie infoteur, 26-10-2019
Beste Kitten,
Bij vraag 1j gaat het om de periode dat u buiten Nederland woonde. In de toelichting van formulier M 2018 bij vraag 1 j staat dit nog wel duidelijk aangegeven. Als dit niet van toepassing is, kruist u neen aan. Quote toelichting: Vraag 1j:
"Had u in 2018 in de periode dat u buiten Nederland woonde inkomsten uit Nederland of bezittingen in Nederland? U bent in de buitenlandse periode in 2018 belastingplichtig in Nederland als u inkomsten uit Nederland of bezittingen in Nederland had. Het gaat bijvoorbeeld om de situatie dat u:
– loon, pensioen of een uitkering ontving in verband met in Nederland verrichte arbeid
– winst had uit een onderneming in of vanuit Nederland
– resultaat uit overig werk had in of vanuit Nederland
– voordeel had uit een aanmerkelijk belang in een in Nederland gevestigde vennootschap
– (rechten op) 1 of meer onroerende zaken in Nederland had of rechten op aandelen in de winst van een Nederlandse onderneming".

Met vriendelijke groet

Willems Stijn, 17-10-2019
Ben vergeten de aftrek van mijn lening aan te geven, wat moet ik nu doen? Reactie infoteur, 17-10-2019
Beste Willems Stijn,
Om welke jaren gaat het? Tot vijf jaren terug kunt u de Belastingdienst vragen om alsnog een correctie op uw aanslag inkomstenbelasting aan te brengen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/32141-belastingdienst-herstel-zo-fout-in-je-belastingaangifte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieta Annoniem, 02-10-2019
Na overlijden van mijn vader weet ik niet of mijn moeder een F-formulier over (on)roerende goederen en de waarde van de ligplaats van haar woonboot heeft ingevuld. Zij heeft de rechten van langstlevende.
Na berekening weet ik dat wij, de 3 dochters belasting hadden moeten betalen over ons erfdeel minus het bedrag dat uit de formule over vruchtgebruik komt. 6%*bedrag ligplaats en geld*factor.
haar vrijstelling was te groot om belasting te moeten betalen.
Waar kan ik dit nazoeken, mijn moeder heeft toentertijd de belasting door een consulente laten doen, maar vindt het zelf te moeilijk om dit bureau te bellen. Ik dacht in die tijd dat het door het belastings-bureau goed gedaan was en heb me er geen zorgen over gemaakt. Nu ik alles over testamenten probeer te begrijpen kom ik erachter dat het wel belangrijk is dat het gedaan is/was. Reactie infoteur, 03-10-2019
Beste Pieta Anoniem,
Wellicht kunt u een kopie opvragen bij de Belastingdienst afdeling erfenissen. Bij de consulent een kopie opvragen is uiteraard het eenvoudigste.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rish, 11-08-2019
Beste.

Ik heb 10mei 2019 belastingaangifte 2018 gedaan. Ik kreeg toen een bij mijn belastingdienst in mijn inbox een melding met een gele uitroeptekens dat ik binnen 3 maanden een bericht zou krijgen.

Echter is het vandaag zaterdag 10-08-2019 is 3 maanden. Nu ik terug kijk op de site van mijn belastingdienst in mijn inbox zie ik dat bij mijn aangifte over 2018 die gele uitroepteken waaronder stond dat ik binnen 3 maanden bericht krijg verdwenen.

Ik weet nu even geen raad van wat er aan de hand kan zijn… Ik krijg een bedrag terug. Maar weet dus niet of mijn aangifte überhaupt is behandeld. Enige idee wat er aan de hand kan zijn? Reactie infoteur, 12-08-2019
Beste Rish,
Aan het uitroepteken kunt u niet zien of uw belastingaangifte inkomstenbelasting al behandeld is, de Belastingdienst laat dat niet weten. Als dat wel het geval is, krijgt u snel bericht. Vaak is dat in de vorm van een voorlopige aanslag (teruggave) die later nog kan worden bijgesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Denorme Erik, 02-08-2019
Toen ik 61 werd 3 jaar geleden had ik geïnformeerd om met pensioen te gaan.
Was toen niet mogelijk in SWT.
Begin deze week contacteerde ik het nummer 1765 om te vragen wat ik volgend jaar zou krijgen in pensioen.
En kreeg het antwoord dat ik nu al kon gaan.
Wet is vorig veranderd.
Maar wist hier niets van.
Niet via Belasting, vakbond, en of media.
Kan ik nu nog aanspraak maken op dit verloren jaar?
Beleefde groetjes.
Erik Denorme Reactie infoteur, 04-08-2019
Beste Denorme Erik,
In België is er voor iemand met een zwaar beroep sinds kort de mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan. Hoe dit per pensioenfonds uitpakt verschilt. Daarom neemt u hierover het beste contact op met uw pensioenfonds.
Met beleefde groeten,
Zeemeeuw

