InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Schenking 2014: verhoogde vrijstelling en schenkbelasting

Schenking 2014: verhoogde vrijstelling en schenkbelasting

Schenking 2014: verhoogde vrijstelling en schenkbelasting Een schenking kan in 2014 worden gedaan door gebruik te maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling van 100.000 euro, de eenmalig verruimde vrijstelling of de veel lagere jaarlijkse schenkingsvrijstelling en veelal zonder boeterente. Hoeveel belasting de ontvanger van de schenking in 2014 aan schenkbelasting met deze schenkingsvrijstellingen betaalt is vooral afhankelijk van het bedrag dat wordt geschonken en de relatie tussen schenker en ontvanger. Is het uw kind, kleinkind, partner, broer of zus, of misschien een neef, nicht of een een buitenstaander? Hoeveel moet er in 2014 dan aan belasting worden betaald? Wat zijn de tarieven en kan het belastingvrij? Zie voorbeeld modelakte voor een voorwaardelijke schenking. Het besluit voor 2013 ligt er, ook 2014 gaat door.

Inhoudsopgave:

Schenkbelasting 2014 of belastingvrij?

Er kunnen vele redenen zijn om een schenking aan een ander te doen en het kan op vele manieren. Wie de regels van het schenken kent, kan daarop inspelen en betaalt het minste aan schenkbelasting. Elk jaar zijn er wel wat wijzigingen waarmee u rekening moet houden en een paar schenkingen in een jaar aan dezelfde persoon worden als één schenking in dat jaar gezien. Het jaar daarna begint u weer met een schoon tableau. De belastingsdienst staat een veel grotere belastingvrije schenking toe als u geld geeft aan een kind, dan wanneer het een ander familielid betreft of een niet familielid. De schenkingsvrijstellingen 2014 op een rij:

Tabel 1. Schenkbelasting 2014, de vrijstellingen bij een schenking, belastingvrij schenken:
Ontvanger van de schenkingVrijgestelde bedragen schenkbelasting 2014
Kinderen5.229 euro jaarlijks
Kinderen 18 tot 40 jaar, eenmalig verhoogde vrijstelling 25.096 euro tot 52.281 euro (studie of huis), of
100.000 euro per kind als het geld besteed wordt aan een eigen huis.
Overige ontvangers van een schenking2.092 euro jaarlijks tot 100.000 euro eenmalig voor een eigen huis

De 100.000 euro vrijstelling voor uw kind (onafhankelijk van de leeftijd van kind of partner) of een derde geldt als de schenking wordt gebruikt voor een eigen huis, ook voor de aflossing van een eigenwoningschuld, een restschuld, afkoop van erfpacht of een verbouwing van de eigen woning. Dit is ook op Prinsjesdag 2013 formeel bekend gemaakt. Deze unieke verruiming van de vrijstellingen geldt voor de periode van 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015.

De vrijstelling van 100.000 euro komt niet bovenop de verhoogde vrijstelling tot 52.281 bij een schenking aan een kind. Belangrijk is ook de bepaling dat als door een kind in een eerder jaar een beroep is gedaan op de verhoogde vrijstelling, daar niet nog eens gebruik van kan worden gemaakt en dit bedrag wordt gesaldeerd met de 100.000 euro. Tot slot vervalt in 2015 de normale eenmalig verhoogde vrijstelling als in 2014 van de vrijgestelde 100.000 aan schenking gebruik is gemaakt.

Naast deze vrijstellingen gelden in 2014 de volgende tarieven bij een schenking:

Tabel 2. Kind, pleegkind, echtgenote, echtgenoot of partner
Bedrag schenking vanaf: Tot:Heffing:Plus over het meerdere:
0 € 117.21410%20%
€ 117.214€ 11.721 20%

Tabel 3. Schenkbelasting 2014 kleinkind:
Hoogte bedrag: Tarief:
€ 0 - € 117.21418%
vanaf € 117.21436%

Tabel 4. Broer, zus, oom of tante, een vreemde:
Hoogte bedrag:Tarief:
€ 0 - € 117.21430%
vanaf € 117.21440%

Deze drie tabellen bepalen hoeveel belasting de ontvanger van een schenking moet betalen. Daarbij is wel verondersteld dat schenker en ontvanger in Nederland wonen. Onderstaand licht ik de tabellen voor de schenkbelasting 2014 verder toe, te beginnen bij de vrijstellingen.

Vrijstellingen schenkbelasting 2014, de eenmalig verhoogde vrijstelling

In tabel 1 komt u zowel de jaarlijkse vrijstelling tegen als de eenmalig verhoogde vrijstelling. De regels hierbij zijn dat per kind één keer van de eenmalig verhoogde vrijstelling gebruik mag worden gemaakt en jaarlijks van de jaarlijkse vrijstelling, maar nooit van beide in hetzelfde jaar. U moet dus kiezen. Verder is de verhoogde vrijstelling aan voorwaarden gebonden, waarvan de belangrijkste voorwaarde is dat uw kind of partner in 2014 niet ouder mag zijn dan 40 jaar. Eenmalig is dan eenmalig tenminste 25.096 euro belastingvrij toegestaan en onder voorwaarden 52.281 euro. Het hogere bedrag mag als het geld aantoonbaar wordt besteed aan een dure studie of voor de aankoop, verbetering of aflossing van het eigen huis. De verhoogde vrijstelling is alleen mogelijk bij een schenking aan een kind en vereist dat u daarvan aangifte doet bij de belastingdienst. Van een schenking die lager is dan de jaarlijkse vrijstelling hoeft geen aangifte te worden gedaan. Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2013 bevestigd dat de vrijstellingen van ouder aan kind, kleinkind of een andere persoon zullen worden verhoogd tot 100.000 euro als de bestemming van dit geld het eigen huis of een restschuld is en ook de Eerste Kamer is inmiddels akkoord.

De tarieven schenkbelasting 2014, verruimde vrijstelling

Zodra een schenking hoger is dan de schenkingsvrijstelling, moet belastingaangifte schenkingsbelasting worden gedaan. De belasting die moet worden betaald, wordt berekend over de schenking minus de vrijstelling. De tarieven van de schenkbelasting kunnen oplopen tot 40% als het om een grote schenking gaat, anders dan aan uw kind, pleegkind, echtgenote, echtgenoot of partner. Dus ook uw broer of zus betalen veel belasting over een grote schenking. Overigens is de te betalen schenkbelasting voor een kleinkind ook relatief hoog. Deze kan, zoals u in tabel 3 ziet, oplopen tot maar liefst 36%.

Boeterente betalen?

Wie extra aflost op zijn hypotheek en meer aflost dan is toegestaan, krijgt een boeterente. Meestal ligt die grens bij een extra aflossing van 10 of 20%. Maar tot 1 januari 2015 komt hier een aangepast beleid van de grote banken. De Rabobank en de SNS bank zullen geen boeterente berekenen bij een extra aflossing van 100.000 euro als dat een schenking is. ABN AMRO staat de extra aflossing boetevrij toe, als u in de situatie bent dat de WOZ-waarde van het huis lager is dan de hypotheek en er dus een restschuld dreigt.

Moet u voor een schenking naar de notaris?

U bent niet verplicht om langs de notaris te gaan als u een schenking wilt doen, maar dit kan als er meerdere kinderen zijn, wel verstandig zijn. Dan staat op papier vast wat is geschonken en kan daarmee later bij de verdeling van de erfenis rekening worden gehouden. Overigens kan dat gegeven voor een ouder ook een reden zijn om juist niet langs een notaris te gaan. Ook contante schenkingen zijn denkbaar, maar boven de schenkingsvrijstelling zou een dergelijke schenking wel aan de fiscus moeten worden doorgegeven. Een uitzondering is ook een schenking op papier, want hierbij is later bij de erfenis het bewijs van de schenking juist nodig om de erfbelasting te verlagen en dus een bezoek aan de notaris.

Modelakte schenking onderhands, model overeenkomst als voorbeeld

U mag onderhands schenken en dat kan simpel op papier worden gezet. De voorwaarde voor de belastingvrijstelling is wel de besteding van de schenking binnen uiterlijk drie jaren (het jaar van schenking plus twee jaren) en dat u een beroep doet op de verhoogde vrijstelling. Dit is mogelijk tot en met 31 december 2014:

Schenkingsovereenkomst
1. Ondergetekende(n) <naam, namen voluit>, hierna te noemen schenker,

verklaart hierbij te schenken aan <naam, namen voluit>, hierna te noemen begiftigde,

een bedrag van € < .......> onder de volgende voorwaarden:

Het geschonken bedrage zal uiterlijk <datum> door begiftigde worden besteed aan de eigen woning van begiftigde, hetzij aan de aflossing van een eigenwoningschuld (hypotheek), de restschuld eigen woning, de afkoop van erfpacht of een verbouwing van de eigen woning <maak eventueel uw keuze>.
2. Indien het geld anders wordt besteed dan bovenstaand in punt 1 is aangegeven, is de schenker bevoegd de schenking te herroepen en het geschonken bedrag direct terug te vorderen van begiftigde.
3. Schenker en begiftigde doen bij de belastingdienst een beroep op de verhoogde vrijstelling die voor deze schenking geldt.
4. Deze schenkingsovereenkomst is opgemaakt en getekend te <plaats> op <datum>
5. Handtekening schenker <handtekening schenker (s)>
6. Handtekening begiftigde <handtekening ontvanger(s) schenking>

Erfenis en nalatenschap 2013, 2014

Een schenking kan de omvang van de nalatenschap en dus de hoogte van de successierechten beïnvloeden. Wie hierover meer wil weten, verwijs ik het artikel: erfenis en nalatenschap 2007-2013, 2014, en de belastingdienst.

Lees verder

© 2013 - 2014 Info4mij, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belastingvrij schenken 2012Belastingvrij schenken 2012Als u een schenking doet of ontvangt, moet u daar schenkbelasting over betalen. Er zijn echter ook vrijstellingen om bel…
Schenkbelasting 2011 - 2012: tarieven & vrijstellingenSchenkbelasting 2011 - 2012: tarieven & vrijstellingenAls u een schenking doet of ontvangt, krijgt u te maken met de schenkbelasting. Voordat er belasting wordt geheven over…
De schenkbelastingDe schenkbelastingAls u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de h…
Schenken op papier – voordelen en nadelenSchenken op papier – voordelen en nadelenSchenken op papier is populair. Ouders met vermogen, aandelen of eigen huis kunnen ook in 2013 of 2014 kiezen voor een s…
Belastingvrij schenken 2012 & 2013Belastingvrij schenken 2012 & 2013Belastingvrij schenken is ook in 2012, 2013 en 2014 zeer de moeite waard. De schenkingsbelasting 2012 en schenkbelasting…

Reageer op het artikel "Schenking 2014: verhoogde vrijstelling en schenkbelasting"

Reacties

Jan, 24-04-2014 10:56 #156
Onze dochter huurt onze 2e woning en wil deze kopen. Bij de transaktie schenk ik haar de 100 000 als vermindering op de aankoopprijs. (mag de OZB waarde als basis genomen worden?) Van de opbrengst wil ik onze zoon eveneens het max schenken maar hij betaalt een dikke boeterente bij Moneyou. Mag hij dit bedrag in meerdere etappes de komende jaren gebruiken om zijn hypotheek af te lossen of moet dit binnen dit jaar gebeuren? Reactie infoteur, 24-04-2014
Beste Jan,
1. U mag de WOZ-waarde gebruiken en u dochter 100k belastingvrij schenken. Maak deze schenking wel transparant.
2. Helaas moet voor de aflossing van een hypotheekschuld het verkregen bedrag in 2014 zijn betaald. De boeterente is wel weer fiscaal aftrekbaar:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/79322-boeterente-direct-aftrekbaar-boeterente-berekenen.html

Nicole Prummel, 22-04-2014 10:43 #155
Beste
De volgende is de situatie; mijn ouders wonen beide in een verzorgingshuis in Nederland. Zij hebben 4 kinderen waarvan er 3 in Nederland wonen. Ik woon echter in Belgie. We willen gebruikmaken van het recht van mijn ouders om belastingvrij te schenken mits het bedrag besteed wordt aan het opknappen van een woning, aankoop woning of hypotheek aflossing.
Wat zijn de mogelijkheden voor mij om dit bedrag belastingvrij te ontvangen gezien het feit dat ik in Belgie woon en daar ook belastingplichtig ben. Kan ik het bedrag beter naar een nederlandse bankrekening laten storten? Ik wil graag een badkamer verbouwen, indien ik hiervoor een nederlands bedrijf gebruik (ik woon net over de grens) zou dit verschil uitmaken?
Bedankt alvast voor uw antwoord.
vriendelijke groeten Reactie infoteur, 23-04-2014
Beste Nicole Prummel,
1. Voorwaarden voor uw huis in het buitenland zijn dat 1) er een verdrag is ter voorkoming van dubbele belasting waarin de uitwisseling van fiscale informatie is geregeld en 2) uw woning voldoet aan de uitgangspunten van Nederlandse eigenwoning-definitie, waarvan de hoofdeis is dat het uw hoofdwoning voor eigen gebruik is (geen tweede woning, niet verhuurd).
2. Er moet een akte (onderhands mag) worden opgesteld met de voorwaarde dat u uw geld aan het huis besteedt en er moet een beroep worden gedaan op de verhoogde vrijstelling.
3. Er is niet per se een Nederlandse rekening nodig noch de inbreng van een Nederlands bedrijf.

Ben, 18-04-2014 22:20 #154
Uit een van de reacties begreep ik dat er geen belastingverdrag met curaçao is. Ben zelf woonachtig in Nederland en als ik nu een schenking doe aan iemand in Curaçao ben ik dan vrij van schenkbelasting? En moet de ontvanger in Curaçao schenkbelasting betalen? Reactie infoteur, 19-04-2014
Beste Ben,
Wel bestaat de BRK, Belastingregeling voor het Koninkrijk, die ondermeer dubbele heffingen moet voorkomen. Als de ontvanger een Nederlander is, zou ook voor hem of haar de vrijstelling moeten gelden. Artikel 1 stel namelijk: " In Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten worden vreemdelingen niet onderworpen aan enige belasting of daarmede verband houdende verplichting welke drukkender is dan die, waaraan Nederlanders onder overigens gelijke omstandigheden worden onderworpen."

Jan, 18-04-2014 10:39 #153
Hallo, mijn vader wil 100.000 schenken om ter hulp te schieten bij de hypotheek en verbouwing van ons huis. We zijn Nederlands, maar ik woon al 20 jaar in België, en onze woning is dus in België. Blijft de vrijstelling regel dan dezelfde of verandert dit de zaak? Dat is me niet duidelijk.
Groet,
Jan Reactie infoteur, 18-04-2014
Hallo Jan,
Als u in Nederland belastingplichtig bent en dus de woning fiscaal als eigen woning wordt gezien, geldt ook bij u de vrijstelling.

Frans, 17-04-2014 19:23 #152
Ik heb de droit de retour uitgerekend met behulp van de belastingdienst site. In geval van 100.000 euro en als erfgenamen, ouders en 3 broers. betalen de ouders in geval van overlijden van de dochter geen erfbelasting maar de drie broers ieder 6.872 euro ( over 25.000 ) Wanneer het geld nu eerst terug gaat naar de ouders en deze schenken vervolgens een bedrag van 25,000 aan de drie zonen is de belasting druk maar euro 1.977 per zoon. Dus een besparing van 4.900 per kind. Indien de docher nog meer bezit heeft werkt het progessief omdat de belastingschaal hoger wordt. Vandaar mijn wens voor de droit de retour voorwaarde. Of maak ik een denk. cq. rekenfout? Reactie infoteur, 18-04-2014
Beste Frans,
Met de ouders en drie broers in leven bij een overlijden van de dochter, klopt de som. Zie voor de tarieven en vrijstellingen bij overlijden ook:

http://financieel.infonu.nl/belasting/118518-erfbelasting-2014-en-successierechten.html

Frans, 17-04-2014 09:36 #151
Reaktie op 150

Bedankt voor de info en link. Ik ben er nog niet helemaal uit. betreffende Droit de retour voorwaarde. Ik heb totaal 4 kinderen en wanneer mij dochter zou komen te overlijden zonder partner, de erfgenamen zijn dan de ouders. ( wij dus ) vrijstelling is dan voor de erfbelasting circa 47.000 en over de rest moet een hoog tarief erfbelasting betaald worden. Wanneer nu geschonken is met droit de retour voorwaarde, komt het schenkingsbedrag toch terug als zijnde niet geschonken en dus vrij van belasting? Of kan je het zelfde bereiken door voorwaardelijk te schenken? Bij voorwaardelijk schenken lijkt het mij een probleem dat het vermogen van mijn dochter bij overlijden moet worden vastgesteld en dat op dat moment het geschonken bedrag onvoorwaardelijk bezit van mijn (overleden) dochter geworden is. En dat daarom de te betalen erfbelasting zeer hoog is. ( kind naar ouder ) Reactie infoteur, 17-04-2014
Beste Frans,
1. Als uw dochter zonder partner of kinderen zou komen te overlijden en geen testament maakt, zijn zowel de ouders als haar broers en zussen haar erfgenamen.
2. Bij voorwaardelijk schenken kunt u meer voorwaarden stellen dan alleen een vooroverlijden.
3. Droit de retour (voorbeeld): voorts verbind ik aan de schenking de voorwaarde dat bij het vooroverlijden van mijn dochter ten opzichte van mij de schenking als niet gedaan zal worden beschouwd en het geld per direct aan mij zal worden geretourneerd (droit de retour).

