InfoNu.nl > Financieel > Belasting > De schenkbelasting

De schenkbelasting

De schenkbelasting Als u een schenking krijgt bent u in veel gevallen belastingplichtig. De hoogte van de schenkbelasting hangt af van de hoogte van de schenking, en de relatie tot de persoon die schenkt. Het ontvangen van een schenking is in Nederland door de vele fiscale regelingen soms bijzonder ingewikkeld. Allereerst is van belang wie de schenking doet, en wat de relatie is tot de ontvanger van de schenking. De regels omtrent de schenkbelasting zijn vastgesteld in de Successiewet van 1956. Deze wet regelt ook de erfbelasting.

Tarieven voor de schenkbelasting

Er zijn drie tariefgroepen voor de schenkbelasting, elk met een eigen belastingtarief. Deze drie groepen zullen hieronder uitgelegd worden.

Tariefgroep 1a bestaat uit eigen kinderen en pleegkinderen, echtgenoten en geregistreerd partners. Schenkingen tot 117.214 euro die aan deze groep gedaan worden, worden belast met 10% schenkbelasting. Bij schenkingen vanaf 117.214 euro geldt een tarief van 20%.

Tariefgroep 1b bestaat uit kleinkinderen en achterkleinkinderen. Hiervoor geldt een schenkbelasting van 18% op schenkingen tot 117.214 euro, en een belasting van 36% op schenkingen boven deze grens.

Tariefgroep 2 bestaat uit alle personen die niet in groep 1a of 1b vallen. Schenkingen die gedaan worden door mensen uit deze groep worden belast tegen 30% als de schenking lager is als 117.214 euro, en tegen 40% als de schenking boven deze grens uit komt.

Vrijstellingen voor de schenkbelasting

Er gelden voor de schenkbelasting een viertal vrijstellingen. De meest eenvoudige hiervan is de algemene vrijstelling. Deze vrijstelling houdt in dat over een schenking van maximaal 2.092 euro, geen schenkbelasting betaalt hoeft te worden. Schenkingen van meerdere personen hoeven niet bij elkaar opgeteld te worden, maar meerdere schenkingen van één persoon wel. Het is dus niet mogelijk de schenkbelasting te ontwijken door vele kleine schenkingen te doen.

Aan uw eigen kinderen mag u elk jaar 5.229 euro belastingvrij schenken. Bovendien geldt er een eenmalige vrijstelling voor kinderen tussen de 18 en 40 jaar. Deze kunt u eenmalig 25.096 euro schenken zonder dat er belasting geheven wordt.

Verder geldt er dit jaar nog tot 1 oktober een vrijstelling van de schenkbelasting tot 100.000 euro. Het maakt hierbij niet uit wat de relatie tot de schenker is. Er gelden echter wel een aantal voorwaarden voor deze schenking. De schenking is namelijk alleen belastingvrij als deze gebruikt wordt voor één van de volgende zaken:
  • Het kopen van een eigen woning
  • Het aflossen van een hypotheek
  • Het verbeteren of onderhouden van de eigen woning
  • Het afkopen van erfpacht
  • Het aflossen van de restschuld die ontstaan is bij de verkoop van een woning

Conclusie

De schenkbelasting is een behoorlijk ingewikkeld fenomeen, door de verschillende vrijstellingen en tarieven. Als u voornemens bent een groot bedrag te schenken is het wellicht raadzaam dat nog voor 1 oktober te doen, om op deze manier gebruik te maken van de tijdelijke vrijstelling tot 100.000 euro.

Lees verder

© 2014 - 2019 J1989, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorkom schenken aan de BelastingdienstVoor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en…
Belastingvrij schenken 2017 & 2018 en 2019Belastingvrij schenken 2017 & 2018 en 2019Belastingvrij schenken is ook in 2017, 2018 en 2019 zeer de moeite waard. De schenkingsbelasting 2017 en schenkbelasting…
Zelf hoogte belastingheffing over schenking berekenenBedragen die u schenkt aan derden, kunnen belast worden met schenkbelasting. De bedragen boven de vrijstellingen worden…
Schenking 2016: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingSchenking 2016: vrijstellingen en tarieven schenkbelastingEen schenking in 2016 betekent in veel gevallen schenkbelasting betalen. Er zijn vrijstellingen en bijzondere situaties,…
Bronnen en referenties
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/

Reageer op het artikel "De schenkbelasting"

Infoteur: J1989
Gepubliceerd: 14-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting
Schrijf mee!