Karin, 25-07-2019
In 2014 hebben wij een schenking/lening ("op papier" noemen ze dat geloof ik) van mijn moeder gehad toen wij haar huis kochten.
Hiervoor betalen wij 4% rente.Wij hebben in 2014 hier nooit een officieel document bij de notaris op laten stellen hierover.
Dat hoefde geloof ik toen nog niet…

Blijkbaar zijn in 2016 die regels hieromtrent verscherpt, want nu vragen ze er bij de belastingdienst (inkomstenbelasting) ineens wel om.

Ik twijfel nu of ik eigenlijk wel in aanmerking komt voor renteaftrek hierover.
Bij inkomstenbelasting 2014 en 2015 had ik het ook gewoon ingevuld als aftrekpost en toen deed de belastingdienst er niet moeilijk over.
En wat de boete zou zijn als ik de lening 2016 en in latere jaren toch bij Eigen woning (box 1) heb ingevuld, ipv schulden en beleggen (box 3) Reactie infoteur, 28-07-2019
Beste Karin,
Over een schenking op papier betaalt u als ontvanger van de schenking geen rente, maar de schenker (uw moeder). Wellicht ging het om een lening. In dat geval is de rente zeer waarschijnlijk fiscaal aftrekbaar, maar moet wel kunnen worden aangetoond dat er een lening is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tatiana Torres, 15-07-2019
Mijn dochter werkt al vast sinds april 2017, vorig jaar kreeg ze nog 1400€ terug van de belasting. En als we nu haar belastingbrief doorgeven… zou ze dit jaar 800€ moeten betalen…,? Kan dit? En hoe komt het dan? Reactie infoteur, 16-07-2019
Beste Tatiana Torres,
Of en hoeveel uw dochter nog aan belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van haar inkomen en hoeveel belasting er gedurende het jaar op haar loon is ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marga, 10-07-2019
Na de definitieve aangifte ontving ik vandaag ook de definitieve berekening toeslagen 2018.
Tot mijn schrik zag ik dat de huurtoeslag geheel moet worden terugbetaald omdat het bedrag aan vermogen te hoog is.
Bij mijn weten mogen zowel mijn medebewoners (minderjarige kinderen) als ikzelf een maximumbedrag aan spaargeld hebben. Voor de toeslagen is dit bij elkaar opgeteld waardoor mijn vermogen te groot is (734 euro boven drempel) om voor huurtoeslag in aanmerking te komen. Bezwaartermijn aangifte is uiteraard net een paar dagen verstreken. Klopt het dat de helft van dit spaargeld door mijn ex had moeten worden opgegeven? Vorig jaar bleef ik onder de drempel en heb ik ook de volledige spaarbedragen zelf opgegeven (het gaat om zilvervlootspaarrekeningen van mijn vader voor en op naam van de kinderen, en waarvan mijn ex nooit op de hoogte was). Nu dit bedrag kennelijk dermate belastend is voor mijn eigen vermogen vraag ik me af of een herziening kan worden verzocht (en gehonoreerd). Moet mijn ex dan ook een nieuwe aangifte insturen en zo ja, wat als hij weigert?

Veel dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 14-07-2019
Beste Marga,
De ex-partner kan alleen als spaargeld opgeven wat van hem is op 1 januari van het jaar. Als dat de helft is, is ook uw belastingaangifte waarschijnlijk onjuist ingevuld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 05-07-2019
In mijn reactie van 19 juni schreef ik dat ik een fout had gemaakt bij de herverdeling van mijn vermogensbestandsdelen en dat ik deze fout niet kan rechtzetten op grond van Artikel 2.17 lid 4 van de wet inkomstenbelasting 2001. Waarin staat dat het herverdelen niet meer mogelijk zou zijn 6 weken nadat de belastingaanslag definitief is vastgesteld.