Frans, 14-04-2014 17:52 #150
Reaktie op antwoord 149

Bedankt voor de info.
1) Is er ook een standaard zin voor de droit de retour voorwaarde?
2 Ik wil mijn vrijgezellen dochter 100,000 schenken voor de aankoop van haar eerste huis. Ik wil echter niet dat wanneer zij trouwt in gemeenschap van goederen, na een eventuele scheiding deze 100.000 in de gemeenschappelijke boedel valt, en dus gesplits wordt. Dit heet toch koude uitsluiting Reactie infoteur, 15-04-2014
Beste Frans,
1. O ik dacht dat uw dochter in gemeenschap van goederen was getrouwd en u daarom maatregelen wilde treffen. Droit de retour is immers een clausule bij een schenking en koude uitsluiting is het gevolg van stringente huwelijkse voorwaarden.
2. Als u voorwaarden wilt stellen aan de schenking kunt u beter kiezen voor een voorwaardelijke schenking met uitsluitingsclausule. Deze is minder rigide dan de droit de retour clausule die alleen van toepassing is bij het vooroverlijden van uw dochter. Een voorbeeld van een dergelijke uitsluitingsclausule vindt u in het artikel:

http://financieel.infonu.nl/geld/113853-voorwaardelijk-en-herroepelijk-schenken-schenking-herroepen.html

3. Met een testament kan de dochter vervolgens bepalen naar wie wat gaat bij haar overlijden.

Frans, 14-04-2014 11:29 #149
Kan je de 100.000 Euro ook schenken onder voorwaarden van "droit de retour" en "koude uitsluiting"
Wel de 100.000 natuurlijk gebruikt voor een eigen woning?
En zo ja, Kan u een voorbeeld geven hoe deze voorwaarden op te nemen in een schenkingsovereenkomst Reactie infoteur, 14-04-2014
Beste Frans,
1. De voorwaarde droit de retour is met de verhoogde vrijstelling te combineren. Bij overlijden krijgt u direct en automatisch een vordering op de nalatenschap.
2. Koude uitsluiting lijdens het leven van de begiftigde laat zich niet combineren met de voorwaarde dat het geld aan de eigen woning moet worden besteed als men in gemeenschap van goederen is getrouwd. Het kan wel een koude uitsluiting zijn in de zin van een droit de retour.
3. Ik zou dit niet onderhands maar per notaris regelen.

Li, 14-04-2014 00:13 #148
Mijn ouders schenk mij jaarlijks het belastingvrije bedrag. Ze hebben mij in 2007 het eenmalig verhoogde vrijgestelde bedrag van 22048 Euro geschonken. Nu willen mijn ouders mij nog de 72713 Euro (100000 - 22048 - 5229) schenken. als ik boven staand lees begrijp ik dat ik volgend jaar in 2015 niet de 5229 belansting vrij mag ontvangen? klopt dat? Reactie infoteur, 14-04-2014
Beste Li,
In 2015 kunt u niet nog een keer de normale eenmalige vrijstelling gebruiken als in 2014 de eenmalige verhoogde vrijstelling is benut. Dit staat los van de jaarlijkse vrijstelling in 2015.

S., 11-04-2014 18:19 #147
Vervolg op 139 en 145

Het bedrag is lager dan 100k

Broer betaalt een bedrag wat zus gebruikt om de hypotheek lager te krijgen, zodat zij de hypotheek op 1 naam kan zetten.
Zus stort zelf ook geld om de hypotheek omlaag te krijgen.

Broer moet uit hoofdelijke aansprakelijkheid worden ontslagen en hypotheek moet op 1 naam verder gaan.
De notaris is noodzakelijk voor de overdracht van de halve eigendom van broer en zus naar volledige eigendom van zus.

Broer kan geld naar zus storten of naar notaris, zodat die het doorstort naar de bank.
Ik denk dat de bank dan meer zekerheid heeft dat het geld van broer (schenking aan zus) en zus daadwerkelijk bij de bank terechtkomt.

Dit omdat u in 139 aangaf dat de storting pas mocht plaatsvinden na overdracht bij punt 3 (is nu weg?)

Wat is slimmer dat hij het stort op rekening van zus of op rekening van de notaris? Reactie infoteur, 12-04-2014
Beste S,
1. De schenking aan de zus is belastingvrij als zij dit geld gebruikt voor aankoop of aflossing hypotheek eigen woning. Na overdracht is het zeker haar eigen woning, maar als de bestaande hypotheek hoog genoeg is, hoeft niet op overdracht te worden gewacht. Wel kan e.e.a. samen worden gedaan bij de notaris.
2. Dan de bank. De bank zal de broer uit zijn hoofdelijke aansprakelijkheid ontslaan als de hypotheek op naam van de zus in de opinie van de bank zeker genoeg is.
3. Die zekerheid is het snelste verkregen als de zus haar hypotheek verlaagt. Dat kan met zoals u aangeeft haar eigen storting en de schenking van de broer. De broer stort dan op rekening van de zus als schenking en de zus lost vervroegd af.
4. De bank kan ook genoegen nemen met een constructie die via de notaris loopt waarbij de zus vooraf al een deel inlost, de broer bij de notaris de schenking doet ter verdere aflossing en ook de overdracht plaats vindt. De keuze is aan u (i.s.m. de bank).

H. Gisberts, 11-04-2014 10:31 #146
Ik wil mijn zoon 75000,-- schenken in 2014 en gebruik maken van de vrijstelling.
Hij is bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning, waarvan de eerste termijnen eind 2014 of begin 2015 mogelijk betaald moeten worden, afhankelijk van de vordering van de bouw. Wat geldt voor 2014 als vrijstelling?
Als een voorlopige koopovereenkomst gesloten wordt en er wordt als voorschot op de grond 75000,-- betaald in 2014 ( omdat de bouw nog niet gestart is ), geldt dan de vrijstelling ook? Reactie infoteur, 11-04-2014
Beste H. Gisberts,
Als uw zoon in 2014 een woning koopt die in aanbouw is of nog leeg staat in de periode dat hij er nog niet in woont, dan is die maximaal drie jaar zijn eigen woning tot het moment dat hij er wel woont. Dat betekent dat als in 2014 uw schenking wordt benut voor de aanbetaling, aan de voorwaarden van de regeling is voldaan. Gaat de bouw vervolgens niet door, dan ontstaat er een nieuwe situatie.

S., 10-04-2014 20:32 #145
Vervolg op 139

Is het verstandiger dat de broer het geld naar de rekening van de notaris stort en dat dit na de overdracht door de notaris naar de bank wordt gestort?

Vriendelijke groet S Reactie infoteur, 11-04-2014
Beste S,
Als de broer 100k wil schenken bij overdracht kan hij voor zijn aandeel in het huis ook 100k minder vragen dan de waarde van overdracht. Dat kan als de schenking maar transparant wordt gemaakt. De notaris weet hier vast een goede passage voor en dan hoeft wellicht niets te worden overgemaakt.

Wim, 08-04-2014 21:50 #144
Beste infoteur,
Zeer recent heb ik een schenking van EUR 100.000 ontvangen.
Ik heb begrepen dat ik, om onder de belastingvrije regeling te vallen, in mijn geval EUR 100.00 -/- 5.229 (de normaal toegestane belastingvrije schenking) = EUR 94.771 moet gebruiken voor aflossing en/of woningverbetering.

In ieder geval mijn 1e hypotheek ad EUR 90.756 aflossen.
Blijft over EUR 4.015.
Ik heb ook nog een 2e krediethypotheek.
Mag ik het resterende bedrag ad EUR 4.015 gebruiken voor aflossing, of wordt dit onder deze regeling niet toegestaan omdat je bij een krediethypotheek afgeloste bedragen later weer kunt opnemen.

Bij voorbaat dank voor uw reactie,
Wim Reactie infoteur, 09-04-2014
Beste Wim,
1. Als u alleen de hoge schenking krijgt gaat er geen 5.229 euro af maar is alles belastingvrij als aan de regels wordt voldaan.
2. U mag ook op de krediethypotheek aflossen tot maximaal het bedrag dat er eind 2012 stond.

Pierre, 31-03-2014 21:29 #143
Geachte infoteur, Mij is nog steeds niet duidelijk hoe het met grond gaat. Onze situatie: We hebben een koophuis en tuin met hypotheek, daarnaast ligt een stukje gemeentegrond wat we kunnen kopen. Ik zie dat als uitbreiding en dus verbetering van het huis-met-tuin. Valt een schenking die ik krijg en waarmee ik die grond ineens betaal dus onder de vrijstelling? Maak ik de situatie gunstiger als ik het geld voor die grond eerst onderhands van de schenker leen, dan de grond koop, en daarna pas de schenking krijg, en daarmee dan de (onderhandse) lening aflos.
Als dit allemaal niet geldt. Waarom is er dan kennelijk( voor deze regeling) een verschil in koophuis-met-tuin kopen, en, nadat je een huis-met-tuin al een tijd hebt, je tuin uitbreiden (en dus verbeteren) dmv grond bijkopen.
Bij voorbaat dank, Pierre Reactie infoteur, 01-04-2014
Geachte Pierre,
De aankoop van een stuk grond zal geen probleem zijn als u ervoor zorgt dat het in 2014 ook kadastraal bij uw eigen huis wordt gevoegd.

Pieter, 29-03-2014 13:35 #142
Beste Infoteur,

Mijn hypotheek op ons huis bestaat eigenlijk uit 2 hypotheek delen. Deel 1 heeft meest van de rente nog aftrekbaar voor Belastingdienst.
Deel 2 heeft de rente niet (meer) aftrekbaar, want was eigenlijk deels overwaarde en deels consumptief gebruikt. Deze rente is dus eigenlijk de "duurste" rente en beter deze kwijt te raken.
Kan ik met de schenking (volgens de tijdelijke regels tot 31dec2014) dat deel 2 aflossen, of ben ik verplicht om deel 1 af te lossen omdat die rente nog aftrekbaar is (of iets dergelijks?).

groet,

Pieter Reactie infoteur, 01-04-2014
Beste Pieter,
De schenking is alleen belastingvrij bij de aflossing van lening 1 (de eigenwoningschuld).

Peter, 28-03-2014 17:52 #141
Bedankt voor de reactie infoteur op #137.

Nu heb ik een aanvullende vraag hierop. Als ik in 2013 van ouders het bedrag van € 20.000 heb ontvangen mag het dan wel als ik in 2014 van een derde nog een schenking ontvang?

Ik heb begrepen dat je van ouders, een familielid of van een derde € 100.000,00 mag ontvangen dus in totaal € 300.000,00.
Op de site van de rijksoverheid over schenken staat namelijk het volgende:

Wat houdt de verruimde vrijstelling schenkbelasting in?

U mag van een ouder, een familielid of van een derde een schenking ontvangen van maximaal € 100.000, ongeacht uw leeftijd. Het maximumbedrag geldt voor iedere afzonderlijke schenker. U mag dus bijvoorbeeld in totaal € 300.000 ontvangen als uw ouders, uw opa en uw vriend u elk maximaal € 100.000 schenken. Dit bedrag is dan vrij van schenkbelasting.

Besteding schenking

Om gebruik te maken van de verruimde vrijstelling, moet u de schenking gebruiken voor de aankoop, verbetering of onderhoud van een eigen woning, of voor de aflossing van een eigenwoningschuld. Hieronder valt ook de afkoop van rechten van erfpacht, opstal of beklemming voor een eigen woning. Het gaat hier om de eigen woning die u gebruikt als hoofdverblijf. Niet om 2e woningen.
Deze maatregel geldt van 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015.

Daarnaast mag u de schenking ook gebruiken om een restschuld af te lossen. Deze moet zijn ontstaan door de verkoop van de eigen woning.

Verruimde vrijstelling verminderen met verhoogde vrijstellingen bij eerdere schenkingen

Heeft u al eerder gebruikgemaakt van de eenmalig verhoogde vrijstelling bij een schenking door uw ouders? Dan moet u de verhoogde vrijstelling(en) bij die eerdere schenking(en) aftrekken van de vrijstelling van € 100.000. Stel dat u eerder voor een bedrag van € 30.000 gebruik heeft gemaakt van de verhoogde vrijstelling. Dan mag u nu nog van uw ouders maximaal € 70.000 belastingvrij ontvangen voor de eigen woning. Reactie infoteur, 01-04-2014
Beste Peter,
Ja u mag nog van een derde belastingvrij tot 100.000 euro geschonken krijgen, maar uw ouders worden als eenheid gezien.

M., 27-03-2014 21:24 #140
Goedendag,

Kan er gebruik worden gemaakt van de vrijstelling van € 100.000,- in de volgende situaties?:
1. Aankoop (sloop)pand in 2014, er in 2014 feitelijk gewoond gaat worden in een tijdelijke woon-unit op het gekochte perceel. Men voornemens is om na de sloop een nieuwe woning op het perceel te bouwen en te betrekken in 2015.
2. Aankoop (sloop)pand in 2014, er in 2014 nog feitelijk, maar tijdelijk, gewoond wordt in dit pand. In 2014 gestart wordt met de sloop om voornemens in 2015 te starten met herbouw. Het resterende deel van 2014 wordt gewoond in een tijdelijke woon-unit op het perceel
3. Aankoop (sloop)pand in 2014, er in 2014 nog feitelijk gewoond wordt in dit pand. In 2015 wordt gestart wordt met de sloop en herbouw.
4. Aankoop bouwgrond met schuur waar een tijdelijke woon-unit op wordt geplaatst om hier in 2014 in te wonen. In 2015 wordt gestart met de feitelijke nieuwbouw.

Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 28-03-2014
Goedendag M,
1. De regeling geldt voor de eigen woning, wat ondermeer inhoudt dat u op het adres van de woning bent ingeschreven in het GBA, het uw koopwoning is en het uw huis van hoofdbewoning is. Dat u de woning vervolgens gaat renoveren is niet van belang voor het begrip eigen woning.
2. De schenking kan belastingvrij worden gedaan, zodra de woning uw eigen woning is.
3. Als er op bouwgrond niets staat, kan dat niet uw eigen woning zijn.

S., 25-03-2014 14:27 #139
Goedendag,

Een vraag over de schenking. Broer en zus hebben een gezamenlijke koopwoning. Broer wil van de woning af. Hij is bereid een deel te schenken aan zijn zus, zodat de hypotheek op 1 naam mogelijk is. De schenkingsovereenkomst als bovenstaand is ingevuld met reden "door begiftigde worden besteed aan de aflossing van een eigenwoningschuld (hypotheek)."
Moet broer het bedrag aan zus overmaken en zus het naar de bank overmaken? of mag broer het rechtstreeks aan de bank overmaken? Moeten er bij de overschrijving omschrijvingen staan zodat aangetoond kan worden dat dit een schenking betreft? Reactie infoteur, 11-04-2014
Goedendag S,
1. Als de broer zelf stort, is dat een extra aflossing op zijn aandeel in de hypotheek. Om gebruik te kunnen maken van de vrijstelling bij schenken stort de broer het geld op de rekening van de zus met bijschrift voorwaardelijke schenking conform afspraak schenkingsovereenkomst. Daarna stort de zus het op de rekening van de bank. Of ze regelen het meteen bij de overdracht van het huis.
2. Bekijk wel of er een boeterente is verschuldigd (verschilt per bank).

D., 21-03-2014 19:51 #138
Ik overweeg in 2014 een huis te kopen met levering in 2015 en mijn ouders willen hiervoor een schenking doen.
Aan welke voorwaarde moet voldaan zijn om de schenking belastingvrij te ontvangen?
- Datum koopakte is in 2014 (vraag 65)
- Datum bij notaris getekende akte van levering is in 2014 (site Belastingdienst) Reactie infoteur, 23-03-2014
Beste D,
De datum van de koopakte is maatgevend. Bespreek met uw notaris vooraf hoe hij dit wil vormgeven. Ook is een schenkingsakte nodig (mag ook onderhands).

Peter, 21-03-2014 14:41 #137
Mijn vraag is of ik nadat ik in december 2013 een schenking heb ontvangen van € 20.000,00 en dit heb afgelost op mijn hypotheek ik in 2014 nogmaals een schenking van € 20.000,00 mag ontvangen die ik dan ook weer ga aflossen op mijn hypotheek. Ik wil hierbij gebruik gaan maken van de vrijstelling van € 100.000,00.

Alvast bedankt voor uw reactie

Groeten Peter Reactie infoteur, 23-03-2014
Beste Peter,
De vrijstelling van 100k geldt eenmalig.

Pieter, 21-03-2014 11:48 #136
Beste Infoteur,

Valt een energiezuinige inbouw koelkast ook onder de vrijstellings regeling? (Dus niet de hele keuken vervangen).

MvG,

Pieter Reactie infoteur, 22-03-2014
Beste Pieter,
Alleen een nieuwe koelkast vervangen, ook al is die ingebouwd, lijkt me te weinig om over een verbetering van de woning te kunnen spreken. Het is eerder inboedel dan opstal.

Raymond Verhoog, 20-03-2014 18:17 #135
Beste L.S.

Hoe zit het als er dit jaar een nieuwbouwwoning wordt gekocht en geleverd en er pas in 2015 wordt opgeleverd. In casu is al geleverd en wordt er nu geschonken voor de resterende aanneemsommen waarbij een aantal aanneemsommen in 2015 vallen.

Dank,

Raymond Reactie infoteur, 21-03-2014
Beste Raymond Verhoog,
Het moment van aankoop of betaling aanneemsom is bepalend. Dit moet als het niet om een verbetering gaat, in 2014 zijn.

Marlene de Ruiter, 19-03-2014 18:30 #134
Mijn moeder gaat dit jaar gebruik maken van de verhoogde vrijstelling. Uiteraard los is de bijdrage af op mijn hypotheek. De vraag is ik ben woonachtig in Canada. Hoe los ik dit op met de belastingdienst in Canada?

Mvrgr
Marlene Reactie infoteur, 20-03-2014
Beste Marlene de Ruiter,
Omdat de woning in Canada een eigen woning is voor uw dochter in Canada, en omdat er een belastingverdrag is met Canada, zou de vrijstelling gewoon moeten gelden.

Jopie, 18-03-2014 05:41 #133
Beste informateur,

Mijn schoonouders willen hun grond verdelen over de 2 kinderen. Mag dit als belastingvrije schenking? Voor ons betekent dit een meerwaarde van het huis omdat aan onze tuin grenst en dus al bebouwd is. Het gaat om een stuk grond van circa 1500 meter (is nu nog landbouwgrond).