Nu is bij mij al een situatie bekend waarbij iemand dezelfde fout gemaakt heeft, ook een paar jaar nadat de aanslag definitief vastgesteld was, een gewijzigde aanslag ingediend heeft en deze wel geaccepteerd is zonder ook maar een keer te verwijzen naar het genoemde artikel van de wet inkomstenbelasting.

Ik heb bij de inspecteur aangegeven dat dit mij zeer verbaasd en dat er schijnbaar met meerdere maten gemeten wordt. Als ik meerdere vergelijkbare situaties kan aandragen dan is de inspecteur genegen mijn bezwaar te accepteren, aan een voorbeeld heeft hij niet genoeg, dat zou toeval kunnen zijn.
Ik heb van hem zwart op wit de toeszegging gekregen dat personen die bereidt zijn hun gewijzigde aangifte met betrekking tot het verdelen van de inkomstenbestanddelen te overleggen om mijn zaak sterk te maken geen naheffing of correctie op hun gewijzigde aanslag hoeven te verwachten.
Wie kan mij helpen of welke mogelijkheden heb ik nog meer nu ik van een persoon en zijn fiscale partner kan aantonen dat de belastingdienst zich niet houdt aan Artikel 2.17 lid 4 van de wet inkomstenbelasting 2001 en minstens een gewijzigde aanslag heeft geaccepteerd waarbij alleen de vermogensbestanddelen zijn herverdeeld. Reactie infoteur, 05-07-2019
Beste Wim,
Heel goed! Maar ook dit (de herziening van de andere belastingaangifte) zou een foutje van de Belastingdienst kunnen zijn. Ben natuurlijk zeer benieuwd hoe dit afloopt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cor van Ee, 23-06-2019
Ik heb een foutje gemaakt bij mijn inkomsten belastingaangifte voor 2018 nadat hij definitief is gemeld door de belasting dienst. Daarna heb ik een nieuwe verstuurd met de juiste gegevens.
Wordt dit nu automatisch verrekend of moet ik andere acties ondernemen. Is definitief definitief? Reactie infoteur, 24-06-2019
Beste Cor van Ee,
Definitief hoeft bij een belastingaanslag niet definitief te zijn, maar de Belastingdienst kan een herziening van de belastingaangifte dan wel afwijzen. U hebt uw belastingaangifte opnieuw verzonden, en wacht vervolgens op de reactie van de Belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Baast, 19-06-2019
Ik heb per ongeluk de aangifte van 2016 geopend door op knop wijzigen te klikken. Wat gebeurt hier nu mee? Kan ik weer op de knop verwijderen drukken of haal ik dan de hele aangifte weg? Ik hoef namelijk niets te wijzigen Reactie infoteur, 20-06-2019
Beste Van Baast,
Zolang u niet op verzenden hebt gedrukt, gebeurt er niets met de wijziging. U kunt de wijziging ook terugdraaien, uiteraard zonder te verzenden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 19-06-2019
De afgelopen jaren heb ik bij het invullen van mijn aangifte belasting een fout gemaakt bij het herverdelen van de gemeenschappelijke inkomensbestanddelen. Bij het invullen van mijn belastingaangifte 2018 ontdekte ik deze fout. Door deze fout heb ik de afgelopen jaren veel te veel aan belasting betaald. Medewerkers van de belastingtelefoon adviseerde mij de desbetreffende aangiftes te wijzigen en opnieuw in te dienen. Enige tijd geleden ontving ik bericht dat mijn verzoek om ambtshalve vermindering is afgewezen.
In het schrijven staat dat ik tegen deze beschikking bezwaar kan maken.
Vandaag kreeg ik een telefoontje van de belastingdienst dat ook mijn bezwaar tegen de beschikking ook is afgewezen.
Mijn verzoek voor herverdeling is afgewezen omdat de aanslagen onherroepelijk geworden zijn en specifiek uitgesloten zijn door de wetgever conform artikel 2.17 lid 4 van de wet inkomstenbelasting 2001.
De fout die ik gemaakt heb bij het herverdelen van de gemeenschappelijke inkomensbestanddelen is ingegeven door misleidende informatie op de web site van de belastingdienst en verwarrende melding die gedaan worden door het aangifte programma van de belastingdienst tijdens het herverdelen.
Deze argumenten heb ik ook uitgebreid beschreven in mijn bezwaarschriften.
Welke mogelijkheden resten mij nu nog of moet ik berusten in deze situatie en mijn verlies van meerdere duizenden euros aan te veel betaalde belasting voor lief nemen? Reactie infoteur, 20-06-2019
Beste Wim,