Groet Jopie Reactie infoteur, 18-03-2014
Beste Jopie,
Dit zou in drie stappen kunnen. Stap 1 is de overdracht van een stuk grond aan u (notaris) met een (onderhandse) familie-lening. Vervolgens voegt u de grond kadastraal bij uw eigen woning. En tot slot, stap 3, wordt de lening kwijtgescholden.

Lnaam, 16-03-2014 20:39 #132
Mijn vraag is kan ik ook een schenking doen als zij zelf nog een behoorlijk bedrag op de bank hebben? Reactie infoteur, 17-03-2014
Beste Lnaam,
Ja dat mag. Let er wel op dat de aflossing van de hypotheek (als het om de 100k gaat) plaatsvindt nadat de schenking is ontvangen.

Kim, 16-03-2014 18:04 #131
Dit jaar ontvangen we 30.000 euro, dit willen we besteden aan het kopen van een nieuw huis. Binnen welke tijd moeten we dit geld besteden. Mij is het nog onduidelijk hoeveel belasting wij moeten betalen voor het ontvangen van dit eenmalige bedrag. Het gaat om een geschenk van vader aan zoon. Reactie infoteur, 17-03-2014
Beste Kim,
Als u de 100k regeling wilt gebruiken voor de aankoop van het huis, moet dat dit jaar zijn, zowel de schenking als de besteding van de ontvangen schenking.

Saskia, 11-03-2014 13:39 #130
Ik heb alle reacties doorgelezen. De variant die ik nog niet gezien heb is deze: mag ik een deel van het geld dat ik als schenking ontvang ook besteden aan het bouwen van een schuur bij de woning? Reactie infoteur, 11-03-2014
Beste Saskia,
De schenking mag ook worden gebruikt voor de aanleg en onderhoud van de tuin. Daar horen een schuur, schutting, tuinpad en dergelijke ook bij.

Jo, 06-03-2014 22:11 #129
Vraag n.a.v. Uw reactie:
Dus als ik het goed begrijp kunnen we de schenking die we hebben gekregen in december 2013 ook nog besteden aan de kosten van de verbouwing die is gedaan in september 2013?

Ik lees verschillende berichten hier over. Reactie infoteur, 07-03-2014
Beste Jo,
U mag het geld gebruiken voor het schilderen en de tuin (de verbeteringen sinds de schenking).

Jo, 05-03-2014 11:03 #128
Wij hebben december 2013 een schenking gekregen van mijn ouders, nu hebben we september 2013 ons huis laten verbouwen en willen dit voorjaar ons huis laten schilderen en de tuin laten doen. Mogen wij de schenking hieraan besteden? Reactie infoteur, 07-03-2014
Beste Jo,
Dat mag voor alle verbeteringen na de schenking gedurende maximaal drie jaar (bewaar wel de bonnetjes en rekeningen als bewijs).

Marianne, 03-03-2014 10:39 #127
Goedemorgen.
Van mijn ouders krijg ik 40.000 euro. Echter we hebben nog maar een hypotheek van 30.000 euro.
Het bedrag wordt van de week overgemaakt. Ik zit dan met een gat van 10.000 euro.
Kan ik die 10.000 euro doorschenken aan onze zoon voor zijn hypotheekaflossing?
Mijn ouders zouden dat natuurlijk ook kunnen doen, maar dat ligt wat moeilijker met mijn broers. Reactie infoteur, 03-03-2014
Goedemorgen Marianne,
Ja u mag 10.000 euro als storting overmaken naar uw zoon voor zijn aflossing. Voor uw zoon is dat belastingvrij, maar voor u is 10.000 euro van uw ouders niet belastingvrij.

Nathalie, 02-03-2014 20:10 #126
Reactie/vraag n.a.v. uw antwoord:
terugdraaien schenking is geen optie helaas (te complex om uit te leggen hier), maar er is in 2013 toch heel duidelijk gepubliceerd dat je die schenking over 3 jaar kon spreiden bij aflossing hypotheek? Toch vreemd als dat zomaar ineens ingetrokken wordt dan… neem aan dat meer mensen hiermee in de problemen komen?

En accepteert de belasting wel de door mij per april en mei 2013 gedane aflossing van totaal 25.000 euro voor deze regeling, ook al is de lening pas in een schenking omgezet per half oktober 2013? Het is dan wel in hetzelfde jaar maar dus voor 1 oktober 2013 gebeurd…? Reactie infoteur, 03-03-2014
Beste Nathalie,
Helaas. De regeling is pas per 1 oktober 2013 ingegaan met een versneld besluit van toenmalig staatssecretaris Weekers, maar is niet met terugwerkende kracht voor geheel 2013 ingevoerd. Bovendien kon u in april 2013 onmogelijk van de tijdelijke verruiming weten. U kunt wel de jaarlijkse vrijstelling van ruim 5000 euro gebruiken of wellicht de eenmalig verhoogde vrijstelling die toen bestond tot een bedrag van 52.281 euro.

Nathalie, 27-02-2014 17:06 #125
Goedemiddag,
Mijn vraag is of het mogelijk is dat een in oktober 2012 verstrekte lening van 50.000 euro van mijn vader, die ivm de verhoogde vrijstelling aan kinderen, door hem per 15 november 2013 is omgezet in een schenking voor gebruik van een deel aflossing eigen woning, voor de belasting goedgekeurd wordt als er een bedrag van 25.000 euro extra is afgelost op de hypotheek in 2013, maar dat dit wel is gebeurd voor de datum van 15 november 2013 (in april en mei 2013 is nl. 2 keer 12.500 euro extra afgelost op de hypotheek). De reden hiervoor is dat in november 2013 de informatie mbt deze regeling nog overal anders verteld werd, ook door de belastingdienst waarmee ik gebeld had, nl. dat ook vervroegd aflossen over 3 jaar gespreid mocht worden, dus ik wilde hiermee in 2014 en 2015 aan de gang gaan om boete bij de hypotheekverstrekker te voorkomen. Die 25.000 euro had ik eerder dat jaar al afgelost van het bedrag van de lening die ik van mijn vader gekregen had.
Nu blijkt echter dat het gehele schenkingsbedrag ineens wel in het jaar van de schenking, in mijn geval dus 2013 afgelost had moeten worden!?… Ook is er in maart 2013 een HR ketel geplaatst in ons huis: kan dit ook (dus met terugwerkende kracht in het jaar 2013) gebruikt worden van dit schenkingsbedrag eigen woning?
Het resterende bedrag van 20.000/25.000 euro zal ik dan helaas dus moeten opgeven als "normale" schenking en daar zal ik dan dus wel belasting over moeten betalen (10%?) of heeft u een beter idee? Kan ik hierbij nog gebruik maken van het vrijgestelde jaarlijkse bedrag per kind voor 2014, dus ca. 5000 euro zonder dat mijn vader daar weer een verklaring oid voor moet opstellen?
Hartelijk bedankt voor uw antwoord alvast. Reactie infoteur, 28-02-2014
Beste Nathalie,
1. Waarom draait uw vader de schenking 2013 niet terug omdat u het geld niet in 2013 voor de aflossing van de hypotheek hebt gebruikt, en doet hij de schenking in 2014 nogmaals op voorwaarde dat u de schenking voor de hypotheek gebruikt? Dat kost u hooguit extra rente aan uw vader over 2013.
2. In eenzelfde kalenderjaar kan geen beroep worden gedaan op zowel de jaarlijkse vrijstelling als de verhoogde vrijstelling.

Margriet, 20-02-2014 20:58 #124
Hallo,

In december 2013 heb ik 100K ontvangen van mijn ouders. Met dat geld wil ik een ander huis gaan kopen. Eerst moet mijn huidige huis (hypotheek vrij) worden verkocht. Tot wanneer heb ik de tijd om een ander huis te kopen en wanneer moet ik aangifte doen bij de belastingdienst?

Mvg,
Margriet Reactie infoteur, 21-02-2014
Hallo Margriet,
De 100k is alleen belastingvrij als het in het jaar van schenking wordt gebruikt voor de verlaging van de schuld op het eigen huis. Als u het gebruikt voor een renovatie, hebt u nog maximaal twee jaar de tijd.

Christof, 20-02-2014 14:21 #123
Beste infoteur,

Mijn vader wil gebruik maken van de verruimde vrijstelling schenkingsrecht, en mij 100K schenken t.b.v. aankoop van een nieuw te bouwen huis. Dit heeft echter wat voeten in aarde:
- Ik ga in Frankrijk wonen, en het huis wordt mijn primaire woning.
-Grond en huis moeten nog worden gekocht/gebouwd.
-Ik blijf in Nederland werkzaam en belastingplichtig.
-Het zal niet lukken het huis in 2013 te laten bouwen, en dus kan ik niet aan de voorwaarde van overdracht in 2013 voldoen.

1:Mag de schenking gedaan worden t.b.v. verbetering/verbouwing van een nog niet in bezit zijnde/bestaande woning, teneinde de schenkingstermijn met twee jaar te verlengen?
2: Mag de schenking worden aangewend voor aankoop bouwgrond?

Met vriendelijke groet,
Christof Reactie infoteur, 20-02-2014
Beste Christof,
1. Overdracht in 2014 is ook goed.
2. De vrijstelling geldt alleen als het al uw eigen woning is.
3. De vrijstelling geldt niet voor de aankoop van bouwgrond alleen (zonder gebouw).

Guido, 20-02-2014 11:37 #122
Beste infoteur,

Het schenkbeslasting 2013 formulier invullen maar hoe dan? Ik heb in november 2013 100k ontvangen van mijn moeder. Hiervan wil ik 20k aan het huis besteden (verbouwing) en de rest 80k minus vrijstelling kind 10% schenkbelasting over betalen.
Wat vul ik nu in bij de vragen: 5A t/m 5i (staat ook nergens een vak waar je 20k kan invullen).

ps. (geen eerdere schenkingen ontvangen).

Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Guido Reactie infoteur, 20-02-2014
Beste Guido,
In dit geval is het het meest eenvoudige om twee formulieren in te vullen: voor 20k en 80k.

Moeloo, 19-02-2014 22:20 #121
Goedendag Beste infoteur,

Had een vraag, de eenmalig verhoogde vrijstelling van € 100.000, mag deze ook bij een nieuwbouw woning besteed worden aan aankoop keuken, badkamer, cv en dergelijke? Mag het trouwens ook voor meubels?

Mvg,
Moeloo Reactie infoteur, 20-02-2014
Beste Moeloo,
De schenking mag voor een keuken en badkamer worden gebruikt of een energiezuinige ketel: het moet een verbetering van uw huis zijn. Meubels komen niet hiervoor in aanmerking.

Annemarie, 18-02-2014 22:39 #120
Beste infoteur,

Ik wil in het kader vd verhoogde vrijstelling een stuk van mijn hypotheekschuld aflossen. Helaas kan ik bij mijn hypotheekverstrekker maar boetevrij aflossen tot de WOZ-waarde van de woning, en die is hoger. Is het mogelijk om bv via een escrow overeenkomst een afspraak te maken met de hypotheekverstrekker dat de schenking 2014 gebruikt zal worden ter aflossing vd hypotheek maar dan over meerdere jaren. Bv. een rekening openen die alleen aangewend kan worden voor de jaarlijks 10% aflossing. Bij voorbaat dank. Annemarie Reactie infoteur, 19-02-2014
Beste Annemarie,
De regeling eist dat het geld voor de hypotheek wordt gebruikt in het jaar van schenking. Alleen dat deel is belastingvrij.

Marc K., 04-02-2014 21:51 #119
Beste infoteur,

Een weduwnaar, zonder kinderen, overweegt om zijn broer en 2 zussen elk 100.000€ te schenken. 300.000€ totaal. Hij wil zelf de schenkingsrechten betalen. Wat is de situatie van de begunstigden indien de schenker binnen 5 jaar overlijdt? Moeten de begunstigden dan alsnog successierechten betalen?
Bij voorbaat dank voor uw antwoord
Marc. Reactie infoteur, 05-02-2014
Beste Marc K,
Als de schenking wordt gebruikt voor de eigen woning conform nieuwe regeling, valt deze buiten de erfenis. Ook als de schenker binnen vijf jaar komt te overlijden.

P. Verdouw, 04-02-2014 12:31 #118
Beste Infoteur,
Mijn dochter is dierenarts en heeft onlangs een bedrijfspandpand voor haar praktijk aangeschaft. Mag ik haar in het kader van de verhoogde vrijstelling € 25,000 belastingvrij schenken voor de aflossing van de hypotheek op dit bedrijfspand in plaats van het woonhuis?
Alvast bedankt,
Piet Reactie infoteur, 05-02-2014
Beste P. Verdouw,
Helaas geldt de 100.000 euro vrijstelling alleen voor een eigen woning.

Fred, 04-02-2014 10:50 #117
Beste infoteur,

Bedankt voor het antwoord. Graag wil ik nog reageren op je antwoord van #114.
Ik ben geen schuldenaar en eigenaar van de woning. Ik ga bij mijn vriendin wonen. Moet ik dan over de helft € 50.000 schenkingsbelasting betalen. Of kan ik mijn schenking van mijn ouders weer schenken aan haar?

Alvast bedankt,
Fred Reactie infoteur, 05-02-2014
Beste Fred,
AIs uw vriendin eigenaar van het huis is en wil blijven, is het geld dat u in het huis stopt een schenking, anders niet. In dat geval valt het geld dat u van uw ouders krijgt voor u niet onder de nieuwe regeling van 100k vrijstelling. Als u het geld doorsluist naar uw vriendin, voor haar wel. Als uw ouders het direct aan de vriendin geven is het ook onbelast.

Pascale, 01-02-2014 14:37 #116
In 2003 heb ik een huis gekocht en daarvoor van mijn vader 100.000 euro geleend. Daarnaast heb ik ook nog een hypotheek via de bank. Nu wil mijn vader mij de belastingvrije schenking van 100.000 euro geven. Kan ik hiermee mijn leningschuld laten vervallen? Met gesloten beurzen. Reactie infoteur, 03-02-2014
Beste Pascale,
Ja dat mag u met gesloten beurzen doen. Uw vader zet dan op papier dat hij u 100.000 euro schenkt gebruikmakend van de eenmalig verhoogde vrijstelling in 2014 die geldt als het geld wordt gebruikt voor de eigen woning, dat daarmee de onderhandse hypotheek bij hem van 100.000 euro wordt afgelost en deze derhalve per direct komt te vervallen.

Caro, 01-02-2014 08:31 #115
Als wij in 2014 een belastingvrije schenking ontvangen, op welke termijn moet dit geld dan besteed worden? Moeten wij dit geld ook in 2014 aan ons huis uitgeven? Reactie infoteur, 01-02-2014
Beste Caro,
Alleen bij de verhoogde vrijstellingen bestaat de verplcihting om het geld te besteden aan het eigen huis. Als het om de hypotheek gaat nog in 2014, en als het om een renovatie of verbetering gaat binnen uiterlijk drie jaar.

Fred, 29-01-2014 09:09 #114
Mijn vriendin en ik zijn samenwonend met een samenlevingscontract. Zij gaat op haar naam een woning kopen en wordt alleen eigenaar. We krijgen allebei een schenking van onze ouders van 50.000. Ben ik schenkingsbelasting verschuldigd omdat ik geen eigenaar ben? Of is dat niet zo omdat we fiscaal partners zijn. Mijn leeftijd is 38 Reactie infoteur, 29-01-2014
Beste Fred,
1. Omdat u jonger bent dan 40 jaar, hebt u zo wie zo recht op de eenmalig verhoogde vrijstelling van vrijstelling 25.096 euro. Dit geld is wel vrij besteedbaar.
2. Als u, uw fiscale partner, of u beiden eigenaar bent van een woning als hoofdverblijf spreken we over een eigen woning. Als u daar 50k aan besteedt, valt dat onder de regeling, maar bent u ook eigenaar.

Johanna, 28-01-2014 10:12 #113
Goedemorgen.
Onze pa is in oktober overleden, mijn ouders hebben een testament op langstlevende.
Mijn zus heeft 30 jaar geleden een deel van hun huis gekocht tegen een zeer gering bedrag echter nu blijkt dat er wat ruimten zijn die van hun gezamenlijk zijn.
Mijn moeder wil graag van haar gedeelten af dit ivm de evt kosten die zijn zou kunnen krijgen bij opname in een verzorgingshuis en om het onderhoud wat zij niet kan betalen.
Mijn zus is na het overlijden in november 2013 mantelzorger geworden voor mijn moeder.
Hoe kunnen wij dit alles het beste regelen met mijn moeder, we zijn met 4 kinderen. Mijn zus wil evt wel kopen en mocht dit niet lukken dat willen we graag schenken op papier van de woning naar de kinderen.
De WOZ waarde is op dit moment rond de 280.000 euro.
Graag hoor ik van u, met vriendelijke groet Johanna Reactie infoteur, 28-01-2014
Beste Johanna,
1. Ik zou eerst de nalatenschap van vader regelen, ook fiscaal. Dan is er duidelijk hoeveel geld er beschikbaar en te verdelen is.
2. Als de ouders in gemeenschap van goederen waren getrouwd, is de helft van het bezit van vader al van moeder en komt de andere helft (al dan niet met vruchtgebruik) in de verdeling. Dat zou betekenen dat het resterende aandeel van vader in het huis, ook in de verdeling komt en er dus inmiddels vele eigenaars zijn (versnippering).
3. De uitkoop van andere eigenaars is mogelijk voor een prijs waar de eigenaars het mee eens zijn.
4. Moeder kan haar deel in het huis schenken op papier, maar moet daarover wel rente betalen en moeder moet wel ergens kunnen wonen.

Rene, 27-01-2014 22:36 #112
Hallo
mijn vader en moeder gaan samen dit jaar naar een zorginstelling omdat mijn moeder een herseninfarct heeft gekregen en mijn vader niet voor haar kan zorgen. ze hebben een huis vrij van hypotheek ze willen mij het huis laten kopen en dan de 100.000 euro vrijstelling aan mij geven voor de hypotheek kunnen ze dat? omdat ze allebei naar de zorginstelling gaan valt dan het bedrag waarvoor ze het verkopen meteen in box drie? of kijken ze naar het vermogen van twee jaar terug?
graag hoor ik van u
rene Reactie infoteur, 28-01-2014
Hallo Rene,
1. Ja dat is mogelijk via de notaris waar u meteen de schenking regelt. Voorwaarde voor de extra vrijstelling is wel dat het uw hoofdwoning wordt.
2. Voor de eigen bijdrage in een zorginstelling geldt het eigen vermogen per 1 januari twee jaar terug.