Artikel 2.17 lid 4 van de wet inkomstenbelasting 2001 maakt wijziging van de verdeling (toerekeningsregels) inderdaad mogelijk totdat de belastingaanslag definitief vaststaat. Als dat bij u het geval is, zijn er weinig mogelijkheden meer. U kunt naar de belastingrechter en Hoge Raad, maar de kans op succes is dan klein.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corrie, 09-06-2019
Ik heb voor het eerst zelf mijn Belastingaangifte voor 2018 ingevuld. Maar nu is het helemaal afgehandeld en hoor ik dat je bepaalde kosten had mogen aftrekken.
Dit ben ik vergeten maar de aangifte is reeds afgehandeld. Kan ik hier nog iets aan doen en zo ja hoe ga ik dit nog regelen?
Ik ben een leek op dit gebied.
Met vriendelijke groet,
C.W. Reactie infoteur, 10-06-2019
Beste Corrie,
Als uw belastingaanslag definitief is en u bepaalde posten bent vergeten, kunt u contact opnemen met de Belastingdienst en vragen om alsnog met een aantal vergeten posten in uw belastingaangifte inkomstenbelasting rekening te houden. Het meest eenvoudige is een brief waarin u aangeeft welke posten u in de aangifte over 2018 bent vergeten en om welke bedragen het volgens u gaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Corrie, 08-06-2019
Ik ben vergeten te belasting aanslag 2015 in te vullen, kan dit nu nog?
Mvg Reactie infoteur, 10-06-2019
Beste Corrie,
Hebt u geen bericht gehad dat u belastingaangifte moest doen, dan kunt u over het belastingjaar 2015 nog tot 31 december 2020 belastingaangifte doen. Hebt u wel bericht gehad, dan kunnen er andere termijnen gelden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Betsy, 12-05-2019
Ik heb deze week mijn definitieve aanslag over 2018 ontvangen ( inkomstenbelasting ). In 2018 had ik nagenoeg geen inkomsten uit mijn startende bedrijf, maar wel mijn gebruikelijke kosten en ik had daardoor een negatief inkomen. In de veronderstelling dat dat toch geen zin had, heb ik onkosten die ik voor mijn bedrijf heb gemaakt ( reiskosten, marketingkosten etc, ) niet meegenomen in mijn belastingaangifte over 2018. Tot mijn verbazing kreeg ik bericht dat mijn aanslag 2018 vanwege het negatieve inkomen wordt verrekend met mijn aanslag 2015 toen ik nog in loondienst werkte en een goed inkomen had. Ik krijg nu best een behoorlijke som terug, waar ik natuurlijk blij mee ben, maar vraag me tegelijk af of het nu achteraf gezien niet onverstandig is geweest mijn onkosten niet op te voeren. Misschien had ik zelfs nog een groter bedrag kunnen terugkrijgen, denk ik nu.
Kan ik dat nu alsnog doen en heeft het zin?
Alvast dank voor uw antwoord!
Vriendelijke groet,
Betsy Reactie infoteur, 15-05-2019
Beste Betsy,
Het beste geeft u ook de onkosten van uw bedrijf door, ook daar kunnen winsten en verliezen over de jaren heen verrekend worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Iddris, 03-05-2019
Ik heb in 2015 en 2016 bij invulling van aangiften fouten gemaakt bij de kop ( zorg van mijn kinderen) ik heb twee dochters die bij hun moeder woonden maar twee dagen per week bij mij verblijft en de weekenden deel ik de zorg met hun moeder samen. Eigenlijk omdat wij als X partners goede contact hadden, deed ik nog meer zorg voor de kinderen dan het nodig was. Maar omdat we geen co-ouderschap regeling hadden gedaan ( waar ik geen verstand van had, ) mag ik niet aftrekken. Ook omdat mijn x weigerde als nog coouderschap te ondertekenen, moet ik 4.985 voor beide jaren terug betalen. Kan ik nog herstel van die aangiften doen? Reactie infoteur, 03-05-2019
Beste Iddris,
Als een belastingaangifte definitief is, kunt niet een nieuwe belastingaangifte insturen maar wel de Belastingdienst schriftelijk en gemotiveerd vragen om met een bepaalde wijziging alsnog rekening te houden. Hebt u recent hierover bericht gehad dan kunt u daarop ook binnen 6 weken reageren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeanny, 30-04-2019
Geachte heer. mevrouw,
Ik heb per abuis op wijzigen geklikt terwijl ik de aangifte al een maand daarvoor verstuurd had. Hoe kan ik die 2de aangifte die niet gewijzigd is en dus per abuis verzonden is, weer verwijderen of ongedaan maken? En welke datum geldt als inzenddatum als het niet veranderd kan worden?

B.v.d. Jeanny Reactie infoteur, 02-05-2019
Beste Jeanny,
Als u een paar dingen hebt gewijzigd en niet ook op de verzendknop hebt geklikt, is uw belastingaangifte zoals die eerder werd verzonden, niet aangepast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Daniel, 29-04-2019
Geachte heer, mevrouw,
Ik heb afgelopen 3 jaar (2015,2016,2017) aftrekposten toegepast voor mijn eenmanszaak. Dit mag je 3 jaar doen binnen de eerste 5 jaar van je bedrijf. Is het mogelijk om nu nog dit te wijzigen van een voorgaande jaar en ze voor het jaar 2018 te gebruiken?
Mvg,
D. Reactie infoteur, 01-05-2019
Geachte Daniel,
U kunt hiervoor inderdaad een verzoek bij de Belastingdienst indienen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Saskia, 28-04-2019
Gachte heer, mevrouw

Onlangs kwam ik er achter dat er een inkomens fout is gemaakt door de belastingdienst. Met een verschil van 10,000. Van het jaar 2014. Van het jaar 2015 zijn er een aantal vragen verkeerd beantwoord. Hoe lang terug kan ik nog mijn aangifte wijzigen? Ook al is de definitieve aanslag al ontvangen.

Met vriendelijke groeten,

Saskia Reactie infoteur, 29-04-2019
Geachte Saskia,
U kunt maximaal vijf jaar teruggaan net uw verzoek om een belastingaangifte aan te passen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 27-04-2019
Beste, vandaag aangifte gedaan van 2018. Tot ons verrassing krijgen we, eigenlijk mijn vrouw, een hoger bedrag terug. Dit komt kennelijk door de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Waar wij niet eerder van wisten.
Van 2017 staat iack niet in de aangifte. Ons zoon is toen in juli geboren. Kan de belastingdienst een fout gemaakt hebben of moet ik bij mijn adviseur zijn. Ik vraag me af of ik recht heb op iack van 2017. Mvg, J. Reactie infoteur, 29-04-2019
Beste John,
Voorwaarde voor de inkomensafhankelijke combinatiekorting is dat het kind tenminste zes maanden op uw woonadres staat ingeschreven. Uw zoon is geboren in juli 2017 en dus valt hij voor 2017 net buiten deze fiscale boot.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