Erhard Föllmi, 27-01-2014 22:26 #111
Hallo,
Ik begrijp uit de vragen en antwoorden hieronder dat de kosten voor verbetering van de tuin ook onder de verhoogde tijdelijke verruimde vrijstelling vallen. Geldt dat ook voor de kosten van het aanschaffen en installeren van zonnepanelen, vloerisolatie en een zonneboiler?
Ik hoor graag van u.
Vriendelijke groet,
Erhard Föllmi Reactie infoteur, 28-01-2014
Hallo Erhard Föllmi,
Ja deze verbeteringen aan het eigen huis tellen mee voor de extra vrijstelling.

Bert Brans, 26-01-2014 16:37 #110
Hallo,
Ik heb nog 15000 hypotheek. Mijn keuken vervangen worden ter waarde van 12500
Mijn moeder wil mij 30000( mijn zus ook ) schenken als eenmalige verhoogde schenking 2014
Het probleem doet zich voor dat mijn moeder onder bewindvoering staat ivm dementie
en mijn zus bewindsvoeder is, Mijn moeder heeft een lange schenking traditie
Begin dit jaar is er een schenking geweest van 5000 per kind waar de kartonrechter geen bezwaar tegen had gezien de schenking traditie. Kan de rechter bezwaren maken ondanks de lange schenking traditie. Dus het gaat om 15000 euro voor hypotheek aflossing en 12500 aanschaf nieuwe keuken voor mij en 30000 aflossing hypotheek van mijn zus
Graag hoor ik van u
Groet Bert Reactie infoteur, 27-01-2014
Hallo Bert Brans,
Een rechter zal het wel toetsen. Wat de uitkomst zal zijn, is vooraf moeilijk in te schatten (de schenkingstraditie helpt wel natuurlijk), omdat het om hogere bedragen gaat dit keer. Het hangt echt van de rechter af. Wat ook een rol kan spelen is of uw moeder dan nog genoeg geld overhoudt, maar ja wat is genoeg?

Alina, 26-01-2014 14:29 #109
Ik en mijn moeder hebben zo'n 10 jaar geleden een huis gekocht. Wij zijn ieder voor 50% eigenaar.

Mag mijn moeder haar deel van het huis tot € 100.000 (eenmalige verhoogde vrijstelling) aan mij schenken ipv het geld. Zo wordt het ook aangewend aan aankoop huis voor mij. Zo ja hoe regel ik dit dan via Notaris?

Hoor graag
Alina en moeder Reactie infoteur, 27-01-2014
Beste Alinea,
Drie dingen zijn dan nodig: 1) verkoop bij de notaris (akte) met verwijzing naar de schenkingsakte, 2) een schenkingsakte met de opschortende voorwaarde dat u het geld gebruikt voor de aankoop van het huis, 3) een aangifte schenkbelasting met een beroep op de eenmalig verhoogde vrijstelling van 100.000 euro. Het werkt alleen al u het huis koopt voor uw eigen bewoning.

Miranda, 22-01-2014 16:50 #108
Onze ouders zijn beiden bijna 80 jaar. Ze wonen in hun eigen huis, vrij van hypotheek. Hoewel ze nog redelijk gezond zijn, is pa aan het sukkelen en kan het zomaar zijn dat een van hen of wellicht beiden naar een verzorgingshuis zouden moeten.

Wij, hun 5 kinderen, zijn allemaal de deur uit, sommige getrouwd met kinderen en twee van de vijf zijn alleenstaand ouder met bijstandsuitkering en huurtoeslag.

Onze ouders willen natuurlijk graag zoveel mogelijk van hun huis aan ons schenken. Vermogen in box 3 hebben ze niet. Ze hebben als inkomen hun aowtje en een heel klein pensioentje. De waarde van hun woning is zo ongeveer € 220.000,--.

Wat kunnen zij het beste doen?
Op papier de woning aan ons schenken?
Ik begreep dat zolang een van mijn ouders in de woning blijft wonen de helft van de waarde in elk geval buiten box 3 blijft, zolang de woning niet is verkocht en dat de helft van de waarde na 2 jaar dan wel in box 3 valt. Dat betekent dan dat ze meer moeten bijdragen in de kosten voor het verzorgingstehuis. Als ze beiden hun huis verlaten voor een verzorgingstehuis, dan valt de woning meteen al in box 3?

Als ze de woning aan ons schenken en er zelf blijven wonen zolang dat kan, dan is dat voor ons vermogen neem ik aan in box 3. Dat zou dan betekenen dat mijn twee alleenstaande- ouder- zussen vermogen op papier hebben en dus geen aanspraak meer kunnen maken op de huurtoeslag. Klopt dat?

Mijn ouders willen natuurlijk liever niet hun huis opeten.
Wat kunnen ze/we het beste doen volgens u?

Hartelijk dank alvast voor uw moeite!
Met vriendelijke groet,
Miranda (ouders en zussen) Reactie infoteur, 24-01-2014
Beste Miranda,
1. Als één van de ouders naar een verzorginghuis gaat en daar in het GBA is ingeschreven, blijft de woning inderdaad voor beiden maximaal twee jaar buiten box 3.
2. Als beiden het huis verlaten en het huis nog eigen bezit en is niet verkocht, is er een betalingsregeling voor de eigen bijdrage mogelijk (het huis wordt wel box 3 vermogen):

http://financieel.infonu.nl/geld/109954-eigen-bijdrage-verzorgingshuis-2013-2014.html

3. Als uw ouders op papier schenken, zijn ze daarover wel rente verschuldigd en is de schenking voor de ontvangers vermogen in box 3 als het op 1 januari van een jaar in het bezit is. In box 3 gelden wel vrijstellingen.
4. Extra vermogen boven de vrijstellingen heeft gevolgen voor de huurtoeslag en bijstandsuitkering.
5. Afhankelijk van de omvang van de schenking is schenkbelasting verschuldigd.
6. Het lijkt niet verstandig om meer te schenken dan de vrijstellingen in box 3 mogelijk maken bij de kinderen. Het vermogen bij de ouders wordt zo minder, terwijl de huurtoeslag en bijstandsuitkering onaangetast blijft.

René, 21-01-2014 11:46 #107
Vraag;
Ik heb in 2003 en 2006 de éénmalige verhoogde vrijstelling van 35000,00 euro aan mijn 2 kinderen geschonken. Kan ik nu in 2014 aan beiden 100,000,00 belastingvrij schenken óf moet ik die 35000,00 euro hiervan aftrekken en mag ik dus maar 65000,00 euro schenken? Of moet ik alsnog over die 35000,00 euro belasting betalen… en hoeveel? Reactie infoteur, 22-01-2014
Beste René,
U mag dan nog per kind tot 65.000 euro belastingvrij schenken als het geld wordt gebruikt voor de eigen koopwoning.

Hey, 21-01-2014 09:48 #106
Beste Infoteur,
Van mijn opa heb ik €50.000 gekregen eind december ter besteding bij de aankoop / verbouwing mijn eigen woning.
Nou lees ik "Vrijstelling schenking 2014: 2.092 euro jaarlijks aan iedereen, zonder beperking in de besteding van het geld (geen apart doel).". Kan dit bedrag worden afgetrokken van dat geldbedrag, waarbij € 2.092 geheel vrij te besteden is aan andere dingen (meubilair e.d.)? Zo ja, betekent het dan twee keer € 2.092 gezien ik het geldbedrag in 2013 heb ontvangen? Reactie infoteur, 21-01-2014
Beste Hey,
Het is fiscaal niet toegestaan om van en de jaarlijkse vrijstellling en de eenmalige vrijstelling in een zelfde jaar gebruik te maken. Die 50k zult u aan uw huis moeten besteden en aangezien u het geld al in 2013 ontving aan de verbetering van uw huis. De aflossing van een hypotheek moet immers in hetzelfde jaar als de schenking plaats vinden, voor een verbouwing of verbetering is er meer ruimte in de tijd.

Roelof, 20-01-2014 12:24 #105
Samen met mijn broers ben ik mede eigenaar van het huis van mijn moeder. Nu is mijn moeder naar verzorgingstehuis gegaan en wil ik mijn eigen huis verkopen en in het huis van mijn moeder gaan wonen. Maar om het huis geheel in eigendom te krijgen zou ik mijn broers moeten uitkopen. Is dit ook evt. via de verruimde schenking te realiseren? M.a.w. kunnen mijn broers hun eigendomsdeel aan mij schenken? Reactie infoteur, 20-01-2014
Beste Roelof,
Ja uw broers kunnen hun deel in het huis tot een maximum van 100.000 euro belastingvrij aan u schenken als u er gaat wonen. Maak de schenking wel zichtbaar en laat dit via de notaris lopen (betreft immers onroerend goed). De redenering is dat u door de schenking een lagere hypotheek voor uw eigen huis kunt nemen.

Joost, 20-01-2014 12:02 #104
Wij willen een nieuwe woning kopen en houden een restschuld over na verkoop van onze huidige woning. Mijn ouders willen ons geld lenen voor het inlossen van de restschuld. Mogen wij de rente van deze lening aftrekken voor de belasting? Reactie infoteur, 20-01-2014
Beste Joost,
Ja u mag de rente op een restschuld 10 jaar aftrekken. Maak wel aantoonbaar dat u de rente ook betaalt:

http://financieel.infonu.nl/belasting/108867-hoge-rente-restschuld-fiscaal-aftrekbaar.html

Rick, 18-01-2014 21:40 #103
Mijn ouders zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, maar mijn vader heeft alzheimer en zit in een verzorgingstehuis.
Nu hebben mijn ouders hun huis verkocht en wil mijn moeder mijn zus en mij een schenking doen. Dit is dan voor verbouwing van de woning en aflossing van de hypotheek. Mijn vraag is of dit mag en moeten we hiervoor naar een notaris.
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Mvg Rick Reactie infoteur, 19-01-2014
Beste Rick,
Ja dat mag en hiervoor hoeft u niet naar de notaris. Wel moet de schenking op papier staan met daarin de opschortende voorwaarde dat het geld ook aan uw eigen woning wordt besteed. Vervolgens moet aangifte schenkbelasting worden gedaan, waarin beroep wordt gedaan op de verruimde vrijstelling van 100 k.

Gio, 18-01-2014 15:51 #102
Mijn moeder woont alleen in een huis wat haar eigendom is. Zij is bijna 90 jaar. Kan zij mij op papier al €100.000,- schenken evenals mijn 2 broers en zus. Met de bedoeling dat het huis over b.v. 2 jaar verkocht wordt. Bij de verkoop van het huis komt het geld dus daadwerkelijk beschikbaar, is dan de huidige vrijstellingsregel nog van toepassing? Reactie infoteur, 19-01-2014
Beste Gio,
Jullie moeder mag op papier schenken, maar omdat het niet jullie eigen huis wordt in fiscale zin (dat jullie er ook wonen) geldt niet de vrijstelling van 100.000 euro.

Willemijn, 13-01-2014 23:17 #101
Mijn partner en ik beëindigen ons samenlevingscontract en hebben een gezamenlijke woning, ieder de helft. Hij neemt de woning over en ontslaat mij van de hoofdelijke aansprakelijkheid. Er is een onderwaarde en we willen geen verrekening van deze onderwaarde laten plaatsvinden. Betekent dit een schenking van 30-40k van mijn ex-partner aan mij? Ik ga een nieuwe woning kopen. Wat betekent deze schenking mbt de schenkingsbelasting? Reactie infoteur, 14-01-2014
Beste Willemijn,
1. Uw partner kan u niet uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslaan, want u bent en blijft hoofdelijk aansprakelijk naar de bank toe totdat de bank aangeeft dat u niet meer hoofdelijk aansprakelijk bent. De aansprakelijkheid blijft tot dat moment gehandhaafd, uw partner kan wel uw schuld overnemen.
2. Het hangt helemaal van jullie samenlevingscontract af wat e.e.a nu betekent. Als via het contract alles gemeenschappelijk was, is het kwijtschelden van uw schuld door uw partner geen schenking zolang dit gebeurt tijdens de looptijd van het contract. Daarna kwijtschelden (als het contract is opgezegd) is het wel een schenking. Als alles gescheiden is, is het ook een schenking.

A. Don, 12-01-2014 12:49 #100
Als de schenking wordt gebruikt voor het verbeteren of onderhouden van de woning dan moet dit "aantoonbaar" zijn. Natuurlijk zijn rekeningen van een aannemer en b.v. materialen een manier om iets "aantoonbaar" te laten zijn. Hoe kan ik omgaan met kosten die ik maak waar geen officiele rekening tegenover staat? (denk aan een financiele vergoeding voor mensen die mij helpen met hand- en spandiensten of kosten die ik maak door bv een aanschaf van tweedehands gereedschap)
Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 12-01-2014
Beste A. Don,
U hebt een officiële rekening, afschriften of bonnetjes nodig om e.e.a. aan te kunnen tonen.

Jan K., 10-01-2014 17:37 #99
Wij wonen in belgie, op dit moment. Mijn ouders wonen in nederland. indien wij het appartement kopen van onze ouders voor bv. 100.000,- en hun hierin laten blijven wonen. kunnen wij dan ook gebruik maken van deze regeling.

alvast bedankt voor de reactie.
groetjes Jan Reactie infoteur, 10-01-2014
Beste Jan K.,
Als uw in het huis blijven wonen en u in België blijft wonen, is het huis in Nederland fiscaal beschouwd niet jullie eigen woning, maar een tweede huis. Dat zou betekenen dat de vrijstelling niet geldt.

Annie, 06-01-2014 20:40 #98
L.S.,

Ik woon samen met mijn zus, het huis is mijn eigendom, de hypotheek en alle andere vaste lasten betalen we samen, we voeren een gezamenlijke huishouding. Nu wil ik de helft van het huis aan mijn zus schenken, mag dat schenkbelastingvrij, en hoef ik dan geen overdrachtsbelasting te betalen? Moet de bank akkoord gaan als ik haar de helft schenk omdat er nog een hypotheek op het pand rust? Moet e.e.a. notarieel vastgelegd worden?

Alvast dank voor uw reactie,

Annie Reactie infoteur, 07-01-2014
Beste Annie,
1. Overdracht van (een deel van) de eigendom van onroerend goed bij leven moet in ons land altijd via de notaris verlopen.
2. Deze overdracht kan nu inderdaad belastingvrij tot de waarde van 100.000 euro.
3. Een gewijzigde eigendomsverhouding moet u wel aan de bank melden. Dit kan ook leiden tot een andere hypotheek.

Frank, 06-01-2014 15:01 #97
Beste,

De verhoogde vrijstelling is alleen mogelijk wanneer deze gebruikt wordt voor aankoop OG of aflossing op hypotheek.
Mag/kan ook ander OG worden geschonken wanneer de ontvanger vanuit eigen middelen gaat aflossen op hypotheek eigen woning? Overdracht van dit OG is dan uiteraard notarieel incl. betaling van overdrachtbelasting Reactie infoteur, 07-01-2014
Beste Frank,
Het moet altijd gaan om onroerend goed dat voor de ontvanger een eigen woning is in box 1 van de inkomstenbelasting of een eerdere restschuld.

Martien, 06-01-2014 12:18 #96
Ik ben in het bezit van een recreatiewoning van steen midden in een dorp in Nederland. Het staat dus niet op een park. Deze woning is hypotheekvrij. Mag ik deze aan mijn dochter belastingvrij schenken? De woning mag overigens ook permanent bewoond worden maar daar is op dit moment geen sprake van. Dank u voor het antwoord. Reactie infoteur, 06-01-2014
Beste Martien,
Een recreatiewoning wordt meestal niet gezien als eigen woning, een voorwaarde voor deze regeling. Als het wel een eigen woning wordt, kan het wel, maar moet nog wel overdrachtsbelasting worden betaald.

Peter, 05-01-2014 19:31 #95
De vrijstelling van €100.000 is van toepassing voor o.a hypotheek aflossing en aankoop van eigen woning in Nederland! De gever woont in Nederland en zijn zoon is woonachtig en werkzaam in Bonaire. Indien de zoon de schenking wil gebruiken voor de aankoop van een eigen woning aldaar, is dan de vrijstelling van toepassing? De zoon is werkzaam bij een vliegmaatschappij van Bonaire. Op zijn loon wordt belasting ingehouden. Hij lijkt dus buitenlands belastingplichtig. Dank u voor het antwoord. Reactie infoteur, 19-04-2014
Beste Peter,
Omdat de woning op Bonaire een eigen woning is voor uw zoon in Bonaire, en omdat er een belastingverdrag is met Bonaire, zou de vrijstelling gewoon kunnen gelden.

Bente, 03-01-2014 15:47 #94
De jaarlijkse schenkingsbedragen kloppen niet. Op de site van de belastingdienst staat voor kinderen een bedrag van € 5229 en voor kleinkinderen en overige personen € 2092. Reactie infoteur, 03-01-2014
Beste Bente,
Zie tabel. Bedankt voor het opmerken.

Gera, 03-01-2014 13:12 #93
Beste Infoteur,
Onder verwijzing naar uw antwoord op #91 (en #90) :het is dus zo dat het doel waar het voor gebruikt wordt dezelfde moet zijn?
Het ene deel gebruiken voor verbetering (als in b.v. het vervangen van een schuur en/of zonnepanelen)en het andere deel voor het schrappen van een onderhandse lening mag dus niet als ik het goed begrijp? (Met excuses voor de vele vragen overigens) Reactie infoteur, 03-01-2014
Beste Gera,
Neen hoor. Het gemeenschappelijke is dat het geld moet worden besteed aan de eigen woning. Dat kan een extra aflossing van een hypotheek of restschuld zijn, afkoop van erfpacht of een verbetering zijn. In de schenkingsakte moet de voorwaarde staan dat het geld daarvoor wordt besteed. De ontvanger mag het bedrag dus over een aantal zaken voor de eigen woning spreiden.

Tinus, 02-01-2014 22:56 #92
Beste infoteur,

Is de schenking ook belastingvrij wanneer ik de woning van mijn vader koop en de 100.000,- bij de overdracht verrekend wordt?
De woning wordt dan ook mijn hoofdverblijf, waarbij gezegd moet, dat mijn toekomstige ex vrouw blijft wonen in de huidige woning die nog ons gezamenlijk eigendom is en blijft. Reactie infoteur, 03-01-2014
Beste Tinus,
Ja, maar maak het bedrag van de schenking zichtbaar. Dus verkoopprijs is gelijk aan X waarbij met de schenking van 100.000 euro nog verschuldigd is X-100.000 euro (kost wel overdrachtsbelasting). Uw andere woning wordt als het niet te koop staat voor uw aandeel daarin box 3 vermogen. U kunt namelijk maar één eigen woning hebben volgens de fiscale regels.

Gera, 02-01-2014 17:41 #91
Beste infoteur,
Hartelijk dank voor uw reactie op vraag #90. Een geldelijke schenking in de vorm van een bedrag, b.v. € 50.000,- via een bankoverschrijving plus een kwijtschelding van € 50.000,- op die onderhandse lening waardoor de totale schenking
€ 100.000,- is, zou dan samen onder de vrijstelling vallen?

Mvg,
Gera Reactie infoteur, 03-01-2014
Beste Gera,
Als ook het geld van de overschrijving voor de hypotheek van het eigen huis wordt gebruikt wel. Zet op papier dat het een voorwaardelijke schenking is met als voorwaarde dat het geld voor het eigen huis wordt gebruikt en doe aangifte voor de vrijstelling bij de belastingdienst. Dit papier kan uit twee delen bestaan waarbij met het schrappen van een deel van de hypothecaire lening direct aan de voorwaarde is voldaan.

Gera, 02-01-2014 11:01 #90
Beste infoteur,
Zou de schenking ook mogen bestaan uit de combinatie van een bedrag en een (evt. gedeeltelijke) kwijtschelding van een onderhandse (wel geregistreerde) lening?
Of moet het echt gaan om dezelfde ‘soort’ schenking?

Mvg,
Gera Reactie infoteur, 02-01-2014
Beste Gera,
Het schrappen van een deel van een onderhandse hypotheek is ook een schenking. Als het een hypotheek voor de eigen woning is, valt deze schenking binnen de regels van de 100.000 euro belastingvrij. Zet dit wel netjes op papier en pas het bedrag aan overblijvende rente aan.

Barbara, 01-01-2014 22:55 #89
Beste infoteur,
Als ik de schenking van mijn moeder investeer in bouwgrond op Curaçao, zal het denk ik niet belastingvrij zijn toch? Curaçao is wel een onderdeel van het koninkrijk der Nederlanden, maar belastingtechnisch toch onafhankelijk?

Mvg Barbara. Reactie infoteur, 02-01-2014
Beste Barbara,
Deze belastingvrijstelling geldt inderdaad niet voor Curaçao.

Henk Jansen, 01-01-2014 21:10 #88
In het informatieve deel van deze website staat :

In tabel 1 komt u zowel de jaarlijkse vrijstelling tegen als de eenmalig verhoogde vrijstelling. De regels hierbij zijn dat per kind één keer van de eenmalig verhoogde vrijstelling gebruik mag worden gemaakt en jaarlijks van de jaarlijkse vrijstelling, maar nooit van beide in hetzelfde jaar. U moet dus kiezen.

terwijl op de vraag van Marcel, het volgende antwoord wordt gegeven:

Marcel, 04-12-2013 14:04 #75

Mijn ouders hebben ons (2 kinderen) in juli 2013 ieder 5.000 euro geschonken (niet bedoeld voor aflossing van hypotheek). Nu willen ze ons in januari ieder 60.000 euro schenken wat we beide aan onze hypotheek zullen besteden. Mogen mijn ouders ons in juli 2014 weer 5.000 euro schenken (niet bedoeld voor aflossing van hypotheek)?
Is bovenstaande conform de regels?

Reactie infoteur, 05-12-2013

Beste Marcel
Ja dit is conform de regels.

Dit is toch in tegenstelling met elkaar?

Aangezien ik met mijn broer ons in eenzelfde situatie bevinden is de vraag wat is nu de regel?

Zie graag uw reactie tegemoet.

Groet, Henk Jansen Reactie infoteur, 02-01-2014
Beste Henk Jansen,
De 60.000 euro en de 5000 euro zijn in dat voorbeeld niet beide vrijgesteld van schenkbelasting. Er moet dus een keuze worden gemaakt. Maar een schenking bovenop de schenking uit 2013 is wel toegestaan.

Michiel, 01-01-2014 15:14 #87
Mijn partner heeft in 2003, voor zij mijn fiscale partner werd, 21000 euro van haar ouders gekregen bij wijze van eenmalig vrijgestelde schenking. Daar is waarschijnlijk geen schenkingsaangifte van gedaan.
Mogen haar ouders aan mij eenmalig vrijgesteld 100.000 of 79. 000 euro schenken voor een huis? Moet er uberhaupt nog rekening worden gehouden met de schenking van 21000 euro of is dit verjaard?

Mvg Michiel Reactie infoteur, 02-01-2014
Beste Michiel,
Officieel moet er 21.000 euro in mindering worden gebracht op de 100.000 euro belastingvrij.

Richard, 17-12-2013 11:21 #86
Mijn ouders gaan ons een schenking geven die gebruikt moet worden voor verbeteringen aan het huis. Nou was ik benieuwd of de tuin ook onder deze regeling valt of dat het alleen dingen zijn die het huis fysiek aan gaan?

Mvg Reactie infoteur, 18-12-2013
Beste Richard,
Verbeteringen aan de tuin bij de eigen woning tellen ook mee.

Nick, 16-12-2013 14:27 #85
Mijn moeder wil 20.000 E schenken voor de aflossing van mijn hyptheek. Maakt het iets uit of ze dat nog dit jaar (2013) doet of volgend jaar (2014)? Iemand vertelde mij namelijk dat als ze het volgend jaar schenkt dat dat nadelig zou zijn als ze ooit naar een zorginstelling oid zou moeten, dan zouden wij daar aan de kosten bij moeten dragen? Terwijl als ze in 2013 nog schenkt zou dat niet zo zijn? Regels zouden in 2014 anders zijn?
M. vr Gr. Reactie infoteur, 16-12-2013
Beste Nick,
Sinds 1 januari 2013 telt het vermogen mee bij het bepalen van de eigen bijdrage in een verzorgingshuis. Daarbij wordt gekeken naar het vermogen van twee jaar terug. In 2014 is dat niet anders, maar is het vermogen wel een jaar langer aanwezig;

Nico, 16-12-2013 11:06 #84
Hallo,
1. vallen de kosten voor aanschaf nieuwe keuken ook onder kosten voor verbetering/ onderhoud eigen woning?
2. Is het toegestaan om de kosten voor verbouwing/ aflossing te maken in oktober en november 2013 en het bedrag van de schenking over te maken in december 2013? Of moet het schenkingsbedrag eerst worden overgemaakt? Reactie infoteur, 16-12-2013
Hallo Nico,
1. Een nieuwe keuken valt ook onder verbetering.
2. Eerst de schenking, dan de betaling van aanschaf. Bestellen in 2013 en betalen in 2014 lijkt me geen probleem. Maar betalen in 2013 en de schenking ontvangen in 2014 wel.

Bart, 15-12-2013 10:39 #83
Kan ik de 100.000 schenking aflossen op de hypotheek van mijn eigen woning (1e huis) en vervolgens met de bank afspreken dat ze het bv 1 dag later doorstorten/aflossen op de hypotheek van mijn 2e woning (waarbij de hypotheek op de 1e woning weer wordt verhoogd), de tweede woning is niet verkocht en verhuur ik (box3)?

Ik zou dit willen omdat de rente hoger is op de 2e woning en er geen hypotheekrenteaftrek op de 2e woninghypotheek zit. Reactie infoteur, 16-12-2013
Beste Bart,
Dat kan alleen als u de hypotheek op het eerste huis weer verhoogd, waarvan vervolgens de hypotheekrente niet aftrekbaar is. Gewoon doorstorten zal niet gaan.

Marco, 12-12-2013 15:38 #82
Kan aflopende lijfrente verzekering geschonken door mijn ouders ook gebruikt worden voor aflossing hypotheek? Wat voor regels gelden hiervoor? Reactie infoteur, 12-12-2013
Beste Marco,
Op zich kan een lijfrentepolis worden geschonken, maar die past maar voor een klein deel binnen de regeling omdat u een jaarlijkse uitkering krijgt terwijl de betaling aan het huis eenmalig is. Met de netto contante waarde kunt u ook geen hypotheek aflossen, tenzij u het beleent.

Brax, 12-12-2013 12:51 #81
Beste infoteur,

Begin dit jaar hebben we een huis gekocht en daarbij heb ik €25.000 geleend bij m'n ouders tegen 4% rente. We betalen elke maand de rente voor dit bedrag aan mijn ouders. Kunnen we hiermee stoppen en de €25.000 als schenking aanschouwen? Of moeten we dit nog ergens vermelden? Reactie infoteur, 12-12-2013
Beste Brax,
Uw ouders moeten op papier zetten dat ze u dat bedrag schenken waardoor de lening vervalt (plaats, datum).

Anja, 11-12-2013 20:55 #80
In 2013 zijn we naar de notaris geweest voor een schenking op papier.Nu heb ik gehoord dat je in 2014 niet meer naar de notaris moet voor een schenking op papier.Is dat zo? Reactie infoteur, 12-12-2013
Beste Anja,
Dat hangt er vanaf wat er in de schenkingsakte staat en hoeveel u wilt schenken.

Joris, 10-12-2013 10:11 #79
Beste infoteur.

Ik heb i.v.m. de aankoop van mijn huis in 2011 geld geleend van mijn ouders. Hier hebben we een contract over opgesteld en ik betaal maandelijks de rente inzake deze "hypotheek" aan mijn ouders. Ook sturen ze me elk jaar een jaaroverzicht van de de stand.

Kom ik ook in aanmerking voor de vrijstelling van 100.000 indien zij dit schenken aan mij, waarmee mijn schuld aan hun daalt met 100.000, ondanks dat hypotheekverstrekker en schenker in dit geval dezelfde persoon is? Reactie infoteur, 10-12-2013
Beste Joris,
Ja, die schenking valt ook onder de nieuwe regeling.

Gied, 09-12-2013 10:27 #78
Beste infoteur, mijn moeder van 82 wil mij 100.000 schenken om mijn woninghypotheek af te lossen. In principe dient de hypotheekaflossing plaats te vinden in het jaar van schenking, echter de hypotheekverstrekker is niet bereid om hier dit jaar nog aan mee te werken. Volgens de hypotheekverstrekker kan aflossen pas weer in 2014. Vanwege de eigen bedrage regeling AWBZ, in geval mijn moeder in de toekomst hulpbehoevend zou worden, streven we er na om haar box 3 vermogen per 1 januari 2014 zo laag mogelijk te krijgen. Ik heb begrepen dat wanneer de schenking dit jaar plaatsvindt en de hypotheek in 2014 wordt afgelost, de schenking wordt geacht in 2014 te hebben plaatsgevonden. Houdt dit in dat mijn moeder het bedrag van de schenking, ook al heeft ze deze niet meer in haar bezit, alsnog bij haar box 3 vermogen 1 januari 2014 dient op te tellen? Reactie infoteur, 09-12-2013
Beste Gied,
Als jaar van schenking geldt het belastingjaar waarin de schenking gedaan is. Als dat 2014 is, zit het geld nog in box 3. Overigens geldt voor de eigen bijdrage dat er zelfs twee jaren wordt teruggekeken:

Han, 06-12-2013 21:07 #77
Infoteur, bedankt voor uw reactie. Ik zie op deze site zoveel ouders die € 100.000 willen schenken, maar vanwege een eerdere schenking slechts nog geen € 50.000 vrij kunnen schenken.
Waarom wordt er niet geprobeerd om via de site met elkaar in contact te komen.
Samen met een andere ouder die €100.000 wil schenken aan een kind, maar ook gehinderd wordt door een eerdere schenking, kan je namelijk aan beide kinderen het volledige bedrag vrij van schenkbelasting schenken! Jij schenkt aan het kind van de ander en hij aan jouw kind. Als je de ander niet goed kent, kan je dit voor alle zekerheid via een notaris doen.
De kinderen moeten het geld natuurlijk wel gaan gebruiken voor woning of studie.
Als je dit b.v. met twee andere ouders zou doen, kan op deze manier aan drie kinderen elk € 200.000 vrij geschonken worden.
(Met andere ouder bedoel ik natuurlijk steeds 1 ouder van een ander gezin.) Reactie infoteur, 08-12-2013
Beste Han,
Tja, wie weet wordt uw suggestie opgepikt.

Han, 05-12-2013 12:51 #76
Moet een in het jaar 2004 aan een kind gedane, toen eenmalig vrijgestelde schenking, maar niet(!) speciaal voor woning of studie, van € 21.209, nu echt nog afgetrokken worden van die huidige voor woning of studie vrijgestelde € 100.000? Reactie infoteur, 06-12-2013
Beste Han,
2004 is lang voor de nieuwe wet van successie en schenkingen, want die is uit 2010. Officieel zou de eerdere schenking er wel vanaf moeten.

Marcel, 04-12-2013 14:04 #75
Is bovenstaande conform de regels? Reactie infoteur, 02-01-2014
Beste Marcel
In 2014 moeten uw ouders kiezen voor de eenmalig vrijstelling of de jaarlijkse. Beide in hetzelfde jaar is niet toegestaan.

M. van Swam, 04-12-2013 11:37 #74
Mijn ouders willen ons (5 kinderen) € 30.000,-- schenken. Dus totaal € 150.000,--. Mag dit volgens de eenmalig verhoogde vrijstelling? Wij hebben in mei 2013 ook elk € 5.000,-- gekregen. Moet die € 5.000,-- ook voor de eigen woning besteedt worden? Reactie infoteur, 04-12-2013
Beste M. van Swam,
De eerste 5.000 euro die u noemt vallen onder de jaarlijkse vrijstelling en is bestedingsvrij. De 30.000 euro per kind vallen onder de nieuwe regeling als het geld wordt gebruikt voor de aflossing van de hypotheek van de eigen woning.

J. N. van Wijngaarden, 02-12-2013 13:24 #73
Ik zie dat u € 5141,00 aanhoudt voor 2014 als vrijgesteld schenkingsbedrag aan kinderen, maar op de site vind ik hierover geen informatie. Klopt dit bedrag? Reactie infoteur, 02-12-2013
Beste J. N. van Wijngaarden,
Zie tabel 1.

M. Jonge, 02-12-2013 10:56 #72
Beste infoteur,
Kan ik 100.000 euro vanuit mijn zakelijke BV schenken aan mijzelf als prive-persoon met als doel om een deel van mijn hypotheek af te lossen? Normaliter zou ik 25% dividendbelasting moeten betalen bij het overhevelen van bedragen naar prive.

IK hoor graag van u, bij voorbaat dank.

Mvg,
M. Jonge Reactie infoteur, 02-12-2013
Beste M. Jonge,
Een schenking vanuit de bv kan wel, maar is met 25% belast (box 2), volgend jaar is dat (tijdelijk) 22%.

Albert, 28-11-2013 16:06 #71
Beste infoteur,
Vorige woning is verkocht met 50k winst. Nieuwe woning gekocht voor 200k en de winst breng ik niet in, dus hypotheek is 200k en eigen woning reserve blijft 50k. Vanwege wetgeving mag ik dus maar over 150k rente aftrekken en over 50k niet. Nu krijg ik vanwege belastingvrije schenking 50k van familie die ik aflos op mijn hypotheek.
Wordt nu mijn hypotheek 200 - 50 = 150k en mag ik hiervan de rente geheel aftrekken?
Ik hoor graag van u,
Albert Reactie infoteur, 28-11-2013
Beste Albert,
Als u nu 50k aflost houdt 100k aan hypotheek met een aftrekbare rente over.

Jan, 25-11-2013 22:28 #70
Ik heb mijn hypotheek afgelost in januari 2013. mijn ouders schenken mij in november 2013 het belastingvrije bedrag van 100.000 euro. wat ik moet aflossen voor het huis, kan ik deze aflossing van januari 2013 meenemen in de schenking?

groet Jan Reactie infoteur, 26-11-2013
Beste Jan,
Neen helaas, uw aflossing vond plaats voordat de vrijstelling gold. De vrijstelling is pas per 1 oktober 2013 ingegaan.

Hans, 21-11-2013 12:32 #69
Beste inforteur,

Mijn tweede vraag #64 is denk ik verkeerd begrepen.

Ik heb nog nooit een schenking ontvangen, als ik dit jaar 100.000 van mijn ouders ontvang.
Moet ik dan de volledige 100.000 in mijn huis stoppen of, mag dit verminderd worden met de 'basis verhoogde schenking' en mag ik dan maximaal 100.000- 24.676=75.324 aflossen. (mij is namelijk niet duidelijk of de 24.676 al voor studie of huis bedoeld is).

Bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 21-11-2013
Beste Hans,
Als u nog niet eerder een schenking hebt ontvangen en u bent jonger dan 40 jaar (of uw partner), dan kunt u het bedrag opsplitsen in een vrij te besteden belastingvrij bedrag tot 24.676 euro en de rest (samen 100.000 euro) belastingvrij stoppen in de aflossing van uw hypotheek. Als de veertigjarige leeftijd inmiddels is bereikt, zou het geld wel volledig geoormerkt moeten zijn voor uw eigen huis.

Koen, 20-11-2013 21:47 #68
Beste infoteur. In april 2013 hebben mijn ouders mij 50.000 euro geschonken waarvoor nog geen aangifte is gedaan. In december willen mijn ouders nogmaals 50.000 euro schenken die ik wil besteden voor de aflossing van mijn hypotheek. Is het mogelijk om de eerdere schenking, waarvoor een onderhandse schenkingsovereenkomst is opgesteld, terug te draaien en vervolgens in december 100.000 euro te schenken die dan onder de schenkingsvrijstelling valt? Reactie infoteur, 21-11-2013
Beste Koen,
Officieel kan dat alleen als het geld dat eerder is gestort, wordt teruggestort en dan een schenking plaats vindt van 100.000 euro.