N. V. D. Ree, 24-04-2019
Geachte here, mevrouw,
Ik mijn Aangifte ingevuld en is klaar om te verzenden.
Maar ik heb een fout gemaakt en wil op 0 beginnen hoe krijg ik hem weer leeg. Reactie infoteur, 25-04-2019
Beste N. v.d. Ree
Als u links in het menu klikt, komt u in een eerder deel van uw belastingaangifte terecht en kunt u vervolgens weer wijzigingen aanbrengen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cin, 16-04-2019
Ja er staat echt €3700 bij en dat heb ik vorig jaar ook maandelijks ontvangen. Reactie infoteur, 17-04-2019
Beste Cin,
Wat u moet betalen wordt dan gesaldeerd met de 3.700 euro die u al via de voorlopige aanslag hebt ontvangen. Is dat bedrag te hoog geweest, dan zult u hiervan een deel terug moeten betalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Raymondm (infoteur), 08-04-2019 #50
Beste, ik heb een vraag over de inkomensafhankelijke combinatiekorting.
In 2016 gescheiden en twee dochters.
De aangifte 2016 en 2017 heb ik door een onafhankelijk iemand laten invullen. (Wel zelf ondertekend en verstuurd)
Aangifte 2016 is goed gegaan maar van 2017 kreeg ik afgelopen week een brief binnen m.b.t. de inkomensafhankelijke combinatiekorting dat deze niet klopt.
De inspecteur wil nu het convenant en de ouderschapsovereenkomst welke ik hem dan ook toestuur met uitleg van.
Nu heb ik het weekend alles uit gezocht en kom ik tot de conclusie dat "we" het destijds niet goed hebben ingevuld en geen recht heb op inkomensafhankelijke combinatiekorting. (Althans, het zal er om hangen. De ene week zijn ze drie dagen bij me en de andere week 2 dagen, maar met de extra dagen dat ze bij mij zijn zou het net wel kunnen)
Dit heb ik daarna online gewijzigd voor zowel 2017 als 2018 totdat ik zeker weet of ik hier recht op heb of niet.
Het geld wat ik terug heb ontvangen van 2017 heb ik gelukkig apart gezet.
Wat kan ik nog meer verwachten.
Alvast bedankt voor jullie reactie. Reactie infoteur, 08-04-2019
Beste Raymondm,
Een eis bij co-ouderschap is dat het kind doorgaans 3 maal per week hele dagen (24 uur) bij u is. Doorgaans geeft aan dat er kleine afwijkingen in een week zijn toegestaan die u in een andere week weer goed maakt, maar toch niet te vaak. De inspecteur wil kennelijk een nadere toelichting, maar daar hoeft u als u naar uw mening aan de voorwaarden voldoet en dat ook zo verwoordt, niet van te schrikken. De inspecteur zal ook naar de alimentatie kijken: wie de partneralimentatie krijgt dient dit bedrag op te tellen bij het inkomen, wie betaalt heeft aftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cin, 07-04-2019
Ik heb een vraag over de verdeling, vorig jaar kregen we een bedrag terug en nu moet ik bijna €1000 terugbetalen terwijl bij het kopje voorlopige aanslag ib en premie volksverzekeringen staat aangegeven dat ik een bedrag van 3700 ga ontvangen. Er zijn geen wijzigen tov vorig jaar, waar zou dit verschil aan kunnen liggen? Reactie infoteur, 08-04-2019
Beste Cin,
Bij het kopje voorlopige aanslag zou moeten staan wat u bij de voorlopige aanslag al hebt betaald of terugontvangen. Staat die 3.700 euro daar wel goed?
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Heertjes, 24-03-2019
Per ongeluk heb ik een vooraf ingevulde vraag van de belastingdienst verwijderd, ik heb al geprobeerd een nieuwe regel (bij de hypotheek) toe te voegen maar dit kan niet… ik kan nu geen gegevens invullen over mijn 2e leningsdeel. Hoe kan ik dit herstellen? Reactie infoteur, 25-03-2019
Beste Heertjes,
Links in het menu van de website kunt u klikken om in een eerdere stuk van de belastingaangifte terug te gaan. Komt u vervolgens weer op de pagina die u dan wilt wijzigen, breng dan de wijziging aan en klik opnieuw op akkoord.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janneke, 23-03-2019
Ik vind nergens in het (papieren) M-biljet 2018 een vakje waar ik de door mij betaalde voorlopige aanslag kan aankruisen. Klopt dit wel? Mvg Janneke Reactie infoteur, 25-03-2019
Beste Janneke,
Bij het M-formulier is wel een rekenhulp gevoegd waarmee u kunt berekenen of en hoeveel belasting u moet betalen en daarin staat ook de regel "Al betaalde belasting en premie, Betaald via voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen". Bij de vragen in het formulier wordt u hiernaar niet gevraagd. Uw voorlopige aanslag is uiteraard wel bij de Belastingdienst bekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maarten, 18-03-2019
Hoi, ik heb in de gezamenlijke aangifte van 2017 vergeten een goede verdeling te maken van spaargeld en dit bedrag 100% aan 1 persoon gekoppeld. Nu wil ik dit wijzigen naar ongeveer 50%-50% waarbij ik nog recht zou hebben op een paar honderd euro. Zal de belastingdienst deze wijziging honoreren op een definitieve aanslag. groet Reactie infoteur, 19-03-2019
Hoi Maarten,
Als u fiscaal recht hebt op een andere verdeling, zal de Belastingdienst dit goedkeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pim, 16-03-2019
Heb per abuis in de aangifte van 2018 bij de aanvullende vragen ja geantwoord op de vraag of ik een voorlopige aanslag had ontvangen, dit moet nee zijn. Echter ik kom niet meer bij die vraag om daar alsnog nee in te vullen?
Iemand een idee hoe dit wel zou kunnen werken.
BVD Pim Reactie infoteur, 18-03-2019
Beste Pim,
Als u naar een eerder deel van uw belastingaangifte gaat, komt u de vraag vanzelf weer tegen. Daar kunt u ja door neen wijzigen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Yasin, 12-03-2019
Ik heb een studieschuld (prestatiebeurs niet omgezet in een gift)

In de aangifte van 2017 was deze al vooraf ingevuld door de belastingdienst.
Kan ik dit weer invullen voor 2018, omdat ik nog steeds schuld heb? Want dit is niet vooraf ingevuld.

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 12-03-2019
Beste Yasin,
De studieschuld die u in 2018 nog hebt is in box 3 aftrekbaar als lening: De studiekosten zijn aftrekbaar in box 1 in het jaar dat u de beschikking ontvangt dat beurs niet is omgezet in een gift.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jeffrey, 08-03-2019
Ik heb per ongeluk de belasting aangifte van 2019 gedaan in plaats van 2018, wat schijnbaar een voorlopig aanslag is. Hoe kan ik dat weg halen. Alvast Bedankt. Reactie infoteur, 11-03-2019
Beste Jeffrey,
Met online uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019 weg te halen bent u er niet, immers de aangifte is wel gedaan. Wat u wel kunt doen is uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting aanpassen, de laatste aangifte telt immers.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn, 07-03-2019
Hoe komt het dat er zo'n verschil zit tussen het voorlopige aangifte programma en het uiteindelijke aangifte programma?
Ik heb in een jaar meer dan 65.000 ontvangen ivm ontslagvergoeding. Ik had daar al rekening mee gehouden. Die bedragen komen overeen maar moet nu tóch bedrag terug betalen ivm Tariefsaanpassing aftrek kosten eigen woning. Heeft dit niet in het voorlopige aanslagprogramma gezeten? Reactie infoteur, 09-03-2019
Beste Martijn,
De tariefsaanpassing eigen woning is een bijtelling waardoor de hypotheekrente niet meer tegen 52% kan worden afgetrokken. Dat beleid bestaat al enige jaren. Wel is het zo dat de input van persoonlijke gegevens in een voorlopige aanslag vaak gedateerd is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mol, 06-03-2019
Goedendag,

Kom er dit jaar achter dat ik over 2016 en 2017 de aftrekpost "arbeidsongeschiktheidsverzekering" ben vergeten in te vullen.
Is dit te corrigeren met de aangifte van 2018? Reactie infoteur, 07-03-2019
Goedendag Mol,
Neen, wel kunt u de Belastingdienst vragen om uw belastingaanslag 2016 en 2017 aan te passen voor deze aftrekpost.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 05-03-2019
Ik heb een bedrag bij gemaakte studiekosten ingevuld, alleen vergat wat kosten van bv boeken en examengeld erbij te tellen. Aangifte nog niet definitief gemaakt/verstuurd, dus ik kon het bedrag nog veranderen, alleen verandert het terug te krijgen bedrag nu dus niet mee, terwijl mijn totale studiekosten hoger zijn geworden. Waar kan dat aan liggen? Reactie infoteur, 06-03-2019
Beste M,
Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als de te betalen belasting in een jaar per saldo al nul is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sas, 04-03-2019
Ik zat de vooringevulde aangifte te bekijken, en stuit op - in mijn logica - een dubbele heffing. Kan dat?

De situatie is dat een woning eind dec 2017 is aangekocht. Geen makelaar, verkoper goeie bekende. Dit traject is heel snel gegaan om nog onder de 2017 regels te vallen voor het krijgen van de hypotheek, maar de huidige bewoner (niet eigenaar) had nog geen nieuwe woning. Dus om niet bruut te zijn heeft hij vier maanden nog in het huis mogen wonen (ik wel enig eigenaar). Uiteraard kleine vergoeding voor gehad. Maar na de vier maanden was de verbouwing begonnen.