Matthias, 20-11-2013 14:50 #67
Beste infoteur. Onder verwijzing naar #43: ook ik ontving van mijn ouders in 2010 een schenking (24.144 euro), met een beroep op de eenmalig verhoogde vrijstelling. Dus niet met een beroep op de eenmalig verhoogde vrijstelling voor de aankoop van een eigen woning. In verwarring of ik na 1 oktober 2013 in aanmerking kom voor de eenmalig verruimde regeling, belde ik de Belastingtelefoon. Aldaar werd mij verzekerd dat, hoewel de eerdere schenking na 31 december 2009 plaatsvond en niet voor een eigen huis, mijn ouders toch opnieuw belastingvrij kunnen schenken, en wel 100.000 minus de eerdere 24.144. Dit staat haaks op onderstaande berichten #42 en #43, waarin vermeld wordt dat Weekers besloten heeft mijn geval geheel uit te sluiten van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Wat is nu waar, en nog belangrijker: waar kan ik doorslaggevende zekerheid krijgen? Alvast dank voor de reactie. Reactie infoteur, 21-11-2013
Beste Matthias,
1. Op 7 oktober (#42) bereikte ons het bericht van de belastingdienst dat in een geval als de uwe geen vrijstelling zou worden gegeven. Een interpretatie die ik toen al als onrechtvaardig betitelde (#43) en niet in lijn is met het eerdere Belastingplan 2014. In het voorlopige besluit dat tot 1 januari 2014 geldig is en na goedkeuring door het parlement wordt vervangen door het belastingplan staat een tegenstrijdigheid: enerzijds wordt aangegeven dat het bij de ouder-kind relatie gaat om "ouders die in aanvulling op de reeds eerder door hen gedane schenking voor de eigen woning of studie van hun kind, nogmaals een schenking aan hun kind doen" en anderzijds wordt gesteld dat "het van schenkbelasting vrijgestelde bedrag wordt verminderd met de bedragen waarvoor de verhoogde vrijstelling, bedoeld in artikel 33, aanhef en onderdelen 5° en 6°, van de Successiewet, op enig moment reeds door het kind is toegepast". En dat hoeft geen schenking voor de eigen woning te zijn.
2. Hier wreekt zich een haastig besluit dat is genomen terwijl de Kamer zich nog over het geheel moet uitspreken. Ik vermoed nog steeds dat is bedoeld dat ook uw schenking minus de eerdere vrijstelling belastingvrij is. Wordt vervolgd.

Rosanne, 18-11-2013 21:31 #66
Beste infoteur,

Dank voor het snelle antwoord. Maar staat dit antwoord niet haaks op het antwoord dat bij vraag 31 hieronder wordt gegeven? Daar wordt gesteld dat de aflossing wel over meerdere jaren verspreid mag worden, om eventuele boeterentes te voorkomen.
Alvast dank voor reactie Reactie infoteur, 19-11-2013
Beste Rosanne,
Dat antwoord uit september 2013 heb ik aangepast. Inmiddels is met het recente besluit van de staatssecretaris veel duidelijker geworden wat is toegestaan en wat niet.

Rosanne, 18-11-2013 09:52 #65
Beste infoteur,

Bedankt voor deze informatie, erg nuttig. Als ik het goed begrijp dan moet de schenking in 1x gedaan worden en kan dit tot 1 januari 2015. Moet de schenking dan binnen twee of drie jaar gebruikt worden voor aflossing hypotheek? Dus stel schenking op 15 januari 2014. Heb ik dan tot 15 januari 2016 of 2017 om af te lossen? Omdat ik ivm boete niet de gehele schenking in 1x kan gebruiken om af te lossen, zal een deel van het geld "geparkeerd" blijven op mijn rekening. Ik las hieronder dat ik daarover geen inkomstenbelasting verschuldigd ben. Ben ik daarover wel vermogensbelasting verschuldigd?

Beste Rosanne,
Het is ingewikkelder dan dat. Als het geld voor de aflossing is, moet het in het jaar van schenking plaats binnen. Als het voor de verwerving is, op het moment van het passeren van de koopakte en bij een verbetering moet het een betaalde verbetering binnen drie jaar zijn.

Benjamin, 16-11-2013 12:18 #64
Beste infoteur,

Wat wordt volgens deze wet gerekend tot een verbouwing? Zijn dit alleen opdrachten uitgevoerd door derden?
Of ook de aanschaf van materiaal en meubilair?

Beste Benjamin,
Onder verbouwingskosten worden de betaalde rekeningen voor een verbouwing gerekend. Als u een verbouwing zelf en als particulier doet, zijn dat alleen de rekeningen voor het materiaal.

Hans, 15-11-2013 22:05 #63
Beste Infoteur,

1) Ik heb in 1991 ongeveer 20.000 euro van mijn ouders ontvangen (waren nog guldens) ik was toen 18 jaar, ik weet niet meer welke aangifte hiervoor is gedaan. Dit was voor mijn levensonderhoud en studie bedoeld. Moet ik dit formeel nog aftrekken van een eventueel te ontvangen 100.000 schenking voor de woning?

2) Stel dat deze niet in mindering wordt meegenomen moet ik dan 100.000 in het huis stoppen of 100.000- 24.676=75.324? Reactie infoteur, 17-11-2013
Beste Hans,
1. Formeel wel als er aangifte over is gedaan, maar dat is wel al lang geleden.
2. Formeel is uw verhoogde vrijstelling toen al opgemaakt.

Rudolf Lunsche, 15-11-2013 12:50 #62
Beste infoteur,

Ik heb een schenking ontvangen voor aflossing van de hypotheek. Ik moet boete rente betalen indien ik de volledige schenking in 1 keer aan mijn hypotheek verstrekker betaal. Mag ik de helft van de schenking dit kalender jaar aan de hypotheek verstrekker betalen en de andere helft in 2014, zonder dat ik problemen krijg met de belastingdienst?

Bij voorbaat hartelijk dank voor een reactie. Reactie infoteur, 18-11-2013
Beste Rudolf Lunsche,
De schenking moet plaats vinden onder de voorwaarde dat u het geld geheel wordt gebruikt voor uw huis. Bij een aflossing betekent dat een aflossing in het jaar van schenking. De schenker kan de schenking niet opsplitsen.

Jan Willem, 03-11-2013 22:25 #61
Beste infoteur,

Kan ik het restant van de verhoogde gift (100.000 minus de eerder ontvangen gift van mijn ouder) gebruiken om de vanuit mijn eigen middelen reeds betaalde verbouwing aan mijn woning te verantwoorden?

Ik heb vorig jaar een woning aangeschaft en daarvoor een gift gehad én gebruikt voor investering in mijn woning. Daarnaast heb ik uit eigen middelen de woning verbouwd. Wanneer ik nu de verhoogde gift ontvang, mag ik daarvoor de reeds geïnvesteerde bedragen opvoeren ter verantwoording?

Alvast dank voor de reactie. Reactie infoteur, 04-11-2013
Beste Jan Willem,
Neen dat kan niet. Het zou wel hebben gekund, als u voor de verbouwing geld zou hebben geleend.

Wim, 03-11-2013 20:15 #60
Beste infoteur
Geldt voor de verhoogde schenkingsvrijstelling ook de zgn. 180-dagenregel: de schenking wordt fiscaal teruggedraaid wanneer de schenker binnen 180 dagen na het doen van de schenking overlijdt? Wanneer een echtpaar de schenking doet en een van de echtelieden overlijdt binnen 180 dagen na de schenking wordt dan de hele schenking fiscaal teruggedraaid of de helft ervan?
Met vr.gr.
Wim Reactie infoteur, 04-11-2013
Beste Wim,
De 180 dagen regel geldt bij uitzondering niet voor de 100.000 euro vrijstelling.

Peter, 01-11-2013 11:15 #59
Beste infoteur,

is het ook mogelijk om jezelf vanuit een eigen BV een belastingvrije schenking te doen om deze te gebruiken voor het aflossen van de hypotheek? Reactie infoteur, 01-11-2013
Beste Peter,
U kunt als houder van een bv niet aan uzelf schenken. Dat zou als loon worden gezien.

Petra, 29-10-2013 22:29 #58
Beste infoteur,
Wij willen met het geld van een schenking onze hypotheek aflossen. De hypotheek is afgesloten in januari 1999 en valt in box 3, maar is wel geheel voor de eigen woning.
De hypotheek is lager dan 100.000 Euro. Valt dit binnen de regels van de eenmalige verhoogde belastingvrije schenking, of moet de hypotheek dan in box 1 vallen? Als de hypotheek in box 1 moet vallen, kan de hypotheek dan nog worden overgezet van box 3 naar box 1? Reactie infoteur, 30-10-2013
Beste Petra,
1. De hypotheek moet in box 1 vallen om fiscaal gezien een hypotheek eigen woning te zijn.
2. Omzetten naar box 1 is sinds 1 april 2013 niet meer mogelijk.

Peter, 28-10-2013 15:53 #57
Goedemiddag,
mag ik mijn hypotheek verhogen met 100.000 en vervolgens een schenking van 100.000 gebruiken om deze hypotheek weer te verlagen?
ik hoor graag van u
mvg
peter Reactie infoteur, 30-10-2013
Beste Peter,
Dat gaat niet altijd goed, omdat de verhoging van de hypotheek geen aftrekbare hypotheekrente oplevert en in de fiscale zin geen hypotheek eigen woning is. Als u al een hypotheek hebt van minimaal 100.000 euro, kunt u die wel aflossen met de schenking.

Peter, 28-10-2013 14:47 #56
Goedemiddag,
Geldt de eenmalig verhoogde vrijstelling (€ 100.000) per persoon? Kunnen mijn vrouw en ik (gehuwd in gemeenschap van goederen) beiden € 100.000 belastingvrij van mij ouders ontvangen?

En wat als we niet gehuwd zijn, maar wel fiscaal partners?

Ik ben benieuwd naar uw reactie.

MVG,
Peter Reactie infoteur, 30-10-2013
Beste Peter,
De vrijstelling geldt per persoon, maar wie samen een fiscaal partnerschap heeft, wordt als één persoon gezien als de schenking door dezelfde persoon wordt gedaan.

Daan, 27-10-2013 11:20 #55
Beste,
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht welke momenteel nog in aanbouw is. Onze huidige koopwoning zullen we gaan verhuren op het moment dat het nieuwbouwhuis af is en wij daarheen verhuizen. Op dat moment zal de lening verschuiven naar box 3, momenteel bevinden de hypotheken van beide huizen zich echter nog in box 1.
Is het daarom mogelijk om de schenking van E100.000,- af te lossen op de hypotheek van ons huidige huis waar we nu nog in wonen? Of mogen we de schenking alleen gebruiken om af te lossen op de hypotheek van de nieuwbouwwoning? Reactie infoteur, 28-10-2013
Beste Daan,
Als u daarmee de hypotheek (deels) aflost voordat u het huis verhuurt en voordat u de nieuwbouwwoning betrekt, kunt u de 100.000 euro belastingvrij ontvangen.

T. Teunissen, 22-10-2013 12:09 #54
Vraag:
Ik ben eigenaar van een woning en heb deze verhuurd aan mijn broer.
De waarde volgens de WOZ is Eur 146.000.--
Kan ik nu dit huis via de notaris aan mijn broer overdragen, waarbij ik hem Eur 100.00.-- schenk en er dus een schuld van eur 46.000.-- van hem aan mij overblijft.
Kan ik het huis ook voor een lager bedrag overdoen zodat de restschuld lager is en
deze in de komende jaren via de normale vrijstelling kan worden "afgelost". Reactie infoteur, 22-10-2013
Beste T. Teunissen,
U kunt inderdaad naar de notaris gaan waarbij u het huis voor een redelijke prijs aan uw broer verkoopt en via een aparte akte hem per direct een bedrag schenkt. Zo zorgt u ervoor dat het huis eerst eigendom wordt van uw broer en hij met uw schenking minder betaalt.

Alexander, 21-10-2013 02:20 #53
Geachte infoteur,
In mei 2013 ben ik met mijn tante een onderhandse lening van een 100.000 Euro aangegaan. Met dit geld heb ik een gedeelte van mijn hypotheek afgelost. Nu wil mijn tante dit geld alsnog aan mij schenken. Kan ik alsnog aanspraak maken op de nieuwe regeling? Reactie infoteur, 21-10-2013
Geachte Alexander,
U kunt aanspraak maken op de nieuwe regeling als u dat geld wederom voor uw huis gebruikt.

Karel, 18-10-2013 23:50 #52
Beste infoteur,
Wij hebben in 2012 eenmalig 16.000 euro geschonken aan onze zoon. Dus alleen gebruik gemaakt van standaard eenmalige verhoogde vrijstelling. De extra verhoogde vrijstelling voor eigen woning is niet gebruikt. In 2013 eenmalig 5.000 euro geschonken (standaardvrijstelling). Kan ik nu in oktober 2013 een belastingvrije schenking doen aan mijn zoon van 50.000 euro voor de aanschaf van een woning in november 2013 op basis van de verhoogde vrijstelling? Moet volgens mij volgens de tekst in inleiding van recent besluit wel mogelijk zijn, maar duidelijk geformuleerd is het niet. Bedankt alvast.

Of op safe spelen en een annuiteitenlening verstrekken? Reactie infoteur, 19-10-2013
Beste Karel,
1. Omdat er in 2013 wel gebruik is gemaakt van de verhoogde vrijstelling maar niet ten behoeve van het eigen huis, geldt voor betreffende persoon niet de vrijstelling van eenmalig 100.000.
2. Onderhands een lening afsluiten en een deel schenken kan wel. Zie voor de voorwaarden en een modelcontract hiervoor het artikel:

http://financieel.infonu.nl/lenen/19976-een-modelovereenkomst-voor-onderhands-lenen-aan-uw-kind.html

Jacquelien, 17-10-2013 15:49 #51
Klopt het dat de schenker eenmalig tot een bedrag van 100.000 euro mag schenken en maar aan 1 persoon? dus niet aan 2 kinderen bijv. ik meen zoiets gelezen te hebben in de volkskrant van zaterdag. Reactie infoteur, 18-10-2013
Beste Jacquelien,
U mag aan meerdere personen belastingvrij 100.000 euro schenken. Bij een echtpaar ligt dat anders: als pa en ma aan een kind 100.000 euro schenken is daarvan maar eenmaal 100.000 euro belastingvrij.

P. de Jonge, 16-10-2013 12:12 #50
Beste infoteur,

Ik ben curator van mijn verstandelijk gehandicapte broer, hij woont in een zorginstelling.
Kan ik mijn broer, mij een bedrag laten schenken voor de aflossing van mijn hypotheek.

Groet P. de Jonge Reactie infoteur, 17-10-2013
Beste P. de Jonge,
1. Voor een dergelijke schenking is toestemming van de kantonrechter nodig. In de regel is het zo dat als er een aantoonbare schenkingstraditie was voordat u curator werd, een schenking in zekere mate is toegestaan (het mag bijvoorbeeld niet de financiële situatie van de curandus te zeer in gevaar brengen). Een uitzondering is ook de situatie waarbij de schenking de leefomgeving van de curandus verbetert.
2. Als de kantonrechter akkoord gaat en u besteedt het ontvangen geld aan uw huis, dan is wel belastingvrij.

Maarten, 14-10-2013 12:37 #49
De eenmalige vrijstelling van het schenking van euro 100.000 gaat in als het bedrag wordt gebruikt voor de aanschaf van een huis of als het bedrag wordt gebruikt voor de aflossing van een hypotheek. De gever woont in Nederland, maar ik woon buiten Nederland en heb een huis en hypotheek in het buitenland.

Vraag: Is deze regel alleen van toepassing op onroerend goed gelegen in Nederland, of kan ik ook in het buitenland mijn hypotheek op het huis daar verlagen? Reactie infoteur, 20-03-2014
Beste Maarten,
Als u het uw eigen woning (hoofdverblijf buitenland) is, geldt gewoon de vrijstelling.

C. A. van Bragt, 11-10-2013 11:51 #48
Beste Marco
Mijn moeder woont in een verzorgingshuis zij is nu 97 jaar en heeft nu nog een vermogen van ca. 73.000 euro. Dat betekent dat zij nu door een zodanige hoge eigen bijdrage flink inteert op dat vermogen. Is het nu mogelijk door gebruik te maken van de huidige belastingvrije schenking voor aflossing van een hypotheek etc. een bedrag te schenken tot aan haar heffingvrije vermogen. En dan via een aanvraag aanpassing van de eigen bijdrage bij het CAK de peildatum te laten wijzigen omdat haar inkomen dan veel lager is dan twee jaar geleden. En dus op deze wijze haar eigen bijdrage directe te laten verlagen.
Mijn moeder heeft alleen AOW en minimaal pensioen van 1100 euro per jaar.

Peildatum ( bron CAK)
Voor de berekening van de eigen bijdrage AWBZ voor het jaar 2013 wordt in principe uitgegaan van het inkomen over 2011 en het vermogen per 1 januari 2011. Als het bijdrageplichtig inkomen lager is dan twee jaar geleden, dan kan worden verzocht om wijziging van het peiljaar naar 1 januari 2013. Voor de eigen bijdrage 2013 moet dit verzoek uiterlijk voor 1 maart 2014 zijn gedaan. ( dit staat op de site van het CAK)
Voorwaarden voor aanpassing van de hoge eigen bijdrage
CAK klanten Zorg met Verblijf Uw eigen bijdrage Voorwaarden voor aanpassing van de hoge eigen bijdrage
Betaalt u de hoge eigen bijdrage? En houdt u na het betalen van de eigen bijdrage en de premie voor het basispakket van uw zorgverzekering van uw bijdrageplichtig inkomen gemiddeld minder over dan de zak- en kleedgeldgrens? Dan kunt u een aanpassing van uw eigen bijdrage aanvragen. Uw eigen bijdrage voor 2013 wordt dan gebaseerd op uw verwachte bijdrageplichtig inkomen over 2013.