In de aangifte wordt eigenwoningforfait berekend en de hypotheekrente in aftrek gebracht, maar daarnaast ook WOZ van de woning in box 3 opgenomen. Dat leidt tot een benadeling van mijn teruggaaf. Overigens weet de Belastingdienst nog niet alles bij voorinvullen. Want dit is de eerste woning, woonadres tijdens verbouwing was bij mijn ouders als zijnde thuiswonende. Dus omdat dit enige woning op mijn naam is met intentie om er in te wonen, zie ik dat als fiscaal "eigen woning" begrip. Dit lijkt bevestigd te worden door in box 1 op te nemen. Maar hoe krijg ik het uit box 3? Of, stel dat het toch box 3 is voor de periode dat de oude bewoner nog even in verbleef, hoe kan de WOZ waarde verlaagd worden naar - als het kan - iets pro rata?

Ik weet niet goed waar ik het antwoord kan vinden :( Reactie infoteur, 05-03-2019
Beste Sas,
1. U had wel de intentie om in de woning te gaan wonen, maar de woning was de eerste vier maanden niet leeg, iemand anders was op het adres ingeschreven. Dan kunt u de woning de eerste vier maanden in box 1 opnemen voor het deel dat niet verhuurd werd (de rest in box 3) of alles in box 3. Als alles in box 3 komt, gaat ook de eventuele hypotheek daarvan af en is er de eerste vier maanden geen hypotheekrenteaftrek.
2. Voor de Belastingdienst is de situatie per 1 januari 2018 maatgevend, in die zin geen pro rata voor box 3.
3. Na vertrek huurder wordt alles weer box 1. De pro rata geldt dan wel voor de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Krista, 02-03-2019
Ik heb een vooraf door de belastingdienst ingevulde vraag in mijn belastingaangifte verwijderd, is dit nog mogelijk om te veranderen? Reactie infoteur, 04-03-2019
Beste Krista,
Als u een verandering al hebt opgeslagen, zult u zelf weer een regel met de oorspronkelijke gegevens moeten invoeren. Is de verandering niet opgeslagen, dan klikt u niet op akkoord.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

T. Noorda, 07-02-2019
Goede.middag ik weet niet meer wat ik opgeven heb, vorig jaar mijn gehoorapp. of kunstgebit. hoe kom ik daar achter? Reactie infoteur, 07-02-2019
Beste T. Noorda,
In uw oude belastingaangifte staat alleen het bedrag opgenomen en niet waarvoor die aftrek precies is, dat zou in uw aantekeningen kunnen staan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacq, 30-01-2019
Een familielid heeft door verwaarlozing jarenlang geen aangifte gedaan. De belastingdienst heeft geschatte definitieve aanslagen opgelegd met de daarbij behorende boetes. Nu hebben we dit onlangs ontdekt. Advies vd belastingtelefoon was om zsm nog een aangifte te doen over 2013. Dit was mogelijk tot 31/1/2019.
Vraag is in de door de belastingdienst opgelegde definitieve aanslag voor 2013 berekent men dat er 2000 euro betaald moet worden. Na invulling vh aangifteformulier komen wij uit op 150 euro betalen. Wordt dit als nog verrekend? Moeten we daar nog een apart verzoek voor insturen? Reactie infoteur, 01-02-2019
Beste Jacq,
Als u de belastingaangifte inkomstenbelasting op tijd instuurt, wordt de aanslag gecorrigeerd op basis van de belastingaangifte. Stuur ook een briefje waarin u om uitstel van betaling vraagt met verwijzing naar de situatie en de ingestuurde belastingaangifte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ernest, 28-12-2018
Beste Zeemeeuw,

Waar kan je op een M-biljet aangeven welke kosten je hebt gemaakt voor de orthodontist e.d.?

Bvd, EA Reactie infoteur, 28-12-2018
Beste Ernes,
De niet vergoede kosten voor orthodontie vallen onder de uitgaven specifieke zorgkosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zeemeeuw (1.579 artikelen)
Laatste update: 16-12-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.