Het zal duidelijk zijn dat mijn moeder na schenking volledig voldoet aan boven staande. Maar de vraag is zal dit door het CAK geaccepteerd worden? Of geldt dan een Actio Pauliano (bewuste benadeling) in de AWBZ.

Ik hoop dat u mij kan adviseren in deze het zal duidelijk zijn dat ik het schenkingsbedrag voor aflossing zal gaan gebruiken.

Ps. dit jaar is al een vrije schenking van 5000 euro ontvangen.

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 12-10-2013
Beste C. A. van Bragt,
U kunt het proberen, maar vermogen is niet hetzelfde als inkomen. Bovendien is er een aanvullend pensioen. Pas als dat inkomen (AOW en pensioen) in gevaar komt, zal het CAK er wat aan doen denk ik:

Jan, 11-10-2013 08:54 #47
Beste infoteur,
Onze moeder wil ons 3 kinderen € 100.000,- schenken. Nu is er even verwarring over een eerder gedane eenmalige verhoogde vrijstelling in 1996. Dit bedrag van ruim € 17.000,- was destijds niet bestemd voor een woning. Volgens de notaris moet de vrijstelling uit 1996 in mindering worden gebracht op de € 100.000,- die vanaf 1 oktober 2013 geschonken mag worden. Echter in de reactie op het verhaal van Hannus (18-09-2013) lees ik onder punt 1 dat de eenmalig verhoogde vrijstelling die hij in 1999 ontving NIET in mindering hoeft worden gebracht op de € 100.000,- van nu.
Wat is nu waar? Reactie infoteur, 11-10-2013
Beste Jan,
Vóór 2010 bestond niet de mogelijkheid om extra belastingvrij te schenken voor een eigen woning (daarna wel). Dat betekent dat de benutte vrijstelling van toen volledig in mindering komt op de 100.000 euro nu. Dat geldt ook voor Hannus.

Jan, 10-10-2013 17:12 #46
Ik heb mijn 2 kinderen in resp 2006 en 2007 € 22.000 geschonken en een beroep gedaan op de toenmalige éénmalige verhoging. Kan ik nu in 2014 aan beiden € 100.000 schenken of moet ik de € 22.000 hierop in mindering brengen? Reactie infoteur, 11-10-2013
Beste Jan,
U moet hierop € 22.000 in mindering brengen als u dit belastingvrij wilt doen.

Johan, 10-10-2013 01:18 #45
Beste infoteur.
Ik heb 4 kinderen 21, 18, 15 en 3 jaar. Kan ik ze alle 4 €100.000 schenken met de nieuwe regeling wanneer ik ze alle4 eigenaar laat worden van 1 en het zelfde huis voor 1/4 deel elk.
Ik ben benieuwd naar uw reactie. Reactie infoteur, 10-10-2013
Beste Johan,
U kunt een huis op naam van uw kinderen zetten en ze daarbij 100.000 euro schenken (verhoogde vrijstelling). Voor de minderjarige kinderen geldt wel dat hun vermogen bij uw vermogen wordt geteld totdat ze 18 jaar zijn.

Hans, 09-10-2013 20:52 #44
Geachte infoteur,

Ik wil een ton schenken aan onze dochter. Zij wil dit gebruiken om de hypotheek af te lossen van haar" oude" huis welk zij niet kon verkopen en nu tijdelijk verhuurd heeft ( met vergunning van de Gemeente) inmiddels woont zij al 2 jaar in een nieuw huis. Het oude huis valt nu in box 3. Mag zij de schenking gebruiken om de "oude" hypotheek af te lossen? Reactie infoteur, 10-10-2013
Geachte Hans,
Als het oude huis nu in box 3 zit, geldt niet de belastingvrije schenking van een ton. Daarvoor moet de woning eerst terug naar box 1. Of dat nog kan, moet worden bekeken (daarvoor moet de woning te koop staan en uit de verhuur worden gehaald).

Jan, 08-10-2013 21:52 #43
Beste infoteur, dit was aanvankelijk ook mijn interpretatie van de nieuwe regeling. Toch heeft zowel de Belastingdienst als Vereniging Eigen Huis aan mij meegedeeld, dat ik niet voor de verruimde vrijstelling 2014 in aanmerking kom, omdat mijn eerdere schenking na 1-1-2010 is gedaan en er in datzelfde jaar 2010 door mij geen beroep is gedaan op de verhoogde schenking voor aankoop eigen woning. Er wordt daarbij verwezen naar art 33 punt 5 en 6 van de Successiewetgeving. Welke interpretatie is nu de juiste? Reactie infoteur, 09-10-2013
Beste Jan,
Het lijkt onrechtvaardig, maar de Staatssecretaris heeft sinds het Belastingplan in een nieuw besluit neergelegd dat de vermindering van de vrijstelling alleen geldt als eerder een beroep is gedaan op de verhoogde vrijstelling ter besteding aan de eigen woning (ruim 51.000 euro).

Jan, 07-10-2013 20:03 #42
In dec 2010 hebben wij onze kinderen een schenking van 20.000 gedaan, met beroep op de eenmalig verhoogde vrijstelling, niet bedoeld voor de aankoop van een woning. We hadden in een later jaar de aanvulling van 26.000 voor een woning willen schenken (was destijds het advies van de belastingdienst…), maar ontdekten te laat dat beide schenkingen in 1 kalenderjaar hadden moeten plaatsvinden, tenzij de schenking voor 1 jan 2010 was gedaan onder de oude wetgeving. Mogen wij nu in deze tijdelijke regeling van 2014 wel alsnog gebruik maken van de verhoogde vrijstelling voor de aankoop van een woning? Reactie infoteur, 09-10-2013
Beste Jan,
Uw vrijstelling zou door de eerdere schenking nu eenmalig 80.000 euro in plaats van 100.000 euro moeten bedragen, maar de Staatsecretaris heeft inmiddels besloten dat voor u de vrijstelling van 100.000 euro niet van toepassing is.

Maarten, 07-10-2013 14:24 #41
Opa (75jaar) getrouwd met oma (72jaar) willen aan hun dochter (46jaar) getrouwd met schoonzoon (46 jaar) en 3 kleinkinderen van 13, 15 en 17 jaar (wordt 1 juni 2014 18 jaar) het maximale bedrag van Euro 100.000,- pp. schenken binnen het kader van verhoogde vrijstelling ten behoeve van aflossing hypotheek. Dochter heeft ca. 10 jaar geleden ca. Euro 20.000 van eenmalige verhoogde vrijstelling gebruik gemaakt.
Vraag 1: hoeveel kan totaal belastingvrij geschonken worden voor/na 1 juni 2014?
Vraag 2: opa overlijdt binnen anderhalf jaar na schenking, welke erfbelasting consequenties? Reactie infoteur, 07-10-2013
Beste Maarten,
1. Opa en oma vormen één fiscale eenheid bij het schenken en u en uw vrouw plus minderjarige kinderen ook. Zodra een kind 18 jaar wordt, verandert dat.
2. Dus kunnen u en uw vrouw samen maximaal nog 80.000 euro belastingvrij krijgen (onduidelijk is of die oude 20.000 euro van vóór 2010 er ook af moeten). Zodra een van uw kinderen 18 jaar is en dat geld gebruikt voor een eigen woning, komt er in 2014 weer de mogelijkheid van 100.000 euro belastingvrij beschikbaar (dan moet de schenking wel direct aan het kleinkind worden gedaan).

Henk, 06-10-2013 16:15 #40
Ik wil mijn 2 kinderen elk € 25000,- schenken. Hoe controleerde ik, of de belasting dat dit wel aan aflossing, resp. verbouwing besteed wordt? Reactie infoteur, 07-10-2013
Beste Henk,
De belastingdienst kan achteraf vragen om aan te tonen dat het geld daadwerkelijk aan de eigen woning is besteed. Als dit niet kan worden aangetoond (voorwaarde in uw schenkingsakte) vervalt de vrijstelling. Ook kunt u in de akte afspreken om aan u te tonen dat het geld is besteed zoals door u werd bedoeld en in de akte (onderhands mag ook) vast te leggen dat u anders het geld terug wilt. Zie voor meer informatie over een voorwaardelijke schenking het artikel:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/113853-voorwaardelijk-en-herroepelijk-schenken-schenking-herroepen.html

Arnold, 04-10-2013 09:00 #39
Als je als getrouwd stel al ieder 50.000 euro hebt ontvangen in 2011/2012
(En direct in nieuwbouw huis gestoken), mag je dan nog iets gebruik maken van de nieuwe regel? Toen was het 50.000 nu 100.000 per kind. Reactie infoteur, 04-10-2013
Beste Arnold,
Dan blijft er een vrijstelling over van 50.000 euro.

Ron, 03-10-2013 16:15 #38
Mijn ouders willen gebruik maken van de nieuwe schenkvrijstelling van 100.000 Euro. zij mogen dit zowel aan kinderen doen als aan derden. nu zijn mijn vriendin en ik niet getrouwd (we hebben wel een samenlevingscontract). mogen mijn ouders aan mij EN mijn vriendin 100.000 Euro schenken tbv de aflossing van ons huis? Dit omdat mijn vriendin mijns inziens een "derden" is voor mijn ouders. Reactie infoteur, 03-10-2013
Beste ron,
Jullie zijn fiscale partners en worden dan als eenheid gezien, waardoor eenmaal 100.000 euro belastingvrij is toegestaan.

Frank-Jan, 03-10-2013 00:01 #37
Beste infoteur,
Mag ik mijn moeder op papier E100.000,- laten schenken aan mij. Zij is inmiddels op hoge leeftijd, heeft vrijwel geen financiële middelen maar deze waarde zit in haar huis. Ikzelf heb wel voldoende financiële middelen om een eigen huis te financieren. Is deze schenking op papier voldoende om voor de verhoogde E 100.000 vrijstelling in aanmerking te komen als ik vervolgens met eigen middelen mijn huis financier? Reactie infoteur, 03-10-2013
Beste Frank-Jan,
De schenking moet in uiterlijk drie jaar tijd zijn besteed aan uw huis. Anders geldt de vrijstelling niet.

Mike, 02-10-2013 16:55 #36
Ik begrijp dat de schenker meerdere keren 100.000 euro mag schenken. Is het voor de ontvangende partij ook mogelijk om meerdere keren een ton te ontvangen, zoals van ouders en schoonouders en/of ander schenkers? Of is het totaal te ontvangen bedrag gemaximeerd tot 100.000 euro? Reactie infoteur, 02-10-2013
Beste Mike,
U mag van verschillende personen een ton ontvangen als het niet uw beide ouders zijn.

E. Kohl, 02-10-2013 15:01 #35
Geachte heer/mevrouw,
De schenking moet in 1 kalenderjaar plaatsvinden. Indien de aflossing echter verspreid wordt, bijv. over 2 jaar, in verband met het voorkomen van boeterente, moet dan in het jaar waarin een gedeelte van de schenking nog niet is afgelost, inkomstenbelasting betaald worden door de ontvanger van de schenking?
Hartelijk dank voor uw antwoord! Reactie infoteur, 02-10-2013
Geachte E. Kohl,
Over de schenking zelf betaalt u geen inkomstenbelasting. Qua boeterente zijn een aantal banken inmiddels toeschietelijker geworden (zie artikel).

Sjaak, 02-10-2013 14:09 #34
Beste infoteur,

stel; al voor 1 oktober 2013 is er een bedrag geschonken van 123.395 euro.
De intentie was; 5.141 belastingvrij en 118.254 tegen 10% schenken.

Gezien de nieuwe regeling wordt er toch besloten om 100.000 euro op de hypotheek af te lossen en gebruik te maken van de vrijstelling die op Prinsjesdag 2013 werd aangekondigd.

Mag dit ondanks dat het bedrag al voor Prinsjesdag is overgemaakt?
En klopt het dat er dan alleen over (123.395-100.000-5.141=) 18.254 euro die 10% behoeft te worden betaald?
En zo het een mogelijkheid zijn dat de ontvanger die 18.254 euro terug stort aan de schenker, zodat er helemaal geen belasting hoeft te worden betaald?

Alvast bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 02-10-2013
Beste Sjaak,
1. Het moet gaan om een schenking die vanaf 1 oktober 2013 wordt gedaan met een beroep op de verhoogde vrijstelling.
2. Als u nog geen aangifte schenkingsbelasting hebt gedaan, zou ik het geld terug storten en een nieuwe schenking afspreken waarbij u wel een beroep doet op de verhoogde vrijstelling van 100.000 euro. Zet de nieuwe schenking op papier en maak er bijvoorbeeld een iets ander bedrag van.

Dorus, 02-10-2013 14:07 #33
Loop je een risico als je het geld nu al (het is immer 1 oktober 2013 geweest) overmaakt, in de zin dat het nog officieel aangenomen moet worden door de 1e en 2e Kamer? Stel dat het voorstel afketst, terwijl je wel je financiering voor aankoop van een huis hierop hebt gebaseerd. Reactie infoteur, 02-10-2013
Beste Dorus,
U loopt nog een risico, omdat het kabinet nog met de oppositie onderhandelt. Bovendien wordt boetevrij aflossen bij een aantal banken mogelijk (zie artikel), maar gaat dat bij ABN AMRO pas per 1 november aanstaande in.

Durk, 27-09-2013 18:03 #32
Wij willen onze dochter graag € 100.000,- schenken, deels bestemd voor renovatie van de woning en deels voor aflossing van de hypotheek. In 2008 hebben we € 20.000.- geschonken, moet dit bedrag nu in mindering worden gebracht? Reactie infoteur, 30-09-2013
Beste Durk,
Dat is nog niet geheel duidelijk. Sinds de nieuwe successiewet 2010 is er een overgangregeling voor de eenmalig verhoogde vrijstelling die extra schenken mogelijk maakt en die lijkt pas na 2014 te vervallen.

Ria, 25-09-2013 20:32 #31
Mijn moeder gaat mij € 100.000,- schenken, dit mag eenmalig na 1 oktober 2013 tot 1 januari 2015. Mag ik mijn hypotheek ook in gedeelten aflossen, ivm de boeterente die de bank gaat rekenen. Bijvoorbeeld in 2013 een deel en in 2014 een deel? Wanneer ik het op schrift stel en de datum op 1 okt. 2013 zet, moet ik het dan voor 1 oktober 2015 in mijn huis hebben gestoken, of de hypotheek hiermee afgelost? Reactie infoteur, 19-11-2013
Beste Ria,
Het besluit is dus danig dat u in het jaar van schenking ook moet aflossen.

Jan, 25-09-2013 13:02 #30
Mag ik zoon ouder dan 40 jaar maar partner jonger dan 40 jaar eenmalig € 24676 schenken
En moet ik een in het verleden geschonken vrij gestelde bedrag hierop in mindering brengen?
M vr Gr. Reactie infoteur, 26-09-2013
Beste Jan,
Als de partner jonger is dan 40 jaar mag u dat eenmalig belastingvrij schenken. De jaarlijkse vrijstellingen uit eerdere jaren komen hierop niet in mindering.

Dik, 25-09-2013 10:51 #29
Beste infoteur,
Wat als de schenking niet besteed gaat worden aan de eigen woning of de hypotheek, moet je de schenking dan weer terug betalen of moet je er dan schenkbelasting over gaan betalen en op welk moment is dat?
Met vr. grt, Dik Reactie infoteur, 26-09-2013
Beste Dik,
1. Schenken mag altijd, maar dan zullen lagere vrijstellingen gelden en zal over het meerdere schenkbelasting moeten worden betaald. Ook als blijkt dat de 100.000 euro anders is besteed.
2. U doet aangifte vóór 1 maart van het jaar dat volgt op het jaar waarin de schenking werd gedaan.

Paul, 24-09-2013 11:39 #28
Mag het volgende scenario:
ik schenk mijn dochter € 100.000, zij lost hypotheek af, verkoopt vervolgens haar huis en gaat gehuurd wonen? Is dit toegestaan? Reactie infoteur, 24-09-2013
Beste Paul,
Ja dat mag.

Ricardo, 24-09-2013 11:06 #27
Infoteur, in bovenstaande tekst staat:

Verder is de verhoogde vrijstelling aan voorwaarden gebonden, waarvan de belangrijkste voorwaarde is dat uw kind of partner in 2014 niet ouder mag zijn dan 40 jaar.

Geldt nu wel of niet de leeftijdsgrens van 40 jaar? Reactie infoteur, 24-09-2013
Beste Ricardo,
Voor de 100.000 euro belastingvrij, indien besteed aan uw eigen woning, geldt geen leeftijdsgrens. Wilt u het geld anders besteden of gebruik maken van de verhoging ten behoeve van de financiering van een studie, dan geldt wel de leeftijdsgrens en de ouder kindrelatie. Het belastingvrije bedrag is dan wel lager.

Jaap, 23-09-2013 21:59 #26
Beste lezer,
mijn tante wil mij en een aantal andere neven en nichten een schenking doen. Als ik het goed heb mag ze tot 100.000e schenken aan ons allemaal samen, of geldt de belastingvrije schenking maar voor 1 persoon?
En ik begrijp dat de voorwaarde is dat de schenking besteed wordt aan het huis, is bekend of het aanbrengen van zonnepanelen daar ook onder valt?

dank vast voor de reactie Reactie infoteur, 24-09-2013
Beste Jaap,
1. Ieder van jullie mag 100.000 euro ontvangen, zolang de ontvangers geen fiscale partners van elkaar zijn. Bijvoorbeeld aan een echtgenoot en echtgenote elk 100.000 euro, is maar voor 100.000 euro belastingvrij.
2. Het aanbrengen van zonnepanelen kan worden gezien als een verbetering van uw huis en valt daarmee onder de nieuwe tijdelijke regeling van schenken.

Erik van der Neut, 23-09-2013 17:02 #25
Infoteur, bedankt voor uw reactie (excuus voor mijn late reactie…).

Laatste vraag… Deze vrijstelling komt dus naast de normale vrijstelling van ca. 5000,-?

D.w.z. ik kan in januari 2014 5000,- 'vrij te besteden' ontvangen en (later) een X bedrag ter besteding aan een huis? Heb dit jaar ook al 5000 mogen ontvangen. Reactie infoteur, 24-09-2013
Beste Erik van der Neut,
Neen, die jaarlijkse vrijstelling komt er niet bovenop. Een jaarlijkse vrijstelling kan onder voorwaarden worden verhoogd tot de eenmalige vrijstelling en nu dus maximaal 100.000 euro.

Ria Dekker, 20-09-2013 20:21 #24
Op Prinsjesdag is bekend gemaakt dat ouders eenmalig belastingvrij € 100.000,- aan hun kinderen mogen schenken, mits zij het gaan gebruiken voor koop of verbouw van eigen woning of aflossing van een hypotheek.
Het is een tijdelijke maatregel, tot waarschijnlijk 1 Jan 2015.
Kan er ook € 100.000,- op papier geschonken worden en later opgenomen en moet J daarvoor dan naar de notaris, of kun je zelf iets opstellen?
Dit vraag ik omdat het meeste geld van mijn moeder in haar huis van € 300.000,- zit.
Met vr. R. Dekker Reactie infoteur, 21-09-2013
Beste Ria Dekker,
De schenking moet bij leven worden gedaan in de periode 1 oktober 2013 - 1 januari 2015. Vervolgens mag het geld binnen uiterlijk twee jaar na schenking in het eigen huis worden gestopt. Belangrijk is dat alles op papier staat, maar daarvoor hoeft u niet naar de notaris.

Wil, 20-09-2013 18:10 #23
Beste infoteur
Mag een oom een grote bedrag (Prinsjes dag) schenken voor studie aan een minderjarige neef en op een rekening op naam van het kind zetten? En dan met een clausule bijvoorbeeld dat hij het geld voor een studie in America mag gebruiken anders zou hij dat geld restitueren? Of moet de ontvanger aantoonbaar op korte termijn de schenking gebruiken?.
M.v.g. Wil Reactie infoteur, 21-09-2013
Beste Wil,
1. De 100.000 euro van Prinsjesdag 2013 is alleen belastingvrij als het geld wordt uitgegeven aan de eigen woning.
2. Tegelijkertijd bestaat de eenmalig verhoogde vrijstelling tot ruim 51.000 euro als dit geld dient ter betaling van een dure studie en de ontvanger (of partner) jonger is dan 40 jaar. Deze vrijstelling geldt alleen van ouder tot kind, en dus niet voor een oom.

Carla, 20-09-2013 09:11 #22
Geldt de leeftijdsgrens van 40 jaar óók indien de schenking wordt gebruikt voor aflossing hypotheek eigen huis?
Mag een deel van maximale 100.00 euro in 2013 en een ander deel in 2014 worden geschonken met als doel aflossing hypotheek? Reactie infoteur, 20-09-2013
Beste Carla,
De schenking moet in één kalenderjaar en daarbij geldt geen leeftijdsgrens.

Marcel Kolle, 19-09-2013 17:06 #21
Eerder is gevraagd of ook vanuit een BV geschonken mag worden. Geantwoord werd dat wel een zakelijke schenking verantwoord dient te zijn.

Kunt u toelichten wat die voorwaarden dan zijn.
Meer concreet is mijn vraag, mag de BV aan haar DGA een belastingvrije schenking doen voor het aflossen van een hypotheek in prive? Reactie infoteur, 20-09-2013
Beste Marcel Kolle,
Neen de bv heeft geen zakelijk belang om u 100.000 euro te schenken. U loopt dan het risico dat de schenking als inkomen wordt gezien.

Ricardo, 19-09-2013 17:01 #20
Mijn ouders willen hun vermogen verlagen (vanwege AWBZ bijtelling) door hun kinderen te schenken op basis van de nieuwe Prinsjesdagregeling. Ik heb hierbij de volgende vragen:
- Geldt het maximum van 100.000 euro per kind of per schenker (en dan gedeeld door het aantal kinderen)?
- Moet de 100.000 euro in het jaar van ontvangst afgelost worden, of mag het ook in delen (ivm maximale aflossing hypotheek per kalenderjaar)? Bv 50.000 op 31-12-2013 en 50.000 op 1-1-2014?
- Waar vind ik de belastingtekst die dit onderbouwt? Reactie infoteur, 20-09-2013
Beste Ricardo,
1. Het maximum van 100.000 euro geldt per kind, maar u mag het bedrag ook van meerdere mensen ontvangen als de schenkers niet uw beide ouders zijn.
2. De schenking dient in één kalenderjaar plaats te vinden. De aflossing mag worden gespreid tot uiterlijk twee jaar na de schenking.
3. Er is nog geen belastingtekst helaas. Wel zijn er de stukken die aan de Tweede Kamer zijn gestuurd met Prinsjesdag.

Marco, 19-09-2013 12:50 #19
We hebben drie jaar geleden al een schenking gehad van 51.407 euro voor het bouwen van onze woning. Mag ik nu weer een schenking krijgen van 100.000 – 51.407 = 48.593,- euro voor het aflossen van de hypotheek? Daarnaast krijg ik ook jaarlijks het bedrag van ± 5000,- als schenking, wat dus jaarlijks belasting vrij geschonken mag worden. Mag deze jaarlijkse schenking ook nog erbij, of komt die dan voor dat jaar te vervallen? Reactie infoteur, 19-09-2013
Beste Marco,
Er mag 48.593,- euro belastingvrij voor het aflossen van de hypotheek. Als die 5000 euro voor de aflossing is, kan het worden meegeteld. Als die 5000 euro voor de rente is, niet.

Wil, 18-09-2013 23:57 #18
Mag mijn kleinkind in een jaar 2000 euro belastingvrij van mij en ook nog 2000 euro van zijn oom?
M.v.g.
Wil Reactie infoteur, 19-09-2013
Beste Wil,
Ja dat mag. Regel is dat als de schenkers fiscale partners zijn of ouders (al dan niet gescheiden), de schenking als één schenking wordt gezien. Anders niet.

Jaap, 18-09-2013 19:26 #17
Onze zoon heeft een lening bij ons lopen van ruim € 50.000,- waarvan € 40.000,- voor hun 2 kinderen, die met dit geld én een hypotheek een beleggingspand konden kopen. Jaarlijks wordt er afgelost door belastingvrij te schenken. Is het verruimde schikkingsbedrag ook van toepassing op deze "schuld"? Zo nee is er nog een andere manier dan jaarlijks het openstaande bedrag te verlagen door de maximale schenking die zoon en kleinkinderen nu krijgen? Reactie infoteur, 19-09-2013
Beste Jaap,
1. De 100.000 euro schenking is alleen belastingvrij wanneer het geld door de ontvanger van de schenking aantoonbaar wordt besteed aan de eigen woning in box 1 van de inkomstenbelasting.
2. Afhankelijk van de leeftijd van uw zoon en partner kunt u gebruik maken van de eenmalig verhoogde vrijstelling van ruim 24.000 euro.

Jari, 18-09-2013 15:34 #16
We hebben 3 beleggingspanden samen met onze zoon, de bedoeling is dat we hem onze onverdeelde helften (incl hypotheken) willen schenken. De bank is hiermee akkoord gegaan en het ligt nu bij de notaris voor afhandeling. Kunnen we de belastingvrije schenking van € 100.000,- hierin mee betrekken? of betreft dat alleen een woning waar hij zelf in moet wonen Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Jari,
Het moet inderdaad zijn hoofdwoning zijn (geen tweede huis of beleggingspand).

Hans, 18-09-2013 15:15 #15
Mijn zoon (41 jaar) heeft in 1998 de verhoogde algemene eenmalig verhoogde vrijgestelde schenking (< 35 jaar) ontvangen tot een bedrag van € 18.342. In 2009 heeft hij van mij een onderhandse lening ontvangen van € 60.000 voor verbouwing van zijn in dat jaar aangekocht woonhuis (aftrekbaar voor belasting). De aankoop van het woonhuis is gefinancierd met hypotheek. Mag ik hem met deze € 100.000 verhoogde vrijstelling in 2013 of 2014 de onderhandse lening tot € 60.000 schenken; dus kwijtschelden en met de resterende € 40.000 een gedeelte van zijn hypotheek laten aflossen? Bvd voor Uw reactie. Reactie infoteur, 30-09-2013
Beste Hans,
1. Als uw lening als hypotheek is verstrekt en hij netjes de rente heeft betaald, kunt u vanaf 1 oktober 2013 de lening kwijtschelden. Doe dit wel transparant en zet dit wel netjes op papier. Bijvoorbeeld: ik schenk je 60.000 euro onder de voorwaarde dat je dit gebruikt voor de aflossing van mijn lening. Uw zoon gaat daarmee akkoord en lost daarmee de lening bij u af.
2. In de voorwaarden staat nu nog dat als eerder sinds 2010 gebruik is gemaakt van de verhoogde eenmalige vrijstelling deze in mindering komt op de 100.000 euro belastingvrij.

Leo, 18-09-2013 14:22 #14
Kan ''eigen huis'' ook betekenen ''verbetering eigen huis'' met andere woorden kan het bedrag gebruikt worden voor een verbouwing? Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Leo,
Ja het geld mag gebruikt worden voor een verbouwing. Met eigen huis wordt hier bedoeld dat het uw hoofdwoning moet zijn en niet een tweede woning.

Nel, 18-09-2013 14:19 #13
Ik wil mijn dochter een bedrag schenken voor de aankoop van een woning. Om te profiteren van de 100.000 regeling zou de overdracht moeten wachten tot januari 2014. Volgens u geldt de regel vanaf 1 oktober 2013, dus zou de overdracht eerder plaats kunnen vinden.
Zojuist de belastingdienst aan de telefoon gehad voor bevestiging hiervan. Het blijkt dat er nog niets definitief vast staat omdat dit plan eerst nog door de eerste en tweede kamer moet worden goedgekeurd. Zij hebben nl. ook nog helemaal geen informatie over deze tijdelijke regeling. Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Nel,
1. De vrijstelling tot 100.000 euro geldt vanaf oktober 2013 tot 1 januari 2015 (zie artikel). U hebt dus nog de tijd.
2. Het kabinet zal dit via een ministeriële regeling doen. Dan kan het kabinet achteraf worden teruggefloten, maar die kans is in verband met de rechtszekerheid nihil.

Ronald, 18-09-2013 12:47 #12
Mag ik mijn 2 kinderen mede eigenaar van mij woning maken, a 100.000,00 per persoon? Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Ronald,
Het belastingvoordeel is er alleen als het geld besteed wordt aan de eigen woning van de kinderen. Dan moeten ze niet alleen mede-eigenaar worden doordat u een deel verkoopt, het moet hun hoofdwoning worden en vervolgens kunt u dan de bij u aangegane hypotheek helpen aflossen door middel van een schenking.

Ion Lipan, 18-09-2013 12:18 #11
Ik heb aan beide kinderen 10 jaar geleden de eenmalige hoge belastingvrij bedragen, geschonken. Begrijp ik goed dat ik nu tot 100.000 euro voor aflossing hypotheek mag schenken aan de ene omdat hij onder de 40 jaar leeftijd is maar ook aan de andere die ouder is alsof hij een vreemde is? Of zegt de belasting dat ik aan de oudere niet mag schenken omdat hij geen vreemde is maar mijn zoon?
Wil Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Ion Lipan,
U mag aan iedereen 100.000 euro schenken en dat is voor de ontvanger belastingvrij als het geld voor het eigen huis wordt gebruikt. Tot 1 oktober gold tot ruim 50.000 euro ook de jaargrens van 40 jaar en die geldt nu eigenlijk nog alleen maar als de schenking voor een studie wordt gebruikt. Bij de besteding aan de hypotheek of restschuld kan men belastingvrij tot 100.000 euro gaan.

Nel, 18-09-2013 10:50 #10
Heb mijn drie kinderen van boven de 40 reeds 5000. euro p.p. geschonken. Mag ik ze na 1 oktober 25.000,-- euro p.p. schenken ter aflossing van hun hypotheek? Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Nel,
U kunt dan beter uw nieuwe schenking in 2014 doen.

Wil, 18-09-2013 10:21 #9
Mijn zoon kan jaarlijks 10% boetevrij aflossen op zijn hypotheek. Ten einde de boete te vermijden zou de schenking gespreid moeten worden over twee jaren. Hij heeft al eerder gebruik gemaakt van de verhoogde vrijstelling. Er resteert derhalve €48.593. Kan dat als twee schenkingen, een in 2013 en de tweede in 2014, ieder van €24.296,50 gedaan worden. Zo niet is het dan mogelijk om in 2013 €48.593 te schenken en de aflossing te spreiden over twee jaar? Of zijn er nog andere mogelijkheden om de boete te vermijden? Reactie infoteur, 19-09-2013
Beste Wil,
De besteding van de schenking aan de eigen woning mag in drie jaren worden gespreid (het jaar van schenking tot uiterlijk twee jaar daarna). In de plannen staat wel dat een schenking in één kalenderjaar moet plaatsvinden, uiterlijk tot 1 januari 2015.

Robin, 18-09-2013 10:08 #8
Mag de verhoogde eenmalige schenking van €100,000 voor de eigen woning ook vanuit een BV worden gedaan? Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Robin,
Aan de schenker zijn vanuit de schenkbelasting geen voorwaarden gesteld. Dus het mag vanuit een bv, maar voor de inkomstenbelasting moet u de schenking wel kunnen verantwoorden als een zakelijke schenking.

Hannus, 18-09-2013 09:51 #7
Mijn ouders willen mij € 100.000,- schenken. Hiervan wil ik ca. 50% hypotheek aflossen. Wat is wijsheid; 2013 of in 2014 schenken? Is de éénmalige belastingvrije schenking die ik in 1999 heb ontvangen nog van belang?

situatie; ik ben nu 44 jaar, gehuwd (in gem. v. goed.) en heb in 1999 al een éénmalig belastingvrij schenking van fl. 40.000,- ( €18.151,-) ontvangen. In 2013 heb ik een bedrag van € 5.000,- ontvangen. Reactie infoteur, 11-10-2013
Beste Hannus,
1. Als in 1999 een beroep is gedaan op de eenmalig verhoogde vrijstelling van toen, komt het gebruikte deel in mindering op de beschikbare 100.000 euro belastingvrij nu.
2. Als u dit jaar al 5000 euro hebt ontvangen, kunt u beter wachten tot januari 2014.

Hanswichink, 18-09-2013 08:58 #6
Vraag :
Mijn moeder heeft een huis met een waarde meer dan 4 ton. Nu was ik net bezig om namens haar de schenkingen op papier aan haar 4 kinderen te regelen. Mag ik deze schenking op papier ook 1-malig verhogen naar 100.000,- met bv een clausule dat deze na vrijkoming (erfenis) besteed wordt aan het aflossen van de hypotheek van de kinderen…
Dank voor uw reactie Hans Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Hanswichink,
Dat hangt er vanaf hoe oud uw moeder wordt, immers het geld moet in het jaar van schenking of in de daaropvolgende twee jaren in de eigen woning worden gestoken.

Jack, 18-09-2013 08:50 #5
Wij hebben aan onze zoon drie jaar geleden, de eenmalig verhoogde vrijstelling van €51407 geschonken voor de aankoop van een woning. Aangezien onze zoon nog steeds met een rest schuld zit vragen wij ons nu af of het mogelijk is om nu €100.000 minus €51.407 dus €48.593 te schenken om op deze wijze zijn rest schuld verder te verlagen. Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Jack,
Ja u mag vanaf 1 oktober 2013 belastingvrij maximaal €48.593 aan uw zoon schenken ter betaling van de restschuld.

Alex, 17-09-2013 16:26 #4
Ik heb reeds gebruik gemaakt van de eenmalige gift van 51407 euro. Ik ben nu 40 jaar. Begrijp ik het nu goed dat ik eventueel nog (100.000-51407) 48593 zou mogen krijgen?
Zou mijn partner alsnog ook nog eens 100.000 euro mogen ontvangen van dezelfde persoon? Reactie infoteur, 18-09-2013
Beste Alex,
U kunt 51.407 euro belastingvrij ontvangen en uw leeftijd speelt tijdelijk geen rol. Maar u en uw partner worden ook als fiscale eenheid gezien. Dus is niet nogmaals 100.000 euro voor de partner belastingvrij mogelijk.

Rene, 16-09-2013 15:51 #3
Wordt onder besteding van de 100.000,- aan eigen huis of restschuld ook aflossing van de bestaande hypotheek verstaan? Reactie infoteur, 17-09-2013
Beste Rene,
Ja de schenking mag dan ook worden gebruikt voor de aflossing van de eigen woning schuld.

Nico, 03-09-2013 22:22 #2
Evenals Erik vind ik het vreemd dat voor eigen kinderen een leeftijdsgrens geldt, maar dat je aan een vreemde ongeacht zijn leeftijd, tot een ton zou mogen schenken. dan rijst de vraag of je schoonzoon tot de kinderen wordt gerekend of tot de vreemden? Reactie infoteur, 04-09-2013
Beste Nico,
Klopt, het zal èn èn zijn. Zie mijn gewijzigde reactie richting Erik.

Erik van der Neut, 02-09-2013 11:36 #1
Ik begrijp iets niet. Als ik het zo lees kunnen ouders een wildvreemde van willekeurige leeftijd eenmalig tot 100.000 schenken voor een huis, maar kunnen zij mij maar eenmalig geld schenken voor een huis aan een kind tot zijn/haar 40e? Lijkt me vreemd. Reactie infoteur, 04-09-2013
Beste Erik van der Neut,
De systematiek van de eenmalige verhoogde belastingvrije schenking aan een kind kan blijven bestaan en heeft een ruimere werking dan alleen de besteding aan een huis. Deze leeftijd afhankelijke regeling wordt aangevuld tot een leeftijd onafhankelijke belastingvrije schenking van 100.000 op voorwaarde dat dit geld volledig aan het huis wordt besteed.

Infoteur: Info4mij
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Schenkbelasting 2014 en 2015
Reacties: 156
Schrijf mee!